Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 8 минути, sir said:

Кировата "заслуга" е в това, че за разлика от всички предишни пред него се появи златен шанс покрай войната в Украйна. Да, звучи гадно на фона на жертвите и баталиите там, но за нас беше златен шанс да се договорим с основните играчи и да си решим няколко проблема наведнъж. Друг такъв шанс не е сигурно дали някога ще ни се отвори. Киро насра - този път и звездички няма да слагам, за да е ясно на всеки за какво иде реч.

Че Киро сгреши с Украйна, че е виновен, че отиде нахуй и т.н.  спор няма. Общото обаче между тези факти и казуса Македония е горе-долу същото, както между руската гаранция от преди 110 години и сегашната френска. Както се разбра обаче нямаме  гаранция от велика сила, а от временния председател на ЕС. С други думи общото е отказа да се види същността на проблема.   Докато обаче не се види същностния проблем, няма и същностно решение.   

Спорът ни с Македония няма никаква връзка с решението за Украйна или ако има тя е нищожна.  Много, ама много наивно е да мислиш, че американците или който и да е друг може да ни реши проблема с македонците и да ги накара да приемат нашите 1001 искания. Това нито отговаря на стила на американците, нито отговаря на собствените им политически разбирания. Да, щяха да натиснат македонците, но положително решение за нас няма.  Виж случая с Гърция. САЩ са безспорен съюзник на Гърция, гръцкото лоби е едно от най-силните в САЩ, но още веднъж ще те помоля да питаш Плашко как се възприема в Гърция Преспанското споразумение. 

Голямото осиране го направи Борисов  като реши да финализира процеса в средата на нищото. Или пък е решил да промени тактиката в  средата на процеса.. Не знам какво точно е решавал и дали го е решавал, а не просто да е бил изпързалян от Каракачанов, но това в случая няма никакво значение. И не го казвам самоцелно да търся вина в някой, а защото ако човек иска да направи правилните неща от тук нататък трябва да е наясно какво и как е направено до момента и къде точно се намира.  Иначе вероятността да направи мазалото още по-голямо хич не е малка. 

Това което е задължително да се направи в момента е, политиците да се съберат, да анализират случилото се до момента да осъзнаят какво е станало и да се опитат да намерят някакво решение за минимизиране на щетите и за действията от тук нататък. И не става въпрос за политиците от една партия или коалиция, а за възможно най-широко обхващане на основните политически сили.  Ако наистина става въпрос за "национални интереси" се прави точно така. Без подобно нещо политическите последствията може да са катастрофални.  Дотогава е по-добре да не правят нищо по този въпрос, защото каквото и да направят ще е грешка. 

Доколкото обаче няма да направят нищо подобно ни очакват поредица от политически кризи, най-вероятно всяка по-мощна от предишната.   

  • Мнения 3,7k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува
Преди 14 минути, Atom said:

Спорът ни с Македония няма никаква връзка с решението за Украйна или ако има тя е нищожна.  Много, ама много наивно е да мислиш, че американците или който и да е друг може да ни реши проблема с македонците и да ги накара да приемат нашите 1001 искания. 

Като не се разбира - не се разбира. Булгароида по-горе и той не разбира. Ами не мога да ви наливам акъл с фунийка. :)

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 11 минути, sir said:

Като не се разбира - не се разбира. Булгароида по-горе и той не разбира. Ами не мога да ви наливам акъл с фунийка. :)

Абе аз теб те разбрах, но ти явно също си в някакъв ступор или режим на отричане.  Добре Киро е виновен. И като Киро е виновен ще се реше ли оттук нататък въпроса или просто ще си повтаряме като папагали, че Киро е виновен. Днес, утре, други ден, догодина, след още 2 или 5 години и така докато въпросът го реши от някой друг без нашето участие.  И тогава  ще въздъхнем доволни е ще кажем - Киро е виновен, че изпусна златния шанс, ние нямаме нищо общо. 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува
Преди 16 минути, sir said:

Като не се разбира - не се разбира. Булгароида по-горе и той не разбира. Ами не мога да ви наливам акъл с фунийка. :)

Кое викаш не разбирам? Че са много неща? А като седна да мисля ставам като Сократ.

  • Потребител
Публикува
Преди 36 минути, Atom said:

Голямото осиране го направи Борисов  като реши да финализира процеса в средата на нищото.

Кое по-точно?

  • Потребител
Публикува
Преди 6 минути, Atom said:

Абе аз теб те разбрах, но ти явно също си в някакъв ступор или режим на отричане.  Добре Киро е виновен. И като Киро е виновен ще се реше ли оттук нататък въпроса или просто ще си повтаряме като папагали, че Киро е виновен. Днес, утре, други ден, догодина, след още 2 или 5 години и така докато въпросът го реши от някой друг без нашето участие.  И тогава  ще въздъхнем доволни е ще кажем - Киро е виновен, че изпусна златния шанс, ние нямаме нищо общо. 

