Отиди на
Форум "Наука"

Европейска космическа ракета Ариана 6


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Европа най-сетне започва да мисли за възвръщаема ракета Ариана 7

30 юни 2020 г. 17:05 ч. Европейското ракетостроене е безнадеждно изостанало от модерните тенденции в космонавтиката. Изглежда, че политиците на Европа най-сетне започват да осъзнава това, след като еврокомисарят Тиери Бретон призна, че СпейсЕкс са предефинирали стандартите за ракетите и че е нужно да се мисли в посока за създаване на възвръщаем носител.

Новината бе съобщена от Ерик Ралф за сайта Тесларати

"Ракетата "Ариана 6" е необходима стъпка напред, но не е крайната цел", смята Бретън. "Трябва да мислим за "Ариана 7"."

"Ариана 6" е нова ракета на Европейската космическа агенция, която трябва да излети за пръв път през 2021 година. Планира се тя да замени съвременната ракета "Ариана 5" и да е по-евтина от нея. Проблемът е, че дизайнът и стратегията на "Ариана 6" са замислени отпреди СпейсЕкс да почне да използва повторно ракетите си "Фолкън 9". Като резултат новата европейска ракета още не е готова да лети, а е вече морално остаряла и е оптимизирана за пазарни условия, които са престанали да съществуват.

През последните няколко години имаше някои плахи, половинчати замисли да се направят някои от частите на "Ариана 6" възвръщаеми, но в крайна сметка нито едно от тези намерения не доведе до реални усилия. Така "Ариана 6" е ракета, която ще е 100%-ово невъзвръщаема. 

Да приемем, че сега европейските политици се стегнат и успеят да създадат възвръщаема ракета "Ариана 7" в разумен срок - т.е. до едно десетилетие. Дори и това да стане, през 2030 г. Европа ще е отново назад. Както пише експертът Ерик Бъргър, след 10 години космическият отрасъл ще е коренно различен - освен че ще имаме изключително надеждната ракета на СпейсЕкс "Фолкън 9", в експлоатация ще са "Старшип" на СпейсЕкс, "Ню Глен" на Блу Ориджин, частично-възвръщаемата ракета на ЮЛА "Вулкан", китайските клонинги на ракетите на Илон Мъск и може би възвръщаемата ракета на японския гигант Мицубиши. Поне това са проектите, за които знаем, че ще бъдат реализирани - а кой знае какво ще се случи междувременно.

ariane-6.jpg

На илюстрацията: ракетата "Ариана 6", която е морално остаряла още преди да полети. Credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3444-2020-europe-thinking-ariane-reusable

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Европейската ракета Ариана 6 се устреми към ново отлагане - този път за 2022 г.

29 октомври 2020 г. 08:05 ч. Космическата ракета "Ариана 6", която бива разработена от АрианаГруп под авторитета на Европейската космическа агенция (ЕКА), не се очертава да лети преди 2022 година. Новината бе съобщена от BFM Business

Това е второто голямо забавяне за дебютния полет на ракетата. "Ариана 6" трябваше да дебютира през 2020 година, след което настъпи първото отлагане за 2021-ва. 

Основната причина за това второ протакане според източниците е здравната криза с коронавирируса. Въпреки всичко официалното ръководстно на АрианаГруп признава, че и преди това графикът е бил плътно натоварен и податлив на забавяния.

Мнозина се оплакват, че съм прекомерно критичен към проблемите на руската космическа програма. Но аз съм много по-безмилостен към тези на европейската. "Ариана 6" още не е готова и няма да полети преди 2022 г., а тя е вече морално остаряла, тъй като разработчиците се отказаха от възвръщаемостта. Така европейските правителства се принуждават да подписват споразумения, които ще гарантират, че европейските спътници ще летят на "Ариана 6", независимо от факта, че е съществено по-скъпа от частично-възвръщаемата американска ракета "Фолкън 9", разработена от Илон Мъск.

Само че през 2022 г. китайските клонинги на "Фолкън 9" може да са вече готови, а модерната и изцяло възвръщаема система за изстрелване "Супер Хеви" със "Старшип" на Мъск ще е влязла в експлоатация. Не просто Европа ще изостава от Щатите, ами ще е и под нивото на Китай. 

ariane-6.jpg

На илюстрацията: ракетата "Ариана 6", която е морално остаряла още преди да полети. Credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3623-2020-ariane-6-delayed-again

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Европа е в паника заради напредъка на американската компания СпейсЕкс

22 март 2021 г. 20:10 ч. Преди около седмица Европейската космическа агенция (ЕКА) обяви инициатива, която ще проучва възможностите за създаване на космически системи от ново поколение. За тази цел агенцията награди три частни компании - АрианаГруп, Авио и Рокет Фактори Ауксбург. Всяка от тях ще получи €500 000 за създаване на модерни космически ракети. 

Тази стратегия обаче има сериозен недостатък - ракетите трябва да са готови след 2030 година. Приема се, че през настоящото десетилетие европейската космонавтика ще бъде доминирана от две нови ракети - "Ариана 6" и "Вега-С", които представляват следващото еволюционно стъпало в традиционното ракетостроене на Стария континент. Както нееднократно е споменавано на сайта КОСМОС БГ, ракетите са проектирани съгласно стари парадигми и не са възвръщаеми. Поради това, макар че все още не са провели първите си полети, те вече са морално остарели.

