Отиди на
Форум "Наука"

Защо няма българи/ки сред най-висшия елит на Османската империя


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува

Под интригантки имах предвид преди всичко Екатерина Комнина.Доста подценявана фигура но по всичко личи че тя е скритата сила извела фамилията Комнина до императорския трон.И въобще дала им амбиции да се борят за него. 

  • Мнения 130
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува

Киров, като четох текста ти се изумих. Имало било скаути които подбирали.... Какви училищни предмети? Българското население е съставено почти изцяло от неграмотни селяни, които дори не са знаели, че съществува училище. Какво разузнаване в реалиите на 16-17 век? Та селяните дори са нямали лични документи, камо ли някакви други. Дори данъчните документи са броели ханета, а не хора.

  • Потребител
Публикува

Има някои сведения, че ако турците забележели някой млад, красив и умен българин, имали веднага желание да го потурчат( да го вземат в школата?). Такова е житието на св. Георги Нови Софийски. Може би скаути все пак е имало?

 

  • Потребител
Публикува

Една дума- СЕГРЕГАЦИЯ!!! Дори и българите да са имали желание за кариера и власт, това няма как да стане докато са християни. Малцина от вас си дават сметка колко важна за един селски традиционен човек е общността. Сега ще кажа една глупост, но все пак като много обща илюстрация. Баща ми е бил граничар на гръцката граница и е бил пастир. Можел е да отиде в Гърция когато и както поиска, все едно е на разходка. Питал съм го "Защо не избяга в Гърция?" Отговора беше "А какво да правя там? Аз там не познавам никого."

Държа на думите си, че българския селянин е бил готов да убие детето си и сам да умре от садистични мъчения отколкото да приеме исляма.

Ето ви Петльовден

Цитирай

Преданията разказват следната 300 годишна история: Петльовден е свързан със събирането на най-тежкия за нашия народ данък – кръвния, взимането на малки момчета. Разпитаните стари хора и легендата разказват как смела еркечанка (с.Еркеч; дн. с. Козичино, Бургаско) скрива мъжкото си чедо и отказва да го даде на турците, а те се заканват, че ако не го предаде, то ще бъде заклано. Тогава тя заявява, че сама ще заколи скъпото си момче, но не ще им го даде. През нощта тя извежда и скрива детето си далеч извън селото, заклала в полунощ петела на прага на къщата и опръскала с кръвта му навред. Когато сутринта дошли повторно, турците останали стъписани пред постъпката на майката и повече не събирали момчета за еничари от село Еркеч.

Няма значение дали това е легенда или истина. Важното е, че хората са смятали това за един добър пример.

  • Потребители
Публикува
Преди 5 часа, Frujin Assen said:

Имало било скаути които подбирали.... Какви училищни предмети? Българското население е съставено почти изцяло от неграмотни селяни, които дори не са знаели, че съществува училище. Какво разузнаване в реалиите на 16-17 век? Та селяните дори са нямали лични документи, камо ли някакви други. Дори данъчните документи са броели ханета, а не хора.

Глупости, естествено че властите са имали данни за населението, най-малкото попът е водил регистър на раждания и смърт, а местните турски власти също са имали информация. Хващаш се за думата "скаути", така е в османската енциклопедия, от която цитирам текста, отрядът за вземането на девширме се е водел от еничарски офицер снабден със султанска заповед, като за информация за местните деца са се ползвали местните османски власти:

"Османската власт провеждала събирането на кръвен данък със сурова методичност и педантичност. Няколко запазени султански заповеди, издавани по този повод, ни представят в подробности системата на подготовка и провеждане на рекрутите -на момчетата. Първата от тях датира от 1576 г. Както става ясно от дошлите до нас документи, обявяването на рекрутите ставало по искане на агата на еничарския .корпус, който чрез нарочно писмо до владетеля изисквал да се пристъпи към подготовката. Въз основа на него султанската канцелария издавала съответните фермани, които имат значение на документи, обявяващи мобилизация. Те доказват, че наборите на кръвен данък били държавна политика и ангажирали органите на местното управление на различни нива. Една султанска заповед от 1601 г., публикувана от И. Ваздравели и адресирана до бейлербея на Румелия, с която се уведомява за предстоящия набор и се нарежда да изпратят в селищата специални инспектори, подбрани от подчинените му офицери, които да подпомогнат предстоящия подбор и изпращането на момчетата. Няколко други заповеди се отнасят до кадиите в районите, жъдето щели да се провеждат събиранията. От тях се изисква да се уведомят мюсюлманските поданици за предстоящия набор и да се осигури явяването на всички момчета, подлежащи на събиране, заедно с техните бащи.Бейлербейството Румелия, в което изцяло били включени българските земи, се разделяло на три успоредни части в посока изток—запад, наречени крила, произтичащи от огузката военна организация. Лявото крило обхващало южните райони на полуострова, средното — териториите, прилежащи на диагоналния път, и дясното — северните части. При събирането на кръвния данък във всяко крило се изпращал еничарски отряд, командуван от висш офицер турпаджибашия, яябашия,загърджибашия и др. От местните военни и административни органи се изисквало да съобщят на жителите във всички селища от подопечните им райони. Изрично се изброявали селищата, паланките, селата, градовете, тимарските владения, хасовете, вакъфските селища, зеамети и чифлиците. Настоявало се да се предупредят бащите, че трябвало да съберат и представят пред еничарския отряд всичките си деца, без да оставят нито едно. Властта използувала местните административни органи, тъй като те чрез отдавна развити механизми познавали по селища Подборът на момчетата се правел лично от командуващия офицер. В османските извори се подчертава, че събираните младежи трябвало да бъдат на възраст между 15 и 20 години, а„ както се уточнява в един закон за еничарите — най-добре на 17 години. Във всички достигнали до нас документи многократно се повтаря да се събират „най-годните; най-добрите, най-хубавите“, което говори за определено високи и трайно утвърдени критерии на подбор. Момчетата се вписвали в списък с пълното им лично описание —името, това на родителите, селището, от което са взети, цвят: на очи и коса, особени белези, качества и способности — т. е- правела се подробна характеристика на всяко дете. В султанските заповеди, както вече бе казано, изискванията към децата винаги са формулирани в превъзходна степен — най-здравите, най-годните, най-хубавите. Събирали се децата „най“. Матковски ни представя не само какви трябвало да се вземат, но и какви не бивало да се вземат. Според него властта забранявала да се вземат деца на умрели родители, защото били невъзпитани и лакоми, деца с недостатъци — кьосета, с кожни болести, много високи или много ниски, много дебели или много слаби, деца с дефекти, които ги правели обект на подигравки. Османците искали здрави и нормални момчета. Имало и забрани от социален характер. Да не се събират юноши, вече встъпили в брак, обрязанн или знаещи турски. Според него забраната се отнасяла и за деца, които живеели в града или вече били научили някой занаят. Избирали се са такива, които превъзхождали по физически и интелектуални данни своите връстници. Те подбирали онези, които биха били елитът на генерацията."

