Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, gmladenov said:

Няма да забравя последните два урока по математика в десети клас: интергали.
Ако и днес ги преподават в училище, гласувам с две ръце, че системата е безполезна.

Не те знам по каква точно програма си учил, но интеграли може да са ти преподавали ако си бил в някаква специализирана програма или  в клас по твой избор. С други думи това най-вероятно е бил твой избор и трябва да се сърдиш само на себе си, а не на системата.

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 8 минути, dora said:

Такива, които да речем, се занимават с проблемите на математическата логика, семантиката, политическата философия, теоритичната физика ...

Имаш ли статистика какъв процент от завършили училище се занимават с тези проблеми "като пораснат"?
Бас държа, че става дума за под 5%.

Има ли смисъл заради тези 5% всички в училище да страдат с материал, който е излишно труден?

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Петър_Пейчев said:

Аз съм практик и не ми се занимава с това, което трябва да се изхвърли, а с това, което трябва да се учи. А кое трябва да се учи ще разберете като отворите сайтовете за търсене на работници, а не като четете учебните програми. Там ще ви направи впечатление, че голяма част от професиите нямат име на български, т.е. в училищата трябва да се учи английски от първи до дванайсти клас. Ученето до дванайсти клас е напълно безсмислено, напълно достачни са десет класа, а за много професии и те са много, но така са приели глупчовците в ЕС. Освен английски от първи до 12-ти клас, от 5-ти до 12-ти трябва да се учи втори език, а от 8-ми до 12-ти трети. Тези езици не просто трябва да се учат, а да преобладават в учебния материал, т.е. английският до 5-ти клас трябва да се учи поне 8 часа седмично, другите по 6 часа, за да се излезе с един перфектен английски за чужденец и два писмени и говорими други езика на много високо ниво.

Трябва да се наблегне на пеене, рисуване и ръкоделие или както го наричахме преди време "трудово обучение", като се направи разделение, часовете на който не му се отдава едното,  да се прехвърлят към другото. Учениците трябва да започнат да изучават различните компютърни програми и когато завършат да работят свободно с поне 3-4 от сложните, преди се учеше чертане, сега се чертае с Ауто кад и други, всеки трябва да ги знае. Трудовото обучение трябва да включва боравене с всякакви инструменти, безопастност на труда и всичко, което се използва в живота.

Физическото трябва да да открива талантливи деца за спорта, но преди всичко да се занимава и с полезни за бъдещето на децата неща - плуване, тенис на маса, кънки, ролери и всички възможни танци, от народни, през класически, латино, модерни и т.н., защото не съм свалил нито едно гадже с народна топка и катерене по върлина, а с рок. 

Трябва да се учат Основи на правото, т.е. живота през призмата на правото. Агресията в училище се възприема с такова безразличие и дори се поощрява, че сегашните деца са по диви от пехотинците по мое време, за които се отнасяха думите на майор Бай Хуй, който казваше: "Едното око на кашика трябва да гледа на кръв, другото на кушии". Сега децата са по-диви и злобни от обезумях от ярост шоп на Чаталджа.

Задължително всички ученици трябва да изкарат шофьорски курсове в училище и на 16 години да се явят на изпит, а поне 20-25% от момчетата и желаещите момичета да учят за професионални шофьори.

Трябва да се премахнат домашните и оценките, които водят единствено до затъпяване от безсмислено зубрене. Без оценки, домашни и с изброената по-горе програма децата могат да учат и по 7-8 часа на ден.

Естествено, трябва да се учат и български, но без прекаляване, защото децата така или иначе го знаят.

Историята - за малките като приказка максимум 2 години, да разберат какви гадове са турци, гърци, сърби, румънци, руснаци, германци, французи, англичани и останалите и колко арни сме ние, после пауза и по-сериозно последните 2-3 години.

За физика и химия, най-общото 7 и 8 клас, който иска повече - в специализирана паралелка.

География, биология - там отгоре-отгоре, има си канали по кабеларките, да гледат. Моята биоложка джигера ми извади с някакъв руски психопат дето създал живота на земята, а после попът ми каза, че не тоя Опарин, а Бог го е създал.

Математика може да се учи и до осми клас, макар в живота да се ползва почти изключително смятането, но пък трябва да се открият и математическите гении и талантите, пък следващите години те да учат само математика, физика и химия, но другите няма защо да си губят времето с глупости.

