Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Това е общ проблем за всички видове тестови изпитвания - а именно - за да получиш висока оценка, не трябва да отговаряш по същество, а "да влезнеш" в начина на мислене на съставителя на теста.
И Б.Киров в мнението над мен не е прав, че не е същото в математиката, физиката и химията - абсолютно същото е. Едно време за кандидат-студентския в софийското МУ бяха въвели едни тестове - и после за щастие ги отмениха - тогава аз на много места из току-що проходилите Интернет-форуми давах примери с некоректни въпроси от тези тестове - макар и съвсем различна материя, ставаше въпрос за неща, в същността си сходни с примерите от уводния пост в тази тема.
Но Б.Киров е много прав в препратката към листовките от шофьорските курсове - т.е., според мен, тестовете са съвсем на място, когато трябва да демонстрираш ЕДИН МИНИМУМ от задължителни знания - но да рангираш хората САМО въз основа на показаното на теста, според мен е тотална глупост.
Не знам защо толкова се плашим от "субективизма" при оценяването - че то нали самото преподаване си е, така да се каже, субективно - ако не беше така - просто щяхме да пускаме на учениците и студентите готови записи, а не жив преподавател.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 3 часа, Б. Киров said:

 По хуманитарните предмети тежестта на оценката би следвало да се премести 80 процента върху способността да се мисли самостоятелно и пише свободно, а не върху зазубрянето на "материал"; но като си пишем тук, кой ли ни чете, още повече на кого ли му пука - мелницата за правене на пари от уроци, помагала и учебници си работи и "парите следват ученика".

Съгласен - точно така би трябвало да е. Само че продължава да господства параноичната истерия да се оценява "обективно" - т.е. по критерии, измерими в количествени показатели. А може би министерството не е никак сигурно, че оценителите му са в състояние да оценят качество - ето защо матуритетните тестове са задължително снабдени с "ключове", съдържащи "правилното знание", така щото и всяка чистачка може да ги проверява. Работата е много жалка.

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, T.Jonchev said:

Съгласен - точно така би трябвало да е. Само че продължава да господства параноичната истерия да се оценява "обективно" - т.е. по критерии, измерими в количествени показатели. А може би министерството не е никак сигурно, че оценителите му са в състояние да оценят качество - ето защо матуритетните тестове са задължително снабдени с "ключове", съдържащи "правилното знание", така щото и всяка чистачка може да ги проверява. Работата е много жалка.

Въобще, тестовото изпитване е Хазартно... има уцелване на  верен отговор: "на късмет"!?

А, понятието за "правилно" е: Кажи какво мислиш по въпроса. Как разсъждаваш, демек. Нищо, че ученик може да се окаже "по-правилен" от общоприетото мнение. Щом не го мързи да мисли, ще се справя, за по-нататък, в живота.

...

  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, T.Jonchev said:

Но според мен е задължително да се изисква и тълкуване на факти, ако ще се адмирира, развива, стимулира мисленето.

Разбира се, напълно съм съгласен. Само че според мен точно това няма как да се случи в момента по простата причина, че фактите отсъстват от учебниците. Ти сам се питаш дали го било имало във всички учебници някакъв откъс от Прокопий. Ами очевидно трябва да го има, ако ще искаме децата да тълкуват фактите, описани там. Заедно с препратка към съответния том на ГИБИ, където по-любознателните могат да се запознаят и с останалите петдесетина страници от същия автор. В противен случай ще имаме повтаряне на назубреното, написано от някой автор на учебник - т.е. повтаряне на чуждо тълкуване, вместо представяне на собствено такова.

Според мен това е правилният подход. Както един учебник по математика не се занимава с живота, дейността и позициите на Ойлер и Гаус, така и учебниците по история не би трябвало да занимават децата с мненията и тълкуванията на този или онзи историк.

  • Глобален Модератор
Публикува

Точно така. Но явно обучението в мислене са само високопарни думи, а на практика министерството бяга от това и не смее да остави учениците да разсъждават - вероятно и защото няма потенциал после да оценява разсъжденията им.

