Отиди на
Форум "Наука"

Защо няма българи/ки сред най-висшия елит на Османската империя


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Арменците са известни с конформизма си /в добрия смисъл на думата/.Свикнали да живеят в чужди империи за тях не е проблем да се впишат сравнително добре в Османската империя.Българите никога ама никога не приемат Османската империя като своя държава.

  • Мнения 130
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Глобален Модератор
Публикува

Причините за геноцида са много дълбоки и трудно могат да бъдат обяснени в рамките на тази тема.Кой е добрия смисъл на конформизма - успешното приспособяване към една система .Лошия - нагаждачеството....Предполагам си ме разбрал.

Публикува
Преди 1 час, resavsky said:

Българите никога ама никога не приемат Османската империя като своя държава.

Четкането на самочувствието е само, за лична употреба...

Преди 43 минути, resavsky said:

Причините за геноцида са много дълбоки и трудно могат да бъдат обяснени в рамките на тази тема.

Защото се появява национализма.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 9 минути, skiahtro said:

 

Защото се появява национализма.

Не само.Има и икономически причини които хич не са за подценяване.Въобще нещата са комплексни.

  • Потребител
Публикува
Преди 10 минути, Втори след княза said:

Смятам, че така, както сте го дал, и двете форми на конформизма правят човек да си живее добре в една империя.

При първата форма конформистът произвежда нещо и дава част от него на началника си и на обществото. При втората е паразит. Поне аз така разбрах колегата.

През 19-ти век два или три кантона бяха в Швейцария се опитват да се откъснат,но швейцарските власти ги вкарват "в релсите" като прилагат насилие близко до геноцид.

 

  • Потребител
Публикува

Геноцида над арменците в Източния Анадол се извършва основно от кюрдите и не е доказано, че е по изрична заповед на Централното правителство. Това може да се обясни основно с "break of law and order" и желанието  да се облагодетелстват с имуществото на съседа. Тук може да се сложи, например подкрепата на поляците на геноцида над евреите, съвременните изстъпления в Руанда и пр.
Основната причина на нежеланието на американците да се разделят с оръжието е страха именно от такива събития. Последно там май се доказа, че имат основание.

Публикува
Преди 29 минути, resavsky said:

Не само.Има и икономически причини които хич не са за подценяване.Въобще нещата са комплексни.

Така е, но национализма разделя и мотивира хората, които векове са живели заедно. Икономически причини е имало винаги, сега даже е по-зле...

Публикува
Преди 4 минути, Втори след княза said:

Т.е. една нация завижда и намразва друга, която поради особеното си положение и привилегии се е обогатила. Научих нещо. Това обяснява и нацистката омраза към евреите. От друга страна е свързано със своеобразен национализъм на споменатите успели народности, които не напредват като личности, а се подкрепят като род, а с това стават и омразни като племе. Смятате ли , че е така?

Така е, но условието е да съществуват нации.

  • Потребител
Публикува

Българите също се оказват в подобно положение през Кърджалийските времена. Понеже те са живеели основно по селата и не са имали право да носят оръжие са били напълно беззащитни и идеалните жертви именно при такъв "break of law and order". Тук конфликтът не е по нации и даже и по религии, а само безопасна възможност да се награбиш и вършиш всякакви други изстъпления. Pax Ottomana и очакването други да ги защитават тук им излиза през носа.

 

  • Потребител
Публикува
Преди 23 минути, genefan said:

Българите също се оказват в подобно положение през Кърджалийските времена.

Точно тук във форума беше написал някой,че през Кърджалийските времена са пострадали и избити повече турци,отколкото българи. Въобще,тезата че някои народи и племена избиват успели народи и етноси само защото им завиждат е несъстоятелна. Липсват факти в подкрепа на нея.

Преди 41 минути, Втори след княза said:

една нация завижда и намразва друга, която поради особеното си положение и привилегии се е обогатила.

Не е ли психологически по-вярно особеното положение и привилегии да предизвикат справедливо възмущение и омраза?

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 55 минути, genefan said:

Геноцида над арменците в Източния Анадол се извършва основно от кюрдите и не е доказано, че е по изрична заповед на Централното правителство.

