Отиди на
Форум "Наука"

Космическата 2021: Новите пилотирани космически кораби. Какво да очакваме?


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

В очакване на полета на Старлайнър тези дни...

2021-starliner-ready-launch.jpeg

На снимката: ракетата "Атлас 5" е готова за изстрелването на кораба "Старлайнър". Photo credit : ULA 

3 август 2021 г. 17:20 ч.

Светослав Александров. Ако всичко мине по план, до броени дни НАСА може да има второ космическо такси за превоз на астронавти до Международната космическа станция (първият опит за изстрелване тази вечер беше отложен заради все още неустановен проблем). Залогът е голям - за частната компания Боинг, построила кораба "Старлайнър", това може да е последният шанс да остане в голямата игра на космонавтиката. "Старлайнър" обезателно трябва да успее. 

Дали "Старлайнър" ще излети утре или през следващите дни, това ще е от малко значение. Втората безпилотна мисия ще е факт повече от година и половина след фаталния декември 2019, когато заради софтуерен проблем корабът не успя да запали двигателите си след изстрелването и да се скачи с Международната космическа станция. Втори софтуерен бъг замалко да застраши кораба и при самото кацане, но поне то мина успешно. 

Като цяло 2019-та бе ужасна година за Боинг. Фирмата бе загубила още един самолет "737 MAX", броени месеци след предходната катастрофа. Надеждите бяха, че поне в космическо отношение нещата щяха да са добре, но не се оказа така. Боинг бе галеничето на НАСА. В продължение на дълги години компанията получаваше луксозни поръчки по т.нар. формула "разходи плюс" - т.е. агенцията покриваше разходите по всички забавяния и проблеми със средства от държавния бюджет. За това време се появиха други частници, най-вече СпейсЕкс, които нямаха тези привилегии - те трябваше да работят на фиксиран бюджет. Резултатът от този двоен стандарт е трагичен. СпейсЕкс дръпна напред и днес в експлоатация е въведен космическият кораб "Крю Драгън", който редовно превозва астронавти до МКС и обратно. Що се касае до Боинг - навремето компанията имаше славата, че работи скъпо, но качествено. Днес фирмата продължава да изисква много пари за изпълнението на космическите проекти, само че качеството е паднало рязко...

След декемврийската почти провалена мисия, НАСА за пръв път се осмели да подложи Боинг на цялостна проверка на фирмения морал и култура. Край на двойните стандарти - нека да напомним, че през 2018-та агенцията не се поколеба да подложи СпейсЕкс на проверка заради изпушена цигара марихуана в ефир. А междувременно НАСА си затваряше очите пред очевидните гафове на Боинг, дългогодишните забавяния и не пожела да подложи компанията на проверка дори и след катастрофата на два самолета. Трябваше да се стигне до аномалия на мисия на космически кораб... 

Но миналото - минало. Боинг ще получи втори шанс през този месец. И въпреки че космическите ентусиасти не са се превърнали в големи привърженици на фирмата, особено на фона на успехите на СпейсЕкс, никой не отрича - Боинг има шанс да изкупи грешките си. И това е важно. В продължение на 10 години НАСА разчиташе единствено на услугите на руските кораби "Союз" за превоз на астронавти до МКС. Вече не е така - корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" е в експлоатация и вози астронавти. Но американската космическа агенция иска да има резервен вариант. 

А това е един нелош резервен вариант. "Старлайнър" лети с ракета "Атлас 5", която използва на първата степен построени в Русия двигатели "РД-180". И докато Дмитрий Рогозин, шефът на Роскосмос, се дразни на чисто американските двигатели, ракети и кораби на СпейсЕкс, със сигурност ще е по-благосклонен към "Старлайнър". Все пак поръчките за ракетни двигатели осигуряват пари за Русия. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4104-2021-starliner-ready-to-launch

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Полетът на Старлайнър се отлага за неопределено време заради технически проблем

2021-starliner-ready-launch.jpeg

На снимката: ракетата "Атлас 5" е готова за изстрелването на кораба "Старлайнър". Photo credit : ULA 

4 август 2021 г. 17:20 ч.

Светослав Александров. Втората демонстрационна космическа мисия на кораба на Боинг "Старлайнър" се отлага за неопределен срок, съобщи компанията. Причината - технически проблем с клапаните на горивната система. Неприятното в случая е, че ако проблемът не бъде решен възможно най-бързо, "Старлайнър" няма да напусне Земята още дълго време поради натоварения график на НАСА, който приоритизира други мисии. 

Съгласно съобщение, публикувано на страницата на Боинг, инженерите са успели да отхвърлят редица възможни причини за аномалията, в това число и софтуерен бъг. Счита се, че има два вероятни варианта - клапанът не е позициониран правилно, или има проблем с някакъв дефектен датчик. 

Засега обаче ракетата-носител "Атлас 5" заедно със "Старлайнър" трябва да бъдат върнати обратно в хангара, за да могат техниците да работят и да направят диагностика. Никой не знае колко време ще отнеме тя. 

Работата е там, че мисията на "Старлайнър" е демонстрационна и като такава тя не е приоритетна за Международната космическа станция. Ако корабът не отлети до средата на месеца, НАСА ще се фокусира върху следващата редовна експедиция на СпейсЕкс - товарната на "Карго Драгън", планирана за 28-ми август. Този кораб ще престои месец на МКС, след което през втората половина на септември ще се разкачи. Но тогава възниква друго усложнение. През октомври предстои изстрелването на автоматичната междупланетна станция "Луси" до Троянските астероиди, а междупланетните полети се ползват с абсолютен приоритет. Подобно на "Старлайнър", "Луси" също ще разчита на ракета "Атлас 5" и не е възможно за компанията-оператор Юнайтед лонч алайънс подготвя едновременно два старта на "Атлас 5". 

"Става все по-трудно да опрадаваме вечните отлагания и надхвърлянето на разходите с мантрата "космосът е труден", особено когато имаме конкурент, който последователно успява да е по-бърз, по-евтин и по-способен", пише инженерът и космически журналист Адам Хюго. И е напълно прав.

Както съм казвал нееднократно - старият космически отрасъл (Боинг, Локхийд, Нортроп, за разлика от модерните компании като СпейсЕкс, Рокет Лаб, Астра и т.н.) представлява роскосмосът на САЩ. Имаме два свята - единият е излишен. Да, и при СпейсЕкс понякога възникват проблеми, но вертикалната интеграция на компанията позволява цялостен контрол върху производствената верига и така трудностите се коригират бързо (често пъти в рамките на часове). При класическите аерокосмически корпорации отговорностите биват делегирани хоризонтално, аутсорсвайки ги върху различни поддоставчици (често пъти умишлено позиционирани в ключови щати, за може проектът да се хареса на политиците и парите да текат). Резултатът е, че процесът е тромав и неоптимизиран. Помните ли случая как корабът "Орион" се оказа повреден и дефектният компонент се оказа локализиран на такова място, че не може да бъде изваден лесно и подменен? Съответно, НАСА ще го изстреля до Луната с дефекта. Класически пример...

