Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 22 минути, makebulgar said:

Не става ясно точно защо пък да е възможно. Какво общо има тук Корея през 14 в., Япония през 3 в. или Австралия през мезозойската ера? По същата не-логика "древната" плочица може да я изкараме че е още от времето на Севт III, или още от времето на Тодорка от Оходен. Просто си прескачаме през векове и ери, без значение от нищо. Между другото при Разград е открита и будитска статуйка. Означава ли това, че Буда е бил в Разград?! Или просто по търговските маршрути през средновековието или през османско са попаднали разни източни неща при нас. 

Е как кое? Общото е календара.  Тоя каленар е източно азиатски. Едва ли някои би помъкнал големи каменни плочи ей така за удоволствие или за украса. Това са си плочици или пластинки, кога са пренесени и от кой едва ли аз и ти можем да определим.  Но съответствието с календара от именика за нас е интересно.

Прабългарския календар идва с явно тюркските наименования на животните,  някъде от Алтай са ги преименовали . А календарът е дошъл от доста по на изток.

  • Мнения 464
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува (edited)

Имаше едни филми за корейско/японски -тракийски символики. Изследваха техен нож с тракийски символи. И бяха убедени, че сме рода.

Вече не си спомням подробности. 

Редактирано от miroki
  • Потребител
Публикува
Преди 42 минути, miroki said:

Имаше едни филми за корейско/японски -тракийски символики. Изследваха техен нож с тракийски символи. И бяха убедени, че сме рода.

Вече не си спомням подробности. 

Траките са много важна част от македонската армия.  Когато не са им достигали македонски войинци или главнокомандващи са слагали на мястото на липсващите македонци - тракийци. Това е било в Египет и по други места.  Малката антична Македония не смогвала да изпрати нужния брой войници по огрмната територия , завладяна от Ал . Македонски.  Ако погледнеш по централна Азия - там където е един от градовете Александрия се засичат Бактрия, кушаните , има продължително гъцко-македонско управление и имат контакт с китайците.  Но кой знае какво взаимоотношение на Тракия с Китай едва ли можем да очакваме.  Може да са докарали коприна и стъклени бутилки, китайски порцелан и подобни.

За рода  - не ми се коментира , не го вярвам.  С корейците сме по-скоро роднина по линия на хуните,  жужани или подобни - с които е тръгнал тоя календар на Запад.Същите жужани създават някъде из Манджурия друга държава, която по-късно става държавата на корейците. Но хуните не са разнесли някаква особена писменост. Ползвали са китайските надписи, а тия от Корея ползвали будиски  и китайски и чак в 14 век си направили своя си азбука.

  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Алтернативно мнение от Алтернативна научна конференция. 

 

Не е лесно за гледане, но желаещите могат да проследят още една гледна точка по въпросите на именника.

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 7 часа, makebulgar said:

Тъй като се засяга темата с календара и термините от него, ще напомня, че с оглед на термините, вероятно календара е зает при българите, и термините по-скоро не могат да служат за доказване на вида на езика на прабългарите. Причината за това е, че термините са поне от два или по-скоро три различни езика използвани в Централна Азия. Единият от езиците е някакъв алтайски или тюркски и от него идват имената на някои от животните и на едното числително - алтем (само ако то означава шести). Вторият език е някакъв ирански, от който вероятно са думи като верени, сомор и дван. Третият език е друг индоевропейски език, от който идват повечето от известните ни числителни. По структура календарът от Именника не е тюркски защото не тюрките са измислили 12-годишния животински цикъл, и в него не са указани месеци, а е подобен на китайския 60-годишен календар, но не е зает от Китай, а представлява първоизточника на китайския. Този първоизточник е възникнал в смесена среда, където са се слели два календара - единият 12-годишен с имена на животни, а другия 10-годишен с имена на числителни. Този календар по някакъв начин се е озовал в българска употреба, като възможните пътища са няколко. 

Първият е прабългарите да са били един от трите народа или езика, които са участвали в съзнателното или случайното създаване на календара. Ако това е вярно то то се е случило далеч в Централна Азия. Доказателствата обаче в тази насока са минимални, като по никакъв начин не може да се докаже кой от тези три езика от календара би бил прабългарския. Всяко твърдение в тази посока ще е спекулацион, без значение дали приемаме теорията за Балхара, за хуно-българите или друга подобна. И в тази насока ще имаме спекулации докато не се докаже напълно някаква връзка с тези езици. Вероятността в случая прабългарския да е който и да е от трите езика е еднаква.  

