Отиди на
Форум "Наука"

НАСА оповести кои три фирми ще правят апарати за пилотирани кацания на Луната!


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА оповести кои три компании ще строят пилотирани апарати за кацане на Луната!

2019-first-starhopper-unveiled.jpg

Космическият кораб на СпейсЕкс "Старшип" ще се използва за полети на хора до Луната. Photo credit : Elon Musk/SpaceX

30 април 2020 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. Днес, на 30-ти април, НАСА оповести кои са избраните три частни компании за разработка на пилотирани лунни модули, с помощта на които следващото поколение астронавти ще кацнат на Луната.

Ще се връчат $967 милиона в рамките на 10-месечен базов период на следните фирми:

1. Блу Ориджин - компанията ще разработва спускаем апарат, известен под названието "Integrated Lander Vehicle". Това е тристепенен лунен модул и той ще лети посредством ракетата на Блу Ориджин "Ню Глен", както и ракетата "Вулкан" на Юнайтед Лонч Алайънс.

2. Дайнетикс - компанията ще създаде т.нар. "Dynetics Human Landing System" - монолитен едностепенен спускаем апарат. Той ще лети посредством ракетата "Вулкан".

3. СпейсЕкс - компанията работи по "Старшип" - спускаем апарат, който ще бъде извеждан от ракетата на СпейсЕкс "Супер Хеви".

"Чрез връчването на тези награди за договор, Америка напредва към последната стъпка, която е необходима за кацането на астронавти на Луната до 2024-та година. Това включва и невероятният момент, когато ще видим първата жена, стъпила на лунната повърхност", оповести ентусиазирано администраторът на НАСА Джим Брайденстайн. "За пръв път след епохата на "Аполо" НАСА има директно финансиране за пилотирана система за лунно кацане и сега вече разполагаме с компаниите, които имат договор за работа по програмата Артемис".

Комерсиалните партньори на НАСА имат срок до февруари 2021-ва година да усъвършенстват концепциите си. През това време американската космическа агенция ще определи кои от фирмите ще извършат първоначалните демонстрационни мисии. Идеята е НАСА да се превърне в клиент, който ще закупува превоз към Луната от частните превозвачи, но това ще стане само след като демонстрационните полети приключат.

Моментът е много знаков - както коментира космическият анализатор Джеф Фауст, частната компания Боинг този път не е сред наградените фирми. Другият знаков момент, разбира се, е изборът на СпейсЕкс. Вероятно с подбора на компанията на Илон Мъск, НАСА този път се подсигурява срещу неудобството СпейсЕкс да победи останалите претенденти с проект, който е извън официалната правителствена програма. Това вече се случи през 2018-та година, когато свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" излетя в космоса, докато ракетата на Боинг "Спейс Лонч Систъм" и все още основен компонент от програмата "Артемис" продължава да се бави. Сега СпейсЕкс изглежда да е най-напред, тъй като "Старшип" е вече в етап на изпитания, но разработката ще продължи поне до известна степен под шапката на НАСА.  

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3325-2020-nasa-chooses-three-companies

  • Потребител
Публикува

Че то няма милиард? НАСА си играе със зайците в бранша.  Ако няма трансфер на технологии за там - горе от ветераните нищо няма да стане до януари.

Жалко за Мъск - това тенеке от снимката ще му изяде главата. Това вече  е  параноя или детинщини под въздействието нах холивудските космически фантасмагории. Реално не може една и съща тенекия да ходи до луната, до марс , да каца там, да прави още разходки и после да каца на земята. 

Нека да обсъдим как ще протече фалита на СпейсЕкс. Кой ще хапне успешните му технологии?

А може би Биг Бръдър за кой ли път ще му даде едно рамо?

 

  • Модератор Космически науки
Публикува

Боинг вече не е любимото галениче на НАСА

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия. Photo credit : Boeing

1 май 2020 г. 10:25 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 30-ти април, НАСА оповести трите компании, на които ще се довери за изпращането на хора към лунната повърхност. Фирмите, които ще работят по създаването на лунен модул, са Блу Ориджин, Дайнетикс и СпейсЕкс. Изненадващото в случая е, че допреди няколко месеца НАСА даваше заявка, че ще финансира общо четири компании. Наясно сме, че от Боинг също са отправили предложение за строеж на спускаем апарат. Фактът, че агенцията ще финансира само три фирми, а не четири, е показателен - Боинг вече не е любимото галениче на НАСА. 

Още преди месец журналистът Ерик Бъргър, който работи за Арс Текника, се беше натъкнал на интересен документ. Документът изскочи броени дни след като писах на КОСМОС БГ, че НАСА ще се довери на кораба на СпейсЕкс "Драгън" за доставка на провизии до новата окололунна станция "Гейтуей". И докато това не е шокиращо (все пак "Драгън" редовно лети до МКС и доставя полезен товар), документът разкрива, че от четири оферти на фирми (на Боинг, Нортроп Груман, Сиера Невада и СпейсЕкс), тази на Боинг е най-малко вероятно да постигне успех - и въпреки това е най-скъпата. Документът не е беден на остри определения към предложението на Боинг - напр. "има сериозни слабости", "не се справя" и т.н.