Цветана Георгиева. Наука и изкуство, София 1988

http://macedonia.kroraina.com/cgebz/index.htm

Повече на тролене и малоумничене няма да ти отговарям, не ми е целта в живота да ограмотявам, вземете прочетете малко, по-малко пишете.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 33 минути, Б. Киров said:

Глупости, естествено че властите са имали данни за населението, най-малкото попът е водил регистър на раждания и смърт, а местните турски власти също са имали информация. Хващаш се за думата "скаути", така е в османската енциклопедия, от която цитирам текста, отрядът за вземането на девширме се е водел от еничарски офицер снабден със султанска заповед, като за информация за местните деца са се ползвали местните османски власти:

"Османската власт провеждала събирането на кръвен данък със сурова методичност и педантичност. Няколко запазени султански заповеди, издавани по този повод, ни представят в подробности системата на подготовка и провеждане на рекрутите -на момчетата. Първата от тях датира от 1576 г. Както става ясно от дошлите до нас документи, обявяването на рекрутите ставало по искане на агата на еничарския .корпус, който чрез нарочно писмо до владетеля изисквал да се пристъпи към подготовката. Въз основа на него султанската канцелария издавала съответните фермани, които имат значение на документи, обявяващи мобилизация. Те доказват, че наборите на кръвен данък били държавна политика и ангажирали органите на местното управление на различни нива. Една султанска заповед от 1601 г., публикувана от И. Ваздравели и адресирана до бейлербея на Румелия, с която се уведомява за предстоящия набор и се нарежда да изпратят в селищата специални инспектори, подбрани от подчинените му офицери, които да подпомогнат предстоящия подбор и изпращането на момчетата. Няколко други заповеди се отнасят до кадиите в районите, жъдето щели да се провеждат събиранията. От тях се изисква да се уведомят мюсюлманските поданици за предстоящия набор и да се осигури явяването на всички момчета, подлежащи на събиране, заедно с техните бащи.Бейлербейството Румелия, в което изцяло били включени българските земи, се разделяло на три успоредни части в посока изток—запад, наречени крила, произтичащи от огузката военна организация. Лявото крило обхващало южните райони на полуострова, средното — териториите, прилежащи на диагоналния път, и дясното — северните части. При събирането на кръвния данък във всяко крило се изпращал еничарски отряд, командуван от висш офицер турпаджибашия, яябашия,загърджибашия и др. От местните военни и административни органи се изисквало да съобщят на жителите във всички селища от подопечните им райони. Изрично се изброявали селищата, паланките, селата, градовете, тимарските владения, хасовете, вакъфските селища, зеамети и чифлиците. Настоявало се да се предупредят бащите, че трябвало да съберат и представят пред еничарския отряд всичките си деца, без да оставят нито едно. Властта използувала местните административни органи, тъй като те чрез отдавна развити механизми познавали по селища Подборът на момчетата се правел лично от командуващия офицер. В османските извори се подчертава, че събираните младежи трябвало да бъдат на възраст между 15 и 20 години, а„ както се уточнява в един закон за еничарите — най-добре на 17 години. Във всички достигнали до нас документи многократно се повтаря да се събират „най-годните; най-добрите, най-хубавите“, което говори за определено високи и трайно утвърдени критерии на подбор. Момчетата се вписвали в списък с пълното им лично описание —името, това на родителите, селището, от което са взети, цвят: на очи и коса, особени белези, качества и способности — т. е- правела се подробна характеристика на всяко дете. В султанските заповеди, както вече бе казано, изискванията към децата винаги са формулирани в превъзходна степен — най-здравите, най-годните, най-хубавите. Събирали се децата „най“. Матковски ни представя не само какви трябвало да се вземат, но и какви не бивало да се вземат. Според него властта забранявала да се вземат деца на умрели родители, защото били невъзпитани и лакоми, деца с недостатъци — кьосета, с кожни болести, много високи или много ниски, много дебели или много слаби, деца с дефекти, които ги правели обект на подигравки. Османците искали здрави и нормални момчета. Имало и забрани от социален характер. Да не се събират юноши, вече встъпили в брак, обрязанн или знаещи турски. Според него забраната се отнасяла и за деца, които живеели в града или вече били научили някой занаят. Избирали се са такива, които превъзхождали по физически и интелектуални данни своите връстници. Те подбирали онези, които биха били елитът на генерацията."

