Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Този жест (на бълогарския цар в средата, с ръцете) значи ли нещо и ако да, какво?

post-727-012752700 1299261633_thumb.jpg

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

Извинявам се за грозната забележка, а за коя епоха се отнасят първите данни за нестинарство по нашите земи?

  • Потребител
Публикува (edited)

Този жест (на бълогарския цар в средата, с ръцете) значи ли нещо и ако да, какво?

Като ли,че брои на пръсти-едно,две,три:laugh:

Редактирано от rasate
  • Потребител
Публикува

Така нареченото "нестинарство" е печат от петвековното робство, плод на развихрените животински инстинкти и нагони на поробителя.

Под грохота на даулите и зурните турците първо разграбвали селото, подпалвали го и на светлината на огъня изкарвали заробените момичета и булки на голо хоро обнизани със плячкосаните нанизи.

Отказващите да се правят а гювендии били принуждавани да играят върху жаравата със високо вдигнати ръце в които им поставяли икона от разграбената селската черква...

Глупости-почитането на огъня е остатък от огненият Зурванизъм.

Характерното при християнството е,че се нагажда към езическите обичай на заварените религии-например Кукерството и сурвакарството не са характерни само за България,така е и за нестинарството:

В наши дни разновидностите на нестинарството освен в България са запазени най-вече в Таити, Фиджи, Япония и в местата, където има преселници от Южна Индия - Тринидад и Тобаго, Мавриций, Сингапур и Малайзия, както и в самата южна част на Индия. Така например в градчето Варапур в областта Шиваганга (Южна Индия) ритуалните танци върху жарава служат като повод за обединение между иначе разделените мюсюлмани и индуисти в града. Всяка година тук се провеждат 10-дневни религиозни събирания, по време на които стотици представители и на двете общности ходят върху жарава от горещи въглени, нажежени до червено камъни или горящи дървета. Веднъж годишно и досега монасите от японския храм "Якуоин" подлагат на изпитание издържливостта на душите си, докато ходят по горящи въглени и четат на глас молитви на церемония в подножието на планината Такао.

  • Потребители
Публикува

Еньо, трактовката ти има несъмнено високохудожествена стойност. Скромно препоръчвам да я превърнеш в стихотворение, лирично есе, разказ или едноактна драма :biggrin:

  • Глобален Модератор
Публикува

А пък аз не много скромно препоръчвам такива глупости повече да не се появяват, иначе авторът им ще ходи на ваканция.

Така нареченото "нестинарство" е печат от петвековното робство, плод на развихрените животински инстинкти и нагони на поробителя.

Под грохота на даулите и зурните турците първо разграбвали селото, подпалвали го и на светлината на огъня изкарвали заробените момичета и булки на голо хоро обнизани със плячкосаните нанизи.

Отказващите да се правят а гювендии били принуждавани да играят върху жаравата със високо вдигнати ръце в които им поставяли икона от разграбената селската черква...

  • Потребител
Публикува

Това е литература, а не исторически извор.

Eтнологическите изследвания на събрани на терен историческите факти и събития също са извори.

Страстта на Хайтов да изследва миналото се открива и чрез друг вид творчество — историческото.

Той съперничи на нашите историци като изследовател на факти в историческата документираност, а и в онова, което прави като етнолог на нашия народ.

Перото на изследователя и народоведа Хайтов кара в мисълта и чувствата си този талантлив изследовател и самобитен краевед да остане верен на себе си и на морала си като историк и народопсихолог.

  • Потребители
Публикува

Бел. мод. Еньо, моля те, не си позволявай до оскърбяваш интелигентността ни. Последният ти постинг е пейстнат и съвсем леко редактиран текст на Пантелей Зарев.

Отделно от това художествените произведения не са научни, каквато и да е славата на автора им (а тази на Хайтов е най-малкото противоречива), тъй че, ако обичаш, не представяй литературни инвенции като исторически конвенции.

Това, което написа за произхода на нестинарството, е не просто невярно, а удивително по степента на своята невярност. Опитът ти да го аргументираш като исторически факт пък е просто неуспешен, да не кажа друго.