Като се обърне колата - пътища много. 

Приключвам айде, полза от спорове вече няма.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 16 минути, sir said:

Като се обърне колата - пътища много. 

Приключвам айде, полза от спорове вече няма.

Сега чак схванах. Явно тактиката на Борисов е била нещо от сорта - ние ще се изсерем, а после все ще намерим някой да го обвиним, че не ни е изчистил лайната и не ни е избърсал задниците.  Сега се намери и виновен. Киро е виновен и е изпуснал златния шанс да го направи.

И за мен няма никаква полза, пък и нали се разбрахме вече, че Киро е виновен за казуса Македония.  Какво да му обсъждаме повече. 

Редактирано от Atom
Публикува (edited)
Преди 1 час, bulgaroid said:

Ти да видиш, я дай примери?

Ами ти да видиш...🙂

Например: според вдъхновените от нацистките традиции, германски изследователски центрове, на балканите имало 282 подтиснати малцинства..😉

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува
Преди 33 минути, skiahtro said:

.

Има ли официална статистика или някакво достоверно проучване за това как гърците възприемат т.н. Преспанското споразумение като цяло и името Северна Македония в частност. Интересно е да се види колко процента от гърците ги възприемат като:
- успех на гръцката дипломация, който защитава националните интереси
- провал на гръцката дипломация, който застрашава националните интереси
- нямат определено мнение 

 

Публикува

Сигурно има статистика, но не вярвам да е достоверна.

В академичната общност, която се занимава с анализи, геостратегия и политическа география, се отчите като грешка.

Гърция има една от най-добрите школи в света, по геостратегия и политгеография.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 26 минути, skiahtro said:

Сигурно има статистика, но не вярвам да е достоверна.

В академичната общност, която се занимава с анализи, геостратегия и политическа география, се отчите като грешка.

Гърция има една от най-добрите школи в света, по геостратегия и политгеография.

 

Мен ме интересуват по-скоро настроенията на обикновените хора. Т.е. масовите настроения. Намерих някакво, но е правено от телевизия и доколкото разбрах по времето на някакъв дебат.  Все пак не е правено от професионална социологическа агенция, пък и по време на дебати числата много зависят от представянето на самите дебатиращи. Резултатите са следните:

47% - определено отрицателно
15%- по-скоро отрицателно
12% - определено  положително
15% - по-скоро положително

Или общите числа са 62% отрицателно отношение и  27% положително.  Явно останалите 11%  (до 100) са без определено мнение.

Това е от тук: https://www.naftemporiki.gr/story/1437927/pulse-oxi-sti-sumfonia-ton-prespon-leei-to-62

Доколко тези числа се доближават до масовите представи нямам никаква идея, но общата картина поне като настроения би трябвало да е нещо подобно. Т.е. хората които се отнасят отрицателно към това споразумение са повече от хората които се отнасят положително.   Дали наистина тези които не одобряват са над два пъти повече от одобряващите за момента не ми е ясно.  Не знам при толкова високо неодобрение гръцките политици предприемат ли непопулярни решения и как им се отразява по-късно.    

Както и да е.  Явно тези които не одобряват са повече, но чак да са били над два пъти повече,  много не ми се вярва. Най-вероятно реалното число е по-малко. 

 

 

 

Редактирано от Atom
Публикува (edited)

В Гърция имената Македония и Александър са национален символ! Нещо като Левски и Ботев за българите.. Колко доволен и съгласен би бил, примерно румънците да ти вземат Ботев и Левски?

Още повече, че Македония там никога не е имало дори и "северна"! Географска област "Македония" е творение на германци, руснаци и българи в 19 и 20 век. В Османската империя няма област "македония".

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 26 минути, skiahtro said:

В Гърция имената Македония и Александър са национален символ! Нещо като Левски и Ботев за българите.. Колко доволен и съгласен би бил, примерно румънците да ти вземат Ботев и Левски?

Още повече, че Македония там никога не е имало дори и "северна"! Географска област "Македония" е творение на германци, руснаци и българи в 19 век. В Османската империя няма област "македония".

Изобщо не се съмнявам, че е така.  Обикновено преди непопулярни решения има "подгряване" на масите.  За гръцкия случай предположих,  че преди да се вземе решението също е е имало някаква кампания по всички възможни легални и полулегални канали - медии, партийни мероприятия, известни личности и т.н. чрез които да се обработи общественото мнение и да го "подготвят" за решението.   Иначе не виждам как едно  непопулярно решение изобщо е възможно да мине.  Интересно ми беше какво са постигнали  след цялата подготвителна работа и какви са числата. 

