Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2020: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Исторически ден: За пръв път след 9 години астронавти пристигнаха на космическия център Кенеди за изстрелване в космоса!

20 май 2020 г. 23:15 ч. Макар че мигът на изстрелването все още не е настъпил, днес е исторически ден за пилотираната астронавтика на САЩ. За пръв път след цели 9 години астронавти на НАСА пристигнаха на космическия център Кенеди, вместо на космодрума Байконур, за да се подготвят да излетят в космоса! 

Стига да няма някое неочаквано отлагане от технически или по-вероятно метеорологически характер, последната седмица ще протече по следния начин: двамата астронавти Боб Бенкен и Дъг Хърли ще се запознаят с предстартовите процедури, ракетата "Фолкън 9" ще бъде изведена на стартовата площадка за статично огнево изпитание, след което ще се проведе окончателен обзор за готовноста на полета. Накрая е кулминацията - излитането, планирано за 27-ми май в 23:33 ч. българско време.

Бенкен и Хърли бяха посрещнати от ръководителя на НАСА Джим Брайденстайн без да се здрависат с него и спазвайки социална дистанция. "Знам, че времената са трудни. Разхождаме се наоколо с маски, всеки иска да се здрависа, но не можем да го направим. Това са трудни времена за американската история. Но такива бяха времената и през 60-те години. НАСА успя и тогава да обедини САЩ и света".

Очакваме мисията с нетърпение! 

2020-benken-hurley-arrive-kennedy.jpg

На кадъра: астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли кацнаха на космодрума Кенеди, за да се подготвят за полет в космоса. Credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3355-2020-20-may-benken-hurley-arrive

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 111
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Модератор Космически науки

НАСА и СпейсЕкс взеха решение: Крю Драгън е в готовност за пилотиран полет!

2020-cd-static-fire-complete.jpg

Снимка от вчерашното статично огнево изпитание на ракетата-носител с "Крю Драгън". Photo credit : SpaceX

23 май 2020 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. След подробен преглед, проточил се в продължение на повече от два дни и на който НАСА и СпейсЕкс разгледаха всички технически аспекти от предстоящата пилотирана мисия, решението е взето: космическият кораб "Крю Драгън" е в готовност за полет! 

Около час по-късно след приключването на прегледа, СпейсЕкс проведоха статично огнево изпитание на ракетата-носител "Фолкън 9", което премина успешно. 

Разбира се, има все още много работа до старта, а екипите се трудят неуморно, за да подсигурят успешното провеждане на пилотираната космическа мисия. За днешния съботен ден е предвидено астронавтите, след като се събудят, да изпълнят цялостна репетиция. Те ще облекат скафандрите си, ще се качат на автомобила "Тесла", който ще ги откара на стартовата площадка "39А". Там те ще се качат в асансьора на кулата, ще влязат в космическия си кораб и ще изпълнят всичките процедури по обратно броене.

Последен предстартов преглед е предвиден за понеделник. Работата няма да престане до последния миг.

Съгласно СпейсЕкс, пилотираният космически кораб "Крю Драгън" се очертава да е най-безопасният в историята на човечеството. Това се потвърждава и от мениджърката на НАСА Кейти Лийдърс, която твърди, че компанията е изпълнила успешно изискването вероятността за смърт на екипаж да възлиза на 1 от 270 мисии, или 0.37%. 

Тъй като корабът "Крю Драгън" ще превозва не само американци, но и чуждестранни астронавти, в предполетния преглед бяха включени представители на Япония и Русия. Компанията на Илон Мъск се е съобразила дори с руските критики и е модифицирала процедурата за скачване с Международната космическа станция.

Предстоят натоварени няколко дни, а СпейсЕкс и НАСА ще обърнат внимание и на най-непредсказуемия фактор - времето. Все пак космодрумът на Щатите, за разлика от руския Байконур в Казахстан, се намира в тропиците, където времето не е спокойно, а е много по-динамично. Критериите за изстрелване са строги - много по-строги, отколкото сме свикнали със стандартните изстрелвания на СпейсЕкс, а и на руските полети от Байконур. Ако руски кораб "Союз" претърпи авария, както беше през октомври 2018-та, след прекратяването на полета и задействането на спасителната система капсулата извършва аварийно кацане по суша - траекторията на кораба минава над континент.

Но "Крю Драгън" ще излети над океана, а корабът може да каца единствено във вода. Затова времето трябва да е благоприятно не само в района на излитане, но и над доста широка област в океана, където не трябва да има нито гръмотевици, нито силен вятър, нито големи вълни. Всичко това се предприема в случай че възникне някакъв проблем с ракетата-носител и се наложи спешно прекратяване на мисията. 

Само и единствено ако строгите критерии бъдат изпълнени, в техническо или метеорологично отношение, "Крю Драгън" ще може да излети на 27-ми май в 23:33 ч. българско време. В противен случай полетът ще бъде отложен за 30-ти май или за по-късна дата. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3358-2020-23-may-crew-dragon-ready-for-flight

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

60% вероятност лошо време да отложи полета на Крю Драгън на 27-ми май

23 май 2020 г. 17:00 ч. Метеорологичната прогноза за дебютния пилотиран полет на космическия кораб "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли не е обнадеждаваща. Шансът времето на 27-ми май да е достатъчно хубаво, за да може корабът да излети, е 40%. Прогнозата предвижда облачност през по-голямата част от деня, дъжд и изолирани гръмотевични бури. 

Ще следим по-внимателно през следващите дни дали шансовете ще се подобрят или влошат. Както си спомняте, по-рано през месец май САЩ не успя да изстреля военната си космическа совалка от първия път, когато метеоролозите даваха 40% шанс за хубаво време. На следващия ден, когато прогнозата обещаваше 60% шанс за добро време, совалката излетя. Но това са само вероятностите. Като човек, който следи космическите полети в продължение на близо две десетилетия, си спомням, че американски космически ракети и кораби са излитали когато метеоролозите са давали само 30% шанс за хубаво време. Помня и как веднъж една от совалките на НАСА не успя да излети въпреки че прогнозата обещаваше 80% вероятност за добри метеорологични условия. 

Едно е ясно - "Крю Драгън" ще излети само когато НАСА и СпейсЕкс имат пълна готовност за полет. Астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли са свикнали с отлаганията. Даже Хърли си спомни по време на едно от последните му интервюта, че неговият дебютен космически полет бе отложен цели пет пъти, от които два поради технически причини и три - по метеорологични. Накрая успя да излети на шестия път. 