КГ125 беше прав в реакцията си.

Край на офф-топика, да се върнем на религията на древните българи.

  • Потребител
Публикува

Далече отиваш. Нима нестинарките от село Булери - преименовано по стар български обичай на "Българи" са знаели за Таити и Фиджи?

Ако си го прочел правилно ще видиш,че танцът върху въглените тръгва от Индия.

Това говори,че е в следствие на религиозно вярване,а не на измишльотините свързани с Османското робство.От друга страна огънят е бил свещеният елемент на Зурванизма и съвсем логично е да се свърже с него. :punk:

  • Потребители
Публикува (edited)

След последните няколко постинга с удивление научих, че:

- нестинарството е травматична реакция вследствие османски зверства;

- Николай Хайтов е историк, че и вероятно автор на извори от първа ръка за потурчванията;

- българите са били зурванисти;

- някои съфорумци не са чували за зурванизъм.

Ако тези потресаващи разкрития бъдат последвани от подобни, това ще ме накара да преместя темата там, където й е мястото. Още не съм сигурен дали в "Историческо моделиране" или в "Паранауки".

Впрочем, скрих няколко постинга, от които дискусията нищо не печелеше.

Редактирано от glishev
  • Потребители
Публикува

Зурванизмът е ерес или течение на зороастризма /огнепоклоничеството/. За разлика от традиционния зороастризъм зурванизмът приема, че над Хормизд и Ариман има един Бог-творец на Вселената и техен баща - Зурван /Време/. По уникален начин зурванизмът представлява задълбочаване на дуалистичния уклон в зороастризма, тъй като чрез неговото космологично виждане се приема, че Ариман и Хормизд са равни и са братя, схващане, което е неприемливо за ортодоксалния зороастризъм.

Зурванизмът набляга на астрономическите наблюдения. За негов център се смята Вавилон и околните земи. Има теория, че повечето сасанидски шахиншахове са зурванити. Близостта на българското Сурва със Зурван обаче е труднодоказуема доколкото Сурва, сурвакам може просто да представляват езиков остатък който няма връзка със собствено зурванизма като течение в зороастризма.

  • Потребител
Публикува (edited)

Зурванизмът е ерес или течение на зороастризма /огнепоклоничеството/. За разлика от традиционния зороастризъм зурванизмът приема, че над Хормизд и Ариман има един Бог-творец на Вселената и техен баща - Зурван /Време/. По уникален начин зурванизмът представлява задълбочаване на дуалистичния уклон в зороастризма, тъй като чрез неговото космологично виждане се приема, че Ариман и Хормизд са равни и са братя, схващане, което е неприемливо за ортодоксалния зороастризъм.

Зурванизмът набляга на астрономическите наблюдения. За негов център се смята Вавилон и околните земи. Има теория, че повечето сасанидски шахиншахове са зурванити. Близостта на българското Сурва със Зурван обаче е труднодоказуема доколкото Сурва, сурвакам може просто да представляват езиков остатък който няма връзка със собствено зурванизма като течение в зороастризма.

Сурва може да е остатък от празникът с който се празнува новата година в иранските религии-раждането на новото слънце.

Инфо:

В иранските езици(както в тюрските-"Р"-"З") има две основни наречия-"Р" и "Л"-в българският език се срещат и двете форми,пример-Изцелявам и Изцерявам,а в диалектите това е застъпено в пъти.

Съгласно това слънцето носи две наименования-Суля-Суря.Белезите на "Р" и на "Л" диалектите се носят и в два от Романските езици-sole(ит)-soare(рум).В митраизмът е силно застъпен култът към слънцето-особено при императорите митраисти.

Празникът Сурва не се празнува само в България-той е характерен и за Чувашия-което говори,че се е празнувал и във Волжка България,т.е. не е римски остатък. ;)

п.с.Зурванизмът предхожда Зороастризма.Т.е. от него произлизат Зороастризма и Митраизма.

Редактирано от rasate
  • Потребител
Публикува

Празникът Сурва не се празнува само в България-той е характерен и за Чувашия-което говори,че се е празнувал и във Волжка България,т.е. не е римски остатък.