Въпреки това пак ми е странно.  При над два пъти неодобрение не е ли все още много рисково за политиците които ще вземат такова решение?  Като знам как гърците скачат за щяло и нещяло, а пък и още повече методите които могат да използват протестиращите..... 

И ако след  всичките му там "подготовки" и обработване одобрението е стигнало само до 27%, колко ли пък да е било преди тях. 

Както и да е. Това ме интересува не толкова като исторически факт за самата  Гърция,  колкото  като някакъв много груб модел и шаблон за това какво може да се случи тук, ако политиците ни решат да "приключат" случая.  Вярно е, че България не е Гърция и българите не са гърци, но пък проблемът е сходен, макар и с доста специфики и разлики.  

 

Редактирано от Atom
Публикува (edited)

Сигурно имаше подгряване. Убеждаваха, че този проблем трябва да бъде решен и момента бил "сега". Въобще бе наложено мнение, че са закъсняли и че ако този проблем е бил решен още 90-те години, сега нямало да има никакъв проблем.

Никого не питаха. Споразумението го представиха го като свършен факт и после естествено убеждаваха всички че е положително. Някои пореваха, попсуваха и после се кротнаха...🙂

А че гърците са получили нещо в замяна, да подпишат това споразумение, можеш да бъдеш сигурен...🙂

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува (edited)

Ето един чех как е видял македонските земи преди 108 години. Обозначил е населението като българи. 

52020034941_3090908d09_h.thumb.jpg.a30044ff300e6379148415d151f68c3c.jpg

 

Любор Нидерле публикува редица статии за етнографията и археологията на славяните и редактира редица списания по въпроса. Още през 1902 г. започва издаването на „Славянски старини“ (Slovanské starožitnosti), в което публикува етнографска и езикова карта на Славянския свят.

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува
Преди 6 часа, skiahtro said:

Ами ти да видиш...🙂

Например: според вдъхновените от нацистките традиции, германски изследователски центрове, на балканите имало 282 подтиснати малцинства..😉

За сега е ясно, разкажи ми как Хитлер е търсил и защитавал малцинства на Балканите? Кой са тия малцинства,къде са, коя година,какво точно е направил в тяхна защита , че нещо ми се чини ,че не е така?

Публикува (edited)
Преди 34 минути, bulgaroid said:

За сега е ясно, разкажи ми как Хитлер е търсил и защитавал малцинства на Балканите? Кой са тия малцинства,къде са, коя година,какво точно е направил в тяхна защита , че нещо ми се чини ,че не е така?

🙂

За сега е ясно, че нищо не ти е ясно...😀

Например, не използва ли Хитлер малцинствения-етнически модел, да намеси България в нацистката окупация? Как ти се чини?😉

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува
Преди 42 минути, skiahtro said:

🙂

За сега е ясно, че нищо не ти е ясно...😀

Например, не използва ли Хитлер малцинствения-етнически модел, да намеси България в нацистката окупация? Как ти се чини?😉

Ясно, пиздиш както казват руснаците, какъв етнически модел какви пет лева, да вземеш да попрочетеш ли какво е станало ли? Ама да сравняваш съвременнните изкуствени теории за малцинства и групи и политиката на Хитлер ! Те това му викам висота на пиздежа, да ме прощават руснаците:ag: По големи тъпотий скоро не бях чел, оправи ми настроението рано сутрин,благодаря:ag: Бил използвал малцинствения-етнически модел , :ai: той милия едва ли ще разбере това което се има в предвид в съвременните разбирания, ама умниците му приписват щяло и нещяло, експерти хренови. Ай със здраве.

Публикува (edited)
Преди 2 часа, bulgaroid said:

оправи ми настроението рано сутрин,благодаря:ag: 

🥳

Пини малко солена вода, да не те пресече, рано сутрин..🙂 Пугаешся и трахаешся, както викат руснаците...😀

Ами тази политика е преди Хитлер...🙂 Виж там кой е разделял балканите на етноси, на измислена биологична база, за да се изкара истински римлянин и наследник...

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува

Добре ни обработиха. Решиха да вдигнат ветото точно по време на вота на недоверие, за да бъде изместено от информационното пространство. Така и се получи, в момента на никого не му е до Македония, а до вчера това се разглеждаше като национално предателство. Отделно наблюдаваме и невероятна координация между политическите субекти. Ако не сте забелязали, всички политици от Радев до Борисов използват един и същ епитет, за да опишат френското предложение - (много) добро. 

Screenshot_20220623-224019_Chrome.jpg

Screenshot_20220623-224108_Chrome.jpg

Screenshot_20220623-224146_Chrome.jpg

Screenshot_20220623-223919_Chrome.jpg

  • Потребители
Публикува (edited)
"Протоколът трябва да бъде подписан преди приемането на преговорната рамка", изтъкна Генчовска.

