Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2020: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

НАСА и СпейсЕкс определиха работна дата за първата си пилотирана мисия до МКС!

2020-nasa-spacex-ready-crew-dragon.jpg

Пилотираният космически кораб "Крю Драгън". Credit : SpaceX 

 

11 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Докато положението около Боинг продължава да е неясно покрай софтуерните проблеми, в САЩ пилотиран космически кораб вече има - и това е "Крю Драгън" на СпейсЕкс, който през януари завърши всички изискуеми безпилотни тестови полети и е в готовност да превозва хора! НАСА и СпейсЕкс определиха работна дата, когато да очакваме дебютната пилотирана експедиция. 

Според журналиста Ерик Бъргър, който оповести информацията в Туитър, датата е 7-ми май. Обаче имайте предвид, че това е само първоначална работна дата и може да бъде изместена по-рано или по-късно в зависимост от причини, които не са свързани със състоянието на хардуера. Така първият пилотиран полет на "Крю Драгън" може да стане факт в края на април или по-късно през май. 

Едно решение, което все още не е взето, е също така каква ще е продължителността на експедицията. Според първоначалните планове този пилотиран дебют трябваше да е не повече от две седмици. Но очевидно НАСА обмислят по-дълъг престой на астронавтите - особено с оглед на факта, че от месец април нататък на американския сегмент на Международната космическа станция ще има само един астронавт, доставен посредством руски кораб "Союз". Със сигурност от американската космическа агенция ще желаят да оптимизират времето, за да може в орбита да има колкото се може повече хора. 

Напомням на читателите, че първите астронавти, които ще полетят до МКС на борда на нов американски кораб, са Боб Бенкен и Дъг Хърли. И двамата са ветерани с по два полета на космически совалки. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3189-2020-crew-dragon-first-working-data

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 111
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс нае на работа бившия шеф на НАСА Бил Герстенмайер!

bill-gerstenmaier.jpg

Бил Герстенмайер. Photo credits : NASA/Bill Ingalls

11 февруари 2020 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Това е вероятно една от най-важните новини за СпейсЕкс през 2020-та година, ако не и най-важната - защото маркира повратна точка в пилотираната космонавтика на САЩ. Компанията на Илон Мъск назначи на работа Уилиам (Бил) Герстенмайер - бивш шеф на отдела на НАСА за пилотирани мисии, заемал длъжността в продължение на 14 години, с десетилетен стаж в космическия сектор и един от утвърдените специалисти в цял свят щом се касае за пилотирани космически полети! 

Новината бе съобщена от журналиста от CNBC Майкъл Шийтс. Ерик Бъргър от Арс Текника ни разкрива в Туитър защо назначението е от такава изключителна важност.

Бил Герстенмайер е човекът, който буквално спаси СпейсЕкс от фалит. Това се случи през декември 2008-ма година, когато компанията най-накрая бе провела успешен тестов полет на ракетата "Фолкън 1", но след трите предходни поредни провала бе изразходила всички средства. Герстенмайер връчи договор на Мъск за изпълняването на товарни мисии до Международната космическа станция и днес СпейсЕкс е утвърден превозвач на провизии, а корабите "Драгън" летят редовно.

През 2014-та година Герстенмайер успя да се пребори за това НАСА да даде пари на два разработчика на пилотирани космически полети - Боинг и СпейсЕкс. Тогава имаше огромен натикс от Боинг и бяха впрегнати всички лобита за да може старата корпорация да получи цялата сума пари. Герстенмайер беше човекът, който каза "не" - и така спаси пилотираната космонавтика на САЩ, защото през януари т.г. СпейсЕкс успя да завърши всички изискуеми тестови полети на кораба "Крю Драгън" без аварии, докато "Старлайнър" се сблъска с множество софтуерни проблеми по време на първата му мисия през декември. 

Не на последно място - Герстенмайер е редовен говорител в Конгреса на САЩ и експертизата му винаги се взима под внимание. Замислете се: Боинг разработва свръхтежката ракета "Спейс Лонч Систъм" за пилотирани полети до Луната. СпейсЕкс вече създаде свръхтежката ракета "Фолкън Хеви", която е в експлоатация, и сега работи по още по-мощната ракета "Старшип". Назначаването на Герстенмайер може да започне да обръща везните, когато се стигне до преразпределянето на държавни средства за свръхтежки ракети и пилотирани мисии до Луната и Марс. Досега почти всички битки в тази област бяха печелени от Боинг. 

Безспорно се задават много, много вълнуващи времена в САЩ. Ще следим с интерес какво се случва! 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3190-2020-spacex-gersternmaier

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Най-сетне: пилотираният космически кораб Юнити пристигна на космодрума Спейспорт Америка

2020-unity-arrives-spaceport-america.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" с прикачения към него кораб "Юнити" пристига на космодрума Спейспорт Америка. Photo credit : Virgin Galactic

14 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Измина почти цяла една година, откакто космическият кораб на Върджин Галактик "Юнити" за последен път летя и изведе в космоса по суборбитална траектория трима души. Вчера "Юнити" се отправи отново към небесата, но този път не към космическите висини - а към космодрума Спейпорт Америка, намиращ се на територията на щата Ню Мексико. С това бе завършен важен етап от преместването на Върджин Галактик на мястото, където ще провежда туристически космически полети. 

Вчерашният полет на "Юнити", дори и да имаше за главна цел неговото преместване, все пак бе тълкуван като изпитателен полет. Това бе най-дългият полет на кораба - доста по-продължителен, отколкото бяха реалните му космически мисии през декември 2018-та и февруари 2019-та. В рамките на три часа инженерите проверяваха какво е поведението на "Юнити" при ниски температури. Пилоти на кораба бяха Никола (Стик) Песил и Дейв (Мак) Маккей. Песил е бивш летец-изпитател на италианските военновъздушни сили и това бе първият му полет с "Юнити". Самолетът-носител "Ийв" бе управляван от пилотите Майк Масучи и Фредерик Стъркоу.

След пристигането на "Юнити" на територията на Спейспорт Америка завърши и този дебютен от новата серия тестови полети. Тази серия се очертава да е продължителна и цели адаптирането на екипа на Върджин Галактик към новите работни условия в Ню Мексико. "Юнити" първоначално ще лети в прикачен режим към "Ийв", след което ще започнат полети с отделянето му от самолета-носител. Накрая ще има отново ракетни и космически мисии. Важна цел е също така да бъде изпитана новата туристическа кабина на космическия кораб, за да се направи оценка какво би било преживяването на хората, които ще излитат в космоса срещу заплащане. 

Но може би най-същественото от вчерашното събитие бе фактът, че на космодрума Спейспорт Америка най-накрая има пилотиран космически кораб, който е в състояние да лети в космоса и дори го е правил два пъти. С това очакванията на жителите на Ню Мексико би следвало да бъдат оправдани, тъй като строежът на космодрума бе финансиран с над $220 милиона долара държавни пари, събирани посредством увеличаването на данъците им. Спейспорт Америка бе завършен през 2011-та година, но поради липсата на космически кораби ролята на космодрума бе сведена до тази на скъпоструваща и пустееща туристическа атракция. Американският писател Джак Мърфи направи знаменателно изказване по време на неговото посещение на мястото през 2017-та година: "Чувствам се като че ли съм посетил Джурасик Парк в деня преди динозаврите да бъдат показани и тълпите да дойдат".