Днес на страниците на Арс Текника се появи материал, според който европейските политици започват да осъзнават този факт. Изразено е притеснение от министрите на икономиката на Франция и Италия (нека не забравяме, че ракетите от серията "Ариана" са основно френски, а "Вега-С" - основно италиански). Понастоящем Европа финансира разработката на новите си ракети с държавни пари, но очакванията са, че когато тази разработка приключи, ракетите ще излязат на пазара и ще станат финансово независими. Когато обаче "Ариана 6" и "Вега-С" били проектирани през 2014 година, пазарът е бил съвсем различен. 

Днес американската компания СпейсЕкс доминира във всяко едно отношение - тя е световен лидер, като по брой изстрелвания задминава даже държави като Русия. Фирмата може да изстрелва астронавти и е започнала да изгражда групировка за спътников интернет.

Именно поради тази причина Франция и Италия призовават за незабавен отговор към постиженията на СпейсЕкс. Но какъв ще е той - не се знае.

"Проблемът, с който се сблъскват Европа, а и всички останали", пише журналистът Ерик Бъргър в Туитър, "е че в сферата на изстрелванията те изостават поне с 5-10 години от СпейсЕкс и Фалкън 9. Така че какво следва да направят? Да копират Фалкън 9? Да проектират нов кораб, който да се съревновава със Старшип? Няма добър ход". 

Бъргър напомня, че отговорът на Китай е да стимулира, образно казано, комерсиална космическа индустрия, която взаимства от правителствените технологии. Тя копира СпейсЕкс, но същевременно иновира.

ariane-6.jpg

На илюстрацията: ракетата "Ариана 6", която е морално остаряла още преди да полети. Credit : ESA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3885-2021-europe-worried-spacex

Link to comment
Share on other sites

  • 9 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Новата европейска ракета Ариана 6 се отправя към космодрума Куру за първите си комплексни изпитания

2022-ariane-6-heads-kourou.jpg

На снимката: основната степен на "Ариана 6", която ще се използва за изпитанията на космодрума Куру. Photo credit : ArianeGroup. Peppe Box, Julien Hazemann

13 януари 2022 г. 12:20 ч.

Светослав Александров. Новата европейска космическа ракета "Ариана 6" е основателно критикувана, че е морално остаряла още преди да започне да лети. Въпреки всичко космическата индустрия на Европа е тежко зависима от други държави като САЩ и Русия за превозите до орбита, така че завършването на ракетата е важна стратегическа задача за Стария континент. Първата произведена "Ариана 6" вече се отправи към космодрума Куру във Френска Гвиана за началото на комплексните си изпитания. 

Все още предстои да разберем какво ще е развитието на стария европейски космически отрасъл. Тук е коректно да напомня, че допреди 15 години позицията на Арианаспейс на спътниковия пазар бе много добро. Към 2005 г. основно руски ракети извозваха спътници, вкл. западни такива до близкия космос, докато мощната американска ракета "Делта 4", макар и изключително надеждна и за разлика от "Атлас 5" използваща изцяло американски двигатели, бе комерсиален провал. Не същото можеше да се каже за старата и досега използвана ракета "Ариана 5" - за времето си тя бе единственият носител, който можеше да изведе едновременно два тежки комерсиални комуникационни спътника до геосинхронна орбита (източник: Dinerman, TSR, 2005).

Сега положението е коренно различно - разбира се, заради появата на Илон Мъск и неговата компания СпейсЕкс. Още през 2019 г. френското издание Cour des comptes разкритикува Арианаспейс като твърде колеблива компания, недостатъчно иновативна и разчитаща предимно на традиционни технологии. В интерес на истината фирмата се старае да смъкне цената на услугата - "Ариана 6" е оптимизирана да лети по-бързо и за по-ниска сума в сравнение с "Ариана 5". За тази цел се разчита на компоненти, които са по-евтини в сравнение с предишните заради използването на по-достъпни материали и по-малко работна ръка. Но всеки би се досетил каква е базисната разлика между "Ариана 6" и американската "Фалкън 9" - тя не е замислена да е възвръщаема и поради това новата европейска ракета не е в състояние да конкурира Щатите (източник: Ars Technica, 2009).

Въпреки всичко "Ариана 6" е стратегически важна, за да може Европа да разполага с независим от САЩ и Русия достъп до космоса. Европейските държави - членки на Европейската космическа агенция (ЕКА) са посветени да използват новата ракета за собствените си нужди, независимо от това как тя се позиционира на пазара, като годишно трябва да има четири полета на "Ариана 6". Страните също така се ангажират да качват малките си спътници на лекотоварната европейска ракета "Вега-С", която ще започне да лети през тази година (източник: ЕКА).

Така че "Ариана 6" ще я бъде. Ето най-важното, което следва да знаете за ракетата: тя се състои от две основни степени, работещи с течен водород и течен кислород (т.е. екологично чиста е). Първата степен притежава подобрен двигател "Вулкан", който и досега се използва на "Ариана 5", докато за втората степен е създаден нов ракетен двигател "Винчи". "Ариана 6" ще лети в две конфигурации - "62" или "64" в зависимост дали ще притежава два или четири спомагателни твърдогоривни ускорителя. Общата товароподемност на "Ариана 6" във вариант "62" е 10 тона до ниска околоземна орбита, а във вариант "64" - 21 тона до ниска околоземна орбита. 

