Забелязахме, че използвате Ad Blocker

Разбираме желанието ви за по-добро потребителско изживяване, но рекламите помагат за поддържането на форума.

Имате два варианта:
1. Регистрирайте се безплатно и разглеждайте форума без реклами
2. Изключете Ad Blocker-а за този сайт:
    • Кликнете върху иконата на Ad Blocker в браузъра
    • Изберете "Pause" или "Disable" за този сайт

Регистрирайте се или обновете страницата след изключване на Ad Blocker

Отиди на
Форум "Наука"

"Парадокси" в теорията на относителността


Препръчано мнение

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:00, Кухулин said:

Това е така, ако приемем, че не може да има приплъзване в нито една от системите. Обаче дали не може да има...

Expand  

Няма логика да има приплъзване

  On 4.09.2023 г. at 8:06, Кухулин said:

А каква зависимост има според теб? Как се променят оборотите според земния наблюдател с вдигането на скоростта? В началото са ниски, после растат (линейно?), а после...

Expand  

Линейно

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:17, Джереми said:

какво е това приплъзване. разглеждаме движението на материална точка по елипса и кръг, когато височината на елипсата е равна на диаметъра на кръга.

Expand  

Така де, материалната точка се движи по елипса и периодично докосва пътя в някакви точки. Въпросът е дали разстоянието между две последователни точки на пътя винаги е колкото обиколката на елипсата.  В началото мислех, че е така, вече и в това не съм сигурен.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:24, Кухулин said:
  On 4.09.2023 г. at 8:17, Джереми said:

какво е това приплъзване. разглеждаме движението на материална точка по елипса и кръг, когато височината на елипсата е равна на диаметъра на кръга.

Expand  

Така де, материалната точка се движи по елипса и периодично докосва пътя в някакви точки. Въпросът е дали разстоянието между две последователни точки на пътя винаги е колкото обиколката на елипсата.  В началото мислех, че е така, вече и в това не съм сигурен.

Expand  

Разглеждаме движение на материална точка от повърхноста на коляновият вал, тя не докосва пътя по който се движи автомобила.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:32, Джереми said:

Разглеждаме движение на материална точка от повърхноста на коляновият вал, тя не докосва пътя по който се движи автомобила.

Expand  

Докосва го чрез посредничеството на много други материални точки. Затова по-добре да разглеждаме самото колело, както и правим от известно време насам:

  On 3.09.2023 г. at 16:30, Кухулин said:

При V = 0 шофьорът на автомобила и земният наблюдател виждат обиколката на автомобилното колело като 3 метра.

Expand  
  • Потребител
Публикувано

Ето лоренцовият фактор abacf009fa4db767f015172584c8fc89e7725745 Ето формулата за изчисляване на дължина на елипса (дължина на сплесната окръжност)finding-the-perimeter-of-an-ellipse-2.pn  трябва да се има в предвид че формулата не дава 100% точност на изчислението на дължината на елипсата. a= едната полуос     b=другата полуос на елипсата. Коко да се наеме в изчислението че на мене не ми се занимава.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:36, Кухулин said:
  On 4.09.2023 г. at 8:32, Джереми said:

Разглеждаме движение на материална точка от повърхноста на коляновият вал, тя не докосва пътя по който се движи автомобила.

Expand  

Докосва го чрез посредничеството на много други материални точки. Затова по-добре да разглеждаме самото колело, както и правим от известно време насам:

Expand  

Не виждам как става това докосване, я покажи с някакъв чертеж да видим.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:40, Джереми said:

Не виждам как става това докосване, я покажи с някакъв чертеж да видим.

Expand  

Коляновият вал върти маховика, той върти съединителя, той върти валовете в скоростната кутия, те въртят полуоските и така...

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:42, Кухулин said:
  On 4.09.2023 г. at 8:40, Джереми said:

Не виждам как става това докосване, я покажи с някакъв чертеж да видим.

Expand  

Коляновият вал върти маховика, той върти съединителя, той върти валовете в скоростната кутия, те въртят полуоските и така...