Булшит.Доказано е и още как.Между впрочем геноцида не е само в Източен Анадол.

Публикува
Преди 49 минути, genefan said:

Българите също се оказват в подобно положение през Кърджалийските времена. Понеже те са живеели основно по селата и не са имали право да носят оръжие са били напълно беззащитни и идеалните жертви именно при такъв "break of law and order". Тук конфликтът не е по нации и даже и по религии, а само безопасна възможност да се награбиш и вършиш всякакви други изстъпления. Pax Ottomana и очакването други да ги защитават тук им излиза през носа.

 

Щом няма конфликт м/у родове, племена, нации, етноси, религии и раси, няма как да е геноцид.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 1 час, genefan said:

Българите също се оказват в подобно положение през Кърджалийските времена. Понеже те са живеели основно по селата и не са имали право да носят оръжие са били напълно беззащитни и идеалните жертви именно при такъв "break of law and order". Тук конфликтът не е по нации и даже и по религии, а само безопасна възможност да се награбиш и вършиш всякакви други изстъпления. Pax Ottomana и очакването други да ги защитават тук им излиза през носа.

 

Имай предвид че поне 30 процента от кърджалиите са си етнически българи.И то християни.

  • Потребител
Публикува
Преди 13 минути, skiahtro said:

Щом няма конфликт м/у родове, племена, нации, етноси, религии и раси, няма как да е геноцид.

Не казвам, че е Кърджалийския период е геноцид, по същата причина, по която се отрича арменския геноцид.  Т.е междувластие, при която въоръжените и имат възможността да грабят и издевателстват над невъоръжените.При кюрдите всеки е бил накичен буквално с "на гол тумбак пищови", докато при арменците лисва такава нагласа, макар да имат военизирани отряди.

  • Потребител
Публикува

Спецификата в конюнктурата  при арменците в Османската империя е че те се явяват малцинство в абсолютно всички вилаети ! А претенциите им за държава включва почти 1/4 от полуострова. 

Prorportions_des_populations_musulmanes_grecques_et_armeniennes_en_AsieMineure_d%27apres_la_statistique_du_livreJaune.png

 

800px-Armenia_between_russian_and_ottoman_empires.png

 

Дори във Ван, Битлис и Ерзерум те не са повече от мюсюлманите, същевременно искат тези земи които представят в Париж 1918 г. 

1024px-Armenia_in_Paris_Peace_Conference_1919.jpg

Дори и според други  данни (Арменската църква) арменците в 6-те Арменски вилаета не съставляват мнозинство от общото мюсюлманско население (тук с изключение на Ван)

 

Ethnic groups Bitlis Diyarbekir Erzurum Mamuret-ul-Aziz Sivas Van TOTAL %
Armenians 180,000 105,000 215,000 168,000 165,000 185,000 1,018,000 38.9
Turks1 48,000 72,000 265,000 182,000 192,000 47,000 806,000 30.8
Kurds2 77,000 55,000 75,000 95,000 50,000 72,000 499,000 19.1
Others3 30,000 64,000 48,000 5,000 100,000 43,000 290,000 11.1
TOTAL 382,000 296,000 630,000 450,000 507,000 350,000 2,615,000 100

 

Да, основна причина е появата на национализма, "мухите" които им пуска Русия за своя държава, тук руската пропаганда проработва повече сред персийските арменци - около 30 хиляди от тях се заселват в Руска Армения, но османските са далеч по малко. Арменската диаспора в Западна Европа (основно Франция) е другия катализатор за създаване на независима светска арменска държава, а допълнителен гъдел е и откриването на древната Урарту която е възприета като арменска държава даваща исторически права на арменците над региона. 