Цветана Георгиева. Наука и изкуство, София 1988

http://macedonia.kroraina.com/cgebz/index.htm

Повече на тролене и малоумничене няма да ти отговарям, не ми е целта в живота да ограмотявам, вземете прочетете малко, по-малко пишете.

Изобщо не те троля, просто ти посочвам, че текста който си дал е несъстоятелен. Просто ти посочвам, че няма как да има "скаути" в тогавашната обстановка. През този период в Османската империя няма никаква друга статистика, освен данъчната, а там се броят ханета- домакинства.

И не, централните власти са нямали никаква- от думата съвсем представа за населението. Аз поне не съм чувал, поповете да са водили каквито и да било статистики за каквото и да било през 16-17 век. Ако ти знаеш за подобни документи въведени в научен оборот-официално си посипвам клавиатурата с пепел.

Редактирано от Frujin Assen
  • Потребител
Публикува
Преди 18 минути, Втори след княза said:

Връщам се към евреите и арменците. Те охотно са се вписвали и са проявявали амбиции да командват и подкрепят своите, независимо в коя област- военна, политическа, научна или финансово- търговска.

Тази теза не се вписва във факта,че евреите две хиляди години не са имали желание да създадат собствена държава. (За арменците не съм се интересувал  и не знам...) Ако се разровим и потърсим причината за този маниакален стремеж у тях към висшите етажи на властта,може да излязат много нелицеприятни факти и истини...

  • Потребители
Публикува
Преди 4 часа, Втори след княза said:

Искам да кажа, че сред умните българи няма нагласа да управляват.

Не е било до нагласа, а до целенасочена държавна политика от османския двор.

През 1500 г. населението на цялата Османска империя е около 11 млн. заедно с присъединените територии, в българските територии са живеели поне 2.5 млн., това е наистина най-многобройното население в европейската част завладяна от османците. Румелийското берлибейство е било най-престижния пост след Велик Везир, единствено румелийския берлибей е имал право да присъства на държавен съвет, никоя друг от местните владетели, когато се справи добре Агата /върховния офицер на еничарите/, за награда са го пращали да стане Румелийския берлибей, това е било повишение за него.

Издигали са се момчета от Албания, Сърбия и Босна, защото по онова време тези територии са били трамплин за по-нататъшни завоевания, затова там е запазена и феодалната аристокрация под формата на васали.

Евнусите-възпитатели в Дворцовото училище също са били преобладаващо албанци, сърби и босненци, така наречените "бели евнуси", които дефакто са определяли кой да влезе във висшето училище и кой да го завърши. Естествено е, че е имало и клиентелизъм, вече заелите високи политически постове албанци, сърби, босненци са обслужвали интересите на Капи Ага - който е винаги е имал достъп до Султана и който в онези години е съобщавал волята на Султана на Дивана от Везири. Фигурата на Капи Ага до към средата на 16-ти век е изключително мощна, защото тези евнуси са имали достъп и до мъжката и до женската част на Двореца, те са въртели и интригите на Харема и тези на политиката. Освен това безбрачието и бездетството им ги е правело изключително богати - белите евнуси са били най-големите обществени дарители още докато са живи, а след смъртта им всичко тяхно е било наследявано от Султана.

По повод на арменците, те също не са добре представени в институцията Велики Везири. Както и арабите, които са били най-многобройно и образовано население в Близкоизточната част на империята.

  • Потребители
Публикува
Преди 2 часа, Втори след княза said:

Защо към гърците не е така? Те имат патриаршия и духовна власт над повече хора отколкото са българите, а са толерирани. Турците не се страхуват от властта им. Защо да се страхуват от българите и защо да взимат кръвен данък, ако не ползват способните българчета?

Към гърците османците прилагат концепцията "рум милет" /римски народ/, като включват в това понятие всички православни християни в земите под османско владение; затова им оставят и Патриаршията, с което косвено контролират православните народи; а всъщност и Корана /който е нещо като Конституция за османците/ им повелява да бъдат толерантни към завладени народи от религиозна гледна точка.

Това, според мен, е бил добър и прозорлив ход от тяхна гледна точка, защото слагат всички завладени православни народности под един религиозен знаменател "рум милет", включен от османците в земите на бившата Византийската империя и така тушират етническите напрежения, канализира ги на религиозна плоскост. Всъщност Осман започва като византийски васал и неговите наследници взаимстват много от управленските практики на византийците.

В противен случай единствената голяма православна църква останала извън османско владение, Московската, щеше да претендира за наследник на Православието и съответно Русия за Трети Рим /като наследник на Византия и Православието, което не и пречи да го прави по време на серията Руско-Турски войни/; с една дума гърците получават по-облагодетелстван статут като признати от османците наследници на Византия; самите гърци претендират и за наследници и на елините, с което печелят силно подкрепата на Западна Европа, те са първите, които се освобождават от османска власт, и то сами. Османците тушират етническото противопоставяне с църковна независимост при гърците и относително самоуправление. Все пак Атина пада много по-късно от Търново, а някои от гръцките острови се държат още един век след това.

С надигането на национализма първата работа на българите е да извоюват независима от гръцката Патриаршия българска Екзархия, после идва Караджата.

Само като вметка, турците вземат кръвен данък и от гърците, но не гърците са доминиращи като висши османски администратори, албанци и сърби са по-многобройни.

