Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2021: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Космическата 2021: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?

2020-boeing-starliner-preparing.jpg

На тази снимка, заснета на 8-ми декември т.г., се вижда космическият кораб "Старлайнър" по време на предстартовата му подготовка за полета през март 2021 г. Photo credit : NASA / John Proferes

Считано от днес, 13 декември, започвам с традиционната поредица "празнични статии", в които правя обзор на изминаващата година и очертавам събитията, предстоящи да се случат през следващата година. 

13 декември 2020 г. 20:30 ч.

Светослав Александров. Отиващата си 2020-та година най-накрая донесе на американската космонавтика дългоочакваното скъсване със зависимостта от руските кораби "Союз" по отношение на превоза на астронавти до Международната космическа станция. Дебютното изстрелване на "Крю Драгън" в пилотиран режим на 30-ти май беше историческо - за пръв път хора полетяха до орбита на борда на космически кораб, който е собственост на частна фирма. 

Но настоящата година донесе и разочарования - като изключим СпейсЕкс, всички останали компании претърпяха нова порция проблеми и отлагания. Или иначе казано - не трябваше през 2020-та Илон Мъск да е единственият освен руснаците, който е изстрелял хора в космоса. Надеждите са, че през 2021-ва закъснелите фирми най-после ще наваксат. 

Мнозина биха попитали - кому е нужно това? Защо е наложително САЩ да е единствената държава в целия свят, която разполага с повече от един тип космически кораб? Въпросът звучи разумно, особено на фона на факта, че Русия разполага единствено със "Союз"-ите, поне докато бъде разработен корабът от следващото поколение "Орел". Същото се отнася и за китайците - те имат само "Шенчжоу", макар че през май тази година изстреляха прототип на нов тип кораб. Смисълът е, че макар че сме навлезли в 21-ви век, все още има твърде малко космически кораби в световен мащаб и това излага на риск усвояването на околоземното пространство. Представете си, че "Крю Драгън" претърпи аномалия и скоро след това същото се случи и със "Союз". Какво ще стане тогава с постоянното човешко присъствие на МКС? Да напомним и геополитическите причини за необходимостта от резервен кораб - американците преживяха отвратително десетилетие без способност да пращат самостоятелно астронавти в космоса и трябваше да търпят подигравките на Рогозин, особено след кризата в Украйна. Нормално е да желаят да разполагат с алтернативен вариант, ако нещо неочаквано възникне с "Крю Драгън". "Старлайнър" трябва да бъде приведен в готовност възможно най-скоро. 

Нека да започнем с очевидния №1: 

СпейсЕкс

benken-hurley-return-home.jpg

На снимката: Боб Бенкен и Дъг Хърли биват посрещани от наземните екипи след успешното им завръщане на Земята през август. Photo credit : NASA/SpaceX

През 2020-та година триумфът на компанията на Илон Мъск беше пълен. В началото на годината, през януари, СпейсЕкс благополучно проведе последния си безпилотен тест на "Крю Драгън", по времето на който бяха тествани системите за аварийно спасяване. Тъй като всичко премина удачно, това откри пътя към дебютния пилотиран полет с Боб Бенкен и Дъг Хърли. Изстрелването на двамата астронавти бе факт на 30-ти май. Не може да омаловажим този миг. Не говоря за техническия аспект - ясно е, че в Щатите са налице всичките необходими технологии за изпращането на хора в космоса. Не говоря и за основната разлика между днешните времена и епохата на совалките - т.е. че НАСА просто подпомага частни фирми, без да участва активно в разработката на космическите им кораби. Говоря най-вече за психологичния момент. Културата на американската космическа агенция е твърде различна от тази, която през 60-те години е пратила човек на Луната. Тя е белязана от катастрофите на совалките "Чалънджър" и "Колумбия". Това принуди НАСА да постави купища бюрократични изисквания пред двете основни фирми, на които разчита - Боинг и СпейсЕкс. Мнозина се съмняваха, че фирмите ще са в състояние да изпълнят изискванията. Имаше дори основания да се предполага, че НАСА никога вече няма да се осмели да прати човек в космоса.

Всички тези притеснения останаха в историята. Няколко месеца след триумфа на Бенкен и Хърли, през ноември, СпейсЕкс повтори постижението си и изстреля нов кораб "Крю Драгън" - този път с четирима души на борда. А през декември беше изпратен до МКС дебютният товарен кораб "Карго Драгън", базиран на пилотирания. 

Какво следва за СпейсЕкс през 2021 г.? Най-общо казано: очакванията към компанията са да продължи в същия дух. Голямата цел е през следващата година към МКС да има непрекъснато прикачен поне един кораб "Драгън 2", било то в пилотиран вариант "Крю Драгън" или в товарен "Карго Драгън". Планира се следващият екипаж към станцията, състоящ се от астронавтите Шейн Кимброу, Меган МакАртър (НАСА), Акихико Хошиде (Япония) и Тома Песке (ЕКА), да излети в края на март или през април. Други четирима астронавти трябва да бъдат изстреляни през септември. 

Някъде през 2021-ва очакваме стартовете и на още две пилотирани мисии на "Крю Драгън". Възможно е те да бъдат отложени за 2022-ра, тъй като са насрочени съвсем за накрая на календарната година, но когато и да станат реалност, ще са много интересни. По време на първата, осъществявана под патронажа на фирмата Аксиом, към МКС ще полетят Том Круз и Дъг Лайман с цел заснемането на игрален филм. Другата, органзирана от Спейс Адвенчърс, няма да е към станцията, а четирима души ще трябва да се отдалечат от Земята на разстояние 1 000 километра. 

Това ще е най-значимият момент за пилотираната космонавтика след епохата на програмите на НАСА "Джемини" и "Аполо". Никога след последното стъпване на човешки крак на Луната през декември 1972 г. астронавти не са напускали пределите на ниската околоземна орбита. Догодина, живот и здраве, туристи ще полетят до средна околоземна орбита. 1 000 километра разстояние от нашата планета не са шега работа! 

Боинг

2020-boeing-starliner-preparing.jpg

 На тази снимка, заснета на 8-ми декември т.г., се вижда космическият кораб "Старлайнър" по време на предстартовата му подготовка за полета през март 2021 г. Photo credit : NASA / John Proferes

Ех, Боинг, Боинг... Трудно ми е да пиша за падението на някогашния гигант. Докъм края на миналата година компанията беше фаворит и се считаше за потенциален победител в импровизираното състезание за изпращането на човек до МКС. Много експерти, включително работещи в НАСА, залагаха, че Боинг, а не СпейсЕкс ще осъществят първа пилотирана мисия до станцията.

Всички знаем какво се случи - през декември 2019 г. корабът "Старлайнър" излетя успешно, но заради софтуерен бъг не успя да извърши скачване с МКС. Това принуди екипите да върнат кораба на Земята два дни след старта. Кацането бе безупречно и както ръководството на НАСА, така и това на Боинг изразяваха становище, че проблемът със софтуера е дребен. Важното е, че корабът е излетял в космоса и се е върнал успешно. Няма скачване - голяма работа, това не е нещо, от което зависи животът на астронавтите. "Старлайнър" е безопасен, окей? 

Но през зимата на 2020-та излязоха наяве няколко неприятни факта. След приключването на разследването обществеността бе изненадана да научи, че освен бъга, предотвратил скачването, е бил констатиран втори софтуерен бъг, който замалко е щял да застраши кацането! Нито Боинг, нито НАСА сметнали за нужно да информират хората. Стана ясно също така, че компанията изобщо не е изпълнила цялостен интеграционен тест на "Старлайнър" - и въпреки това НАСА е допуснала кораба до полет. На фона на толкова много гафове вече нямаше как американската космическа агенция да защитава до безкрай Боинг и фирмата бързо се превърна от галеничето в лошото момче. По-късно през пролетта Боинг даже не успя не спечели договор на НАСА за строеж на спускаем апарат, който да достави хора на Луната в рамките на програмата "Артемис". 

Най-важното обаче е, че НАСА и Боинг взеха решение следващата мисия на "Старлайнър" да е безпилотна и този път трябва да се стигне до скачване с МКС. Чак след като всичко мине успешно, ще се мисли и за пилотиран старт. Агенцията предостави лист от над 80 препоръки, които Боинг следваше да изпълни. 

Дългият списък предопредели да изпратим 2020-та без ново изстрелване на "Старлайнър". Така че какво следва за Боинг през 2021 година? 

В началото на декември т.г. НАСА и компанията определиха датата за повторния безпилотен полет на кораба: 29 март 2021-ва. "Старлайнър" ще превози до МКС манекена Рози и известно количество провизии. Мисията ще се наблюдава с изострено внимание от страна на НАСА, като най-вече ще се следи за нови софтуерни гафове. Такива обаче вече не се очакват, тъй като специалистите на Боинг работят рамо до рамо с тези на НАСА и провеждат съвместно множество симулации. Преди старта ще бъде проведено и цялостно интеграционно изпитание - стъпката, пропусната от Боинг преди мисията от декември 2019-та. 

Ако всичко мине наред, през лятото на 2021-ва очакваме дебютният пилотиран полет на кораба. Дано планът бъде изпълнен! Макар че Боинг направиха множество издънки през изминалите една-две години, все още не е късно нещата да се поправят и дай Боже в края на следващата година да отбележим, че в Щатите са налични два пилотирани орбитални кораба! 

