Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2020: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Американски експерти препоръчаха на НАСА да изпрати Крю Драгън до Луната

crew-dragon-moon.png

На илюстрацията: "Крю Драгън" в орбита около Луната. Image credit : Bruce Irving

24 юни 2020 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. На 30-ти май американската космическа агенция НАСА възобнови пилотираната си космическа програма, след като в този ден корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" изведе астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли на път към Международната космическа станция. 

Администрацията на американския президент Доналд Тръмп и ръководството на НАСА обаче имат по-сериозни цели от експедиции до ниска околоземна орбита. Най-важната задача е човешки крак да стъпи отново на Луната най-късно през 2024 година. Според експертите Робърт Зубрин, основател на Марсианско Общество, и Хомър Хикам, бивш инженер от НАСА и треньор на американските астронавти, задачата най-добре може да бъде постигната, ако корабът "Крю Драгън" бъде изстрелян към Луната. 

Двамата публикуваха своя съвместна статия по темата в сайта Washington Post (натиснете тук, за да я прочетете в оригинал)

Според Зубрин и Хикам частните космически кораби вече доказват своя огромен потенциал в сравнение с класическите космически проекти. Съобразно настоящите планове, завръщането на човек на Луната трябва да се осъществи посредством космическия кораб "Орион" и разработената за него ракета "Спейс Лонч Систъм". Експертите напомнят, че този кораб и ракетата му се конструират още от 2006-та година и за тях са похарчени $18 милиарда, а те все още не са излетяли. За сравнение СпейсЕкс усвои само $3 милиарда, а на компанията бяха нужни едва шест години, за да изпрати човек в космоса.

"Това, което СпейсЕкс направи, бе да покаже, че един добре ръководен предприемачески екип може да постигне резултати, за които преди се смяташе, че са необходими усилията на суперсили. При това то бе направено за малка част от необходимото време и сума и, също така, както бе демонстрирано посредством възвръщаемите ракети "Фолкън", бяха постигнати неща, считани за невъзможни. Това е революция", пишат експертите.

Зубрин и Хикам оценяват положително работата, която е вложена в създаването на "Спейс Лонч Систъм" и "Орион", но този проект е вече изостанал от проектите на гъвкавите частни фирми. Експертите смятат, че "Крю Драгън" е не само по-евтин от "Орион", но и по-добър. "Крю Драгън" тежи само 9.5 тона, докато "Орион" е 26.5 тона. Свръхтеглото на "Орион" е пряк резултат от противоречивите директиви, задавани от администрациите на предишни президенти. Например по времето на Барак Обама "Орион" е трябвало да може може да лети до астероидния пояс.

"Така той (т.е. корабът) се оказа слон, а не състезателният кон, от който НАСА се нуждаеше", категорични са Зубрин и Хикам. 

Двамата са на мнение, че НАСА трябва да изпрати "Крю Драгън" до окололунна орбита на мисия, сходна с тази на "Аполо 8". Впоследствие може да се осъществи пилотирано кацане посредством комерсиален спускаем апарат. Експертите не отхвърлят необходимостта от "Спейс Лонч Систъм", но те смятат, че тази мегаракета може да бъде запазена за бъдещи тежки товари, а "Орион" да се подготви за мисия до Марс.

Но истинският въпрос пред администрацията и Конгреса е дали наистина желаят човек да стъпи отново на Луната до 2024-та година. 

Ако отговорът е "да", би следвало целта да е тази, която е определяща, без значение какви са средствата. В случай че "Крю Драгън" е по-добрият космически кораб, следва да се използва той. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3438-2020-sending-crew-dragon-moon-orbit

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 111
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител

На космическият кораб "Кенеди" са разположени два двигателя със ширина 5 фута. Конструкторите са искали да ги направят по-широки,но не са успели,защото не можело да надвишават ширината на два...конски задника! Ж.п. линиите по които се доставят двигателите са широки колкото една английска колесница теглена от два коня.

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Корабът Юнити извърши втория си планиращ полет от космодрума Ню Мексико!

2020-second-glide-flight-new-mexico.jpg

Кадър от вчерашния успешен полет. Photo credit : Virgin Galactic

26 юни 2020 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 25-ти юни, космическият кораб "Юнити" от серията "СпейсШипТу" на частната компания Върджин Галактик изпълни успешно своя втори планиращ полет от новия космодрум в Ню Мексико, САЩ. 

С това приключва първият етап от тестовата програма на Ню Мексико. Оттук насетне корабът отново ще запалва ракетния си двигател и в близко бъдеще пак ще извежда хора в космоса! 

Напомням на читателите, че "Юнити" летя на две космически мисии през 2018 и 2019 г. и общо петима души станаха комерисиални астронавти. 

Да се върнем обаче на вчерашния полет. "Юнити" бе управляван от Марк Стъки и Майкъл Масучи - двама пилоти, вече летяли в космоса по време на една от двете гореспоменати експедиции. Самолетът-носител "Ийв" пък бе пилотиран от Никола Песил и СиДжей Стъркоу. Корабът бе изведен на височина 15 километра, след което се отдели от "Ийв" и макар и да не запали ракетния си двигател, той достигна до скорост 0.85 маха. Събрани са ценни данни, които ще позволят на екипите да възобновят космическите изстрелвания, този път от новия космодрум.