Публикува (edited)

Не може да се говори, че общо гърците са били по-облагодетелствани, защото в ОИ всяка област - град - населено място е имало различен статут.

Специално малките острови, където населението е било малко и е било облагодетелствано, турците са се опитвали по всякакъв начин, да го задържат и увеличат. Характерен пример е Самос... Когато турския паша, (не помня имена) отива на Самос, жителите на гойто са избягали по други острови или покрили из горите, вижда някакъв рай с гори и течащи навсякъде води, без никакви хора. Веднага султана се обръща към избягалите жители на Самос, да се върнат, като ги освобождава от данъци и обещава там турчин да не стъпва и до колкото помня, казва "..и ако турчин стъпи на Самос, като си тръгне, да си изтръска обувките, за да не вземе нито една прашинка от Самос".  На много острови са заселвали население, като са ги освобождавали от данъци. На големите острови, напр. Крит, не е било така...

По високите планини е било същото. Жителите са имали много повече права от тези които са живели в равнината и са плащали символичен данък. Специално влашките села, всички са били така.

До колкото помня, когато за завладявали някой град, турците са имали обичай, ако града се предаде, да запаят жителите му, цялото им имущество и църквите незасегнати. Ако не се предаде имат право 3 дена, да грабят, насилват и убиват, като за това не носят никаква отговорност и са си виновни самите жители.

Например, разрушават Солун, който не се предава, избиват и продават жителите в робство, на останалите налагат високи данъци, за векове.. Докато Йоанина, която се предава, за около 200 години е била облагодетелствана, до избухването местно въстание, организирано от местен поп, потушено, като са избити всички участници и след което губи статута си...

Заселвали са целенасочето диви юруци, извън голените градове, където са минавали важни пътища и земата е била плодородна. Но е имало места, където турчин не са виждали...

Редактирано от skiahtro
  • Потребители
Публикува
Преди 5 часа, Втори след княза said:

Зная, че сте сериозен човек. Не мога да си обясня, защо не засягате конкретно темата "Защо няма българи/ки сред най-висшия елит на Османската империя?". Засегнахте кръвния данък, еничарството и обучението, но те се отнасят за всички поробени народи. Имате ли някаква идея, защо точно българите нямаме свои князе, па макар и васални, нито представители сред османския елит

Не е вярно, че "няма българи сред висшия елит на Османската империя", нали затова извадихме от изворите, че има двама Велики везири; арменците са трима.

Преди 3 часа, Втори след княза said:

Ако е било така в цялата империя, защо евреи, арменци, сърби и гърци е имало в по- голям брой в управлението отколкото българи?

ПП. Допускам, че е могло да бъде като в Папската държава- преценяват, че швейцарците стават за охрана и назначават само такива.

В Турция пък преценяват, че българите стават за копачи и не ни взимат за друго. Няма от полето, няма от планината.

Евреи Велики везири няма.
Защо са премахнали феодалната аристокрация и българската Патриаршия вече е друг въпрос. Опитах се да ви обясня, че на българските земи се е гледало като на завладяна вътрешна територия, плодородна територия с много ресурси, затова е била обособена като отделна административна единица с особено важен статут и нейният османски управител е имал такъв статут. Сърбия, Албания и Босна са територии, от които се е атакувала Западна Европа, затова там, предполагам, османците оставят васални феодали, на които се опират във войните им със Запада - в Албания такъв васал им вдига въстание и десетилетия наред обособява независима територия, говоря за Скендербег. Сръбските князе също периодично вдигат въстания.

Но изглежда си имате "теза", че турците са гледали на българите че "стават за копачи и не ни взимат за друго" - ами не е така, предпоставена теза е.

Отнасяли са се към българите като към "рум милет" - ни повече ни по-малко - как иначе ще си обясните фактите, че оставят българските манастири и църкви, оставят и известно местно самоуправление, оставят и възможност на българите да изграждат свое образование.

Сред еничарите е имало не малко с български етнически произход и това е добре документирано в изворите.

  • Потребител
Публикува
Преди 14 часа, Frujin Assen said:

Една дума- СЕГРЕГАЦИЯ!!! Дори и българите да са имали желание за кариера и власт, това няма как да стане докато са християни.

Поправете ме ако можете,но не знам да има империя или свръхсила на която лидерът и висшите държавници да изповядват религия различна от официалната? Във Византия за да се издигне човек в йерархията на властта е трябвало да бъде християнин. Днес в САЩ на Барак Обама му се наложи няколко път да доказва че е християнин.

Публикува

Турците приемат и запазват всички старозаветни монотеистични религии. Забраняват насилственото налагане на ислям. Не съм много сигурен, дали е било точно така, но всички турци историци го твърдят и отричат, че е имало принудително и насилствено приемане на ислям. Казват че сам човек, трябва да разбере и приеме със сърцето си исляма. На християните като неверници, е било забранено да парадират с религията си и е имало различни изисквания, към християнските храмове, но общо взето, ако не са знакови, са били запазвани. Разбира се, винаги е имало непряка принуда, по най-различни причини, битови или за промяна на статута. Ислям приемат масово в големите градове, в малките селища по-рядко.

В тази връзка, интересен пример са разводите. Християнството не позволява развод, защото брака е свето тайнство. Въпреки това, православието се принуждава, да разреши разводите. Жена която смени религията си и стане мюсюлманка, мъжа и е заплашен от смъртно наказание...