Кому е нужен космодрум без космически кораби? От вчера това се промени за Спейспорт Америка - и се надяваме в съвсем близко бъдеще съоръжението най-накрая да се използва целево - да посреща реални туристи, които да се качват на "Юнити" и да се отправят към космоса. А междувременно голяма част от екипите на Върджин Галактик продължават да се трудят в Мохаве. Там се строят два нови космически кораба - единият е почти изцяло завършен, другият е на 50%. Очакванията са скоро в САЩ да има цяла флотилия от частни суборбитални кораби. 

За повече информация: Върджин Галактик

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3191-2020-unity-arrives-spaceport-america

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Корабът Крю Драгън пристигна на стартовата площадка за първата му пилотирана мисия до МКС

2020-crew-dragon-arrived-launch-site.jpg

На снимката: техници работят по пилотирания космически кораб "Крю Драгън" след пристигането му на стартовия комплекс. Photo credit : SpaceX 

17 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. След дълго чакане, моментът най-сетне дойде: започна подготовката по изстрелването на първата пилотирана орбитална мисия на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка" през 2011-та година. Началото на тази подготовка настъпи на 13-ти февруари, когато първият космически кораб на СпейсЕкс за пилотирана мисия "Крю Драгън" пристигна на космодрума. 

До благоприятното развитие се стигна след като СпейсЕкс бе първата компания, която изпълни всичките си изискуеми безпилотни полетни тестове. Последният от тези полети бе осъществен на 19-ти януари тази година, когато бяха изпитани системите за аварийно спасяване по време на ракетно изстрелване. Сега пътят към първия пилотиран орбитален полет на САЩ след края на совалките е открит. НАСА и СпейсЕкс са се съгласили работната дата за изстрелването да е 7-ми май, като в зависимост от протичането на подготовката то може да е факт по-рано или по-късно. 

Съгласно официалната публикация на уебсайта на НАСА става ясно, че СпейсЕкс, а не Боинг ще е първата компания, която ще изпрати хора към Международната космическа станция. През 2019-та година Боинг също изпълни двата изискуеми безпилотни полета, но макар че те завършиха безаварийно и "Старлайнър" и двата пъти се прибра безопасно на Земята, успехът не бе стопроцентов. Скачването с МКС бе провалено, а последващият анализ откри множество проблеми със софтуера. Понастоящем специална комисия разследва причините защо софтуерните бъгове не са открити при наземните изпитания, а ръководствата на НАСА и Боинг умуват дали ще се наложи да се повтаря безпилотната мисия с роботизирано скачване до МКС, или следващият старт на "Старлайнър" ще е пилотиран. 

Що се касае до СпейсЕкс, пред тази компания такива дилеми няма - безпилотните полети завършиха със стопроцентова успеваемост. НАСА ни информира, че сега след като първият пилотиран "Крю Драгън" се намира на стартовия комплекс, той ще бъде подложен на окончателни тестове в специалното съоръжение на базата Кейп Канаверал, след което ще бъде прикачен към ракета "Фолкън 9" и изстрелян в космоса. Към МКС ще се отправят астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен.

Засега всичко по подготовката изглежда да протича по план - днес СпейсЕкс ни съобщи, че "Крю Драгън" е вече издържал акустичните изпитания. Американската космическа агенция НАСА е отново в готовност за пилотирани космически полети! 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3194-2020-crew-dragon-arrives-launch-site

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пилотиран космически кораб Крю Драгън ще изведе туристи във висока орбита на 1 000 километра над Земята!

2020-gemini-high-orbit.jpg

На снимката: мишената за скачване "Аджена", заснета от екипажа на "Джемини 10" по време на мисията във висока орбита през 1966-та година. Photo credit : NASA

19 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Прекалено дълго време отмина, откакто астронавти летяха по-надалече от пределите на ниската околоземна орбита. След приключването на експедицията до Луната "Аполо 17" през 1972-ра, руските космически кораби "Союз" и американските совалки са летяли само на височина около 400-500, максимум 600 километра (когато са провеждани обслужващите мисии до телескопа "Хъбъл"). И докато НАСА подготвя следващите пилотирани мисии до Луната посредством кораба "Орион" през 2024-та година, а СпейсЕкс конструира "Старшип" за експедиции до Марс, изглежда, че първото голямо постижение за пилотираната космонавтика през 21-ви век ще стане посредством вече съществуващ кораб - "Крю Драгън". Мисията, включваща изпращането на туристи във високите предели на околоземната орбита, ще бъде изстреляна през втората половина на 2021-ва или през първата половина на 2022-ра.

Инициативата е организирана от частната компания Спейс Адвенчърс, която в периода между 2001-ва и 2009-та изпрати в орбита първите космически туристи Денис Тито, Марк Шатълуърт, Грегъри Олсън, Анушен Ансари, Чарлз Симони, Ричард Гариът и Ги Лалиберте. Всички тези туристи летяха благодарение на споразумение между Спейс Адвенчърс и Русия. Сега компанията е подписала договор със СпейсЕкс за изстрелването на четирима частни астронавти на мисия, която няма да включва полет до Международната космическа станция.

В случай че има заинтересовани страни, космическият кораб "Крю Драгън" ще полети на височина поне два пъти по-голяма от тази на МКС. Според Том Шели, президентът на Спейс Адвенчърс, целта на кораба е да се отдалечи на разстояние 1 000 километра от Земята. Мисията ще е много сходна с тази на височинните експедиции от програмата на НАСА "Джемини" - например през 1966-та година корабът "Джемини 11" постигна рекорд за пилотирана мисия в околоземна орбита от 1 374 километра. 

Но уви, такива мисии са също в далечната история на космонавтиката. Време е за промяна! 

Тъй като става въпрос за мисия от четирима души-туристи, а това е капацитетът на "Крю Драгън", изглежда, че корабът ще бъде изстрелян без пилот на борда. Т.е. туристите ще зависят само от автоматиката на "Крю Драгън", а СпейсЕкс винаги са твърдяли, че корабът е напълно автономен. 

Ще видим дали идеята на Спейс Адвенчърс ще се реализира - за съжаление последният полет на компанията бе през далечната 2009-та година. През 2015-та фирмата трябваше да изстреля певицата Сара Брайтман в космоса, но само няколко месеца преди изстрелването тя се отказа. По официална информация това се е случило поради "семейни причини", но според неофициалните слухове е имало притеснение относно надеждността на космическите кораби "Союз" - а същата тази година катастрофира един от "Прогрес"-ите.

Според прес-съобщението, публикувано на уебсайта на Спейс Адвенчърс, договорът със СпейсЕкс "надгражда на успеха на "Крю Драгън" по време на първата му демонстрационна мисия до МКС през 2019-та година и скорошният успешен тест на спасителната му система". Безспорно успехите на СпейсЕкс и "Крю Драгън" са повлияли на решението височинната мисия да бъде реализирана именно с този кораб! 