Вторият път е да се приеме, че календарът е зает. При това положение от него не можем да вадим заключения за езика на прабългарите. Възможните пътища на заемане при това могат да са няколко източни народа от които можем да сме го заели - алани, хуни, авари, тюрки или други. Безспорно е, че българите са тясно свързани с аланите, но и са под влиянието и на аварите и на тюркте, като освен някои титли и названия на оръжия, е напълно възможно да са възприели и календар. По-късно с приемането на християнството по подобенпначин възприемаме и римския календар. 

Трети път е българите да са заели календара още в Централна Азия през ранния им сарматски период. И тук спекулациите ще са повече от данните и фактите. Напълно възможно е обаче и такъв вариант да се изследва, тъй като в Централна Азия в началото на първо хилядолетие има повече от един индоевропейски език и прабългарския може да е трети такъв сарматски език наред с двата индоевропейски езика от календара. 

Премествам горното мнение тук, където му е мястото за да можем да продължим по тази част на темата.

 

Редактирано от tantin
  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, Exhemus said:
Преди 7 часа, makebulgar said:

Първият е прабългарите да са били един от трите народа или езика, които са участвали в съзнателното или случайното създаване на календара. Ако това е вярно то то се е случило далеч в Централна Азия. Доказателствата обаче в тази насока са минимални, като по никакъв начин не може да се докаже кой от тези три езика от календара би бил прабългарския. Всяко твърдение в тази посока ще е спекулацион,

Ами ако няма 3 народа?  Трите езикови пласта следвт прераждането на тохарите.  Първо те почти изцяло се иранизират, а после започва тюркската експанзия и започват да се тюркизират.  Снимка на този момент е календара. Защото след това има тотална тюркизация.

п.с.  естествено  тохарите порядъчно се измесват с други племена с течение на времето.

  • Потребител
Публикува
On 11.01.2021 г. at 11:12, Янков said:

Това което поставям под съмнение, е че са оригинални Български. Другото, което поставям под съмнение, е че имената на животинските години и имената на месеците, произлизат от един и същ език.

  • Потребител
Публикува (edited)

За да си отговорим какво прави китайският календар при тюрките, налага се да знаем кой е този китайски владетел, който може да е покорил или научил централно-азиатските народи на модерно летоброене.  

Има един китайски генерал:  Ли Лин (полководец империи Хань)

https://ru.wikipedia.org/wiki/Ли_Лин_(полководец_империи_Хань)

Историята с този китайски генерал е обратната: заловен в плен, той е сложен да управлява обширни области в района на сегашните Хакасия и Тува.

 

Цитирай

Жизнь у хуннов
Шаньюй оказывал благосклонность своему молодому и именитому пленнику. Он отдал Лину свою дочь в жены, а также сделал его Правым джуки-князем .

Некоторые археологи условно определили дворец с уникальной архитектурой (см. Ташебинский дворец), раскопанный в Хакасии, как резиденцию Ли Лина в земле хуннов.

Хотя имя высокопоставленного персонажа, который жил там, не известно, археолог Л. Евтюхова предположила, основываясь на косвенных свидетельствах, что дворец может быть резиденцией Ли Лина.

https://ru.wikipedia.org/wiki/Ташебинский_дворец

Исказвам предположение че календарът е усвоен при тюркските народи в този период, както и това че термините от старо-българският календар са взети предимно от района на Хакасия - Тува, но е възможно неговото окончателно формиране да е станало по на юг в района на Седморечието.


 

Редактирано от tantin
  • Потребител
Публикува
Преди 29 минути, tantin said:

Исказвам предположение че календарът е усвоен при тюркските народи в този период, както и това че термините от старо-българският календар са взети предимно от района на Хакасия - Тува, но е възможно неговото окончателно формиране да е станало по на юг в района на Седморечието.

Предположенията не са факти. Това което знаем като факт, е че този календар е бил в употреба през периода 680 - 910 год. ( дори тези години са приблизителни). За преди и след този период, нямаме категорични данни.

 Кога, как, откъде и откого е бил привнесен този календар, както и дали е бил привнесен или собствен, е напълно неизвестно.

  • Харесва ми! 2
  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Янков said:

Предположенията не са факти. Това което знаем като факт, е че този календар е бил в употреба през периода 680 - 910 год. ( дори тези години са приблизителни). За преди и след този период, нямаме категорични данни.