Когато - тогава. 

2020-cd-static-fire-complete.jpg

Снимка от вчерашното статично огнево изпитание на ракетата-носител с "Крю Драгън". Photo credit : SpaceX

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3359-2020-60-chance-weather-violation

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Снимка на деня: пилотираният космически кораб Крю Драгън на стартовата площадка

25 май 2020 г. 16:45 ч. Предприемачът и основател на СпейсЕкс Илон Мъск публикува днес в Туитър зашеметяваща снимка на пилотирания космически кораб "Крю Драгън", който се намира на стартовата площадка в очакване на изстрелването си. Стига всичко да мине наред, корабът ще изведе на път към Международната космическа станция астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли.

Стартът е насрочен за 27-ми май, но метеоролозите предвиждат само 40% шанс за хубаво време - и то само в района на стартовата площадка, без да отчитат морските условия (които също трябва да са благоприятни за всеки случай ако настъпи авария на ракетата, налагаща спешно връщане на астронавтите). Затова полетът може да бъде изместен за 30-ти май или в началото на юни.

Очакваме полета с нетърпение!

crew-dragon-on-launch-pad.jpg

Photo credit : SpaceX 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3362-2020-crew-dragon-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Защо американските ракети често пъти търпят отлагания заради лошо време?

endeavour-lightning-strike.jpg

На снимката: мълния удря совалката "Индевър" преди нейната мисия през 2009-та година. Credit : NASA

 

26 май 2020 г. 17:00 ч.

Светослав Александров. Стартовият прозорец за изстрелването на пилотирания кораб "Крю Драгън" се отваря на 27-ми май, а шансът лошо време да отложи полета според последната прогноза (от 26-ти май) е 40%. Ще бъде истинско чудо, ако корабът излети навреме (особено при такава нова мисия). Никой не може да ни даде гаранция кога полетът ще е вече факт. 

Много хора, които очакват с нетърпение стартовия ден, могат да останат разочаровани. Други, както винаги, ще намерят повод да плюят НАСА и СпейсЕкс. И въпреки това отлаганията са част от космонавтиката - и няма нищо укорително в тях, ако стават по независими от космическите агенции причини. Спомням си какво беше, когато първата космическа мисия с мое участие излетя - говоря, разбира се, за старта през декември 2019-та с книгата "Аз, виртуалният астронавт". 

Като един от клиентите на фирмата Мини-Кюбс, аз получавах подробна информация преди старта. Първата дата, която ми беше съобщена, бе 25-ти ноември. Затова и сега, ако се поровите в стара информация от медиите, ще забележите заглавия от типа "Българска книга излита в космоса на 25-ти ноември". Естествено, ракетата не излетя тогава - имаше нужда от повече време за финални приготовления. Стартът бе насрочен за 29-ти ноември, но буквално половин час преди старта получих съобщение за отлагане. Оказа се, че има проблем с наземната техника и по-точно със зареждането на ракетата с течен кислород. Екипите нямаха друг вариант, освен да чакат кислорода да се изпари - което отне време, съответно стартът бе пренасочен за 2-ри декември.

И тогава времето се влоши. Толкова сериозно се влоши, че метеоролозите предупредиха да не се надяваме поне до 6-ти декември. Само че към шести декември мисията се бавеше вече с повече от 11 дни. Стартовият прозорец изтичаше на 12-ти декември и ако времето продължаваше да е лошо или възникнеше още някакъв проблем, тогава изпускахме шанса да летим през 2019-та. Почнахме да се готвим психически за пренасрочване на полета след Нова година. 

Слава Богу, не се стигна дотам - и мисията с "Аз, виртуалният астронавт" излетя безпроблемно на 6-ти декември. 

Добре дошли в света на космонавтиката - където такива случки се случват постоянно. Повечето космически ентусиасти обичат да сравняват американските ракети с руските и си казват: ето, руснаците никога не си отлагат полетите, там всички ракети летят навреме. Това не е така. Руските ракети също подлежат на отлагания поради технически или метеорологични причини. За последен път станахме свидетели на руско отлагане през януари, когато един полет от "Плесецк" бе отложен поради дефектна трета степен. Дебютното изстрелване на ракета "Союз" от космодрума Восточний също беше забавено поради технически проблем за голямо раздразнение на Владимир Путин, който беше прелетял хиляди километри, за да гледа старта на живо. Дългоочакваният старт на "Спектр-РГ", насрочен за 21-ви юни миналата година, не успя да се осъществи в срок заради паднал акумулатор и трябваше да чакаме до 13-ти юли. Макар и рядко, руските полети биват отлагани и поради метеорологични причини - например през декември 2015-та "Протон-М" не успя да излети заради силни насрещни ветрове. 

Но наистина руските ракети търпят по-малко отлагания заради лошо време - и причината до голяма степен се дължи на географски фактори. 

Всяка една държава се стреми да построи космодрумите си по-близко до екватора с цел пестене на гориво. Космодрумът Байконур в Казахстан, използван от Русия, притежава студен пустинен климат. Валежите и гръмотевичните бури са изключително рядко явление. За разлика от него, космическият център Кенеди се намира във Флорида, където климатът e тропически. Това е второто място в света, където има най-много валежи и гръмотевични бури, като изключим Южна Америка. А в Южна Америка, познайте, е европейският космодрум Куру. Там също полетите се отлагат постоянно заради лошо време. И да, сред отлаганията присъстват такива и на руски ракети "Союз", за които на Куру е построена специална стартова площадка.  

Освен това космодрумът Байконур се намира далече от големи населени места. Флорида е пренаселена. Ще забележите в интернет множество снимки на хора, които се любуват на американските стартове от плажовете и околностите. Това е още една причина защо американците са склонни да отлагат полетите по метеорологични причини по-често от руснаците. През 1969 г., по време на изстрелването на космическия кораб "Аполо 12", мълния удря ракетата "Сатурн 5". Множество от системите на кораба "Аполо" са извадени от строя, макар че компютърът на самата ракета остава незасегнат и тя продължава да лети по план. В крайна сметка мисията е успешна и хора кацат на Луната за втори път след Армстронг и Олдрин. НАСА обаче научава ценен урок - ако дадена ракета бъде ударена от гръм и се повреди, съществува риск тя да се отклони от курса си и да попадне в населено място. Принципно всяка една американска ракета е снабдена с детонатор, който може да бъде задействан дистанционно в случай че настъпи отклонение от траекторията. Но ако ракетата попадне в обсега на гръмотевична буря и наземните екипи не успеят да изпратят командата или бордовите системи откажат и ракетата падне в някой град, това би било кошмарно. 

