Отиди на
Форум "Наука"

Влиянието на музиката върху личностното развитие.


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, Шпага said:

Като се вземе предвид, че всеки език си има своя специфична мелодичност, как мислите:

Дали именно въз основа на тази специфична мелодичност може да се търси някаква по-ясно изразена разлика между народопсихологията на общности с много различни по звучене езици? Например "мекият" руски и "отривистият" японски...

Не, по-скоро има общо с начина, по който ние по повърхностен (в смисъл, основаващ се на непосредственото си впечатление в сравнение със собствения си език) белег правим предположения за характеристиките на другия.

Отривисто японски се говори от мъжете. Жените (onnarashii - женствен език) и децата не говорят така, това е социолингвистика.

(Британски английски - фонетични и прозодични разлики като маркер за класа).

Китайският е тонален език. Означава ли това, че китайците са по-музикални от другите хора по света? Не.

На повечето народи езикът на съседите им им се струва "смешен", особено когато са в една езикова група или в езиците има някакво друго родство. На нас 'смешен" може да ни се струва сръбският, когато на него се говори за някакви сериозни неща, на холандците смешен им се струва белгийският, на немците швейцарците са им смешни и така нататък.

Това значи ли, че всички сърби/швейцарци/белгийски са смешни хора? Не :)

 

  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, Шпага said:

Като се вземе предвид, че всеки език си има своя специфична мелодичност, как мислите:

Дали именно въз основа на тази специфична мелодичност може да се търси някаква по-ясно изразена разлика между народопсихологията на общности с много различни по звучене езици? Например "мекият" руски и "отривистият" японски...

Разбира се. Знам,че dora ще скочи,но езикът също е расов/съсловен/географски... Расата не е само биологичен продукт... Японският и руският селянин могат фасулски лесно да се разберат стига някой от тях двамата да знае граматически езикът на другия.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, deaf said:

Разбира се. Знам,че dora ще скочи,но езикът също е расов/съсловен/географски... Расата не е само биологичен продукт... Японският и руският селянин могат фасулски лесно да се разберат стига някой от тях двамата да знае граматически езикът на другия.

Няма да скачам, може да имате някоя интересна хипотеза.

  • Потребител
Публикува (edited)
On 9.01.2021 г. at 10:55, dora said:

Възпитателна в какво?

Има хора, които са по-музикални от други. Има и такива, които поради обстоятелствата развиват по-висока музикална култура - свирят на музикален инструмент, растат в среда, където се слуша по-"сложна" като конструкция музика.

Не всеки обаче е длъжен да е музикален - музика има за всички. Човек може да е дисциплиниран или недисциплиниран, независимо от това дали е музикален или не.

Възпитателен елемент има само там, където от човек се изисква да модифицира поведението си по някакъв социалноприемлив начин, или да изгради определени навици, но сама по себе си музиката няма никаква роля за това. Има значение само настойчивостта на средата да го възпитава.

Музиката може да се използва възпитателно, когато на някого му се наложи да прекарва часове и часове в това да се научи да свири добре на музикален инструмент - възпитава самоконтрол, самокритичност, устойчивост на вниманието, настоятелност, постоянство, например. Само че тогава не го възпитава музиката, а това, че полага дългогодишни целенасочени усилия да подобрява уменията си.

 

   Именно.Музиката е като всяко друго систематизирано познание,има си нива.И докато в някои стилове ,при наличието на повечко талант и музикалност задълбаването в много теория и практика не е дотолкова необходимо,то в някои е задължително и възпитава гореспоменатите качества . Аналитичния подход ,дисциплината, ежедневна проба-грешка ,дълбането в детайли и стремеж към постигане на по-високи цели (което правят добрите музиканти) ,приложени във всяка друга сфера биха имали сходен ефект.

Редактирано от Grifin
  • Потребител
Публикува
On 21.01.2021 г. at 21:03, dora said:

...На повечето народи езикът на съседите им им се струва "смешен", особено когато са в една езикова група или в езиците има някакво друго родство. На нас 'смешен" може да ни се струва сръбският, когато на него се говори за някакви сериозни неща, на холандците смешен им се струва белгийският, на немците швейцарците са им смешни и така нататък.

Това значи ли, че всички сърби/швейцарци/белгийски са смешни хора? Не

Малко съм "скаран" с чуждите езици, ама си звучи смешно:

"Сейчас выступает вокально инструментальный ансамбъл "Жучки". Они выпълняет: "Она любит вас, Ой, Ой!" . И започва:

 

...

  • Потребител
Публикува

Има сериозна полза от допира с музиката. Ритъмът е в главите ни още от първобитното:

https://nauka.offnews.bg/news/Novini_1/Mozakat-na-muzikantite-e-po-razvit-ot-mozaka-na-obiknovenite-hora_164225.html

Мозъкът на музикантите е по-развит от мозъка на обикновените хора

1611662090_2_559x*.jpg

Учените установиха, че независимо от вродената им способност да възприемат звука, мозъкът на музикантите има по-силни структурни и функционални връзки от хората, които не са свирили на музикални инструменти.

Години музикално обучение оформят мозъка на музикантите по драматичен начин. Малцина музиканти - като Моцарт и Майкъл Джексън - са притежавали перфектен слух, способността да идентифицират точно един тон. Но остава неясно как тази способност влияе на мозъка.

Сега екип невроучени публикува в Journal of Neuroscience резултатите от проучване с най-голямата извадка от музиканти и немузиканти от 153 участника. Учените сравняват мозъка на професионалните музиканти, някои от които с перфектен слух, с "обикновени" хора. 

За изненада на учените е нямало значителни разлики между мозъка на музикантите със и без перфектен слух, той може да оформя мозъка по по-фини начини.

1611663062_6_559x*.jpgМрежи, които се оказаха по-развити в мозъка на музикантите. Кредит: Leipold et al., JNeurosci 2021

В мозъка на двата типа музиканти са открити по-силни функционални връзки - синхронизирана активност на регионите на мозъчните области - в слуховите области на двете мозъчни полукълба. Музикантите също така са имали по-силни връзки с бялото вещество между слуховите области и лобовете, участващи в различни видове обработка на високо ниво.

Освен това музикантите, които са започнали да се занимават в ранна възраст, са имали по-силни структурни връзки от тези, които са започнали по-късно. Също така дългосрочното изучаване на музиката е повлияло за оформянето на устойчиви промени в мащабните мозъчни мрежи.

В бъдещи проучвания екипът предлага да се изследват по-фините ефекти от музикалната практика и перфектния слух.

Справка: “Musical Expertise Shapes Functional and Structural Brains Networks Independent of Absolute Pitch Ability” 25 January 2021, Journal of Neuroscience.
DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1985-20.2020

Източник: Musicians Have Brains With Stronger Connections Than Non-musicians, Scitech Daily

...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!