Полетът бе проведен при спазването на строги мерки срещу разпространението на COVID-19, като наземните екипи спазваха социална дистанция и носиха маски. 

Върджин Галактик не се наема да оповести кога да очакваме дебютният ракетен полет от Ню Мексико. Първо екипите ще трябва да анализират събраните данни и да инспектират щателно всички системи на самолета-носител и на кораба. 

За повече информация: Върджин Галактик

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3439-2020-unity-second-new-mexico-flight-success

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър на Боинг изпълни сложен летателен тест на парашутните системи!

boeing-boilerplate-parachute-test.jpg

На снимката: изпитателният макет на кораба "Старлайнър" бива прикачен към височинен балон с цел летателен тест на парашутните системи. Photo credit : Boeing

30 юни 2020 г. 16:57 ч.

Светослав Александров. Въпреки че космическата компания на Илон Мъск първа изпрати хора в орбита след приключването на програмата "Космическа совалка", символично спечелвайки надпреварата между частните космически превозвачи, не всичко е загубено за Боинг. Освен че най-после започнаха изпитателните полети на самолетите "737 MAX", на 21-ви юни компанията извърши успешен полетен тест на кораба "Старлайнър", в хода на който бяха изпитани парашутните системи в условия на голямо натоварване. Новината, че Боинг са успели да създадат надеждна система за кацането на "Старлайнър", е окуражаваща, но нека напомним - не хардуерът е слабото звено на компанията, а софтуерът. 

Изпитателният полет, проведен през този месец, бе организиран съвместно от Боинг и НАСА и успя да докаже, че парашутите могат да сработят дори и при динамични атмосферни условия и така в случай на авария астронавтите могат да бъдат спасени. 

"Парашутите обичат добрия въздушен поток", съобщава Джим Хардър от екипа на Боинг. "Разгръщането им е предсказуемо при широк обхват от обстоятелства, но при определени аварийни сценарии по време на изкачването, ти ги разтваряш в условията на неустойчив въздух, където правилното раздуване става все по-малко предсказуемо. Ние пожелахме да изпитаме характеристиките им в условията на ниско динамично налягане, така че да сме напълно уверени в системата, която сме разработили".

Изпитанието започна след като летателен макет на "Старлайнър" бе издигнат с помощта на височинен балон и освободен в свободен полет. Шест секунди след освобождаването се разгърнаха малките парашути, предназначени да издърпат предния топлинен щит.  Десет секунди по-късно се разтвориха двата спирачни парашута - и всичко бе перфектно въпреки ниското динамично налягане. Но не всичко бе приключило за капсулата на "Старлайнър".

Екипите бяха добавили умишлено повреда, която да гарантира, че един от трите основни парашута на кораба няма да се разтвори. На 98-мата секунда от полета сработиха само два пилотски парашута, благодарение на които се разгърнаха два основни парашута. Независимо от по-голямото натоварване, парашутите на "Старлайнър" си свършиха задачите успешно и две минути и половина от началото на полета капсулата се завърна на Земята.

Най-важното от теста е, че Боинг ще сподели получените резултати с НАСА, за да може агенцията да подобри надеждността на собствените си космически кораби.

"Нашата парашутна система е много сходна с тази, използвана от специалистите на НАСА, когато агенцията е връщала на Земята астронавтите си след полетите до Луната", съобщава Дан Найдърмеър от екипа на Боинг. "Изглежда, че ние може да използваме някои от техните данни, за да моделираме сценариите за нашите мисии, а те също могат да използват нашите данни, за да си моделират своите. Наистина, всичко е въпрос на данни. Колкото повече имаме, толкова по-точни ще са моделите. Този споделен подход помага да направим безопасни и двете системи".

През останалата част от лятото Боинг и НАСА ще продължат да изпитват парашутите. "Нашите парашути са издържали всеки един тест", казва Найдърмеър. "Ще продължим да тестваме нашата система, защото знаем какъв е залогът. Тази взискателна изпитателна програма подсигурява, че "Старлайнър" може да върне астронавтите си безопасно у дома". 

Напомням на читателите, че през месец ноември 2019 г. Боинг изпълни успешен тест на спасителните системи от стартова площадка, а през декември същата година беше осъществен първият космически полет на "Старлайнър" в безпилотен режим. Скоро след изстрелването обаче поради софтуерен проблем, довел до сериозно отклонение в настройките на бордовия часовник, корабът не успя да извърши сближаваща маневра с Международната космическа станция. Само бързата намеса на наземните специалисти спаси мисията от провал и два дни по-късно "Старлайнър" се прибра успешно на Земята. Последващият анализ доказа, че Боинг са пропуснали да изпълнят голяма част от предвидените тестове на космическия кораб, а софтуерът е пълен с бъгове, които е трябвало да бъдат установени и коригирани още преди старта. 

Като резултат компанията ще трябва да проведе до края на настоящата 2020-та година още един безпилотен полет на "Старлайнър", като този път корабът ще трябва да се скачи с Международната космическа станция и едва ако всичко мине наред, може да се мисли за пилотирано изстрелване през пролетта на 2021-ва.