 Кога, как, откъде и откого е бил привнесен този календар, както и дали е бил привнесен или собствен, е напълно неизвестно.

Мисля че употребата му е започнала от по-ранния период, още от времето на голямото им преселение, започнало с Авитохол,  някъде около 150 г след н.е.

Понеже календарите са по различни системи, изчисляването на месеци и години става все по-трудно с отдалечаване от началното събитие и това може да  обясни грешките, дето установяваме.  Въпреки неточностите: аз го виждам тоя календар по китайската ситема на летоброене за годините, а месеците са дадени като числа.

Следните календарни системи обозначават месеците като числа: Туван (тувински), Сарыг-югурский (западно-уйгурски), Фуюйско-киргизки (Fu-yü Gïrgïs), Salar (Саларский язык) .

https://ru.wikipedia.org/wiki/Тувинский_календарь

Sakha  календара изглежда повече като смесен

Почти всички те са свързани с Хакасия  и Тува, основно с Тува. Там се намира и Ташебинския дворец.  Месеците се обозначават като първа луна, втора луна и т.н.

Не знам дали това окончание "ем" -  вечем, твирем и другите дали биха могли да бъдат свързани с луните,   щото луна е "ай", само в един единствен от тюрските езици намирам луната е с "М"  -  Afšār-e Nānakčī    -ma̮, ha̮y, a̮y    ma̮ .

Пренасянето на тоя календар и записването му в нашите старобългарски книги е ясно от кого е направено: от прабългарите.

Според мен това е остатък от Магна-България, прародината им, вероятно някъде от Седмиречието. Употребата на думите за животни, и числа е отпаднало, но се е запазило до късно това летоброене и обознчението за месеците. 

 

   
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 12 часа, tantin said:

Не знам дали това окончание "ем" -  вечем, твирем и другите дали биха могли да бъдат свързани с луните,   щото луна е "ай", само в един единствен от тюрските езици намирам луната е с "М"  -  Afšār-e Nānakčī    -ma̮, ha̮y, a̮y    ma̮ .

 

 

   

От самолет се вижда че окончанията "ом" и "ем" са ирански.

  • Благодаря! 1
  • Потребител
Публикува
Преди 9 часа, resavsky said:

От самолет се вижда че окончанията "ом" и "ем" са ирански.

То от самолет се вижда, но само за този, който познава иранските езици. Онзи който чете само чувашки, евенкски, уйгурски и хакаски, не ги вижда такива и ще търси и под вола теле, за да ги вади от техните езици. 

Сигурното е, че повечето от числителните не са алтайски/тюрски/чувашки/монголски/хунски, а са индоевропейски, и това не е само заради окончанията, а е основно заради самите числителни. 

  • Харесва ми! 1
  • Потребител
Публикува
Цитирай

оным — «десятый», образован от количественного числительного он — «десять» и аффикса -ым, образую­щего порядковое числительное. Почти во всех тюрк­ских языках «десять» передается в форме он // ун (однако в якутском уон, чувашском вон // вун, вои­ны // вунны). То, что аффикс -ым в протобулгарский период образовывал порядковое числительное, ясно по­казывают примеры из Именника болгарских князей, где зафиксированы элемъ — «первый», вечемъ — «тре­ тий», тоутомъ — «четвертый», алтомъ — «шестой», җитемъ — «седьмой», шехтемъ — «восьмой», товиремъ — «девятый». Исследователем северокавказских протобулгарских рунических памятников С. Я. Байчоровым указывается единственный пример үчем — «третий», об­разованный при помощи аналогичного окончания. По­следние изыскания в данной области показывают, что исторически аффикс -ым нельзя считать порядковым, он придавал слову прежде всего собирательное или соби­рательно-разделительное значение, отголоски которого остались в татарских детских считалочках:

Берәм-берәм, икәм-икәм, өчәм-өчәм, дүртәм-дүртәм, бишәм-бишәм, алтан-алтан — авыр  балтам...

«Один-один, два-два, три-три, четыре-четыре,  пять-пять, шесть-шесть — тяжелый  топор...»

В детских играх в камушки, как считает Н. Б. Бурганова, этот аффикс выражает порядково-собирательное значение, хотя порядковость здесь и весьма абстрактна.