Ако мисията на "Старлайнър" бъде отложена с месеци, ще е изключителна ирония "Старшип" да излети до орбита преди това... 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4107-2021-starliner-delayed-indefinitely

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Повече от половината от горивните клапани на Старлайнър не работят

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

5 август 2021 г. 17:30 ч.

Светослав Александров. Поредната излагация с космическия кораб на Боинг "Старлайнър" е налице. Проблемът с неработещите горивни клапани се оказва по-сериозен, отколкото първоначално предполагахме. 

Космическият журналист Дъг Месие от сайта Параболик Арк съобщава, че повече от половината от общо 24 клапана изпращат данни, че са в неправилна позиция. Месие е информиран затова от анонимен източник в ракетно-космическия отрасъл.

Въпросните клапани участват в подаването на гориво и окислител към двигателите за контрол на ориентацията и към системата за аварийно спасяване. Според официалното прессъобщение от Боинг проблемът не е софтуерен.

Сложността при ремонта се корени в това, че клапаните са на труднодостъпно място в сервизния модул. Това означава, че ракетата и корабът трябва да бъдат частично разделени, за да могат техниците да ги достигнат. Поправката може да продължи от няколко седмици до два месеца.

Месие напомня, че това не е първият гаф на Боинг, касаещ клапани. През 2018 г., по време на статичен огневи тест на системата за аварийно спасяване, един клапан не успя да се затвори. Инцидентът доведе до пожар в околността.

Самият факт, че три години по-късно продължават да изскачат идентични проблеми, поставя под съмнение способността на Боинг да започне да превозва астронавти до Международната космическа станция.

Но както се казва - добре че ги има корабите на СпейсЕкс "Крю Драгън", а и старите кораби на Русия "Союз", за да поддържат ротацията на екипажа на станцията. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4109-2021-valves-starliner

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Накратко: Боинг е позор.

Не, нямам добро мнение за стария аерокосмически отрасъл - независимо дали става въпрос за Боинг, Локхийд, европейската корпорация Арианаспейс или Роскосмос. Прави ми впечатление, че те изразяват съчувствие едни към други, предлагат си помощ (даже Рогозин поиска да прати специалисти в САЩ да помагат). И същевременно критикуват и изолират модерните компании като СпейсЕкс. Но не се заблуждавайте - Old Space няма да ни закара до Луната, нито на Марс. Вижда се, че и до околоземна орбита не може, поне що се касае до Боинг. Тези стари мастодонти са заинтересувани единствено да смучат държавни пари и да пазят работните си места, симулирайки дейност. Но животът се развива и скоро еволюцията ще ги изхвърли в историята. СпейсЕкс вози екипажи до орбита и обратно с "Крю Драгън", но наистина ще се изкефя на макс, ако и следващото поколение ракети и кораби "Старшип" полети в космоса... Прочие, ако "Старлайнър" не лети тази година, това е съвсем реална възможност и ще е мега катарзистична :):):)

Откъм положителната страна, НАСА поне няма да допусне кораб с неработеща горивна система да се скачи с МКС :)

Очертава се продължително отлагане за Старлайнър

15 август 2021 г. 20:10 ч. Изстрелването на космическия кораб на Боинг "Старлайнър" се отлага за неопределено време, като даже не е ясно дали корабът ще успее да излети през настоящата календарна година.

Напомням на читателите, че броени часове преди старта по-рано през този месец беше установено, че горивната система на "Старлайнър" не работи заради проблемни клапани. На 13-ти август стана известно, че повредата е много сериозна - налага се корабът да бъде разкачен изцяло от ракетата-носител и върнат в сградата за подготовка, докато бъде направена цялостна диагностика. 

Това изключва изстрелване през този месец, но по-късно през годината Боинг ще се сблъска с друг проблем - графикът до МКС е изключително натоварен, като са насрочени полети на множество други американски кораби - "Крю Драгън", "Карго Драгън", "Сигнус", така че не е ясно къде може да бъде намерен слот за старта на "Старлайнър". Освен това НАСА има нужда компанията ЮЛА (Юнайтед Лонч Алайънс) да подготви спешно ракета "Атлас 5" за изстрелването на мисията "Луси" до Троянските астероиди през месец октомври. "Старлайнър" също разчита на "Атлас 5" и не е възможно да се готвят да старта едновременно. 

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4119-2021-starliner-returning-factory

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Блу Ориджин насрочи товарен полет на кораба Ню Шепърд за 25-ти август

19 август 2021 г. 19:20 ч. Следващият полет на космическия кораб "Ню Шепърд" на частната компания Блу Ориджин е насрочен за 25-ти август. Това беше съобщено на сайта на фирмата

За разлика от мисията през юли, когато четирима души излетяха в космоса, този път "Ню Шепърд" ще лети в безпилотен режим. Съответно ще се използва различен тип капсула, а не такава, подходяща за пилотируеми полети. Суборбиталният кораб ще преноси до космоса богат набор от научни експерименти - в това число опит за нуждите на НАСА, който ще изпита нови системи за кацане на Луната. 

Очаква се стартът да е факт в 16:35 ч. българско време. Блу Ориджин ще осигури излъчване на живо, като предаването ще започне половин час преди отлитането. 

2021-20-july-ns-launch.jpeg

Кадър от изстрелването на кораба "Ню Шепърд" през юли с четирима души на борда. Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4126-2021-new-shepard-sheduled-25-august

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Inspiration4 : как се стигна до първата частна орбитална мисия

2021-inspiration-4-mission.jpg

Eкипажът на "Inspiration4" позира за снимка преди полета. Photo credit : Inspiration4/SpaceX

7 септември 2021 г. 18:20 ч.

Светослав Александров. Няма спор, че 2021-ва година е преломна за частното космическо предприемачество и освен това е година, в която пилотираната комерсиална космонавтика най-сетне потръгна с пълна сила. На 12-ти юли Ричард Брансън, а девет дни след него и Джеф Безос полетяха в космоса съответно с космическите си кораби "СпейсШипТу" и "Ню Шепърд". 

Но това, което предстои на 15-ти септември в 03:00 ч. българско време, е съвсем различно. Стига всичко да мине по план, СпейсЕкс ще изстреля поредния си космически кораб "Крю Драгън". Но вместо корабът да превози до Международната космическа станция нова експедиция професионални астронавти, той ще лети в свободен полет и на борда му ще пътуват четирима туристи. Никога досега в историята на космонавтиката не е имало изцяло комерсиална експедиция до орбита. 