И все пак поговорката дим без огън няма важи и за арменците.  Армено-татарските сблъсъци - това са между арменци и азербайджанци (така са наричани тогава - Кавказки татари) избухват в Баку и водят до изключителни кръвополития и от двете страни, но по малобройните арменци действат по организирано и азерите дават повече жертви. Налага се казашки ескадрони да възстановяват реда 

Neft.jpg

 

Заради арменците султан Абдул Хамид II получава синонимните прякори : Кървавия султан и Червения султан - отговорен за първата вълна на геноцид - 300 хиляди арменски глави падат по негова вина, а другите - около милион по време на младо-турците (всичките са спорни данни) 

 

Султан Абдул Хамид II има имоти в България, 11 наследници претендират за  тях - Trafficnews.bg - Trafficnews.bg

 Това е султанът при който България се освобождава, става Съединението и избухва Илинденско-Преображенското въстание.  И за никакъв геноцид над българите не може да се говори. Да, след Илинден има промяна на отношението на Османската власт към българското население (негативно), но по време на Стамболов, Абдул Хамид е отстъпчив - разрешава изграждането и поддържането на български училища, църкви (от Българската държава, не от местните общини) и свободно движение на хора и стоки за и от Княжеството ( Тук @ Ресавски може да каже по конкретно за Стамболов и политиката му с Осм. имп.) 

Султанът не е с добро образование, но е изключително схватлив и прагматичен.  Обиколил Европа като принц той попива най-доброто и добива почти до дарба да преценява и назначава правилните хора и да се възползва от техните възможности. Във времена на крайна несигурност - и вътрешна и външна : османското общество вече е узряло за Конституция и в лицето на ..по модерните си лидери като Мидхат паша предявяват открито искане за Конституционна монархия и Парламент ( Меджилс), но и влияещо се от външни течения ...За Меджилс са и все по голям брой от интелектуалците и висшите офицери, подкрепени от Великобритания и Франция.  За тях властта на султана е крайно консервативна и спъваща напредъка ...

Консерваторите в лицето на улемите пък искат пълна изолация от Запада и връщане към ислямските ценности - за тях султанската власт се явява твърде отдалечена, със светски уклон и аморална 

В крайна сметка Абдул Хамид II надхитря всички... и либерали и консерватори...с помощта на създадената лично от него султанска полиция ликвидира политическите си противници, разпуска Меджлиса, и започва да управлява авторитарно.  

.........................................

Дали е успешно ? През следващите 30 десетилетия вместо да се разпадне,  Империята се стабилизира и не губи и километър земя....Безапелационна заслуга на Абдул Хамид II ...който дори и прави революционно обръщане във външната политика - дотогава традиционната ориентация към Великобритания се обръща към Кайзерова Германия и ...доставките заваляват ....Не е за изпускане Османския съюзник

Тази картина говори много 

The Ottoman sultan Abdulhamid II and the German kaiser

Младият султан се осланя на подкрепата на Вилхем 

И въпреки това...Абдул Хамид II се превръща в реален и абсолютиски монарх - той назначава министри, той определя курса във външната политика, той разполага с бюджета, той контролира армията...

Натам влизането в арменския конфликт - Хунчак - социал-национална арменска партия кръстена на Основателя на Армения , започват все по сериозни искания на арменците за политически контрол над ...арменските вилаети, в отговор Абдул Хамид подстрекава кюрди и туркмени , които започват да нападат селските арменски поселения....

Отговорът на арменците

На 21 юли 1905 г. Арменската революционна организация  извършва опасен атентат срещу султана - кола с бомба  по време на публично-обществена  молитва се  взривява  в джамията Йълдъз, но султанът се забавил за минута и бомбата избухва по-рано, убивайки 26, ранявайки 58 (от които четирима загиват по време на лечение в болница) ..унищожени са 17 автомобила..

Отговорът на Червения султан е.....червен ! 

 

  • Глобален Модератор
Публикува

Султана прави тези отстъпки по времето на Стамболов /а и по времето на Константин Стоилов/ защото е много доволен от разрива между България и Русия.Разибра се дипломатичмеските качества на Стамболов също не са за подценяване.Той винаги намира подходящия психологически момент за да отправи поредните си искания /често пъти под форвата на ултиматум/.

  • Глобален Модератор
Публикува

Между другото голяма част от арменското население на Турция / особено заможното/ въобще не подкрепя крайните революционели - тези от Дашнака и Гънчак.За отбелязване че при избухане на Балканаската война на страна нап България идват 500 армнески дброволци.В турската армия доброволно се записват 7000 арменци.