Expand  

Но това са движения на други материални точки които не ни интересуват.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:44, Джереми said:

Но това са движения на други материални точки които не ни интересуват.

Expand  

Интересуват ни, защото именно тези движения свързват величината "обороти/секунда" с величината "линейна скорост на колата по шосето".

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:24, Кухулин said:

Така де, материалната точка се движи по елипса и периодично докосва пътя в някакви точки. Въпросът е дали разстоянието между две последователни точки на пътя винаги е колкото обиколката на елипсата.  В началото мислех, че е така, вече и в това не съм сигурен.

Expand  

Аз не мисля, че е така. Колелото е зъбно колело, земята е рейка. Тогава няма приплъзване. 

  On 4.09.2023 г. at 8:25, Кухулин said:

Е как тогава стават 0 при светлинна скорост?

Expand  

Светлинна скорост е границата. Добре беше на 0.86С

  On 4.09.2023 г. at 8:40, Джереми said:

Не виждам как става това докосване, я покажи с някакъв чертеж да видим.

Expand  

Отдавна зарязахме коляновия вал. Работим с колелото

  On 4.09.2023 г. at 8:44, Джереми said:

Но това са движения на други материални точки които не ни интересуват.

Expand  

Какво пречи коляновия вал да е куплиран за колелото директно? 

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:47, Kоко said:

Аз не мисля, че е така. Колелото е зъбно колело, земята е рейка. Тогава няма приплъзване. 

Expand  

По принцип е така, но виждаш, че при високи скорости размерът и гъстотата на зъбците почват да се менят по колелото. От друга страна броят им остава същия...

  On 4.09.2023 г. at 8:47, Kоко said:

Светлинна скорост е границата. Добре беше на 0.86С

Expand  

Тя затова е граница, защото се приближаваме безкрайно близо до нея. Клоним към нея. 0.86, 0.96, 0.996... При това няма  логика оборотите да търпят резки изменения, защото кривата на времето е плавна.

  • Глобален Модератор
Публикувано

Само леко да се намеся :)

Тъй като при големи скорости колелото се сплесква, то хоризонталните точки, които се допират до пътя, ще бъдат по-нагъсто от вертикалните. Тоест пътят, изминат за един оборот  на колелото ще е по-малък от обиколката на колелото. При големи скорости хоризонталното преместване за един оборот клони към нула, поради скъсяването, докато обиколката на колелото клони към 2 пъти големия диаметър, нали? Тоест сметките се усложняват. Това може да се тълкува и като "приплъзване", ако трябва.

 

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:59, scaner said:

Само леко да се намеся :)

Тъй като при големи скорости колелото се сплесква, то хоризонталните точки, които се допират до пътя, ще бъдат по-нагъсто от вертикалните. Тоест пътят, изминат за един оборот  на колелото ще е по-малък от обиколката на колелото. При големи скорости хоризонталното преместване за един оборот клони към нула, поради скъсяването, докато обиколката на колелото клони към 2 пъти големия диаметър, нали? Тоест сметките се усложняват. Това може да се тълкува и като "приплъзване", ако трябва.

 

Expand  

Тук имам един мътен момент. За земния наблюдател една материална точка в долна мъртва точка на колелото (т. е. в зоната на контакта с пътя) има два хоризонтални компонента на скоростта. Един път V по посока на движението заедно с цялата кола и втори път -V заради въртенето на колелото в обратна посока. Тоест... може би е неподвижна...

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 9:07, Кухулин said:

Тук имам един мътен момент. За земния наблюдател една материална точка в долна мъртва точка на колелото (т. е. в зоната на контакта с пътя) има два хоризонтални компонента на скоростта. Един път V по посока на движението заедно с цялата кола и втори път -V заради въртенето на колелото в обратна посока. Тоест... може би е неподвижна...

