Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Galahad: Ако става дума за традициите да се правят плакати с надписи, че всяко яйце било бомба срещу НАТО и че най-големия враг на селото, в което е окачен плаката бил Рейгън - определено са от този период.

Виж, Галахад. Аз не се смятам за толкова млад, но в моето детство не си спомням да са ставали такива неща в България, нито пък някой да е окачвал подобни плакати с подобни лозунги, където и да е.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Имаше, имаше. Малко по-рано, но имаше. Лично съм виждал надписа: "да живее международното положение". Това, разбира се, малко майтап извън темата:)

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува

Намирам за интересен следния цитат:

В Северна България например, преди години археолозите откриват две бронзови статуетки на Буда - едната от района на Разград (близо до Свещарската тракийска гробница), а другата от град Монтана. Бронзовата статуетка от Свещари засега не е точно датирана. Връзката с прабългарите е възможна, но несигурна.

http://www.tab.hit.bg/info/activitybul002.html

Смятате ли за възможно тези статуетки да са свързани с прабългарите. Не твърдя, че будизмът е бил широко разпространен сред тях, но вероятно е имало и будисти.

В тази връзка, четох някъде за хипотеза, според която прабългарите са клон на индоевропейците от Централна Азия юеш – чи (Yuezhi) и по-късно на кушаните.

Ако доразвием тази хипотеза, виждам определена логическа връзка в следното.

След създаването на империята на кушаните в Централна Азия, през 2 век те възприемат будизма като доминираща религия. В определен период (управлението на Канишка – 127 г. – 147 г.) властовите центрове в държавата на кушаните отдават особено предпочитание на будистката религиозна практика. Вероятно това е било свързано и с определен натиск по отношение на всички основни кушански племена да приемат тази религия. Самите кушани се делели на пет основни племена.

Възможно е част от кушаните (нашите предци древните българи), живеещи на север (далеч от основните будистки центрове, а също и от центровете на други индийски религии, практикувани от кушанските владетели) да не са пожелали да отстъпят от своята религия и именно през този период (средата или втората половина на 2 век) да са се отправили на Запад към Европа. Това се връзва и с тълкуванията в Именника относно първите години на Авитохол.

Намирам тази хипотеза за интересна.

Възможно е, разбира се, преселението на част от прабългарите (юешчи/кушани/) към Европа да не е свързано с религиозни противоречия, а с някакви размирици, настъпили в Кушанската империя по време на управлението на наследника на Канишка, през втората половина на 2 век. За такива размирици има косвена информация в източниците.

Известно е, че при прабългарите е имало толерантност към изповядващите други религии. Така че вероятно някои от древните българи, мигрирали на Запад да са били вече будисти или съответният религиозен култ да им е бил познат. Оттам и намерените статуетки.

Поздрави

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
Публикува

Колкото и да се отнасяме със свръхкритичност към П.Добрев ,а също така и хумористично да разглеждаме ,неговите грешки ,необходимо е да отбележим и неговите завидни опити да изследва не повърхностно въпроса за българския произход и религия,а с всички възможни средства да търси нови данни и извори за тях.

Той може да дава понякога грешна насока,но дори и тогава може да излезе зрънцето на историческата истина.

В последната си книга за "Древността проговаря" ,той започва да апологетства не само с тюркофилите , но и т.нар. "автохтонисти".

Не му стига да отхвърля тюркско-монголските традиции ,но с характерния си жар се захваща и с траките ,където сам се улавя в изтъканата си мрежа.

Говорейки за описанията на Масуди,той казва следното:"Но ,това ,че в случая Масуди не е сбъркал в целия този текст древните българи ,а не траките ,личи от цялата редица кардинални особенности,които твърде лесно се забелязват.Едно от тях е особенния начин на изграждане на укрепените селища..,/ами много добър паралел-Сармазегетуса и Плиска-Преслав/описаният от Масуди народ не имал свои метални пари.. и третият е обичаят с наследството ,който не е познат на древните траки/но използванот древле описаните скити/"-стр. 25 .

Второто отбелязване е ,че религията на траките и българите била "различна".

По късно обаче ,какво откриваме настр. 89 започва да говори за Слънцето ,което според него българите основно почитат.Такаа-а и цитира Херодот- ''масагетите смятали Слънцето за свой покровител и цар".