Из современных тюркских языков аффикс -м можно встретить в составе сложного аффикса -меш в чуваш­ском языке: вуннымеше — «десятый». Видимо, необхо­димо отметить и тот факт, что в соседнем марийском язы­ке порядковые числительные образуются при помощи окончания -ымше: икымше — «первый», кокымшо — «второй» и т. д.;

http://www.chgign.ru/a/public/112-ЭПИГРАФИЧЕСКИЕ ПАМЯТНИКИ ГОРОДА БУЛГАРА.html

7) җети  җүр тохыр җол,
   рәҗәп айхы оным күн
9) әти. Әл-мәүтү бабун

7) семьсот девять  лет,
 раджаба  месяца  десятый день
9) был.  Смерть — дверь

Писмени източници от Волжска България съдържат числителни с наставка "-ым" .  По какъв начин това е влязло в езика им не знаем, но аналогии има.

Така че едва ли можем да се съмняваме в тълкуването на втората част като число.  Отделно че според авторите на горната статия:

Цитирай

В северокавказских протоболгарских надписях при помощи показателя -ем также образуется порядковое числительное үчем — «третий». Там, кроме него, могут использоваться и аффиксы -җе, -нче.

- без обаче да се посочва къде точно се среща това үчем — «третий» .

  • Потребител
Публикува

В допълнителна подкрепа за числата- числителните при прабългарите. Нека погледнем в татарски език. Там ги има и  двете форми: едната е стандартната тюркската, а другата е на пра-българите.

бишңе    пет
биш    пет
бишән    пет

үчнең    от трите
үчне    три
үчтән    трето  

дүртне    четири
дуртән    четири часа
дүртең    четири

алтыән    шест
Җидән    Седем
сигезән    осем
тугызән    девет
икеән    две

Само да поясня, че моите суперпознания по тия езици са благодарение на гоогъл транслейт и разни подобни търсения, така че бъдете благосклонни и недейте да ме громите с унищожителни критики.  Нямам време тепърва да ги уча тия езици и въобще нямам такива амбиции.

Това, което завършва на "н" много лесно се обръща на "м", понеже това са носовки.  Ако някой може да го обясни - да заповяда.  Аз нямам време да навлизам в повече подробности.  Искам да покажа че това са числа, числителни и няма смисъл да си губим времето да го оспорваме.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 15 часа, resavsky said:

От самолет се вижда че окончанията "ом" и "ем" са ирански.

 

Преди 6 часа, makebulgar said:

Сигурното е, че повечето от числителните не са алтайски/тюрски/чувашки/монголски/хунски, а са индоевропейски, и това не е само заради окончанията, а е основно заради самите числителни. 

За мен тия неща никак не бяха очевидни и си загубих време да търся.  Може би това е наследство от усуни, тохари или саки? Кой знае?  Трябва си някой лингвист от световна класа , за да може да го обясни. Числата сами по себе си са си типично тюркски.  Има леки нюански в произношението.  В татарския език оказва се че се ползват доста иранизми и арабизми - повече заради религията, но ако отчетем влиянието на прабългаризмите би трябвало иранизмите да са прабългаризми.  Така че има поле за изява. (няма да съм аз).

ПП. За справка: желаещите да погледнат: http://old.kpfu.ru/f11/bin_files/1!47.pdf

Редактирано от tantin
  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

За 12-годишния календар:  оказва се че има още едно такова копие на азиатския календар , намерено у нас:

image.png.2bf79cac66d76a4add99d4fd8ef6b71d.png

Находката е спасена от някъде. Не става ясно къде точно е намерено това.  Има едно такова съоръжение от Разлог,  това или ще да е оригинала, или пък е второ такова изображение.

След като сравних снимките, стигам до извода че това е едно и също изображение. Вероятно снимката която съм показал на предишната страница на дискусиите тук е по-ранна снимка на същата скулптура или каменна фугура.

  • Потребител
Публикува

Ето част от фугурите на календара в по-добра разделителна способнност:

image.thumb.png.bc5c9bc406702453aa13d47f81bbef76.png

  • Потребител
Публикува

Горната част на календара:

 

calendar.jpg

  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува (edited)

Прабългарският календар продължава да ни създава неудобства и най-големите неудобства както можем да си представим са при защитниците на иранската и тохарката версии.

 Хуно-тюркската версия напротив до голяма степен е базирана на този календар с 12 животни.