За повече информация: Спейс Адвенчърс

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3199-2020-crew-dragon-high-altitude-mission-announced

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Първата пилотирана мисия на Крю Драгън се очертава да е дългосрочна

24 февруари 2020 г. 08:05 ч. Първата пилотирана мисия на кораба "Крю Драгън", планирана за тази година, се очертава да бъде дългосрочна, а не просто демонстрационен полет до Международната космическа станция. До този развой се стигна след като от месец април нататък на МКС ще има само един американски астронавт, доставен посредством руски космически кораб "Союз". НАСА има нужда американският сегмент на станцията да бъде постоянно обитаван от екипаж. 

Вестта първоначално бе намекната на 22-ри февруари, когато центърът на НАСА "Джонсън" публикува снимки как астронавтите от тази дебютна мисия Боб Бенкен и Дъг Хърли тренират за "космически разходки". Ако екипажът се подготвя да излиза в открития космос, това е знак, че космическото им пътешествие няма да е кратко, както първоначално се замисляше. 

На 23-ти февруари Гарет Рийзмън, който е бивш астронавт на НАСА и настоящ консултат на СпейсЕкс, потвърди новината. 

Засега не е ясно дали с промяната на профила на мисията и нуждата от допълнителни тренировки ще има допълнително отлагане и колко ще е то.  

2020-doug-hurley-training-spacewalk.jpg

На снимката: астронавтът на НАСА Дъг Хърли се подготвя за космически разходки. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3207-2020-dm-2-long-duration

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Боинг въобще не са изпълнили интеграционен тест на Старлайнър преди полета му

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

27 февруари 2020 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Вчера бяха оповестени поредните неприятни изненади, които изскачат покрай разследването на недотам успешния полет на "Старлайнър" през декември. 

Оказва се, че са установени сериозни пропуски в тестовия протокол. По-конкретно Боинг не са извършили цялостен интеграционен тест на космическия кораб "Старлайнър" и неговата ракета "Атлас 5" в Системната интеграционна лаборатория. Това изпитание би подложило на проверка всички системи на кораба от началото до края на неговата мисия и съответно е притежавало потенциала да открие софтуерните бъгове, които са застрашили "Старлайнър" по време на декемврийския му полет. 

Напомням на читателите, че скоро след отделянето на "Старлайнър" от ракетата-носител "Атлас 5" той не изпълни маневра за отправяне към Международната космическа станция поради бъг, който е довел до сериозно отклонение на бордовия часовник с цели 11 часа. Впоследствие специалистите успяха да спасят кораба, макар че скачването пропадна, като го доведат в безопасна околоземна орбита. А два дни по-късно "Старлайнър" кацна благополучно на Земята. Това даде повод на НАСА и Боинг да обявят, че корабът е безопасен и че скачването не е задължителен елемент, който трябва да се тества преди да се качат хора на него. 

Но след назначаването на разследваща комисия в началото на януари периодично научаваме за гафове, които въобще не е трябвало да се случват. Преди броени седмици космическата общност разбра за втори софтуерен бъг, който е можел да застраши кацането. От Боинг и НАСА въобще не са сметнали за нужното да информират широката общественост.

Неизпълнението на интеграционния тест от страна на Боинг е поредното нещо, за което компанията си е премълчала. Членовете на разследващата комисия дори споделят, че са останали изненадани. Този пореден гаф обаче хвърля петно и върху НАСА, защото агенцията би следвало да упражнява контрол и да сложи одобрението си преди полет. НАСА въобще не е трябвало да допуска "Старлайнър" да лети без да бъде извършен интеграционен тест! 

По повод на поредните разкрития днес, на 28-ми февруари, Боинг ще организира кръгла маса с представителите на медиите в 18:00 ч. българско време. Очевидно политиката на фирмата е да даде някакво обяснение, но дали ще е удовлетворително вече е съвсем спорно. Хората имат усещането, че единственото, което Боинг прави, е да укрива и замазва гафове. 

Един въпрос, който продължава да стои неотговорен, е дали НАСА ще поиска от Боинг безпилотно повторение на декемврийския полет на "Старлайнър" - или следващата мисия ще е с астронавти. Но нищо чудно агенцията да реши следващият полет да е пилотиран - което може да доведе до още по-сериозен PR скандал, защото тогава съвсем ще изглежда, че на Боинг всичко се прощава.

Напомням също така, че компанията на Илон Мъск СпейсЕкс взе $2.6 милиарда за разработване на пилотиран космически кораб "Крю Драгън", докато Боинг усвои $4.2 милиарда (без да броим допълнителните искания за още пари от страна на Боинг). Каква е равносметката? За два пъти по-малко пари СпейсЕкс извърши цялостен интеграционен тест, построи не само нов космически кораб, но и нова ракета-носител (докато Боинг използва съществуващата "Атлас 5"), а през януари извърши цялостна проверка на спасителните системи в рамките на специален тестов ракетен полет на "Крю Драгън". Като резултат в САЩ отново има пилотиран космически кораб - а първата мисия на астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен е насрочена за месец май тази година. 

Междувременно Боинг за два пъти повече пари не са изпълнили цялостна проверка на спасителните системи по време на тестов ракетен полет (което не е изискано от НАСА), но дори не са направили интеграционен тест на кораба в наземни условия (което обаче е изискано). Да не говорим, че не е извършено тестово скачване с Международната космическа станция. И НАСА още умува дали да изиска втори безпилотен полет на "Старлайнър"... Аз ако бях астронавт и трябваше да избирам дали да летя на "Крю Драгън" или "Старлайнър", познайте какво щях да избера... 

За повече информация: reddit

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3211-2020-boeing-starliner-skipped-test

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Не, Боинг не разчита на руски технологии за кацането на кораба Старлайнър

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

1 март 2020 г. 22:50 ч.

Светослав Александров. На 21-ви февруари на страниците на ТАСС се появи любопитна публикация, която се позовава на ръководителя на Роскосмос Дмитрий Рогозин. Публикацията разказва, че Боинг поръчва части от руските предприятия във Воронеж, които са нужни за безопасното кацане на "Старлайнър" на Земята след космически полет. 

"В системата за кацане те (т.е. воронежките предприятия) правят нещо по тяхна поръчка, правят го за Боинг. Сам се удивих, когато научих" - съобщи Рогозин. 

Тази история, съвсем естествено, се разпространи бързо - и напълно предсказуемо послужи за пропагандни цели. Ето ги, ще се говори сега в определени кръгове - тия американци не стига, че си изстрелват ракетите с руски двигатели, но без руснаците не могат и да кацат. 

Или поне щеше да се говори, ако историята беше в по-голямата си степен вярна. Пропагандата рядко си служи със стопроцентови лъжи - обикновено има зрънце истина, от което се правят грандиозни и често пъти неточни изводи. 

Зрънцето истина в случая е, че Боинг наистина купуват компонент от Русия за "Старлайнър"! В петък на специална пресконференция компанията оповести какъв точно е той - става въпрос за кутия за авионика. Това е стар компонент, който отдавна се използва на Международната космическа станция. Конкретно за "Старлайнър" компонентът ще бъде използван едва след скачването и то като конвертор за мощност, а не в системата за кацане.