В началото на януари Арианаспейс обяви, че първата "Ариана 6" вече се е отправила към космодрума Куру във Френска Гвиана за началото на комплексните си изпитания. Първоначално първата степен беше сглобена в Ле Мюро и впоследствие бе извозена до пристанището Льо Авър. След натоварването ѝ на кораба той отплава към Бремен, за да бъде качена на него и втората степен. След това дългото пътешествие към Куру можеше да започне. 

Когато степените пристигнат на космодрума, те ще бъдат интегрирани хоризонтално в новата сграда за сглобяване, специално предназначена за "Ариана 6". Впоследствие ракетата ще бъде приведена във вертикално положение и монтирана към мобилна рампа, преди да бъдат прикачени твърдогоривните ускорители. За нуждата на изпитанията тези ускорители няма да бъдат запалвани - следователно ще бъдат запълнени с инертен материал.

Тази първа "Ариана 6" няма да лети, но основната степен ще премине през статични огневи изпитания, като двигателят "Вулкан" ще бъде запалван неколкократно. 

Стига да няма неочаквани отлагания, тестовете ще започнат през април. Арианаспейс все още се надява, че първата готова за полет ракета ще може да бъде изстреляна през втората половина на календарната година. Но дали това ще се случи, зависи от резултатите от изпитанията. Засега цялото внимание е насочено към тестовия модел на "Ариана 6" и стискаме палци всичко да мине наред. 

Бъдещето на европейската космонавтиката зависи от това. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4315-2022-ariane-6-heads-to-kourou

Link to comment
Share on other sites

  • 5 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Европейската космическа агенция избра кои експерименти ще летят на първата ракета Ариана 6

ariane-6-payloads.jpg

Полезният товар, избран да лети на първата ракета "Ариана 6". Photo credit : ESA

11 февруари 2022 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Когато първата ракета "Ариана 6" излети по-късно през годината, съвсем естествено като за дебют тя ще изведе до орбита масогабаритен макет на спътник. Въпреки всичко Европейската космическа агенция не иска да пропилява възможността да оползотвори полета на новия европейски носител и през ноември миналата година тя обяви конкурс за вторичен полезен товар, включващ научни прибори с общо тегло 80 килограма, които ще бъдат прикачени към макета, както и микроспътници, експериментални установки и капсули с общо тегло 800 килограма, които ще бъдат освободени в космоса. 

Относно първото перо - малки прибори и датчици, които ще бъдат прикачени към макета, ЕКА се спря на четири експеримента. Първият е на самата агенция и той включва предаването на снимки и видеоматериали по време на полета. Другите три са на Гърция (експериментален радиомаяк), Франция (опит, занимаващ се с физиката на абсолютно черното тяло) и Белгия (двоен датчик за измерване на магнитното поле). 

Относно второто перо - товар, който ще бъде освободен в свободен полет. ЕКА се спря на няколко микроспътника - те ще бъдат построени от организации в Словакия, Португалия, Испания и Германия. Освен микроспътниците френската фирма Арианагруп ще качи платформа за изпитание на термозащитни системи, а немско-френската организация Експлорейшън Къмпъни ще получи шанс да осъществи полет на експериментална възвръщаема капсула с атрактивното име "Бикини Демо". 

Микроспътниците ще бъдат освободени да кръжат около Земята посредством два специални разгръщача. Единият от тях е създаден от испанската фирма UARX Space, а вторият - от немската ExoLaunch. 

Eвропейската космическа агенция съобщава, че на борда на "Ариана 6" все още има свободни слотове за още микроспътници и ако такива се намерят, те ще бъдат качени на ракетата в последния момент. 

Източник: ЕКА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4361-2022-esa-selects-ariane-6-first-flight

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Модератор Космически науки

Възвръщаеми космически ракети в Европа? Не ги чакайте поне още 10 години!

ariane-6-1024x803.jpg

На илюстрацията: европейската ракета “Ариана 6” – все още не е готова, а е морално остаряла още преди да полети. Image credit : Arianespace

5 май 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Депресираща новина за европейската космонавтика оповести журналът European Spaceflight – възвръщаеми космически ракети в среден и тежък клас (т.е. от типа на “Фалкън 9”, а не на свръхтежкия “Старшип”) в Европа няма да се появят още десетилетие. Минимум. Фокусът е върху въвеждането в експлоатация на новата “Ариана 6”, която е невъзвръщаема, а тя трябва да се експлоатира поне 10 години, преди да бъде заменена (от възвръщаема ракета).

Съгласно Стефан Израел, изпълнителен директор на Арианаспейс, когато е било взето решението за създаването на “Ариана 6”, възвръщаемите космически технологии още не са били създадени. “Направихме го с наличните технологии, които да ни позволят бързо да конструираме нова ракета”, твърди Израел.

