Отиди на
Форум "Наука"

Ракета Вулкан с американски двигатели, която ще замени Атлас с руски двигатели


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин достави първия ракетен двигател BE-4 за ракетата Вулкан!

2020-blue-origin-be4-delivered.png

На снимката - двигателят "BE-4", който пристигна във фабриката на ЮЛА в Дикейтър, Алабама, САЩ. Credit : Blue Origin/ULA

1 юли 2020 г. 22:45 ч.

Светослав Александров. Това е втората най-голяма новина с геополитическо значение за 2020-та година!

Първата, естествено, бе успешното изстрелване на кораба "Крю Драгън" с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли на 30-ти май, благодарение на което САЩ скъса със зависимостта си от Русия за превоз на астронавти до МКС. 

Днес Юнайтед Лонч Алайънс оповести, че компанията Блу Ориджин е доставила първия американски двигател "BE-4" във фабриката на ЮЛА в Дикейтър, Алабама. Тези двигатели ще се използват на ракетите "Вулкан", които са създадени, за да заменят ракетите "Атлас 5", притежаващи построени в Русия двигатели "РД-180".

ЮЛА също така потвърди, че дебютното изстрелване на "Вулкан" остава насрочено за 2021-ва година. Тогава към Луната ще бъде изпратен спускаемият апарат "Перегрин" на частната компания Астроботик.

За разлика от "РД-180", които работят с керосин и кислород, "BE-4" са метаново-кислородни ракетни двигатели. Всяка ракета "Вулкан" ще е оборудвана с общо два двигателя "BE-4" на първата степен.

Блу Ориджин възнамерява да използва двигателите и на собствените си ракети "Ню Глен". Всяка ракета "Ню Глен" ще има седем двигателя на първата степен. 

Докато "Ню Глен" ще притежава изцяло възвръщаема първа степен, подобна на ракетата "Ню Шепърд" на Блу Ориджин и на "Фолкън 9" на СпейсЕкс, ЮЛА има друга стратегия за "Вулкан". Първите степени на "Вулкан" ще са невъзвръщаеми, но двигателите ще бъдат прибирани посредством парашути. Според Тори Бруно, президента на ЮЛА, двигателите са най-скъпият компонент от ракетата и не е икономически изгодно да се прибират цели степени.

Дали е той прав или Илон Мъск, бъдещето ще покаже. Колкото повече конкуренция има, толкова по-добре!

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3448-2020-blue-origin-be4-delivered-ula

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

За пръв път: монтираха двигатели ВЕ-4 към новата американска ракета Вулкан!

2021-be-4-attached-vulcan.jpg

На снимката: двигателите "ВЕ-4" са монтирани към първата степен на ракетата "Вулкан". Photo credit : ULA/Tory Bruno 

9 януари 2021 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Чудесна новина пристигна от Юнайтед Лонч Алайънс - обединението между Боинг и Локхийд Мартин! За пръв път двигатели "ВЕ-4", разработени от частната компания Блу Ориджин, бяха монтирани към ракета "Вулкан".

Вестта беше оповестена днес от президента на ЮЛА Тори Бруно

Напомням на читателите, че ракетата "Вулкан" е в процес на разработка от 2015-та година насам. Тя ще замени ракетното семейство "Делта" и най-вече това на "Атлас 5", което използва построени в Русия двигатели "РД-180". Всички двигатели на "Вулкан" ще са изцяло американски. 

Тези двигатели, които бяха прикачени към новата ракета и които виждате на горепоказаната снимка, все още са изпитателен, а не окончателен (полетен) вариант. Те ще се използват за наземни тестове. По време на кулминацията на първата серия от изпитания, резервоарите на "Вулкан" ще бъдат напълнени с гориво - т.нар. "мокър тест". Но огневи тест не е предвиден. По информация от Бруно, "мокри тестове" може да очакваме през по-голямата част от пролетта и лятото на 2021-ва. След това тестовите двигатели ще бъдат премахнати и заменени с полетни. 

Тогава може да започне подготовката за дебютния полет на "Вулкан". Любопитното е, че по време на тази първа мисия ракетата няма да лети с баласт (както бе през декември в Русия при теста на "Ангара") или с някакъв рекламен товар (както бе при теста на "Фалкън Хеви" с колата "Тесла"). Ще бъде натоварен действащ космически апарат - "Перегрин" на частната компания Астроботик, който ще кацне на Луната. 

Засега Бруно смята, че първият полет на "Вулкан" до Луната може да е факт още в края на настоящата година. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3745-2021-vulcan-be-4-attached

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Първата ракета Вулкан с американски ракетни двигатели пристигна на Кейп Канаверал за началото на изпитателната програмa

15 февруари 2021 г. 08:05 ч. Първата ракета "Вулкан", която е оборудвана с двигатели "BE-4" на американската компания Блу Ориджин, пристигна на Кейп Канаверал за началото на изпитанията си.

Новината бе съобщена от Юнайтед Лонч Алайънс - обединението между Боинг и Локхийд Мартин. 

Напомням на читателите, че "Вулкан" ще замени старите ракетни семейства на ЮЛА - "Делта" и "Атлас". От особено важно геополитическо значение е замяната на "Атлас 5", тъй като тази ракета притежава построени в Русия двигатели "РД-180". Отношенията между САЩ и Русия се обтегнаха след кризата в Украйна през 2014 г. 

"Атлас 5" е една от само две американски ракети, които използват руски двигатели - другата е "Антарес" на Нортроп Груман. Всички останали американски ракети - в това число "Фалкън 9" и "Фалкън Хеви" на СпейсЕкс, "Електрон" на Рокет Лаб, "ЛончърУан" на Върджин Орбит, "Делта 4" на ЮЛА, "Ню Шепърд" на Блу Ориджин, "Минотавър" и "Пегас" на Нортроп Груман, използват само американски ракетни двигатели.

Респективно изстрелването на астронавтите на САЩ с "Крю Драгън" става посредством изцяло американски ракетни двигатели.

Въпреки всичко ЮЛА олицетворява стария космически отрасъл на Щатите, а "Атлас" се използва от дълго време за изстрелването на значими космически мисии на НАСА, така че въвеждането на новата ракета "Вулкан" е от съществено символично значение.