Иначе "Старлайнър" използва системи за кацане, които са разработени в САЩ.

Няма спор, че корабът на Боинг е донякъде уязвим за пропагандни цели, защото поне в началото на неговата експлоатация ще бъде изстрелван с ракета "Атлас 5", оборудвана с двигатели "РД-180", построени в Русия. Но тук говорим само и единствено за ракетата-носител, не за кораба, който си е екипиран с американски двигатели. "Старлайнър" е агностичен по отношение на ракетите, с които може да лети - дори ако се наложи може да бъде изстрелван с чисто американската ракета "Фолкън 9". Надали ще се стигне до този вариант - понастоящем се строи ракетата-заместител на "Атлас 5", която ще се казва "Вулкан" и тя ще бъде оборудвана с американски двигатели, построени от Блу Ориджин. Доставката на двигателите за "Вулкан" ще започне още през май тази година. 

Не мога да пропусна да напомня също така, че каквито и критики да съществуват по адрес на Боинг, те не могат да засегнат неговия конкурент СпейсЕкс. Вече е сигурно, че първият пилотиран орбитален полет на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка", който ще бъде проведен по-късно през 2020-та, ще се осъществи с кораба "Крю Драгън" на СпейсЕкс. А в неговия случай руски двигатели или каквато и да е руска технология няма. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3213-2020-boeing-russian-components

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

След разследването: НАСА и Боинг още не знаят ще има ли втори безпилотен полет на Старлайнър

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

6 март 2020 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Днес в 18:00 ч. българско време НАСА и Боинг свикаха телеконференция, на която бяха представени официално резултатите от комисията, разследваща аномалиите по време на декемврийския полет на "Старлайнър". Един отговор на въпрос очакваха представителите на медиите, а той не бе даден. Разбира се, става дума за въпроса дали ще се наложи втори безпилотен тестов полет преди на кораба да се качат астронавти. И все пак едно стана ясно: ще минат месеци преди "Старлайнър" отново да полети, било то в безпилотен или пилотиран вариант. 

Най-общо казано - взето е решение да бъдат изпълнени общо 60 корективни действия от страна на Боинг. Установени са 49 пропуски в изпитанията на софтуера. Това не е еднозначно на 49 софтуерни бъга, които са пропуснати. Просто има пропуски в тестовия протокол. Безспорно Боинг ще трябва да проведе известно количество изпитания, докато НАСА добие увереност, че софтуерът на "Старлайнър" е станал добър и всичките му проблеми са изчистени.

По ирония след обявяването на резултатите от разследването телеконференцията прекъсна, очевидно благодарение на бъгове на стриймващия софтуер :) А журналистите искаха да научат едно основно нещо: Ще се наложи ли "Старлайнър" да полети повторно в безпилотен режим, или следващият път вече ще има хора на борда му?

Дъглас Ловеро, заместник-администраторът на отдела на НАСА за пилотирани полети, съобщи, че решението на тази дилема е "сложно". Агенцията оповести, че изискванията към компаниите СпейсЕкс и Боинг са били доста гъвкави и не са били конкретни. Не е имало задължително изискване за скачване с Международната космическа станция в безпилотен режим. Дори не е имало изискване за безпилотен тестов полет преди пилотирания. Боинг са предложили да изпълнят и двете стъпки, след което НАСА се е съгласила. Отново по думите на Ловеро, топката сега е в полето на Боинг. Компанията сама трябва да предложи новите стъпки, които ще бъдат изпълнени преди астронавти да полетят в космоса на борда на "Старлайнър". Т.е. Боинг може да поиска или да не поиска повторение на безпилотната мисия на "Старлайнър", но НАСА ще има последната дума. Джим Чилтън, представителят на Боинг, оповести, че компанията е в готовност да изстреля "Старлайнър" отново в безпилотен режим, стига НАСА да го поиска.

Добрата новина от конференцията бе, че на зададен въпрос дали затегнатите мерки на НАСА ще повлияят по някакъв начин на СпейсЕкс, отговорът беше "Не". Корабът "Крю Драгън" на СпейсЕкс е съвсем различен, системите му са съвсем различни и първият пилотиран полет остава насрочен за месец май тази година.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3220-2020-starliner-investigation-results

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Илон Мъск: Защо Союз продължава да лети? Корольов сигурно се върти в гроба!

2019-25-sep-soyuz-ms-15-launches.jpg

Снимка от изстрелването на пилотиран кораб "Союз" през септември. Photo credit : NASA/Bill Ingalls

9 март 2020 г. 23:30 ч.

Светослав Александров. Известният космически предприемач Илон Мъск участваше днес на конференцията Satellite 2020 като говорител и изнесе презентация, на която поднесе сериозна критика, касаеща застоя в космонавтиката. Мъск разкритикува почти всичко: собствения му пилотиран кораб "Крю Драгън", руския кораб "Союз" и скоростта на разработките по отношение на бъдещата колонизация на Марс. 

Предприемачът сподели, че "Крю Драгън" е преминал през безумно количество изпитания - и в крайна сметка се е получил "просто един кораб за мисии до ниска околоземна орбита". "Крю Драгън" е в състояние да извежда неколцина души в космоса, но за много висока цена.

Мъск смята, че космическите совалки на НАСА са извадили късмет, че са били използвани на максимум в продължение на дълъг период и изобщо не желае "Крю Драгън" да поеме по техния път. В този момент той насочи критиката си и към руския кораб "Союз". "Защо той продължава да лети?", попита предприемачът. "Корольов трябва да се върти в гроба си!"

Основателят на СпейсЕкс е категоричен, че в космонавтиката има само едно-единствено нещо, което си струва: голяма напълно възвръщаема ракета. Надеждата е, че "Старшип" ще е такъв проект. Голямата цел на Мъск е ракетата да може да изпълнява по три полета дневно.

"Старшип" действително се разработва със скоростни темпове, а аргументацията на Илон Мъск е, че "ако графикът е дълъг, значи дизайнът е сбъркан". Ако дадено нещо отнема много време за разработка, просто не си струва да се прави.

"Надявам се, че няма да умра докато дойде времето, когато хората полетят към Марс. Но ако не подобрим скоростта на прогреса си, определено ще умра преди да отидем на Марс", смята Мъск. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3226-2020-musk-why-soyuz-still-flying

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Орион приключи изпитанията си преди първия си полет до Луната

2020-orion-spacecraft-completes-testing.

Космическият кораб "Орион" след приключването на неговите изпитания. Photo credit : NASA

14 март 2020 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Днес, на 14-ти март, администраторът на НАСА Джим Брайденстайн оповести, че космическият кораб "Орион", с който се очаква да полетят към Луната следващото поколение астронавти, е приключил успешно своите изпитания в центъра Плъмс Брук.

В хода на тестовете "Орион" бе подложен на екстремни температури и радиация, каквито ще изпитва и по времето на космическите му мисии.

В края на март "Орион" ще бъде транспортиран обратно към космическия център Кенеди за интеграцията му с космическата ракета "Спейс Лонч Систъм". Първото изстрелване към Луната в безпилотен вариант е планирано за догодина, а новите мисии с астронавти до лунната повърхност - през 2024-та. 