/МОЯ ЗАБЕЛЕЖКА: ПРОКОЛЪТ НЕ Е ПОДПИСАН ОТ ДВЕТЕ СТРАНИ/ 
В този протокол са описани ангажиментите, които Скопие поема с конкретни срокове.
 
 
 
 
Публикуваме пълния текст на документа, на който се позовават преговорната рамка и проекторешението на Съвета на ЕС за начало на присъединителните преговори на ЕС
Клуб Z
 
| 
Светът
22.06.2022, 17:23 ч.
последна редакция 22.06, 18:44 ч.
2570 прочитания
resize_%D0%B7%D0%B0%D1%81%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B5%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B0%20%D0%B1%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F%20%D0%BC%D0%B0%D0%BA%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%8F%20%D0%BA%D0%B8%D1%80%D0%B8%D0%BB%20%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B2%20%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%8A%D1%80%20%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B8%20%D1%81%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F%209%20%D1%81%D0%BD%20%D0%B2%D0%B1.jpg
Министър-председателите на България и Северна Македония Кирил Петков и Димитър Ковачевски. Снимка Веселин Боришев
 
 
 

Клуб Z публикува пълния текст на проект за двустранен протокол между правителствата на България и Северна Македония, който се отнася за прилагането на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между двете държави  и съдържа мерки за подобряване на двустранното сътрудничество и преодоляване на все още съществуващите спорни въпроси.

Протоколът е един от трите документа във френското предложение, което трябва да убеди София да вдигне ветото си върху началото на присъединителните преговори на Скопие с Европейския съюз. Другите два са проекторешения на Съвета на ЕС за започване на преговорите и преговорната рамка, т.е. условията, при които те ще се водят.

И проекторешенията, и рамката се позовават на протокола, който в най-конкретен вид съдържа исканията на България към Северна Македония. На практика той е "пътната карта", посочваща какво точно трябва да направят властите в Северна Македония, за да вдигне България ветото си.  

Протоколът засяга вписването на българите като държавотворен народ в конституцията на Северна Македония, въпроси на историята и на езика на омразата и на работата на двустранната историческа комисия.

В проекторешенията на Съвета на ЕС се казва, че той "приветства ... намерението на Северна Македония да започне и постигне приоритетно съответните конституционни промени, с оглед на включване в преамбюла на конституцията (ѝ) граждани, които живеят в границите на държавата и които са част от други народи, като българите".

Проекторешенията изрично посочват, че преговорите ще започнат тогава, когато Северна Македония "е изпълнила ангажимента си да завърши споменатите конституционни промени".

В проекторешенията се казва и че Съветът одобрява преговорната рамка и свиква "политическа междуправителствена конференция със Северна Македония на 23 юни 2022 (т.е. утре) в Брюксел на ниво държавни и правителствени ръководители, за да представи следващите стъпки на процеса на разширяване след приемането на преговорната рамка".

Това означава, че Съветът е в "повишена бойна готовност" да вземе решението на писмена процедура, без представители на страните членки да се събират в Брюксел. За такава процедура намекнаха по-рано днес източници от Европейската комисия.

Дали това ще стане предстои да видим. То зависи от позицията, с която българският министър-председател ще отиде на започващата утре среща на върха на ЕС, успоредно с която ще има и среща на върха ЕС-Западни Балкани. Тогава трябва да се състои и споменатата междуправителствена конференция.

Преговорната рамка поставя българския въпрос в групата  основни преговорни глави (като демокрация, върховенство на закона и човешки права), напредъка по които определя скоростта на придвижване по всички останали. По тях рамката изисква законодателство и регистрирана история на приложението му.

Изрично е подчертано, че ЕС очаква от Северна Македония да спазва Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество с България и че в това отношение тя трябва да покаже "активно ангажиране" и "осезаеми резултати". Изрично в текста на рамката са отбелязани "анти-дискриминацията и борбата с речта на омразата".

В рамката се посочва и че ЕС ще води преговорите със Северна Македония по въведените през 2020 г. нови правила, които позволяват преговорите да бъдат върнати в началната им точка или прекъснати по искане на комисията или на отделна държава членка. Такава мярка се задейства автоматично, освен в случай че държавите членки (т.е. Съветът) гласуват с квалифицирано мнозинство против нея.

Това означава, че българските искания са не само условие за започване на преговорите, но и че България може да прекъсне тези преговори или да ги върне назад, ако Северна Македония не спазва ангажиментите си. Рамката подчертава, че преговорите се водят съгласно член 49 от Договора на ЕС, според който приемането на нова членка изисква пълно единодушие на 27-те и че присъединителният договор на новата членка с ЕС подлежи на ратификация от парламентите на всички държави членки след подписването си.