През следващите месеци тази пробна ракета "Вулкан" ще бъде подложена на редица изпитания, в това число "мокър тест" - т.е. зареждане с гориво и провеждане на обратно броене. Ако всички тестове бъдат изпълнени по план, първото изстрелване на "Вулкан" ще бъде проведено в края на годината с частната лунна мисия "Перегрин" на компанията Астроботик.

2021-vulcan-first-stage.jpg

На снимката: ракетата "Вулкан" пристига на Кейп Канаверал за началото на изпитателната кампания. Photo credit : ULA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3804-2021-ula-arrives-cape-canaveral

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Тори Бруно няма да получи ракетните си двигатели от Блу Ориджин през тази година

2021-be-4-attached-vulcan.jpg

На снимката: макетни двигатели "ВЕ-4" за изпитателни цели, каквито са монтирани към първата степен на ракетата "Вулкан". Photo credit : ULA/Tory Bruno 

24 август 2021 г. 22:15 ч.

Светослав Александров. Президентът на ЮЛА (Юнайтед Лонч Алайънс) Тори Бруно изказа остри думи спрямо Блу Ориджин, след като стана ясно, че компанията на Джеф Безос няма да успее да достави годни за полет двигатели до края на настоящата година. 

"Няма да ги получа преди завършека на годината", съобщи Бруно в ексклузивно интервю за Денвър Бизнес Джърнъл. "Ще се случи скоро след началото на календарната 2022-ра, и по всяко време тогава би ме подпомогнало, за да мога да построя ракета и да осигуря тази ракета "Вулкан" за моя клиент, Астроботик".

Първоначално ЮЛА планираше да изстреля "Вулкан" с мисията на Астроботик до Луната "Перегрин" до края на 2021-ва. Реално погледнато Астроботик срещаше известни трудности при завършването на конструкцията на лунния спускаем апарат, които бяха на път да отложат мисията за 2022-ра. Сега, когато няма двигатели за нейната ракета, забавянето е сигурно.

Напомням на читателите, че ракетите "Вулкан" трябва да заменят днес използваните от ЮЛА носители "Делта 4 Хеви" и "Атлас 5". Проблемът с "Делта 4" е, че са твърде скъпи, докато този с "Атлас 5" е свързан с това, че са оборудвани с построени в Русия двигатели "РД-180". "Вулкан" ще е ракета, работеща с течен кислород и метан на първата степен и ще е оборудвана с построени от Блу Ориджин двигатели "BE-4". Това е важно както от геополитическо значение, така и поради намерението на Бруно да конкурира СпейсЕкс. А ракетите на СпейсЕкс са хем по-евтини, хем използват изцяло американски технологии. Съответно всяко забавяне в доставките на "BE-4" се отразява на ЮЛА.

Блу Ориджин предвиждаше двигателите да са готови за полет още през 2017 година, но ако първата партида бъде доставена през 2022 г., както са последните планове, това е еквивалентно на половиндесетилетно отлагане. Тори Бруно очевидно не е щастлив от този факт. Президентът на ЮЛА признава, че е предвидил сериозен времеви буфер в случай че настъпят забавяния с "Вулкан", но този буфер е почти изчерпан. А компанията трябва да изпълни поръчките си за американските военни и да изстреля спътниците им. 

"Ние всъщност бяхме способни да се приспособим към това, но аз ще бъда откровен с вас относно датите, които насрочихме с тях (т.е. с Блу Ориджин) - ние вече нямаме възможността да предприемаме големи ходове след това", категоричен е Бруно. "Нуждая се те да работят усърдно съобразно нашите планове и да си свършат работата навреме".

Шефът на ЮЛА твърди, че комуникира с Блу Ориджин ежеседмично и получава информация за прогреса с двигателите. Случи ли се още някой проблем, компанията може и да не изпълни ангажимента си към военните.

https://www.space-bg.org/portal/2014-10-24-20-54-26/4132-2021-tory-bruno-engines-delay

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Новата американска ракета Вулкан бе изведена на стартовата площадка за поредица от изпитания

26 август 2021 г. 19:05 ч. Новата американска ракета на ЮЛА "Вулкан", която ще замени досега използваните носители на САЩ "Атлас 5" и "Делта 4", бе изведена вчера на стартовата площадка за серия от наземни изпитания. 

Новината бе съобщена от президента на ЮЛА Тори Бруно

Тестовете ще включват зареждане и разреждане на ракетата с гориво. Те са много важни за ЮЛА, тъй като досега компанията е разчитала за предходните си носители основно на керосин и течен кислород или на течен водород и течен кислород. "Вулкан" обаче ще работи с друг тип горивна комбинация - течен метан и течен кислород. Поради тази причина ЮЛА иска да натрупа известен опит.

Ракетата "Вулкан", която вчера бе изведена на площадката, е оборудвана и с двойка от прословутите двигатели на Блу Ориджин "BE-04", доставките на които се бавят. Монтираните понастоящем двигатели са били използвани преди за статични огневи изпитания в съоръженията на Блу Ориджин, но не са финалният вариант. ЮЛА няма да ги използва за собствено статично огнево изпитание на стартовия комплекс. Все пак се очаква цялостна симулация на обратното броене без самото запалване. 

Доставката на готови за полет "BE-4" се очертава да е факт в началото на 2022 година. Това ще позволи на ЮЛА да изстреля първата си ракета "Вулкан" с мисията на Астроботик "Перегрин" до Луната. 

2021-vulcan-rolled-to-pad.jpg

"Вулкан" на стартовата площадка. Photo credit : ULA/Tory Bruno

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4134-2021-vulcan-rolled-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин изпълни огневи тест на двигател BE-4

11 октомври 2021 г. 21:00 ч. След дълги месеци на гробно мълчание относно двигателите "BE-4", частната компания на Джеф Безос най-накрая се похвали с развитие по темата. На страниците на Блу Ориджин ( линк: https://www.blueorigin.com/news/gallery ) се появи снимка от огневи тест. 

Изпитанието е било проведено през изминалата седмица, на 6-ти октомври.

Според информацията на журналиста Ерик Бъргър, двигателят, който е бил подложен на изпитанието, не е окончателна версия, каквато ще се използва на ракетите на Юнайтед лонч алайънс "Вулкан". Но очакваме полетните двигатели да се появят в най-скоро време.

Засега от Блу Ориджин не са публикували информация за хода на изпитанието, подробни данни за постигнатата тяга и времето на работа на двигателя. Остава само да се надяваме, че всичко е наред и че скоро шефът на ЮЛА Тори Бруно ще си получи двигателите. Както и че, когато си ги получи, ще са достатъчно надеждни за изстрелване. 