За мъжете християни е имало забрана, да се женят за мюсюлманки, заплашени със смъртно наказание. Турците са могли да се женят за християнки, като жените са можели да запазят религията ти, но поколението трябва да са задължително мюсюлмани.

  • Потребител
Публикува
Преди 20 часа, Frujin Assen said:

Една дума- СЕГРЕГАЦИЯ!!! Дори и българите да са имали желание за кариера и власт, това няма как да стане докато са християни.

 

Затова по амбициозните не се посвенят да приемат исляма и за твой ужас и доброволно. За по малко данъци и издигане поне на локално ниво. И за да не започнеш с тролене ето ти един автентичен БЪЛГАРСКИ източник 

"и мнозина се прехвърлиха към непристойната Мохамедова вяра, едни като се изплашиха, други като се смекчиха чрез ласкателства или като бидоха победени от придобиване на богатство."    

Йоасаф Бдински  https://bg.wikipedia.org/wiki/Йоасаф_Бдински

Иначе ти ако искаш вярвай и на такива "сведения" в нашата Уикипедия 

Цитати на турски и френски учени относно Кръвния данък (Девширмето)[4]:

 

„В Румелия законът Девширме е много важен в две отношения: от една страна… да се подготвят войници в центровете за еничари, и, от друга – да се увеличава ислямското население и по този начин Румелия постепенно да бъде турцизирана“
„За малко повече от два века през училището за еничари в Алжир са минали около 500 000 български деца. Градът, в който се е намирало училището, и до днес се нарича Bogari.“ 

https://bg.wikipedia.org/wiki/Турцизация_по_българските_земи

Как е ?   Ти вярваш че Еничарския корпус няма пари и затова набира деца от Одринско (да пести от път) а този твой "колега, колежка или колеги" твърдят, че половин милиона българчета са изпратени в далечен Алжир...Има ли пари или няма ?

От 2 милионната Румелия , половин милион българчета, по сведения на френски и турски учени в град Богари в Алжир...

Дали има такъв град в Алжир ? Да не говорим за анонимните френски и турски учени (те турските нали прикриваха фактите)

Тъжно, но и ти така ....

 

 

 

  • Потребител
Публикува

Хайде извадихме още един българин османски големец - 

 

КАКВО ЗНАЕМ И ЗНАЕМ ЛИ ДОСТАТЪЧНО ЗА КНЯЗ СТЕФАН БОГОРИДИ? - Обаче

 

Стефан Богориди !  Котленец и внук на Стойко Владиславов - Софроний Врачански, изучава се, издига се и получава титла от султана

До тук добре - способен и надарен човек,  но гротескното е,  че някои наши изследвачи жадни за знаменити българи твърде надценяват (направо изнасилват българската му..кауза) и го превъзнасят и издигат в облаците,  Стефан(ос) Богориди е гърцизиран до мозъка на костите си . Още баща му Цонко се преименува на Йоан, а мама Ганка на Ана. Още по несъстоятелна е тезата за получаването на името Богориди - уж на Свети цар Борис/Богорис/ Кръстител което издиша. Причините не са особено престижни, но не тук е мястото за изясняване. В гръцкото училище в Букурещ Стойко се преименува на Стефанос Богориди , завършва, става драгоман и воюва за Османската империя (за ужас на Фружин) 

Богориди преговаря с Русия за мирните условия след войната 1828-1829 г. като разбира се защитава Османските интереси и го прави добре. Махмуд II е доволен , назначава го във външното управление на новосъздадения Меджилси Вюкела, участник и съветник  в дипломатически мисии. И сега въпреки наложилото се мнение, че Стефанос Богориди е дарен от султан с титлата Княз, турския титул е бей (не е дори Паша) въпреки, че става управител на остров Самос  

Разбира се, че Богориди се жени за гъркиня - Ралу Сканави - от банкерски род обслужващ самата Валиде султан, а синът му Александрос Богориди, високообразован, не знае български (въпреки някои обратни твърдения) 

В началото на 1879 г. в Пловдив, столицата на Източна Румелия, пристига избраният от султана генерал-губернатор. Това е висшият османски дипломат и сановник от български произход Александър Богориди, наричан Алеко паша. Той е роден в Цариград през 1823 г., правнук на Софроний Врачански, син на високопоставения османски държавник и княз на Самос Стефан Богориди и на Ралу Сканави, представителка на влиятелно гръцко семейство в Цариград. Алеко Богориди не говори български език. Съученик на Раковски и Иван Богоров от Великата народна школа на гърците в цариградския квартал „Куручешме“, той постъпва на дипломатическа служба, изпълнява мисии в Молдова, в Лондон, после е посланик във Виена. Известно време е министър на пощите и телеграфите на Османската империя.

https://api.bulgarianhistory.shop/uploads/pdf/1591608769207_1885otkus01.pdf

Въпреки това  ... котленският български ген на Софроний Врачански  носи своя принос в Османие 

Публикува (edited)

Никой не отрича, че Богориди е българин. Просто днес представата за българин е силно изкривена. Ако някой не мрази и не отрича всички останали, то той не е българин.

А за най голям ужас, тогава все още е имало българи, които не са мразели и отричали...