А сега да насочим вниманието си към суборбиталните компании.

 

Блу Ориджин

2020-13-october-blue-origin-launches.jpg

Кадър от изстрелването на "Ню Шепърд" през октомври. Photo credit : Blue Origin

Поредната разочароваща година за Блу Ориджин! За кой ли път пиша това изречение в края на всяка година! Феновете на компанията твърдят, че конкретно от фирмата на Джеф Безос не бива да се очаква забързване, защото така или иначе символът ѝ е костенурката, а мотото - Gradatim Ferociter. Но там е проблемът - ако приемем, че към настоящия момент заекът е Илон Мъск, все още няма признаци да видим как костенурката го изпреварва. Имаме прекалено много Gradatim, но твърде малко Ferociter. 

През 2020-та година беше изпълнен само един-единствен полет на суборбиталния кораб "Ню Шепърд" с експерименти на НАСА. Трудно е да се разбере какво точно се случи и защо активността на Блу Ориджин бе отчайваща. Но статия, написана на страниците на The Verge на 2-ри април, разказва, че ръководството на компанията е настоявало да бъде осъществено изстрелване навръх пандемията от коронавирус и това е довело до недоволство сред работниците, защото не се чувствали сигурни да се трудят в тези условия. 

В интерес на истината е трудно да се пише за Блу Ориджин. За разлика от компанията на Илон Мъск, която има ясен план - разработката на ракети "Фолкън", след това на "Крю Драгън", пилотирани полети до МКС, после "Старшип", мисии до Луната и Марс и т.н., във фирмата на Безос изглежда, че се придвижват множество разнородни програми, които се конкурират за ограничени ресурси. Кой е приоритетният проект за Блу Ориджин? Доставката на двигатели "BE-4" за Юнайтед Лонч Алайънс? Строежът на лунен спускаем апарат за НАСА? Строежът на свръхтежката ракета "Ню Глен"? Експлоатацията на суборбиталния кораб "Ню Шепърд"? 

И макар че мнозина очакваха Джеф Безос да е равностоен конкурент на Илон Мъск, практиката показа, че Блу Ориджин постепенно се превръща в "ОлдСпейс" фирма - т.е. в копие на тромавите и бюрократизирани Боинг и Локхийд Мартин. 

Колко полета ще има през 2021 година на "Ню Шепърд"? Не се знае - летателните планове на компанията са фирмена тайна. В края на всяка календарна година ни се обещава, че предстоят още три-четири мисии, преди Блу Ориджин да изпрати човек в космоса. И това все не се случва. Нека да приемем, че този път НАИСТИНА ни делят три-четири полета до пилотирана експедиция. Ако и догодина бъдат изстреляни една, максимум две ракети, аз се съмнявам, че ще станем свидетели на старт с хора на борда преди края на следващия декември.

Засега "Ню Шепърд" се превръща в основния кораб на САЩ, превозващ суборбитални безпилотни товари - и това се очертава да продължи и в бъдеще. При необходимото търсене компанията очаква да провежда 2-3 роботизирани мисии. Това не е оптимистичен сценарий за по-сериозно развитие. Аз също нямам големи очаквания. Поне за мен изглежда, че "Ню Шепърд" престава да бъде приоритет за Безос. Сега, след като предприемачът е спечелил договор на НАСА за строежа на спускаем апарат за лунни мисии, след като е започнала доставката на двигатели за ЮЛА, очевидно суборбиталният кораб ще стои във фонов режим, летейки спорадично на безпилотни полети - поне докато му дойде времето да изстрелва хора. Ако изобщо това време дойде ... 

 2020-spaceship-two-aborted-flight.jpg

Снимка от полета на "Юнити" от 12-ти декември. Photo credit : Virgin Galactic

Силно разочароваща година и за Върджин Галактик, фирмата на Ричард Брансън. Изненадата е особено неприятна, защото корабът "Юнити" бе този, който в края на 2018 г. проведе първият пилотиран космически полет на САЩ след приключването на програмата "Космическа совалка" на НАСА. Вярно е - полетът бе само суборбитален, при това на 80-километрова височина, а не на 100-километрова (според т.нар. граница на Карман). Но все пак според дефинициите на НАСА и американските ВВС полетът бе космически. 

А може би не трябваше да се изненадваме? След само още един пилотиран полет през февруари 2019-та, компанията започна да се мести от Калифорния в Ню Мексико - мястото на комерсиалния космодрум Спейспорт Америка. Всички космически ентусиасти знаем какво се случва, когато започне подобно местене. Това вече се случи в Русия, когато "Хруничев" премести производството на ракетите "Ангара" от Москва в Омск и резултатът е липса на полети в продължение на цели шест години. 

Относно Върджин Галактик, вече наближават две години без пилотиран космически старт. Прочие, на 12-ти декември беше направен опит за изстрелване на "Юнити" в космоса, но скоро след освобождаването на кораба от самолета-носител настъпи проблем при запалването на двигателя и "Юнити" се завърна преждевременно. По предварителна информация причината за аномалията е компютърен дефект. Силно се надявам той да бъде решен и през 2021-ва година космическите мисии отново да започнат, защото отлаганията на Брансън вече стават банални и досадни. Компанията Върджин Галактик е основана през 2004-та с надеждата да изстрелва туристи в космоса. Изминали са 16 години - два пъти повече време, отколкото е било нужно на НАСА да прати човек до Луната, а редовни стартове на корабите на Брансън все още не са налице. Да, разбира се, предприемачът заслужава уважение за двете пилотирани мисии през 2018 и 2019 година, но те не са достатъчни, ако иска фирмата му да стане печеливша. 

Но имайки предвид факта, че през настоящата 2020-та година НАСА започна да закупува услуги от Върджин Галактик за суборбитални превози на полезен товар и по-нататък на астронавти, аз се съмнявам, че туризмът ще остане топ приоритет за компанията. Вероятно корабите на Върджин ще се използват най-вече за мисии на държавни агенции. Няма лошо, ако това е гарантът за тяхното съществуване и в бъдеще. 

През 2021-ва година очакваме Върджин Галактик най-малкото да успее завърши окончателно изпитателната си програма, като в това число се включва първия пилотиран космически полет от територията на щата Ню Мексико. Ако той приключи успешно, Ню Мексико ще стане едва третият щат на САЩ, от който е осъществена пилотирана мисия. Досега американските космически кораби са излитали или от Флорида, или от Калифорния. 

Стига този дебютен полет от Ню Мексико бъде успешен, той ще бъде последван от нова пилотирана мисия със самия Ричард Брансън на борда на "Юнити". 

Да оставим настрани частните инициативи и да насочим за малко вниманието си към програмата на НАСА "Артемис" за усвояване на Луната, кораба "Орион" и ракетата "Спейс Лонч Систъм". 

Орион

2020-orion-spacecraft-completes-testing.

Космическият кораб "Орион", построен от Локхийд Мартин за нуждите на НАСА. Photo credit : NASA

През 2021-ва година очакваме най-накрая безпилотния дебют на кораба "Орион" на първата му мисия до Луната. Ако този дебют бъде успешен, след още 2-3 години ще станем свидетели и на полет с астронавти до окололунна орбита. 

Само че аз имам сериозни основания да се усъмня, че до края на 2021-ва година роботизираното изстрелване на "Орион" ще е реалност. Поради две причини. Първата е, че през декември беше съобщено за повреда на космическия кораб. Отказалият компонент се намира в адаптера, свързващ сервизния с командния му модул. Специалистите на Локхийд Мартин и НАСА имат два избора - или да разглобят кораба, за да извършат нужния ремонт (процедура, която би отнела около година), или да дълбаят през панелите на адаптера, за да достигнат компонента.

Втората причина е, че "Орион" е обвързан с готовността на ракетата "Спейс Лонч Систъм", която Боинг строи за нуждите на НАСА. За да може ракетата да бъде одобрена за полет, тя трябва да мине през всичките си наземни изпитания, които включват "мокър тест" - т.е. цялостно зареждане на първата степен с гориво и симулация на обратно броене, след което трябва да последва статично огнево изпитание. В началото на декември беше оповестено, че при провеждането на "мокрия тест" са настъпили технически проблеми. НАСА и Боинг трябва най-късно до края на декември да изпълнят огневото изпитание, в противен случай агенцията няма да разполага с нужното време, за да достави всички компоненти на "Спейс Лонч Систъм" на космодрума Кенеди за тяхната интеграция за полет. 

Отлаганията са почти гарантирани, но все пак и през 2021-ва ще следим как се развива програмата "Артемис". 

Накрая искам да завърша тази статия с плановете на компанията Спейс Пърспектив, която няма да провежда същински космически полети, но вместо това ще изстрелва туристи до ръба на космоса с балон.

Спейс Пърспектив

space-perspective.jpg

Капсулата "Нептун" на Спейс Пърспектив. Image credit : Space Perspective

Изпращането на туристи до т.нар. "близкокосмическо пространство" на земната атмосфера с балон, т.е. на по-голяма височина от тази на пътнически самолет, но по-малка от необходимата за спътникова мисия, не е нова идея. През изминалите години множество предприемачи са се захващали с нея, но проектите не са стигали до никъде. Последни бяха Уърлд Вю, които очакваха да изстрелват хора в края на 2017 година. Но макар че тази фирма започна съществуването си с намерението да развива близкокосмически туризъм, в крайна сметка се преориентира към безпилотните полети. Това бе огромно разочарование за космическите ентусиасти, но Уърлд Вю попадна на незаета пазарна ниша, която няма нищо общо с пилотираните мисии. Пазарът реши... И досега Уърлд Вю изстрелва т.нар. "стратолити" - роботизирани апарати, които могат да работят в стратосферата в продължение на месеци. 

