Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, gmladenov said:

Още от самото начало говорим за това, че средното образование трябва да е за всички,
а не само за тези, които ще следват.

Хайде пак. Теоретично то е за всички. Виж линка който дадох. Има всякакви "профили"  или "професии". И олекотени, и усложнени и всякакви:
- Текстообработване Оператор на компютър с разширено изучаване на чужд език английски език
- Производство на кулинарни изделия и напитки - Готвач
- Производство на хляб и хлебни изделия
- Организация на туризма и свободното време - РИЧЕ - АЕ
- Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ  ......   

И още една камара други.  

Преди 1 час, gmladenov said:

Ти гледаш приемния бал и решаваш, че след като той е нисък, системата е сбъркана.
Няма връзка между двете.

Връзката е пряка. Балът не е нисък  по принцип, а за конкретната програма.  Профил "математика и информатика"  е много по-тежък като сложност и натоварване  от профил "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ", а той от своя страна е по-тежък от "Текстообработване Оператор на компютър" 

За един ученик, който няма необходимия капацитет програмата по  "математика и информатика" може да е много натоварваща, истинска мъка и напълно  безсмислена, но същият ученик да се чувства чудесно в "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ".  За друг и това е достатъчно сложно, но пък ще се справи в "Текстообработване Оператор на компютър".

Холандската система е "меритократична" и  ще изпрати всяко едно дете в училището което е най-подходящо за него.  Или образно казано ако искаш да се занимаващ с компютри, но потенциалът ти не е висок отиваш в "Текстообработване Оператор на компютър". Ако имаш по-висок потенциал в "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ" и само ако си от най-добрите може да запишеш  "математика и информатика"

Българската система е "демократична" и всяко дете може да иде където си иска стига да се класира и има свободни места.  Профилът и сложността на програмата нямат никакво значение.  Те може изобщо да не отговарят за неговия потенциал и възможности. Ако има свободно място детето е вътре. ... И започват мъките. 

 

 

Редактирано от Atom
  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

Публикува (edited)
Преди 19 минути, dora said:

Брей, а биотехнология, микрочипове, фармация, иновации в околната среда, алтернативни електроизточници?

Не може да осакатяваме населението живеейки  с фантазии как един ден ще правим микрочипове и фармация. Това се прави в няколко големи фирми в света.

 

Преди 19 минути, dora said:

България е част от европейското икономическо пространство. Ако някога искаме чужди инвестиции, ни трябват висококвалифицирани кадри. Не един, не двама - много и конкурентноспособни на тези примерно в азиатските държави, където учат, та се късат.

Тези висококвалифицирани кадри не излизат от училището или университета, а след години работа и самообразование по специалността си. Да не говорим, че вие дори не знаете какви са тези висококвалифицирани кадри, защото нямате представа какви са професиите в момента, но може да ги видите в джобс.бг и се опитайте да предположите кое какво означава и къде в България се учи.

Редактирано от Петър_Пейчев
  • Потребител
Публикува
Преди 1 минута, dora said:

Брей, а биотехнология, микрочипове, фармация, иновации в околната среда, алтернативни електроизточници?

Ами всичко това ще се произведе в Азия или на Запад ... и ние ще си го купим от тях.
И това е ОК.

Вие не гледате реалността, а разсъждавате от някакви идеални съображения.
Затова и спорим тук.

Вие сте като майка ми (бог да я прости), която не можеше да гледа как по време на
прехода предприятие след предприятие биваха закрити ... и с тях цялата бивша БГ
икономика замина.

Нека да ти кажа реалността, пък ти реши къде да застенеш. Това ги казвах и на майка
ми и тя не можеше да ме слуша.

  • В БГ никога няма да се произвеждат компютърни чипове, с които да конкурираме
    Епъл, Самсунг или Интел. Н-И-К-О-Г-А.
     
  • В БГ никога няма да се произвеждат автомобили, с които да конкурираме Тойота,
    Фолксваген или Форд. Н-И-К-О-Г-А.
     
  • В БГ никога няма да се произвеждат домашни електроудреди, с които да конкурираме
    Самсунг, ЛГ и тем подобни. Н-И-К-О-Г-А.
     
  • Сети за всяко друго производство и приложи същата логика ... и да видим можем ли
    да се конкурираме с лидерите в бранша.

Имай предвид тази реалност когато говорим за образование.

На теория, никак не е лошо всички в БГ да имаме по две висши образование и да разбираме
от всички. Въпросът е къде ще ги приложим тези образования?

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Петър_Пейчев said:

Не може да осакатяваме населението живеейки  с фантазии как един ден ще правим микрочипове и фармация. Това се прави в няколко големи фирми в света.