  • Глобален Модератор
Публикува

Българите никога не са били прочути с военноморските си умения 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 1 час, Втори след княза said:

А прочути ли са като високопоставени в чужда империя- Византия, Турция, Варшавски договор и СИВ, ЕС и НАТО?

Е във Византия сме дали няколко императрици.Прочути красавици и интригантки.Това поне го могат българските жени. 

  • Потребители
Публикува
Преди 3 часа, Втори след княза said:

Въпросът е защо българи не се вписват в държавната система на Турция?

Отговорът на този въпрос е в КОЙ, КЪДЕ и КАК е правел подборът на кадри за елита на държавната система на Османската империя.

Сламка:

362541577_Untitled1.thumb.jpg.a5d59d7bd63b5f7ee3e14b8c5d4c7385.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Enderûn

https://de.wikipedia.org/wiki/Enderun

Може би търсенето в еничарската система е подвеждащо. Там не се е изковавал елитът на системата. На друго място е било.

  • Модератор Военно дело
Публикува
Преди 4 часа, Втори след княза said:

А прочути ли са като високопоставени в чужда империя- Византия, Турция, Варшавски договор и СИВ, ЕС и НАТО?

Прочети за династията Асеневци във Византия, техния род се е считал едва ли не втори след императорския. Западните хора са ги считали за толкова влиятелни, че са ги наричали "принцове". Андроник Асен се е считал за втория най добър военачалник след император Андроник III (естествено императора е най добрия). Впоследствие е считан за втория най богат човек в империята след Йоан Кантакузин.

Сещам се за Войсил който също прави забележителна кариера на военачалник. От ПБЦ може да посочим потомците на Арон, те също правят не лоши кариери.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 9 часа, Втори след княза said:

Имал съм предвид, когато сме част от други империи. Има ли българско участие във Византийския елит през периода 1018 – 1185?

Има разбира се. Наследниците на последния български цар Иван Владислав правят много сериозни кариери във Византия и поне до края на 11 век са фактор.

  • Потребители
Публикува
Преди 8 часа, Б. Киров said:

КОЙ, КЪДЕ и КАК е правел подборът на кадри за елита на държавната система на Османската империя.

В този текст се показва къде и как е бил правен подборът на кадрите за елита на държавната система на Османската империя /почти всички Велики Везири и други висши администратори са преминали през Дворцовото училище Ендерун/, но няма обяснение кой е правел оценката на този подбор:

"Основната цел на Дворцовото училище беше да обучи най-способните деца за ръководни постове, или като военни лидери, или като висши администратори, които да служат на Империя (Basgoz & Wilson, 1989). Ендерун е уникален по отношение на предисторията на ученическата група и нейната меритократична система. Етническата принадлежност или расата са без значение във фазата на devshirmeh, тъй като учениците бяха избрани от мултикултурното население на Империята. Тези, на които е поверено да намерят тези деца, са скаути, които са специално обучени хора в европейските земи на империята. Скаутите набират младежи според техния талант и способности по училищни предмети, в допълнение към тяхната личност, характер и физическо съвършенство. Кандидатите на Ендерун не трябваше да бъдат сираци или единствените дете в семейството им (за да се гарантира, че кандидатите имат силни семейни ценности); те не трябва вече са се научили да говорят турски или на занаят/търговия. Идеалната възраст на новобранците беше между 10 и 20 години (Taskin, 2008). Мехмед Рефик бей спомена, че младостта с телесен дефект, колкото и лек да е бил, никога не е допуснат до дворцова служба (напр цитиран от Милър), тъй като турците вярвали, че може да има силна душа и добър ум намерени само в перфектно тяло (Ipsirli, 1995). Най -ярките младежи, които се вписват в общите условия след това бяха дадени образование на избрани мюсюлмански семейства в цяла Анадола, за да завършат процес на инкултурация (Horniker, 1944; Miller, 1973; Ipsirli, 1995). Те щяха по-късно посещават училища в цяла Анадола, за да завършат обучението си от шест до седем години (Ilgurel, 1988). Akarsu (2006) дефинира системата като пирамида, предназначена да избере елита от елита, най -способният и физически перфектен. Само много малко ще достигнат до Дворцово училище.