Спейс Пърспектив е основана от хора, които преди са участвали в разработките на Уърлд Вю, но вече искат да се фокусират върху пилотирания кораб. През 2020 г. новата фирма успя да набере финансиране от $7 милиона - достатъчно, за да може още догодина да изпълни пробен безпилотен полет на кораба "Нептун". Когато работата по него бъде завършена, корабът ще може да извежда на височина 30 километра екипаж от един пилот и осем туристи. Пътниците ще прекарват в близкокосмическото пространство около два часа, а цената на атракцията ще възлиза на около $125 000.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Блу Ориджин проведе първото за 2021-ва година изстрелване на кораба Ню Шепърд!

2021-14-jan-new-shepard-launch.jpg

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : Blue Origin

14 януари 2021 г. 20:15 ч.

Светослав Александров. Американската компания Блу Ориджин, основана от Джеф Безос, е "много близо до изпращането на човек в космоса" - това съобщи днес директорката на фирмата по орбитални продажби Ариан Корнуел след поредния успешен полет на кораба "Ню Шепърд". Стартът бе осъществен в 19:17 ч. българско време. За пръв път дебютира ракетата "Ню Шепърд 4" - именно това е носителят, който ще изведе хора в космоса. Излетя и първата капсула, оборудвана с нужния за пилотирана мисия набор от животоподдържащи системи. Може да се каже, че след днешния успех в САЩ има още един пилотиран космически кораб след "Крю Драгън" на СпейсЕкс и "Юнити" на Върджин Галактик - макар и само за суборбитални мисии.

Действително по подобие на "Юнити" на Върджин Галактик, капсулата на "Ню Шепърд" не достига до орбита, а само преминава височина от 100 километра - условната граница, която разделя земната атмосфера от космическото пространство. След това капсулата се завръща на Земята с парашути, а ракетата извършва меко кацане посредством двигателя си "BE-3". В хода на днешния старт всичко това бе изпълнено успешно.

Макар че по време на мисията тази вечер хора не летяха в космоса, на борда на кораба се намираше известният манекен Скайуокър. Имаше и 50 000 пощенски картички от ученици в цял свят - със сериозно присъствие и от училища в България. Ето кои са родните школа, участвали днес:

bezos.png

Eто от кои части на света летяха днес картички в космоса. Photo credit : Blue Origin

Макар и само суборбитален, корабът "Ню Шепърд" е важен етап от поетапното развитие на космическите проекти на Блу Ориджин. Например ракетата-носител използва двигател на водород и кислород "BE-3". Този двигател ще бъде монтиран и на втората степен на орбиталната ракета "Ню Глен", която очакваме да дебютира най-рано през тази година. Що се касае до първата степен, тя ще е оборудвана с двигатели на метан и кислород "BE-4". Те са в напреднал етап на разработка, като Блу Ориджин сътрудничи и на Юнайтед Лонч Алайънс, консорциума на Боинг и Локхийд Мартин. Целта е двигателите да се използват не само на "Ню Глен", но и на ракетата на ЮЛА "Вулкан", която ще замени настоящия носител "Атлас 5", работещ с построени в Русия двигатели "РД-180". 

Преди броени дни оповестих, че изпитателни двигатели "BE-4" бяха монтирани за пръв път на "Вулкан" и още тази пролет започват нейните "мокри изпитания", в хода на които ракетата ще бъде зареждана с гориво.

Блу Ориджин работи и по проект на НАСА за строеж на спускаем апарат, който ще извози следващото поколение астронавти към повърхността на Луната. Фирмата на Безос не се труди по спускаемия апарат сама, а в сътрудничество с Локхийд Мартин, Нортроп Груман и Дрейпър. 

С тези ходове Блу Ориджин вече се оформя не като гъвкава "ню спейс" компания по подобие на Мъсковата СпейсЕкс, а като по-тромава "олд спейс" корпорация, която заема някогашната роля на Боинг за изпълнение на проектите на американската космическа агенция. 

Все пак не може да отречем - известен напредък има. Остава да разберем кога най-накрая Безос ще се осмели да прати човек в космоса. 

Видеозапис от днешното изстрелване - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3753-2021-14-jan-ns-launch

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

СпейсЕкс ще изстреля първата изцяло цивилна мисия още през тази година

2021-inspiration-4.png

На борда на кораба "Крю Драгън", който ще изведе в орбита мисията "Inspiration4", няма да има професионални астронавти. Photo credit : SpaceX

2 февруари 2021 г. 16:30 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания СпейсЕкс оповести, че още през тази година ще изстреля в космоса първата изцяло цивилна мисия. Под израза "изцяло цивилна" следва да се разбира, че на борда на космическия кораб "Крю Драгън" няма да летят професионални астронавти, а частно финансирани граждани на САЩ. 

Експедицията се финансира от 37-годишния милиардер Джаред Айзакман. Той ще командва космическия кораб и ще спонсорира останалите три места с благотворителна цел. Идеята на Айзакман е да бъде осигурено финансиране за Детската изследователска болница "Св. Юда" в Мемфис. Едно от местата ще бъде дадено на работник от самата болница. Името на космическия пътешественик не е оповестено, но се знае, че е жена. 

Второто място ще бъде връчено след кампания за набирането на средства за "Св.Юда", като името на избрания космически турист ще бъде оповестено посредством томбола. А третото място ще е запазено за заслужил предприемач, който използва платформата Shift4Shop. 

Уникалното за мисията, която носи названието "Inspiration4", е че тя няма да включва посещение на Международната космическа станция. Корабът "Крю Драгън" ще лети в околоземна орбита, като орбиталните параметри и продължителността на полета ще бъдат избрани по заявка на клиента - т.е. от Айзакман.

Източник: СпейсЕкс

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3778-2021-first-civilian-mission-spacex

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Компанията Върджин Галактик не е информирала обществеността за сериозни проблеми след полета през февруари 2019 г.

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе на 22-ри февруари пилотирания кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Впоследствие "Юнити" с тримата души на борда (Дейв Маккей, Майкъл Масучи и Бет Моузес) успешно достигна до космоса. Photo credit : Virgin Galactic

2 февруари 2021 г. 20:45 ч.

Светослав Александров. През февруари 2019 г. компанията Върджин Галактик на Ричард Брансън проведе втория си успешен пилотиран космически полет, в хода на който Бет Моузес се превърна в първата жена-комерсиален астронавт. 

След това обаче фирмата рязко сложи пауза на изпитателната си програма, а след преместването си по-късно на космодрума Спейспорт Америка в Ню Мексико започна тестовете отначало - с планиращи полети. Мнозина недоумяваха защо се налага това, но днес излезе на бял свят, че по време на февруарската мисия преди две години са възникнали проблеми - и обществеността не е била информирана своевременно. 

Новинарският уебсайт Параболик Арк се позовава на свои източници във Върджин Галактик и според тях елевоните на кораба "Юнити" са се повредили непоправимо по време на мисията. За да не се забележат уврежданията от широката общественост и новинарските агенции, астронавтите са повели "Юнити" по специална траектория при кацането. 

Именно увредените елевони са основната причина вече две години компанията на Брансън да не е провела нов космически полет. Замяната им се оказала по-трудно от очакваното.

"Всичко може да бъде ремонтирано или заменено. Единствените променливи са времето и парите. Промяната на дизайна, анализът, сорсването, майсторлъкът, производството, инструменариумът, статичното тестване, замяната на структурите е сложен процес. Това е особено вярно, ако става въпрос за структури, които контролират траекторията на ракетата. Провалиш ли се на който и да е етап по пътя - и се връщаш отначало", съобщава източникът. 

Всичко това обяснява защо след като Върджин Галактик се премести на Спейспорт Америка, започнаха повторни тестове на кораба с планиране и без запалвания на ракетния двигател. Появили са се и някои други структурни проблеми. Композитната структура на "Юнити" се разпада и се е наложило да я закрепяват с болтове.

Не само космическият кораб е проявил дефект, но и неговият самолет - носител "Ийв", който е вече на 12 години. Перилото, което носи кораба, е започнало да се откача. Корабът "Юнити" се оказал прекалено тежък за него.

В отговор на тези критики компанията Върджин Галактик публикува официално становище: "Полетните програми представляват итеративен процес, а безопасността е нашият пръв приоритет. Ние сме преодолели множество технически предизвикателства през последните 15 години. Докато все още се намираме в тестовата си програма, ние ще продължим да анализираме, инспектираме и модифицираме космическите си кораби, когато е необходимо".

Естествено, при разработката на всеки нов космически кораб възникват препятствия и Върджин Галактик не е изключение от правилото. Въпросът е защо компанията се е опитала да премълчи за тях. В крайна сметка корабът ще превозва туристи и е нормално клиентите да бъдат информирани за рисковете.