2021-hotfire-be-4-engine.jpg

Снимка от огневото изпитание. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4190-2021-blue-origin-6-oct-hotfire-test

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Тори Бруно няма да получи двигателите си от Блу Ориджин за Коледа

4 декември 2021 г. 10:00 ч. Американската компания Юнайтед Лонч Алайънс, която е оператор на старите ракети "Делта 4" и "Атлас 5" и която разработва нови ракети "Вулкан", няма да получи дългоочакваните двигатели "BE-4" за Коледа. Президентът на фирмата Тори Бруно в интервю за CNBC потвърди, че компанията-производител Блу Ориджин за пореден път е отложила тяхната доставка.

"Очаквах да получа тези двигатели за Коледа. Имах големи чорапи вкъщи за тях", се пошегува Бруно в своето интервю. "Бих казал, че им отнема малко повече, за да направят моите производствени двигатели. Те са във фабриката, строят се от Блу Ориджин".

Все пак Бруно е оптимист. "Пандемията от ковид им повлия на тях и на тяхната верига от доставчици, просто им отнема малко повече време, но те се справят много, много добре. Няма проблеми с тях и фактически ние провеждаме финалните изпитания, това, което наричаме сертификационни изпитания. И това протича много, много добре".

Напомням на читателите, че ракетата "Вулкан" с американски двигатели "BE-4" трябва да замени ракетата "Атлас 5" с руски двигатели "РД-180". Забавянията в доставката на "BE-4" са особено притеснителни, тъй като Юнайтед Лонч Алайънс е основната фирма, която изстрелва военни спътници, а Конгресът е забранил със закон изпращането в космоса на такива с руски двигатели след 2022 година. Това означава, че ЮЛА трябва да приведе в готовност "Вулкан" до началото на 2023-та година. 

Или с други думи, не просто двигателите "BE-4" трябва да са задължително готови в началото на 2022-ра, но "Вулкан" трябва да лети успешно два пъти преди края на годината, за да може ракетата да бъде сертифицирана за военни мисии. 

Може би Тори Бруно трябва да обмисли офертата на Илон Мъск, който му обеща двигатели "Раптор" :)

Източник: CNBC

2021-hotfire-be-4-engine.jpg

Снимка от огнево изпитание на "BE-4", проведено през октомври. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4256-2021-tory-bruno-wont-get-engines-christmas

Link to comment
Share on other sites

  • 5 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Двигателят BE-4 на Блу Ориджин е вече на финалната права

2022-be4-engine.png

На този кадър се вижда двигателят "BE-4" по време на статично огнево изпитание. Photo credit : Blue Origin

26 май 2022 г. 18:25 ч.

Светослав Александров. Най-сетне! След продължителна разработка и тестове, двигателят на основаната от Джеф Безос фирма Блу Ориджин "BE-4", който ще замени досега използваният в САЩ двигател на руското предприятие НПО "Енергомаш" "РД-180", е вече практически готов и скоро ще бъде доставен за нуждите на компанията Юнайтед Лонч Алайънс и нейната ракета "Вулкан". 

Безспорно чакахме дълго време. За разработката на новия двигател на течен метан и кислород бе съобщено за пръв път през септември 2014 г. - същата година, когато се разрази кризата в Украйна. Тогава Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) оповести, че смята да пенсионира досега използваните ракети "Атлас 5" с "РД-180", както и изцяло американските, но нерентабилни ракети "Делта 4". Те трябва да бъдат заменени с ракети от ново поколение "Вулкан", за които ни бе съобщено, че на първата степен ще имат двигатели "BE-4". Блу Ориджин обеща, че първият годен за полет двигател ще е готов през 2017-та година. 

Нищо подобно не се случи. Какво точно се случи не знаем, защото Блу Ориджин и ЮЛА доскоро пазеха гробно мълчание по темата. Според неофициални източници е имало сериозни проблеми с прегряването на турбопомпите на "BE-4" и неадекватно управление от страна на ръководството на Блу Ориджин. После през 2020-та година с пандемията от ковид се натрупаха нови отлагания. През пролетта и лятото на 2021-ва мълчанието започна да става оглушително, като шефът на ЮЛА Тори Бруно стана обект на майтапи и интернет миймове в стил "Къде са ми двигателите, Джеф?". Едно бе сигурно - до края на 2021-та Бруно не си получи обещаните двигатели, но до последно се държеше дипломатично спрямо партньора си в лицето на Блу Ориджин и изразяваше увереност, че скоро двигателите ще станат готови. 

През месец май т.г. ЮЛА и Блу Ориджин най-сетне повдигнаха булото на мълчанието и за пръв път научихме, че разработката на "BE-4" доближава своя финал. 

Първо, на 3-ти май беше публикуван кратък .gif fail, състоящ се от няколко кадъра, на който се вижда, че двигател "BE-4" работи на 100%-ова мощност и освен това е в състояние да маневрира и да се извърта на 8 градуса. Съвсем естествено хората не бяха доволни от показаното .gif-че и заляха социалната мрежа Туитър с оплаквания, че искат цялостно видео. Такова беше качено от Блу Ориджин на 11-ти май. "Поискахте видео, послушахме ви", оповестиха от компанията и подчертаха, че това е първият двигател, който е работил непрекъснато и безпроблемно по време на единичен тест в продължение на 4 000 секунди, със сумарно изпитателно време, надхвърлящо 5 000 секунди.

След това Блу Орджин предоставиха подробна текстова информация, разкриваща текущото състояние на изпитателната кампания. Въпросният двигател, който е надхвърлил кумулативно време работа от 5 000 секунди, е известен под сериен номер "PQE-900". Не знаем какво точно означават тези букви, предполага се, че P идва от Production, Q - от Qualification, E - Еngine. Знаем обаче, че това е първият двигател, който скоро ще бъде изпратен към центъра на НАСА Маршал, където ще бъде изпитан в наскоро реновираното Изпитателно съоръжение 4670. 

Друг двигател "PQE-602" пък е бил първият, който е постигнал множество запалвания за общо 2 500 секунди. Космически ентусиасти са изключително заинтересовани от този резултат, тъй като загатва, че "BE-4" е достатъчно добър за бъдеща възвръщаемост.

