Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

Благодарение на Ковида и дистанционното обучение и внучката се върнах в ученическите години. За съжалене 50 години не само не са променили нищо, но и са влошили нещата, образованието е станало напълно безполезно, тежко финансово бреме за държавата и спирачка за икономиката и развитието на учащите. Въпреки фундаменталните промени в световната икономика, прафесии, начин на използване на придобитите знания, нашето образование не само не се променя, авсе повече се отдалечава от реалността и на практика не дава на подрастващите нужните знания за да се реализират в съвремения живот.

Започвам от програмата. Безкрайни часове по излишни предмети като математика, физика, химия, география, история, български. Това защо е? Виждал съм една книга от 800-900 страници, пълна с формули и сметки как фрезистите да изчисляват зъбчати колела. За да работи с тази зъбчата библия един най-обикновен фрезист трябваше да е учил математика 12 години иначе щеше да си седи трети разряд. Сега секретарката на шефа, която не знае какво е корен и степен, получава и-мейл в който киентът иска 10 вида зъбчати колела, прехвърля изпратените размери, стъпки и бройки в прозорчетата на програмата, натиска ентер и металообработващия център на стотици или хиляди километра ги произвежда. За какво се губи времето на децата? Математика се учи до 5 клас, вижда се кои са талантливи и кои са гении, те продължават в математическа паралелка, а другите се освобождават от това бреме и се насочват към това, което се търси. Същото е и с другите науки - преподава се основата, другото в специализираната паралелка или в университета.

Населението на която и да е държава обикновено знае езика й. Който иска да навлезе в дълбините на дишането става йога, който не иска си диша спокойно и без курсове. Защо се учи от всички граматика? Аз познавам граматички, на бая години, и те самите казват, че цял живот да я учиш тази пущина пак не може да я научиш цялата. Е, при това положениие защо се тормозят децата? Учат се основните неща, другото в университета, българска филология. Преди учехме за да си пишем докладите без грешки, сега ги поправя компа, то на никой не му пука, че навсякъде се говори на див диалект, а в училище ще ти пълнят главата с това да научиш имената на девет вида местоимения, все едно ако не ги знаеш няма да ги употребяваш.

Училището в най-кратки срокове трябва да се промени и да започне да изпълнява основната си функция - подготовка на подрастващите за живота и най-вече за самоиздръжката в него.

Link to comment
Share on other sites

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Преди 4 часа, Петър_Пейчев said:

Училището в най-кратки срокове трябва да се промени и да започне да изпълнява основната си функция - подготовка на подрастващите за живота и най-вече за самоиздръжката в него.

Маймуната е почнала да станава човек когато се е научила да си бели банана, а не да го яде с обвивката :)

Та и училищата са за това, да научат в съкратени срокове хората как да се учат. И който не се научи, ще си има занимание да цъка квадратчета по екраните, или да разнася пица. А които се научат, нема да ги мислим сега - темата не е за тях, те знаят ползата от училището. Те са тези, които създават машините в металообработващият център. И компютрите, на чийто екран се цъкат цъкалки... Без училище най-вероятно нямаше да ги създадат.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 12 часа, Петър_Пейчев said:

Математика се учи до 5 клас, вижда се кои са талантливи и кои са гении, те продължават в математическа паралелка, а другите се освобождават от това бреме и се насочват към това, което се търси.

Е то по принцип съществуват и идеи за т. нар. cerebral sorting - снимаш му мозъка и го разпределяш по направление. На практика обаче различните способности могат да се проявят (да станат видими за околните) и доста по-късно. Особено при децата със сложно положение, вкл. семейно. Не може системата да се гради само с оглед на идеалните случаи.

А иначе да - днешното образование далеч не е оптимално, понеже корените му още в социализма. Двете системи са различни, съответно нуждите са различни, а преходът между тях не е много читав.

Link to comment
Share on other sites

Преди 9 часа, Gravity said:

Същото е и със секса, трабва да се прави един-два пъти в живота за едно-две деца, останалото за какво е! 