Така Боинг вече изостава с една година от конкурентната компания СпейсЕкс, която на 30-ти май изстреля за пръв път кораба "Крю Драгън" в пилотиран режим и извози астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли до Международната космическа станция. 

За повече информация: Боинг

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3443-2020-boeing-starliner-parachute-success

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

 

Все по-малко вероятно е Боинг да изстреля кораба Старлайнър на втора безпилотна мисия през 2020 г.

 

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

7 юли 2020 г. 23:40 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс вече започна да извозва хора към Международната космическа станция, но що се касае до конкурентната фирма Боинг, все по-малко вероятно изглежда, че тя ще успее да извърши дори безпилотно скачване с МКС до края на 2020 година. 

Това стана ясно днес, след като НАСА и Боинг публикуваха официално резултатите от подробното разследване относно причините, довели до неблагоприятния изход от дебютния безпилотен полет на кораба "Старлайнър" в края на 2019 година. Напомням на читателите, че след успешното изстрелване на 20-ти декември, около 30 минути след началото на полета космическият кораб не изпълни критична маневра за сближаване с орбиталната станция поради софтуерен проблем. Аномалията принуди Боинг да прекрати мисията преждевременно и по-малко от два дни след старта "Старлайнър" се завърна успешно на Земята. 

Впоследствие бе установено, че софтуерът на космическия кораб е пълен с бъгове, които не са били констатирани и коригирани навреме вследствие на пропуски в тестовата програма. Усещайки, че НАСА няма да се довери на Боинг да превозва на астронавти до МКС, компанията задели $420 милиона за провеждането на нов безпилотен космически полет. 

Но най-важното от публикуваното днес прессъобщение на Боинг и НАСА е оповестено в неговия край: все още не е взето решение кога "Старлайнър" ще лети отново в безпилотен режим. 

Или както съобщава журналистът Ерик Бъргър, за да може корабът да бъде изстрелян до края на 2020-та, трябва да се случат следните неща: 1. Компанията да извърши необходимото обновяване на софтуера, 2. Обновеният софтуер да бъде тестван и резултатите от тестовете да са задоволителни, 3. Графикът на МКС да е достатъчно облекчен - т.е. астронавтите трябва да разполагат със свободно време, за да могат да посрещнат нов кораб.  

Другата лоша новина е свързана с факта, че са набъбнали изискванията, които Боинг трябва да изпълни преди следващия полет на "Старлайнър". През месец март, когато бяха публикувани предварителните резултати от разследването, компанията беше натоварена с изпълнението на 60 препоръки. Днес, след като беше оповестен краят на това следствие, препоръките са вече 80.

Ако изобщо "Старлайнър" полети в роботизиран вариант през настоящата календарна година, то ще е съвсем в нейния край. За пилотиран полет в близко бъдеще и дума не може да става. 

Междувременно дебютната мисия на СпейсЕкс до МКС продължава да тече по план. Корабът "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли се очертава да се завърне на Земята през месец август. Изстрелването на следващата пилотирана експедиция на СпейсЕкс остава насрочено за не по-рано от септември. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3461-2020-starliner-launch-date-uncertain

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА насрочи 2-ри август за завръщането на пилотирания кораб Крю Драгън

19 юли 2020 г. 12:45 ч. Историческата първа пилотирана мисия на НАСА след ерата на совалките е пред своя завършек. Агенцията насрочи 2-ри август за завръщането на кораба "Крю Драгън", макар че дотогава все още предстои да бъде свършена много работа, а и метеорологичните условия трябва да са напълно благоприятни. 

Така ще бъде сложен край на двумесечна експедиция до Международната космическа станция. Астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли изпълниха доста дейности до МКС, като Бенкен дори излезе няколко пъти в открития космос съвместно с колегата си Крис Касиди, за да проведат дългоочаквани критични поправки от външната страна на МКС. Касиди бе извозен до станцията няколко седмици преди старта на "Крю Драгън" посредством руски кораб "Союз".

Това ще е първото пилотирано завръщане на кораб "Крю Драгън" на Земята. Първоначално топлинен щит ще предпазва астронавтите Бенкен и Хърли по време на високоскоростното навлизане в атмосферата, след което ще се разгърнат четири парашута. В последните етапи "Крю Драгън" ще се спусне меко в Атлантическия океан. 

Разработката на парашутите мина през много трудности, но в крайна сметка завърши успешно и СпейсЕкс изпълниха близо 100 безпроблемни тестови полета на парашутната система. Очакванията са през август парашутите отново да сработят безпроблемно. 

Така мисията на Бенкен и Хърли ще влезе в историята, но за експлоатацията на "Крю Драгън" тя ще е само началото. След кацането НАСА ще инициира продължителен 6-седмичен период на ревизия на полета и ако агенцията е напълно удовлетворена от кораба, следващата експедиция с двама американски и един японски астронавт може да стане факт още през втората половина на септември. 

crew-dragon-docked-2.jpg

Тази снимка на кораба "Крю Драгън" бе заснета от астронавта Боб Бенкен по време на космическа разходка. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3480-2020-crew-dragon-to-return-to-earn

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Боинг: не успяхме да пратим хора в космоса, защото бяхме под напрежение

20 юли 2020 г. 21:17 ч. Днес на страниците на Aviation Week бе публикувано интервю с Дейвид Калхун, шефа на Боинг. На въпроса защо програмата за комерсиалния кораб "Старлайнър" премина през сериозни проблеми, Калхун написа възможно най-абсурдното извинение: "Всичките производствени линии и практически всичко останало беше под стрес да напредва по-бързо, отколкото в други условия би било възможно".