В случая с "Крю Драгън", екипите ще наблюдават не само времето в района на стартовата площадка, но и на тези места в океана, където корабът може да се приводни ако не дай си Боже настъпи авария на ракетата-носител. Навсякъде метеорологичните условия трябва да са благоприятни. Полетите на совалката също бяха отлагани ако времето на трансатлантическите места за спешно приземяване беше лошо. 

Отлаганията са разочароващи - особено ако даден старт е очакван в продължение на години и най-вече ако човек е планирал туристическа екскурзия с цел да наблюдава изстрелването на място. Американските туристически форуми са пълни с отзиви на разочаровани клиенти, които са отишли да наблюдават някой полет той е бил отложен. 

И все пак далеч по-важна е безопасността както на астронавтите, така и на наземните екипи. Историята помни успехите и провалите, а не отлаганията. Щом е така, всички бихме предпочели предстоящата мисия да приключи благополучно - независимо кога. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3367-2020-why-rockets-delayed-weather

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Тропическа буря е на път да отложи полета на Крю Драгън за днес

27 май 2020 г. 15:00 ч. Днес НАСА и СпейсЕкс се надяват да изстрелят за пръв път "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. За да може полетът да стане реалност е необходимо времето в района на стартовата площадка да е добро, както и в океана - в случай че настъпи авария на ракетата-носител, налагаща спешно приводняване. 

За съжаление вчерашните опасения, че в района на Южна Каролина може да се заформи тропическа буря, са на път да се сбъднат (вижте показаната по-долу радарна снимка от днешния ден). Скоро екипите на СпейсЕкс ще се съберат, за да обсъдят дали условията са достатъчно благоприятни за старт. 

В случай че, както се очертава, полетът бъде отложен, следващият шанс за "Крю Драгън" е на 30-ти май. 

Прочетете статията: Защо американските ракети често пъти търпят отлагания заради лошо време? 

tropical-storms.png

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3369-2020-tropical-storm-may-delay-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Очаквано: Крю Драгън пропусна първия си стартов прозорец заради силни гръмотевици

27 май 2020 г. 23:20 ч. Пилотираният космически кораб "Крю Драгън" не успя да излети по план в 23:33 ч. българско време днес заради продължаващите силни гръмотевици в района на космическия център Кенеди. 

Броячът бе пренастроен за събота, 30-ти май в 22:22 ч. българско време. И за този ден метеоролозите прогнозират 40% шанс лошо време да отложи полета. Ако се наложи още едно отлагане, за 31-ви май, прогнозата също обещава 40% шанс за лошо време. 

И двете прогнози не отчитат метеорологичната обстановка в океана, която допълнително може да подсили шанса за отлагане. За съжаление климатът във Флорида е изключително динамичен по това време на годината. 

Откъм положителната страна: ново постижение в областта на пилотираната космонавтика - за пръв път астронавти се качиха на незаредена с гориво ракета, като нейното пълнене започна докато те бяха в космическия кораб! 

tropical-storms.png

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3370-2020-crew-dragon-delayed-due-weather

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Крю Драгън: Времето през събота и неделя може пак да се влоши, резервни дати - 3-ти и 4-ти юни

crew-dragon-on-launch-pad.jpg

Космическият кораб "Крю Драгън" е на стартовата площадка в очакване на изстрелването. Photo credit : SpaceX 

28 май 2020 г. 19:30 ч.

Светослав Александров. Последната метеопрогноза за предстоящото изстрелване на пилотирания космически кораб "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли предвижда само 40% шанс за благоприятно време както през събота, така и през неделя (30 и 31-ви май). Прогнозата не отчита условията в океаните, които също трябва да са благоприятни ако възникне малковероятен сценарий на авария на ракетата-носител и се наложи спешно кацане. 

Ако "Крю Драгън" не успее да излети през уикенда, резервните дати са 3-ти и 4-ти юни. 

Хубавото е, че с всеки следващ ден часът на старта се измества все по-рано, така че няма да се налага да висим през нощите в очакване на полета на "Крю Драгън". 

Така например при вчерашния опит, който беше провален от метеорологичните изстрелвания, стартът щеше да се осъществи в 23:33 ч. българско време. В събота, 30-ти май, часът на изстрелването е 22:22 ч. българско време. В неделя, на 31-ви май, часът e 22:00 ч. българско време.

Тук е коректно да напомня, че въпреки че метеорологичните условия не се очертават да са добри през събота и неделя, това не означава, че "Крю Драгън" няма никакъв шанс да излети този уикенд. Тропическите явления са непредсказуеми и всичко е въпрос на лотария. Миналата година, когато "Крю Драгън" дебютира в безпилотен режим, метеоролозите даваха 40% шанс - и корабът въпреки това излетя. Просто вчера НАСА и СпейсЕкс не извадиха късмет. А пък космическите ентусиасти-ветерани си спомнят, че преди последния полет на космическата совалка прогнозата за времето даваше мижави 10% шанс за хубаво време - и въпреки това то се подобри рязко и тя бе изстреляна. И обратното - ставали сме свидетели на отлагания и при прогнозирани 70-80% шанс за благоприятно време. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3373-2020-28-crew-dragon-weather-briefing

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Скандал!!!!!

Имам около 7865342319876 канала за които плащам, че с разни Е, Г, Ж, З категория буклуци филми надробени с 10 мин филм/30мин реклама да ме тъпчан денонощтно и на нито един включилно и 5-те царски канала няма пряко предаване на живо....✌️

Или това е измама и космонавтите тук на земята ги тръскат сякаш са в космоса?😲

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Фолкън 9 изведе на път към МКС кораба Крю Драгън и двама астронавти!

2020-30-may-crew-dragon-lifts-off.jpg

Кадър от днешното историческо първо изстрелване на "Крю Драгън" с хора на борда. Photo credit : NASA TV

30 май 2020 г. 22:45 ч.

Светослав Александров. Исторически успех за НАСА и СпейсЕкс! Тази вечер в 22:22 ч. българско време от космическия център Кенеди излетя ракетата "Фолкън 9" с пилотирания космически кораб "Крю Драгън" и астронавтите на борда Боб Бенкен и Дъг Хърли. Това e третият пилотиран космически полет на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка", но първи орбитален (другите два, на "СпейсШипТу" през 2018 и 2019 г., са суборбитални) и първи след 2011 г., по време на който американски астронавти преминават международно признатата 100-километрова граница, условно отделяща земната атмосфера от космоса ("СпейсШипТу" може да преминава единствено 80-километровата граница, призната в САЩ).