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува
Преди 19 часа, Б. Киров said:

Евнусите-възпитатели в Дворцовото училище също са били преобладаващо албанци, сърби и босненци, така наречените "бели евнуси", които дефакто са определяли кой да влезе във висшето училище и кой да го завърши. Естествено е, че е имало и клиентелизъм, вече заелите високи политически постове албанци, сърби, босненци са обслужвали интересите на Капи Ага

Наистина няма как да не е имало клиентелизъм,  но има и редица фактори които със сигурност за влияели 

Субективни : манталитет/възпитание в детска възраст/  и способност за по лесно приспособяване : причините - може би по добрия начин на живот на българите в Търновско и Видинско (описани богати земи от западни и османски сведения) от по примитивния и суров такъв на босненци, албанци и сърби 

Много са еничарите от български произход, но не се издигат до аги, паши,  санджак-бейове и везири (така като други от раята) 

Тоест тези от Албания, Сърбия и Босна се адаптират по лесно в Оджака и показват по високи качества , защото по лесно се адаптират 

Обективни : наистина според пресявките...не липсват и издигнали се не от този регион, примери :  Коджа мимар  Синан ага - малоазийски грък взет за еничарин , забелязан от възпитателите и получил шанса да се учи и издигне до най-великия архитект на епохата... Възможностите на момчето са забелязани и не са пропуснати - да иде на зян като обикновен еничарин или прислуга 

Друг пример : Паргалъ Ибрахим паша - грък взет чрез Девширмето, но според възпитателите пратен в свитата на младия шехзаде Сюлейман - бъдещия Сюлейман Великолепни (те са почти връстници - една година разлика) Младият принц не е имал думата кой иска и не иска,  но възпитателят правилно е преценил не само възможностите и способностите на младия роб, но и нуждите на принца. В резултат още като управител на санджака Сарухан шехзаде Сюлейман харесва изпратения му кул/роб , заедно се обучават , издига го до свой довереник, а по късно след като става султан (няколко години по-късно) го провъзгласява за Велик Везир и...Дамат - зет ,  дава му сестра си за жена ! 

Тоест ...Възпитателят изпратил дьонмето Ибрахим в двора на шехзаде Сюлейман е прогнозирал точното му амплоа  ... сприятеляването с принца и...по нататъшната му кариера 

  • Потребител
Публикува (edited)

Кървавият султан Абдул Хамид II 

 

image020.png

 

300 хиляди арменски глави падат, посечени са и десетки хиляди българи в Македония и Тракия ....

На френската илюстрация е написано Le Sultan rouge -  Червеният султан 

Отговорен за смазването на Османската демокрация/ Парламент/ Меджлис/  

image078.png

  Ужасен тиран и деспот, кървав човек 

.........................................................

 

Орденът „Св. Александръ“ е учреден в чест на небесния покровител на Княз Александър I и е втори по старшинство в наградната система в Царство България. 

Орден Св. Александръ с голямо огърлие.jpg

Преди това в Трибутарното княжество е бил първи 

Кой е негов носител за особени заслуги ?  И то  Велик кръст на ордена „Св. Александръ  голямо и малко огърлие 1-вата най-висша степен от 6-сте 

Кой е е носителят ? И то не довлякъл се в София и даден му от немай-къде, а лично поднесен на крака ?  И молен да го приеме ?  Кой ? 

Кой ? 

А де ...?  ...ами  ...  Кървавият султан разбира се ! 

1897 г. Княз Фердинанд лично дарява Ордена на Абдул Хамид II в Истанбул !  На крака !  И не е негова самоинициатива, а изпратен от Българското правителство !   

Къде останаха избитите българи ? (или тепърва) Братята арменци ? 

Майтапът е, че Абдул Хамид приема ордена с КРЪСТ и се окичва , носи го показно, а негови паши и духовници негодуват , но не смеят да се противят. Под светлината на електрическите прожектори(лампи/светлини) Кръстът блести на гърдите му !  Никога преди това Султанът не е окичвал на гърдите си Кръст ! Въпреки многобройните ордени с които е награден от Европейските страни ....

https://www.kingsimeon.bg/en/simvoli-i-ordeni/velikiyat-magistar-na-balgarskite-ord/

Самият цитат ...ако някой (като Фружин) смята че е некоректно от моя страна интерпретиран/преведен/ 

 

In the summer of 1897, the Bulgarian government was at pains to obtain from Turkey an edict for the appointment of Bulgarian bishops in Macedonia. In order to issue the edict, the Sultan manifested his desire to receive Prince Ferdinand as his guest in Istanbul.

The visit was fixed and His Royal Highness the Prince, accompanied by the Prime Minister, the War Minister and the retinue, sailed off to Istanbul on board the Bulgarian  “Prince Boris” cruiser. Following the exchange of messages, the Prince  was resolved to persuade the Sultan to accept the Necklace of the Order of St. Alexander with diamonds, a work of the Vienna Rothe & Neffe jewelers. The Prince stayed at the Merasim Kosk palace. The same day consultations for the acceptance of the Order were conducted  via the Turkish attaché  to the Prince Mehmed Ali Pasha – a man of educaton in command of almost all oriental languages and a confidant of the Sultan. They produced a positive result – the Sultan was apt to accept the Order. By 7.30 p.m. Prince Ferdinand and those accompanying him were received in the spacious and brightly lit dining room of the Sultan palace, where all those invited to attend the gala-evening had gathered. Among them were Pashas and a multitude of high ranking officials in brocade. The Prince was accorded a personal audience with his suzerain. By 8.30 Sultan Abdul Hamid appeared, followed by His Royal Highness the Bulgarian Prince. The Bulgarian Order of Saint Alexander on the chest of the Caliph of the Faithful was sparkling amazingly under the bright electric lights. The Sultan had never before put on a cross-shaped order, although he had been bestowed many Christian distinctions. He did so to honour Prince Ferdinand, whose intelligence and diplomatic skills he held in high esteem. Some of the aged Pashas grew angy and could not find an explanation why the Sultan had agreed to put a cross on his chest.”