И след като тази мъдра мисъл бе изказана, в социалните мрежи заваляха коментари по темата. Космическите ентусиасти не пропуснаха да отбележат, че през 60-те години на миналия век в рамките на десетгодишен период са създадени общо три пилотирани космически системи. Даже първите американски космически кораби "Мъркюри" са разработени за три години, при това без САЩ да има някакъв предходен опит с изпращането на хора в космоса. 

Разбира се, ако трябва да направим паралел със съвремието, СпейсЕкс сключи договор с НАСА през 2014 година и в рамките на шестгодишен период, т.е. през 2020 година, компанията сполучи да изпрати астронавти в орбита. Може само да гадаем защо за Боинг това време не е било достатъчно. 

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3482-2020-boeing-too-stressed

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Първият европейски астронавт, който ще лети на Крю Драгън, е Тома Песке

28 юли 2020 г. 18:15 ч. Тома Песке е първият астронавт на Европейската космическа агенция (ЕКА), който ще лети с кораба "Крю Драгън"! Това съобщи днес самият Песке в Туитър. Астронавтът се похвали, че вече се подготвя за експедицията в тренажорите на СпейсЕкс и е впечатлен от гигантските тъч скрийн дисплеи.

По-късно НАСА оповести и мисията, на която е назначен Песке: тя носи обозначението "Crew 2". Настоящата мисия на Боб Бенкен и Дъг Хърли, която очакваме да завърши през август, е обозначена като "Demo 2" - втора демонстрационна космическа мисия за "Крю Драгън" и първа пилотирана (напомням, че първата безпилотна бе през пролетта на 2019 г.). Първата редовна мисия "Crew 1" ще бъде изстреляна през есента на тази година, някъде около шест седмици след завръщането на Бенкен и Хърли. Тогава в космоса ще се отправят астронавтите на НАСА Майкъл Хопкинс, Виктор Гловър, Шанън Уокър и японецът Соичи Ногучи. 

"Crew 2" e насрочена предварително за пролетта на 2021 година. Към Тома Песке ще се присъедини американската астронавтка Меган МакАртър - това е съпругата на Дъг Хърли, а също така и астронавтът на НАСА Шейн Кимброу и японският астронавт Акихико Хошиде. 

23-feb-2017-thomas-pesquet-joke.jpg

Астронавтът Тома Песке по време на космическа разходка. Photo credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3495-2020-thomas-pesquet

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и СпейсЕкс се готвят за завръщането на кораба Крю Драгън с двама астронавти на 2-ри август

2020-crew-dragon-docked.jpg

На снимката: космическият кораб "Крю Драгън" (вдясно), прикачен към МКС. Фотографията е заснета по време на една от космическите разходки на Боб Бенкен и Крис Кесиди. Photo credit : NASA 

1 август 2020 г. 12:05 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс и държавната агенция НАСА се готвят за историческото първо завръщане на пилотирания космически кораб "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. Кацането е насрочено за 2-ри август, но дали ще се осъществи в срок зависи от метеорологичните условия. Ураганът Исая застрашава Източна Флорида, което означава, че няма как "Крю Драгън" да се приводни в Атлантическия океан близо до източния бряг на щата. Поради тази причина завръщането вероятно ще се проведе в Мексиканския залив. 

По предварителна информация разделянето на кораба от Международната космическа станция ще се случи през нощта на 2-ри август в около 02:30 часа българско време, след което "Крю Драгън" ще започне няколкочасов свободен полет. След последна проверка на прогнозата за времето корабът ще запали двигателите си за навлизане в атмосферата в 20:50 ч. българско време. Приводняването се очаква в около 21:42 ч. 

Разбира се, ако метеорологичните условия са неблагоприятни, разделянето от станцията или кацането могат да бъдат отложени. Но веднъж щом "Крю Драгън" е в свободен полет, приводняването неизбежно ще се случи максимум до три дни - за толкова време ще стигнат запасите на кораба. 

Това ще е първото завръщане на американски пилотиран кораб във вода след повече от четири десетилетия. Последният кораб на САЩ, който се приводни, бе "Аполо" от съвместната съветско-американска експедиция "Аполо-Союз", чиято 45-годишнина отпразнувахме през месец юли. 

И ако "Крю Драгън" със своите сензорни екрани, удобни кресла и лъскав интериор изглежда като истински кораб от 21-ви век, извън всякакво съмнение е, че приводняването се усеща твърде ретро. 

Първоначално Илон Мъск предвиждаше "Крю Драгън" да се завръща чрез спирачни ракетни двигатели. През 2014-та година предприемачът показваше анимации как корабът се прибира по този начин, отбелязвайки: "Ето така трябва да каца един космически кораб на 21-ви век". "Крю Драгън" се очертаваше да бъде истински междупланетен кораб и да може да се приземява не само върху наземни повърхности, но и върху повърхностите на астероидите, Марс и Луната. Даже се планираше в периода между 2018-2020 г. към Марс да бъдат изпратени няколко товарни кораба "Ред Драгън". 