Много блаодаря. Перфектно казано.

Публикува (edited)

 

    •  
  • Потребител
Преди 1 час, gmladenov said:

Още от самото начало говорим за това, че средното образование трябва да е за всички,
а не само за тези, които ще следват.

Хайде пак. Теоретично то е за всички. Виж линка който дадох. Има всякакви "профили"  или "професии". И олекотени, и усложнени и всякакви:
- Текстообработване Оператор на компютър с разширено изучаване на чужд език английски език
- Производство на кулинарни изделия и напитки - Готвач
- Производство на хляб и хлебни изделия
- Организация на туризма и свободното време - РИЧЕ - АЕ
- Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ  ......   

Проблемът на идиотите в министерството е, че това всичко взето заедно трябва да се научи за максимум 2 години, а по-кадърните за една, а да се преподава по 4 години за всяка една от тези слециалности.

Редактирано от Петър_Пейчев
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 36 минути, Atom said:

Холандската система е "меритократична" и  ще изпрати всяко едно дете в училището което е най-подходящо за него.  Или образно казано ако искаш да се занимаващ с компютри, но потенциалът ти не е висок отиваш в "Текстообработване Оператор на компютър". Ако имаш по-висок потенциал в "Софтуерни и хардуерни науки-Инф-ИТ" и само ако си от най-добрите може да запишеш  "математика и информатика"

Българската система е "демократична" и всяко дете може да иде където си иска стига да се класира и има свободни места.  Профилът и сложността на програмата нямат никакво значение.  Те може изобщо да не отговарят за неговия потенциал и възможности. Ако има свободно място детето е вътре.

Това е точно така ... и в това няма нищо лошо.

Холандската система работи, защото там явно са много дисциплирани. Това, което
Дора ни разказва за тяхното училище, изисква дисциплинирани и ангажирани учители
в основното училище ... на които може да се разчита, че правилно ще подготват и оценят
децата за средното училище. Затова и тази система работи.

У нас това няма как да стане. В БГ не можем да разчитаме на такава дисциплина и
ангажираност. Щеше да е чудесно да я имаме ... но я нямаме.

Нашата "демократичност" на средното образование се дължи най-вече на това, че у нас
няма кой да положи усилието правилно да обучи и оцени учениците в основното училище.
Затова по неволя сме "демократични".

БГ не е ... и никога няма да бъде ... Германия, Холандия или друга северно-европейска
страна, в която дисциплината е народна добродетел. Така че много от нещата, които
работят там, у нас няма как да работят ... и в това няма нищо лошо.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 26 минути, gmladenov said:

БГ не е ... и никога няма да бъде ... Германия, Холандия или друга северно-европейска
страна

Исторически нашата образователна система  е  била точно като като тяхната:  УТР, средно професионално училище, техникум, гимназия.  В университет може да отидеш само след гимназия или техникум. След техникума обаче малко хора са избирали университет, тъй като средното им образовани е било напълно достатъчно за кариерно израстване.

С УТР или професионално училище нямаш достъп до университет, но може да се запишеш в техникум или гимназия (вечерно или задочно).   Имало е хора, които след подобно образование  по някое време са завършвали или вечерна гимназия или т.н. РАБФАК и след това продължават във ВУЗ, но това са били по-скоро изключения. Доста по-разпространено обаче е било  продължаването на образованието (задочно или вечерно) в разни техникуми. 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, Atom said:

Исторически нашата образователна система  е  била точно като като тяхната ...

Това е "по дизайн" и е много правилно. Ние нямаме избор освен да следваме развитите страни.
Но освен дизайна, трябва и изпълнение ... и в това отношение със сигурност не сме Германия.

Или както казва Хайтов, "едно е да искаш, друго е да можеш, а трето и четвърто да го направиш".

На нас Гърция и Португалия са ни реперите, а не Германия и Холандия ... макар че напълно си
струва да се учим от последните.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 8 минути, gmladenov said:

На нас Гърция и Португалия са ни реперите, а не Германия и Холандия ... макар че напълно си
струва да се учим от последните.

Ами дай рецепта. Вместо да критикуваш непрекъснато кажи как е правилно според теб. Пейчев иска фотошоп, рисуване и английски. Ти какво искаш и как си представяш  системата?

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 10 минути, Atom said:

Ами дай рецепта. Вместо да критикуваш непрекъснато кажи как е правилно според теб. 

Ами аз нали вече казах, че нашата система с профилирането в горните класове много
ми харесва (от това, което ти си дал като информация).

И ако нашите са умни, допълнително ще опростят общото образование ... и само в
профилираните предмети ще се учи по-здраво. Това е система за нас.