Както ЮЛА, така и Блу Ориджин планират ракетите, разчитащи на "BE-4", съответно "Вулкан" и "Ню Глен", да бъдат частично възвръщаеми. Но докато първата степен на "Ню Глен" ще каца по подобие на степените на "Фалкън 9" на СпейсЕкс, единствено двигателите на "Вулкан" ще бъдат рециклирани. Това ще се постига посредством технология, наречена SMART - двигателният отсек с авиониките ще се разделя от тялото на ракетата след приключването на полета, ще навлиза в атмосферата на Земята посредством надуваем топлинен щит и ще каца с парашут. 

Сега, когато "BE-4" е вече на финалната права, ЮЛА остават оптимисти, че "Вулкан" ще полети до края на годината. По време на тази първа мисия на ракетата, към Луната ще бъде изпратен космическият апарат "Перегрин" на частната компания Астроботик. След това, през февруари 2023 г., предстои дебютното изстрелване на совалката на Сиера Невада "Дрийм Чейсър" в товарен вариант към МКС.

В по-дългосрочен план е предвидена възможността ЮЛА да използва "Вулкан" и за пилотирани мисии. Сиера Невада строи пилотирана версия на "Дрийм Чейсър". Също така вероятно "Вулкан" ще е тази ракета, която ще продължи да изстрелва  пилотирания кораб на Боинг "Старлайнър" след 2028-ма година, когато ще приключат неговите полети посредством "Атлас 5". Напомням, че днес "Старлайнър" се завърна на Земята благополучно след демонстрационна роботизирана мисия до МКС, която доказа годността му да превозва астронавти.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4554-2022-be-4-approaching-finish-line

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Двигател BE-4 на Блу Ориджин бе монтиран на стенда в центъра Маршал за предстоящите му изпитания

2022-be-4-arrives-alabama.jpg

Двигателят "BE-4" е в готовност да бъде подложен на изпитания в реновирания център Маршал. Photo credit : Blue Origin

22 юни 2022 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Ракетният двигател на Блу Ориджин "BE-4", който ще замени досега използвания в САЩ двигател "РД-180" на руското предприятие НПО "Енергомаш", е в готовност да премине през финалните си изпитания преди въвеждането му в експлоатация. За тази цел той за пръв път бе монтиран на стенда в наскоро реновирания център на НАСА Маршал в щата Алабама. 

RD-180-testing.jpg

За последен път стендът е служил за изпитанията на двигателя "РД-180". Photo credit : NASA

Блу Ориджин се съгласи да модернизира въпросния стенд преди повече от три години за нуждите на изпитанията на двигателите "BE-3U" и "BE-4". Стендът е за пръв път построен през 1965 г. и е използван за тестовете на двигателите на "Сатурн 5" - ракетата на НАСА, изпратила хора към Луната в рамките на програмата "Аполо".

Любопитен факт е, че "РД-180" е последният двигател, монтиран на стенда преди неговата реновация, за да може да се провери дали той е годен да се използва на американските ракети "Атлас 3" и "Атлас 5". Сега съоръжението ще служи за тестовата програма на "BE-4" - безспорно символично събитие, тъй като "BE-4" е този двигател, който ще се използва на "Вулкан" - ракетите, които ще заменят "Атлас". Така САЩ окончателно ще се отърве от руските технологии. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4594-2022-be-4-installed-marshal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

РАЗГЕЛЕ! Заместителят на РД-180 е най-сетне напълно готов!

2022-first-be-4-delivered-1024x682.jpg На снимката: екипът на Юнайтед Лонч Алайънс позира пред първия готов за полет двигател „BE-4“, преди да бъде изпратен към фабриката на компанията в Алабама. Photo credit : ULA

9 октомври 2022 г. 12:00 ч.

Светослав Александров. Най-сетне! Тори Бруно, президентът на американската компания Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА), получи първия готов за полет двигател „BE-4“, който ще замени построения в Русия и досега използван на „Атлас 5“ ракетен двигател „РД-180“!

Напомням на читателите, че през 2014 г., скоро след първоначалните събития в Украйна, американските политици решиха, че САЩ вече не може да разчита на руски ракетни двигатели. Тогава, разбира се, СпейсЕкс още не бяха набрали обороти – днес ракетите на Илон Мъск „Фалкън 9“ летят веднъж седмично и използват изцяло американски технологии и американски ракетни двигатели „Мерлин“. Но преди около десетилетие зависимостта на Щатите от Русия бе притеснителна. Тогава ЮЛА обяви, че ракетите „Атлас 5“ ще бъдат постепенно пенсионирани, като ще бъдат създадени нови ракети „Вулкан“, вече работещи с американски ракетни двигатели. За тази цел оглавяваната от Тори Бруно фирма (обединението между Боинг и Локхийд Мартин) се спря на основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин, която трябваше да създаде и изпита новите двигатели.

През 2014 г. Блу Ориджин ни информира, че първият двигател „BE-4“ ще е готов за полет в рамките на тригодишен период – т.е. до края на 2017 година. Но този срок не беше спазен и през 2017 г. нямаше никакви двигатели. През 2018 също. И през 2019 година тоже. През 2020 година настъпи пандемията от ковид, но когато вече дойде 2021 г., Тори Бруно стана обект на интернет миймове и подигравки. Социалните мрежи изобилстваха от бъзици в стил „Къде са ми двигателите, Джеф?“, а основателят на Блу Ориджин се сдоби с прякор „Джеф кой?“, тъй като изглеждаше, че всеки друг ракетен предприемач го изпреварва… Илон Мъск също се присъедини към подигравателите и предложи да даде на Бруно част от своите двигатели „Раптор“.

where-are-my-engines-jeff.jpg Майтап с Джеф Безос и Тори Бруно

Поведението на ЮЛА и Блу Ориджин, които създаваха двигателя „BE-4“ в секретност, изобщо не помогна. От Блу непрекъснато обещаваха, че „двигателят ще е готов до няколко месеца“, но това все не се случваше… Съгласно упоритите слухове дълги години наред инженерите на Блу Ориджин не можеха да стабилизират турбопомпите на „BE-4“ и те постоянно се разтопяваха при наземните изпитания, а назначеното от Джеф Безос ръководство в лицето Боб Смит е некомпетентно да се справи с предизвикателствата.