Кое е най-ранното споменаване на "Празника Сурва" по нашите земи?

  • Потребител
Публикува (edited)

Кое е най-ранното споменаване на "Празника Сурва" по нашите земи?

Традицията била донесена от византийските държавни служители братята КиМ и компания заедно с азбуката.

Те я взели от аланите по време на хазаро-аланската мисия на КиМ като компенсация за това, че не успели да покръстят много хора там, и я донесли в България. Тук след покръстването те наложили по сто сурвачки на голо на най-непокорните езичници, а на всички раздали по една сурвачка, която да си закачат вкъщи. Така тази традиция се утвърдила у нас.

Редактирано от каскадьора
  • Потребител
Публикува

Традицията била донесена от византийските държавни служители братята КиМ и компания заедно с азбуката.

Те я взели от аланите по време на хазаро-аланската мисия на КиМ като компенсация за това, че не успели да покръстят много хора там, и я донесли в България. Тук след покръстването те наложили по сто сурвачки на голо на най-непокорните езичници, а на всички раздали по една сурвачка, която да си закачат вкъщи. Така тази традиция се утвърдила у нас.

Шегуваш се. Къде прочете тези подробности?

  • Потребители
Публикува

Съмнително е дали Кирил въобще нещо е донесъл в България лично. Неговото дело е "аутсорснато" към България чрез най-приближените му ученици. Крайно невероятно е те, бидейки християни и евангелизатори, да са пренесли някакви езически практики. Иранската нова година - Нуруз- се празнува и до днес в деня на пролетното равноденствие. Сурвакането е по-скоро свързано със зимното слънцестоене и новия кръг растеж за слънцето.

Категорично не е вярно, че зурванизмът предхожда зороастризма. Зурванизмът е отклонение от догмите на Зороастър. В "Авеста" зурван въобще не се споменава като божество, а времето като принцип е споменато само веднъж. Показателен факт е, че в дозороастрийския пантеон на иранците такова божество въобще няма, докато Мазда си присъства наред с Митра и Анахита. Най-вероятната теория за възникването на Зурванизма е, че той се появява през Елизинзма като опит да се решат вътрешните противоречия в зороастрийската доктрина, както и да се корелира учението на мазда със западните религии.

Популярна в България заблуда е, че митраизмът отвъд римската империя съществува като отделен култ. Митраизмът е внесен например в Дура-ЕВропас от римляните, а не е местен култ на партите. В Иран собствено и в съседните ирански територии митраизмът съществува от предзороастрийския период, но след това е част от голямата маздаясна религия. Съществуването на храмове , където се почитал Митра, въобще не означава, че неговият култ е отделна религия. Профанизирането на темата у нас и разработването и от неподготвени личности доведе до пълна каша, в която римският митраизъм се смесва с източния, без да се познават и двата. Римският митраизъм е доста близък до орфизма, но няма почти нищо общо с източните си корени поради голямата трансформация, която изживява с постъпването си в римската култура.

  • Глобален Модератор
Публикува

Митраизмът е внесен например в Дура-ЕВропас от римляните, а не е местен култ на партите.

Маготин, убеден ли си 100% в това, което пишеш? Твърдиш, че партите не изповядвали митраизма и са го прихванали от римляните ли? Питам, защото когато през 65 г. партянинът Тиридат, бъдещият аршакидски цар на Армения, отива в Рим, за да получи от Нерон короната си, той поздравява императора с думите: "Явих се пред теб, моя бог, да се поклоня пред тебе, както пред Митра."

  • Потребители
Публикува

Маготин, убеден ли си 100% в това, което пишеш? Твърдиш, че партите не изповядвали митраизма и са го прихванали от римляните ли? Питам, защото когато през 65 г. партянинът Тиридат, бъдещият аршакидски цар на Армения, отива в Рим, за да получи от Нерон короната си, той поздравява императора с думите: "Явих се пред теб, моя бог, да се поклоня пред тебе, както пред Митра."