  • Потребител
Публикува
Преди 6 минути, T.Jonchev said:

Точно така. Но явно обучението в мислене са само високопарни думи, а на практика министерството бяга от това и не смее да остави учениците да разсъждават - вероятно и защото няма потенциал после да оценява разсъжденията им.

Не е до нямане на потенциал. Опитайте се да кажете,че убитите българи от Баташкото клане са колатерални жертви или че жертвите на Холокоста не са шест милиона,а по-малко и ще разберете за какво става дума...

  • Потребител
Публикува (edited)

Незнам, затова може да Ви се стори несериозен въпроса:

Матурата по история задължителна ли е? 

Ако евентуално е, според мен е неправилно. 

Би трябвало да има задължителна матура по български + литература, математика и наука -  физика, химия, биология. 

Всичко останало, включително и история, мисля че, трябва да е избираемо. В примерите за грешки невиждам нищо фатално. Покриват знанията по обща култура и за човек не смятащ да се отдава на историята като бъдещо професионално поприще, е напълно достатъчно. 

Ако матурата не е задължителна, а избираема, то тогава могат да бъдат прецизирани тестовете, на базата на получени от предходни години резултати, според които би се променяла степента на трудност. Това е при условие че, желаещите матура по история, ще разполагат с нужните по - високи знания и желание да изучават предмета в академична среда. 

Но този сценарий изисква години напред реформа в Образованието. 

Редактирано от БатеВаньо
  • Потребител
Публикува
Преди 36 минути, БатеВаньо said:

Незнам, затова може да Ви се стори несериозен въпроса:

Матурата по история задължителна ли е? 

Ако евентуално е, според мен е неправилно. 

Би трябвало да има задължителна матура по български + литература, математика и наука -  физика, химия, биология. 

Всичко останало, включително и история, мисля че, трябва да е избираемо. В примерите за грешки невиждам нищо фатално. Покриват знанията по обща култура и за човек не смятащ да се отдава на историята като бъдещо професионално поприще, е напълно достатъчно. 

Ако матурата не е задължителна, а избираема, то тогава могат да бъдат прецизирани тестовете, на базата на получени от предходни години резултати, според които би се променяла степента на трудност. Това е при условие че, желаещите матура по история, ще разполагат с нужните по - високи знания и желание да изучават предмета в академична среда. 

Но този сценарий изисква години напред реформа в Образованието. 

В момента, доколкото ми е известно, има две матури. Едната е задължително български и литература, а другата - по избор между няколко варианта. Според мен това е дълбоко погрешно, но никой не ме пита. :)

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, deaf said:

Не е до нямане на потенциал. Опитайте се да кажете,че убитите българи от Баташкото клане са колатерални жертви или че жертвите на Холокоста не са шест милиона,а по-малко и ще разберете за какво става дума...

 За съжаление, историята винаги е била в сферата на политкоректните науки. И твоите примери са точно такива. Но в случая става въпрос за примери които попадат в съвсем различна класификация ( няма да казвам каква, за да не използвам нецензурни изрази).

 

Преди 1 час, T.Jonchev said:

Точно така. Но явно обучението в мислене са само високопарни думи, а на практика министерството бяга от това и не смее да остави учениците да разсъждават - вероятно и защото няма потенциал после да оценява разсъжденията им.

 И като се види че нямат потенциал за това, да станат за смях. А ако е и предизборна ситуация, да им поискат и оставките.

  факт е че ситуацията е доста зле. В учебниците по история също има предостатъчно нелепи ситуации. Нелепи изявления съм виждал и в телевизионни предавания ( не говоря за така наречените "кабеларки" където се изявява всичко живо), и дори и в сериозни публикации. А накрая като излезнат резултатите от матурата, чакаме "бисерите" да се посмеем. без да си даваме сметка че те са плод на системата.

  • Потребител
Публикува

Задължителните матури са две - първата е по български език и литература, а втората по избор от 13 учебни предмета /английски език, френски език, немски език, испански език, италиански език, руски език; математика; физика и астрономия; биология и здравно образование; химия и опазване на околната среда; история и цивилизация; география и икономика; предметен цикъл “Философия”/.

Има и трета матура - на нея ще се явят 75 ученици, като те могат да избират от тези 13 предмета.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!