През 2022 г. обаче нещата се промениха. Както ЮЛА, така и Блу Ориджин започнаха да публикуват снимки и видеа от изпитанията на „BE-4“. През лятото първите два готови за полет двигателя бяха доставени в изпитателната база в Тексас, където трябваше да изпълнят пълновременни статични огневи тестове, които да докажат, че са стабилни и надеждни. Единият от двигателите впоследствие бе върнат поради дребен производствен дефект, но другият премина успешно изпитанията си и е напълно готов за полет.

Вчера бяхме информирани, че в чест на предаването на този първи двигател от Блу Ориджин на ЮЛА, работниците на ЮЛА са се събрали на официална церемония. Сега двигателят ще отпътува към производствената база на „Вулкан“ в Алабама, където ще бъде интегриран на ракетата за първи полет.

Тори Бруно най-сетне си получи своя пръв „BE-4“, слава Богу!

https://cosmos.1.bg/space/2022/10/09/tory-bruno-receives-first-flight-engine/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин достави и двата двигателя BE-4 за първия полет на ракетата Вулкан

tory-bruno-be4.jpeg Тори Бруно, президентът на Юнайтед Лонч Алайънс, щастливо позира пред първия двигател „BE-4“. Photo credit : United Launch Alliance

4 ноември 2022 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. След като днес разбрахме, че СпейсЕкс произвеждат по един двигател „Раптор“ на ден, насочваме вниманието си към основаната от Джеф Безос фирма Блу Ориджин. И тук също има добри новини: компанията успя да достави първите два двигателя „BE-4“ за дебютния полет на ракетата „Вулкан“. Това е ракетата, която ще замени използващите руски двигатели „РД-180“ ракета „Атлас 5“.

„Много сме доволни, че получихме първите два двигателя за дебютния полет на Вулкан“, съобщава щастливият Тори Бруно, президентът на компанията-оператор Юнайтед Лонч Алайънс. „Разработката на този нов двигател приключи, а производителността му е впечатляваща. Беше изключително екипна работа съвместно с нашите партньори от Блу Ориджин и нямаме търпение да видим как лети Вулкан“.

Двигателят „BE-4“ има тяга от 2.4 MN, работи на принципа на т.нар. „затворен цикъл“ и газогенератор с богата на кислород горивна смес. Именно благодарение на този двигател старият космически отрасъл на САЩ скъсва окончателно със зависимостта си от Русия. Освен тези първи две бройки, още дузина двигатели са в различен етап на производство.

За повече информация: Блу Ориджин

https://cosmos.1.bg/space/2022/11/04/blue-origin-delivers-both-be-4/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Първата ракета Вулкан пристигна на Кейп Канаверал за дебютния си полет през тази година!

2023-vulcan-arrives-launch-site-1024x768 На снимката: първата ракета “Вулкан” бива подготвена за първия си полет. Photo credit : United Launch Alliance

28 януари 2023 г. 13:00 ч.

Светослав Александров. Първата космическа ракета “Вулкан” на компанията Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) пристигна на космодрума Кейп Канаверал във Флорида! Тук тя ще бъде подложена на последните изпитания, преди по-късно през тази година да бъде изстреляна и да изпрати към Луната частния спускаем апарат “Перегрин” на фирмата Астроботик.

Така през 2023 г. се заформя своеобразно състезание между частни компании, които се съревновават коя първа ще постигне меко кацане на лунната повърхност. Напомням на читателите, че през декември посредством ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9” бе изстреляна комерсиалната лунна мисия “Хакуто-Р”, която понастоящем пътува към Луната и ще кацне в района на кратера Атлас в края на април. Друга ракета “Фалкън 9” ще прати към естествения ни спътник спускаем апарат на фирмата Интуитив машинс.

Но ракетата “Вулкан” има и важно геополитическо значение, тъй като тя е оборудвана с американски двигатели “BE-4”, които през миналата 2022 г. бяха успешно построени и тествани от фирмата Блу Ориджин. По този начин ще бъдат заменени старите ракети “Атлас 5”, използващи двигатели “РД-180”, построени в Русия.

В рамките на дебютния полет, освен частния лунен апарат “Перегрин”, ракетата “Вулкан” ще позиционира в космоса два демонстрационни спътника на проекта на Джеф Безос “Кайпер” (който конкурира този на Илон Мъск “Старлинк”), както и апарат на фирмата Целестис, организираща космически погребения.

Докато се стигне обаче до това изстрелване “Вулкан” първо трябва да бъде подложена на поредица от изпитания, в това число и на т.нар. “мокро изпитание”, по време на което тя ще бъде заредена с гориво и ще се направи симулация на обратно броене. Интеграцията на “Перегрин” и останалите космически апарати с ракетата ще бъде осъществена след приключването на тези тестове.

https://cosmos.1.bg/space/2023/01/28/first-vulcan-cape-canaveral/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Американската ракета Вулкан за пръв път премина през огнево изпитание!

2023-vulcan-rocket-hotfire-1024x682.jpg

Снимка от статичното огнево изпитание на ракетата “Вулкан”. Photo credit : ULA

8 юни 2023 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Изключително важен успех – американската ракета “Вулкан”, която заменя застаряващите и използващи построени в Русия двигатели “РД-180”, за пръв път премина през огнево изпитание!

Обратното броене протече безупречно, процедурата по запалването на построените от Блу Ориджин двигатели “BE-4” започна на Т-4.88 сек, след което те работиха в продължение на 2 секунди, поддържайки целева тяга, преди да се изключат по план.

Фирмата-разработчик Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) обещава, че данните от огневото изпитание ще бъдат разгледани внимателно. Когато те бъдат анализирани и завърши разследването от аномалията на стендово изпитание, включващо горната степен “Центавър”, ще се определи дата за първия полет.

В рамките на това дебютно изстрелване ракетата “Вулкан” ще изпрати към Луната спускаемата мисия “Перегрин”, построена от частната американска компания Астроботик.

Видеозапис от изстрелването:

https://cosmos.1.bg/space/2023/06/08/vulcan-first-hotfire-test/

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Исторически миг: изцяло американската ракета Вулкан е на стартовата площадка за дебютен полет!

2024-vulcan-rolled-launch-pad-768x1024.j

“Вулкан” в очакване на своя полет на 8-ми януари.

5 януари 2024 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. Моментът настъпи! Днес ракетата “Вулкан” бе изкарана на стартовата площадка, но този път не за тестове, а за полет. Историческото изстрелване на носителя, оборудван с американски двигатели “BE-4”, който ще замени старата ракета “Атлас 5” с руски двигатели “РД-180”, е насрочено за понеделник, 8-ми януари в 09:18 ч. българско време.