Римляните не са разбрали нещо. Митра в зороастризма запазва функцията си на покровител на истината и клетвите, ерго е нормално да бъде споменат в контекста на клетва. У партите Митра е бил почитан необичайно много, но партският митраизъм не е митраизмът на римляните. Ако въобще е имало "митраизъм" у партите. Най-отговорно се твърди в съответната литература, че именно римляните пренасят митраизма в Дура Европас. Така че трябва да се внимава с партския митраизъм. Особено като му се слагат картинки от римския. Това са археологически факти. Между другото прочутия партски храм от Хатра е посветен на слънчев Бог, но това е вероятно Шамаш, не Митра...

  • Потребители
Публикува

Наистина е абсурд зурванизмът да предхожда зороастризма.

  • Глобален Модератор
Публикува

У партите Митра е бил почитан необичайно много, но партският митраизъм не е митраизмът на римляните. Ако въобще е имало "митраизъм" у партите. Най-отговорно се твърди в съответната литература, че именно римляните пренасят митраизма в Дура Европас. Така че трябва да се внимава с партския митраизъм. Особено като му се слагат картинки от римския. Това са археологически факти. Между другото прочутия партски храм от Хатра е посветен на слънчев Бог, но това е вероятно Шамаш, не Митра...

За това, че римският митраизъм е много различен от иранския митраизъм имаш пълното ми съгласие. Що се отнася до партския храм в Хатра, който е по-вероятно да е посветен на Шамаш, това също не е изключено. Описанието на Страбон на култа към Анахита в Армения през І век показва ритуали, силно различаващи се от иранския култ към Анахита. За сметка на това култът към Анахита в Армения е почти идентичен с описания от Херодот култ към Ищар във Вавилон.

Да се твърди обаче, че маздеизмът в персийския му вариант (тоест зороастризъм) е бил проникнал сред българите, е трудно доказуемо. В районите, от които най-лесно той би могъл да проникне сред българите в Кавказ - тоест в Атропатена и Армения - маздеизмът от гледна точка на правоверните персийски зороастрийци е малко нещо еретичен. Неслучайно когато през 60-70-те години на ІІІ век Армения е временно окупирана от Персия, сасанидският принц Ормизд, по онова време цар на Армения (262-272), дава заповед да се рушат статуите на боговете при арменските маздеистки храмове, защото при персите статуи на боговете около олтарите не се допускало да има. Във връзка с това, че към ІІ-ІІІ век корените на арменския маздеизъм са по-скоро парто-мидийски, а не персийски, красноречиво свидетелство е фактът, че такива важни религиозни предхристиянски термини в староарменския като bagin "светилище на боговете" и atrushan "огнен олтар" са заемки не от средноперсийски, а от партския език.

Наред с това в Мидия, Атропатена и Армения зурванизмът е бил наистина много силен. В своя трактат "Опровержение на сектите" арменецът Йезник Колбаци (V век) посвещава специална глава на зурванизма редом с елинистическите учения и учението на Маркион. За сметка на това не отделя почти никакво внимание на маздеизма и споменава Ормазд единствено във връзка с това, че е по-малкият син на Зурван. Фактът, че Колбаци отделя цяла глава на зурванизма е признак, че това учение е било големият съперник на християнството в Армения след покръстването. Така че, ако сред българите в Кавказ е имало проникване на маздеизъм, той не е бил в персийската му зороастрийска трактовка, а в мидийската му или в мидийско-партската му.

Наистина е абсурд зурванизмът да предхожда зороастризма.

Това не е съвсем сигурно. Маготин горе е дал една трактовка. Има и мнение, че всъщност зурванизмът е бил старата религия на мидийските маги, съществувала още приживе на Асирия, от чиито астрологико-астрономични религиозни учения е била повлияна. По-късно мидийските маги приемат маздеизма на Зороастър/Заратуштра, но инкорпорират в него зурванистките си доктрини. Аз дори допускам, че през ІІІ-ІV век в района на Армения, Атропатена, Мидия, Хиркания, Табаристан и старата Партава зурванизмът избуява като вид политическа реакция на разгромените партски и арменски Аршакиди срещу доминацията на Сасанидските зороастрийци.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!