Предстоящата мисия, озаглавена "Inspiration4", е финансирана от милиардера и бизнесмен Джаред Айзъкман, ръководител на компанията Shift4 Payments. Той е избрал да вземе със себе си още трима души, нито един от които не е богат и не би могъл да си позволи космически полет без подкрепата на Айзъкман. Съответно "Inspiration 4" дарява надежди, че това е началото на епоха, в която космосът ще стане по-достъпен за всеки един от нас. Към Айзъкман ще се присъединят Хейли Арсено, лекарка, преживяла рак на костите и първият кандидат-астронавт с протеза, преподавателката Шан Проктър и бившият военен Крис Сембовски.

"Inspiration4" е експедиция, която е значима и поради факта, че това е първият орбитален пилотиран космически полет след 2009 г., който не включва посещение на орбитална станция. Наистина "Крю Драгън" няма да се сближава с Международната космическа станция и поради това корабът не притежава системи за скачване. Вместо това той е оборудван с голям купол от акрилно стъкло (плексиглас), който ще позволи на туристите да се наслаждават на неповторими гледки към Земята.

И тук стигаме до още един забележителен факт - "Inspiration4" ще лети в много по-висока орбита в сравнение с полетите, които наблюдаваме през последните години. След приключването на програмата "Аполо" през 1972-ра, хора не са се отправяли към Луната, а най-далечната точка от нашата планета, до която са достигали, е 620 километра - т.е. височината, на която лети телескопът "Хъбъл". Или с други думи, в днешната пост-Аполо епоха, най-отдалечилите се от Земята астронавти са тези, които са ремонтирали "Хъбъл" в хода на петте обслужващи го совалкови мисии. "Inspiration4" е експедиция, която е предвидена да навлезе в сходна орбита. За разлика от Международната космическа станция, обикаляща около Земята на височина 350-400 километра, "Крю Драгън" ще се отдалечи на 590 километра от планетата ни.

Това е дългоочакван момент за всеки космически ентусиаст. Мнозина тръпнеха в очакване да доживеят до мига, в който частни лица, а не просто правителствени астронавти, ще могат да излитат в космическото пространство. Затова нека да напомня накратко историята, довела до това историческо събитие. 

Началото на идеята за частни космически полети може да се проследи до 1964 година, когато журналистът Джерард Пистър изразява желание да лети до Луната посредством услуга на авиокомпанията Pan Am. Макар че това звучи като абсурдно предложение, изпълнителният директор на фирмата Уан Трип е силно заинтригуван. Това е в разгара на космическата надпревара и Трип съзира възможност за забележителна реклама. Pan Am започва да прави резервации за бъдещи полети към естествения ни спътник, като е предвидено те да се осъществят най-късно през 2000 година. Тази "услуга" съществува до началото на 70-те години, точно когато 12 астронавти от "Аполо" се разхождат на лунната повърхност. Уви, лунната одисея на НАСА приключва печално в края на 1972-ра, защото агенцията е с орязан бюджет и не може да си позволи нови експедиции. А що се касае до Pan Am, финансовото бъдеще на фирмата е застрашено още тогава. Компанията все пак оцелява през следващите две десетилетия, след което през 1991 г. фалира - без изобщо да достигне до етапа да провежда туристически полети в космоса. 

Със своите невъзвръщаеми ракети "Аполо" се оказва и икономически неизгодна програма, затова НАСА започва да работи по програмата "Космическа совалка". Това е първата в историята на човечеството частично възвръщаема система за пилотирани космически полети. Совалките на САЩ се превръщат в мощен символ на страната и освен това, ако досега космическите кораби на САЩ и СССР са били в състояние да извозват до орбита по двама-трима души, в хода на една совалкова мисия могат да летят седмина. 

Допреди совалковата програма астронавтите не са имали разнороден професионален произход. Те са били подбирани или от средите на Военновъздушните сили на САЩ, или от Военноморските сили. Интригата е била коя от двете организации ще вземе превес. Но с политането на първата совалка "Колумбия" в началото на 80-те години нещата се променят. НАСА въвежда сред членовете на експедициите нова категория астронавти - т.нар. "Специалист по полезния товар" (Payload Specialist) и така мнозина, които не са военни летци, получават своята възможност да полетят в космическото пространство. Това включва представители на други държави (напр. Саудитска арабия и Мексико), изследователи (за лабораториите "СпейсЛаб"), както и политици (сенаторът Бил Нелсън, който наскоро бе избран за администратор на НАСА, е един от тях). 

През 1984 г. тогавашният президент на САЩ Роналд Рейгън обявява проекта "Учител в космоса". Решено е в рамките на някоя от следващите мисии НАСА да изстреля в орбита преподавател, който да вдъхнови децата да се занимават активно с наука и технологии. Кандидатстват над 11 000 учители, но американската космическа агенция пресява във финалната селекция 114. За пръв учител в космоса е избрана Криста Маколиф. Тя е назначена за член на мисията на "Чалънджър" STS-51-L като Специалист по полезния товар.

Но се случва трагедия. Когато експедицията е изстреляна на 28-ми януари 1986 г., на 73-тата секунда от полета совалката "Чалънджър" се разпада пред очите на хилядите зрители. Много мечти умират в този момент, а най-съществената от тях е, че до няколко години космосът ще стане достъпен за всички. Що се касае до програмата "Космическа совалка", за пръв път обществото научава за систематичните проблеми, затова че въпреки привидно изрядния имидж на НАСА и редовните полети, програмата е постоянно съпътствана от технически дефекти и организационни трудности. 

Основният проблем с космическата совалка на НАСА, пише журналистът Ерик Ралф за уебсайта Тесларати, е че тя е проектирана от политици и комитети, след което е конструирана посредством ретроспективно инженерство. Уебсайтът Айдъл Уърдс разказва как се е стигнало до фаталните конструктивни недостатъци, съпътстващи совалките. След мисиите до Луната НАСА е искала машина, която да лети в космоса редовно, веднъж на две седмици, но съответно е стоял въпросът кой ще иска да качва полезен товар толкова често. За времето си частният сектор не е бил добре развит и е нямало как фирмите да снабдяват совалките със спътници толкова редовно. Затова НАСА се е обърнала към единствените си потенциални клиенти - американските ВВС. Те се съгласили да помогнат, но поставили тежки изисквания. Поискали совалките да могат да се изстрелват в полярна орбита, както и да са в състояние да прихващат вражески (т.е. съветски) спътници и да се връщат на Земята след една обиколка. Това е първопричина за всичките недостатъци (странично-монтиран орбитър, твърдогоривни ускорители, липса на спасителни системи в случай на авария т.н.), които по-късно довели до двете фатални катастрофи  - на "Чалънджър" и "Колумбия", съответно през 1986-та и през 2003-та. 