Останалото е за удоволствие. Аз обаче не забелязвам извличането на удоволствие от решаване на задачи по физика и химия, нито от тактуването по нотите от музикални инвалиди. Примерът ви е типичен за жертва на образователната система, общи приказки на принципа "майтап да става", далеч от реалността и необходимостта. Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам". В същото време света правеше какво ли не, а правяча на разтворители висеше във ведомственото барче в института и така се пенсионираше ненаправил нищо.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 25 минути, Малоум 2 said:

Бях писал едно време: един час писане, един час смятане и два часа премятане!😊

+1000

Нямам поглед върху днешната система, но писане, смятане и социални умения са най-важните.
На интернета всичко може да се намери. Така че да ги учат децата да пишат и да смятат ... и къде
сами да търсят останалото.

Link to comment
Share on other sites

Преди 59 минути, Кухулин said:

Е то по принцип съществуват и идеи за т. нар. cerebral sorting - снимаш му мозъка и го разпределяш по направление. На практика обаче различните способности могат да се проявят (да станат видими за околните) и доста по-късно. Особено при децата със сложно положение, вкл. семейно. Не може системата да се гради само с оглед на идеалните случаи.

А иначе да - днешното образование далеч не е оптимално, понеже корените му още в социализма. Двете системи са различни, съответно нуждите са различни, а преходът между тях не е много читав.

Така е, Луй дьо Финес станал артист малко преди пенсия, други учат във ВИТИЗ и никога не стават. Това, че на един от 1000 ще му дойде акъла по-късно не означава, че останалите трябва да се занимават с глупости, вместо да получат нужното професионално образование, а ако им дойде другия акъл може да запишат ядрена физика и да трошат атоми.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Петър_Пейчев said:

Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам".

По същество - това не е нещо лошо. Като въпрос е зададено на ученици  7-8 клас. Намерили са четири отговора!😎

Та правилно е поне до 7-8 клас да на "общо" образование...

...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 14 часа, Петър_Пейчев said:

За съжалене 50 години не само не са променили нищо, но и са влошили нещата,

Някой спомня ли си, но без да гледа в Гугъл, името на единствената бактерия в света, живееща на дъното на Черно море?

Едно време това го нямаше в учебниците, а ме заставиха да отговарям на въпроса по география. 

 

Link to comment
Share on other sites

Преди 10 минути, insighting said:

Някой спомня ли си, но без да гледа в Гугъл, името на единствената бактерия в света, живееща на дъното на Черно море?

Едно време това го нямаше в учебниците, а ме заставиха да отговарям на въпроса по география. 

 

Още по-лошото е, че след 50 години за пръв път използвах знанията си по математика и химия за да решавам задачите на внучката. Гимназиалният ни клас се събира редовно и все коментираме, че още сънуваме кошмари как ни изпитват или трябва да правим класно, или както обобщи една съученичка: Мина още един ден без тригонометрични функции!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 25 минути, Петър_Пейчев said:

Останалото е за удоволствие. Аз обаче не забелязвам извличането на удоволствие от решаване на задачи по физика и химия, нито от тактуването по нотите от музикални инвалиди. Примерът ви е типичен за жертва на образователната система, общи приказки на принципа "майтап да става", далеч от реалността и необходимостта. Навремето любимата мисъл на нашето инженерно образование беше: "Мога да направя универсален разтворител, но няма в какво да го съхранявам". В същото време света правеше какво ли не, а правяча на разтворители висеше във ведомственото барче в института и така се пенсионираше ненаправил нищо.

Примерът е на Файнман. Ако той излиза жертва на образованието, маже би трябва да се замислиш.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 9 минути, Gravity said:

Примерът е на Файнман. Ако той излиза жертва на образованието, маже би трябва да се замислиш.

Именно това е идеята - Файнман е имал заложби и ги е реализирал. Други хора имат други заложби и получават други  удоволствия. За някои математиката е адска мъка и по никакъв начин не могат да я усвоят. А социалистическата система е с акцент върху универсалното образование, в което всеки така или иначе се мъчи по малко. Но пък ставаме универсални :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Кухулин said:

На практика обаче различните способности могат да се проявят (да станат видими за околните) и доста по-късно. Особено при децата със сложно положение, вкл. семейно. Не може системата да се гради само с оглед на идеалните случаи.

  Именно

 

Преди 1 час, Кухулин said:

Е то по принцип съществуват и идеи за т. нар. cerebral sorting - снимаш му мозъка и го разпределяш по направление.