Системата Enderun се състои от три подготвителни училища, разположени извън двореца в допълнение към този в самите дворцови стени. Според Милър (1973), имаше 1000-2000 студенти в трите колежа Enderun и около 300 студенти в най -доброто училище вътре в двореца. Учебната програма беше разделена на пет основни раздела. 1. Ислямски науки; включително арабско, турско и персийско езиково образование, 2. Точни науки; математика, география, 3. История, право и администрация: обичаите на двореца и правителствените въпроси, 4. Художествено и музикално образование, и 5. Физическа подготовка, включително с оръжие (Ipsirli, 1995; Akkutay, 1984; Милър, 1973; Басгоз и Уилсън, 1989 г.)

Успешните възпитаници бяха разпределени според техните способности на две основни позиции: правителствени или научни (Армаган, 2006) и тези, които не успяха в своето обучение авансово биваха предоставяни на военните.

Едно от най -отличителните свойства на училището беше неговата система за заслуги, състояща се от внимателно степенувани награди и съответстващи наказания (Аккутай; Ипсирли; Милър). В края на образователната система Enderun завършилите са имали възможност да говорят, четат и пишат поне на 3 езици, способни да разберат най-новите разработки в науката, владеят поне един занаят или изкуство и се отличава с висша военна подготовка, както и с умения за близък бой. Училищната система никога не е имал за цел да образова своите ученици да станат само учени, художници или войници; но е била насочена към гъвкавост, която дава образованието на един перфектния човек, с добро познаване на всичко, за да може да стане водач на империята.

Третият двор на двореца Топкапъ се състоеше от императорската хазна, павилиона на Светата мантия и сградите на Дворцовото училище. Така училището се намира до най-ценните притежания на османските султани - хазната и наследството на Пророка на исляма. В дворцовото училище имаше седем зали или степени във всяка зала имаше 12 учители, отговорни за умствената и академичната степен на учениците Ендерун. Учениците носеха специални униформи, определени според нивото им на постижения (Дери, 2009) и Милър посочиха, че допълнителни сгради включват библиотека, джамия, зали за музика, зимни градини, общежития и бани.

От средата на XV в. Enderun е най -важната официална образователна институция освен медресето. Това училище, където се обучават предимно граждански и военни администратори, е създадено, за да създаде необходимия ресурс от работна ръка за османската централна и провинциална бюрокрация. С тази характеристика то не само съставлява основната образователна единица, където се преподава и развива официалната османска идеология или манталитет, но също така има важно място при определянето на административни и политически цели и функционирането на основните институции на държавата.

Основната цел при създаването на такава институция е да се обучават квалифицирани лидери за Османската империя, която се основава на военна основа, и да се осигурят силни административни кадри за управление на масите, принадлежащи към различни религии, езици и култури постоянно растяща държава.

Образованието в Ендерун е изградено на седем нива, а именно Голямата и Малката стаи, Отделението Доганци, Отделението Сеферли, Гардероба, Стаята на съкровищницата и Частната стая. Вътрешните момчета, които не можаха да изкарат образованието тук до края, напуснаха средните класове и се присъединиха към различни военни части.

Малката стая, която е едно от първите две нива на Enderun, беше вляво, когато влезете в Babüssaade, а Голямата стая беше вдясно. В тези две стаи бяха приети млади хора, начинаещи момчета завършили училище с отлично представяне. Те ще вземат уроци по ислямска религия и култура, турски, арабски и персийски и ще практикуват спортове като борба, скачане, бягане и стрелба със стрели. Тези, които четяха в тези стаи, бяха наречени „доламали“, защото носеха един вид халат, наречен „долама“. Тийнейджърите бяха на около петнадесет години. Имаше лали, които осигуряват дисциплина и помагат на младите хора по различни въпроси.

Докато персоналът на Голямата стая беше 100, а Малката стая беше шестдесет.

Третата степен на Ендерун беше Doğancı Koğuşu idi;; Това отделение, където се обучават около четиридесет младежи.