Масагетите почитат само един бог -царя Томирис ,казва -"Кълна се в Слънцето ,господаря на масагетите.."- от това по-добро доказателство ,че има екзестенциална връзка между траките /в случая гетите ,които са живяли между Дунав и Дон,през5 век .пр. Христос/ и българите ,здраве му кажи!!!

Само така ,може да стане ясно и за най-големите отрицатели на връзката между гетите и българите.

"Зиези" дава 20 паралела на българи и траки.Ако трябва да бъдем изчерпателни ,този списък ,може още да се продължи и той непременно ще се продължи.

Още Ганчо Ценов в зората на отхврлянето на грешните постановки на тюркофилите е насочил един лъч към светлинатана българската история- "Произход на българите " 1910. стр.422-423.Разказа на ИБН ФАДЛАН БУЛГХАР!!!

Този разказ е като приказка на Шехерезада за Златарски и сие!!!!

Но Петър Голийски извади от нафталина и арменските извори , упорито изполвани неумело и в неправилен вид още от Златарски,ак.Д.Ангелов и съдружници .

  • Потребители
Публикува

Друга основна грешка, която се прави от нашите изследователи е неразбирането и нежеланието им , да проумеят ,че в предхристиянски времена религията се предава само кръвно. Никой нямада приеме религиата на другия за сините му очи. В този смисъл ,ако все пак във формирането на българската народност са участвали хуните и други тюркски нароности ,то е възможно , част от тях да са тенгристи. За което няма преки доказателства.

Тангризмът действително е съществувал в Централна Азия сред тюркските народи преди ислямизирането им и е твърде вероятно и българите, които тогава са живяли в съседство с тях да са изповядвали същата религия.

Ако ще и австралоптицекантропите да са били съседи на българите,няма шанс българите да приемат тяхната вяра.

Доказателство-скитите които разбиват в степите Дарий ,просто няма,как да приемат неговата религия.

  • 2 years later...
  • Потребители
Публикува (edited)
Смятате ли за възможно тези статуетки да са свързани с прабългарите. Не твърдя, че будизмът е бил широко разпространен сред тях, но вероятно е имало и будисти.

Всичко зависи от разпространението на статуетките - някоя може да е попаднала по различни пътища, без обаче да има връзка с вярата на преобладаващото мнозинство. Пътя на коприната си го е имало, тъй че освен коприна може да е дошло и друго. Както сега има разни китайски фикурки на Хотай, слончета, драканчета ... Да си призная и аз имам две. Но това не променя основната вяра.

Редактирано от Galahad
  • Потребител
Публикува

Отделно че и част от славяните вероятно под ромейско влияние са приели християнството още преди идването на Аспарух.

Това е доста съмнително - най-ранната среща на славянски племена с християнството се осъществява откъм Запад, а не откъм Юг (откъдето са заети думи като пост, църква, кръст, от старонемския език). Иначе щяхме да имаме съответно гръцки думи (νηστεία, εκκλησία, σταυρός). Гръцките заемки (ангел, евангелие) не са по-ранни от 9-10 век (успоредно с кирилометодиевия превод на светото писание).

  • Потребители
Публикува

Перкунас, това и за мен е интересно. Винаги съм смятал, че между седми и девети век някаква част от балканските славяни вече е християнизирана от ромеите. Какви данни освен езиковите могат да се предложат за относително по-ранно покръстване на славяни в, да речем, Каринтия, Моравия или Бранденбург от франките и баварците? Наистина съм любопитен.

  • Потребители
Публикува (edited)

Това е доста съмнително - най-ранната среща на славянски племена с християнството се осъществява откъм Запад, а не откъм Юг (откъдето са заети думи като пост, църква, кръст, от старонемския език). Иначе щяхме да имаме съответно гръцки думи (νηστεία, εκκλησία, σταυρός). Гръцките заемки (ангел, евангелие) не са по-ранни от 9-10 век (успоредно с кирилометодиевия превод на светото писание).

Славяни до немай къде.

Първо, темата не е за някакви славянчета ,а за българите.

В една тема Тироглифос доказа, че и горностаронемското Кирхен е производна на гръцката ''кириаки'' .

Що се отнася до поселниците на земите на днешна Македония , то там си е имало действащи епископии и през VII-IX в. като Дарданската и тази на Стоби. Куберовите хора са също християни.

