Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

Обява за работа намеква за сериозни провали с ракетата Ню Глен на Блу Ориджин

16 юни 2021 г. 20:00 ч. За разлика от космическата компания СпейсЕкс на Илон Мъск, която строи ракети на открито и редовно ни информира за прогреса си, фирмата Блу Ориджин на Джеф Безос е забулена в тайни. Макар че суборбиталният кораб "Ню Шепърд" е в готовност да вози туристи още от следващия месец, нищо не се знае относно това как протича работата по "Ню Глен" - тежкотоварната ракета, която ще конкурира "Фалкън Хеви".

Нова обява за работа, публикувана преди около четири дни на страниците на LinkedIn, може би повдига лекичко завесата, за да видим какво се случва зад кулисите ... 

Най-общо казано, Джеф Безос търси главен инженер. Сред множеството отговорности, които новоназначеният инженер ще изпълнява, е включена отговорността по "предоставянето на независим преглед относно големи провали на програмно и продуктово ниво, както и работа с функционалните мениджъри, за да се разрешат системичните проблеми".

Към обявата ни насочиха авторитетни журналисти, вкл. Ерик Бъргър от Арс Текника. Но какви изводи може да си направим от нея? Дали това е просто бюрократичен език, който описва стандартните за подобна обява отговорности... или е показател за сериозни трудности с разработката на "Ню Глен"? Трудно е да заключим категорично на базата на наличната информация - или по-скоро липсата на такава.

Едно изглежда сигурно - създаването на "Ню Глен" не върви според очакванията на Безос. В края на февруари Блу Ориджин оповести, че първият полет на ракетата се планира за последната четвърт на 2022 година, а не за края на 2021 година, каквото бе първоначалното намерение.

2021-new-glenn.jpg

На илюстрацията: ракетата на Блу Ориджин "Ню Глен". Image credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4033-2021-blue-origin-ng-flrs

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Илон Мъск: ако лобирането и адвокатите можеха да те закарат до орбита, Джеф Безос щеше да е вече на Плутон!

blue-moon-convincing.jpeg

Според Илон Мъск това, което Блу Ориджин показва, не е убедително - линк (Twitter връзка)

12 август 2021 г. 17:15 ч.

Светослав Александров. "Ако лобирането и адвокатите можеха да те закарат в орбита, Безос вече щеше да е на Плутон", написа Илон Мъск в Туитър относно последните опити на Блу Ориджин да оспорва процедурата на НАСА, благодарение на която агенцията е наградила единствено СпейсЕкс за строежа на пилотиран лунен модул. 

Мъск също така се съгласи с блогър, който подчерта, че ако Блу Ориджин са се фокусирали върху строежа на ракети със същия хъс, с който подхождат към оспорването на конкурса, ракетата "Ню Глен" вече щеше да лети до орбита. "Точно", бе лаконичният коментар на предприемача

Междувременно космически анализатори са притеснени от поведението на Блу Ориджин под ръководството на прездента на фирмата Боб Смит - иначе произхождащ от стария бюрократичен космически сектор, в частност Хъниуел. Компанията обмисля да подаде жалба в Съда по федерални тъжби, което би било рискован ход. Ако Блу Ориджин извива ръцете на държавните агенции и държанието на фирмата е в стил "или подкрепяте проектопредложението ни, или ще ви съдим"... то кой би изобщо би искал да си взима вземане-даване с нея?