След разпадането на СССР американската дипломация успява да въвлече Русия в проекта "Международна космическа станция" - и това се оказва правилно решение. Посредством совалките и усилията на американските астронавти МКС е построена успешно до 2011 година, но през това време руските кораби "Союз" се утвърждават като по-евтини, а покрай проблемите със совалките - като практически незаменими за поддържането на станцията постоянно обитаема. На борда на "Союз" политат и първите няколко космически туристи, започвайки с Денис Тито през 2001 година. 

Но днес живеем в различни времена. В САЩ отново има орбитални пилотирани кораби, наречени "Крю Драгън", а предстоящата частна мисия "Inspiration4" ще лети както с рециклирана ракета, така и с рециклирана орбитална капсула. Както коментира Ралф от Тесларати, съвременната комерсиална космонавтика жъне от успеха на постигането на десетилетната цел на СпейсЕкс - възвръщаемостта. Корабите "Крю Драгън", за разлика от совалките, не са проектирани от политици и впоследствие построени чрез ретроспективно инженерство, а са резултат от последователната работа на СпейсЕкс. Илон Мъск от самото начало си е поставил за задача възвръщаемите технологии да са по-ефективни и евтини в сравнение с класическите невъзвръщаеми ракети.

"С мъничко късмет и много повече умения, опит и преценка на събитията, мисията "Инспирейшън4" вероятно ще докаже, че "Фалкън 9" и "Крю Драгън" могат да са това, което космическата совалка никога не можеше да бъде - ключът към орбита както за професионални, така и за граждански астронавти", смята Ралф. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4147-2021-inspiration-4-prelaunch

Link to comment
Share on other sites

  • Глобален Модератор

това е моментът, в който спираме да помним имената на космонавтите, защото вече на практика всеки /с пари/ може да стане такъв. Е, може би в историята ще остане името на първия турист в космоса Денис  Тито. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Inspiration4: как частното предприемачество закарва човечеството отвъд най-ниската околоземна орбита

2021-inspiration-4-flight-profile.png

Полетният профил на Inspiration4. Image credit : SpaceX

15 септември 2021 г. 19:10 ч.

Светослав Александров. Когато пилотираният космически кораб "Крю Драгън" излети през идната нощ след 03:03 ч. българско време на частната мисия "Inspiration4", малцина си дават сметка, че тази мисия ще се присъедини към елитен клуб пилотирани космически експедиции - тези, при които хора са се отдалечили от Земята на разстояние над 500 километра. През цялата шестдесетилетна история на пилотираната космонавтика е имало само 15 такива полета - деветте от програмата "Аполо" до Луната, четирите на американските космически совалки до телескопа "Хъбъл" и двата полета на американските кораби "Джемини" с висок орбитален апогей. Толкоз. 

Всички останали стотици пилотирани космически полети през изминалите 60 години са били или суборбитални, или орбитални, при които височината на корабите над земната повърхност не е надхвърляла 450 километра. Първата съветска орбитална станция "Салют" е летяла на височина 200-222 километра, първата американска "Скайлаб" - на височина 434-441 километра, историческата руска "Мир" - на 354-374 километра, а МКС днес кръжи около нас на височина 418-422 километра. 

Навлизаме в етап, при който не държавна директива като заръката на Кенеди от 60-те ще изпраща хора на далечни разстояния, а частното предприемачество. И "Inspiration4" е само началото. Както можете да видите от показаната по-горе графика, избраният от Джаред Айзъкман (инициатор на мисията и водещ космически турист) полетен профил включва издигане на "Крю Драгън" на височина 575 километра - над орбитата на МКС и тази на телескопа "Хъбъл". 

Не забравяйте също така, че СпейсЕкс има сключено споразумение със Спейс Адвенчърс (компанията, изпратила до МКС първите космически туристи посредством руски кораби "Союз") за още по-амбициозни полети чрез "Крю Драгън" - които включват достигане на високи околоземни орбити с апогей над 1 000 километра. За последен път такъв полет е провеждан през 60-те години години на миналия век, от астронавтите на "Джемини 11" Чарлс Конрад и Ричард Гордън.

И това не е всичко - туристически мисии са планирани и за следващото поколение кораби "Старшип", които СпейсЕкс тепърва разработва. Частният предприемач Юсаку Маезава има споразумение с Илон Мъск за полет до Луната. 

Вече не очакваме космическото бъдеще да дойде. То най-сетне е тук - благодарение на частната космонавтика. 

Наблюдавайте полета на "Inspiration 4" живо на този линк след 22:45 ч. българско време.

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4159-2021-flights-beyond-500km

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър на Боинг вероятно няма да лети през 2022 година

22 септември 2021 г. 14:35 ч. За пръв път след злополучното отлагане на изстрелването на "Старлайнър" през август, когато беше констатиран проблем с горивните клапани на кораба, НАСА допуска, че следващият опит за полет не се очертава да е преди 2022 година. 

Това стана ясно по време на интервю с Кейти Лийдърс, ръководител на оперативните програми към пилотираната програма на НАСА. Лийдърс съобщава, че дефектните клапани трябва да бъдат демонтирани от сервизния модул на "Старлайнър", преди да бъдат поправени. След това специалистите на Боинг ще определят дали ремонтът ще е продължителен и ако това е така, може да се наложи да вземат нов сервизен модул от друг космически кораб. Решението ще бъде взето до няколко седмици. 

Така 2021-ва година се очертава да е годината, в която т.нар. ОлдСпейс или Стар космически отрасъл на САЩ изостана окончателно зад новите и иновативни фирми (НюСпейс). Замислете се - СпейсЕкс изстрелват хора в космоса. Блу Ориджин изстрелват хора в космоса. Даже Върджин Галактик изстрелват хора в космоса, макар и до най-ниската граница за начало на космическото пространство. Кои не изстрелват хора в космоса? Боинг и Локхийд Мартин. Корабите "Старлайнър" и "Орион" все още не са изпълнили даже изискуемите безпилотни мисии, които да потвърдят безопасността им. Човек да се зачуди защо правителството на САЩ продължава да прахосва пари по тези мастодонти. 

Ако "Старлайнър" полети в космоса през зимата или пролетта на 2022 г. в безпилотен режим и предполагайки че всичко е успешно, то тогава първата мисия с хора ще е през есента на 2022 година. През това време СпейсЕкс ще са изпълнили минимум седем пилотирани изстрелвания. 

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4168-2021-starliner-to-fly-2022

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

НАСА прехвърля мисиите, планирани за Старлайнър, към Крю Драгън

6 октомври 2021 г. 15:50 ч. Поредният признак, че НАСА няма доверие в кораба на Боинг "Старлайнър", е налице. Съгласно материал, написан от журналиста Ерик Ралф за Тесларати, който от своя страна се позовава на Ерик Бъргър от Арс Текника, НАСА е започнала да прехвърля мисиите, планирани доскоро за "Старлайнър", към кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън".