Броени минути след началото на днешния полет, първата степен на ракетата-носител извърши безпроблемно кацане върху плаващата платформа "Разбира се, че още те обичам" - вече рутинна дейност за компанията на Илон Мъск.

Напомням на читателите, че изстрелването на "Крю Драгън" трябваше да се случи в сряда, на 27-ми май. За съжаление метеорологичните условия доведоха до отлагане на мисията броени минути преди старта. Днес обаче, макар и метеоролозите да прогнозираха 50% шанс за лошо време, условията бяха отлични.

Макар и днешният полет да е пилотиран, той все още се възприема от НАСА и СпейсЕкс като демонстрационен тест. Корабът "Крю Драгън" ще трябва да докаже скачване с Международната космическа станция. Миналата година, когато през пролетта "Крю Драгън" излетя за пръв път в безпилотен режим, той успя да се стикова с МКС. Сега същата тази процедура трябва да се проведе с астронавти на борда.

Самото пристигане на МКС е предвидено за утре, 31-ви май в 17:29 ч. българско време. Налице е една голяма неяснота относно мисията на Хърли и Бенкен - и тя е, че НАСА още не е решила колко време астронавтите ще престоят в орбита. Минимумът, който агенцията желае, е един месец, но надеждата е, че "Крю Драгън" ще издържи цели четири.

Продължителната мисия се обуславя от факта, че дебютният пилотиран орбитален полет на САЩ се случи след години забавяния - и НАСА не бе поръчала нови руски кораби "Союз", които да превозват астронавти до МКС (докъм 2019-та година руснаците изстрелваха по четири "Союз-а", а от тази година нататък ще летят само два). Първоначално агенцията планираше мисията на "Крю Драгън" да е само около две седмици, но сега на борда на станцията живее само един американец. Ако корабът остане в добро състояние през следващите четири месеца, това ще възстанови американското присъствие от трима души. 

Най-голямото изпитание пред НАСА и СпейсЕкс ще е кацането - напомням, че както СпейсЕкс, така и конкурентната компания Боинг (създала пилотираните кораби "Старлайнър") имаха сериозни проблеми при конструирането на спускаемите системи, в частност на парашутите. Но СпейсЕкс вече има зад гърба си близо 100 летателни изпитания, в рамките на които парашутите доказаха безпроблемната си работа. Разбира се, сега, когато в космоса летят хора и те трябва някой ден да се завърнат на Земята, притеснението ще е по-голямо.

Ако мисията на Бенкен и Хърли мине без засечки, НАСА и СпейсЕкс ще се фокусират върху първата редовна експедиция до МКС с обмяна на екипаж. Този втори пилотиран полет на "Крю Драгън" ще бъде проведен най-рано в края на август. Тогава в космоса ще излетят американските астронавти Виктор Гловър, Майк Хопкинс и Шанон Уокър. Към тях ще се присъедини и японският астронавт Соичи Ногучи - с което "Крю Драгън" за пръв път ще превози в космоса човек, който не е гражданин на САЩ. 

Запис от днешния полет: тук (Youtube връзка)

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3377-2020-30-may-crew-dragon-lifts-off

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Илон Мъск с първи коментар след изстрелването: батутът работи!

31 май 2020 г. 02:00 ч. След днешното изстрелване на "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли, Илон Мъск сподели първите си думи за мисията: "Батутът работи"!

Ето линк към видеото, в което ще чуете как Мъск изрича тази реплика. То е заснето по време на следполетната пресконференция. 

Напомням на читателите, че през 2014 г., по време на кризата в Украйна, руският вицепремиер (днес шеф на Роскосмос) Дмитрий Рогозин заплаши САЩ в отговор на наложените от Запада санкции, че ще прекрати достъпа на американски астронавти на борда на руски кораби "Союз". 

"След като анализирах санкциите спрямо нашата космическа промишленост, аз предлагам на НАСА да си доставя астронавтите на "Международната космическа станция" с помощта на батут", изкоментира той тогава. 

Очевидно репликата на Мъск е в отговор на казаното от Рогозин.

Очакваме коментар от шефа на руската космическа агенция!

bob-benken-doug-hurley-orbit.jpg

На кадъра: астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли след успешното достигане на орбита. Photo credit : SpaceX/NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3379-2020-trampoline-is-working

Link to comment
Share on other sites

Хахазх, работи той,.......кукловодите на мъскито са от другата групировка във гражданската война в САЩ, скоро за пореден Н-ти път го спасиха от фалит, но ако тръмпи победи може и да няма следващ..........или поне условието ще е мазната физиономия на мъски да отиде там където е сътворена..............в клозета на историята.

Link to comment
Share on other sites

И  сега лично към теб, онзи ден те гледах по телевизията................  трудно ми е да се изразя приемливо........... просто не се получаваш, даваш проблем , а не  желание за <търсене> , възможно е и да съм пристрастен от тукашното ти мърсуване.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Репликата на чичко Мъск си е на място. Американците спасиха руската космонавтика през 90-те и като награда получиха тази подигравка с трамплина. И то идваща от клинично тъп индивид, като Рогозин.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 6 часа, laplandetza said:

И  сега лично към теб, онзи ден те гледах по телевизията................  трудно ми е да се изразя приемливо........... просто не се получаваш, даваш проблем , а не  желание за <търсене> , възможно е и да съм пристрастен от тукашното ти мърсуване.

По коя телевизия?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки
Преди 6 часа, laplandetza said:

И  сега лично към теб, онзи ден те гледах по телевизията................  трудно ми е да се изразя приемливо........... просто не се получаваш, даваш проблем , а не  желание за <търсене> , възможно е и да съм пристрастен от тукашното ти мърсуване.

 

На колко водки си го писал този коментар? Поне си изразявай ясно мисълта. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически полет на СпейсЕкс е исторически, но малцина осъзнават защо

bob-benken-doug-hurley-orbit.jpg

На кадъра: астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли след успешното достигане на орбита. Photo credit : SpaceX/NASA TV

31 май 2020 г. 09:20 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 30-ти май, частната американска компания СпейсЕкс съвместно с НАСА изпрати за пръв път в космоса кораба "Крю Драгън" с хора на борда. Събитието е историческо, но причината затова вероятно е по-различна, отколкото си мислите. Не защото САЩ най-накрая спира да зависи от Русия за превоза на астронавти до МКС и отново се връща в лидерската си позиция по отношение на пилотирана космонавтика. И това е важно, но не е основното.