Отпадането на ретроракетното кацане е едно от големите разочарования и неизпълнени обещания на Мъск. Към средата на 2017-та предприемачът оповести, че "Крю Драгън" ще се завръща само чрез приводняване и корабът няма да се използва за мисии до Луната и Марс.

"Имаше времена, когато си мислих, че подходът на "Драгън" за кацане на Марс, при който имаме базисен топлинен щит и странично монтирани двигатели, е най-добрият", каза тогава Мъск. "Сега аз съм напълно убеден, че това не е правилният начин и че има далеч по-добър подход".

В Туитър предприемачът конкретизира: "Разбира се, че планираме да провеждаме ретроракетни кацания на Марс, но с много по-голям кораб". 

Забавно съвпадение е, че този по-голям кораб е вече в процес на разработка и докато утре НАСА се готви за завръщането на астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли, в същия този ден СпейсЕкс планира да проведе първия 150-метров експериментален полет на по-големия кораб, който вече носи названието "Старшип". 

Дебютът на "Старшип" ще е безпилотен, а безспорно утре по-голямо притеснение ще е налице относно прибирането на Хърли и Бенкен, защото, когато са заложени човешки животи, нещата стоят по по-различен начин, ако възникне някакъв сериозен проблем. 

Специалистите на СпейсЕкс са натрупали голям опит в прибирането на капсули "Драгън" на Земята след товарни мисии до МКС. Никога досега не е имало критична авария по време на приводняването. И въпреки това товарните кораби "Драгън" са различни - те са симетрични, докато наличието на странично-монтирани двигатели към "Крю Драгън" (които евентуално биха се използвали в случай на авария при изстрелването) придава асиметрия. "Крю Драгън" се е завръщал на Земята след космическа мисия - но само веднъж, през 2019 година, по време на първия му безпилотен полет.

Също така за разлика от товарните кораби "Драгън", които използват три парашута по време на спускането, "Крю Драгън" е оборудван с четири. СпейсЕкс срещна доста трудности при създаването на тази четирикомпонентна парашутна система, но в крайна сметка бяха проведени близо 100 успешни атмосферни полета.

Тъй че очакванията са утре да няма проблеми при завръщането на Бенкен и Хърли. 

Ако всичко мине безпроблемно, НАСА ще даде ход на подробен 6-седмичен обзор за сертификацията на "Крю Драгън" за редовни мисии към МКС (настоящият полет все още се приема за демонстрационен). Първата такава оперативна експедиция е насрочена предварително за есента, вероятно в края на септември, когато в космоса на борда на "Крю Драгън" ще полетят американските астронавти Майкъл Хопкинс, Виктор Гловър и Шанон Уокър, както и японецът Соичи Ногучи. 

Процедурите по разкачването от МКС и приводняването ще бъдат излъчвани на живо по НАСА ТВ

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3502-2020-1-august-pre-splashdown

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Крю Драгън е в свободен полет

2020-2-aug-crew-dragon-undocks.jpg

На кадъра: космическият кораб "Крю Драгън" броени мигове след разделянето му от МКС. Photo credit : NASA TV

2 август 2020 г. 09:30 ч.

Светослав Александров. Късно тази нощ в 02:35 ч. българско време пилотираният космически кораб на САЩ "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли се отдели от Международната космическа станция и започна свободен полет преди предстоящото му завръщане днес. 

Ако всичко мине наред, "Крю Драгън" ще извърши приводняване в Мексиканския залив в около 21:41 ч. българско време.

Това ще е първото завръщане на американски пилотиран космически кораб по вода от епохата на програмата "Аполо" преди около половин век. 

Всички стискаме палци за кацането: мисията не може да се счита за напълно успешна, ако не е приключил този последен етап. А рискове определено има. Макар че екипите на СпейсЕкс са натрупали сериозен опит в приводняването на товарни космически кораби "Драгън", "Крю Драгън" е малко по-различен. "Драгън" е симетричен кораб, докато монтираните към "Крю Драгън" двигатели "Супердрако", използвани за маневри в космическото пространство и необходими за аварийно спасяване в случай на провал на ракетата-носител, придават известна асиметрия. Основното притеснение е, че заради тази асиметрия корабът може да се преобърне при първоначалното влизане в атмосферата. 

Специалистите на НАСА и СпейсЕкс са провели над 1 000 компютърни симулации, които доказват, че не би следвало асиметричната форма да представлява проблем, а миналата година през пролетта бе осъществен безпилотен полет на кораба до МКС и по време на навлизането в атмосферата всичко беше окей. 

Друг притеснителен момент е свързан с работата на парашутите. За нуждите на "Крю Драгън" компанията на Илон Мъск създаде система от четири парашута, докато предходните парашутни системи (вкл. тези на товарния "Драгън") имаха само три. Специалистите се сблъскаха със сериозни трудности при разработката на новата парашутна система, но в крайна сметка бяха проведени близо 100 успешни тестови атмосферни полета. 

Така че - надяваме се днес всичко да мине наред! 