Съвсем отделен е и другият въпрос - защо акциите на Върджин Галактик продължават да скачат нагоре... 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3779-2021-virgin-galactic-unnanounced-problems

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

РЕКОРД : Пилотираният космически кораб Крю Драгън вече държи първенство по продължителност на американска космическа мисия!

crew-dragon-moon.jpg

На тази снимка, заснета на 26-ти януари т.г., се забелязва пилотираният космически кораб "Крю Драгън" на фона на Луната. Photo credit : NASA

7 февруари 2021 г. 23:40 ч.

Светослав Александров. Нов рекорд за пилотираната космонавтика на САЩ - отново благодарение на СпейсЕкс! Днес, на 7-ми февруари, екипажът на пилотирания космически кораб "Крю Драгън" вече държи първенството за най-продължителната американска космическа мисия, счупвайки предходния рекорд на "Скайлаб 4" през 1974 година! 

skylab-record.jpg 

Снимка от изстрелването на пилотирания космически кораб "Аполо" с мисията "Скайлаб 4" на 16 ноември 1973 г. Photo credit : NASA

Напомням на читателите, че експедицията "Скайлаб 4" започва на 16-ти ноември 1973 г., когато е изстреляна ракетата "Сатурн 1Б" с пилотирания космически кораб "Аполо" и астронавтите Джералд Кар, Едуард Гибсън и Уилиам Поуг. Целта на мисията е да престои минимум 60 дни в орбита на борда на орбиталната станция "Скайлаб", с което за времето си ще постави нов световен рекорд по продължителност на пилотиран космически полет. В крайна сметка астронавтите живеят в космоса общо 84 дни, преди да се завърнат успешно на Земята на 8 февруари 1974 година.

Едва през 1978 година СССР отново поема първенството, когато космонавтите Юрий Романенко и Грегорий Гречко престояват 96 дни на борда на станцията "Салют 6". Що се касае до САЩ, минават близо две десетилетия, преди рекордът на Кар, Гибсън и Поуг да бъде счупен от друг американски астронавт. Това е Норман Тагард, който на 14 март 1995 г. е изстрелян с руския кораб "Союз ТМ-21" към орбиталната станция "Мир" и заживява там като член на експедицията "Мир ЕО-18". Тагард се завръща благополучно на Земята на 7-ми юли същата година посредством американската совалка "Атлантис".

С настъпването на новото десетилетие, десетки американски астронавти политат до МКС благодарение на совалките или надеждните руски кораби "Союз". За съжаление космическите совалки са в състояние да престоят в орбита само около две седмици, като най-продължителната совалкова мисия си остава тази на "Колумбия" през 1996 г. - STS-80. Но "Крю Драгън" е предназначен да осигурява непрекъснати дългосрочни полети - така че беше очаквано днес рекордът на "Скайлаб 4" да бъде счупен.

Напомням също така, че "Крю Драгън" бе изстрелян на 16-ти ноември 2020 г. с астронавтите Майкъл Хопкинс, Виктор Гловър, Шанон Уокър и Соичи Ногучи. По случай преодоляването на рекорда, Гловър сподели в социалните мрежи, че днес астронавтите на МКС са провели видеоконферентна връзка с Едуард Гибсън - единственият останал жив член на експедицията "Скайлаб 4". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3788-2021-crew-dragon-record-length

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Крю Драгън ще се разкачи от МКС, след което ще се скачи с друг адаптер

4 април 2021 г. 20:10 ч. Предстои поредната историческа стъпка за пилотирания космически кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън", който понастоящем е прикачен към Международната космическа станция. Утре, на 5-ти април, корабът ще се разкачи от предния отсек на модула "Хармъни", след което ще извърши няколко маневри в открития космос, преди да се скачи отново с МКС към страничния отсек. Това ще е първото разкачване и повторно скачване на комерсиален пилотиран кораб с орбитална станция! 

Процедурата ще бъде излъчена в реално време по НАСА ТВ утре в 13:00 ч. българско време

По време на този кратък полет астронавтите Майк Хопкинс, Виктор Гловър, Шанън Уокър и Соичи Ногучи ще са в "Крю Драгън".

Релокацията на кораба е важна процедура, тъй като в края на април ще пристигне следващият "Крю Драгън" с нови четирима астронавти - Шейн Кимброу, Мегън МакАртър, Аки Хошиде и Тома Песке. Тогава предният отсек на "Хармъни" трябва да е свободен. Съгласно предварителните планове изстрелването им е насрочено за 22 април. 

Хопкинс, Гловър, Уокър и Ногучи ще се приберат на Земята в края на април или в началото на май. 

crew-dragon-moon.jpg

На тази снимка, заснета на 26-ти януари т.г., се забелязва пилотираният космически кораб "Крю Драгън" на фона на Луната. Photo credit : NASA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3903-2021-crew-dragon-relocate

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Крю Драгън успешно се разкачи и повторно скачи с МКС!

2021-crew-dragon-relocating.jpeg

Космическият кораб "Крю Драгън", заснет днес, на 5-ти април, по време на преместването му от един към друг адаптер на МКС. Photo credit : NASA

5 април 2021 г. 19:00 ч.

Светослав Александров. Поредният исторически миг за комерсиалната пилотирана космонавтика на САЩ! Днес, на 5-ти април в 13:30 ч. българско време, пилотираният космически кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" с астронавтите Майкъл Хопкинс, Виктор Гловър, Шанон Уокър и Соичи Ногучи се разкачи от предния адаптер на модула "Хармън" на Международната космическа станция. Корабът се отдалечи на 60 метра от станцията, след което се върна и извърши повторно скачване към страничния адаптер. 

Никога досега пилотиран космически кораб, собственост на частна фирма, не е извършвал разкачване и повторно скачване с орбитална станция.

Процедурата беше важна с оглед бъдещите планове за МКС. В края на април предстои изстрелването на друг "Крю Драгън" с астронавтите Шейн Кимброу, Меган МакАртър, Тома Песке и Акихико Хошиде. Необходимо е предният отсек да бъде свободен, за да може въпросният "Крю Драгън" да се скачи с орбиталния комплекс. От друга страна настоящият "Крю Драгън" ще се завърне на Земята в края на този месец или в началото на май. Така той ще освободи страничния отсек за пристигането на товарния кораб на СпейсЕкс "Карго Драгън". Необходимо е "Карго Драгън" да бъде стикован именно със страничния отсек, тъй като ще превозва нови слънчеви батерии за МКС и те трябва да бъдат извадени от роботизираната ръка "Канадарм 2" (което не би било възможно ако корабът се скачи с предния отсек, тъй като е извън обсега на ръката).

Предстоят натоварени дни за пилотираната космонавтика навръх честването на 60-годишнината от полета на първия космонавт Юрий Гагарин. На 9-ти април ще излети руски кораб "Союз МС-18" с Олег Новицкий, Пьотр Дубров и Марк Ванде Хай. След като той се скачи с МКС, екипажът на станцията ще се състои временно от 10 души (шест доставени от руските кораби "Союз" и четири от американския кораб "Крю Драгън"). 

На 17 април трима от екипажа, Кейтлийн Рубинс, Сергей Рижиков и Сергей Куд-Сверчков, ще се разкачат от станцията заедно с кораба си "Союз МС-17" и ще се завърнат на Земята. Следва стартът на "Крю Драгън" на 22 април с Кимброу, МакАртър, Песке и Хошиде.

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3904-2021-crew-dragon-relocates-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Американската компания Блу Ориджин се готви за втория полет на кораба Ню Шепърд през 2021 г.

2021-14-jan-new-shepard-launch.jpg

Кадър от изстрелването на кораба "Ню Шепърд" през януари. Photo credit : Blue Origin

11 април 2021 г. 23:05 ч.

Светослав Александров. Ако всичко мине наред, през следващите няколко дни основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин ще изстреля суборбиталния си космически кораб "Ню Шепърд". 

Съгласно уебсайта Параболик арк, стартовият прозорец се отваря в сряда, на 14-ти април, от 15:00 ч. българско време и се затваря в събота, на 17 април, в 23:00 ч. българско време. 

Това ще е 15-тото изстрелване на "Ню Шепърд", както и вторият полет на Ракета №4, която е предвидена да превозва хора. За последен път корабът летя на 14-ти януари.

Засега от Блу Ориджин не са предоставили подробности за мисията, но може да се предполага, че ще е поредният безпилотен полет с превоз на научни инструменти. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3918-2021-blue-origin-second-flight-year

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Частната компания Блу Ориджин изстреля поредния кораб Ню Шепърд в космоса!

2021-14-apr-bo-launches-ns.jpg

Кадър от днешното излитане. Photo credit : Blue Origin

14 април 2021 г. 20:50 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Блу Ориджин се превърна в сферата на суборбиталната космонавтика в това, което СпейсЕкс е в сферата на орбиталната. Възвръщаеми ракети - излитане, кацане и отново същото. Днес основаната от Джеф Безос фирма проведе поредното успешно изстрелване на кораба "Ню Шепърд".

Стартът бе осъществен в 19:50 ч. българско време. Няколко минути по-късно "Ню Шепърд" благополучно надхвърли височината от 100 километра, т.е. границата, която условно се счита за край на земната атмосфера и за начало на космическото пространство. След провеждането на мисията ракетата-носител извърши ретроракетно кацане върху специалната за целта платформа, а капсулата се спусна чрез парашути.

Това бе 15-тото изстрелване за "Ню Шепърд" след въвеждането на кораба в експлоатация през 2015 година. 