Залогът на Тори Бруно, изпълнителният директор на фирмата-оператор Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА), е за пълен успех. Той е категоричен, че стратегията на СпейсЕкс за полети на прототипи, постигащи само частичен успех, е добра, но е недопустима за ЮЛА. “Вулкан” трябва да успее напълно още от първия път и да изведе към Луната мисията на частната фирма Астроботик “Перегрин”. Това е първият лунен спускаем апарат, създаден в САЩ след провеждането на мисията “Аполо 17” през 1972 година.

Но далеч по-важното е, че изстрелването на “Вулкан” идва в преломен момент за ЮЛА, пише журналистът Ерик Бъргър за Арс Текника. През изминалата 2023-та година ЮЛА изстреля само три ракети. СпейсЕкс от своя страна изстреля 98. Нещо повече – досега ЮЛА изстрелваше само ракети, които е наследила от двата ѝ собственика Боинг и Локхийд Мартин – “Атлас” и “Делта”. Фирмата никгоа не бе създавала своя собствена ракета, чак досега.

Бъргър разказва накратко любопитната история на ЮЛА. Преди четвърт век Локхийд Мартин и Боинг бяха водещите космически превозвачи в САЩ за военните спътници, както и за научните мисии на НАСА. Но през 90-те години започна да разцъфтява частният спътникостроителен отрасъл, а в тази област европейската фирма Арианаспейс и отрасълът на Русия предлагаха най-евтините превози. Нито Боинг, нито Локхийд можеха да се съревновават с тях.

Ето защо Боинг и Локхийд Мартин влязоха в остра конкуренция за договори на военните спътници на САЩ. Конкуренцията доби грозни размери, защото имаше обвинения, че Боинг краде ракетните планове от Локхийд. Така че имаше съдебни дела, но също така и притеснения, че бизнесът на Боинг не е устойчив – военните се опасяваха, че ако ракетите “Делта” бъдат пенсионирани, ще останат само тези на Локхийд “Атлас 5”, които са с руски двигатели “РД-180”.

Именно военните бяха тези, които организираха брак по сметка за Боинг и Локхийд Мартин. Ракетостроителният бизнес бе обединен в новата компания ЮЛА през 2005 година, като двете корпорации-основателки запазиха 50% от дяловете си, а също така военните се съгласиха да плащат субсидия на ЮЛА от $1 милиард на година.

Планът сработи много добре – до момента в който Илон Мъск почна да изстрелва ракети. Мъск, естествено, не само успяваше, но желаеше да поеме и военните полети. Предприемачът почна да атакува милиардната субсидия в Конгреса и да изтъква, че ракетите “Фалкън” са достатъчно надеждни и са по-евтини. През 2014 г. спорът се изостри – ЮЛА и военните оповестиха план за 36 изстрелвания. Ядосаният Мъск заведе съдебно дело срещу американското правителство за да спре монопола и да вкара в съревнованието “Фалкън 9”.

Най-накрая военновъздушните сили на САЩ се съгласиха да преговарят със СпейсЕкс и през 2017 г. фирмата на Мъск изстреля първия военен спътник. Оттогава насам СпейсЕкс е основният превозвач както за военните, така и за научните мисии на НАСА.

Локхийд и Боинг най-накрая осъзнаха, че трябва да конкурират СпейсЕкс по-добре. Затова ЮЛА назначи нов изпълнителен директор – Тори Бруно, който обеща да предложи конкурентни решения. И наистина Бруно бе добро попадение – той направи смели постъпки. Надзиравайки проекта на новата ракета “Вулкан”, той реши да се спре на Блу Ориджин за създаването на американски ракетни двигатели. Блу Ориджин е нова компания, проектът за двигатели “BE-4” бе много по-евтин от този на Аероджет Рокетдайн (водещият производител на американски двигатели в САЩ в продължение на десетилетия). Бруно заложи на младия (“нюспейс” отрасъл) за сметка на традициите.

Но Блу Ориджин не се оказа чак толкова гъвкава фирма – разработката на “BE-4” се проточи с години. Създаването на модернизирана горна степен “Центавър” – също. В крайна сметка дебютният полет бе отложен от 2020-та чак досега.

Ерик Бъргър обаче подлага на съмнение долко ракетата “Вулкан” ще успее да се наложи в новата геополитическа обстановка, дори и да успее. От една страна е продажбата на ЮЛА – все още не е ясно кой ще купи компанията, но се счита, че това може да е добър ход. Новият собственик може да инвестира в нея – за съжаление, както отчита журналистът, през последните години Локхийд и Боинг не инвестират, а само изтискват от компанията. Нещо повече – двете фирми умишлено убиват прогреса в ЮЛА. ЮЛА планираше да създаде комерсиален лунен модул, който обаче ще се окаже конкурент на собствения лунен модул на Локхийд. А Боинг блокира инициативата за създаване на горивни станции в орбита, които биха конкурирали ракетата “Спейс Лонч Систъм”, позволяваща директни полети до Луната.

От друга страна “Вулкан” се появява в силно конкурентен климат. Не само ракетите “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви” летят редовно, но тази година Блу Ориджин ще въведе в експлоатация собствената си ракета “Ню Глен”, която също ще използва двигатели “BE-4”. “Ню Глен” се предвижда да е възвръщаема ракета, докато “Вулкан” не е – евентуално в бъдеще двигателите “BE-4” биха могли да се връщат с парашут. Само това.

Ерик Бъргър описва трите десетилетия от съществуването на ЮЛА по следният начин: през първото десетилетие фирмата бе монополист. През второто монополът рухна. Сега е третото десетилетие и предстои да видим дали империята ще отвърне на удара.

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/05/vulcan-rolled-launch-pad/?fbclid=IwAR1sGAITBHO2MXp2xL_-NQys-D18wB_LD2M434smUwP5osuTV6c-k8cgoR8

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 39 минути, SAlexandrov said:

Залогът на Тори Бруно, изпълнителният директор на фирмата-оператор Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА), е за пълен успех. Той е категоричен, че стратегията на СпейсЕкс за полети на прототипи, постигащи само частичен успех, е добра, но е недопустима за ЮЛА.