Изстрелването на "Крю Драгън" е историческо, защото това е първият орбитален космически кораб, създаден през 21-ви век - и едва деветият пилотиран кораб в историята на човешката цивилизация, способен да достига до орбита.

Изминали са повече от шест десетилетия, откакто СССР са изстреляли "Спутник". А през това време всички орбитални пилотирани космически кораби могат да се преброят на пръстите на двете ми ръце. От страна на СССР това са "Восток", "Восход" и "Союз". От страна на САЩ са "Мъркюри", "Джемини", "Аполо" и космическите совалки. От страна на Китай е "Шенчжоу". Толкоз.

Нека да поставим тези кораби в перспектива. Съветските "Восток", "Восход" и "Союз" са конструирани през 60-те години - първото десетилетие след "Спутник". Същото е валидно за американските "Мъркюри", "Джемини" и "Аполо". Космическите совалки на НАСА политат през 1981-ва година, а технологията им е от 70-те. Що се касае до "Шенчжоу", дебютният му пилотиран полет е през 2003 г., но е създаден през 90-те години на миналия век, лети в безпилотен режим през 1999 г. и освен това представлява копие на руските "Союз"-и... 

Сиреч, можем да заключим, че за последен път в историята на космонавтиката е създаден нов, революционен космически кораб за пилотирани мисии през 1981-ва година... и оттогава насам... нищо! Абсолютно до вчера, когато излетя "Крю Драгън" с Бенкен и Хърли! 

Совалките бяха пенсионирани 2011-та година. Руснаците и досега си карат на 60-годишните "Союз"-и - макар и модернизирани, макар и през 2019-та ракетите им най-после да бяха цифровизирани. Много космически фенове ги наричат космически лади или москвичи - и има защо. Защото са технология от 60-те. 

Изумително е, че след 1981-ва година нито САЩ, нито Русия не успяха да създадат нови пилотирани космически кораби като част от програмите на собствените си космически агенции. Руснаците направиха совалката "Буран", но тя никога не полетя с космонавти. А новият руски кораб "Федерация" (сега с ново име "Орел") е още на ниво макет (дори не и на прототипи). Що се касае до американците ... не че нямаха опити за кораби, които да заместят совалките. През 90-те години и в началото на новото хилядолетие имаше няколко проекта, най-значителният от които беше този за създаването на орбитален космически самолет. Нито един от тези проекти не бе реализиран. Загуба на пари, излишен интелектуален труд и безсмислени чертежи.

Всичко това - докато не се появи Илон Мъск.

Мнозина не го харесват. Някои го смятат за кукла на конци (но кой тогава е кукловодът?). Други твърдят, че той никога не би постигнал това без подкрепата на НАСА. Каквото и да си мислите - засега само той и единствено той през 21-ви век е успял да създаде пилотиран космически кораб, който е вече в експлоатация. 

Мъск започна да работи по радикално нов начин, невиждан от епохата на 60-те години. Старите космически компании прекарват дълго време в чертежи и търсене на оптималната конструкция на космическия кораб - и едва след години пристъпват към рязане на метал и строеж. Това е причината, поради която повечето от проектите не напускат чертожната дъска. 

Но стратегията на Мъск е различна - той не губи време в излишни чертежи, а веднага започва да строи - и грешките се коригират в движение (дори и да има провали по пътя - като тези на "Старшип"). Това е т.нар. "итеративен подход". Именно по този начин СпейсЕкс не просто създаде "Фолкън 9", но за десетгодишната експлоатация на ракетата тя удвои своята товароподемност (т.е. от дебютния полет през 2010 г. досега). СпейсЕкс усъвършенства вертикалното кацане и започна да превозва товари до МКС. А отсега нататък - вече ще вози и хора! 

Постиженията и резултатите са налице - и само глупак може да ги отрече. Дори да приемем, че Мъск няма да успее да изпрати човек на Марс, дори и неговата работа в сферата на космонавтиката да приключи още утре, постигнатото досега е достатъчно да му се издигне паметник. Илон Мъск не просто спаси пилотираната космонавтика на САЩ.

Той спаси мечтите на 21-ви век. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3378-2020-why-crew-dragon-historical

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Крю Драгън с астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен се скачи с МКС!

2020-31-may-crew-dragon-docks-ISS.png

На кадъра: космическият кораб "Крю Драгън" е скачен към МКС. Photo credit : NASA TV

31 май 2020 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Нов исторически успех! Днес, на 31-ви май в 17:16 ч. българско време американският пилотиран космически кораб "Крю Драгън" с астронавтите Дъг Хърли и Боб Бенкен се скачи с Международната космическа станция. 

Това е първият частен пилотиран космически кораб, скачил се с орбитална станция, първото пилотирано американско скачване с МКС след 2011-та година и едва третият тип пилотиран кораб, посетил МКС след американските совалки и руските "Союз"-и. 

Следващата голяма стъпка пред мисията е отварянето на шлюзовете между "Крю Драгън" и станцията. Това ще се случи относително два часа и половина след стиковката, т.е. в около 19:45 ч. българско време, с което Бенкен и Хърли ще бъдат официално посрещнати.

Не пропускайте церемонията по посрещането, която ще бъде излъчена на живо по НАСА ТВ!  

След посрещането на астронавтите, те ще се присъединят към живеещите на МКС руски космонавти Иван Вагнер и Анатолий Иванишин и американския астронавт Крис Кесиди, с което екипажът на станцията ще стане петчленен.

Нямаше никакви проблеми по време на днешното скачване, което, през по-голямата част от времето бе извършвано в автоматичен режим, но все пак Бенкен и Хърли на няколко пъти демонстрираха и ръчно управление.

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3382-2020-crew-dragon-docks-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Как Боинг загубиха космическата надпревара на 21-ви век

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

3 юни 2020 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. На 31-ви май очите на хиляди зрители бяха вперени в екраните, очаквайки да видят как първият пилотиран космически кораб "Крю Драгън" извършва скачване с Международната космическа станция. За мнозина от нас тази гледка изглеждаше невероятна. Не че съществуваше някакво съмнение, че след края на совалките САЩ няма да успеят да възобновят пилотираната си космонавтика. Но не с този кораб трябваше да се случи това. 

