Отиди на
Форум "Наука"

"Парадокси" в теорията на относителността


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 21 часа, kipen2 said:

Баси, докато се занимавам с глупостите на рибаря и съм прочел 250 км/ч ..... Такова е! Кът се боря с прасе е нормално и аз да се превърна в такова.....

Тръшкаш ли се,а , ама нали ти казах че те гони деменция.😁

  • Потребител
Публикува
On 30.08.2023 г. at 19:14, Кухулин said:

Тук обаче възниква въпросът как ще изглеждат оборотите на двигателя в системата на колата и в системата на Земята. Това е реално измерима величина (за разлика от изчислителната скорост) и ако излети към безкрайност... Не знам, интересен казус.

В системата на земята времето тече по бавно от гледната точка на часовник в колата, съответно и оборотите на двигателя отчетени по земният часовник трябва да са по големи от оборотите отчетени по часовника в колата. И отново се заформя парадокс за ужас на айнщанистите, така излиза че двигателят се износва различно в двете отправни системи. Оооо ужас за плазмодият, сега ще изпълзи 😆

  • Потребител
Публикува
Преди 6 часа, Джереми said:

В системата на земята времето тече по бавно от гледната точка на часовник в колата, съответно и оборотите на двигателя отчетени по земният часовник трябва да са по големи от оборотите отчетени по часовника в колата.

Според теб колко оборота ще отчете шофьорът на колата при скорост 250 000 км/с, ако е отчел 500 оборота/с при скорост 250  м/с?

  • Потребител
Публикува
Преди 11 часа, Kоко said:

Ако можеше от земята да снимат оборотомера на колата, колко ли ще показва? 

Ако снимат оборотомера, ясно е, че снимката ще е еднаква и на Земята, и в колата. Въпросът е какво ще получат, ако мерят от Земята оборотите на двигателя (или на колелото - няма принципна разлика). А тъй като шосето е неподвижно в системата на Земята, оборотите трябва да съответстват на скоростта в тази система, иначе ще получим космически Токио дрифт с подпалени гуми.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Кухулин said:

Ако снимат оборотомера, ясно е, че снимката ще е еднаква и на Земята, и в колата. Въпросът е какво ще получат, ако мерят от Земята оборотите на двигателя (или на колелото - няма принципна разлика). А тъй като шосето е неподвижно в системата на Земята, оборотите трябва да съответстват на скоростта в тази система, иначе ще получим космически Токио дрифт с подпалени гуми.

Пътя, който ще измине колелото, разделен на обиколката на колелото, разделен на времето

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Кухулин said:

Как изглежда това в цифри?

 

Преди 3 часа, Кухулин said:

Въпросът е какво ще получат, ако мерят от Земята оборотите на двигателя (или на колелото - няма принципна разлика).

Трасе-250 000 км

Обиколка на колелото-250 000 км

Изминава го за 1 секунда

Един оборот в секунда в системата на земята

  • Потребител
Публикува
Преди 14 часа, Кухулин said:

Според теб колко оборота ще отчете шофьорът на колата при скорост 250 000 км/с, ако е отчел 500 оборота/с при скорост 250  м/с?

Сега не ми се смята, сметни си го. Примерно ако коляновият вал на автомобил който се движи хипотетично със скорост близка до тази на светлината, се завърта 10 пъти за една секунда отчетено по времето на часовник на земята, който се забавя спрямо този на колата с помоща на който се отчитат оборотите на коляновият вал, то отчетено по часовник който е в колата и времето му избързва спрямо този на земята, ще е примерно 10 оборота за 20 секунди, понеже един часовник показва по малко време поради забавянето си.