Моите критиките са към Дора и компания, които явно смятат, че в средното училище е
редно всички да учат атомна физика и нервна хирургия ... защото много развиват
когнитивните умения, видите ли.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, gmladenov said:

Ами аз нали вече казах, че нашата система с профилирането в горните класове много
ми харесва (от това, което ти си дал като информация).

И ако нашите са умни, допълнително ще опростят общото образование ... и само в
профилираните предмети ще се учи по-здраво. Това е система за нас.

Е, аз затова ги давах тези примери.  Мислиш ли, че ако децата са влезли с 3 или 4 в профил математика и информатика ще наваксат и след 10-ти клас ще учат здраво? При това профилната математика е значително по-трудна от общообразователната. 

  • Потребител
Публикува
Преди 19 минути, Atom said:

Мислиш ли, че ако децата са влезли с 3 или 4 в профил математика и информатика ще наваксат и след 10-ти клас ще учат здраво? При това профилната математика е значително по-трудна от общообразователната. 

Напълно си прав и това е недостатъкът на нашата система.

Въпреки този недостатък, обаче, системата с профилирането пак е по-добре за нас
... като се има предвид кои сме и каква е нашата народопсихология и култура.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, gmladenov said:

Моите критиките са към Дора и компания, които явно смятат, че в средното училище е
редно всички да учат атомна физика и нервна хирургия ... защото много развиват
когнитивните умения, видите ли.

къде съм твърдяла нещо подобно?

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 13 часа, Петър_Пейчев said:

Мястото на човека не е в Кремиковци, а в глобалното общесто, а там се общува с езици, ходи се на фитнес, слуша се музика, а навсякъде около теб има нещо нарисувано и  което със сигурност го няма е безделници, които просят пари по улиците показвайки химически опити.

Няма страшно, това също ще стане. С навлизането на ИИ, роботи и всякакви автоматизации, рано или късно безусловният базов доход ще стане факт.  Тогава половината от хората ще могат да се наслаждават по цял ден на общуване, слушане на музика, фитнес или изкуство.  За тази цел образованието с фотошоп, английски и рисуване ще е напълно достатъчно. 

Естествено никога няма хиляда хубости на едно място и винаги има едно "НО". В случая но-то е, че всичко това -  кефенето, общуването, слушането на музика, фитнеса или изкуството ще трябва да става в рамките на ограниченията на ББД.

Останалите които няма да се задоволят с размера на ББД ще трябва да бачкат.  Изискванията за тяхното образование обаче в никакъв случай няма да намалеят, а напротив ще се увеличат. 

Преди 10 часа, scaner said:

Не, нашият свят не е умрял. Нашият свят устойчиво се отделя от вашият. И посоките ни не съвпадат. А пропастта между тях скоро може да стане непреодолима. Кой хванал влака, хванал...

Няма как да не се съглася с горното и го подкрепям напълно. 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Atom said:

Няма как да не се съглася с горното и го подкрепям напълно. 

Много буквално му възприемата думите. Той е един от гласовете, които казва, че
нашата образователна система трабва да е по-адекватна за днешния ден.

А вие чувате "дай да учим само фитнес, майната му на образованието".

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, gmladenov said:

Много буквално му възприемата думите. Той е един от гласовете, които казва, че
нашата образователна система трабва да е по-адекватна за днешния ден.

Системите за училищно образование са инертни. Промените днес ще започнат да се усещат поне след 10 години.  Това го минахме вече в тази тема и няма смисъл да го повтаряме.  

  • Потребители
Публикува
Преди 4 минути, Atom said:

Тогава половината от хората ще могат да се наслаждават по цял ден на общуване, слушане на музика, фитнес или изкуство.  За тези цели образованието с фотошоп, английски и рисуване ще е напълно достатъчно. 

Естествено никога няма хиляда хубости на едно място и винаги има едно "НО". В случая но-то е, че всичко това -  кефенето и общуването, слушането на музика, фитнеса или изкуството ще трябва да става в рамките на ограниченията на ББД.

Кво против айляка имаш ха-ха-ха-ха-ха?