Не е чудно, че НАСА вече не връчва на Боинг договори като топъл пай, както беше преди. Разочарованието към работата на фирмата е голямо - и това е особено видно, когато разглеждаме двата основни проекта, по които беше работено през изминалото десетилетие. Единият е проектът за строежа на лунната ракета "Спейс Лонч Систъм", а другият - за пилотирания космически кораб "Старлайнър". "Спейс Лонч Систъм" се създава от 2010-та година, а ракетата все още не е готова за полет - даже преди броени дни бе оповестено, че първото изстрелване вече се планира съвсем за края (ноември) на 2021-ва година, което почти със сигурност гарантира отлагане за 2022-ра. Като сравнение свръхтежката ракета "Фолкън Хеви" на СпейсЕкс бе разработена само за няколко години - вярно, и тя премина през сериозни отлагания, но полетя през 2018-та. Що се касае до "Старлайнър", корабът бе изстрелян през декември 2019-та на дебютен полет - само за да стане ясно по-късно, че софтуерът е бъгав и че Боинг дори не са изпълнили тестовата си програма, за да открият бъговете. Мисията беше спасена на косъм от провал и "Старлайнър" се завърна успешно след героични мъки на наземните инженери в стил "Аполо 13". Но поне се завърна! Отделен е въпросът, че НАСА късно установи за пропуските в тестовете на Боинг и даже тонът на пресконференциите се промени - през декември основното послание бе "всичко е наред", а от февруари нататък - "Боинг трябва да спечелят доверието ни". 

Преди години всички залагахме, че Боинг ще са първите, чийто космически кораб ще е готов за превоз на астронавти до орбита. А то какво се случи - СпейсЕкс първи изпълниха всички изискуеми безпилотни полети и сега "Крю Драгън" е готов за пилотирана мисия през този месец. Самият Бъргър ни напомня, че през 2014-та година Боинг бяха считани за златния стандарт в космонавтиката - да, фирмата работеше скъпо, но се считаше, че работата ще се свърши майсторски. Днес, шест години по-късно, отношението е коренно различно. Боинг продължава да работи скъпо, но офертите на компанията не се считат за достатъчно добри. 

Казах "галеничето на НАСА" - и мисля, че определението е точно. Наистина поведението на Боинг през последните години бе като на разлигавен тийнейджър, който тропа на масата и казва "искам пари". И НАСА даваше пари. Ако ли НАСА смееше да критикува, реакцията беше - "няма да ви работим тогава". Точно такова нещо се беше случило по програма "Старлайнър" - договорът трябваше да бъде за фиксирана сума, но от Боинг поскаха допълнителни пари с уговорката, че ако не ги получат, ще прекратят едностранно договора.

Очевидно е, че НАСА вече не може да има доверие на Боинг - и ако се зачетете между редовете във вчерашната новина за избраните от агенцията фирми, ще намерите още един признак, че Боинг са вече "отпаднали от благодатта". Оповестено е, че пилотираните спускаеми апарати ще летят с комерсиални ракети - "Ню Глен", "Вулкан" или "Супер Хеви". Изглежда, че НАСА вече смятат, че могат да изпратят човек на Луната и без ракетата "Спейс Лонч Систъм". Ами ако първият ѝ полет е през 2022-ра година, тогава няма шанс човек да стъпи на Луната до 2024-та! 

Мислете каквото искате за Доналд Тръмп, мразете го (той и без това не буди особено големи симпатии). Но едно не можем да му отречем - той и назначеният от него администратор Джим Брайденстайн въведоха най-сериозните реформи в начина на управление на НАСА. Програмата за изпращане на човек на Луната на Тръмп стигна много по-далеч, отколкото предходните програми на всички останали президенти - напр. астероидните мисии на Барак Обама или програмата "Съзвездие" на Джордж Буш. Това е пряко следствие от политиката, съобразно която агенцията е вече целево-ориентирана. Доскоро НАСА беше доставчико-ориентирана, т.е. фирмите-подизпълнители се избираха на принципа в кои щати ще има най-много държавни хранилки. Така се гарантираше запазването на работни места, но постигнатите резултати бяха маргинални. 

Не знам дали човек ще стъпи отново на Луната - особено до 2024-та година (имаме всички основания да сме скептични по отношение на тази дата). Но едно знам със сигурност: НАСА е на правилният път. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3326-2020-boeing-galeniche-nasa 

  • Потребител
Публикува

Това са задължителните атрибути на тендери дадени от фирми поддържани от обществени пари....Паунският танц.

Много знаем ние кой ще е.😷

  • Глобален Модератор
Публикува
On 30.04.2020 г. at 22:12, Exhemus said:

Реално не може една и съща тенекия да ходи до луната, до марс , да каца там, да прави още разходки и после да каца на земята.

 

А совалките как можеха? ;)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!