Подобно на останалите 14 мисии, нямаше хора на борда на капсулата по време на излитането. За пръв път обаче астронавти се качиха в "Ню Шепърд" докато течеше обратното броене, за да проведат генерална репетиция. Това е поредният признак, че дебютният пилотиран старт наближава.

Блу Ориджин не ни информира кога хора най-сетне ще се отправят в космоса на борда на "Ню Шепърд" - единственото, което ни казват говорителите на компанията е, че ще е "скоро". Но те използваха тази думичка и миналата година, и по-миналата, че и през 2018 и 2017 година. Неслучайно символът на фирмата е костенурката, а мотото е Gradatim Ferociter (от лат. стъпка по стъпка и свирепо).

Засега Блу Ориджин се движи все още стъпка по стъпка, но не и свирепо. Очакваме сериозно развитие, но такова още няма. Костенурката е твърде бавна.

Видеозапис от изстрелването - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3923-2021-blue-origin-launches-ns-april

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Крю Драгън бе изведен на стартовата площадка за полет до МКС

16 април 2021 г. 20:40 ч. НАСА и СпейсЕкс определиха, че корабът "Крю Драгън" е технически годен за изстрелването на втория редовен екипаж от четирима души до МКС. Това е важен момент за пилотираната космонавтика - ще се използва капсула, вече летяла в космоса - същата, която през май миналата година изведе в орбита астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли.

Днес компанията на Илон Мъск съобщи, че корабът бе превозен на стартовата площадка за статично огнево изпитание на ракетата-носител "Фалкън 9" и изстрелване. Полетът е насрочен за 22 април в 13:11 ч. българско време. Резервни дати има на 23, 26 или 27 април.

"Крю Драгън" ще изпрати към станцията четирима души - астронавтите на НАСА Шейн Кимброу и Меган МакАртър, астронавта на Япония Акихико Хошиде и астронавта на ЕКА Тома Песке.

По предварителна информация споразумението с Русия за полета на космонавт на борда на кораба на разменен принцип, като в замяна на услугата американец ще бъде изстрелян на "Союз", е на финалната права. 

2021-16-crew-dragon-heads-launch-pad.jpg

На снимката: пилотираният космически кораб "Крю Драгън" бива извеждан на стартовата площадка за полет този месец.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3925-2021-spacex-crew-dragon-launch-pad

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Крю Драгън отново излетя днес. А Старлайнър кога?!

2020-starliner-begins-journey-back-flori

На снимката: корабът "Старлайнър" по време на пътешествието му към Флорида след първата космическа мисия през януари 2020 година. Photo credit : Boeing

23 април 2021 г. 19:30 ч.

Светослав Александров. Днес, на 23-ти април, американската компания СпейсЕкс изстреля успешно хора в космоса. За трети пореден път. Забележително е, че изобщо пиша тези редове днес. Само преди една година се чудехме кога най-накрая САЩ ще прати отново човек в орбита, тъй като бе отминало почти десетилетие след последния полет на космическа совалка. Това се случи трикратно благодарение на Илон Мъск. 

Но какво е положението с конкурентната компания Боинг? Защо корабът "Старлайнър" не лети? По последна информация стартът на следващия безпилотен (да, безпилотен!) тест, който трябва да демонстрира скачване с Международната космическа станция, не се очаква преди това лято. А хора на борда на "Старлайнър" надали ще има преди следващата година. 

Какво става? 

Не е тайна, че Боинг преживя няколко трудни години. Първо бяха двата фатални инцидента на самолети "737 MAX" заради проблемен софтуер през 2018 и 2019-та. След това, в края на 2019-та, по време на дебютното изстрелване на космическия кораб  "Старлайнър" в безпилотен режим, той не успя да запали двигателите си за скачване с МКС. Отново заради софтуерни бъгове. И пак заради софтуера корабът замалко щеше да се разбие при кацането - инцидент, който не беше съобщен своевременно на обществото. Чак след като разследващата комисия публикува резултатите от аномалията, стана ясно, че "Старлайнър" е бил на ръба от провал. 

Ето защо НАСА нареди на компанията да оправи софтуера си и да проведе нов безпилотен полет, като този път всичко трябва да е наред и "Старлайнър" да се скачи с МКС. През по-голямата част от 2020-та специалистите на Боинг коригираха сорс кода на кораба и след това той трябваше да бъде повторно валидиран от агенцията. Смятахме, че "Старлайнър" ще е готов за безпилотна мисия през март или април тази година. Но това не се случи, тъй като трябваше да бъдат подменени авиониките заради нови повреди по време на наземни тестове.

Днес изглежда, че "Старлайнър" е най-сетне готов. Според информацията, публикувана на сайта на компанията, корабът е технически изправен да лети през май. Но това няма да се случи, а НАСА и Боинг се стремят да изстрелят безпилотната мисия през август или септември. 

Причината е не кой да е друг, а ... Илон Мъск. 

ida-adapter-locations.jpg 

Двата адаптера за скачване на частни космически кораби към МКС. Image credit : NASA

След като НАСА пенсионира космическите си совалки, агенцията трябваше да подготви Международната космическа станция за скачването на новите комерсиални кораби. За тази цел към станцията бяха монтирани два адаптера за стиковка - IDA-2 и IDA-3. Това позволява общо два комерсиални кораба да са стиковани едновременно към орбиталния комплекс - пилотиран "Крю Драгън", пилотиран "Старлайнър" или товарен "Карго Драгън". 

През 2020-та година космическата компания на Мъск въведе в експлоатация не само пилотирания си кораб "Крю Драгън", но и новия товарен "Карго Драгън". Предприемачът заяви, че оттук насетне целта му е към МКС да има постоянно скачен поне един кораб, било то пилотиран или товарен. 

Имаше известни съмнения дали Мъск ще удържи на думата си, защото винаги има риск полетите да се отложат заради лошо време или технически проблем. Но е факт - днес, на 23-ти април, излетя поредният "Крю Драгън", преди предишния да се е прибрал на Земята. Ако "Старлайнър" беше готов за старт през март или първата половина април, място на МКС щеше да има. Но сега вече са налице два "Крю Драгън" на станцията, следователно двата адаптера ще са заети. 

Единият от корабите "Крю Драгън" ще се разкачи от МКС и ще се завърне на Земята в края на този месец или в началото на май, но след това СпейсЕкс веднага започва да подготвя за старт следващия "Карго Драгън". Обърнете внимание - приоритетни са оперативните мисии, а не изпитателните. Корабите "Крю" и "Карго Драгън" са въведени в експлоатация, те отдавна са приключили своите изпитания и вече провеждат редовни полети. "Старлайнър" е все още на тестова фаза. Нека не забравяме, че предстоящият старт на "Карго Драгън" е много важен - корабът ще извози до МКС нови слънчеви батерии, които ще удължат живота на застаряващата станция. Иронично, батериите са построени от Боинг и единственият начин да се качат горе е посредством кораб "Карго Драгън" на СпейсЕкс. След пристигането му, астронавтите ще трябва да монтират батериите в хода на няколко космически разходки. 

Така че "Старлайнър" няма шанс да полети преди 20-ти юли, когато се счита, че "Карго Драгън" ще бъде разкачен от МКС. Тогава ще се открие едномесечен стартов прозорец, по време на който Боинг ще може да се изяви. Но корпорацията не може да чака дълго - нов "Карго Драгън" отново ще лети в края на август и дотогава "Старлайнър" трябва да си е тръгнал. 

Нека да приемем, че "Старлайнър" изпълни успешно безпилотния си тест през август. Следва въпросът: кога ще има пилотиран тест? При добро стечение на обстоятелствата корабът ще е готов за първия си полет с хора два-три месеца след безпилотната мисия, но може да отнеме повече време, тъй като НАСА трябва да прегледа данните и да потвърди годността му. Има ограничени стартови прозорци за месец ноември, а през декември графикът е натоварен и пак няма да може "Старлайнър" да се впише в него. Чак през февруари 2022 г. Боинг ще е в състояние да изстреля астронавти. 

Така че не се очертава да станем свидетели на сериозно активизиране по програмата "Старлайнър" през тази година. Това е жалко, тъй като е добре НАСА да има резервен вариант в случай че възникне проблем с ракетите или корабите на СпейсЕкс. Но пък от друга страна е прекрасно, че Илон Мъск върши работа като за две компании. 

Има защо НАСА да е избрала СпейсЕкс да е единствената фирма, отговаряща за създаването на модул за пилотирани мисии до Луната. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3941-2021-wen-starliner

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Пилотираният космически кораб Юнити на Върджин Галактик ще лети на 22-ри май

2019-22-feb-vg-unity-takeoff.jpg

На снимката: самолетът-носител "Ийв" изведе на 22-ри февруари 2019 г. пилотирания кораб "Юнити" към отправната височина за запалването на ракетния му двигател. Впоследствие "Юнити" с тримата души на борда (Дейв Маккей, Майкъл Масучи и Бет Моузес) успешно достигна до космоса. Photo credit : Virgin Galactic

20 май 2021 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа компания Върджин Галактик потвърди, че ако всичко е наред в техническо отношение и времето е благоприятно, пилотираният суборбитален кораб "Юнити" ще лети на 22-ри май.

Полетът претърпя известни забавяния заради установен проблем със самолета-носител "Ийв". След проведена техническа инспекция, самолетът беше признат за годен за полет.