И докато космическият кораб за нови лунни мисии е напълно готов, голямата въпросителна е свързана с неговата ракета-носител. За съжаление построената от Боинг "Спейс Лонч Систъм" претърпя много отлагания и сега нейният дебютен старт е предвиден за втората половина на 2021-ва.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3234-2020-orion-spacecraft-completes-testing

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Американският пилотиран кораб Крю Драгън все още се очаква да лети през май

7 март 2020 г. 08:30 ч. Журналистът Ерик Бъргър съобщи вчера в Туитър, че екипажът на първия пилотиран космически кораб "Крю Драгън", състоящ се от астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли, продължава да тренира за изстрелване през месец май. 

Дали обаче мисията ще се състои в срок? Има доста несигурности поради задълбочаващата се криза с коронавируса и нуждата да се вземат мерки за ограничаването на заразата. Съответно, тренировките включват работа в Хюстън, Калифорния и Флорида. 

Предстои да разберем! 

2020-doug-hurley-training-spacewalk.jpg

На снимката: астронавтът на НАСА Дъг Хърли се подготвя за космически разходки. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3238-2020-crew-dragon-still-targeting-may

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА покани медиите за изстрелването на пилотирания Крю Драгън през май

19 март 2020 г. 08:40 ч. НАСА официално покани медиите, за да присъстват на първия пилотиран полет на космическия кораб "Крю Драгън". Ако всичко мине по план, двамата астронавти Дъг Хърли и Боб Бенкен ще се отправят към Международната космическа станция. Полетът предварително е насрочен за втората половина на май.

НАСА наблюдава внимателно разпространението на коронавируса на територията на САЩ и ще следва препоръките на Центъра за контрол на болестите и превенция. В случай че възникнат други обстоятелства, които могат да повлияят планирането на мисията или достъпа на медиите на стартовата площадка, журналистите ще бъдат информирани своевременно. 

Benken-Hurley.jpg

На снимката: астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен се запознават с кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън". Credits : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3246-2020-nasa-invites-media-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

По предварителна информация: първият пилотиран полет на Старлайнър е насрочен за 31-ви август

22 март 2020 г. 09:10 ч. Вече имаме целева дата за първия пилотиран полет на космическия кораб на Боинг "Старлайнър". Според информация, публикувана на страниците на РИА Новости, корабът ще полети с екипаж на 31-ви август.

Руската информационна агенция се позовава на свои източници в ракетно-космическия отрасъл, а миналото показва, че обикновено сведенията са точни - включително и предишните прогнози за "Старлайнър".

Все още обаче не е ясно дали Боинг преди това ще трябва да проведе втори безпилотен полет на "Старлайнър". Напомням на читателите, че при първата мисия на кораба през декември възникнаха проблеми със софтуера, които провалиха скачването с МКС. Корабът обаче бе спасен и бе върнат на Земята успешно. 

Ако графикът се спази, Боинг ще прати хора в космоса само три месеца след СпейсЕкс. Засега стартът на първия пилотиран "Крю Драгън" е насочен за втората половина на май. 

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

https://www.space-bg.org/portal/2014-10-24-21-14-43/3251-2020-starliner-august-flight

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА утвърди екипажа за първия редовен полет на пилотирания кораб Крю Драгън

2 април 2020 г. 10:20 ч. НАСА утвърди членовете на екипажа, който ще полети на борда на първата оперативна мисия на кораба "Крю Драгън". Това са американците Майк Хопкинс, Вик Гловър, Шанон Уокър, както и японецът Соичи Ногучи. Назначаването на Ногучи като член на екипажа на "Крю Драгън" е потвърдено и на сайта на японската космическа агенция. Така японецът ще е първият човек, който не е американски гражданин и който ще полети с частен американски космически кораб.

Мисията ще бъде проведена някъде през втората половина на 2020-та година, след като излети дебютната тестова пилотирана мисия на "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. Въпреки ситуацията с коронавируса и въпреки разрушаването на макет на "Крю Драгън" заради грешка на пилот на хеликоптер по време на парашутни изпитания, на 31-ви март НАСА отново потвърди втората половина на май като датата, когато ще полети "Крю Драгън" с хора на борда.

Разбира се, никога не е изключено отлагане за юни - но засега подготовката за мисията протича по план.

soichi-noguchi.jpg

На снимката: астронавтът на Япония Соичи Ногучи по време на излизането му в открития космос през 2005 г. Credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3268-2020-soichi-noguchi-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Решено: Боинг ще изпълни втора безпилотна мисия на Старлайнър!

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

7 април 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Боинг оповести, че е взела самостоятелно решение да проведе втори безпилотен полет на кораба "Старлайнър", който ще включва скачване с Международната космическа станция. Според кратко прес-съобщение на фирмата, безпилотният полет ще позволи на Боинг да демонстрира качеството на системите на космическия кораб. Изстрелването ще бъде осъществено с фирмени средства, а не с такива на данъкоплатеца. 

НАСА потвърждава, че решението не е нейно, а е взето от Боинг, но се съгласява с него. Въпреки това агенцията публикува сурово становище: "Вторият безпилотен полет не освобождава Боинг от това да следва всички действия, определени от съвместния разследващ екип, който бе упълномощен след опорочения дебютен полет. НАСА все още възнамерява да извърши надзираването, за да се убеди, че са предприети корективни действия". 

Понеже решението е взето съвсем скоро, НАСА и Боинг още не са избрали дата за втория безпилотен полет. По непотвърдена информация той може да се осъществи през есента.

Решението на Боинг да проведе втори безпилотен полет на "Старлайнър" затвърждава СпейсЕкс като първата компания, която ще изстреля хора в космоса. Дебютната пилотирана мисия продължава да е насрочена за втората половина на месец май, а ако тя мине според очакванията, от есента на 2020-та "Крю Драгън" ще е готов за превоз на редовния екипаж на МКС.

Междувременно Боинг ще изстрелва безпилотен "Старлайнър". 

Източници: Боинг, НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3279-2020-boeing-decides-to-refly-second-oft

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Подготовката за първия пилотиран полет на Крю Драгън продължава да протича по план

17 април 2020 г. 09:20 ч. След днешното завръщане на пилотирания кораб "Союз МС-15" вече можем да кажем - следващият пилотиран космически полет ще бъде проведен от територията на САЩ.

Работата по подготовката на кораба "Крю Драгън" продължава да върви по план. "Мисля, че сме в много добра форма", съобщава администраторът на НАСА Джим Брайденстайн в интервю за Спейсфлайт нау. "Аз съм твърдо убеден, че можем да излетим в края на май. Ако наистина имаме отлагане, вероятно ще е за юни. Но отлагането няма да е голямо". 

По-сериозно отлагане може да има при форсмажорни обстоятелства като, например, епидемия в центъра на НАСА. Засега обаче са взети строги мерки това да не се случва. Работниците подлежат на тестове - все още никой не се е разболял от коронавирус. В случай че някой се разболее, ще се проследят контактните лица и те ще бъдат изолирани, след което ще се викнат нови хора за продължаване на подготовката. Пилотираната програма на Щатите, както и проектът за изпращане на марсоход към Червената планета през лятото на 2020-та, се считат за топ приоритети и важни за националната сигурност - така че спирането на работата по тях не стои на дневен ред. Ако има огнище на зараза, естествено че тогава ще има отлагане. Но по думите на Брайденстайн се прави всичко възможно да не се стига до това.