 

 

 

Понякога по-малкото е повече, а бавното е по-бързо. Понякога е нужно да се загубиш, за да се намериш. Понякога, като не правиш нищо, всъщност правиш всичко. Никой не разбира по-добре това от пловдивчани, които изповядват своя лична версия на даоизма, проповядваща хармония между тепетата,

Aйляк е състояние на духа, изкуство, хармония с Вселената. Айлякът не може да бъде обяснен – трябва да го почувстваш. Айлякът е в нас и ние сме в айляка. Всеки пловдивчанин носи айляка в себе си, защото Капана е Меката на тази спиритуална енергия. Затова и поклонници от цял свят прииждат на талази, само и само да се отъркат в магическата, космическа сила, завинаги променяща съзнанието на всеки докоснал се до нея. Произходът на думата сам по себе е неясен. Етимологията ѝ е напълно възможно да е равни части от турските изрази aylak (безделник) и yaylak (лятно планинско пасище). И двете звучат чудесно като отправна точка на съвременното понятие, в което „бичим айляк“ е равносилно на „почивам си сред градската природа“. Според Wikipedia „айляк“ е равносилно на „безделие“, но това е все едно да опишеш коктейл „Мимоза“ като „просто просеко“. Безделието е липса на движение или енергия, а айлякът е точно обратното – една творческа активност, маскирана с привидно безметежие. Или както един от големите мозъци на съвремието Джулиана Гани обясни айляка кратко и ясно: „Лайф ис лайф“.

 

 

go_story.jpg

  • Потребител
Публикува
Преди 24 минути, gmladenov said:

Принципно, Дора.

Ти в Холандия ли го научи този твой буквализъм или така си беше от малка? 🙄

Принципно вие не правите нищо, освен да четете избирателно и да си позволявате да ми давате квалификации.

Досега го подминавах, но това приключи.

С мен така разговор така не се води, затова преставам да ви чета.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 12 минути, nik1 said:

Кво против айляка имаш ха-ха-ха-ха-ха?

Нищо против нямам, напротив това е въпрос на избор. Ако човек се чувства щастлив и пълноценен няма значение по какъв начин постига това. Разбира се, стига да не пречи на останалите или да засяга правата на други хора.  В случая Пейчев иска да промени цялата система за образование по собствените си разбирания. С други думи да отнеме избора на останалите. А това вече не е хубаво. Системата не го ограничава, а му дава възможност да направи своя избор.  Защо иска да отнеме избора на останалите?

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува
Преди 12 минути, gmladenov said:

Добре тогава. Ти ше видиш, ти ще ми поискаш нещо.

В случая Дора е права. Наистина я четеш избирателно и изкривяваш смисъла на думите и.  Все пак това е гадно - и за нея и за останалите които четат.  

  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Atom said:

Защо иска да отнеме избора на останалите?

Аз въобще не го възприемам така.

От моя гледна точка, средното образование трябва да е умно: да товари само тези,
които вече са избрали да ходят във ВУЗ.

В тази категория попадат единствено елитните гимназии - и само там трябва да се учи
здраво. Те, обаче, едва ли представляват повече от 10% от всички ученици (ако някой
има статистика, моля да я даде).

Значи горните 10% от учениците няма какво да ги жалим. Товарим ги като магарета.
На тях и атомна физика им е малко в програмата (под "атомна физика" тук да се разбира
"изключително трудни академични дисциплини", които са само за ученици с напреднали
способности; моля не четете буквално).

Въпросът е какво да правим с останалите 90%, за които няма твърди очаквание дали
те ще ходят във ВУЗ иле не. Тези 90% определено няма нужда да ги товарим с атомна
физика ... а в същото време искаме да ги научим на езици и умения за съвременния
живот.

Така че аз не виждам никакво протоворечие в думите на Пейчев ... камо ли отнемане
на избор.

Щом искаш да учиш здраво, имаш изборт: иди в елитна гимназия. Там ще ти скъсат
г*за от учене.
За останалите, обаче, това не е нужно.

Така че ако наистина говорим за избор, в неелитните гимназии не трябва да се учи
много. Така имаш избор в каква гимназия да отидеш според това дали искаш да учиш
или не.

  • Потребител
Публикува
Преди 6 минути, Atom said:

В случая Дора е права. Наистина я четеш избирателно и изкривяваш смисъла на думите и.  Все пак това е гадно - и за нея и за останалите които четат.  

Ами Дора да се научи да чете с разбиране какво казват другите ... а не само да
копира статистики.

Така хем тя ще си спести излишни усилия, хем няма да я упрекват, че приема
буквално думите на другите.

  • Потребител
Публикува
Преди 4 минути, gmladenov said:

От моя гледна точка, средното образование трябва да е умно: да товари само тези,
които вече са избрали да ходят във ВУЗ.

В тази категория попадат единствено елитните гимназии - и само там трябва да се учи
здраво.

А как си го представяш да стане това на практика. За да се осъществи подобно нещо трябва да се оформи от формално-правна гледна точка. Т.е. да се запише някъде, че само елитните гимназии дават достъп да ВУЗ и да се изброят кои гимназии имат този статут.  Сигурен ли си, че "обществените настроения" ще допуснат подобно нещо? Който е да предложи подобна реформа е аут и затова никога няма да я предложи. 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!