Този път на борда на "Юнити" ще летят двама души, както и множество научни експерименти за нуждите на НАСА. Полетът ще включва запалване на ракетния двигател и ако всичко протича наред, "Юнити" ще достигне височина от 80 километра - признатата в САЩ граница за началото на космическото пространство.

Напомням на читателите, че за последно Върджин Галактик се опита да проведе полет през декември, но бордовият компютър констатира проблем и ракетният двигател не се запали след освобождаването от "Ийв". Така "Юнити" кацна преждевременно, но все пак безпроблемно и астронавтите се завърнаха живи. 

Иначе последният път, когато "Юнити" летя успешно в космоса, бе през февруари 2019 година. Всичко мина според очакванията, но последващи инспекции показаха нежелани увреждания на елевоните. Това беше причина компанията да промени конструкцията на тези елементи, което съответно доведе до отлагания в изпитателната програма.

Преди няколко седмици Върджин Галактик представи и първият нов кораб от серията "СпейсШипТри", който е многократно подобрен в сравнение с "Юнити" от серията "СпейсШипТу". 

За повече информация: Върджин Галактик

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/3989-2021-vg-22-may-scheduled

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Върджин Галактик започна подготовката за пилотиран ракетен полет днес

22 май 2021 г. 16:15 ч. Американската космическа компания Върджин Галактик, основана от британския предприемач Ричард Брансън, оповести в Туитър, че подготовката е в ход за пилотиран ракетен полет днес. 

Стига всичко да е наред, самолетът-носител "Ийв" ще излети с прикачения към него пилотиран космически кораб "Юнити" и ще достигне първична височина от 15 километра. След това "Юнити" ще се освободи и ще запали ракетния си двигател, докато премине официално признатата в САЩ 80-километрова граница, маркираща края на земната атмосфера и началото на космическото пространство. 

На борда на кораба ще пътуват двама летци-изпитатели и 10 научни експеримента за нуждите на НАСА. 

Наблюдавайте подготовката за старт в реално време на този линк

2021-virgin-began-preparing-spaceflight.

Кадър от подготовката за полет днес. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/3991-2021-virgin-galactic-flight-today

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

ГОРЕЩО: Джеф Безос ще излети в космоса с кораба Ню Шепърд на 20-ти юли!

7 юни 2021 г. 12:05 ч. Вече стана ясно - от големите бизнесмени, които се занимават с космонавтика, Джеф Безос първи ще излети в космоса! Така той най-сетне ще изпревари в нещо големите си конкуренти. Макар че Илон Мъск и Ричард Брансън също имат космически кораби в експлоатация (съответно "Крю Драгън" и "СпейсШипТу"), те все още не са летяли с тях лично.

Новината беше оповестена днес в инстаграм канала на Безос. По време на дебютния пилотиран полет на "Ню Шепърд" на 20-ти юли предприемачът ще бъде изстрелян заедно със своя брат Марк, а към тях ще се присъедини и победителят в търга за първото туристическо място.

В случая личният пример на Безос е много важен - "Ню Шепърд" е спряган за туристически космически кораб. А какъв по-добър знак, че корабът е безопасен, от това неговият създател да полети? 

2021-14-apr-bo-launches-ns.jpg

Кадър от излитането на "Ню Шепърд" през април. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4015-2021-jeff-bezos-fly-space

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Ричард Брансън иска да лети в космоса на 4-ти юли - няколко седмици преди Безос

8 юни 2021 г. 23:15 ч. Ден след като Джеф Безос, основателят на Амазон и космическата компания Блу Ориджин, оповести своето намерение да лети в космоса на 20-ти юли посредством кораба си "Ню Шепърд", неговият конкурент Ричард Брансън реши да направи една крачка преди него. 

Журналистът Дъг Месер от уебсайта Параболик Арк съобщи, позовавайки се на анонимен осведомител във Върджин Галактик, че се работи по план пилотираният космически кораб "Юнити" да бъде изстрелян на 4-ти юли със самия Брансън на борда. 

Напомням на читателите, че "Юнити" летя за последен път в космоса на 22-ри май с астронавтите СиДжей Стъркоу и Дейв Маккей. Това бе третият суборбитален пилотиран космически полет за кораба (предишните два бяха през 2018 и 2019 година). За сравнение в периода между 2015 и 2021 г. корабът "Ню Шепърд" на Блу Ориджин е летял общо 15 пъти на суборбитални космически мисии, но само в безпилотен режим.

2020-second-glide-flight-new-mexico.jpg

Кадър от разделянето на "Юнити" от самолета-носител "Ийв" по време на планиращ полет. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4017-2021-branson-fly-4th-july 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Започна подготовката за изстрелването на космическия кораб Старлайнър към МКС

2021-starliner-preparing.jpg

На снимката: степента "Центавър", която ще ускори "Старлайнър" на път към МКС. Photo credit : ULA

13 юни 2021 г. 10:30 ч.

Светослав Александров. За пръв път след злополучния месец декември 2019 г., когато космическият кораб "Старлайнър" не успя да поеме на правилния курс към Международната космическа станция, НАСА и Боинг са в готовност за нова мисия. Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА), компанията-оператор на ракетите "Атлас 5", оповести, че подготовката е в ход за второто безпилотно изстрелване на кораба до орбита.  

ЮЛА публикува снимка на горната степен на "Атлас 5" - специален вариант на "Центавър", при който се използват два двигателя "RL-10". Понастоящем тази степен се намира в оперативния център "Делта". Към нея е вече прикачен адаптерът за "Старлайнър". 

Безпилотният полет е насрочен за 30-ти юли в 21:53 ч. българско време. Стига всичко да мине наред и този път "Старлайнър" наистина да успее да се скачи с МКС, по-следващото му изстрелване ще е с астронавти. 

Напомням на читателите, че при първото излитане през декември 2019 г. софтуерен бъг, който доведе до сериозно отклонение на бордовия часовник с 11 часа, не позволи на "Старлайнър" да запали двигателите си за сближение със станцията. Два дни по-късно корабът се завърна на Земята безупречно, но в началото на 2020 г. изтече информация, че е имало втори софтуерен проблем, който е можел да застраши отделянето на командния от служебния модул. Последващото разследване потвърди, че Боинг изобщо не са изпълнили цялостен интеграционен тест между "Старлайнър" и ракетата-носител "Атлас 5".

Случилото се бе сериозен удар за Боинг, тъй като няколко месеца преди злополучната мисия компанията отчете две катастрофи на самолети "737 Max", отново заради проблеми със софтуера. НАСА бе подложена на яростна критика, задето в продължение на дълги години си затваряше очите пред очевидните гафове на аерокосмическия гигант. Космическите ентусиасти основателно напомниха, че след фаталните инциденти на "737 Max" агенцията не подложи Боинг на проверка на фирмената култура. Такава беше незабавно свикана за СпейсЕкс, когато Илон Мъск беше хванат да пуши марихуана в ефир. 

Но миналото - минало. То не може да се промени. Боинг вече не е галеничето на НАСА. Компанията вече загуби два конкурса - единият - за доставка на провизии до окололунната станция "Гейтуей", а вторият - за строеж на спускаем лунен модул. Истината е, че предстоящият полет на "Старлайнър" през това лято се очертава да е истинско изпитание за компанията. Или Боинг ще се представи безупречно - или компанията няма да получи договор от НАСА още дълги години. 

За повече информация: ULA

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4026-2021-starliner-preparation-begins

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Милионер спечели търга на Блу Ориджин, давайки $28 милиона за суборбитално космическо пътешествие

13 юни 2021 г. 12:40 ч. Търгът на Блу Ориджин за първия туристически полет на кораба "Ню Шепърд" приключи! 

Когато корабът с Джеф и Марк Безос излети на 20-ти юли, към тях ще се присъедини все още неоповестен милионер. Той ще даде за краткото си суборбитално космическо пътешествие $28 милиона.

Новината бе съобщена на уебсайта на Блу Ориджин

Парите от печалбата ще бъдат дарени на Клуба за бъдещето - фондацията на Джеф Безос, която стимулира млади хора да се захванат с кариера в областта на точните науки.

Името на спечелилия търга ще бъде съобщено до няколко седмици. Непосредствено преди старта ще стане ясно кой ще е и четвъртият пътешественик, специално подбран от Блу Ориджин. 

2021-14-apr-bo-launches-ns.jpg

Кадър от излитането на "Ню Шепърд" през април. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4027-2021-blue-origin-28-million

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Възраждането на пилотираната космонавтика вече настъпи!

2021-24-april-crew-dragon-docks-iss.jpg

На снимката: пилотираният космически кораб "Крю Драгън", който през април пристигна на МКС. Photo credit : NASA

19 юни 2021 г. 15:30 ч.

Светослав Александров. Трудно ми е да повярвам, че ще напиша тези думи, но това е факт - след дълги години чакане, което за мнозина изглеждаше изтощително и безплодно, пилотираната космонавтика най-сетне навлиза в своето Възраждане през 21-ви век. Докъм средата на 2021-ва година общо 12 души полетяха в космоса на борда на два американски, един китайски и един руски космически кораб. От тях 10 живеят в орбита и са налице сериозни признаци, че през близките няколко години броят на постоянно пребиваващите души на орбитална станция (МКС, китайска или бъдеща частна) няма да падне под седем (стига да не настъпи неочаквана авария). 