Напомням на читателите, че космическият кораб на Боинг летя за последно в безпилотен режим преди близо две години - през декември 2019-та. Заради софтуерен проблем "Старлайнър" не сполучи да се скачи с МКС и мисията бе на крачка от цялостен провал - втори софтуерен бъг замалко не разруши кораба преди влизането му в атмосферата. Единствено бързата намеса на специалистите спаси положението и "Старлайнър" кацна на Земята успешно. 

Последващото разследване установи, че Боинг не са изпълнили редица от предвидените изпитания преди изстрелването. Компанията положи сериозни усилия да оправи проблемите си и "Старлайнър" трябваше да лети това лято през август. Но буквално в същия ден преди старта бе установено, че клапаните на кораба не работят. Това налага ремонт, който ще се проточи с месеци.

С други думи "Старлайнър" няма да проведе втория си безпилотен полет преди началото на 2022-ра година и само ако той е успешен, за което няма гаранции, и само ако Боинг успее да предостави удовлетворителни данни на НАСА, първото пилотирано изстрелване може да е факт в края на лятото или в началото на есента догодина. Това означава, че "Старлайнър" няма да е готов за изпълнение на оперативни мисии до МКС преди 2023-та.

Междувременно корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" редовно вози астронавти до станцията и нещо повече - през септември за пръв път летя на туристическа мисия, като четиричленният екипаж достигна до височина 590 километра. В миналото е имало само 15 експедиции, при които хора са се отдалечавали от Земята на разстояние по-голямо от 500 километра, ако включим и полетите до Луната "Аполо".

Замислете се - корабът на Боинг "Старлайнър" още не е готов и не е провил успешно даже безпилотен полет, въпреки че компанията усвои $2 милиарда долара по-малко в сравнение със СпейсЕкс. А фирмата на Мъск вече вози не само астронавти, но и туристи! Спомнете си също така, че преди няколко години имаше брутален натиск към НАСА да даде всичките си пари, предвидени за пилотиран кораб, на Боинг и да не подпомага изобщо СпейсЕкс. Ако това се беше случило, днес нямаше да има "Крю Драгън", руснаците щяха единствени да изстрелват хора до МКС и Дмитрий Рогозин щеше да е изключително щастлив мъж. 

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4182-2021-nasa-transfers-missions-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Има ли бъдеще за пилотирания космически кораб Старлайнър?

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

7 октомври 2021 г. 18:10 ч.

Светослав Александров. Вчера, по време на пресконференция на НАСА, програмният мениджър на агенцията за подпомагане на комерсиалната пилотирана космонавтика Стийв Стич потвърди, че се предвижда космическият кораб на Боинг "Старлайнър" да бъде изстрелван на всичките си мисии посредством ракети "Атлас 5". Но тази констатация повдига много интересен въпрос. Ракетите "Атлас 5" са пред пенсиониране, тъй като компанията-производител Юнайтед лонч алайънс (ЮЛА) е престанала да купува за тях двигатели "РД-180" от Русия. Какво ще стане с кораба, след като ракетите за него свършат и ще има ли по-нататъшно бъдеще за него? 

Новината, че засега се предвижда "Старлайнър" да лети само с "Атлас 5", бе съобщена в Туитър от журналиста Ерик Бъргър, работещ в Арс Текника

Към днешна дата ЮЛА разполага с остатъчен набор от двигатели "РД-180" за полетите само на още 28 ракети. Но от тях едва осем са заделени за "Старлайнър". Една от тях ще се използва за безпилотен полет до МКС (вторият за "Старлайнър"), който трябва да докаже годността на кораба да превозва астронавти. Друга ще е необходима за изпитателен пилотиран космически полет. Остават шест ракети "Атлас 5" за изпращане на редовни екипажи до станцията. 

На теория (според документацията на Боинг в този PDF файл) корабът "Старлайнър" е агностичен по отношение на ракетата-носител. Тоест, би следвало да може да се изстрелва с всяка ракета от класа на "Атлас 5". Но единствената подобна съвременна ракета в САЩ, която е годна за превоз на астронавти, е ракетата на СпейсЕкс "Фалкън 9". Би било същинска ирония Боинг да се навие да изстрелва кораба си с ракета на конкурентна фирма (макар че това вече се случва - кораби "Карго Драгън" превозват построените от Боинг слънчеви батерии до МКС, а военната космическа совалка "X-37" вече е била изстрелвана с "Фалкън 9"). 

Понастоящем ЮЛА разработва ракети, които следва да заменят "Атлас 5" - ракетите "Вулкан". Първата от тези ракети е вече построена и се използва за изпитателни зареждания с гориво. За съжаление обаче компанията Блу Ориджин все още се бави с производството на ракетните двигатели "BE-4". Не е ясно кога "Вулкан" ще полетят за пръв път (макар че се очаква да имаме статичен огневи тест до края на годината). Но фактът, НАСА все още не е започнала преговори с ЮЛА за сертифицирането на ракетите за пилотирани полети, е достатъчно притеснителен. 

Принципно един кораб може да лети с различни ракети - и това вече се е случвало с корабите на Орбитал "Сигнус" (днес компанията е придобита от Нортроп Груман). След като ракета "Антарес" аварира през 2014 година, следващите мисии бяха прехвърлени на "Атлас 5". Но случаят със "Сигнус" е различен - корабът лесно можеше да бъде прехвърлен, тъй като сервизният му модул е базиран на класическа сателитна платформа и той може да бъде капсулован под обтекател. Не такова е положението със "Старлайнър", който не е под обтекател и освен това диаметърът му е съществено по-голям от този на "Атлас 5". Разликата в диаметъра е наложило да се проектира специален адаптер, който да издържи на по-голямото аеродинамично натоварване. В случай че е необходимо "Старлайнър" да бъде прехвърлен на носител от типа на "Фалкън 9" никой не може да каже какви хардуерни модификации са нужни. При "Вулкан" такъв проблем не би следвало да съществува - ракетата е с по-голям диаметър от този на "Атлас 5" (5.4 метра спрямо 3.81 метра). 

На практика положението е такова, че Боинг все още не могат да кажат кога "Старлайнър" най-сетне ще полети. Корабът трябваше да изпълни безпилотна мисия през август, но в самия ден преди старта беше установено, че клапаните на горивната му система не работят. Тъй като от компанията все още не знаят причината за повредата, а това е необходимо, за да може да се насрочи нова дата, стартът ще е през 2022 година. Но през коя част от годината остава неясно - предполагаеми дати има през май и даже  презесента на 2022-ра, според слуховете, които е дочул Бъргър

Ако "Старлайнър" излети чак през есента на 2022-ра на безпилотна мисия, това ще е същински позор - компанията Боинг е усвоила два пъти повече пари от СпейсЕкс, а нейният кораб още не е готов. За сравнение корабът на Мъск "Крю Драгън" вече изпълнява не само редовни пилотирани мисии до МКС, а превозва и туристи. Но нека да оставим това настрани.