НАСА ще излъчва на живо всички процедури по излизането от орбитата и приводняването по официалния телевизионен канал на агенцията НАСА ТВ на този линк

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3503-2020-2-aug-dragon-undocking

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Пилотираният кораб Крю Драгън с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли се завърна на Земята!

 2020-2-aug-splashdown-1.jpg

Кадър от успешното приводняване на кораба "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. Photo credit : NASA TV

2 август 2020 г. 21:51 ч.

Светослав Александров. Първата пилотирана космическа мисия на СпейсЕкс приключи с категоричен успех, след като тази вечер в 21:48 ч. българско време корабът "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли се приводни в Мексиканския залив! 

Така фирмата на Илон Мъск доказа, че може не само да превозва екипаж до Международната космическа станция, но и да го връща безопасно на Земята. Благополучният завършек на експедицията сложи и точка на зависимостта на пилотираната космонавтика на САЩ от руските кораби "Союз". 

Ето как протече кацането: в 20:51 ч. българско време от борда на "Крю Драгън" беше изхвърлен обслужващият модул. В 20:56 ч. двигателите "СуперДрако" се запалиха в продължение на около 11 и половина минути, за да изведат космическия кораб от орбита. "Крю Драгън" навлезе в горните слове на земната атмосфера в около 21:36 часа. Всичко по време на началните етапи премина според очакванията - топлинният щит устоя на високите температури, а корабът остана стабилен.

В 21:44 ч. бяха разгърнати малките т.нар. "закотвящи" парашути, чиято задача бе да стабилизират "Крю Драгън". Минута по-късно се разгърнаха безпроблемно и четирите основни парашута. С това успехът на кацането бе подсигурен и в 21:48 ч. корабът достигна до морската повърхност. 

2020-crew-dragon-home-1.jpg

По време на последната мисия на совалка през 2011 година, на борда на МКС бе оставено американско знаме. Астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли върнаха това знаме на Земята. Photo credit : NASA TV

Полетът на "Крю Драгън" бе първата орбитална пилотирана космическа мисия на САЩ след завършването на последната експедиция на совалката "Атлантис" през юли 2011 година. Отминаха девет трудни години преди НАСА да въведе в експлоатация новите космически кораби. 

Междувременно астронавтите от финалния полет на "Атлантис" положиха началото на интересно състезание - те оставиха на борда на МКС американско знаме. Задачата бе първата фирма, която разработи пилотиран космически кораб, да върне знамето обратно на Земята. Днес съревнованието бе спечелено от фирмата СпейсЕкс на Илон Мъск. Още три компании го конкурираха - Боинг, Сиера Невада и Блу Ориджин. Но Блу Ориджин и Сиера Невада отпаднаха рано, те не успяха да убедят НАСА, че пилотираната им архитектура ще бъде разработена надеждно и в срок, следователно на тях не бе връчен окончателнен договор. По-късно Сиера Невада успя да се пребори за нов договор за товарни превози до МКС посредством иновативен тип совалка, докато Блу Ориджин е водещата компания, която НАСА очаква да извози хора на повърхността на Луната през 2024 година.

Що се касае до Боинг, прогресът по космическия кораб "Старлайнър" се оказа разочароващ - бяха усвоени милиарди долари, но дебютният безпилотен полет през декември 2019-та се размина на крачка от катастрофа. Вследствие на софтуерни бъгове "Старлайнър" не се скачи с МКС, но наземните специалисти спасиха мисията от провал и го върнаха на Земята. Сега обаче Боинг ще трябва да изпълни нов безпилотен полет и всичко трябва да мине нормално, преди НАСА да се довери на компанията да извозва хора. 

Но животът е такъв, какъвто е - СпейсЕкс първи създадоха нов космически кораб и той се справи великолепно по време на дебютния си пилотиран полет до МКС. Напомням на читателите, че "Крю Драгън" беше изстрелян на 30-ти май посредством ракета "Фолкън 9", а астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли проведоха успешна двумесечна мисия на борда на станцията. Бенкен даже излезе няколко пъти заедно с колегата си Крис Кесиди от външната страна на МКС, за да заменят старите никел-водородни батерии с модерни литиево-йонни. Успешният ъпгрейд позволява МКС да бъде експлоатирана поне до 2028-ма година - стига, разбира се, да има съгласие за удължаване на експлоатационния период от партньорите по проекта.

Сега, тъй като кацането мина безпроблемно, НАСА може да даде ход на подробен 6-седмичен обзор за сертификацията на "Крю Драгън" за редовни мисии към МКС. Първата такава оперативна експедиция е насрочена предварително за есента, вероятно в края на септември, когато в космоса на борда на "Крю Драгън" ще полетят американските астронавти Майкъл Хопкинс, Виктор Гловър и Шанон Уокър, както и японецът Соичи Ногучи.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3505-2020-2-aug-crew-dragon-returns-home

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Мисията все още не е завършила безопасно.

В момента техниците все още се суетят и не са отворили капсулата, заради високи нива на токсични газове  от танковете на двигателите Драко.

  Тези двигатели, приумица на Мъск,  създават само проблеми и не се използват за основната си цел - да заместят парашутите.