При това не говорим само за СпейсЕкс и "Крю Драгън". Да, през изминалата година Илон Мъск обра овациите като първия предприемач, който сполучи да изпрати човек в орбита след приключването на програмата "Космическа совалка" на НАСА. Но не е само той. През 2021-ва година на финалната линия най-сетне започват да пристигат и закъснелите играчи, което показва, че предишното десетилетие, макар и да изглеждаше депресиращо заради липсата на пилотирани космически кораби (освен "Союз" и летящите нарядко китайски клонинги), не беше съвсем безплодно. Бавно и полека технологиите съзряваха и вече дойде времето да видим плодовете. 

2021-first-sls-rocket-stacked.jpg

Първата сглобена ракета "Спейс Лонч Систъм". Photo credit : NASA

Освен това новите разработки не са ограничени само до близкия космос - суборбиталки и станции в околоземна орбита. Даже забавената с десетилетие лунна ракета "Спейс Лонч Систъм" е вече готова - през изминалата седмица първата такава бе сглобена, поне що се касае до основната степен и двата твърдогоривни ускорителя, а през следващите месеци тя ще бъде стикована с кораб "Орион". В края на 2021 или в началото на 2022 г. ракетата ще изпрати кораба в безпилотен режим на път към Луната. Стига тази мисия да е успешна, през 2023 г. ще станем свидетели на пилотиран полет до окололунна орбита, а по-късно през десетилетието - на строежа на околунната станция "Гейтуей". 

Да, "Спейс Лонч Систъм" заслужава критика заради факта, че решението за строежа ѝ бе политическо мотивирано да пази работните места на специалистите от совалката на НАСА, поради което ракетата е създадена на базата на остарели технологии. Но заради политическото лоби, харесва ли ни или не, "Спейс Лонч Систъм" ще е част от облика на пилотираната космонавтика през следващите години, поне докато "Старшип" не се наложи като надеждна алтернатива. Нещо повече - наскоро програмата отбеляза първия си съществен успех, като първата степен на "Спейс Лонч Систъм" беше подложена на пълновременно статично огнево изпитание, при което не бяха констатирани отклонения. 

2021-shenzhou-12-docks.jpg

На кадъра: "Шенчжоу 12" се скачва с "Тянхъ". Photo credit : CCTV

През изминалото десетилетие китайската космическа програма, подобно на американската, премина през своята поредица от отлагания. Първият пробен полет на новата тежкотоварна ракета "Лонг Марч 5" през 2016 г. беше успешен, но вторият през 2017 г. завърши с катастрофа. Две години бяха нужни, за да могат китайските специалисти да отстранят дефектите и да стабилизират конструкцията на ракетата. След няколко безпилотни полета през 2019-2020 г., които включваха изпращането в орбита на спътник "Шичжиян 20" и на експериментален кораб от нов тип, както и на роботизирани мисии до Луната и Марс, през април тази година Китай изведе в космоса основния модул на първата си постоянно обитаема космическа станция. През юни беше изстрелян пилотираният кораб "Шенчжоу 12" с трима души на борда и станцията посрещна първия си екипаж.

2021-virgin-galactic-returns-space.jpg

Снимка на пилотирания кораб "Юнити" по време на неговия полет на 20-ти май, когато двама души летяха в космоса. Photo credit : Virgin Galactic

Суборбиталките изглеждат да са вече напълно готови. Не всички признават техните полети за истински космически мисии, тъй като "Юнити" на Върджин Галактик и "Ню Шепърд" на Блу Ориджин не влизат в орбита, а преминават само условна граница от 80 или 100 километра, приемаща се за началото на космическото пространство. Но това не означава, че тези полети са тривиални - Ричард Брансън вече има загуба на експериментален кораб през 2014 г. със смъртен случай. Сега изглежда, че вторият кораб "Юнити" е завършен - той летя в космоса с хора на борда през 2018 и 2019 г., при които бяха открити някои слабости, а през тази година на 20-ти май корабът отново изпълни пилотирана космическа мисия. Джеф Безос е също готов с "Ню Шепърд" - макар и досега корабът да не е летял с хора, в периода между 2015 г. и 2021 г. той изпълни 15 успешни безпилотни мисии, което го превръща в най-тествания космически кораб преди да встъпи в служба. Дебютното му пилотирано изстрелване е насрочено за юли. 

Истинската интрига е кой от двата предприемача ще полети пръв със собствения си кораб - Брансън или Безос. Това ще стане ясно до няколко седмици.

soyz-ms-8-capsule.jpg 

Искате ли да си купите руски космически кораб "Союз"? Главкосмос дава тази възможност. Photo credit : Glavcosmos

И нека още не отписваме добрите стари "Союз"-и - има още хляб в тях. Вярно е, че "Крю Драгън" променя сериозно играта, а до месец-два очакваме да излети на безпилотен тест и корабът на Боинг "Старлайнър". През последните няколко години САЩ зависеше от Русия за превоза на астронавти до МКС, но руснаците от своя страна зависеха от американския долар. Слава Богу, американците все още не се отказват напълно от "Союз"-ите - през април американският астронавт Марк Ванде Хай полетя до орбита на борда на "Союз МС-18", а междувременно текат преговорите за изстрелването на още един американец през пролетта на 2022 година. 

Все пак спадът в западното финансиране е налице, което принуждава руснаците да търсят нови начини за печалба. Те включват заснемането на филм на борда на МКС, което ще стане през тази година (когато полети актрисата Юлия Пересилд), както и нови туристически мисии (сред които се откроява полетът на японския предприемач Юсаку Маедзава). Вярно е - ракетата "Фалкън 9" на СпейсЕкс и корабът "Крю Драгън" са възвръщаеми, а корабът на Боинг "Старлайнър" също ще е за многократна употреба. "Союз" си остава за еднократна употреба - но Главкосмос възнамерява да осребри това. Възвръщаемата капсула на кораба "Союз МС-08", който през 2018 г. достави на МКС Олег Артемиев, Дрю Фойстел и Ричард Арнолд, се продава - и вече всеки, който има достатъчно пари, може да придобие собствен космически кораб като сувенир. От това печели пилотираната космонавтика на Русия. 

2018-india-5-july-pad-abort-success.jpg

Снимки от успешения тест на системата за аварийно спасяване през юли 2018-та година. Корабът "Гаганян" ще полети с хора на борда през 2023 г. Photo credit : ISRO

Не бива да забравяме и Индия. До днешна дата хора в космоса са изпращали само програмите на САЩ, Китай и Русия. Към тези три държави скоро може да се присъедини и четвърта. Индийската космическа програма претърпя своите забавяния поради пандемията от ковид, но все пак подготовката за първата самостоятелна орбитална мисия е в ход. Четирима индийски астронавти прекараха една година в Русия, запознавайки се с устройството на стари кораби "Союз" и упражнявайки се в руските тренажори. Наскоро те се прибраха обратно в Индия и ще започнат да се готвят за полет със собствения си кораб "Гаганян".

Изглежда, че дебютното изстрелване на кораба в безпилотен режим ще е факт в края на настоящата година, а второто ще е през 2022 година. Стига тези роботизирани мисии да са успешни, първият полет с хора ще бъде осъществен през 2023 година.

Индия има да извърви много път доготава - например, страната трябва да подобри способностите си за комуникация с корабите. Това означава, че първо следва да бъдат изстреляни няколко релейни спътника. Те трябва да бъдат приведени в експлоатация още преди безпилотните стартове, което загатва, че отлагания не са изключени. Но индийците са упорити - и ако пилотируемата космонавтика им е истински приоритет, безспорно ще успеят.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4038-2021-renaissance-of-manned-space-program

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Американският регулатор даде одобрение пътници да летят на корабите на Върджин Галактик

26 юни 2021 г. 10:15 ч. Федералната авиационна администрация (FAA) каза тежката си дума и даде разрешение на компанията Върджин Галактик да превозва пътници.

Новината беше съобщена на уебстраницата на фирмата.

Това е много важна стъпка преди започването на туристическите мисии.

Върджин Галактик също така потвърди, че проведеният на 22-ри май пилотиран космически полет, при който двама души летяха в космоса, е завършил според очакванията. "Ние сме изключително удовлетворени от резултатите на полета, при който бяха изпълнени всички зададени цели", съобщава Майкъл Колглейзър, изпълнителен директор на компанията. "Полетът премина без проблеми и резултатите демонстрираха безопасността и елегантността на нашата летателна система".

Първата космическа мисия с цялостен екипаж (т.е. при който всички осем места на кораба са заети, освен двамата тестови пилоти) е запланирана за това лято.  

 2021-virgin-galactic-returns-space.jpg

Снимка на пилотирания кораб "Юнити" по време на неговия полет на 20-ти май, когато двама души летяха в космоса. Photo credit : Virgin Galactic

 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4046-2021-faa-approves-vg

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин избра четвъртия астронавт: Уоли Фънк от селекцията Мъркюри 13!

2021-wally-funk-nasa.jpg

На снимката: Уоли Фънк, кандидат-астронавт от селекцията "Мъркюри 13". Photo credit : NASA

1 юли 2021 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. През 1961 година тринадесет жени преминават всички необходими тренировки за астронавт - но никоя от тях не успява да полети в космоса. Днес, 60 години по-късно, една от кандидат-астронавтките най-накрая ще изпълни мечтата си. Джеф Безос, основателят на космическата компания Блу Ориджин, оповести, че на 20-ти юли ще вземе със себе си Уоли Фънк по време на дебютния пилотиран полет на кораба "Ню Шепърд". 