Почти никой сериозен експерт не вярваше, че СпейсЕкс ще успее да победи Боинг в съревнованието за изпращането на човек в космоса на борда на частен космически кораб. Допреди няколко години Боинг се считаха за златния стандарт в космонавтиката - знаеше се, че работят скъпо, но качествено. Малцина знаят, че Международната космическа станция е построена почти изцяло от Боинг. Военната совалка на САЩ, която бе изстреляна по-рано през месец май, е също конструирана от Боинг. Кой би се усъмнил, че не боинговият "Старлайнър" пръв ще почне да извозва хора в космоса след ерата на совалките? 

Но след космическата мисия на "Старлайнър" през декември стана ясно, че са пропуснати сериозни стъпки от предполетната тестова програма. След неуспешно скачване с МКС и почти чудодейно спасяване на кораба по време на кацането, днес Боинг се намира в същата позиция, в каквато беше преди точно една година. Компанията трябва отново да повтори безпилотната мисия на "Старлайнър" през ноември, като този път скачването следва да е успешно. Едва ако всичко мине наред, ще има и пилотирана експедиция, насрочена предварително за пролетта на 2021 г.

Истината е, че дори аз, който от години следя космическите полети, считах, че Боинг ще са първите, изстреляли човек в орбита. Аргументите в подкрепа на това бяха солидни. Компанията разполагаше със завършена ракета "Атлас 5", която, макар и с построени в Русия двигатели "РД-180", се счита за най-надеждната ракета-носител в света без нито един провал. СпейсЕкс тепърва трябваше да пригодят ракетата си "Фолкън 9" съобразно изискванията на НАСА за пилотирано сертифициране и след това да проведат 7 последователни успешни полета - бюрократично безумие, но наложено в името на безопасността. Боинг само трябваше да изготвят космическата капсула "Старлайнър" - нищо повече.

В началото на съревнованието между СпейсЕкс и Боинг, пише анализаторът Крисчън Дейвънпорт за Уошингтън Поуст, почти никой не вземаше насериозно компанията на Илон Мъск. Бившата заместник-администраторка на НАСА Лори Гарвър си спомня: "Един ветеран в космическата индустрия ми каза: 'Знаеш много добре, че техните ракети се сглобяват с гумени ленти и уплътняващ восък. Това не е реално. Никога няма да полетят'."

През 2014 г. имаше сериозен натиск НАСА да връчи средствата за разработка на нов космически кораб само на Боинг, но не и на СпейсЕкс. Днес може само да сме благодарни, че агенцията не се е поддала на тези внушения. Ако това се беше случило, американските астронавти и досега нямаше да имат друга алтернатива, освен да се возят на руските кораби "Союз" - поне до 2021 г.

Бих могъл да кажа, че съвсем до края на миналата година не можехме да предположим коя от двете фирми ще спечели съревнованието. Създаването на нов пилотиран космически кораб е трудна задача - вярно, че днес разполагаме с модерни компютри и може да се позовем на опита на ранните конструктори. Но законите на физиката си остават същите. Истината е, че СпейсЕкс и Боинг се сблъскаха с аналогични трудности. Както "Старлайнър", така и "Крю Драгън" се провалиха при комплексните изпитания - през 2018 г. нова капсула на "Старлайнър" претърпя теч на горивните системи, докато върнатата от първата космическа мисия капсула на "Крю Драгън" експлодира през 2019 г. след наземен тест. И двете фирми срещнаха затруднения при разработката на спускаемите системи и парашутите. 

Как тогава се случи падението на Боинг? Арогантността на компанията през изминалите години бе потресаваща. През 2016 г. изпълнителният директор оповести в социалните мрежи, че е убеден, че първият човек, който ще стъпи на Марс, ще излети с ракета на Боинг (в отговор на което Мъск отвърна: "Направи го"). Две години по-късно се появиха сведения, че е възможно Боинг да стои зад черна пиар кампания срещу СпейсЕкс. Разбира се, днес положението е по-различно. Можеш да вярваш само на тази компания, която е доказала, че е в състояние да изпраща хора в космоса - и тя не е Боинг. 

Но арогантността от страна на Боинг не е единственият фактор. Нека да напомня и мрънкането, че средствата, които компанията получава за "Старлайнър", са недостатъчни. Даже има сведения, че компанията е заплашила НАСА, че ако не получи още пари, тя ще прекрати едностранно договора и ще престане да строи космическия кораб. С други думи Боинг заприлича на разлигавено дете, който се оплакваше, че не му дават захарни петлета. Лошото е, че агенцията клякаше на исканията. 

Да не забравяме и за двойния стандарт, който НАСА нееднократно проявяваше спрямо двете съревноваващи се компании. Помните ли критиката на администратора Джим Брайденстайн по адрес на Мъск, че не е толкова съсредоточен върху "Крю Драгън" и че работата по кораба напредва твърде бавно? Защо Брайденстайн не отправи същата критика към Боинг, тъй като забавянията са характерни и за тази фирма? Не че Брайденстайн винаги е бил така несправедлив - в началото на миналата година той критикуваше ракетата "Спейс Лонч Систъм" и намекваше, че ако тя продължава да търпи отлагания, човек може да стъпи на Луната и без нея. Е, по-късно престана да критикува. Явно някой е бил недоволен от това... Както и да е, туй е бял кахър. По-сериозен е фактът, че НАСА веднага организира ревизия на работната култура на СпейсЕкс след изпушената от Мъск цигара марихуана в ефир, а след катастрофите на самолетите 737 Макс, същата ревизия не бе извършена на Боинг. 

Не е чудно тогава защо падението на Боинг бе толкова епично. Да клякаш пред исканията на когото и да е, колкото и да са неразумни, да му прощаваш грешките, независимо какви са - това гарантира, че работният процес няма да е качествен. И резултатът е виден. През ноември "Старлайнър" излетя за пръв път на атмосферна мисия с цел тест на аварийните системи, след което, по време на кацането, един от парашутите на кораба не се разтвори. Следполетният анализ показа, че не е бил сгънат правилно. А през декември, по време на дебютната космическа експедиция, програмният код се оказа пълен с бъгове и не само това, но беше констатирано, че Боинг са  претупали тестовата програма и не направили цялостна симулация на мисията от начало до край. 