Редактирано от Exhemus
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Симпатизанти на Тръмп пристигнаха с лодки и забиха знаме до Крю Драгън

2 август 2020 г. 22:42 ч. Някои неща се случват само в Щатите :)

Броени минути след успешното кацане на кораба "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли, в района на приводняването нахлуха частни лодки. Преди да бъдат разгонени, една от тях се приближи до самия кораб и разгърна знаме с надпис "Тръмп". 

Независимо дали пиарът е ефектен или не, подобна постъпка от страна на симпатизантите е неразумна. Присъствието в близост до кацнал космически кораб е опасно за живота и здравето, тъй като може да има течове на отровни изпарения от хиперголичните горива хидразин и диазотен тетраоксид. 

И точно това установиха наземните екипи, докато инспектираха кораба - нивата на диазотен тетраоксид са по-големи от очакваното, поради което отварянето на шлюза и изваждането на астронавтите бе временно отложено. 

trump-crew-dragon.png

Симпатизанти на Тръмп пристигнаха с лодки до кацналия "Крю Драгън". Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3506-2020-trump-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки
Преди 13 минути, Exhemus said:

  Тези двигатели, приумица на Мъск,  създават само проблеми и не се използват за основната си цел - да заместят парашутите.

Двигателите не са приумица на Мъск. Всяка една държава използва хиперголични двигатели. Руснаците също, даже ракетата Протон е екипирана САМО с такива и когато се разбият върху територията на Казахстан, казахстанците мрънкат.

Китайските ракети също са повечето на хиперголични двигатели, а степените падат върху къщите на хората. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

  Изнесоха астронавтите към медицинския център.  И .. финални ръкопляскания. Командната зала най-накрая си отдъхна. Поздравления!

  ..... 

Хиперголичните двигатели са единствените  за маневри в космоса, ако не се смятат йонните.  Протон са товарни ракети, а за руснаците екология е непозната дума.  

    Супер Драко в момента заместват само спасителната мачта, която в досегашните пилотирани ракети използваше твърдогоривни двигатели. Не ми е известно дали са правили маневри в космоса?  Те са тежък хардуер, който се мъкне нагоре, надолу без особена полза. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Роскосмос не поздрави САЩ за успешното завършване на мисията на Крю Драгън

2020-crew-dragon-landing.jpg

На снимката: космическият кораб "Крю Драгън" се завръща на Земята. Photo credit : Bill Ingalls/NASA

6 август 2020 г. 07:20 ч.

Светослав Александров. Макар че изминаха вече няколко дни след успешното завръщане на пилотирания космически кораб "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли, от Роскосмос продължават да мълчат. Руската космическа агенция не изпрати никакви поздрави - и това не остана незабелязано от местните космически ентусиасти. 

"Вероятно сте забелязали, че от Роскосмос запазиха мълчание след кацането на "Крю Драгън", макар че след изстрелването те споменаха, че поздравите трябва да бъдат изказани след завършването на полета, а не след скачването към МКС", съобщи Катя Павлюченко в Туитър. "Аз очаквах на днешната Космическая среда да чуя какво те ще кажат за полета. Но както вече сте видели, ако следите, няма и думичка за "Крю Драгън". Това е толкова детинско". 

Думите на Павлюченко бяха посрещнати от разнообразна реакция в социалната мрежа. "А ти чувала ли си някога американците да поздравяват руснаците? Например достигането на МКС за три и половина часа заслужава известно признание, не мислиш ли? Поздравления, че разпространяваш стереотипа за лошите руснаци", написа потребител с никнейм Vanesa.

"Да, чувала съм поздрав след всеки полет на "Союз". Ти не си ли чувала?", отвърна Павлюченко.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3508-2020-roscosmos-silent-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

А от Боинг има ли поздравления?

А пък ако има поздравления от Нортроп-Груман, аз ще си изям клавиатурата без хляб!  :)   

   Сигурно тук не е известно, че "огромният успех" на частната космонавтика в лицето на Мъск се дължи на огромна кражба?

Всичко това сякаш някакъв биг бръдър  разчистваше пътя на Мъск. "Случайно"  програмата на TRW - поделение на Нортроп за двигатели беше спряна в самия успешен край. Целият ядосан екип беше купен от Мъск. Това са Фалконите. Следваха съдебни дела, които по необясним начин заглъхнаха.  "Случайно" в софтуера на Боинг се  оказаха бъгове. И ред дребни случайности, които помагаха на Мъск. Когато той имаше затруднения, при другите се оказаха още по-големи затруднения.  :)

   От НАСА дават подробности около Старлайнър. Трябва да кажа, че по-щтателно изпипване на всички неща не съм виждал. Огромният натрупан опит си казва думата.  Всичко върви по план. Нама припряност, няма налучкване, както при Мъск.  И всичко става от раз!  Най-лесния саботаж е да се вкара бъг в софта.

Link to comment
Share on other sites

Преди 1 час, Exhemus said:

А от Боинг има ли поздравления?

А пък ако има поздравления от Нортроп-Груман, аз ще си изям клавиатурата без хляб!  :)   

   Сигурно тук не е известно, че "огромният успех" на частната космонавтика в лицето на Мъск се дължи на огромна кражба?