Проблемът е, че “Ариана 6” изобщо не бе създадена бързо. Тя трябваше да бъде въведена в експлоатация още през 2020 година, но сега се очертава да дебютира не по-рано от края тази година – т.е. реалистично дебютът ще е през 2024 година. Междувременно старата ракета “Ариана 5” ще бъде пенсионирана през това лято. Разработката на “Ариана 6” се превръща в геополитическа катастрофа – европейската космонавтика е на път да остане без никакви ракети в средния и тежкия клас и така европейските спътници и научни мисии ще са принудени да летят с ракетите на Илон Мъск “Фалкън 9”.

Журналистът Ендрю Барсънсън от European Spaceflight също така казва, че твърдението на Израел, че възвръщаемите космически технологии не са били налични при взимането на решение за “Ариана 6”, не е вярно. Конструктивното решение за “Ариана 6” бе взето през юни 2014 година и бе прието от ЕКА през декември 2014 година. Но към това време СпейсЕкс вече беше много напред в усилията си да направи ракетата “Фалкън 9” възвръщаема. Първото управляемо приводняване вече бе завършило с успех през април 2014 година, макар че първото управляемо приземяване последва година и половина по-късно.

Така че възвръщаемите космически технологии вече съществуваха, когато бе взето решението за създаването на “Ариана 6”. Отделен е въпросът дали, ако те трябваше да бъдат приложени, нямаше да има допълнителни отлагания.

Като резултат европейската космическа индустрия е инвестирала 10 милиарда евро в невъзвръщаема космическа ракета, която вероятно ще бъде заменена след около едно десетилетие. Тогава най-рано трябва да очакваме европейски аналог на “Фалкън 9”.

Изключвайки Арианаспейс, в Европа има няколко други предприятия, които създават възвръщаеми космически ракети – най-напред са Skyrora, PLD Space и Isar Aerospace. Но всички тези ракети ще са лекотоварни и ще могат да извеждат микроспътници. Те ще са по-скоро аналог на малките американски ракети “Електрон”, създадени от фирмата Рокет Лаб.

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/05/reusable-rockets-europe/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Първата нова европейска ракета Ариана 6 бе позиционирана на стартовата площадка!

2023-24-june-ariane-6-launch-pad-1024x68

На снимката: първата “Ариана 6” е на стартовата площадка на космодрума Куру във Френска Гвиана. Photo credit : ESA

24 юни 2023 г. 09:15 ч.

Светослав Александров. Най-сетне – след дългогодишни забавяния, АрианаГруп показа първата ракета “Ариана 6” на стартовата площадка на космодрума Куру във Френска Гвиана!

На горната снимка, фотографирана на 22 юни, се вижда какво се е случило, след като вратите на мобилната кула са се отворили, след което тя е била прибирана, оставяйки самата ракета на площадката. Това е важна подготовка преди осъществяването на статичните огневи изпитания на ракетата и нейния двигател “Вулкан-2.1а”. Успешното придвижване на мобилната кула помогна на специалистите да валидират готовността на наземната инфраструктура.

Важно уточнение е, че ракетата, показана на фотографията, не е предназначена да лети – тя ще се използва единствено, за да се изтренират процедурите по сглобяване, свързване на горивните и електрическите връзки, подаването на телеметрична информация и т.н.

Полетните модели на ракетата, включително първата “Ариана 6”, която ще лети, понастоящем се конструират в предприятията на Европа. След като степените биват превозени към Френска Гвиана с кораб, те се сглабят в хоризонтално положение и се изправят в мобилната кула. Там се прикачват и космическите апарати, както и страничните твърдогоривни ускорители.

Всички тези нововъведения би следвало да превърнат “Ариана 6” в по-евтина ракета от настоящата “Ариана 5”, която е почти пред пенсиониране – но все още остава висящ въпросът доколко ще е конкурентоспособна на СпейсЕкс, тъй като “Ариана 6” си остава невъзвръщаем космически носител.

Все пак ракетата “Ариана 6” е важна в геополитически смисъл, защото ще осигурява за страните от Европа независим достъп до космическото пространство, без да се налага да плащат услуги за превози на други държави като САЩ и Русия.

Източник: Арианагруп

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/24/first-ariane-6-unveiled-launch-pad/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Новата европейска ракета Ариана 6 мина успешно през статично огнево изпитание

2023-ariane-6-hotfire-test-721x1024.jpg Снимка от статичното огнево изпитание на “Ариана 6”. Photo credit : ESA/ArianeGroup/CNES

6 септември 2023 г. 15:50 ч.

Светослав Александров. Лъч надежда за европейската космическа индустрия – вчера, на 5-ти септември, новата ракета “Ариана 6” за пръв път мина успешно през статично огнево изпитание!

За тази цел основната и горната степен на ракетата бяха напълнени с гориво и беше отрепетирано цялостно обратно броене, което кулминира със запалването на двигателя “Вулкан 2.1”. Двигателят работеше в продължение на 4 секунди, както бе планирано, след което се изключи безпроблемно.

Европейската космическа агенция (ЕКА) съобщава, че ракетата, която бе използвана в хода на изпитанието, не е предвидена да лети в космоса, тъй като спомагателните ѝ твърдогоривни ускорители са инертни. Летателните модели на “Ариана 6” са в различен етап на производство под ръководството на АрианаГруп.