И докато по отношение на животните почти няма никакви съмнения вече кои са тези животни и на кои години отговарят - то при втората част от календарните обозначения нещата не са толкова ясни.  Но нека се опитаме да вкараме малко яснота и в тази им част.

Първо - нека повторим какво знаем до момента, кои са познатите ни имена на животни и съответно връзката им с календара:

1. соморъ - мишка (самур)
2. шегоръ - вол
3. *сигор - барс /под въпрос/
4. дван - заек
5. верени - дракон
6. дилѡм  - змия
7. имеоншегор - кон
8. теку - овца
9. ** - маймуна / неизвестно/
10. тох - петел
11. етх - куче
12. дохсъ - прасе

Втората част от календарните обозначения е дори още по-интересна. Това са месеците, но в същото време тези месеци са обозначени като числа.  

Нека първо ги дадем като числа:

1. елем
2. **
3. вечемь
4. тоутѡм
5. бехти
6. алтемь
7. читем
8. шехтем
9. твирем

Сега за сравнение как тези числа обозначават съответните месеци и какво е сравнението с подобни обозначения при други централно-азиатски народи.

Януари:  pïr ay  (Fu-yü Gïrgïs) ; pïrïnçï ay (Western Yugur)  - на прабългарски го нямаме.

Февруари:  igi ay ,  ïshkïnçï ay

Март: uš ay (Fu-yü Gïrgïs) ; ühjinçï ay (Western Yugur)   -->   вечемь

пуш (Чувашки); үш ай  (тувански)

 

Април: 4-ти месец

törtïnçï ay(Western Yugur) 

dört ay(тувански)

turtʰ ay  (Fu-yü Gïrgïs)

--> прабългарски:  тоутѡм  /тутом/

 

Май- 5-ти месец: 

piš ay (Fu-yü Gïrgïs)

pisïnçï ay (Western Yugur) 

беш ай(тувански)

прабългарски: бехти

 

Юни: 6-ти месец

ҫӗртме (чувашки)

altʰï ay /altï ay/ (Fu-yü Gïrgïs)

ahltïnçï ay (Western Yugur) 

--> прабългарски алтемь

 

 

Юли: 7-ми месец

yitïnçï ay (Western Yugur) 

čʰitʰï ay /čitï ay/ (Fu-yü Gïrgïs)

чеди ай (тувански)

--> прабългарски: читем

 

Август:  8-ми месец

sigïs ay (Fu-yü Gïrgïs)

saqïsïnc̣ï ay (Western Yugur) 

сес ай (тувански)

шехтем

 

Септември: 9-ти месец

toɣïs ay (Fu-yü Gïrgïs)

tohqïsïnçï ay (Western Yugur) 

Прабългарски:  9. твирем

 

Държа да подчертая на следното: този календар може да бъде проследен по линията: Тува - Хакасия. Първоизточникът е някъде в Китай или дори по на изток - примерно в Корея. 

Подобен календар не откриваме в централна Азия - това което е Согдиана, Бактрия, Кангюй. Согдийския календар е разновидност на Вавилонския и на Персийския.  Македонците ползват също така сходен на иранския и на согдийския календари.

Китайският календар се ползва по северния път, на границата с тундрата. Термините, открити в нашия календар са доста сходни с  хакаската и тувинската версия.  Южните Уйгури са разположени малко по на юг от Тува, но на практика те са съседни с Тува.  А Fu-yü Gïrgïs - са по -късни преселници :

 

Фую́йско-кыргы́зский язы́к — язык хакасско-алтайской группы тюркских языков, распространён в КНР. В отличие от киргизско-кыпчакского киргизского языка, является z-языком. Оторвался от основного хакасского ареала в XVII—XVIII вв, когда предки его носителей (фуюйских кыргызов) были переселены в Маньчжурию.

-последните са хакаско-алтайски преселници от района на река Енисей. Били преселени в Маджурия от Джунгарите.

По този начин те се явяват изолирана езикова общност и в голяма степен запазват автентичен първоначален език, понеже са откъснати от останалите тюркоговорящи.   Можете да забележите че този изолиран диалект има най-голяма близост към прабългарските наименования за числа и месеци. 

Редактирано от tantin
  • Потребител
Публикува

Тантине, далече си то реалността. В календара ни няма месеци, а най-близките паралели не са по линията Хасакия-Тува-Манджурия. В Китай календара е зает от запад, а не от изток. Алтом много прилича да е тюркското 6, но вероятно е индоевропейско 8. 