Всичко това сякаш някакъв биг бръдър  разчистваше пътя на Мъск. "Случайно"  програмата на TRW - поделение на Нортроп за двигатели беше спряна в самия успешен край. Целият ядосан екип беше купен от Мъск. Това са Фалконите. Следваха съдебни дела, които по необясним начин заглъхнаха.  "Случайно" в софтуера на Боинг се  оказаха бъгове. И ред дребни случайности, които помагаха на Мъск. Когато той имаше затруднения, при другите се оказаха още по-големи затруднения.  :)

   От НАСА дават подробности около Старлайнър. Трябва да кажа, че по-щтателно изпипване на всички неща не съм виждал. Огромният натрупан опит си казва думата.  Всичко върви по план. Нама припряност, няма налучкване, както при Мъск.  И всичко става от раз!  Най-лесния саботаж е да се вкара бъг в софта.

На куклата мъски дърпат конците , <десетте малки ченгилчета> , които се опияняват с уродливата си <дъщеря> наречена Ковид 19  Пандемия.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 38 минути, laplandetza said:

На куклата мъски дърпат конците , <десетте малки ченгилчета> , които се опияняват с уродливата си <дъщеря> наречена Ковид 19  Пандемия.

Лапландецо, явно искаш да осереш всяка тема с мнението си относно Ковид 19. Това изглежда като спам. Ако имаш някакви конкретни доказателства, статистики, документи, и други подобни доказващи твърденията и мненията ти относно вируса можеш да ги изложиш в една тема конкретна по въпроса. Така би следвало в научен форум. Но ако смяташ да осираш всяка тема, по-добре да се пренасочиш към фейсбук или друг форум за конспиративни теории и словоблудства. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Exhemus said:

Сигурно тук не е известно, че "огромният успех" на частната космонавтика в лицето на Мъск се дължи на огромна кражба?

Всичко това сякаш някакъв биг бръдър  разчистваше пътя на Мъск. "Случайно"  програмата на TRW - поделение на Нортроп за двигатели беше спряна в самия успешен край. Целият ядосан екип беше купен от Мъск. Това са Фалконите. Следваха съдебни дела, които по необясним начин заглъхнаха.  "Случайно" в софтуера на Боинг се  оказаха бъгове. И ред дребни случайности, които помагаха на Мъск. Когато той имаше затруднения, при другите се оказаха още по-големи затруднения.  :)

   От НАСА дават подробности около Старлайнър. Трябва да кажа, че по-щтателно изпипване на всички неща не съм виждал. Огромният натрупан опит си казва думата.  Всичко върви по план. Нама припряност, няма налучкване, както при Мъск.  И всичко става от раз!  Най-лесния саботаж е да се вкара бъг в софта.

 

Най-лесно е да се види теория на конспирацията или саботаж, ама ако не се дадат доказателства за тях си остават висящи. 

Иначе е съвсем нормално щателното изпипване на нещата да струва и маса пари както е при Старлайнера, но вече май никой не иска да ги дава тия пари, и съответно се пренасочиха към тези които успяват да се справят по-бързо. По-бързо не е с "налучкване", а е с нови методи на работа и нови инженерни решения, които дават по-бързи резултати. 

Частника, който иска да пробие сред монополисти и държавни компании, гледа да изкара по-бързо повече пари, и съответно търси и намира по-лесни и рационални решения на проблемите. Държавните компании и монополистите пък следват норми, правила, стандарти, ограничения, и съответно имат по-лесен достъп до пари, но и съответния по-слаб стремеж към иновации. 

Редактирано от makebulgar
Link to comment
Share on other sites

Преди 46 минути, makebulgar said:

Лапландецо, явно искаш да осереш всяка тема с мнението си относно Ковид 19. Това изглежда като спам. Ако имаш някакви конкретни доказателства, статистики, документи, и други подобни доказващи твърденията и мненията ти относно вируса можеш да ги изложиш в една тема конкретна по въпроса. Така би следвало в научен форум. Но ако смяташ да осираш всяка тема, по-добре да се пренасочиш към фейсбук или друг форум за конспиративни теории и словоблудства. 

BlackJack

Link to comment
Share on other sites

BlackJack има много по дълбок смисъл, визия за бъдещо развитие. В края на краищата цялата тази гигантска глобална система за сигурност ще е в началото под пиратското знаме, няма да принадлежи на никоя държава, правителство,а на тъмните сенчести сили в държавни и корпоративни структори. След време <пиратите> ще имат контрола над държавите и то нещо като <официализиран> контрол.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, laplandetza said:

BlackJack има много по дълбок смисъл, визия за бъдещо развитие. В края на краищата цялата тази гигантска глобална система за сигурност ще е в началото под пиратското знаме, няма да принадлежи на никоя държава, правителство,а на тъмните сенчести сили в държавни и корпоративни структори. След време <пиратите> ще имат контрола над държавите и то нещо като <официализиран> контрол.

Независими пирати няма....99% от пиратите биват официално или неофициално подпомагани, пазени....Но ако им порастнат рогата или вече няма нужда от тях се случва, че изчезвът в силуета на зализащото слънце или увисват с тухли в джобовете на някой мост над река Темзе......

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Простете за офтопика. Може ли някой да ми обясни ясно и кратко каква е разликата между АйФон-а и другите смартфони? Едни казват,че само софтуера бил различен,други - различен модел смартфон било... Така и не разбрах...

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!