След вчерашното огнево изпитание “Ариана 6” е една стъпка по-близо до дебютния си полет. ЕКА и АрианаГруп все още не се ангажират да определят дата за това изстрелване, но се очаква да е факт през 2024 година.

Източник: ЕКА

https://cosmos.1.bg/space/2023/09/06/ariane-6-static-fire-test/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Изненада: днес ЕКА ще излъчва огневия тест на Ариана 6 на живо!

2023-ariane-6-hotfire-test-721x1024.jpg Новата европейска ракета “Ариана 6”. Photo credit : ESA

23 ноември 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Европейската космическа агенция (ЕКА) най-накрая повдига булото на секретността и днес, на 23-ти ноември, огневото изпитание на новата европейска ракета “Ариана 6” ще бъде излъчено на живо.

Според информацията, публикувана на сайта на ЕКА, излъчването в реално време ще започне около 20 минути преди запалването на двигателите в 22:10 ч. българско време и ще продължи пет минути след това. Изпитанието ще е статично – т.е. страничните ускорители няма да бъдат запалвани, т.е. “Ариана 6” ще остане на стартовата площадка.

Решението на агенцията идва след сериозна критика от редица общественици и журналисти. Напомням на читателите, че ЕКА е основана през 1975 г. посредством Конвенция – 130-страничен документ, гарантиращ сериозен имунитет и привилегии за членовете и представителите. Този документ изважда ЕКА от всяка правна рамка, а закони като тези за свободата на информацията не важат за нея. Няма никакъв механизъм, по който данъкоплатците могат да изискват да знаят как им се харчат парите и няма механизъм, по който може да се изисква информация. 

Тъй като няма механизми за отчетност за ръководството на ЕКА, това, разбира се, открива пътя към страховити злоупотреби – по-рано през ноември бе публикуван обширен материал на страниците на Арс Текника от Тереза Пултарова за тормоз над служителите. За много космически ентусиасти в Европа, които са мечтали да работят в отрасъла, работата в ЕКА бързо се превръща от мечта в кошмар.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/23/esa-live-stream-ariane-6/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Новата европейска ракета Ариана 6 премина през пълновременно статично огнево изпитание!

2023-static-fire-ariane-6-1024x573.jpg

Кадър от статичното огнево изпитание. Photo credit : ESA

24 ноември 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Новата космическа ракета на Европа “Ариана 6”, която трябва да подсигури независимия достъп на Стария континент до космическото пространство, премина през едно от финалните изпитания, преди да бъде насрочена дата за полет през новата година. Двигателят “Вулкан 2.1” се запали на стартовата площадка за седем минути, имитирайки пълновременна работа на първата степен, както би било при реална мисия.

Изпитанието бе излъчено вчера на живо по ESA TV.

“Това крайъгълно изпитание настъпи след години дизайн, планиране, подготовка, строеж и упорит труд сред някои от най-добрите космически инженери в Европа”, съобщи Йозеф Ашбахер, ръководителят на Европейската космическа агенция. “Отново сме на правия път към това да преподсигурим самостоятелния достъп на Европа до космоса”.

Напомням на читателите, че “Ариана 6” ще замени старата европейска ракета “Ариана 5”, която през юли това лято бе пенсионирана след 27-годишна експлоатация и над 100 успешни полета. “Ариана 6” трябваше да дебютира още през 2020 година, но пандемията от коронавирус и други фактори доведоха до близо четиригодишни отлагания. Заради забавянията някои експерти поставят под съмнение необходимостта от “Ариана 6”, която отстъпва на ракетата на СпейсЕкс “Фалкън 9” и освен това е по-маломощна, по-скъпа и най-вече невъзвръщаема. Но държавите в Европа са вложили много средства в новата си ракета и каквато и да е, тя ще изпълнява геополитическата си задача – да сме независими от големите страни като Русия и САЩ.

Вчерашното огнево изпитание не бе първо за “Ариана 6” – на 5-ти септември основният двигател също бе запален, но само за четири секунди. За разлика от септемврийския тест, вчерашният бе пълновременен.

Планира се още едно огнево изпитание – този път на двигателя “Винчи” на втората степен, като това трябва да се случи през декември. И след това през 2024 г. започва подготовката за полет!

Видеозапис от изпитанието:

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/24/ariane-6-hotfire-success/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Каква изненада - Европейската космическа агенция е взела решение да създаде нова невъзвръщаема ракета, като за тази цел производството се аутсорсне на 50 основни поддоставчика, а от тези 50 основни поддоставчика - на хиляди вторични поддоставчици. И когато тези поддоставчици започват да вдигат цените на продуктите си и да извиват ръце, шефовете почват да си скубят главите и да се жалват "къде сбъркахме". Ако този манталитет не се промени, Мъск е бетониран монополист до 2040-та година. И даже да се промени, не знам дали някой ще може да го догони. "Старшип" не ни пада от небето, разработката е от 2012 година...

Шефът на френската космическа агенция обвини поддоставчиците за високата цена на Ариана 6

ariane-6-1024x803.jpg

На илюстрацията: европейската ракета “Ариана 6”. Photo credit : ESA

29 март 2024 г. 10:32 ч.