Западната част на Балканския п-в или т.нар. Илирик е под юрисдикцията на Римския папа, до 731г.

В тези земи се извършвала различна литургия от Константинополската (която е усъвременена , именно през този период ) . Дори литургичния чин пренесен от св. Кирил и Методий на Запад в Моравия и Панония е бил именно , чинът използван от западните български покрайнини (Македония).

Редактирано от RIZAR
Опа, леко с тежките думи.
  • Потребител
Публикува

Не знам дали може да се докаже някакво покръстване археологически. Предполагам, че е било домашен тип християнство (чиито следи се откриват трудно археологически, но оставят следи в езика :-) ). Несъмнено част от християнската терминология у славянските племена (и която се среща във всички съвременни славянски езици) е определено заета от Запад, а не от Византия, и се е разпостранила вторично на юг и изток. Този факт е добре известен.

rizar: немското Kirche и Kloster нямат нищо общо с еклесия. Първото е от гръцкото кириаки оикиа "господен дом", а второто от латинското claustrum "забарикадирано (от светския живот) място, манастир". Колкото до християните на Балканите, не се и съмявам, че е имало такива в посочения период, но следи от тях в (старо)българския език не се откриват. Тях ги дири в румънския език с неговата biserica. Понятие като Куберовите хора е твърде мъгляво, за да знаем какви са били всъщност.

  • Потребители
Публикува

Благодаря, Перкунас. Сам по себе си твоят езиков аргумент е интересен, но не е достатъчен. Впрочем, редица думи с общ корен в германските и славянските езици може да имат общ по-стар произход, а не да са непременно заемки от германските езици.

Рицарю, не вярвам Тироглиф да е казал точно това, което му приписваш, но най-добре той сам да ни обясни, ако иска.

  • Потребители
Публикува

Ставаше въпрос точно за кирикиона (Господния ) , Тироглифос използва едно съчинение на немския абат Волофрид Страбо , за да докаже ,че кирхен е производна от елинската дума.

В изворите си ги пише , какви са "Куберците" - една християнска амалгама от автохтони +авари+ българи .

Християнството, си се е развивало доста добре в Западните Балкани и затова има археологически данни. Това ,че българската наука , още не е достигнала до тях , си е неин проблем.

Всъщност Лъв III Исавър през 731г . отнема от юрисдикцията на папата Илирик , което не би имало смисъл, ако той не е християнски .

Свръхтова , самата България , ставайки Ортодоксална през 865г. не е направила копи+пейст на Византия,а напротив - изградила е една самостойна цивилизация с оригинален произход в който са имплицитно заложени много старохристиянски форми и черти. Така поне се развива до 927г. , когато с идването на власт на цар Петър се унифицира с нея.

  • Потребители
Публикува (edited)
......Колкото до християните на Балканите, не се и съмявам, че е имало такива в посочения период, но следи от тях в (старо)българския език не се откриват. Тях ги дири в румънския език с неговата biserica.

А сигурно ''комъка'' е от неандерталски произход. И как реши, че куцовласите са запазили такива бисери, след като още през 9 век. църковните им служби се водят на гръцки език ?

Редактирано от glishev
Рицарю, ше те гази баба модереца.
  • Потребител
Публикува

glishev, cпециално за кръст (< (Jesus) Christus) и църква общ произход по прародство е изключен.

Рицарю, питай ги власите защо използват думата базилика вместо иклесиа, аз не мога да ти дам отговор.

  • Потребители
Публикува

glishev, cпециално за кръст (< (Jesus) Christus) и църква общ произход по прародство е изключен.

Рицарю, питай ги власите защо използват думата базилика вместо иклесиа, аз не мога да ти дам отговор.

И как реши , че басилика е латинска дума ?От това, че ''Базилевс'' е латинската дума за гръцки император ли ???:whistling:

  • Потребители
Публикува

Ставаше въпрос точно за кирикиона (Господния ) , Тироглифос използва едно съчинение на немския абат Волофрид Страбо , за да докаже ,че кирхен е производна от елинската дума.

В изворите си ги пише , какви са "Куберците" - една християнска амалгама от автохтони +авари+ българи .

Християнството, си се е развивало доста добре в Западните Балкани и затова има археологически данни. Това ,че българската наука , още не е достигнала до тях , си е неин проблем.