Шефът на НАСА изкоментира и преждевременното изключване на двигател "Мерлин" на ракета "Фолкън 9" миналия месец. Полетът тогава завърши успешно въпреки отклонението от работата на ракетата. По думите на Брайденстайн, инженерите на СпейсЕкс разбират какво се е случило и това няма да доведе до отлагания за "Крю Драгън".

Benken-Hurley.jpg

На снимката: астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен се запознават с кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън". Credits : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3304-2020-april-crew-dragon-still-on-track

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Полетите на СпейсЕкс: 23 април - Старлинк, 27 май - пилотиран Крю Драгън!

2019-2-march-crew-dragon-launches.jpg

Кадър от историческото излитане на "Крю Драгън" през март 2019 г. Photo credit : NASA TV/Space

17 април 2020 г. 20:15 ч.

Светослав Александров. Днес, на 17-ти април, СпейсЕкс изпълни успешен огневи тест на ракетата "Фолкън 9". Това бе оповестено на Туитър страницата на компанията. Ракетата ще се използва за изстрелването на поредните 60 спътника от интернет групировката "Старлинк". 

За нуждите на полета "Фолкън 9" ще се оборудва с първа степен, летяла на три предишни мисии - първия полет на "Крю Драгън" до МКС, изстрелването на спътника "Радарсат" и четвъртата мисия на "Старлинк".

Ракетата ще лети и с вече използвани обтекатели - тези от мисията на "AMOS-17" през август 2019-та. 

Другата голяма новина днес - първият пилотиран полет на НАСА след приключването на совалките най-накрая има официална дата за провеждането му: 27 май! Корабът "Крю Драгън" с астронавтите Робърт (Боб) Бенкен и Дъглас (Дъг) Хърли ще излети в 23:32 ч. българско време. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3305-2020-17-apr-spacex

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

3...2...1 и запалване! СпейсЕкс проведе огнево изпитание на пилотираната ракета за първия редовен полет до МКС!

25 април 2020 г. 09:20 ч. СпейсЕкс оповести, че екипът на компанията в МакГрегър, Тексас, успя да изпълни днес статично огнево изпитание на първата степен на ракетата "Фолкън 9", която ще изведе в космоса първия редовен пилотиран кораб "Крю Драгън" към МКС. Това не е ракетата за дебютният пилотиран полет до станцията, планиран за най-рано в края на май с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. Това е полетът след него, който ще е свързан с първата доставка на редовен екипаж, състоящ се от двама американци и един японец.

Освен това СпейсЕкс съобщава, че по-рано през седмицата бе извършено статично огнево изпитание и на втората степен.

Изстрелването на този "Крю Драгън" се очертава за края на лятото или есента на 2020-та. 

2020-25-april-static-fire-success.jpg

Снимка от успешния огневи тест. Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3316-2020-first-operational-crewed-mission-test

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Юнити проведе първия си изпитателен полет от космодрума Спейспорт Америка!

2020-1-may-spaceshiptwo-successful-fligh

На снимката: космическият кораб "Юнити" се завърна успешно днес след изпитателен атмосферен полет. Photo credit : Virgin Galactic

1 май 2020 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. Редовните читатели на КОСМОС БГ са добре запознати с пилотирания космически кораб "Юнити" - през декември 2018 г. и февруари 2019 г. благодарение на него в САЩ бяха осъществени първите два пилотирани космически полета след приключването на програмата "Космическа совалка". Общо петима души станаха астронавти. Днес, на 1-ви май, "Юнити" летя за пръв път от своя нов космодрум Спейспорт Америка в Ню Мексико на демонстрационен атмосферен полет. 

"Юнити" се изстрелва от борда на самолета-носител "Ийв". Самолетът бе пилотиран от Майк Масучи и Кели Латимър, а корабът - от Дейв Маккей и СиДжей Стъркоу. Беше изрепетирано отделянето на "Юнити" от "Ийв", след което корабът кацна плавно на пистата. За нуждите на днешното изпитание не беше запален ракетният двигател. Всичко завърши напълно успешно, а това бе първият самостоятелен полет на кораба "Юнити" след историческия космически полет през февруари 2019-та, когато Бет Моузес се превърна в първата жена, летяла в космоса на борда на частен космически кораб.

Днешният полет на "Юнити" също така бе осъществен след спазването на строги протоколи, за да се подсигури безопасността на наземния екип от COVID-19.

Така започва следващата серия от изпитателни полети, които ще целят да докажат годността на "Юнити" преди да започне да превозва туристи до космоса. Сега обаче полетите няма да се провеждат от стария космодрум в пустинята Мохаве, а от Спейспорт Америка, където ще е основното място на работа за Върджин Галактик. 

За повече информация: Върджин Галактик

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3327-2020-unity-conducts-first-flight-new-mexico

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Когато настъпи стартовият ден на Крю Драгън, може да има отлагания - и това ще е напълно нормално!

1 май 2020 г. 20:45 ч. Според информация от Бенджи Рийд, директор на отдела за пилотирани мисии към СпейсЕкс, когато настъпи стартовият ден на пилотирания кораб "Крю Драгън", може да има отлагания. И това ще е напълно нормално.

Изстрелва се изцяло нов космически кораб - при това за пръв път в пилотиран вариант. Критериите за метеорологичните условия са силно завишени и ако някой от тях не бъде спазен, отлагане ще има. Засега стартовата дата е 27-ми май, резервната - 30-ти май. 

Аз бих допълнил, че когато предстоят нови мисии, техническите критерии също са завишени. Отлаганията са очаквани и са нормални. Това НЕ означава, че има проблем със СпейсЕкс или "Крю Драгън". Просто компанията провежда мисиите чак когато има увереност. Запомнете: историята не помни отлаганията. Историята помни успехите и провалитите. Толкоз. 

Benken-Hurley.jpg

На снимката: астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен се запознават с кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън". Credits : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3328-2020-crew-dragon-delays-normal

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: СпейсЕкс изпълни 27-мото и последно летателно изпитание на парашутите на Крю Драгън!

2020-1-may-parachute-test-complete.jpg

Снимка от днешното успешно изпитание на парашутите. Photo credit : SpaceX

1 май 2020 г. 22:30 ч.

Светослав Александров. Днешният страхотен за космонавтиката 1-ви май завършва с новината, че СпейсЕкс успя да изпълни своето 27-мо и последно летателно изпитание на парашутите на "Крю Драгън". 

Вестта беше споделена на страницата на СпейсЕкс в Туитър.

Днешното изпитание бе буквално последната техническа пречка преди предстоящото изстрелване на "Крю Драгън" в края на май с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. Оттук насетне остава единствено документацията, окончателните рецензии, карантинирането на астронавтите - и самото изстрелване.

За пръв път след 2011-та година, когато космическите совалки бяха изведени от употреба, в САЩ има нов пилотиран орбитален космически кораб - при това частен. 