Представете си, че "Старлайнър" изпълни безпилотния си полет през есента на 2022-ра. Ще изминат няколко месеца до една година, докато НАСА анализира резултатите от мисията и одобри пилотиран старт. Да приемем, че този дебютен пилотиран старт е в началото на 2023-та година. Следващите шест мисии могат да бъдат изпълнени до 2026 година - и с това ще се изчерпи запасът от ракети "Атлас 5". Така Боинг ще изпълни и договора си спрямо НАСА за транспорт на астронавти към МКС.

През 2026 г. ще са останали едва четири години до пенсионирането на станцията и нейното потопяване в океана. Изобщо ще има ли НАСА желание да продължи да използва "Старлайнър", особено на фона на "Крю Драгън" и очертаващия се нов кораб на СпейсЕкс "Старшип"? Друга конкурентна фирма на име Сиера Невада разработва собствен космически кораб - совалката "Дрийм Чейсър", която от самото начало е предназначена да лети с "Вулкан". 

Нещо повече - целият смисъл на подпомагането на частниците с държавни средства, което прави НАСА, е да се даде тласък, за да могат комерсиалните кораби да се използват за широк кръг от мисии, не само правителствени. Засега единствено СпейсЕкс показва потенциал и изпълнява замисъла на американската агенция - през септември компанията за пръв път изстреля туристи в орбита. Но докато Мъск иска да достигне до Марс, намеренията на Боинг остават неясни. Напълно възможно е желанието на ръководството на фирмата да се ограничи само до изпълнението на договора на НАСА, след което всичко ще приключи. 

Истината е, че все още никой не знае какво ще се случи със закъсалия "Старлайнър"...

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4185-2021-is-there-a-future-for-starliner

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Има ли европейско бъдеще за руските космически кораби Союз?

2020-2-dec-soyuz-launch.jpg

Снимка от излитането на ракета "Союз-СТ" от европейския космодрум Куру през декември 2020 година. Photo : Arianespace

11 октомври 2021 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Европейската космическа агенция (ЕКА), космическата компания Арианаспейс и френската космическа агенция CNES проявяват интерес към създаването на необходимата инфраструктура за пилотирани полети на космически ракети "Союз 2" от европейския космодрум Куру във Френска Гвиана. Новината бе съобщена от Сергей Савелиев, заместник-главен директор на Роскосмос по въпросите, свързани с международното сътрудничество. 

Понастоящем са налични площадки за изстрелване на "Союз" на четири космодрума - на Куру, на Плесецк, на Байконур и на Восточний. Но единствено тези на Байконур са пригодени за пилотируеми, а не само за спътникови мисии.

Европейската космическа агенция притежава сериозен опит в пилотираната космонавтика - тя е участвала в създаването на голяма част от модулите на Международната космическа станция, като най-големият от тях е изстреляната през 2008 г. лаборатория "Колумб". Подобно на НАСА и Русия, които си имат свои центрове за управление на полета, "Колумб" се управлява от самостоятелен център в Германия. Също така ЕКА притежаваше товарни космически кораби, които в периода между 2008 и 2014 година изпълниха пет мисии. Опитът с тези кораби позволи на агенцията на тяхната база да създаде сервизни модули за пилотиранитие кораби на НАСА "Орион", които ще се използват за мисии отвъд околоземна орбита и до Луната. Така тези междупланетни кораби ще са наполовина американски, наполовина европейски. 

Но въпреки тези постижения Европа никога не е разполагала със способност да изстрелва кораби от собствена територия. През 1975 г. е положено началото на програма за създаването на европейски космически совалки "Хермес", но през 1992 г. програмата е преустановена завинаги заради недостиг на средства. Така европейските астронавти днес летят до орбита само посредством руски кораби "Союз" или американски "Крю Драгън", а в миналото са пътували и на космическите совалки на НАСА. 

От друга страна на космодрума Куру има готова площадка за ракети "Союз", като първият старт на руска ракета от европейска територия и за европейските нужди е проведен през 2011 година. Единственото, което е необходимо, е да се добави инфраструктурата за пилотирани мисии, така че "Союз"-ите могат да се окажат най-бързият начин, по който ЕКА ще се сдобие със способността да ръководи собствена пилотирана космонавтика.

В случай че преговорите се увенчаят с успех, ще е нужно да се намери финансиране за създаването на въпросната инфраструктура. Също така е налице още един проблем, касаещ спасяването на астронавтите в случай на авария. Когато корабите "Союз" излитат от Байконур, траекторията им минава над сушата, докато от космодрума Куру те ще преминават над океана. Така че е належащо "Союз"-ите да се адаптират да могат да кацат във вода в случай на повреда на ракетата-носител.

Тези предизвикателства са технологично разрешими, но за тази цел е нужна политическа воля. Нека да видим първо докъде ще стигнат преговорите. Изглежда, че подобен ход ще е добре дошъл както за Русия, така и за Европа. Европейците ще получат своята способност да изстрелват кораби според собствените си цели и от собствена територия, а руснаците ще подсигурят бъдещето на "Союз"-ите в една нова епоха, в която господстващи ще са новите комерсиални кораби на САЩ като "Крю Драгън" и "Старшип, както и китайските "Шенчжоу". 


За повече информация : Новости-космонавтики

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4189-2021-european-soyuz-future

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Боинг ще покрие разходите по ремонта на кораба Старлайнър със собствени средства

28 октомври 2021 г. 13:00 ч. На 27-ми октомври Боинг оповести официално, че ще вложи $185 милиона от собствените си печалби за поредния ремонт на проблематичния кораб "Старлайнър" в усилията си да го приведе в готовност за полет.

Така за втори път компанията влага собствени пари за "Старлайнър". Напомням на читателите, че през януари 2020 г. Боинг се съгласи да вложи $410 милиона, за да осъществи нов безпилотен полет на кораба, който да демонстрира неговата готовност да превозва хора до Международната космическа станция. 

Напомням също така, че Боинг бе една от двете компании, избрани от НАСА да изстрелват астронавти след епохата на програмата "космическа совалка". И докато Боинг получи $4.2 милиарда, другата фирма СпейсЕкс усвои $2.6 милиарда.

Само че космическият кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" е вече в експлоатация. Следващият полет до МКС е планиран за 31-ви октомври, а през септември фирмата осъществи първата си частна туристическа мисия до окозолемна орбита. За сравнение Боинг изостава драстично. През декември 2019 г., по време на първия безпилотен космически полет на "Старлайнър", корабът не успя да се скачи с МКС. Втората безпилотна мисия трябваше да е факт през това лято, но стартът бе отложен заради констатирана в последния момент повреда на клапаните на горивната система.

