Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Колко е две плюс две? Зависи от мисленето.

Логическото мислене ще каже четири, а образното хиляда и две… най- малко.

Цитирай

„Ако до всяко добро същество
застане поне още едно,
ех, ще започне такъв живот,
че само си викам "Дано".

Ако към тия две същества,
прибавиш и още две,
ти знаеш ли колко прави това?
Най-малко хиляда и две.”

Не става дума за противоречие, а просто в логическото мислене е научено и запомнено предварително  знанието, че всяко следващо число в редицата е предходното плюс единица, докато при образното, образите се свързват асоциативно. В отговор на въпроса „Колко е едно плюс едно?” може да се получат невероятни асоциативни връзки и само една логическа. Немислимата математическа задача „Колко става като от едно извадиш едно?” с отговор „ две”, в образното мислене получава отговор „Това е родилка и нейното бебе”. Вярно, нали?

Изобщо логическото мислене свързва нещата в някаква логическа връзка, докато образното ги обединява в някаква асоциативна връзка. При това тази връзка може да не е общоприета, конвенционална, а индивидуална, лична.

 

Така познанието ни за процесите може да свързва нещо по асоциация, но и по закономерна  връзка. Второто е по- сложно, защото трябва да бъдат познати реалните отношения, а първото е по- леко за обяснение.

В случая не твърдя, че образното мислене няма свои закономерности и изучаване. Просто аз не ги познавам. Зная, че родители правят забележки на децата си за неправилно мислене, но от това не мога да си създам представа за законите.

Цитирай

Виц: В еврейското училище : „ Деца, 2+2 е 4, може и 5 с данъка, в краен случай – 6 с комисионната, ако някой иска повече – арменското училище е отсреща”.
по: https://debati.bg/spetsialno-za-debati-bg-224/

 

  • 3 years later...
  • Потребител
Публикува

Съответно на опита ми, философстването на обикновен човек като мен и то в игров, а не професионален ключ показва, че професионалните са започнали да мислят по- отдавна и са стигнали по- далеч.

Обаче имам с тях някои разминавания, които не меря в чия полза са. :) Даниъл Канеман в "Мисленето" излага виждане, че мисленето е структурирано от Система 1, която е сходна с това, което виждам като Образно асоциативно мислене или това, което сравнява образи (не само зрителни) и Система 2 на която дава друго описание. Обаче тук ще пусна това, което е написал за Система 1, най- вече като храна за размисъл или ресурс за нещо по- нататък, което още не зная кое е..

"Характерни черти на Система 1

Генерира впечатления, чувства и наклонности; когато бъдат одобрени от Система 2, те стават убеждения, нагласи и намерения.

Оперира автоматично и бързо, с малко или без никакво усилие и без чувство на съзнателен контрол.

Може да бъде програмирана от Система 2 да мобилизира вниманието, когато бъде открит определен модел (търсене).

Изпълнява изискващи опитност реакции и генерира изискващи опитност интуиции след адекватен тренинг.

Създава свързан модел на активирани представи в асоциативната памет.

Свързва чувството за когнитивна лекота с илюзии за истина, приятни чувства и намалена бдителност.

Различава изненадващото от нормалното.

Подсказва и измисля причини и намерения.

Пренебрегва двусмислеността и потиска съмнението.

Предубедена е да вярва и да потвърждава.

Преувеличава емоционалната последователност (ефект на ореол).

Фокусира се върху съществуващите данни и пренебрегва липсващите данни (ОКВЕВКЕ).

Генерира ограничен набор от базисни оценки.

Представя групите чрез норми и прототипи, не интегрира.

Съчетава интензивности от различни скали (напр. размер със звук).

Изчислява повече, отколкото е възнамерявала (умствен автомат).

Понякога подменя трудния въпрос с по-лесен (евристика).

По-чувствителна е към промените, отколкото към състоянията (теория на перспективите)

Надценява ниските вероятности.

Показва намаляваща чувствителност към количеството (психофизика)

Реагира по-силно на загубите, отколкото на печалбите (отвращение към загубата).

Поставя в тясна рамка, изолирани един от друг, проблемите, които трябва да реши."

  • 3 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

В образното мислене нещата са многозначни. Често случайните връзки изменят същността, но пък дават възможност за нов поглед. Според мен това пречи на вярното предаване на информацията. 

Наскоро се сетих за образа Пантера или по- скоро алегорията зад нея. У Данте, когото спират три звяра по пътя към рая, единият е пантера и той се тълкува като алегория на сладострастието. У Киплинг пантерата е приятел, закрилник и наставник на Маугли. Може да се добавят и други, дори безброй алегории, приложими за Пантера. Един напредък в живота на човека е било, когато VI означава шест при римляните винаги и навсякъде. Не може да означава четири или седем... Е, в някои други страни може. Пантерата обаче може да има различен смисъл.

С усъвършенстването на йероглифното писмо, отделните образи добиват конкретен, непроменим смисъл. Лешоядът има ограничен брой значения. Мисля, че това е напредъкът в културата.

  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, Втори след княза said:

напредък в живота на човека е било, когато VI означава шест при римляните винаги и навсякъде. Не може да означава четири

Римляните не са ли ползвали знака IV за числото четири?

  • Upvote 1

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!