Стратегията на Тори Бруно да плюе по конкуренцията вместо да си гледа своите проблеми не ми харесва. 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

САЩ успешно импортозамести руските ракетни двигатели РД-180

2024-successful-import.png

На скрийншота от Газета.Ру: Руснаците не вярваха, че САЩ ще замести двигателя “РД-180” преди 2030 г.

10 януари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Успешното дебютно изстрелване на новата американска ракета “Вулкан” (въпреки провалената мисия на полезния ѝ товар “Перегрин”) показа следното – фирмата ЮЛА напълно импортозамести двигателя “РД-180” и вече САЩ изобщо не зависят от никакви руски ракетни двигатели. Ето какво разказва руският космически блогър Иля Харламов от телеграм канала “Юра, прости”.

Навремето “РД-180” имаше висока производителност, като това се обуславяше от използването в газогенератора на богата на кислород горивна смес.

Частната компания Блу Ориджин повтори тази схема при двигателя “BE-4”, като бяха получени ред преимущества:

  1. Ново гориво – за разлика от “РД-180”, работещ на керосин, “BE-4” работи на метан, който е по-евтин, екологично чист, не коксува и не изисква допълнително сгъстяване в резервоарите
  2. Тягата се увеличава – “Атлас 5” с руски двигатели имаше максимална тяга 3 827 kN, докато новата ракета “Вулкан” с американски – 4 900 kN.
  3. Цената спада – руските двигатели “РД-180” струваха $25 милиона бройката, а новите американски “BE-4” – $16 милиона.
  4. Възвръщаемост – “BE-4” могат да се рециклират и използват многократно
  5. Логистика – новите двигатели не се произвеждат в Русия, а на 40 километра от завода на ЮЛА, в същия щат Алабама

На склад в американското предприятие са останали 15 двигателя “РД-180”, купени още преди войната. Но те вече не са особено нужни. Няма да бъдат изхвърлени и ще се ползват на оставащите ракети “Атлас 5”.

Харламов иронично напомня, че руснаците положиха огромни усилия да загубят позицията си на пазара на високотехнологични продукти като например ракетни двигатели. Обиждаха американците, наричаха ракетите им “батути” и ги заплашваха, че няма да успеят да заменят “РД-180” чак до 2030 г. (вж. скрийншота от Газета.Ру в началото на публикацията). И накрая руснаците загубиха позицията си на пазара. Победа!

Следващото изстрелване на “Вулкан” ще е с частната совалка “Дрийм Чейсър” през април.

Източник : Юра, прости

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/10/importozamestvane-rd-180/

Link to comment
Share on other sites

  • 6 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Атлас 5 изведе в орбита последния си военен спътник!

2024-30-july-atlas-v-launch-1024x437.jpg

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : ULA

30 юли 2024 г. 23:15 ч.

Светослав Александров. Сбогом, руски ракетни двигатели! Днес бе проведено финалното изстрелване на американска военна мисия посредством ракета “Атлас-5” с двигател “РД-180”!

Напомням на читателите, че ракетите “Атлас 5” влизат в експлоатация през 2002 година и стават емблематични за американската космическа програма, независимо от “РД-180”. По това време доставката на построени в Русия двигатели за американските мисии не е бъг в системата, а напротив – гордост за дипломацията на САЩ. Космическата програма на Русия е на ръба на фалита, а американските поръчки осигуряват долари и възможност тя да продължи да съществува. Реално “РД-180” представлява окастрен вариант на двигателя “РД-170”, проектиран за съветските космически совалки, само където “РД-170” има четири горивни камери и четири сопла, докато “РД-180” притежава само две камери и две сопла. Като продукт на американската дипломация, “РД-180” се произвежда по американски лиценз и САЩ имат пълното право да го произвеждат и на собствена територия.

Всъщност първоначалните планове предвиждат “Атлас 5” да летят с произведени в Русия двигатели само за ограничен период от време – Прат енд Уитни насрочва производството на “РД-180” в САЩ да започне през 2008 г., като първият военен полет трябва да е факт през 2012 година. Но както казва бившият администратор на НАСА Майк Грифин, Департментът по отбраната отказва да инвестира тази инициатива, Конгресът отказва да задели пари, индустрията не проявява интерес, а същевременно става ясно, че ако производството бъде прехвърлено в Щатите, цената на двигателя ще се оскъпи. Преди 2014 г. НПО “Енергомаш” винаги са точни в доставките, съответно се стига до решението “РД-180” да продължи да бъде произвеждан на руска територия.

Но след 2014 г., когато Русия анексира Крим, “РД-180” се превръща в слабото звено на американската космонавтика. Това е моментът, в който двигателят става бъг в системата. Той се превръща и в мощен пропаганден инструмент от страна на руската държава – пропагандистите твърдят, че едва ли не Щатите разчитат само на руски двигатели и без тях космонавтиката им ще рухне.

Разбира се, това изобщо не е вярно. Технологично изоставане на САЩ от Русия няма. Още четири години преди конфликта в Украйна, СпейсЕкс изстрелват първата си ракета “Фалкън 9”, която е изцяло американско производство и е с американски двигатели “Мерлин”. Но ще мине време, докато военните се научат да се доверяват на Мъск за изстрелванията на скъпоструващите спътници. Години наред те ще продължат да използват услугите на Юнайтед Лонч Алайънс, обединението между Локхийд Мартин и Боинг, което е оператор на “Атлас 5”.

Междувременно Юнайтед Лонч Алайънс решава, че е време за пенсионирането на ракетите “Атлас 5” и “Делта 4”. На тяхно място идва новата ракета “Вулкан”, която разчита на построени от американската фирма Блу Ориджин двигатели “BE-4”. Разработката дълго време се тутка, но в крайна сметка Блу Ориджин се справят. През януари 2024 г. “Вулкан” излита успешно на дебютния си полет. През септември предстои второ изстрелване и ако и то е благополучно, ракетата ще бъде сертифицирана за военни мисии.

Но да се върнем на днешния старт. Ракетата “Атлас 5”, която бе изстреляна този следобед в 13:45 ч. българско време, летя в конфигурация 551 – т.е. с пет спомагателни твърдогоривни американски ракетни двигатели, 5-метров обтекател и горна степен “Центавър” с един двигател. Спецификите и мисията на самия военен спътник, който е обозначен като “USSF-51”, са засекретени.