Хубавото обаче е, че сега Боинг, подобно на СпейсЕкс, са сключили договор с НАСА за фиксирана сума и всеки възникнал гаф трябва да се покрие от компаниите, а не от средствата на данъкоплатците. Така може би старите корпорации ще се научат, че времената са се променили безвъзвратно и вече няма да са на държавна хранилка, както е било доскоро. 

2021-starliner-mounted-atop.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър", намиращ се върху ракетата "Атлас 5". Photo credit : Boeing/John Grant

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4210-2021-boeing-starliner-repair-covered

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Заболяване на астронавт отложи следващото изстрелване на Крю Драгън

2 ноември 2021 г. 18:45 ч. НАСА оповести, че предстоящото изстрелване на пилотиран космически кораб "Крю Драгън" се отлага заради медицински проблем, касаещ един от четиримата астронавти. 

Името на заболелия астронавт не се съобщава, но агенцията конкретизира, че състоянието не е спешен случай и НЕ е ковид. 

Сега полетът се очаква да бъде осъществен най-рано на 7-ми ноември в 05:36 ч. българско време.

2021-crew-3.jpg

Астронавтите от третата редовна мисия на "Крю Драгън", отляво надясно: Матиас Маурер (Германия, ЕКА), Томас Маршбърн, Рая Чари и Кайла Берън (астронавти на НАСА). Photo credit : NASA 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4212-2021-crew-3-delayed

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и СпейсЕкс се готвят за завръщането на втория дългосрочен екипаж на Крю Драгън

2021-change-command-iss-nov.png

На кадъра: астронавтът на ЕКА Тома Песке прехвърля командването на МКС към руския космонавт Антон Шкаплеров преди предстоящото му завръщане на Земята. Photo credit : NASA TV

7 ноември 2021 г. 10:00 ч.

Светослав Александров. Във връзка със забавянето на изстрелването на третия дългосрочен екипаж до Международната космическа станция, НАСА и СпейсЕкс решиха първо да приберат на Земята втория. Корабът "Крю Драгън" с астронавтите на НАСА Шейн Кимброу и Меган МакАртър, астронавта на ЕКА Тома Песке и астронавта на Япония Шейн Кимброу, ще трябва да се разкачи от Международната космическа станция днес в 19:04 ч. българско време, стига метеорологичните условия да са подходящи за кацане. 

Именно лошото време е една от причините третият екипаж, състоящ се от Томас Маршбърн, Рая Чари, Кейла Берън (астронавти на НАСА), Матиас Маурер (астронавт на Германия, ЕКА), все още да не може да излети. Времето в тропическа Флорида през ноември е изключително динамично и провеждането на космически полет е предизвикателство. Но има и още една причина за забавения старт на следващия "Крю Драгън" - неоповестено засега заболяване на един от астронавтите, за което е потвърдено единствено, че не е ковид. 

За разлика от космическата агенция на Русия, която винаги подготвя по един основен и един дублиращ екипаж, НАСА няма практиката да тренира дубльори. Така че всички астронавти на пилотирана космическа експедиция трябва да са в добро здравословно състояние преди нейното провеждане. 

Що се касае до метеорологичните условия, те могат да доведат до отлагане и на завръщането на втория дългосрочен екипаж. Има седем региона в океана, където "Крю Драгън" е в състояние да се приводни. Ако времето е лошо на всяко едно от тях, НАСА и СпейсЕкс ще решат да забавят разкачването до понеделник. 

В случай че корабът "Крю Драгън" с втория екипаж се разкачи от МКС още днес и се завърне в понеделник, както засега се планира, СпейсЕкс ще е в готовност за изстрелване на третия екипаж на 11-ти ноември в 04:03 ч. българско време. 

Разбира се, всяко решение за приключването на настоящата мисия и началото на следващата ще е взето съобразно опазването на живота и здравето на астронавтите. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4216-2021-crew-2-to-return-home

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и СпейсЕкс отложиха завръщането на Крю Драгън заради лошо време

7 ноември 2021 г. 14:10 ч. Във връзка с продължаващото лошо време край бреговете на Флорида, НАСА и СпейсЕкс отложиха завръщането на кораба "Крю Драгън" с втората дългосрочна мисия до МКС за едно денонощие.

Сега разкачването на космическия кораб от станцията е планирано за 8-ми ноември в 21:05 ч. българско време, а приводняването - за 9-ти ноември в 05:33 ч. българско време. 

2021-change-command-iss-nov.png

На кадъра: астронавтът на ЕКА Тома Песке прехвърля командването на МКС към руския космонавт Антон Шкаплеров преди предстоящото му завръщане на Земята. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4218-2021-crew-dragon-return-delayed

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Пилотираният кораб Крю Драгън с втората дългосрочна експедиция до МКС се завърна на Земята!

2021-9-nov-crew-dragon-returns-home.jpg

Кадър от завръщането на "Крю Драгън" тази нощ. Photo credit : NASA TV

9 ноември 2021 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. Тази сутрин в 05:33 ч. българско време пилотираният космически кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън" с астронавтите на НАСА Шейн Кимброу и Меган Макартър, както и астронавта на ЕКА Тома Песке и японския астронавт Акихико Хошиде, се прибра благополучно на Земята посредством меко приводняване в Мексиканския залив. 

Това бе втората дългосрочна пилотирана експедиция до МКС, която фирмата на Илон Мъск изпълни успешно по заявка на НАСА. Четиримата астронавти престояха общо 199 дни в орбита. 

Всичко по време на днешното завръщане премина по план, като единствено един от общо четирите парашута на "Крю Драгън" се разгърна няколко секунди по-късно от останалите три. Тепърва предстои да видим дали НАСА ще поиска допълнително разследване, което евентуално да отложи изстрелването на третия дългосрочен екипаж, но от СпейсЕкс конкретизират, че това е нормално поведение, което е било наблюдавано по време на изпитания. В края на краищата всички четири парашута се разтвориха успешно и "Крю Драгън" се приводни без никакви проблеми. 

Напомням на читателите, че "Крю Драгън" е единственият пилотиран космически кораб, който при завръщането си разчита на четири парашута. Други кораби като "Орион" и "Аполо" използват три парашута, а руският "Союз" - само един (все пак е наличен и резервен в случай че основният не се разтвори). Но реално погледнато американските кораби са конструирани така, че също да могат да кацат с единичен парашут, докато останалите два или три се разгръщат за всеки случай. 

С днешното завръщане бе отбелязан рекорд по продължителност на полет на пилотиран космически кораб на САЩ. Напомням, че космическите совалки са летели максимум 17 дни в орбита, а най-продължителната мисия до Луната "Аполо 17" е отнела за изпълнението си 12 дни от старта до завръщането. 