Светослав Александров. Вчера, по време на събитието 2024 Spatial Perspectives, шефът на френската космическа агенция Филип Батист обвини поддоставчиците за високата цена на новата европейска ракета “Ариана 6”.

Новината бе съобщена от журналиста Ендрю Парсънсън.

“Европейската космическа индустрия, която е основно френска, се намира в опасност”, каза Батист. “Не се движим достатъчно бързо. Трябва да се придвижим бързо, да намалим циклите, цените, в противен случай ще умрем”. Конкретно за “Ариана 6”, която трябва да проведе своя дебютен полет това лято, Батист каза: “липсват ни десетки милиони евра, които не може да намерим сред европейските поддоставчици”.

Напомням на читателите, че основната причина за възхода на Илон Мъск се корени в това, че той се опълчи на общоприетата докъм началото на 21-ви век “мъдрост” в аерокосмическата индустрия. Според тази “мъдрост”, понеже космосът е изключително рискована област, по-добре е фирмите да се фокусират върху това да правят един-единствен компонент, съответно когато се постави задача да се построи ракета, производството на различните компоненти се аутсорсва към поддоставчици. Мъск правилно осъзна, че това бе основната причина за застоя в ракетно-космическата индустрия след края на епохата “Аполо” и за високата цена на ракетите. Затова СпейсЕкс се разви като вертикално интегрирана компания. Повечето от компонентите на “Фалкън 9” (над 75%) се произвеждат от СпейсЕкс и само малка част от поддоставчици.

Парсънсън цитира и думите на Олив Андерс, изпълнителен директор на Сафран, която притежава 50% от дяловете на АрианаГруп. Андерс определя, че високата цена на “Ариана 6” се дължи на политиката на Европейската космическа агенция (ЕКА) за геополитическа възвръщаемост на разходите за космонавтика към държавите-членки на агенцията.

“Реалността днес е, че поддоставчиците са наложени на Арианагруп от съответните държави и тези партньори се крият зад географската възвръщаемост с цел да попречат на останалите решения да станат конкурентоспособни”, категоричен е Андерс.

И досега не знаем колко струва едно изстрелване на “Ариана 6”. АрианаГруп първоначално смяташе, че началната цена ще е €70 милиона, но в края на 2023 г. дъжавите-членки на ЕКА взеха решение да се дават допълнителни субсидии на предприятието – €340 милиона годишно. Така реалната цена на едно изстрелване възлиза грубо на повече от €100 милиона.

При това положение “Ариана 6”, която е невъзвръщаема ракета, няма никакъв шанс да конкурира частично възвръщаемите ракети на “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви”, които са многократно по-евтини. А какво остава за ракетите “Старшип”, когато станат цялостно възвръщаеми.

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/29/ariane-6-blames-subcontractor/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Новата европейска ракета Ариана 6 мина през последното изпитание преди старта!

2025-ariane-6-test-complete-1024x682.jpe

Ракетата “Ариана 6” по време на вчерашното изпитание. Photo credit : ESA

21 юни 2024 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Неприятният период за европейската космонавтика, по времето на който Старият континент остана без собствени ракети и зависи изцяло от милостта на други държави като САЩ, изглежда скоро ще приключи! Новата ракета “Ариана 6” премина вчера през последното си изпитание преди дебютното ѝ изстрелване.

Това бе т.нар. “мокро” изпитание, в хода на което ракетата бе изцяло заредена с гориво, след което беше отрепетирано цялостно обратно броене. Броенето продължи няколко секунди преди предвиденото запалване на двигателите, след което то бе прекратено и горивото бе източено. Европейската космическа агенция (ЕКА) съобщава, че ще отнеме около седмица, преди да се анализират всички данни от изпитанието, но поне засега признаците са, че то е успешно и че изстрелването остава насрочено за 9-ти юли.

Така 2024-та се очертава да е годината, в която много закъснели проекти най-сетне биват изпълнени. Досега станахме свидетели на дебютното успешно изстрелване на американската ракета “Вулкан”, на първото успешно изстрелване на японската ракета “Ейч-Три” и на дълго отлагания първи пилотиран полет на космическия кораб на Боинг “Старлайнър”. Сега, ако “Ариана 6” излети успешно, това ще е повече от добре. Прекалено дълго продължи хегемонията на Илон Мъск на космическия пазар.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк


Тепърво обаче предстои да видим доколко тези проекти, реализирани от т.нар. ОлдСпейс компании (за разлика от модерните НюСпейс) ще могат да конкурират СпейсЕкс. Напомням на читателите, че разработката на невъзвръщаемата “Ариана 6” започва през 2014-та, една година преди СпейсЕкс да постигнат дебютното си меко кацане на първа степен. Като възможности „Ариана 6“ е сравнима със старата итерация на „Фалкън 9“, докато работната ракета на Мъск още бе невъзвръщаема и товароподемността ѝ отстъпваше сериозно на сегашната итерация „Блок 5“. По-лошо, производството на „Ариана 6“ е пръснато из различни институции на различни европейски държави, а не както е при СпейсЕкс, съсредоточено в производствените съоръжения на фирмата и аутсорснато в минимална степен. „Ариана 6“ е и по-скъпа от „Фалкън 9“.