Стискаме палци!

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3329-2020-spacex-27th-parachute-test

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Обратно към затвора, наречен ниска околоземна орбита

ISS full view

Международната космическа станция - общ вид. Photo credit: NASA

15 май 2020 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. Ако всичко мине според очакванията, първият пилотиран полет на НАСА след края на космическата совалка може да се осъществи до две седмици, максимум до месец (най-ранната официално оповестена дата е 27-ми май). За мен, разбира се, всеки път, когато лети нов пилотиран космически кораб, е повод за празник. И все пак през последните няколко дни се усещам, че не съм достатъчно развълнуван от този факт. Причината е много проста - това, което ще направи НАСА (с основното участие на СпейсЕкс) е нещо, което агенцията е правила редовно преди 2011-та година - и може би единственото, което ще продължи да прави редовно през идното десетилетие. 

През 1961-ва година, когато първите хора излитат в космоса, именитият научно-фантастичен писател Робърт Хайнлайн пише знаменателната фраза: "Веднъж щом стигнеш до околоземна орбита, ти си на половината път към където и да е в Слънчевата система". Близо шест десетилетия по-късно, като изключим мисиите на "Аполо" до Луната и като изключим все по-бурно развиващата се роботизирана космонавтика, ние си останахме на половината път. Като да отидеш до Рим и да не видиш папата. Не отричам, че всяко пилотирано ракетно изстрелване изглежда велико - т.е. да наблюдаваш огъня под ракетата и издигането ѝ в небесните висини. Щом минеш височина от 80-100 километра (дефинициите варират), ти вече си в космоса. А щом стигнеш до орбита, би следвало пътят ти към Луната, Марс и останалите обекти от Слънчевата система да е открит. Вместо това ние като че ли стигаме до гарата на някой интересен туристически град - и единственото, което правим, е една проста разходка около нея. 

Поводът да напиша тази статия е коментар на Робърт Зубрин, основателят на Планетарното общество и един от най-популярните космически активисти в световен мащаб. "Има много пътища към Марс, но първо трябва да решиш, че  искаш да отидеш към Марс, за да поемеш по някой от тях", каза Зубрин. "През последните 30 години Международната космическа станция служеше не като път към Марс, а като алтернатива на това да отидеш до Марс или до Луната". 

Откакто се интересувам от космонавтика, т.е. след 2000-та година, Международната космическа станция е цел, а не междинна станция. Единствената различна цел на астронавтите през новото хилядолетие е бил телескопът "Хъбъл", като от началото на 21-ви век той е бил посещаван само два пъти. Всичко останало в пилотираната космическа програма се върти около скучни разходки до МКС и обратно. Скучни бяха през 2010-та година, когато совалките все още летяха. Скучни са и сега. 

Но скуката е най-дребният кахър. Далеч по-сериозен е проблемът е, че от научна гледна точка престоят на астронавтите в орбита е почти безсмислен. Отчет от НАСА в началото на тази година доказа, че научната продукция на борда на МКС е смущаващо ниска. В периода между 1998-ма година, когато е изстрелян първият модул на станцията, и 1-ви май 2018-та са публикувани едва 2 135 научни статии "в списания, конференции и сивата литература". Проблемът е, че мнозинството от тези публикации са именно в сборници на конференции и не чак толкова престижни научни списания, като само 85 от тях са поместени в топ 10 списания според метриката на Eugenfactor. Аз като специалист и доктор в областта на биологичните науки признавам, че на МКС са свършени някои любопитни проучвания. Но не са много. В ниска околоземна орбита просто няма какво да се прави. 

Защото, както цитираният в началото на статията Хайнлайн е казал, ниската околоземна орбита никога не е била предвидена да е край на пътешествието - тя има смисъл само доколкото е отправна точка към Луната и планетите. А ние я превърнахме в затвор. Решетките изглеждат толкова здрави, че чак е невъзможно да ги счупим през идните няколко години.

Изстрелването на "Крю Драгън" с екипаж, което е предвидено за следните дни или седмици, нищо не променя в това отношение. Промяната е по-скоро в геополитически смисъл - ще отърси позорната зависимост на Щатите от Русия за превоз на астронавти до орбита. Но в глобален смисъл "Крю Драгън" не изменя особено цялостната картинка - той ще върши същото, което може да върши и "Союз" - и нищо повече. 

Първоначално не трябваше да е така. Помните ли, че Илон Мъск планираше "Крю Драгън" да се завръща на Земята с ретроракети? Ако СпейсЕкс и НАСА се придържаха към този план... днес може би корабът още нямаше да е готов и разработката му щеше да се влачи, като НАСА щеше да разчита на руснаците за превоз до МКС още дълго време. Но в дългосрочен план "Крю Драгън" щеше да е междупланетен кораб - ретроракетната му система щеше да позволи да каца на Луната и Марс. Даже Илон Мъск беше задвижил проекта "Ред Драгън", който трябваше да кулминира с кацане на Марс през 2018-та година. 

Само че НАСА, не че забрани (агенцията принципно не забранява иновации), но постави такива безумни изисквания за ретроракетната система, че Илон Мъск просто прецени, че е по-добре да се откаже от нея. "Крю Драгън" бе екипиран с парашути и в крайна сметка си остана транспортна система до околоземна орбита - и нищо повече. През 2018-та година, вместо "Ред Драгън", към Марс полетя автомобил "Тесла". Илон Мъск бързо загуби ентусиазма си към "Крю Драгън" и докато СпейсЕкс продължи да работи съвестно по изпълнение на държавния проект, предприемачът започна нов - "Старшип". Сега ентусиазмът от страна на Мъск и почитателите му е най-вече около "Старшип" - защото, ако изключим проблематичния и бюрократизиран проект "Артемис" на НАСА, "Старшип" е единственият проект, който е в етап на разработка (т.е. не е само на хартия) и дава някакъв шанс на човечеството да се отскубне трайно от околоземната орбита. 

Липсата на ентусиазъм бе разкритикувана не от кой да е друг, а от шефа на НАСА Джим Брайденстайн. Миналата година Брайденстайн изкоментира в Туитър, че е разочарован от факта, че Мъск и СпейсЕкс не подхождат със същия плам към "Крю Драгън" по начина, по който подхождат към "Старшип". Но кажете ми - защо трябва да сме ентусиазирани за "Крю Драгън"? 

"Крю Драгън" е готин кораб - модерен, лъскав, с тапицирани седалки - погледнат отвътре, той прилича много повече на корабите от научно-фантастичните филми, отколкото на дървения и недодялан "Союз". Но корабите от научно-фантастичните филми летят от една на друга планета. "Крю Драгън" ще кръжи около Земята, ще се скачва с МКС и ще се връща. Толкоз. 