  • Потребител
Публикува

Имам малко съмнения относно 4-ти и 9-ти месеци. Може да се окаже че са разменени:

Септември: 9-ти месец

toɣïs ay   /doɣïs ay/  (Fu-yü Gïrgïs)

tohqïsïnçï ay (Western Yugur) 

тос ай (тувански) 

 

Април: 4-ти месец

törtïnçï ay(Western Yugur) 

dört ay(тувански)

turtʰ ay     (Fu-yü Gïrgïs)

 

Имаме за тях 2 прабългарски числа:  твирем и тоутом /тоутѡм /

Възможно ли е "твир" да е 4, а "тоут" да е 9?

По тоя начин би се образувало по-добро съответствие:

тохк, тос --> тоут  = 9  (тук няма "р")

тюртх , тьорт  --> твир = 4  (по този начин се запазва "р"-то )

 

 

 

 

  • Потребител
Публикува
Преди 14 минути, makebulgar said:

Тантине, далече си то реалността. В календара ни няма месеци, а най-близките паралели не са по линията Хасакия-Тува-Манджурия. В Китай календара е зает от запад, а не от изток. Алтом много прилича да е тюркското 6, но вероятно е индоевропейско 8. 

Не е въпроса да откриваш звукова близост. За да докажеш че този каленар е ползван на "запад"   (цитирам те: В Китай календара е зает от запад, а не от изток.) - трябва да докажеш че наистина е бил ползван, да посочиш кои го е използвал.

В централна Азия се ползват разновидности на Вавилонския и шумерския календар. Има запазени много надписи с имена на месеци - но календарната им система е съвсем друга.  Така че не е изобщо същия календар.  Прабългарите са го ползвали този календар и много добре са знаели как да изчисляват времето по него.

  • Потребител
Публикува
Преди 57 минути, tantin said:

В централна Азия се ползват разновидности на Вавилонския и шумерския календар. Има запазени много надписи с имена на месеци - но календарната им система е съвсем друга.  Така че не е изобщо същия календар. 

Това не е вярно, че в Средна Азия се ползват само разновидности на вавилонски и шумерски календар. Там има много повече календари.

 

  • Харесва ми! 1
  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, tantin said:

Имам малко съмнения относно 4-ти и 9-ти месеци. Може да се окаже че са разменени:

Септември: 9-ти месец

toɣïs ay   /doɣïs ay/  (Fu-yü Gïrgïs)

tohqïsïnçï ay (Western Yugur) 

тос ай (тувански) 

 

Април: 4-ти месец

törtïnçï ay(Western Yugur) 

dört ay(тувански)

turtʰ ay     (Fu-yü Gïrgïs)

 

Имаме за тях 2 прабългарски числа:  твирем и тоутом /тоутѡм /

Възможно ли е "твир" да е 4, а "тоут" да е 9?

По тоя начин би се образувало по-добро съответствие:

тохк, тос --> тоут  = 9  (тук няма "р")

тюртх , тьорт  --> твир = 4  (по този начин се запазва "р"-то )

 Ако се абстрахираме от лингвистиката, на база на данните в Именника можем да предположим кой месец, кога би трябвало да е.

 - В началото на годината - Твирем, Алем/Ени Алем, Тутом и Шехтем/Ехтем.

 - В края на годината - Алтом/Алтем, Елем

 - Неясни - Вечем и Читем.

 Година Вер/Верени, не може да бъде обяснена чрез тюркските езици. Москов я извежда като Дракон на база на изчисления. Тюрколозите считат че този термини идва от бьори -вълк, но в такъв случай управлението на Безмер би трябвало да е с продължителност 1-2 години, а общото управление преди Аспарух 513-514 години ( в зависимост от това какъв метод на закръгляне се използва ).

 Но ето ти една задачка - закачка по въпроса - докога този календар е използван във Волжка /България?

  • Харесва ми! 2
  • Потребител
Публикува
Преди 30 минути, Янков said:

Но ето ти една задачка - закачка по въпроса - докога този календар е използван във Волжка /България?

Надявам се този въпрос да не е с цел да предизвика поредната порция фентъзи, затова ще си позволя да отговоря аз. :) Няма следа от този календар никъде по Волга, нито във "Волжка България", нито у татари, нито у чуваши, нито у съседните угро-фини.

  • Харесва ми! 2
Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!