Според анализатора Ерик Бъргър, който вчера написа за Арс Текника коментар по случая, вероятно Блу Ориджин се опитва да подражава на СпейсЕкс, когато през 2004 година Мъск оспори процедура на НАСА за награждаването на Кистлър Аероспейс и в крайна сметка си спечели договор за доставката на провизии до МКС. Но космическата индустрия през 2021 г. има коренно различен облик от този през 2004 година. НАСА вече не е отчаяна за доставчици, които да изпълняват поръчки - има ги СпейсЕкс и още много други космически компании. И най-важното - СпейсЕкс се изсилва, компанията е иновативна и бърза - докато Блу Ориджин се настанява комфортно в ролята си на стар космически доставчик, по подобие на Кистлър през 2004 г. - с десетилетни инвестиции и космически кораб, който все още не е готов да лети. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4117-2021-musk-bezos-protests

  • 2 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Блу Ориджин изведе макет на ракетата Ню Глен на стартовата площадка LC-36

11 ноември 2021 г. 21:15 ч. Днес основаната от Джеф Безос компания Блу Ориджин за пръв път изведе макет на орбиталната ракета "Ню Глен" на стартовата площадка "LC-36" към космическия център Кейп Канаверал.

Новината беше оповестена от самата фирма в Туитър

Макетът ще се използва за изтрениране на процедурите по извеждане на ракетата на стартовия комплекс, както и за проверка на съвместимостта между "Ню Глен" и наземните системи.

Площадката "LC-36" е историческа: в периода между 1962 и 2005 година е била използвана от НАСА и американските ВВС за изстрелвания на ракети "Атлас". Днес тя се наема от Блу Ориджин с цел полети на "Ню Глен".

Към настоящия момент са изминали 21 години, откакто Джеф Безос е създал фирмата. През това време тя е създала единствено суборбитален пилотируем кораб "Ню Шепърд" (който летя два пъти с хора на борда по-рано през 2021 година), но все още не е построила нито една орбитална ракета, съответно не е изстреляла нито един изкуствен спътник. 

2021-blue-origin-mockup-new-glenn.jpg

На снимката: макетът на "Ню Глен" пътува към стартовата площадка "LC-36". Photo credit : Blue Origin

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4224-2021-blue-origin-rolls-new-glenn-mockup

  • 2 years later...
  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА праща мисия до Марс на първата ракета Ню Глен

NASA-Escapade.jpg

Мисията ESCAPADE се състои от два спътника, които ще изучават магнитното поле на Марс. Image credit : NASA

27 ноември 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. По време на следващия стартов прозорец към Марс през август 2024 г. НАСА очаква орбиталната ракета на Блу Ориджин “Ню Глен” да е готова, за да може посредством нея към Червената планета да бъде изпратена мисията ESCAPADE. Мнозина обаче са скептични, че това изобщо ще се случи.

ЕSCAPADE (съкр. от Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers mission) e нискобюджетна мисия, като разходите за нея възлизат на не повече от $79 милиона – което е съвсем нищожна сума в сравнение с милиардите, изхарчени за марсоходите “Кюриосити” и “Пърсъвиърънс”. Ето защо НАСА смята, че определен риск може да бъде поет. Мисията се състои от два микроспътника, които трябва да изучават магнитното поле и горните слоеве на атмосферата на Марс.

Но за да може да отпътува, ESCAPADE има нужда от ракета. За тази цел НАСА се е доверила на Блу Ориджин и орбиталната ракета “Ню Глен”, като агенцията е дала $20 милиона – трикратно по-малка сума в сравнение с тази, нужна за полет на борда на ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”, но цената отразява високия риск от провал, който съпътства дебюта на “Ню Глен”.

Проблемът с Блу Ориджин се състои най-вече в това, че Джеф Безос е основал фирмата си през 2000 г., две години преди Илон Мъск да основе СпейсЕкс, но докато Мъск вече е провел стотици орбитални мисии, Безос не е изпратил даже и един прост микроспътник в орбита. Досега Блу Ориджин са изстрелвали единствено суборбиталния кораб “Ню Шепърд”, както в безпилотен режим, така и с хора на борда. Но орбиталната ракета “Ню Глен” трябваше да е готова още през 2020 г., а към настоящия момент имаме четиригодишно закъснение. Минимум.