Expand  

Абсолютно

  On 4.09.2023 г. at 8:59, scaner said:

Само леко да се намеся :)

Тъй като при големи скорости колелото се сплесква, то хоризонталните точки, които се допират до пътя, ще бъдат по-нагъсто от вертикалните. Тоест пътят, изминат за един оборот  на колелото ще е по-малък от обиколката на колелото. При големи скорости хоризонталното преместване за един оборот клони към нула, поради скъсяването, докато обиколката на колелото клони към 2 пъти големия диаметър, нали? Тоест сметките се усложняват. Това може да се тълкува и като "приплъзване", ако трябва.

 

Expand  

При скорост С, щом колелото не се върти, може ли да го заменим с прът, съвпадащ с радиуса, от оста на колелото до земята?

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:55, Кухулин said:

По принцип е така, но виждаш, че при високи скорости размерът и гъстотата на зъбците почват да се менят по колелото. От друга страна броят им остава същия...

Тя затова е граница, защото се приближаваме безкрайно близо до нея. Клоним към нея. 0.86, 0.96, 0.996... При това няма  логика оборотите да търпят резки изменения, защото кривата на времето е плавна.

Expand  

 

  On 4.09.2023 г. at 8:59, scaner said:

Само леко да се намеся :)

Тъй като при големи скорости колелото се сплесква, то хоризонталните точки, които се допират до пътя, ще бъдат по-нагъсто от вертикалните. Тоест пътят, изминат за един оборот  на колелото ще е по-малък от обиколката на колелото. При големи скорости хоризонталното преместване за един оборот клони към нула, поради скъсяването, докато обиколката на колелото клони към 2 пъти големия диаметър, нали? Тоест сметките се усложняват. Това може да се тълкува и като "приплъзване", ако трябва.

 

Expand  

Ако има приплъзване, как шофьора ще отчете обороти клонящи към безкрайни? 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 9:07, Кухулин said:

Тук имам един мътен момент. За земния наблюдател една материална точка в долна мъртва точка на колелото (т. е. в зоната на контакта с пътя) има два хоризонтални компонента на скоростта. Един път V по посока на движението заедно с цялата кола и втори път -V заради въртенето на колелото в обратна посока. Тоест... може би е неподвижна...

Expand  

Така е, прав си. Просто не вникнах в задачата :)

В тая ситуация имаме следните два случая (самото колело в покой има обиколка S1):

1) в системата, в която колата с колелото се движи. Там пътят е S, обиколката на колелото нанесена върху пътя (не на самото движещо се колело!) S1 (поради неподвижността на точките, както споменаваш), броят обороти К=S/S1 ;

2) в системата на самата кола. Там пътят който трябва да се измине е S/gamma (лоренцовото съкращение). Но колелото като се върти с такава скорост, му се скъсява периферията (което води до скъсяване на радиуса, свързано с "парадокса" на Еренфест), и обиколката му става S1/gamma. Броят обороти е К=(S/gamma)/(S1/gamma) =S/S1.

Броят обороти в двете системи е еднакъв.
 

По въпроса препоръчвам една хубава книга с "парадокси" на СТО, където добре е разгледан и парадокса на Еренфест - ТУК.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 8:47, Kоко said:
  On 4.09.2023 г. at 8:40, Джереми said:

Не виждам как става това докосване, я покажи с някакъв чертеж да видим.

Expand  

Отдавна зарязахме коляновия вал. Работим с колелото

Expand  

Добре колело да е, като се върти едно колело по земята и ако няма кал за да боксува, какво преплъзване има.

  • Потребител
Публикувано

Мисля че щом дължините на пътя търпят ЛТ по отношение на колата, равни на търпящите ЛТ хоризонтални полуоси на елиптичната траектория на материална точка от колелата на автомобила, двете ЛТ се компенсират и накрая има еднакви обороти и в двете инерциални системи, тази на пътя и тази на колата.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 10:21, Джереми said:

Добре колело да е, като се върти едно колело по земята и ако няма кал за да боксува, какво преплъзване има.

Expand  

Няма приплъзване. Радиуса на колелото намалява:

  On 4.09.2023 г. at 10:20, scaner said:

Но колелото като се върти с такава скорост, му се скъсява периферията (което води до скъсяване на радиуса, свързано с "парадокса" на Еренфест), и обиколката му става S1/gamma.