Някои космически ентусиасти продължават да се надяват, че опитът на МКС ще позволи комерсиализация на околоземното пространство и нещата няма да спрат с МКС - а поетапно ще има полети до по-високи орбити и усвоявяне на окололунния космос. Позволете ми обаче да съм скептичен към тази идея. Същата надежда имаше преди 10-15 години, когато потръгна космическият туризъм на "Союз". Тогава компания "Спейс Адвенчърс" започна да предлага билети за туристически полети до Луната. Руснаците обаче не посмяха да изпълнят тази мечта и един от милиардерите, набутали се с пари за лунен билет, започна да съди фирмата, предлагаща услугата

Подобна идея с "Фолкън Хеви" и "Крю Драгън" също не стигна до реализация - макар че Мъск предвиди осъществяването на окололунен полет още през 2018-2019-та година. Пак нищо подобно не се случи, а след отлива от "Крю Драгън", сега лунните екскурзии се предвиждат за "Старшип". 

Преди няколко дни научихме за друга интересна идея с "Крю Драгън" - туристически космически полет до средна околоземна орбита, на височина 1 000 километра над Земята. Полетът може да е факт още в края на следващата година и ако той стане реалност, това ще е първото напускане на човек на ниска околоземна орбита след епохата на "Аполо". Вярно - това ще е много малка, плаха стъпка напред към Слънчевата система. От ниска на средна орбита - и после пак обратно. Поне ще е нещо. Дано стане, макар че като знам колко много идеи отидоха в коша без да бъдат осъществени, продължавам да съм скептик. 

С това не искам да кажа, че няма да се радвам, когато "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли излети през следващите дни или седмици. Естествено, ще се радвам и ще поздравя СпейсЕкс. Но като космически ентусиаст, който мечтае за нещо повече от същото, аз не съм доволен. 

И мисля, че никой от нас няма да е доволен, докато не станем свидетели на трайно раздвижване в сферата на пилотираната космонавтика. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3345-2020-zatvorut-narechen-niska-orbita

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Официално: Следващият полет на СпейсЕкс ще е пилотиран

spacex-worm-logo.jpg

На снимката: за изстрелването на астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли ще се използва чисто нова ракета "Фолкън 9", която не е летяла преди, както и неизползвана капсула "Крю Драгън". Credit : NASA

18 май 2020 г. 17:15 ч.

Светослав Александров. Вече е официално - следващото изстрелване на СпейсЕкс (изключвайки полетните тестове на "Старшип") ще бъде пилотирано. Компанията е изцяло фокусирана върху подготовката на кораба "Крю Драгън", който ще трябва да изведе в орбита астронавтите на НАСА Боб Бенкен и Дъг Хърли. 

Новината бе съобщена на Туитър страницата на СпейсЕкс

Първоначално фирмата възнамеряваше да проведе през тази неделя безпилотно изстрелване на ракета "Фолкън 9" с поредната порция спътници "Старлинк". За съжаление обаче намеренията на СпейсЕкс се сблъскаха с тези на конкурентната компания Юнайтед Лонч Алайънс, която предвиждаше в събота да изпрати в орбита совалката на американските ВВС. Поради лоши метеорологични условия полетът на совалката бе отложен за неделя (всичко мина успешно), но така възникна конфликт - не можеше СпейсЕкс да изстрелва в същия ден, съответно мисията на "Старлинк" бе пренасочена за понеделник. Времето обаче отново се влоши и ръководството на СпейсЕкс реши, че няма нужда работниците да се натоварват - корабът-дрон ще е необходим за връщането на степените от двете мисии и би било трудно да бъде приведен в готовност за "Крю Драгън" толкова скоро.

И така, решението на СпейсЕкс е следното: следващият полет ще е този на "Крю Драгън", а "Старлинк" ще почака по-нататък.

Официално датата за излитането е все още 27-ми май. Съвсем малко проблеми са останали за разрешаване, предимно от документационен характер. Резервната дата е 30-ти май. Отново напомням, че метеорологичните условия във Флорида по това време на годината са динамични, а критериите са завишени - така че шансовете за отлагане са големи. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3351-2020-next-spacex-flight-crewed

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Корабите Крю Драгън и Старлайнър се оказаха най-евтините в историята на НАСА!

Benken-Hurley.jpg

На снимката: астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен се запознават с кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън". Credits : NASA

20 май 2020 г. 14:15 ч.

Светослав Александров. Седмица преди дебютното пилотирано изстрелване на космическия кораб "Крю Драгън", НАСА публикува информация за цените за създаването на новите космически кораби сравнени с тези на предишните пилотирани програми. Оказва се, че комерсиалните космически кораби са най-евтината разработка на американската космонавтика от шест десетилетия насам. Даже проблематичният "Старлайнър" на Боинг се оказва изгодна сделка за НАСА и е многократно по-евтин в сравнение с почти всичко досега! 

Представените по-долу цени са коригирани спрямо инфлацията. 

За създаването на "Крю Драгън" НАСА е похарчила $1.7 милиарда, а за "Старлайнър" - $2.8 милиарда. Може би само корабът "Мъркюри" от началото на 60-те години е бил малко по-евтин в сравнение със "Старлайнър" - $2.7 милиарда. Всички останали пилотирани космически кораби са били изключително скъпи. Например НАСА е похарчила за създаването на корабите "Джемини" $7.6 милиарда. Забележете - парите за разработката на "Крю Драгън" и "Старлайнър", събрани общо, са по-малко от тези, дадени за "Джемини"! Космическите кораби "Аполо", закарали хора на Луната, също са били скъпи - за създаването им са били дадени $30.9 милиарда. Американските совалки са погълнали $27.4 милиарда, а сегашният кораб "Орион" за мисии до Луната в рамките на програмата "Артемис" възлиза на $23.7 милиарда.

Нека да погледнем колко излиза цената за едно астронавтско място на борда на различните космически кораби. За сравнение днес НАСА дава по $90 милиона за превоз на астронавт на руски космически кораб "Союз". "Крю Драгън" е много по-евтин - астронавтското място е $60-67 милиона. Вярно е, че "Старлайнър" излиза малко по-скъп от "Союз"-ите със своите $91-99 милиона за място, но дори това е по-евтино в сравнение с всички останали американски космически кораби. Астронавтското място на "Мъркюри" е струвало $142 милиона, на "Джемини" - $117 милиона, а на "Аполо" - $390 милиона. Космическите совалки, докато бяха в експлоатация, превозваха всеки един астронавт за $170 милиона, а новият лунен кораб "Орион" също ще излезе солен - астронавтското място ще е $291 милиона. 

Тези сметки показват следното - ако корабите на Боинг и СпейсЕкс разгърнат потенциала си, това ще е публично-частно партньорство, от което космонавтиката ще спечели неимоверно. Не просто НАСА делегира голяма част от отговорностите върху частните фирми - но нещо повече, корабите "Крю Драгън" и "Старлайнър" са създадени за фиксирана сума, а не както беше в миналото - пари, колкото бъдат поискани, заради което проектите се превръщаха в бездънни финансови черни дупки. 

Хубавото е, че НАСА вече прегръща публично-частните партньорства за проекти на фиксирани суми - и резултатите са вече налице. Агенцията започна да постъпва по същия начин и по отношение на разработката на спускаеми апарати за пилотирани лунни мисии в рамките на програмата "Артемис". Ползите са много - провалите не са фатални, защото агенцията и космическият отрасъл се учат от тях, а успехите водят до огромни позитиви за всички. 

За повече информация: The Planetary Society

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3353-2020-crew-dragon-starliner-chearp

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...