Отделение Сеферли Образуван е от Мурад. Младите хора тук станаха музиканти, борци, бръснари и т.н. те бяха обучени в занаяти. Всъщност много музиканти и поети излязоха от това отделение. Около 100 млади хора се обучаваха в отделението Сеферли, а неуспелите да го завършат момчета от това отделение бяха дадени на кавалерийските отряди по време на прекъсванията.

Kilerci Koğuşu е създадено по време на управлението на Фатих Султан Мехмед. Началникът на това място беше серкилари-и хаса. Задължение на това отделение беше да сервира храна на султана. Присъстващите тук приготвяха и съхраняваха всякакви нужди от храна и напитки на владетеля и Харем-и Хюмаюн, като хляб, месо, ядки, сладкиши и шербет. Свещите на дворцовите стаи и джамиите също бяха доставени от това отделение. Техният брой беше около тридесет. Неуспелите да го завършат момчета от Kilerci Koğuşu влизаха в кавалерийските ескадрили и като пазачи на изходите.

Съкровищницата е създадена и от Фатих. Treasurydarbaşı беше един от най -влиятелните служители на двореца. Той е бил ръководител на дворцовите занаятчии, наречени "ehl-i hiref", който е служил в двореца и е отговарял за опазването на хазната на Ендерун и бижутата и ценностите, принадлежащи на двореца. По време на мир и война той не напуска страната на султана. Учениците на  отделение достигаха до 150. Когато излизаха оттук без да успеят да го завършат, младите хора влизаха в кавалерийските дружини Капикулу.

Has Oda е последното от нивата на Enderun и е основано от Fatih. Четиримата известни офицери от Хас Ода бяха главният камергер, оръжейникът, чухадарът и рикабдар; В Закона за завоевателя е посочено, че само главният камергер има правомощието да се яви пред султана. Общият брой на студентите в това последно отделение беше около четиридесет. Сред задълженията на частните камари са почистването на офиса Cardigan-i, грижата за вещите му, изгарянето на сандалово дърво през нощта от маслени лампи, изливането на розова вода и опазването на свещените реликви. Тези, които служеха на султана, като мюзин на султана, таен чиновник, началник на тюрбани, а и старши сержант на вътрешна охрана, също бяха избрани измежду членовете на Тайната камера.

Като се има предвид неговата работна система, програма и действие, може да се каже, че Enderun е място за стаж и образование, където практически се преподават различни умения, изкуства, административна и политическа информация и се определят способностите, а не училище. В седемте стаи и отделения, съставляващи Ендерун, имаше определени правила, които бяха стриктно спазвани по отношение на уволнения, повишения и запълване на свободните места. Системата Enderun се основава на образователен процес с различни нива в рамките на органичната връзка.

Кандидатите бяха избрани от специално сформирани мобилни екипи, които действаха според определени правила, като изследваха техните физически, физически и духовни характеристики. Някои квалификации също се търсят в семействата, при които те ще бъдат изпратени. В дворците, където се намираха подготвителните класове, уроците, свързани с турската и ислямската култура, и спортните уроци, които биха подобрили физическите способности, бяха от съществено значение. Един от принципите, който се следваше щателно от началото до края в тази образователна система, беше отсейването. Този метод, който се прилага от самото начало, е разработен през периода Кануни и онези, които не могат да покажат успех и напредък от подготвителните класове до края на образованието Ендерун, са взети оттам и са раздадени на различни чинове в армията. По този начин само тези, които се отличиха, можеха да завършат периода на обучение. Освен това, според фиксираната квота в стаите и отделенията, беше приложен методът за излизане, за да се намали броят на определени интервали и да се освободи място за нов талантлив персонал.