Т.е. България ще има още поне три кръга възможности да контролира дали Скопие спазва поетите си задължения.

Следва пълният текст на предложението за двустранен протокол между България и Северна Македония:

 

П Р О Т О К О Л

от

Второто заседание на Съвместната Междуправителствена комисия, създадена на основа на член 12 от Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония, която се проведе в          на          2022 година

Отчитайки развитието на приятелски отношения между държавите, основани на зачитане на принципите на равноправие и правото на самоопределение на народите, 

Убедени в необходимостта от укрепване на сигурността, стабилността и сътрудничеството в Югоизточна Европа в дух на споделените евроатлантически ценности,

Подчертавайки необходимостта от преодоляване на отворените двустранни въпроси, възстановяване на доверието и стриктно изпълнение без по-нататъшно забавяне на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, подписан през 2017 г.,

Двете страни направиха преглед на прилагането на този Договор, приеха мерки за подобряване на двустранното сътрудничество и преодоляване на възникналите в изпълнението на Договора въпроси.   

ДНЕВЕН РЕД:

1. Преглед на постигнатото в изпълнение на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за периода от 10 юни 2019 г. до ... 2022г. в частта на секторното сътрудничество.

2. Приемане на Годишния доклад за работата на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по историческите и образователни въпроси между Република България и Република Северна Македония. 

3. Приемане на насоки за действия по изпълнение на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за следващ период

4. Подписване на Протокола от проведеното второ заседание на Съвместната междуправителствената комисия.

ПО ПЪРВА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД: 

I Група

.............

II Група

.............

III Група

.............

IV Група

.............

ПО ВТОРА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД: 

Правителствата на Република Северна Македония и на Република България приемат доклада на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси (наричана по-нататък „Комисията“) за периода 2019 – 2022 г. със следните забележки:

1. През отчетния период Комисията проведе …./брой/ заседания. Независимо от постигнатия малък напредък по цар Самуил и темата за богомилската ерес, Комисията не прие други препоръки, което се оценява като незадоволително. 

2. Двете страни окуражават Комисията да активизира дейността си и да постигане ясни резултати,  в съответствие с чл. 8 ал.2 от Договора.

Двете правителства потвърждават своята подкрепа за Комисията, като се ангажират да създават благоприятна среда за нейната работа, да я насърчават да работи за повишаване на ефективността и постигане на конкретни резултати въз основа на строго научен дебат и с цел представяне на факти и събития от общата история, която свързва двете държави и народите им, в образователните системи. 

В своята работа Комисията стриктно да се придържа към разпоредбите на чл. 8, т. 2 от Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, а именно „… да допринесе за обективното, основаващо се на автентични и основани на доказателства исторически извори, научно тълкуване на историческите събития“. В съответствие с приложимите разпоредби от Договора от 2017 г., работата на Комисията не може да бъде едностранно прекратявана. 

Двете страни, в срок до две години, да включат в учебни програми, учебници и релевантните учебни материали, надписи на паметници, табели, информационни материали в музеи и други обекти с образователно и културно значение, както и релевантната информация в електронни информационни масиви с публична собственост, всички вече взаимно договорени резултати от работата на Комисията, в съответствие с чл. 8 ал.2 от Договора.

 Двете страни ще приведат в съответствие с препоръките на Комисията, в срок не по-дълъг от две години след одобряването им от Съвместната комисия по чл. 12, методическите указания, учебниците и други релевантни учебни материали, в съответствие с чл. 8 ал.2 от Договора.

Оригиналите на съответните исторически  извори и литературни текстове да бъдат достъпни, използвани и представяни от съответните образователни институции при тяхното изучаване.

Двете правителства ще приведат в съответствие с препоръките на Комисията, в срок не по-дълъг от две години след одобряването им от Съвместната комисия по чл. 12, съдържанието на надписи на паметници, табели, информационни материали в музеи, други обекти с образователно и културно значение, както и релевантната информация в електронни информационни масиви с публична собственост, в съответствие с чл. 8 ал.2 от Договора.

Всички бъдещи резултати от работата на Комисията ще се публикуват съвместно от двете страни в срок до шест месеца след приемането на договорените текстове от Съвместната Междуправителствена комисия по член 12 от Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, но ако това не бъде извършено в посочения период, всяка страна ще има правото да ги публикува самостоятелно.