Мнозина биха попитали - добре де, СпейсЕкс идеални ли са? Не гърмят ли постоянно ракетите на Илон Мъск? Да, очевидно е, че Мъск също търпи провали. Само че това се случва в хода на итеративния начин на разработка на ракети и кораби, при които грешките се изпитват и отстраняват по време на изпитателни полети - т.е. провалът е само стъпка към успеха. Резултатът от този подход е, че технологията в един момент се стабилизира. Ракетите "Фолкън 9" не са търпяли авария по време на наземно изпитание от 2016 г. насам, а по време на полет - от 2015 г. насам. Мъск ясно изяви желание за диалог с НАСА и всички конструктивни недостатъци на "Фолкън 9" и "Крю Драгън" бяха коригирани. Нещо повече - трите безпилотни полета на кораба завършиха с категоричен успех. Мислите ли, че НАСА би поверила астронавтите си на "Крю Драгън", ако агенцията нямаше доверие на Мъск? 

Да, "Старшип" все още аварира често, но това е твърде нов проект, който няма нищо общо с пилотираната програма на НАСА. Освен това е видно, че с всяка следваща итерация на "Старшип" програмата напредва все повече и повече. Така например "Старшип SN4" премина през пет успешни цикъла на запалвания на ракетния двигател преди да се взриви, докато предходните прототипи гърмяха скоро след пълненето им с течен азот. 

За съжаление не виждам признаци, че качеството на работа на Боинг е започнало да се подобрява. Голямата лунна ракета "Спейс Лонч Систъм" продължава да търпи отлагания поради технически причини, а "Старлайнър" още няма нито един напълно успешен полет. Но чакайте, има и още нещо - авариите на СпейсЕкс са заради изпитанията на новите системи, чиито слабости са все още неизвестни. Тези на "Старлайнър" настъпват заради немарливост. Как така Боинг изобщо допускат парашутите да не бъдат сгънати правилно? Защо програмният код не е проверен щателно преди изстрелването? 

Разликата е огромна - и в този ред на мисли не е чудно, че СпейсЕкс спечелиха надпреварата с Боинг. 

Боинг просто не заслужиха победата да е тяхна.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3390-2020-how-boeing-lost-space-race

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Бъз Олдрин е щастлив от полета на Крю Драгън, пожела си нови мисии до Луната

4 юни 2020 г. 17:15 ч. Легендарният астронавт на НАСА и втори човек на Луната Бъз Олдрин е щастлив от факта, че СпейсЕкс успя да изстреля хора в космоса. Според него мисията трябва да бъде последвана от нови лунни полети и от експедиции до Марс. 

"Бъдещето е светло", написа Олдрин за Флорида Тъдей. "Америка се върна в играта за пилотирани космически изстрелвания". 

"Ако оставим настрана геополитиката и националната сигурност, макар че и двете са важни и ще продължат да имат значение и в бъдеще, ние, човеците, сме родени изследователи. Първо се учим да ходим, копнеем да отидем някъде другаде, след това да тичаме, да караме колело и да шофираме - всичко това с определена цел. Някои от нас се научиха да летят, а от тази група да пилотираме космически кораби до орбита. Малцина от нас станахме пилоти на лунния модул, закарвайки космически кораб до Луната от окололунна орбита, след което отново използвахме уменията си да ходим", съобщава Олдрин. "Но както ходенето до другия край на стаята или вашия град, щат или държава стават познати, същото се случва и с околоземната орбита. Първоначално е вълнуващо, ободряващо, източник на опасности и награди, но с времето процесът и мястото са известни за нацията. Трябва да бъдат поставени нови цели, да се планират и постигат. Това е вечната природа на американския и на човешкия дух".

"Бъдещето за Америка и тези, които ще отидат "в мир, в името на цялото човечество" към по-далечни цели, е да погледнат отвъд околоземна орбита, отново към Луната и после към Марс", категоричен е астронавтът-ветеран. 

Armstrong and Aldrin plant flag

На снимката: астронавтите Нийл Армстронг и Бъз Олдрин забиват американското знаме на Луната през юли 1969 г. Credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3397-2020-buzz-aldrin-on-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Роскосмос: Няма руски компоненти на американския кораб Крю Драгън!

10 юни 2020 г. 00:20 ч. Американският космически кораб "Крю Драгън", който излетя на 30-ти май с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли, не притежава руски компоненти. Това съобщи руското научно-популярно списание Новости Космонавтики.

Казано по-конкретно, не се използват руски части в стиковъчния агрегат на кораба. Прес-службата на Роскосмос оповести този факт официално пред информационната агенция ТАСС във вторник, на 9-ти юни.

"Стиковъчният агрегат на кораба съответства на международния стандарт и няма детайли, които са руско производство", съобщават представителите на Роскосмос пред ТАСС.

Същевременно старите совалки на НАСА са притежавали периферен агрегат за стиковка, който е бил руски. Подобни компоненти са били монтирани и на американския сегмент на Международната космическа станция. След пенсионирането на космическите совалки, конкурентната на СпейсЕкс компания Боинг е сключила договор с РКК "Енергия" за изготвянето на адаптери за скачване съобразно международните стандарти.

"Впоследствие Боинг преоборудваха адаптерите с компоненти, които са американско производство, и ги монтираха към руските агрегати на американския сегмент на МКС. Именно тази сборка с логото на РКК "Енергия" бе обсъдена в медиите. Към едно от тези места е скачен американският космически кораб  Драгън", съобщават Роскосмос. 

В строежа на самия кораб няма никакво руско участие. Напомням също така на читателите, че ракетата "Фолкън 9", която изведе "Крю Драгън" в космоса на 30-ти май, е оборудвана изцяло с американски ракетни двигатели "Мерлин". Тя няма нищо общо с ракетите на Юнайтед Лонч Алайънс "Атлас 5", използвани от Боинг и Локхийд Мартин и притежаващи построени в Русия двигатели "РД-180". 

2020-31-may-crew-dragon-docks-ISS.png

На кадъра: космическият кораб "Крю Драгън" е скачен към МКС. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3412-2020-no-russian-components-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА даде одобрение на СпейсЕкс да изстрелва астронавти с ракети и кораби втора употреба

2020-30-may-crew-dragon-lifts-off.jpg

Кадър от историческото първо изстрелване на "Крю Драгън" с астронавти на 30-ти май. Photo credit : NASA TV

10 юни 2020 г. 18:15 ч.

Светослав Александров. СпейсЕкс получи изключително важно одобрение от НАСА, което позволява на компанията да изстрелва астронавти с ракети и космически кораби "втора употреба". 

Дебютната пилотирана мисия с вече използвана ракета или кораб може да е факт още през 2021-ва година. 

Информацията бе оповестена от уебсайта Тесларати.