Всъщност Лъв III Исавър през 731г . отнема от юрисдикцията на папата Илирик , което не би имало смисъл, ако той не е християнски .

Няколко еретични въпроси ми идва на ум. Части от "двата Епира, цяла Тесалия и Дардания..." влизат ли в диоцеза на Илирик към 731 г.? Тия "два Епира, цяла Тесалия и Дардания..." към коя година стават български (щот те са обект на онуй извънредно заседание на VIII събор в Цариград)?

То ако те са под българска власт към 731 г., която власт те (българите) упражняват "според народното (българско) право", то какви хорица са обект на таз народна власт?

  • Потребители
Публикува

Няколко еретични въпроси ми идва на ум. Части от "двата Епира, цяла Тесалия и Дардания..." влизат ли в диоцеза на Илирик към 731 г.? Тия "два Епира, цяла Тесалия и Дардания..." към коя година стават български (щот те са обект на онуй извънредно заседание на VIII събор в Цариград)?

То ако те са под българска власт към 731 г., която власт те (българите) упражняват "според народното (българско) право", то какви хорица са обект на таз народна власт?

Въобще не са еретични !:bigwink:

Щом и бате Божо говори за тях. Големия въпрос , който българската наука все още не може да реши е , какво е станало с Куберова България след началото на VIII в.

Божо предложи ,че ''двете Българии" са се съидинили ( както подобно прави Княжество България и Източна Румелия) през 1885г. , по времето на Крум в периода 809-812г.

Ако е прав Божо, то означава ,че ТИДЕ (израза на един пиратски форумист -Тесалия, Илирик, Дардания и Епир) е под власта на Кубер, а от 810--11 на Крум и династия.

Ако фамозните официози успеят да си задържат келявите теории, то ТИДЕ е присъидинена към Дунавска България по времето на общото управление на Маламир, Пресиян и Борис I (830-885) напълно безболезнено и без да гръмне и една пушка .:tooth: Единствената жертва е Чардафон Орловеца , познат под името Михаил Пияницата ( ромейски император, който бил ''изтрещян'' от Василий македонянин) .

Okoлните Славинии били бастисани още по времето на Ирина (797-802) и Никифор ,а Куберовите хора са християни . Така ,че в Ромейско или България , тези хорица са били ристиени.

В едно старо житие на българина Наум, пише , че той се борил не със ''елински заблуди'' , а с ''манихейски'' , така ,че през VIII-IX в. на Балканите отдавна не е имало езичество под вида поднесен ни от официозната наука.

  • Потребители
Публикува

Въобще не са еретични !:bigwink:

Щом и бате Божо говори за тях. Големия въпрос , който българската наука все още не може да реши е , какво е станало с Куберова България след началото на VIII в.

Божо предложи ,че ''двете Българии" са се съидинили ( както подобно прави Княжество България и Източна Румелия) през 1885г. , по времето на Крум в периода 809-812г.

Ако е прав Божо, то означава ,че ТИДЕ (израза на един пиратски форумист -Тесалия, Илирик, Дардания и Епир) е под власта на Кубер, а от 810--11 на Крум и династия.

Ако фамозните официози успеят да си задържат келявите теории, то ТИДЕ е присъидинена към Дунавска България по времето на общото управление на Маламир, Пресиян и Борис I (830-885) напълно безболезнено и без да гръмне и една пушка .:tooth: Единствената жертва е Чардафон Орловеца , познат под името Михаил Пияницата ( ромейски император, който бил ''изтрещян'' от Василий македонянин) .

Okoлните Славинии били бастисани още по времето на Ирина (797-802) и Никифор ,а Куберовите хора са християни . Така ,че в Ромейско или България , тези хорица са били ристиени.

В едно старо житие на българина Наум, пише , че той се борил не със ''елински заблуди'' , а с ''манихейски'' , така ,че през VIII-IX в. на Балканите отдавна не е имало езичество под вида поднесен ни от официозната наука.