ПО ТРЕТА ТОЧКА ОТ ДНЕВНИЯ РЕД:

В съответствие с взаимния интерес от утвърждаване на добросъседските и партньорски отношения, двете страни се ангажират да работят за изпълнение на следните ангажименти, произтичащи от Договора от 2017 г.: 

[Правителството на Република България заявява готовност, да даде съгласие за провеждане на Първа междуправителствена конференция на ЕС и Република Северна Македония, при условие, че Първата междуправителствена конференция ще се проведе непосредствено след като Република Северна Македония включи в своята Конституция тези нейни граждани, които живеят на територията на страната и са част от българския народ и ще хармонизира своето приложимо законодателство с направените промени в конституцията. Правителството на Република България поема този ангажимент с разбирането, че двете страни добросъвестно ще прилагат Договора и настоящия Протокол.]

I. Действия, които да бъдат предприети преди първата Междуправителствена конференция на ЕС и Република Северна Македония 

[Правителството на Република Северна Македония поема ангажимент, че преди провеждане на Първата междуправителствена конференция ще приключи съответните процедури и ще включи в своята Конституция тези нейни граждани, които живеят на територията на страната и са част от българския народ, и ще хармонизира своето приложимо законодателство, така че то да отразява направените изменения в Конституцията.]

Правителството на Република Северна Македония, в съответствие с чл. 11 ал. 5 от Договора, потвърждава ангажимента, че нищо от нейната конституция не може и не трябва да се тълкува, че представлява или някога ще представлява основа за намеса във вътрешните работи на Република България с цел защита на статута и правата на лица, които не са граждани на Република Северна Македония. 

Правителството на Република Северна Македония да предостави на Република България копия на всички методически указания, учебници, учебни помагала и други релевантни учебни материали в образователната програма на Република Северна Македония в съответствие с чл.12 от Програмата между правителството на Република България и правителството на Република Северна Македония за сътрудничество в областта на образованието и науката. 

Говор на омраза 

Страните потвърждават ангажимента си за предприемане на действия срещу прояви на говор на омраза и определят министерствата на външните работи като институции за контакт за съвместното идентифициране на такива случаи при надписи върху обществени сгради и паметници, текстове в учебници и учебни програми, както и в медийното пространство (включително онлайн и социални медии). 

Страните ще създадат, без забавяне, съответната процедура и конкретните стъпки за  предприемане на бързи и ефективни действия при идентифицирането на такива случаи.

Двете страни ще предприемат ефикасни мерки за предотвратяване на недобронамерена пропаганда от страна на институции и агенции и ще обезкуражават дейности на частни субекти, насочени към подстрекателство на насилие, омраза или други подобни действия, които биха навредили на техните отношения. 

Реабилитация на жертвите на репресии на комунистически режим

Правителството на Република Северна Македония, в съответствие с Декларацията на Събранието на Република Северна Македония от 2006 г. за извинение към жертвите от репресиите на режима в периода 1945-1990 г. и в духа на Резолюцията на Европейския парламент от 2009 г.  за Европейската съвест и тоталитаризма, да осъди и да се извини за несправедливостите и репресиите, извършвани в миналото, пряко или косвено, от югославския комунистически режим срещу граждани въз основа на тяхното етно-политическо самоопределение, вкл. по отношение на българите. 

Правителството на Република Северна Македония декларира, че ще създаде необходимата всеобхватна правна рамка за пълно отваряне на архивите на репресивния апарат на бившите служби на държавна сигурност от комунистическия период, включително полиция, цивилно и военно разузнаване и контраразузнаване в периода 1945-1991г. Тази всеобхватна правна рамка ще създава ясни възможности за свободен, неограничен и своевременен достъп, проучване, право на ползване, публикуване и институционално съхранение и опазване на съответните документи.

България декларира, че вече е обезпечила и ще продължи да обезпечава достъп до архивите на репресивния апарат на бившите служби на държавна сигурност от комунистическия период, с което създава ясни възможности за свободен, неограничен и своевременен достъп, проучване, право на ползване, публикуване и институционално съхранение и опазване на съответните документи.

Темата за историята 

При подписването на настоящия Протокол, страните ще публикуват на интернет страниците на двете правителства всички резултати и препоръки от досегашната работа на Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси. Резултатите и препоръките се прилагат към настоящия Протокол.

В изпълнение на чл. 8 ал.3 от Договора, двете страни договарят общ годишен календар за 2022 г. и 2023 г. за съвместни чествания на общи исторически събития и личност, които вече са били договорени от Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси. При наличие на политическа воля двете страни ще честват и други общи исторически събития и личности. Годишният календар се прилага към настоящия Протокол.

[Правителствата на двете страни, на съвместна церемония, ще открият обновени табели на крепостта на Цар Самуил в град Охрид, които ще отразяват препоръките на Комисията.] 

[Правителството на Република Северна Македония ще подготви и представи примерен урок за 7-ми от образователната програма на Република Северна Македония по темата за Цар Самуил, в съответствие с препоръките на Комисията и в съответствие с чл. 8 ал.2 от Договора.