Понастоящем на МКС остават да работят трима души - руските космонавти Антон Шкаплеров и Пьотр Дубров, както и техният американски колега Марк Ванде Хай. Нови четирима души (астронавтите на НАСА Рая Чари, Том Маршбърн и Кайла Берън, както и астронавтът на ЕКА Матиас Маурер) трябваше да излетят на 31-ви октомври, но мисията им бе забавена поради лоши метеорологични условия и заболяване на един от тях (което не е свързано с ковид). Стига всичко да е наред, техният "Крю Драгън" може да излети в четвъртък в 04:03 ч. българско време. 

Видеозапис от кацането - Youtube връзка

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4220-2021-crew-dragon-returns-home-nov-9

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Русия обучава четирима космонавти, които ще летят с американски кораби Крю Драгън

18 ноември 2021 г. 10:20 ч. Ръководителят на руския Център за подготовка на космонавти (ЦПК) Максим Харламов потвърди, че понастоящем в процес на обучение са четирима космонавти, които ще полетят с американски кораби "Крю Драгън".

Новината бе съобщена от Интерфакс.

Става въпрос за основен член на екипажа на петата редова мисия на "Крю Драгън" и за негов дубльор, както и за основен член на екипажа на шестата редова мисия и за негов дубльор. 

Напомням на читателите, че третата редова мисия излетя през този месец, а четвъртата ще е факт през пролетта на 2022-ра. Което означава, че за пръв път руснак ще се отправи в космоса на борда на частен американски кораб догодина през есента.

Засега обаче ЦПК пази имената на космонавтите в тайна, тъй като предстои тяхното официално одобрение от държавна комисия.

2021-crew-3-launches.jpg

Снимка от изстрелването на пилотирания кораб "Крю Драгън" на 11 ноември. Photo credit : NASA / Joel Kowsky

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4236-2021-russia-four-cosmonauts-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Заради забавянията на Боинг: НАСА поръча още три пилотирани мисии от СпейсЕкс

2021-crew-3-launches.jpg

Снимка от изстрелването на пилотирания кораб "Крю Драгън" на 11 ноември. Photo credit : NASA / Joel Kowsky

4 декември 2021 г. 21:00 ч.

Светослав Александров. НАСА ще промени договора си със СпейсЕкс, за да може да поръча три допълнителни полета на космически кораби "Крю Драгън" до Международната космическа станция. Мярката се налага във връзка със забавянията на корпорацията Боинг, която все още не може да приведе в готовност кораба "Старлайнър", и ще подсигури непрекъснато американско присъствие на МКС. 

Намерението на американската космическа агенция бе публикувано на правителствения уебсайт System for Award Management.

Напомням на читателите, че НАСА първоначално предвиждаше "Крю Драгън" и "Старлайнър" да станат готови по едно и също време. Но космическият кораб на Боинг непрекъснато търпи отлагания заради постоянно изникващи организационни и технически проблеми. Последната му безпилотна мисия трябваше да бъде проведена през това лято, но заради повреда на горивните клапани не се очертава да е факт преди 2022 година.

При така възникналата ситуация - т.е. при която единствено "Крю Драгън" е готов и въведен в експлоатация, СпейсЕкс ще изпълни изцяло задълженията си към НАСА според първоначално формулирания от 2014 г. договор още през 2023 година. Така НАСА се принуждава да поръча още полети от СпейсЕкс, за да не остане без астронавти на станцията. 

Агенцията все още планира, когато "Старлайнър" бъде най-накрая завършен, отговорностите да бъдат разпределени равномерно между СпейсЕкс и Боинг. Така "Крю Драгън" и "Старлайнър" ще изпълняват само по една мисия годишно за нуждите на НАСА. 

Бележка от Светослав Александров: Запомнете следното - без Илон Мъск НАСА щеше да се принуди да поръча тези мисии от Русия. 

Нарочно пиша тези изречения, защото през последните дни бях възмутен да науча, че някои български активисти, уж прозападно ориентирани, критикуват безпочвено Мъск. 

Основателят на СпейсЕкс неслучайно получава още поръчки от американското правителство - само той изпълнява задълженията си в срок, за разлика от останалите корпорации като Боинг, Сиера Невада и Локхийд Мартин. Илон Мъск буквално спаси американската пилотирана космонавтика след тридесетилетна стагнация, породена от недостатъците на космическите совалки, и още едно десетилетие след тяхното пенсиониране на пълна зависимост на запада по отношение на пилотираните космически полети от Русия. 

Ако го нямаше Илон Мъск, Путин и Дмитрий Рогозин щяха да бъдат много щастливи. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4257-2021-nasa-awards-three-flights-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Анна Кикина първа от руските космонавти ще полети към МКС с американски кораб Крю Драгън!

2021-rogozin-kikina.jpg

8 декември 2021 г. 20:15 ч.

Светослав Александров. След дълъг период на спекулации и предположения, днес Роскосмос най-накрая оповести официално името на първия космонавт на Русия, който ще полети до Международната космическа станция с частния кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън". 

Руската космическа агенция е взела решение това да бъде Анна Кикина - единствената жена, която понастоящем е част от отряда на космонавтите. 

Новината бе оповестена днес от ръководителя на Роскосмос Дмитрий Рогозин след успешното скачване на кораба "Союз МС-20" с космонавта Александър Мисуркин и туристите Юсаку Маедзава и Йозо Хирано към МКС. 

Доскоро се планираше Кикина да проведе своя първи космически полет с кораба на Русия "Союз МС-22", който ще бъде изстрелян догодина през септември. Част от екипажа на "Союз МС-22" са още Сергей Прокопиев, ветеран с един полет за гърба си, и Дмитрий Петелин, който, подобно на Кикина, никога не е летял в космоса. Сега, след като Кикина отпада заради прехвърлянето ѝ на "Крю Драгън", нейното място ще бъде заето от американски астронавт.

Така някои от астронавтите на НАСА ще продължат да бъдат изстрелвани с руските кораби "Союз", но вече няма да е срещу заплащане, а съобразно програма по обмен - в замяна на услугата, която Русия оказва на САЩ, част от руските космонавти ще летят до МКС с частни американски кораби, първият от които е "Крю Драгън", а по-нататък очакваме в служба да встъпи и корабът на Боинг "Старлайнър". 

Изключително важно е подобна програма да съществува в случай на авария на някой от пилотираните кораби, която би наложила временното му извеждане от експлоатация за продължителен период от време. При такъв сценарий, ако смесени екипажи летят на "Союз" и "Крю Драгън", ще се гарантира, че нито американският, нито руският сегмент ще са застрашени от обезлюдяване. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4265-2021-anna-kikina-first-crew-dragon

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!