Напомням на читателите, че когато НАСА връчи договори на двете компании СпейсЕкс и Боинг за доставката на астронавти до Международната космическа станция, единствено корабът на Боинг "Старлайнър" бе първоначално одобрен от агенцията за многократно използване. Същият жест не беше проявен към СпейсЕкс. Истината е, че Илон Мъск трябваше да се бори дълги години със закостенялото ръководство на НАСА и очевидните двойни стандарти. Американската космическа агенция често пъти правеше отстъпки на Боинг и си затваряше очите пред гафовете на компанията, докато непрекъснато подлагаше СпейсЕкс на проверки и неочаквани изпитания.

Въпреки това космическата фирма на Мъск успя да се докаже като надежден превозвач. Още преди да изстреля хора в космоса през тази година, товарните кораби "Драгън" извършваха редовни мисии до МКС с доставка на провизии. Взимайки предвид периода от 11-тата до 20-тата мисия на компанията, СпейсЕкс изстреля пет от тези мисии с вече използвани първи степени на ракети "Фолкън 9" и само един от корабите "Драгън" не бе летял на предходна експедиция. 

Така СпейсЕкс категорично успя да докаже на НАСА, че е в състояние да изстрелва космически кораби и ракети и да ги използва повторно след това. Пилотираните полети с отработен хардуер са само въпрос на време. 

Според Тесларати бихме могли да станем свидетели на изстрелването на използвана ракета "Фолкън 9" или кораб "Крю Драгън" още по време на втората редовна мисия до МКС. Сегашният полет на Боб Бенкен и Дъг Хърли се води демонстрационен. Очаква се той да приключи до два месеца, след което на 30-ти август ще излети първата редовна мисия, свързана с изпращането на астронавти на шестмесечен полет до станцията.

След като и тя приключи, т.е. през 2021-ва година, може да се пристъпи към подготовката на втората редовна мисия - и е напълно възможно тя да включва отработен хардуер.

Очакваме с нетърпение какво ще ни донесе бъдещето! 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3413-2020-crew-dragon-reusability

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пултът за управление на космическия кораб Старлайнър е по-различен от този на Крю Драгън

2020-boeing-starliner-capsule.png

Без тъч скрийнове на контролния пулт на "Старлайнър". Photo credit : Boeing

15 юни 2020 г. 18:42 ч.

Светослав Александров. Докато СпейсЕкс днес изпълнява първата си пилотирана мисия до Международната космическа станция с кораба "Крю Драгън", нека не забравяме, че Боинг също подготвя своя кораб "Старлайнър". Макар че безпилотната експедиция през декември беше прекратена преждевременно заради софтуерен проблем, който предотврати скачването с МКС, компанията се готви за нов безпилотен полет през ноември и дебютна пилотирана мисия за догодина. 

Преди броени дни Боинг оповести, че работи с финландската компания Varjo, за да могат да създадат съвместно симулация, благодарение на която астронавтите ще могат да тренират за космическите си полети посредством шлем за виртуална реалност. Покрай тази новина ние имахме възможност да разгледаме за пръв път как изглежда пултът за управление на "Старлайнър".

Наистина, той е доста по-различен от това, което видяхме по време на полета на "Крю Драгън". Забравете за тъч скрийновете. Вместо това - измервателни уреди, превключватели, клавиши, джойстик. Отвътре "Старлайнър" прилича повече на космическата совалка. Класика!

Когато СпейсЕкс изстреля в космоса астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли на 30-ти май, корабът вършеше работата си през по-голямата част от времето в автоматичен режим. Само неколкократно бе предвидено двамата да поемат кораба на ръчен контрол.

"Вероятно мечтата на всеки ученик, който учи за летец-изпитател, е да има възможността да лети на изцяло нов космически кораб. Щастлив съм да притежавам тази възможност с моя добър приятел до мен", сподели Бенкен няколко седмици преди историческото изстрелване.

Скафандрите, които астронавтите на "Старлайнър" ще обличат, също ще се различават от тези на СпейсЕкс. Ако модата на Бенкен и Хърли беше бяла, костюмите на летците на Боинг ще са сини - съобразно логото и излъчването на компанията.

За повече информация: Futurism

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3424-2020-boeing-starliner-cockpit-different

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА ще качва астронавтите си на частни суборбитални космически кораби

2020-1-may-spaceshiptwo-successful-fligh

На снимката: космическият кораб "СпейсШипТу" - "Юнити" каца успешно след изпитателен атмосферен полет на 1-ви май тази година. Photo credit : Virgin Galactic

21 юни 2020 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Администраторът на НАСА Джим Брайденстайн съобщи в Туитър, че американската космическа агенция ще качва астронавтите си на суборбитални космически кораби. Това е огромна стъпка напред за комерсиалната космонавтика.

Понастоящем в САЩ са в експлоатация два суборбитални космически кораба - "СпейсШипТу" на Върджин Галактик и "Ню Шепърд" на Блу Ориджин. "СпейсШипТу" вече превозва хора в космоса и има два пилотирани космически полета зад себе си - през 2018 и 2019 година, когато общо петима души бяха признати за комерсиални астронавти. "Ню Шепърд" все още не е извозил човек в космическото пространство, но е летял в безпилотен вариант 12 пъти. 

НАСА отдавна възнамерява да качва астронавти на суборбиталните кораби, но по думите на бившата заместник-администраторка на НАСА Лори Гарвър агенцията е срещала опозиция дори от страна на някои от астронавтите. На запитване, отправено от администратора на КОСМОС БГ Светослав Александров, Гарвър поясни, че основното притеснение е било във връзка със сигурността на космическите кораби. Считало се е, че единствените космически кораби, които са надеждни, са тези, които са разработени в рамките на правителствена програма - дори ако тя е била на правителството на Русия.

Днес очевидно настроението се е променило, защото на 30-ти май СпейсЕкс доказа, че може да изпраща успешно хора в космоса. 

Новината, оповестена от Брайденстайн, бе посрещната въодушевено както от Върджин Галактик, така и от Блу Ориджин. "Фантастична новина и ние аплодираме вашето лидерство затова, че продължавате да укрепвате публично-частните космически партньорства", бе оповестено на страницата на Блу Ориджин в Туитър. Компанията също така изрази надежда, че ще разшири възможностите астронавтите на НАСА да летят на борда на "Ню Шепърд".

"Ние сме развълнувани да сме свидетели как ръководството на НАСА в лицето на Джим Брайденстайн предприема следващата стъпка в оползотворяването на комерсиалните суборбитални платформи за своите астронавти", съобщи на свой ред Върджин Галактик в Туитър.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3433-2020-nasa-suborbital-spacecraft

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!