Блу Ориджин все още не са изкарали на стартовата площадка дори прототип на ракетата, с който да бъде изрепетирано обратно броене, зареждане с гориво, статично огнево изпитание. Това са стандартни процедури, които при другите компании отнемат месеци, даже години. Фирмата на Безос дори не е дала начален ход.

Ако “Ню Глен” не е готова за полет през 2024 година, следващата възможност за изстрелването на ESCAPADE ще е през 2026 година, защото чак тогава Земята и Марс ще са отново в подходяща позиция за полет между двете планети.

https://cosmos.1.bg/space/2023/11/27/nasa-new-glenn-escapade/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Блу Ориджин показа снимки и сподели за прогреса на ракетата Ню Глен

2024-new-glenn-hardware-1024x616.jpg

Втората степен на “Ню Глен”. Photo credit : Blue Origin

12 януари 2024 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Успехът на ракетата “Вулкан” на ЮЛА с двигатели на Блу Ориджин бе чудесен подарък за всички нас, космическите фенове. Но това не е единственият носител, който чакахме с огромно нетърпение – собствената орбитална ракета на Блу Ориджин “Ню Глен” също трябва да направи своя дебют през новата година! Изпълнителният директор на фирмата Дейв Лимп показа снимки и сподели какъв е текущият прогрес.

2024-new-glenn-hardware-1-1024x672.jpg

Първата степен на “Ню Глен”. Photo credit : Blue Origin

“Докато има все още много работа пред нас, наскоро ние отбелязахме няколко вълнуващи и явни постижения относно предстоящата ни ракета “Ню Глен” и клиентите, които ни се доверяват да качат полезни товари. Първата и втората степен напуснаха производственото съоръжение и вече са на Комплекс №36 на космодрума Кейп Канаверал. Превозването вчера в продължение на 8 мили със сигурност бе забавно да бъде съзерцавано отстрани, но безспорно стресиращо за шофьора на камьона и екипа”, написа Лимп в LinkedIn.

Може би най-доброто, което виждаме на снимките е, че това са функционални степени на ракети, като втората е оборудвана с двигатели! Това е много различно от предишните снимки на нискокачествени макети.

2024-та година може да се окаже годината, в която спящият гигант Блу Ориджин се събужда. Фирмата е основана от Джеф Безос през 2000 г., две години преди СпейсЕкс, но докато през 2023 г. Илон Мъск изстреля 98 ракети, през изминалите вече близо две десетилетия и половина Безос не бе изстрелял нито един полезен товар в орбита. Сега с ударното начало на 2024-та, успешното изстрелване на “Вулкан” и въвеждането на товари на път към Луната, може да кажем – безспорно ни чакат вълнуващи времена за дългоочакваната конкуренция на Мъск.

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/12/new-glenn-progress-shared/

  • 8 месеца по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Блу Ориджин проведе първото огнево изпитание на горната степен на Ню Глен!

bo-secondstage-hotfire-1024x573.jpg

Кадър от огневия тест. Photo credit : Blue Origin

25 септември 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Две десетилетия след като влезе в частната космическа надпревара, “костенурката” най-после надигна глава! Основаната от Джеф Безос фирма Блу Ориджин проведе успешно първото статично огнево изпитание на горната степен на ракетата “Ню Глен”. Това бе и първият огневи тест на орбитална ракетна степен на Блу Ориджин въобще!

Изпитанието включваше запалване на двата двигателя на течен водород и кислород “BE-03” и непрекъсната работа в продължение на 15 секунди.

Блу Ориджин обещава, че орбиталната ракета “Ню Глен” ще е готова за полет през ноември. Но дали този срок ще бъде спазен, зависи от много фактори. Фирмата трябва да сглоби и първа степен, да я интегрира с горната степен и да проведе цялостно репетиране на обратното броене, последвано от кратко огнево изпитание на седемте двигателя на първата степен “BE-4” (работещи на течен метан и кислород). Това е много работа, а времето е малко.