 

Та Българите в края на XIX век са приели за нормално Султанът(им) да носи този най-висок орден ...а и той техен 

.............................................................................................................................................................

Кървавият султан е награждаван за особени заслуги от един Буюк Европейски държави 

 

Foreign orders and decorations


 Knight Grand Cross of the Order of Saint Stephen, in Diamonds, 1881 (Austria-Hungary)
 Knight of the Order of the Elephant, 13 December 1884 (Denmark)
 Knight of the Order of the Seraphim, 24 July 1879 (Sweden)
 Knight Grand Cross of the Order of Kamehameha I, July 1881 (Kingdom of Hawaii)
 Knight Grand Cross of the Order of Saint Olav, 11 February 1885 (Norway)
 Knight Grand Cross of the Order of the Tower and Sword (Kingdom of Portugal)
 Knight of the Order of the Golden Fleece, 19 December 1880 (Spain)
 Knight Grand Cross of the Order of the White Falcon, 1891 (Grand Duchy of Saxe-Weimar-Eisenach
 Knight Grand Cross with Collar of the Order of Saint Alexander, 1897 (Principality of Bulgaria
 Knight Grand Cross with Collar of the Order of Carol I, 1907 (Kingdom of Romania
 Knight of the Order of the Annunciation, 29 November 1881 (Kingdom of Italy
 Knight of the Order of the Black Eagle, in Diamonds, 3 February 1882 (German Empire
 Knight of the Order of the Royal House of Chakri, 18 December 1892 (Siam)
 Knight Grand Cordon of the Order of the Chrysanthemum, 26 June 1888 (Empire of Japan
 Knight of the Order of Saint Hubert, 1908 (Kingdom of Bavaria) 

 Тук в това число и ...традиционни демокрации като Норвегия, Дания и Швеция , които даряват висшите си ордени за...особени заслуги  на ....Кървавия султан 

 

Редактирано от Евристей
  • Потребители
Публикува
Преди 16 часа, Евристей said:

Друг пример : Паргалъ Ибрахим паша - грък взет чрез Девширмето, но според възпитателите пратен в свитата на младия шехзаде Сюлейман - бъдещия Сюлейман Великолепни (те са почти връстници - една година разлика) Младият принц не е имал думата кой иска и не иска,  но възпитателят правилно е преценил не само възможностите и способностите на младия роб, но и нуждите на принца. В резултат още като управител на санджака Сарухан шехзаде Сюлейман харесва изпратения му кул/роб , заедно се обучават , издига го до свой довереник, а по късно след като става султан (няколко години по-късно) го провъзгласява за Велик Везир и...Дамат - зет ,  дава му сестра си за жена ! 

Поканен на пиршество от Султана и през нощта удушен, поне според една от версиите за смъртта му, но така или иначе екзекутиран. Имаше един турски сериал "Великолепният Век", в него Ибрахим паша беше от главните персонажи.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Великолепният_век

Друг беше на Хюррем Султан /Александра Лисовска/, Роксолана /"смеещата се" - двамата с Ибрахим паша бяха представени като Том и Джери, непрекъснато враждуваха и се преследваха, накрая украинката му скрои шапката и го прати при Аллах.

Сега като се зачетох в биографиите им, много от Великите Везири са били екзекутирани по заповед на султаните - ветровито място е било, а йерархията на израстване, според някои автори, е била желязна - шест-степенна, от везир шеста степен до Велик Везир при толкова много врагове, конкуренти и интриги. Всичко в крайна сметка е решавал Султанът. Ибрахим паша е прескочил доста степени и вероятно затова си е спечелил омразата на дворцовите бюрократи и родовата аристокрация едновременно. Във филма беше представен почти като Демон - дяволски умен и способен човек, но в края на краищата...Cherchez la femme :) Намери си Майстора.

 

  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, Б. Киров said:

Поканен на пиршество от Султана и през нощта удушен, поне според една от версиите за смъртта му, но така или иначе екзекутиран. Имаше един турски сериал "Великолепният Век", в него Ибрахим паша беше от главните персонажи.

https://bg.wikipedia.org/wiki/Великолепният_век

Друг беше на Хюррем Султан /Александра Лисовска/, Роксолана /"смеещата се" - двамата с Ибрахим паша бяха представени като Том и Джери, непрекъснато враждуваха и се преследваха, накрая украинката му скрои шапката и го прати при Аллах.

Сега като се зачетох в биографиите им, много от Великите Везири са били екзекутирани по заповед на султаните - ветровито място е било, а йерархията на израстване, според някои автори, е била желязна - шест-степенна, от везир шеста степен до Велик Везир при толкова много врагове, конкуренти и интриги. Всичко в крайна сметка е решавал Султанът. Ибрахим паша е прескочил доста степени и вероятно затова си е спечелил омразата на дворцовите бюрократи и родовата аристокрация едновременно. Във филма беше представен почти като Демон - дяволски умен и способен човек, но в края на краищата...Cherchez la femme :) Намери си Майстора.

 

Филмът беше с внушителен бюджет, но за съжаление го разляха в типична многосерийна сапунка.  Препоръчвам книгата на Павло Загребални    https://chitanka.info/text/3516-roksolana  по която до някъде е филма поне в началото  Разбира се книгата е роман и има своите неточности и залитания, но има емоционалност и оригиналност...Във филма Александра тичаше по султана, в книгата разбира се беше обратното..

Що се отнася до Великите везири - да често са и екзекутирани ...тук причините са интересни, за разлика от други държави, Османската династия се ползва със свещено право да излъчва владетелите - по този повод Султанът е сигурен, че Великия му везир не може да го детронира и да заеме мястото му. 