Селекцията жени бива обозначена под названието "Мъркюри 13", по подобие на "Мъркюри 7" - легендарната седморка мъже, които първи тренират за астронавти на САЩ и впоследствие всички достигат до космическото пространство. Това са Алън Шепърд, Джон Глен, Скот Карпентър, Гордън Купър, Гъс Грисъм, Уолтър Шира, Дийк Слейтън. 

Но за разлика от тях, нито една от кандидат-астронавтките на "Мъркюри 13" не лети в космоса. Тук е коректно да се подчертае, че женският отряд е частно-финансиран и не е одобрен от НАСА. За съжаление обаче през 60-те и 70-те години на миналия век сексизмът е налице. Някои от жените се опитват да лобират пред Конгреса на САЩ да бъдат допуснати до полет, но безрезултатно. 

Сега, шест десетилетия по-късно, справедливостта ще възтържествува за Уоли Фънк. Тя е родена през 1939 г. в Лас Вегас, Ню Мексико. В хода на своя жизнен път става пилот и прави сериозни постижения. Тя е първата жена-полетен инструктор във Форт Сил, Оклахома, както и първата жена-инспектор на Федералната авиационна агенция. Но никога не е приета за астронавт дори и в края на 70-те, когато НАСА най-сетне се съгласява да изстреля жена. Кандидатурата ѝ е отхвърлена заради това, че няма инженерно образование и не е летец-изпитател. Така Фънк е човекът, чакал най-дълго, за да полети в космоса - над шест десетилетия.

Уоли Фънк ще счупи и важен рекорд - тя ще се превърне в най-възрастния гражданин, летял в космическото пространство. Рекордът понастоящем е държан от Джон Глен (първият американец в орбита и астронавт от селекцията "Мъркюри 7"), който през 1998 година лети повторно на совалката "Дискавъри". 

За повече информация: Блу Ориджин

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4058-2021-wally-funk-chosen-borigin

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Върджин Галактик оповести, че първият полет на Юнити с шестчленен екипаж ще е на 11 юли

4 юли 2021 г. 10:40 ч. Американската космическа компания Върджин Галактик оповести, този път вече официално, че първият полет на космическия кораб "Юнити" с пълен екипаж (двама пилоти и четирима специалисти) е планиран за 11-ти юли. Сред екипажа ще присъства и основателят на компанията Ричард Брансън. 

Напомням на читателите, че "Юнити" летя успешно за последно през месец май с двама души. Досега е превозвал най-много трима, през февруари 2019 г., когато Бет Мозес се превърна в първата жена-астронавт, достигнала космоса с частен космически кораб. 

Бет Мозес ще проведе втория си космически полет на 11-ти юли, а освен нея и Брансън, на борда на "Юнити" ще летят още Колин Бенет и Сириша Бандла. Те също работят в Върджин Галактик.

Пилотите на "Юнити" ще са Дейв Маккей и Майкъл Масучи. Самолетът-носител "Ийв" ще бъде управляван от Кели Латимър и СиДжей Стъркоу.

2020-second-glide-flight-new-mexico.jpg

Кадър от разделянето на "Юнити" от самолета-носител "Ийв" по време на планиращ полет. Photo credit : Virgin Galactic

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4064-2021-vg-announces-11-july-flight

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин започна черен пиар срещу Върджин Галактик: вие не летите в космоса!

9 юли 2021 г. 19:00 ч. Космическата надпревара между Джеф Безос и Ричард Брансън загрубя. Днес на фирмения акаунт на Блу Ориджин в туитър се появи долупоказаното сравнение. Посланието е ясно - клиентите на Блу Ориджин летят в ракета, която е екологично-чиста и може да надхвърля 100-километровата граница на Карман (която условно разделя атмосферата от космоса). Докато тези на Върджин Галактик летят до 80 километра в самолет, който използва вредно за атмосферата гориво. 

Джеф Безос е очевидно много сърдит тези дни, особено след като бе подложен на яростна критика от космически фенове и журналисти. При цялото това мерене на кой му е по-голяма ... ракетата, фактите са си факти. За 20-годишното си съществуване фирмата Блу Ориджин все още не е изпратила спътник в космоса - нещо, което Брансън постигна през януари тази година. Дори само по този показател Брансън е напред спрямо Безос. 

А от ЮЛА все още си чакат двигателите за "Вулкан" :)

shepard-galactic-comparison.jpg

Credit: Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4071-2021-bezos-virgin

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и Боинг готвят космическия кораб Старлайнър за безпилотен полет на 30-ти юли

2021-starliner-prep-1.jpg

На тази снимка, заснета на 2-ри юни, се вижда космическият кораб "Старлайнър", който бива подготвян за предстоящата му безпилотна мисия. Photo credit : Boeing

14 юли 2021 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. Без отлагания в подготовката за старта на космическия кораб "Старлайнър". НАСА и Боинг успяват да спазят графика на работата и полетът остава насрочен за 30-ти юли. 

Излитането ще е факт в 21:53 ч. българско време, като вие ще можете да го гледате на живо по НАСА ТВ (линк), както и в социалните канали на американската космическа агенция. 

Напомням на читателите, че това ще е вторият безпилотен космически полет на "Старлайнър", в хода на който трябва да бъде потвърдено, че корабът е достатъчно надежден и безопасен, за да превозва астронавти. По време на първия полет на 20-ти декември 2019 г. неустановен дотогава  софтуерен проблем доведе до отклонение на работата на бордовия часовник и "Старлайнър" не сполучи да запали двигателите си за сближение с Международната космическа станция. Така екипът на мисията бе принуден да вземе спешни мерки за спасяването на кораба и да го върне на Земята два дни по-късно. Кацането бе успешно, но след няколко месеца стана ясно, че е имало втори софтуерен бъг, който е можел да застраши "Старлайнър" при разделянето на командния от сервизния модул - критично важна операция преди навлизането в атмосферата. Впоследствие разследващата комисия констатира, че Боинг са пропуснали да проведат ред наземни изпитания. Сега компанията е съгласна на нова безпилотна мисия.

Стига тя да е успешна, дебютният полет на "Старлайнър" с хора на борда може да бъде реализиран през януари 2022 година. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4076-2021-starliner-flight-remains-july-30

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър бе сглобен с неговата ракета-носител Атлас 5 за предстоящия му полет

2021-starliner-stacked-space-flight.jpg

На снимката: техници сглабят кораба "Старлайнър" с неговата ракета-носител "Атлас 5". Photo credit : Boeing/Damon Tucci

18 юли 2021 г. 08:30 ч.

Светослав Александров. Вчера, на 17-ти юли, беше изпълнена една от най-важните стъпки преди предстоящия полет на космическия кораб "Старлайнър" - неговото цялостно сглобяване и окомплектоване с ракетата-носител "Атлас 5". 

Стартът остава насрочен за 30-ти юли в 21:53 ч. българско време. 

Напомням на читателите, че целта на мисията е безпилотна демонстрация, включваща излитане, скачване с Международната космическа станция, разкачване и завръщане. Стига всичко това да мине според очакванията, НАСА и компанията-разработчик Боинг ще потвърдят, че корабът е годен за превоз на хора. 

Това ще е вторият безпилотен космически полет за "Старлайнър". По време на първия полет на 20-ти декември 2019 г. неустановен дотогава софтуерен проблем доведе до отклонение на работата на бордовия часовник и "Старлайнър" не сполучи да запали двигателите си за сближение с Международната космическа станция. Така екипът на мисията бе принуден да вземе спешни мерки за спасяването на кораба и да го върне на Земята два дни по-късно. Кацането бе успешно, но след няколко месеца стана ясно, че е имало втори софтуерен бъг, който е можел да застраши "Старлайнър" при разделянето на командния от сервизния модул - критично важна операция преди навлизането в атмосферата. Впоследствие разследващата комисия констатира, че Боинг са пропуснали да проведат ред наземни изпитания. Сега компанията е съгласна на нова безпилотна мисия.

Общата продължителност на тази мисия ще е между 5 и 10 дни от старта до завръщането. 

Източник: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4081-2021-starliner-atlas-5-stacked

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин е в готовност за първия си космически полет с хора!

20 юли 2021 г. 08:05 ч. След дълги години разработка и 15 успешни безпилотни теста, суборбиталният пилотиран космически кораб "Ню Шепърд" е в готовност за първия си полет с хора. 

Според информацията, разпространена от компанията-разработчик Блу Ориджин, излъчването на живо ще започне в 14:30 ч. българско време днес.

На борда на космическия кораб ще пътуват четирима души - създателят на фирмата Джеф Безос, неговият брат Марк, Уоли Фънк (прочетете за забележителната история на тази жена на този линк) и 18-годишният нидерландски студент Оливър Деймън.

Така в хода на мисията ще бъдат счупени рекордите за най-възрастен и най-млад астронавт. Към настоящия момент рекордът за най-възрастен космически пътешественик се държи от американския астронавт Джон Глен, който през 90-те години и на 77-годишна възраст излетя със совалката "Дискавъри", а най-младият е съветският космонавт Герман Титов, който към момента на излитането през 1961 г. си бе на 25 години. 

2021-blue-origin-astronauts-training.jpg

Екипажът на Блу Ориджин. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4084-2021-blue-origin-maiden-flight-preview

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!