И така, епохата на използването на руски ракетни двигатели за военни мисии на САЩ приключи. Но какво следва за “Атлас 5”? На склад са останали “РД-180” само за още 15 ракети. Шест от тях са заделени за изстрелванията на пилотираните космически кораби на Боинг “Старлайнър”, които ще трябва да изведат шест редовни експедиции до МКС до 2030 година. Мнозинството от останалите “Атлас”- и пък ще се ползват за нуждите на Амазон и проекта на Джеф Безос “Кайпер”.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/30/atlas-v-last-military-mission/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки

Ракетата Вулкан е на стартовата площадка в очакване на втория си полет

2024-vulcan-rocket-wdr-1024x682.jpg

На снимката: “Вулкан” по време на вчерашното “мокро” изпитание. Photo credit : ULA

2 октомври 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. След безупречен дебют през януари, днес новата ракета на Юнайтед Лонч Алайънс “Вулкан” е отново на стартовата площадка със задача да изпълни втори, критично важен полет, който ще докаже готовността ѝ да превозва полезни товари на САЩ със значение за националната сигурност на страната.

Полетът е насрочен за 4-ти октомври в 13:00 ч. българско време.

Като част от предстартовата подготовка, вчера бе изпълнено “мокро” изпитание, в хода на което ракетата бе заредена с гориво и беше отрепетирано цялостно обратно отброяване.

“Вулкан” със своите двигатели “BE-4”, построени от Блу Ориджин, заменя старата ракета “Атлас 5” с предоставяни от Русия двигатели “РД-180”. През 2021 г. ЮЛА заяви, че закупуването на “РД-180” е окончателно преустановено и оставащите ракети “Атлас 5” ще използват единствено тези двигатели, които са останали на склад.

Въвеждането на “Вулкан” в редовна експлоатация е важно, тъй като понастоящем абсолютен монополист в САЩ в областта на средните и тежки изстрелвания е Илон Мъск. Неговата фирма СпейсЕкс провежда изстрелване веднъж на два-три дни и безспорно триумфите са големи. Но от юли до края на септември работната ракета “Фалкън 9” претърпя три леки аномалии, които, макар и да са съвсем дребни и да не са довели до застрашаването на правителствен или комерсиален полезен товар или живота на астронавт, все пак са повед за притеснение. Не е хубаво цялата космонавтика да зависи от една-единствена фирма.

Толкова е важно второто изстрелване на “Вулкан”, че ЮЛА реши да изстреля ракетата без полезен товар, след като Сиера Спейс заяви, че совалката “Дрийм Чейсър” няма да е готова за мисия. На борда на “Вулкан” ще има единствено макет и някои дребни технологични демонстратори. Естеството на тези демонстратори е фирмена тайна.

През 2024-та година монополът на Илон Мъск започна да се пропуква. Ракетите на САЩ “Вулкан”, на Европа “Ариана 6” и на Япония “Ейч Три” вече проведоха дебютните си успешни мисии. Втори благополучен полет на “Вулкан” ще е повече от добре дошъл.

Но черешката на тортата си остава дебютното изстрелване на “Ню Глен” през ноември, което, за разлика от гореспоменатите ракети, ще включва възвръщаема първа степен. Ако тази степен извърши успешно кацане, то Мъск вече няма да е единственият голям играч на космическата сцена.

https://cosmos.1.bg/space/2024/10/02/vulcan-launch-pad/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Американската космическа ракета Вулкан изпълни втория си полет!

2024-4-oct-vulcan-launch-1024x532.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : ULA

4 октомври 2024 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. В деня, в който отбелязваме 67 години от изстрелването на първия изкуствен спътник – съветския “Спутник 1”, САЩ изстреля успешно новата тежкотоварна ракета “Вулкан”, чиято цел е да изхвърли Русия завинаги от американския ракетостроителен бизнес.

Изстрелването беше осъществено от космодрума Кейп Канаверал в 14:25 ч. българско време.

Американската компания Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) започна разработката на “Вулкан” през 2014 година – същата година, в която Русия нападна Украйна и анексира Крим. Тогава Конгресът на САЩ постанови американските фирми незабавно да спрат да купуват руски ракетни двигатели. Старата ракета на ЮЛА, “Атлас 5”, разчиташе на двигатели “РД-180”. “Вулкан” заменя “Атлас 5”, като на първата си степен използва два двигателя на течен метан и кислород “BE-4”, разработени от фирмата на Джеф Безос – Блу Ориджин.

Като за нова ракета, днешният полет не бе съвсем безпроблемен. На един от спомагателните твърдогоривни двигатели “GEM 63XL” му изпадна соплото на 35-тата секунда след старта. Но горната степен “Центавър” работеше в продължение на 20 секунди повече, за да компенсира аномалията, така че в крайна сметка мисията завърши с пълен успех.

Самата мисия е обозначена като “Cert-2” – т.е. полет, който трябва да сертифицира ракетата “Вулкан”, за да може да превозва критично важните военни спътници на САЩ. Сега вече СпейсЕкс не са единствените космически превозвачи на американския пазар в средния/тежкия клас! ЮЛА, обединението между Боинг и Локхийд Мартин, отново се завърна в играта!

В космоса беше изведен макет с някои научни прибори. Първоначално ЮЛА смяташе ракетата да извози малката совалка на Сиера Спейс “Дрийм Чейсър”. Но Сиера се забави и понеже ЮЛА наистина искаше да побърза, за да може да докаже на американските военни, че “Вулкан” е в готовност, полетът беше осъществен още сега, макар и с макет. Нямаше време за протакане, нямаше време да се чака Сиера да се натутка със совалката. СпейсЕкс са практически монополист. Алтернативен превозвач е повече от нужен.

Така че вторият полет на “Вулкан” е в историята. Две мисии, два успеха. Въпреки аномалното поведение на страничния ускорител, важно е да се подчертае, че новите двигатели на Блу Ориджин “BE-4”, които заменят “РД-180”, успешно компенсираха тази аномалия и те се доказаха като надеждни дори в подобна екстремна ситуация!!! Американското импортозаместване сработи!

Следователно, може да кажем едно голямо “Браво” и на Джеф Безос. Чакаме сега дебютното изстрелване на “Ню Глен”, ракета, също разчитаща на “BE-4”.

Слава Богу, СпейсЕкс вече не са единствени.

Видеозапис от днешния полет:

https://cosmos.1.bg/space/2024/10/04/vulcan-second-flight-success/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!