Но на фона на сериозните субсидии, които дават европейските правителства, е видно, че „Ариана 6“ ще стане реалност, като тази ракета ще стои в основата на европейската космонавтика поне за едно десетилетие напред. Десетилетие, през което европейският космически отрасъл най-сетне би
следвало да вземе присърце задачата за възвръщаемост.

 

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/21/ariane-6-wdr-success/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Моментът на истината за новата европейска ракета Ариана 6 настъпи

2025-ariane-6-test-complete-1024x682.jpe

На снимката “Ариана 6” в очакване на старта си. Photo credit : ESA

8 юли 2024 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Ако метеорологичните условия са благоприятни и няма неочаквани технически проблеми, утре, на 9-ти юли в 21:00 ч. българско време, ще бъде проведено дебютното изстрелване на новата европейска ракета “Ариана 6”. С този полет очакваме да приключи неприятният период, през който космонавтиката на Европа остана без орбитални ракети и се постави в зависимост от своя архивраг в лицето на Илон Мъск.

“Ариана 6” е последният вариант на ракетното семейство “Ариана”. Проектопредложението за създаването на тези ракети датира от 1973 година, като дебютният полет на “Ариана 1” става факт само шест години по-късно – през 1979 година. Така Старият континент придобива свой собствен общоевропейски орбитален носител (а не национален като френските ракети “Диамант”), съответно независимост от САЩ и СССР за достъп до космическото пространство. С утежняването на космическите спътници се налага създаването на по-мощните носители “Ариана 2”, “Ариана 3”, “Ариана 4” и “Ариана 5”. Но разликата между днешните времена и по-ранната история на европейската космонавтика е, че преди винаги е имало застъпвания между ракетите – новите са влизали в експлоатация преди старите да бъдат пенсионирани. Сега за пръв път нямаме такова застъпване. “Ариана 5” летя на последната си мисия на 5 юли 2023 г. и вече измина повече от година преди дебюта на “Ариана 6”.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк


Забавянията преди въвеждането на “Ариана 6” в експлоатация, донякъде (но не изцяло) обясними заради пандемията от ковид, нямаше да са чак толкова фатални, ако всичко останало бе наред. Дълго време нямаше повод за песимизъм – европейската космонавтика не разчиташе само на “Ариана”, но също така на лекотоварните ракети “Вега”, както и на европеизирана версия на руските ракети “Союз”, кръстени “Союз-СТ” и изстрелвани от космодрума Куру във Френска Гвиана. Само че в началото на 2022 г. Русия нападна Украйна и това доведе до рухването на партньорствата между Европейската космическа агенция (ЕКА) и Роскосмос. “Союз”-ите спряха да летят от Френска Гвиана. Също така най-новата версия на “Вега”, “Вега-С”, претърпя серия от провали и тя не е в експлоатация от зимата на 2022 година.

Ето защо европейските институции, ЕКА включително, се принудиха да сключат договори с Илон Мъск, за да могат европейските мисии да летят. Тъй като редица длъжностни лица през последните няколко години, в тон с Роскосмос, се упражняваха да плюят по Мъск, новата зависимост доведе до комични ситуации. Например, на 28-ми април, беше проведено изстрелване на спътници от навигационната система на ЕС “Галилео” посредством ракета “Фалкън 9”. След полета пиарите на Агенцията на ЕС за космически програми (EUSPA) публикуваха прес-съобщение, в което представиха изстрелването като изцяло европейско, без изобщо да споменават СпейсЕкс. Когато не можеха да избегнат да напишат името на ракетата, те използваха общото название “The Launcher”, а не “Фалкън 9”.

Иронично е, че докато СпейсЕкс изумява света с възвръщаемите си космически ракети, а “Старшип” провежда изпитателните си полети, европейските бюрократи третират ракетите на Мъск като Лорд Волдемор, т.е. онези, които не бива да се назовават. За съжаление няма признаци, че политиката на заравянето на главите в пясъка ще спре. Преди въвеждането на “Ариана 6” в експлоатация стоят на дневен ред някои въпроси. Че новата европейска ракета не е възвръщаема, това е ясно, както и че ще е по-скъпа от “Фалкън 9”. Въпросът е колко по-точно ще е скъпа. Изстрелването на една ракета “Фалкън 9” възлиза на 63 милиона евро, като цените на СпейсЕкс са публично достъпни. Цените на ракетите “Ариана” обаче никога не са били обявявани прозрачно. Предишната ракета “Ариана 5” се изчисляваше ориентировъчно на 150 милиона евро, а Арианагруп обещаваха, че “Ариана 6” ще е двойно по-евтина от това.

Но както оповести сайтът Арс Текника миналата година, говорител на ЕКА призна, че двойното снижаване вече е непостижима цел. През септември Стефан Израел, изпълнителният директор на Арианаспейс, обяви, че заради инфлацията цените ще продължат да растат. Малко по-късно стана ясно, че предприятието ще търси увеличаване на субсидията, която ЕКА осигурява за “Ариана 6” – към този момент 140 милиона евро годишно. Това означава, че за да може “Ариана 6” да има някакво бъдеще на пазара, тя ще трябва да бъде сериозно субсидирана от европейския данъкоплатец.