  За Германия съм чувал, че системно ги отсяват с тестове и ги преразпределят в профилирани паралелки от малки, сигурен съм обаче, че не им спират математика, физика, химия и др. още в пети клас. А това, виж, за първи път чувам.... то хубаво, така може и да се изстиска максимума от всеки,  ама подхода ми се струва малко като във птицеферма например, тея стават за носачки, тея пък за бройлери и след 20 дена под ножа...

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 4 минути, Grifin said:

А това, виж, за първи път чувам.... то хубаво, така може и да се изстиска максимума от всеки,  ама подхода ми се струва малко като във птицеферма например, тея стават за носачки, тея пък за бройлери и след 20 дена под ножа...

Там етичните проблеми са безкрайни. На първо място трябва да се проведат мащабни изследвания на творческите способности и връзката им с мозъчната структура, защото в момента нещата са ясни отгоре-отгоре. А там току-виж се  оказало, че негрите са по-глупави от белите и всякакви такива неща. "Результат немного  предсказуем", дето се вика.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 час, Кухулин said:

... За някои математиката е адска мъка и по никакъв начин не могат да я усвоят. ...

Не е особено полезно винаги да се търси лесното. Понякога трябва да се положат усилия и труд. И усвояването на тези  качества е важно. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 минути, Gravity said:

Не е особено полезно винаги да се търси лесното. Понякога трябва да се положат усилия и труд. И усвояването на тези  качества е важно. 

Не става дума да се търси лесното, а да се полагат усилия и труд в тези области, където ползата ще е най-голяма. Пълно е с деца, с които се работи интензивно в дадена област от най-ранна възраст и всички успехи приключват след пубертета.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 8 минути, Кухулин said:

Не става дума да се търси лесното, а да се полагат усилия и труд в тези области, където ползата ще е най-голяма. Пълно е с деца, с които се работи интензивно в дадена област от най-ранна възраст и всички успехи приключват след пубертета.

Ползата е най-голяма там, където човек се научава да поддържа прилично ниво и в това, което изобщо не му харсва :)

И поддържа отлично ниво в това, което му харесва :)

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 1 минута, dora said:

Ползата е най-голяма там, където човек се научава да поддържа прилично ниво и в това, което изобщо не му харсва :)

И поддържа отлично ниво в това, което му харесва :)

В общия случай е така, съгласен съм.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Темата е доста обширна, но бих споделил моя личен опит:

Имам ученичка, която е отличничка в елитна гимназия. Почти няма оценки различни от 6.

За съжаление не може да приложи това което знае или би трябвало да знае (нали е отличничка) на практика. Не става само дума за липсата на интерес, а за необходимоста от допълнителни обяснения и практически упражнения.

Пример: питам я като купим лимонада от Макдрайв и се возим в колата, ако чашата е без капак и рязко спра накъде ще се разлее лимонадата? Отговорите бяха най-различни, но в крайна сметка последния отговор беше назад върху мен. Питам я защо и тя отговаря защото така става по филмите и клипчетата. Това при положение, че по физика има само шестици.

Друг пример е дъщерята на един познат, която също е отличничка по английски език, а се затруднява да преведе уроци от учебника от първия срок. Като питал учителката защо оценките не отговарят на знанията, тя му обяснила, че не може да пише оценки под 5 и понеже момичето е от по знаещите в класа съответно има 6ци. 

Та моето мнение относно образованието на децата е, че то е задължение на родителите или ако бих могъл да цитирам Остап Бендер - 'Спасението на давещите се е дело на самите давещи се' :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Днешното образование е отвратителна химера , която е каращисала в себе си социалистическия трепет за многостранно (и все по-странно) развита личност и новите ,,модерни,, европейски практики.

Така възникват бисери като - първите пет ги реших , останалите играх тото (тест по математика).

Огромната част от учителите са се пуснали от хорото и просто не обучават и не предават знания на децата. Тук акцента е върху класиката - ,, делото на давещите е дело на самите давещи се,,  и  ,, който търси - ще намери ,, -  има частни уроци за компенсиране на липсите , плащай си като искаш. Тази учителска пасивност обаче е измамна - ела да видиш ако се намери някоя тъпотия с еврофинансиране , колко енергия и всеотдайност може да има.

Проблема е че последните две години (на практика три учебни) така нареченото дистанционно обучение разказа играта и свали тотално и без това ниското ниво.

Буквално едно поколение деца стана коствена жертва на хистерията около пандемията.

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...