Не е много ясна Куберовата история, но аз бих предложил изходна позиция Кубер се откъсва в един момент от Аварския хаганат, после оказва натиск на Солун, а при наследниците му е подложен на свой ред на ромейски натиск. В края на 8ми век т.нар византийска реконкиста е вероятно срещу остатъците от Кубер и славяни-сателити.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Няколко еретични въпроси ми идва на ум. Части от "двата Епира, цяла Тесалия и Дардания..." влизат ли в диоцеза на Илирик към 731 г.? Тия "два Епира, цяла Тесалия и Дардания..." към коя година стават български (щот те са обект на онуй извънредно заседание на VIII събор в Цариград)?

То ако те са под българска власт към 731 г., която власт те (българите) упражняват "според народното (българско) право", то какви хорица са обект на таз народна власт?

В Илирик са влизали и други територии - двете Македонии, Дакия, Ахайя, Крит... И понеже в църковно отношение всички земи извън късноримската префектура per Orientem спадат към римската църква, папата има правата над тях включително и след като престава да действа късноантичното териториално устройство и се появяват темите. При положение, че ок.730/1 Лъв III отнема на папата правата над тези територии и ги предава на Константинополския патриарх, както е отбелязано и по-горе, това значи, че по същото време той е имал политическата власт над тези земи - иначе не би могъл да направи промяната.

Впоследствие (но кога точно не е ясно) голяма част от тези земи попадат под българска власт и влизат в българските граници, други са сръбски, а една част си остават ромейски (главно южните). Относно тях папските легати предявяват правата на курията на извънредното заседание на Осмия събор (4.03.870), обвързвайки ги и с българския църковен въпрос.

Редактирано от T.Jonchev
  • Потребители
Публикува

В Илирик са влизали и други територии - двете Македонии, Дакия, Ахайя, Крит... И понеже в църковно отношение всички земи извън късноримската префектура per Orientem спадат към римската църква, папата има правата над тях включително и след като престава да действа късноантичното териториално устройство и се появяват темите. При положение, че ок.730/1 Лъв III отнема на папата правата над тези територии и ги предава на Константинополския патриарх, както е отбелязано и по-горе, това значи, че по същото време той е имал политическата власт над тези земи - иначе не би могъл да направи промяната.

Впоследствие (но кога точно не е ясно) голяма част от тези земи попадат под българска власт и влизат в българските граници, други са сръбски, а една част си остават ромейски (главно южните). Относно тях папските легати предявяват правата на курията на извънредното заседание на Осмия събор (4.03.870), обвързвайки ги и с българския църковен въпрос.

Е влизат, влизат. На мен питането ми беше за онез територии ;) А това китно градче Lychnidos и прилежащите му околности предполагам, че също влизат, а според среднобългарската писана история, българите започват да "поемат" земята при Анастасий.

А колкото до изземването на земите от юристидкцията на папата, то е възможно да е чист формално. Папски свещеници извършват богусложението в ТИДЕ няколко години преди VIII събор.

  • Потребители
Публикува

Нека темата си остане за религията на прабългарите. За покръстването имаме доста други теми.

Що се отнася до думите, от Закона за съдене на людете се вижда, че някои думи свързани с христ. култ са донесени от Велокоморавия с азбуката. Това бе дало повод на един чужд учен да обяви закона за моравски изработен от св. Кирил, но моравските думи са само тези, които са свързани с новата за българите вяра.

  • 2 седмици по-късно...
  • Потребители
Публикува

Korolkova_Enarii.pdf

Една статия за т.нар. енарии при скитите.

Тя ме подсети за изображението на т.нар. "шаман от Мадара" - може би енарий??

post-5491-066199900 1299257203_thumb.jpg post-5491-077576500 1299257209_thumb.jpg

  • Потребител
Публикува (edited)

Ако се вгледаме в българският фолклор ще забележим остатъци от огненият зурванизъм- Нестинарството,Кукерството,Сурвакарството,Песни напомнящи ни за култът към Митра.Според М. Тачева митраизмът е най-почитаният източен култ по нашите земи и неговото проникване е засвидетелствувано и във вътрешността на Тракия, а не само в градовете по Лимеса /Ескус, Утум, Нове, Приста ,Томи и т.н.

От друга страна има достатъчно сведение за влиянието на Източната Римска Империя върху българският царски род-предполага се,че родът дуло от Кубрат до Тервел са християни.А може и преди това?!

dibujojym.png

http://frognews.bg/news_21981/Arheolozi_sas_senzatsionni_razkritiia_v_Rodopite/

Редактирано от rasate

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!