Сега европейската космическа индустрия е в приповдигнато настроение. Все пак предстои “Ариана 6” да лети – а всички искаме полетът да е успешен, защото едно благополучно изстрелване винаги осигурява нужния психологически ефект и разсейва облаците на съмнението. Но буквално три дни преди дебюта Арианагруп получиха нож в гърба. Един от ключовите партньори на програмата се оттегли.

Юметсат, т.е. Европейската метеорологична спътникова агенция, обяви, че прекратява договор, подписан преди четири години, според който мощният спътник MTG-S1 трябваше да бъде изстрелян по времето на третата мисия на “Ариана 6” в началото на 2025 година. Сега спътникът ще бъде изстрелян пак по същото време, но с американска ракета “Фалкън 9”. Филип Баптист, директорът на Френската космическа агенция, реагира остро и каза “колко ли далече ние, европейците, ще стигнем в своята наивност”.

И докато евробюрократите безспорно са ядосани, защото точно във време, когато трябва да се намери обосновка за “Ариана 6” и гаранции, че дори и дебютът да е успешен, ракетата ще лети, Юметсат отива при омразния конкурент СпейсЕкс. Но ние не може да обвиним Юметсат, че си следва своя интерес. Ракетите на Илон Мъск “Фалкън 9” летят веднъж на два-три дни и не са претърпявали провал от 2016 година – те вече са по-надеждни от руските “Союз”. Докато “Ариана 6” тепърва предстои да се доказва. Нещо повече – макар че бе предвидено “MTG-S1” да лети на третия полет на “Ариана 6”, след два утвърдени успеха, това реално ще е дебютът на ракетата в конфигурация “64” – с четири вместо два странични твърдогоривни ускорителя. “MTG-S1” е представян като уникален спътник – първият в историята, който ще може да проследява целият цикъл на развитието на конвективните облаци и бури. Няма нищо нередно в това Юметсат да иска този прибор да лети с най-надеждната възможна ракета.

Eдно е ясно – утре чакаме успех. Успех и само успех може да върне вярата на институциите в Европа, че континентът има самостоятелно космическо бъдеще, което не зависи нито от САЩ, нито от Русия, нито от Китай или Индия. Успехът няма да заличи изведнъж всички съмнения, които мнозина имаме за “Ариана 6”, но след него ще е по-лесно за всички, дори ако се окаже, че “Ариана 6” трябва да бъде пенсионирана след няколко мисии в полза на бъдещ възвръщаем носител. Обратното, провалът ще затвърди подозренията, че европейците вече не го могат.

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/08/ariane-6-moment-of-truth/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Новата европейска ракета Ариана 6 достигна орбита по време на дебютния си полет!

2024-9-july-ariane-6-launch-1024x683.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : ESA – M. Pédoussaut

9 юли 2024 г. 23:00 ч.

Светослав Александров. Европа се завърна триумфално на космическия терен! Това се случи, след като тази вечер в 22:01 ч. българско време от космодрума Куру във Френска Гвиана бе проведено дебютното изстрелване на новата ракета “Ариана 6”!

Полетът на “Ариана 6” стана факт повече от година след финалното изстрелване на предишната ракета “Ариана 5”, след което Европа остана без възможност да извежда самостоятелно в космоса големи спътници и научни мисии. За това време Старият континент бе принуден да разчита на услугите на фирмата на Илон Мъск – СпейсЕкс.

Разработката на “Ариана 6” не протече гладко. Решението за създаването на новата ракета бе взето през 2014 г., а дебютният полет бе насрочен за 2020 година. Но забавяния, породени отчасти от ковид пандемията, доведоха до отлагане на първата мисия за 2024-та.

“Ариана 6” представлява типичен продукт на т.нар. ОлдСпейс култура, или на стария космически отрасъл. Докато СпейсЕкс е вертикално интегрирана фирма и голяма част от компонентите на “Фалкън 9” и корабите “Драгън” се произвеждат на място, за “Ариана 6” е характерна хоризонтална интеграция. Работата по ракетата е разпределена между 13 държави и над 600 поддоставчика.

И двете степени на “Ариана 6” работят на течен кислород и водород. Първата степен е до голяма степен базирана на технологиите от “Ариана 5” и дори двигателят “Вулкан 2.1” е подобрена версия на досега използваните двигатели. Истинската новост бе при втората степен, за която бе създаден нов, рестартируем двигател на име “Винчи” с тяга 180 kN. Досега този двигател не е бил изпробван в космически условия. Това бе най-големият риск преди днешната мисия.

Въпреки това всичко мина успешно и “Ариана 6” постигна целевата си орбитална скорост от 28 000 km/h. След около час кръжене, “Винчи” се запали повторно – доказвайки, че наистина е рестартируем!

През изминалите години “Ариана 6” бе обект на основателна критика, тъй като ракетата е скъпа и изцяло невъзвръщаема. Тя няма как да конкурира на пазара “Фалкън 9”, а какво остава за “Старшип”. Но въпреки това “Ариана 6” е от геополитическа значимост за Европа. Тя гарантира, че държавите на Стария континент няма да зависят от други страни като САЩ и Русия за достъп до космическото пространство.

Безспорно, голям триумф!

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/09/ariane-6-reaches-orbit/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...