Един от основните принципи на образованието Ендерун беше дисциплината. Всеки ход на младежа, който продължаваше подготвителното си обучение и обучението на Ендерун, трябваше да бъде измерен. Особено в Ендерун акагите бяха изключително строги за спазването на правилата. Дори и най -малката грешка беше наказана. Основните наказания бяха фалала, недоспиване и прекъсване на храната. Тази дисциплина накара младите хора да бъдат търпеливи, да издържат на всякакви трудности, уважителни и смирени. Общежитията им бяха под формата на отделения и имаше легло акага за всеки осем до десет млади хора. Оризът и месото бяха основни храни. На младите хора не беше позволено да ядат прекалено много и се внимаваше да не останат без храна. Знаейки, че младите хора могат да достигнат до всякакви позиции според техните способности, биха им позволили да се съобразят с принципите и да повишат решимостта им да работят. Везирите, бейлербеите, санджак беговете и други административни служители, служещи на различни нива, както в центъра, така и в щата, обикновено се обучаваха от тази институция. В творбите на Тайярзаде Ата бей и Хизир Иляс има подробна информация за двореца и живота на Ендерун и културната среда, формирана тук. Особено в творчеството на Ата бей са дадени имената и случайни биографии на учени, поети, държавници, войници и администратори, израснали в Ендерун и работещи в различни области. Когато Ендерун се сравнява с медресето, което се основава на напълно различни методи и цели, се вижда, че първата институция има по -голям късмет и успех по отношение на постигането на целта си. Докато образованието в медресето беше отслабено вътрешно от привилегиите и покровителството, дадени на децата от семействата на илмиите, принципът на Ендерун, основан на строга дисциплина, който го направи единственото средство за увеличаване на успеха и уменията, направи тази институция най-успешната образователна институция на империя в класическия период, когато на никого не са дадени привилегии. Всъщност много западни наблюдатели и посланици, които бяха останали в Истанбул в продължение на много години, се интересуваха повече от образованието на Ендерун, отколкото от медресето, и дори най-недоволните използваха признателни изрази."

https://islamansiklopedisi.org.tr/enderun

The OttomanPalaceSchool Enderun and the Man with Multiple Talents, Matrakçı Nasuh, Journal of the Korea Society of Mathematical Education Series Research in Mathematical Education   Vol. 14, No. 1, March 2010, 19–31

Въпросът КОЙ е оценявал способностите на тези около 300 до 600 постоянни студенти в Ендерун тук не е засегнат, но по принцип това са били преподавателите им в различните 7 степени на 14-годишното им обучение, а тези преподаватели са били от средите на т.н. "бели евнуси" от институцията The Kapi Agha /Turkish: Kapı ağası,/

https://en.wikipedia.org/wiki/Kapi_Agha

Какъв е бил съставът на тази институция до голяма степен отговаря на въпроса защо твърде малко българи са стигали и завършвали Ендерун през 15-16 век; иначе излиза, че албанците и сърбите са най-даровитите народи в Европа.

 

 

  • Глобален Модератор
Публикува

Сега малко извън темата - говорил съм със сърби които заявяваха че в техния език "еничар" въобще не е отрицателна дума.Дори се използва като синоним понякога на професионален или добър войник.В българския е синоним на предател и родоотсъпник.Това струва ми се е достатъчно красноречиво. 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 14 часа, resavsky said:

Е във Византия сме дали няколко императрици.Прочути красавици и интригантки.Това поне го могат българските жени. 

Защо реши че са красавици и интригантки ? 

Екатерина дъщеря на Йоан Владислав - съпруга на Исак I Комнин е императрица 2 години. 

Ирина Асенина е и с българска кръв (1/4) но не е българка, а византийска аристократка и бъдеща съпруга на узурпатора Йоан Кантакузин

Кераца - дъщеря на Йоан Александър и еврейката Сара, става съпруга на Андроник IV

Те това са...

Коя от тях е прочута с красотата си и интригантка ?  

Красавица е била Мария - внучка на Иван Владислав. Баба на Анна Комнина, ама тя не става императрица

Във Византия след 12 век гъмжи от чуждестранни императрици - унгарки (3-4), западнячки, има италианка, рускиня, грузинка, сръбкиня.....Между унгарките и западнячките търси интригата . А две българки (и половина) не е впечатляващо

..............................................................................................

Що се отнася до османски императрици ( Валиде хатун или Валиде Султан) от български произход, положението също не е впечатляващо - една и то не с безспорен произход. 

 

Редактирано от Евристей

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!