  • Потребител
Публикува
Преди 11 часа, Kоко said:

 

Трасе-250 000 км

Обиколка на колелото-250 000 км

Изминава го за 1 секунда

Един оборот в секунда в системата на земята

Да де, но от гледна точка на земния наблюдател това колело веднъж се върти със светлинна скорост и втори път се движи линейно със светлинна скорост. Значи трябва да претърпи някакви изменения във формата и периметъра. По същия начин,  както шосето се скъсява от гледна точка на шофьора. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Length_contraction

Само че, признавам си честно, не ми е много ясно какви ще са тези изменения.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Джереми said:

Сега не ми се смята, сметни си го. Примерно ако коляновият вал на автомобил който се движи хипотетично със скорост близка до тази на светлината, се завърта 10 пъти за една секунда отчетено по времето на часовник на земята, който се забавя спрямо този на колата с помоща на който се отчитат оборотите на коляновият вал, то отчетено по часовник който е в колата и времето му избързва спрямо този на земята, ще е примерно 10 оборота за 20 секунди, понеже един часовник показва по малко време поради забавянето си.

Ако добре разбирам, според теб с увеличаване на скоростта близо до светлинната шофьорът ще вижда все по-ниски обороти,  които накрая ще клонят към 0 оборота/с. Хм.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Кухулин said:

Да де, но от гледна точка на земния наблюдател това колело веднъж се върти със светлинна скорост и втори път се движи линейно със светлинна скорост. Значи трябва да претърпи някакви изменения във формата и периметъра. По същия начин,  както шосето се скъсява от гледна точка на шофьора. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Length_contraction

Само че, признавам си честно, не ми е много ясно какви ще са тези изменения.

Да, със сигурност ще претърпи промени, но тези промени не влияят на собствената скорост. Нали нея дискутираме? 

Преди 2 часа, Кухулин said:

Ако добре разбирам, според теб с увеличаване на скоростта близо до светлинната шофьорът ще вижда все по-ниски обороти,  които накрая ще клонят към 0 оборота/с. Хм.

Не. Това ще виждат на земята. Когато един обект приближава ск на светлината, всички движения вътре в обекта забавят до спиране

  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, Kоко said:
Преди 8 часа, Кухулин said:

Ако добре разбирам, според теб с увеличаване на скоростта близо до светлинната шофьорът ще вижда все по-ниски обороти,  които накрая ще клонят към 0 оборота/с. Хм.

Не. Това ще виждат на земята. Когато един обект приближава ск на светлината, всички движения вътре в обекта забавят до спиране

Правилно си отговорил на кухолин.

  • Потребител
Публикува
Преди 8 часа, Кухулин said:

Ако добре разбирам, според теб с увеличаване на скоростта близо до светлинната шофьорът ще вижда все по-ниски обороти,  които накрая ще клонят към 0 оборота/с. Хм.

Не, наблюдател който се движи със светлина скорост, няма как да "вижда" забавеното си собствено  време, това ще го отчита наблюдател от друга отправна система - външна, която е условно неподвижна спрямо първата.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 1 час, Джереми said:

Не, наблюдател който се движи със светлина скорост, няма как да "вижда" забавеното си собствено  време, това ще го отчита наблюдател от друга отправна система - външна, която е условно неподвижна спрямо първата.

Ако е условно неподвижна спрямо първата, нищо няма да отчете. А "външна" система няма, нито "вътрешна", както и система свързана с кое да е място и време :)

  • Потребител
Публикува
Преди 14 часа, scaner said:

Ако е условно неподвижна спрямо първата, нищо няма да отчете. А "външна" система няма, нито "вътрешна", както и система свързана с кое да е място и време :)

Тъпак, условно неподвижна система означава че напримерно иван стоящ на автогарата е условно неподвижен спрямо автобуса който чака да го вземе, иван е в отправната система на земята защото автогарата е на земята. Шофьорът на автобуса е в условно движение спрямо автогарата, той в своята система на автобуса няма да отчете забавеното си време, това време ще го отчете само иван. анадъмно плазмодий. а "външна" и "вътрешна" отправни системи са само алегория която използвам за сравняване. Тръшшшшшшшшшшшш 😁

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 54 минути, Джереми said:

условно неподвижна система означава че напримерно иван стоящ на автогарата е условно неподвижен спрямо автобуса който чака да го вземе, иван е в отправната система на земята защото автогарата е на земята. Шофьорът на автобуса е в условно движение спрямо автогарата, той в своята система на автобуса няма да отчете забавеното си време

МИ сърди се на себе си. И чети внимателно като пишеш: "условно неподвижна спрямо първата". При наличие на две системи в задачата, автогара и автобус, това означава автобус неподвижен на автогарата. Демек имаме само една система, която неизвестно защо се пънеш да разглеждаш като две :)

Толкова си тъп, че не схащаш дори това което сам пишеш :)

  • Потребител
Публикува
Преди 55 минути, scaner said:

МИ сърди се на себе си. И чети внимателно като пишеш: "условно неподвижна спрямо първата". При наличие на две системи в задачата, автогара и автобус, това означава автобус неподвижен на автогарата. Демек имаме само една система, която неизвестно защо се пънеш да разглеждаш като две :)

Толкова си тъп, че не схащаш дори това което сам пишеш :)

Имах в предвид "условно неподвижна система" относително приета за неподвижна, например може да се вземе за неподвижен автобуса и пътниците в него, а подвижна цялата автогара. Следиш ли ми въобще мисълта или само спамиш.😃

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, deaf said:

Как може да сте "условно" неподвижен и "условно" подвижен?

Галилей е открил принципа на относителноста на покоят и движението още в древноста, при инерциални движения, може по условие да се приеме че ракетата движеща се инерциално е в покой, а земята се движи праволинейно и равномерно.😀

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 14 минути, Джереми said:

Имах в предвид "условно неподвижна система" относително приета за неподвижна, например може да се вземе за неподвижен автобуса и пътниците в него, а подвижна цялата автогара. Следиш ли ми въобще мисълта или само спамиш.

Ами научи се да изказваш правилно мисли. Какво си имал пред вид се разбира от написаното, а там е само боза с косми. Мисли не се виждат никакви :)

  • Потребител
Публикува (edited)
On 1.09.2023 г. at 18:18, Кухулин said:

Ако снимат оборотомера, ясно е, че снимката ще е еднаква и на Земята, и в колата. Въпросът е какво ще получат, ако мерят от Земята оборотите на двигателя (или на колелото - няма принципна разлика). А тъй като шосето е неподвижно в системата на Земята, оборотите трябва да съответстват на скоростта в тази система, иначе ще получим космически Токио дрифт с подпалени гуми.

В крайна сметка, за цялото пътуване, отчетения брой обороти, които са направени от двигателя (или колелото), е един и същ и в двете системи

Редактирано от Kоко
  • Потребител
Публикува

Откъс от "1984" на Джордж Оруел:

 

"Мисля че съществувам – каза уморено той – осъзнавам собствената си идентичност. Родих се и ще умра. Имам ръце и крака. Заемам определена точка в пространството. Никой друг твърд обект не може да заема същата точка едновременно. В този смисъл съществува ли Big Brother?"

  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, Kоко said:

В крайна сметка, за цялото пътуване, отчетения брой обороти, които са направени от двигателя (или колелото), е един и същ и в двете системи

Добре, нека да врътнем още една итерация на мисления експеримент с оглед на досегашните разсъждения.

Имаме право шосе, неподвижно спрямо Земята. За земния наблюдател дължината на шосето е 300 000 км.

Имаме автомобил, който се движи по това шосе. За земния наблюдател скоростта на автомобила е V.

При V = 0 шофьорът на автомобила и земният наблюдател виждат обиколката на автомобилното колело като 3 метра.

При V = 3 м/с колелото се върти с 1 оборот/с и за двамата наблюдатели. Автомобилът минава цялото шосе за 100 млн секунди, пак според двамата наблюдатели.

Ако оборотите са едни и същи за двамата наблюдатели, колко ще са те при V = 260 км/с (0.866c, гама = 2)?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!