Но след като за своите близо две десетилетия и половина съществуване фирмата на Джеф Безос не е изстреляла и един-единствен спътник в орбита, предприемачът трябваше да признае очевидното. А именно – в състезанието между заека (СпейсЕкс) и костенурката (Блу Ориджин), костенурката загуби. И то катастрофално. Понастоящем Илон Мъск провежда по едно орбитално изстрелване веднъж на два-три дни, а след всеки полет (с малки изключения) първите степени кацат и се ползват повторно.

За да може Мъск да бъде догонен, през 2021 г. Безос напусна Амазон и реши изцяло да се посвети на Блу Ориджин. С цел компанията да бъде цялостно реформирана, бе уволнен дългогодишният изпълнителен директор Боб Смит. Неговият произход бе Хъниуел Аероспейс, стара аерокосмическа корпорация, съответно Смит копира в Блу Ориджин всички порочни практики, характерни за “ОлдСпейс” компаниите като Боинг.

Но след като Смит бе освободен, на негово място беше назначен енергичният Дейв Лимп. Сега, когато и Безос виси над главата на всички, е ясно – работата ще се върши. От костенурчите темпове не е останал и помен. Бавното не е хубаво, с бавни темпове не можеш да догониш Мъск. “Не може да махнем крака от педала точно сега”, написа наскоро Лимп в свой e-mail към екипа. “Работата на всеки един от вас, за да може Ню Глен да излети тази година, е критична и аз оценявам безмилостното посвещение на всички ви, за да може това да бъде постигнато”.

В хода на дебютното изстрелване на “Ню Глен” ще бъде направен и опит за връщнето на първата степен върху плаваща платформа. Степента носи име “Така, ти ми казваш, че има шанс”. Работниците на Блу Ориджин наистина смятат, че могат да успеят от раз и ако това се случи, прогресът на фирмата би бил наистина голям. “Ню Глен” не е копие на “Фалкън 9” – напротив, това е гигантска ракета с височина 98 метра и товароподемност от 45 тона до ниска околоземна орбита. Тоест тя по-скоро ще конкурира “Фалкън Хеви”. И ако Блу Ориджин сполучи, това наистина ще е огромен скок от страна на “костенурката”.

Чакаме с нетърпение този дебют. През 2024-та година конкуренцията най-накрая почна да се размърдва. Вече станахме свидетели на първите успешни полети на “Вулкан”, “Ариана 6” и “Ейч Три”. “Ню Глен” обаче ще е черешката на тортата.

За повече информация и видео: Блу Ориджин

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/25/blue-origin-new-glenn/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Блу Ориджин показа първата степен на Ню Глен с монтирани двигатели

2024-new-glenn-engines.jpeg

На снимката: седем двигателя „BE-4“ задвижват ракетата „Ню Глен“. Photo credit : Blue Origin

28 октомври 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. 2024-та година не ни разочарова откъм ракети – наистина, както очаквахме, станахме свидетели на първите напълно успешни изстрелвания на „Старшип“, „Вулкан“, „Ариана 6“ и „Ейч-3“. Но ако има друга ракета, която ни вълнува също толкова силно, колкото „Старшип“, това е „Ню Глен“. Блу Ориджин за пръв път ни показа снимка на първата ѝ степен с монтирани двигатели!

Космическите ентусиасти има за какво да се вълнуват – може европейската „Ариана 6“, американската „Вулкан“ и японската „Ейч-3“ да са чисто нови ракети, но по дух са от „старо поколение“ – т.е. невъзвръщаеми. „Ню Глен“ е замислена да е ракета с възвръщаема първа степен, нещо повече – опит за кацане върху плаваща платформа в океана ще бъде направен още по време на предстоящия дебют.

Дебютът наближава – самият факт, че Блу Ориджин показва готова първа степен с монтирани двигатели, ни доказва това. Но все още трябва да бъде свършена много работа, докато дойде този миг. Тепърва предстои извеждането на ракетата на стартовата площадка, пробно зареждане с гориво, отрепетиране на обратното броене и изпитателно запалване. Като нов носител, проблеми винаги могат да се очакват. Официално Блу Ориджин цели дебютният полет да е факт през ноември, макар че трудно ще бъде спазен този срок.