 Този примерен урок се прилага към настоящия протоколи в бъдеще ще бъде включен в училищната програма в Република Северна Македония.]

Съвместната мултидисциплинарна експертна комисия по исторически и образователни въпроси ще разработи и изпълнява план за работа, който предвижда провеждане между 8 и 10 заседания годишно.   

 II. Мерки след провеждане на първа Междуправителствена конференция

Правителството на Република Северна Македония до началото на учебната година 2023-2024 г. да промени съдържането на учебника по  география за 7 клас.  

Двете страни се съгласиха, при идентифициране на други случаи на неоснователни етнически/териториални претенции в учебници и учебни помагала, те да бъдат изтеглени от образователните им програми и тяхното съдържание да бъде променено. 

Правителството на Република Северна Македония се ангажира, в периода на преговори за членство в ЕС, последователно да информира Република България за всички промени на съдържанието на всички учебници, учебни помагала и методически указания в образователната програма на Република Северна Македония и да предоставя копия на новите издания.

Говор на омраза 

Двете страни да продължат да обменят чрез дипломатически канали между министерствата на външните работи информация относно прояви на говор на омраза, идентифицирани при надписи и табели на обществени сгради и паметници, текстове в учебници и учебни материали, както и в медийното пространство (включително онлайн и социални медии) на територията на другата страна и да информират в разумен срок за предприетите от съответната страна действия за отстраняване без забавяне на идентифицираните случаи на говор на омраза в публичното пространство. 

Двете страни да гарантират, че държавното финансиране на нови книги, документални издания и списания, филми и друга художествена продукция, паметници на културата и чествания ще се осъществява в духа на Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество, като в този контекст всеки субект, финансиран от държавата, ще потвърждава в изрично и обвързващо изявление, че ще следи с необходимото внимание въпроса за недопускане на всички форми на говор на омраза и неспазването на това задължение ще представлява основание за спиране и възстановяване от страна на субекта на отпуснатото държавно финансиране. 

Двете страни ще предприемат ефикасни мерки за предотвратяване на недобронамерена пропаганда от страна на институции и агенции и ще обезкуражават дейности на частни субекти, насочени към подстрекателство на насилие, омраза или други подобни действия, които биха навредили на техните отношения. 

Реабилитация на жертвите на репресии на комунистически режим

Правителството на Република Северна Македония, в период до една година, да създаде необходимата всеобхватна правна рамка за пълно отваряне на архивите на репресивния апарат на бившите служби на държавна сигурност от комунистическия период, включително полиция, цивилно и военно разузнаване и контраразузнаване в периода 1945-1991 г. Тази всеобхватна правна рамка ще създава ясни възможности за свободен, неограничен и своевременен достъп, проучване, право на ползване, публикуване и институционално съхранение и опазване на съответните документи.

Правителството на Република България да сподели своя опит в тази област, включително по отношение създаването на специализиран централизиран архив, на основа на приетото от страната през 2006 г. законодателство в областта. България ще продължи да осигурява достъп до архивите на репресивния апарат на бившите служби на държавна сигурност от комунистическия период, с което ще продължи да създава ясни възможности за свободен, неограничен и своевременен достъп, проучване, право на ползване, публикуване и институционално съхранение и опазване на съответните документи.

Темата за историята 

Двете страни да се придържат към одобрените от Съвместната междуправителствена комисия по чл. 12 текстове като основа за организирането, съвместно или индивидуално, на чествания, както и да се придържат към тях в публични речи и изявления относно общи исторически събития и личности, за които въпросните чествания биват организирани. 

Двете страни да изготвят и представят примерни уроци на основа на препоръките на Комисията, по които Комисията е постигнала съгласие приложени към Протокола от следващото заседание на Съвместната междуправителствена комисия по член 12 от Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество и в бъдеще да бъдат включени в съдържанието на съответните учебни програми, учебници и други релевантни учебни материали, надписи върху табели, исторически монументи, паметници и информационни материали в музеи и други обекти с образователно и културно значение, както и в електронни информационни масиви с публична собственост.

Двете страни ще насърчат Комисията да завърши прегледа на периода на Средновековието в срок до една година от подписването на настоящия Протокол.

На следващото заседание на Съвместната комисия по чл. 12 от Договора, двете страни да одобрят препоръките на Комисията по целия период през периода на Средновековието.

В изпълнение на т. 3, ал. 3 от Протокола от първото заседание на Съвместната Междуправителствена комисия от 2019 г., правителствата на двете страни да насърчат Комисията да изготви и да предложи на двете правителства препоръки за съвместно отбелязване на общи исторически събития и личности, в срок до една година от подписването на настоящия Протокол.