Expand  

При скорост С, колелото се превръща в точка? 

  • Потребител
Публикувано (edited)
  On 4.09.2023 г. at 10:43, Kоко said:
  On 4.09.2023 г. at 10:21, Джереми said:

Добре колело да е, като се върти едно колело по земята и ако няма кал за да боксува, какво преплъзване има.

Expand  

Няма приплъзване. Радиуса на колелото намалява:

Expand  

Разглеждано релативистично, радиуса на колелото намалява, намалява и дължината на окръжноста му, с толкова намалява обаче и отсечката от пътя равна на дължината на колелото . Гледаш от отправната система на пътя, дължината на колелото намалява с точно толкова, когато гледаш отсечка от пътя равна на дължината на колелото , гледано  от отправната система на колата. Двете скъсявания не са ли равни, и това означава че се анулират съпоставяйки ги.

Редактирано от Джереми
  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 10:43, Kоко said:

При скорост С, колелото се превръща в точка? 

Expand  

Във вертикална права.

Но всяка точка контактуваща с пътя, е неподвижна, и последователността от тези точки се нанасят във времето върху пътя колкото е обиколката на неподвижното колело.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 10:57, Джереми said:

Гледаш от отправната система на пътя, дължината на колелото намалява с точно толкова, когато гледаш отсечка от пътя равна на дължината на колелото , гледано  от отправната система на колата. 

Expand  

Да, но доколкото разбрах Сканер, в системата на пътя, за един оборот на колелото, същото се премества на разстояние, колкото е обиколката на колелото в покой

  On 4.09.2023 г. at 10:57, Джереми said:

Двете скъсявания не са ли равни, и това означава че се анулират независимо от коя система ги гледаш.

Expand  

Да, в системата на колата, скъсяването на пътя и скъсяването на обиколката на колелото се анулират. И следователно, оборотите на колелото са еднакви и в двете системи

  On 4.09.2023 г. at 11:17, scaner said:

Във вертикална права.

Но всяка точка контактуваща с пътя, е неподвижна, и последователността от тези точки се нанасят във времето върху пътя колкото е обиколката на неподвижното колело.

Expand  

А в системата на колата? Там не е ли точка? 

  • Глобален Модератор
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 11:27, Kоко said:

А в системата на колата? Там не е ли точка? 

Expand  

Там и пътят който трябва да се измине, става нула :) Така че не е добре да се мисли в терминологията на движение със скоростта на светлината.

  • Потребител
Публикувано
  On 4.09.2023 г. at 11:36, scaner said:

Там и пътят който трябва да се измине, става нула :) Така че не е добре да се мисли в терминологията на движение със скоростта на светлината.

Expand  

Разсъждавайки над това:

  On 4.09.2023 г. at 10:20, scaner said:

 в системата на самата кола. Там пътят който трябва да се измине е S/gamma (лоренцовото съкращение). Но колелото като се върти с такава скорост, му се скъсява периферията (което води до скъсяване на радиуса

Expand  

Стигам до извода, че с увеличаване на оборотите на едно колело, неговия диаметър намалява. Така ли е? 

  On 4.09.2023 г. at 11:17, scaner said:

Във вертикална права.

Expand  

Не би ли трябвало да има разлика във формата на подвижно въртящо се и подвижно невъртящо се колело? 

  On 4.09.2023 г. at 11:17, scaner said:

Но всяка точка контактуваща с пътя, е неподвижна, и последователността от тези точки се нанасят във времето върху пътя колкото е обиколката на неподвижното колело.

Expand  

Как се нанасят тези точки от тази права върху пътя? Пълзят нагоре/надолу ли? 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
/* Revenue-Ads-Footer */ /* За дарение */
×

Подкрепи форума!

Дори малко дарение от 5-10 лева от всеки, който намира форума за полезен, би направило огромна разлика. Това не е просто финансова подкрепа - това е вашият начин да кажете "Да, този форум е важен за мен и искам да продължи да съществува". Заедно можем да осигурим бъдещето на това специално място за споделяне на научни знания и идеи.