Добрата новина е, че двигателите „BE-4“ са вече достатъчно надеждни и изпитани. Отминаха времената, когато всички, начело с Илон Мъск, се подиграваха на тяхната липса („Къде са ми двигателите, Джеф?“). Ракетата „Вулкан“ на Юнайтед Лонч Алайънс притежава същите двигатели на първата степен, а тя летя вече два пъти през тази година. За разлика от „Вулкан“ обаче, където на първата степен имаме само два „BE-4“, първата степен на „Ню Глен“ е оборудвана със седем двигателя.

„Ню Глен“ е гигантска ракета. Макар че отстъпва на „Старшип“ (121.3 м), със своите 96 метра височина тя е съществено по-голяма от „Фалкън Хеви “ (70 м.) и освен това се явява неин пряк конкурент. Също така диаметърът на обтекателя на „Фалкън Хеви“ е 5.2 метра, докато този на „Ню Глен“ е 7 метра – което означава, че може да превозва по-обемни космически кораби и полезни товари с общо тегло 45 тона.

Остава само да дочакаме първия полет, който вече наистина (наистина!) наближава. Джеф Безос сериозно е натиснал работниците си и лично инспектира как протича подготовката. От старите темпове на работа на Блу Ориджин със скоростта на костенурка не е останал и помен…

https://cosmos.1.bg/space/2024/10/28/blue-origin-first-new-glenn/

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Ракетата Ню Глен бе изведена на стартовата площадка!

2024-new-glenn-rolled-launch-pad-668x102

Снимка на „Ню Глен“ във вертикално положение. Photo credit : Blue Origin

22 ноември 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Новата тежкотоварна космическа ракета на Блу Ориджин „Ню Глен“ бе изведена на стартовата площадка и приведена във вертикално положение! Сега тя ще бъде подложена на последните изпитания преди предстоящия полет, който би следвало да се проведе до края на тази година!

Най-важното изпитание представлява статично огнево запалване на седемте двигателя „BE-4“. Едва тогава може да се пристъпи към подготовката за изстрелването. Напомням на читателите, че първоначално то трябваше да бъде осъществено през октомври, като тогава ракетата трябваше да изведе на път към Марс мисията на НАСА ESCAPADE. Заради отлаганията, които се натрупаха, полетът на ESCAPADE остава за догодина, а сега „Ню Глен“ ще трябва да изведе в космоса прототип на кораба „Блу Ринг“. Според описанието на сайта на Блу Ориджин, „Блу Ринг“ представлява платформа за извеждане на товари отвъд ниска околоземна орбита и по-точно към средна околоземна орбита и цислунарното пространство. Така вместо към Марс, дебютната мисия ще послужи като отработване на технологии за бъдещата експанзия на човечеството към Луната.

„Ню Глен“ е гигантска ракета. Макар че отстъпва на „Старшип“ (121.3 м), със своите 96 метра височина тя е съществено по-голяма от „Фалкън Хеви “ (70 м.) и освен това се явява неин пряк конкурент. Също така диаметърът на обтекателя на „Фалкън Хеви“ е 5.2 метра, докато този на „Ню Глен“ е 7 метра – което означава, че може да превозва по-обемни космически кораби и полезни товари с общо тегло 45 тона.

„Ню Глен“ е проектирана да притежава възвръщаема първа степен, като опит за кацане върху плаваща платформа в океана ще бъде направен още по време на предстоящия дебют.

Междувременно продължава работата и по суборбиталния пилотиран кораб „Ню Шепърд“. Следващият му полет е насрочен за днес, като стартовият прозорец се отваря в 17:30 ч. българско време.

 

https://cosmos.1.bg/space/2024/11/22/new-glenn-rolled-launch-pad/

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!