Но се явява друг недостатък - майоратът не е в сила и всеки един член на династията по мъжка линия има права върху трона и по този начин да обяви претенциите си, както и да послужи на различни групировки и техните интереси.  Тоест - Султанът започва да изпитва недоверие към Великия си везир, че смята да го свали и да назначи негов син (който да бъде по-послушен) 

Другото е както ти спомена - много врагове има Великия везир - всеки назад по веригата чака за място - Вторият ще стане Първи, Третият - Втори и т. н. 

И не на последно място при кризисна ситуация Султанът си "измива ръцете" с Везира си - той е набеден за главния виновник и с главата му, Владетелят тушира недоволството....( Добрия султан е лъган от вероломния си велможа...)

И все пак нещата зависят и от личността на самият султан. Така например Селим II Пияницата през 8-годишното си управление оставя Великия везир от времената на баща му - Мехмед Соколович да си управлява свободно.  Дори и след катастрофата Лепанто не екзекутира никой - спасилият се трети главен османски адмирал Улуч Али рейс (генуезец по рождение) не само не е екзекутиран, но Селим II отчита че се е справил добре и няма лична вина и...го прави главен адмирал на османския флот - Капудан. 

Не така процедира синът на Селим II - Мурад III - през своето 21 годишно управление сменя 10 Велики везири... (някои умират от естествена смърт)

Какво е интересното при султан Мурад III ?  Той не убива везирите си, но ги назначава като...старци и ги сменява като носни кърпи

След като сваля дългогодишния везир - енергичния и способен Мехмед Соколович (под влияние на майка си, но не го убива) го заменя с 87 годишния Шемси паша. Не е за учудване, че след една година Везира се споминава.  На поста идва сърбинът Лала Кара Мустафа паша - възраст 80 години. След година и той умира. Мурад III назначава вече доста "по-младия"  Коджа Синан паша - 60-сет годишен етнически албанец , който ще бъде уволняван 4 пъти и назначаван-5 пъти ! 

 

  • Потребители
Публикува
Преди 6 часа, Евристей said:

Но се явява друг недостатък - майоратът не е в сила и всеки един член на династията по мъжка линия има права върху трона и по този начин да обяви претенциите си, както и да послужи на различни групировки и техните интереси.  Тоест - Султанът започва да изпитва недоверие към Великия си везир, че смята да го свали и да назначи негов син (който да бъде по-послушен) 

В династичната верига от тридесет и няколко османски султана няма никакво прекъсване от първия, Осман, до последния - това е абсолютно централизирана династия, без прекъсване. Има само един кратък период на междуцарствие за 15 години около 1400 г., в който синовете водят спор кой да е Султан, и дори се стига до възможност за разделяне на Империята. Въпреки че често се нарушава принципа на майората /което води до много убийства и интриги/, винаги се следва принципа Султанът да бъде наследник по мъжка линия на рода на Осман, никакви опити друг род да се докопа до трона, както е било във феодална Европа по същото време. Точно затова е измислена институцията на еничарството - знатните турски родове да стоят настрана от претенции за султанската власт. Еничарите /главно пехота/ в първите три века на Империята далече не са най-многобройната част от османската армия, всъщност основната маса е от конницата на спахиите, наематели на тимари /султанска земя под наем/.

Обърнат е наопаки еврейският принцип - важното е коя е майката и е заменен с принципа, че единствено важното е кой е бащата, и то баща на син на робиня, за да няма претенции от турски знатен род към трона.

Още в началото на династията, мисля че някъде след 5-6-я султан, Султанът си присвоява и титлата "халиф" - духовен водач по избор, за разлика от имам, духовен водач по наследство. Дори последният наследник на династията е избран от меджлиса за халиф без да е султан, след което цялата династия е изритана от Турция при Кемал Ататюрк, барабар с Харема и всички роднини.

И досега остава неясен въпросът какво се случва с българската феодална аристокрация, тя сякаш се дематериализира след идването на османците. Официалната версия е, че повечето от болярите и знатните родове емигрират, но, според мен, една голяма част от българските боляри са се ислямизирали твърде бързо и са се влели в редовете на спахиите,това разбира се, трябва да е било отразено в османските архиви.

Публикува (edited)

За спахийте не е било задължително да са мюсюлмани, имало е спахии които са християни. Често султана е правил местните християнски първенци спахии, като им е оставял доходите от тимарито и и им е харизал десятъка, като му плащат останалите данъци разбира се.

Еничарите са били задължително ислямизирани, т.е. против правилото на исляма, да не се ислямизира насилствено. Принципно еничарите не са били свободни хора, а роби, били са лични роби на султана. 

Въобще робите при мюсюлманите имат по-различен статут. Да речем мамелюците в Египет, султаните дефакто са били роби по документ и са принадлежали на някой..

Роба е можело да наследява господаря, а децата му да бъдат лишени..

Редактирано от skiahtro
  • Глобален Модератор
Публикува

Една карта, показваща откъде произхождат всички велики везири, за чийто произход има някакви данни. Ако добавим и тези от Македония + още някой и друг от Турция и Гърция от бг произход, събран като еничарин, не е чак толкова зле. Може и да са повече, но липсата на домашни сведения и летописи допреди Възраждането, да е причината да е нямало кой да се "изфука" :) с българския произход на някой велик везир. Те все пак стават мюсюлмани, приемат турски имена и  османците повече не се интересуват от тяхното минало и произход.

abfj2jc83re11.png

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!