Двете страни, не по-късно от учебната 2024-2025 г., да променят, където е необходимо, всички учебници по история в учебната програма, така че да отразяват постигнатите до този момент резултати от работата на Комисията, в съответствие с чл. 8 ал. 2 от Договора.

Двете страни да продължат да подкрепят и окуражават дейността на Комисията, поемайки ангажимент да продължат да хармонизират релевантните учебници и учебни програми, в съответствие с резултатите от работата на Комисията, утвърдени от двете правителства. 

Двете страни подкрепят и окуражават Комисията да завърши работа по всички периоди от общата история, която свързва двете държави и народите им, в съответствие с чл. 8 ал.2 от Договора, с цел цялостното имплементиране на тези нейни препоръки в образователните програми преди ратификацията на Договора за присъединяване на Северна Македония към ЕС.

Република Северна Македония ще предприеме мерки за осигуряване на ефективен достъп до равни права, защита от дискриминация и опазване на културата и идентичността на българската общност в Република Северна Македония:

·        Постигане на устойчиви резултати в превенцията и реакцията срещу прояви на език на омраза към България и българите в Република Северна Македония в медийното пространство, вкл. в онлайн и социални медии, в Република Северна Македония. 

·        Постигане на устойчиви резултати в превенцията, разследването и наказателното преследване при престъпления от омраза, прояви на език на омраза и на дискриминация срещу българите в Република Северна Македония. 

·        Предприемане на ефективни мерки за повишаване на осведомеността относно институционалните механизми по правата на човека и повишаване на доверието на българите в Република Северна Македония към тези механизми и национални институции. 

·        Постигане на устойчиви резултати за гарантиране на свободното упражняване на правата на българите в Република Северна Македония за свободно изразяване, опазване и развитие на идентичността и специфичните характеристики на тяхната общност, както и за свободно използване на символите на тяхната общност.

Подписан в …………….. на ……………… в два оригинални екземпляра, всеки един на официалните езици на  страните – български език, съгласно Конституцията на Република България и македонски език, съгласно Конституцията на Република Северна Македония, като и двата текста имат еднаква сила.

 

СЪПРЕДСЕДАТЕЛ  ОТ СТРАНА НА РЕПУБЛИКА СЕВЕРНА  МАКЕДОНИЯ                        СЪПРЕДСЕДАТЕЛ   ОТ СТРАНА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ 

Редактирано от nik1
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 43 минути, DragIvan said:

Добре ни обработиха. Решиха да вдигнат ветото точно по време на вота на недоверие, за да бъде изместено от информационното пространство. Така и се получи, в момента на никого не му е до Македония, а до вчера това се разглеждаше като национално предателство. Отделно наблюдаваме и невероятна координация между политическите субекти. Ако не сте забелязали, всички политици от Радев до Борисов използват един и същ епитет, за да опишат френското предложение - (много) добро. 

Нищо не е вдигнато.  Днес в НС ще приемат декларация с която подкрепят френското предложение, но с някакви добавки. Т.е. с допълнителни искания.  Македония от друга страна иска отстъпки, иначе отхвърля предложението в  този му вид. Довечера на съвета на ЕС, при гласуването на предложението, Петков ще повтори позицията на НС,  а някоя страна (Чехия, Словакия или която и да е друга) ще отхвърли предложението и с въпроса се приключва.   

Няма вариант след като РСМ е отхвърлила това предложение, съветът на ЕС да го гласува положително и да го направи обвързващо за в бъдеще. С други думи нещата ще се нулират, ветото си остава, а с проблема и неговото разрешаване през следващия период от 6 месеца ще се занимава Чехия.

Редактирано от Atom
  • Потребители
Публикува (edited)
Преди 16 часа, sir said:

На който не му е ясно, че темата С. Македония минава през геополитически интереси, е обречен да се занимава с вътрешнополитически дребнотемия и kleta majka balgaria. 

Е то причните и интересите са разностранни.

Важи за случая и това:

Тези които мислят, че спряните канали за корупция и източване (не са само двата последни), предстоящите големи пари по Плана за възстановяване и развитие, Предстоящите промени в Закона за  КПКОНПИ (и цялостана промяна на структурата), Избора на нов ВВС (той  избора  отиде на кино) , Избор на Главен инспектор  в Инспектората на ВСС (той също отиде на кино) и мног други предстяши замислени от управлаваящата коалиция законодателни промени нямат  общо  със ставащото, са осъдени да се ровичкат в карти

 

 

Преди 16 часа, sir said:

Мистър Киро не прави изключение в това отношение. Тъжно, но факт.

А сигурни ли сме, че Петков не знае за това какви са интересите на различните страни/държави? Може да знае, разбира се. Ако перефразирам поговорката:  "едно е да знаеш, друго е искаш, трето е да можеш , четвърто е да го направиш". 

Редактирано от nik1

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!