 

Не съм сигурен, но допускам, че това не е сериозно. 

  • Потребител
Публикува
Преди 10 минути, gmladenov said:

Цялостната теза на човека е, че образованието принципно трябва да бъде в крак с реалния
живот ... а не да се следва някакъв идеал за образование, изкован през миналия век, че и
по-миналия.

Цялостно това е правилна теза.

Няма да забравя последните два урока по математика в десети клас: интеграли.
Ако и днес ги преподават в училище, гласувам с две ръце, че системата е безполезна.

Коя година е било това? Да не би да си измисляш?

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Atom said:

Не те знам по каква точно програма си учил ...

Общият въпрос, който трябва да се зададе тук: училището трябва ли да е подготовка
за университета ... или просто за общо образование.

По наше време училището беше сложно, все едно всички ще ходят в университет.
А това в същност не е вярно.

Нямам поглед каква е системата днес.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 4 минути, Gravity said:

Коя година е било това? Да не би да си измисляш?

80-те години. Вярно е, че нашата гимназия се броеше за напреднала, но не беше математическа.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Just now, gmladenov said:

По наше време училището беше сложно, все едно всички ще ходят в университет.
А това в същност не е вярно.

Кога е било това?  Доколкото знам интегралите са били в задължителната гимназиална програма когато средното образование е било лукс - т.е. максимум до 50-те. След масовизацията на средното образование интегралите отпадат от задължителната програма и се учат в специализирани програми.  Затова и казвам, че това е бил твой избор. Насила никой няма да те запише в подобно нещо.  В обикновена гимназия подобно нещо може да се преподава в т.н. "кръжоци" в извън учебно време и то ако записаните проявят изричен интерес. Доколкото знам някъде през 90-те "кръжоците" отпаднаха и за учениците извън математическите гимназии и профилирани паралелки тази опция отпадна. Освен някъде да се е преподавало в свободно-избираемите часове, но пак няма как да е в задължителната програма.

  • Потребител
Публикува
Преди 12 минути, gmladenov said:

Имаш ли статистика какъв процент от завършили училище се занимават с тези проблеми "като пораснат"?
Бас държа, че става дума за под 5%.

Има ли смисъл заради тези 5% всички в училище да страдат с материал, който е илишно труден?

Нищо от училищния материал не е излишно трудно, защото е съобразено със способностите на едно средноинтелигентно дете. Затова е част от общообразователната  - а не от някаква профилирана система. За децата, на които общообразователната система не им е достатъчна, защото способностите им по дадени предмети надвишават това, което им предлага обичайното образование, има например математически/природноматематически училища, езикови гимназии, гимназии по изкуствата.

В общообразователната система - задължителната - не е трудно .Става трудно в университета.

И още нещо, без никакви познания по история, география, философия и математика не може да се учи икономика.

Без математика и статистика не може да се учат финанси. На вас тези интеграли може да не са ви били нужни, но на други са.

Какво ще се случи на света, ако нямаме читави икономисти и финансисти?

Това са само два примера.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Atom said:

Кога е било това?  Доколкото знам интегралите са били в задължителната гимназиална програма когато средното образование е било лукс - т.е. максимум до 50-те. След масовизацията на средното образование интегралите отпадат от задължителната програма и се учат в специализирани програми.  Затова и казвам, че това е бил твой избор. Насила никой няма да те запише в подобно нещо.  В обикновена гимназия подобно нещо може да се преподава в т.н. "кръжоци" в извън учебно време и то ако записаните проявят изричен интерес. Доколкото знам някъде през 90-те "кръжоците" отпаднаха и за учениците извън математическите гимназии и профилирани паралелки тази опция отпадна. Освен някъде да се е преподавало в свободно-избираемите часове, но пак няма как да е в задължителната програма.

И аз съм учила интеграли, в езикова гимназия.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 13 минути, dora said:

И аз съм учила интеграли, в езикова гимназия.

Може, но това не е част от задължителната програма от националните изисквания за всички училища.  Кандидат-студентските изпити например се правят по задължителната програма и при тях никога не е имало интеграли. Може да са ги въвели едва през последните 10-20 години когато СУ въведе два изпита - един съобразен със задължителната програма и друг с профилираната.  Това, че вашето училище е предлагало усложнена програма на всички ученици не означава абсолютно нищо. Това е ваш избор, вие сами сте се записали в това училище и ако програмата по математика не се харесва на някой той трябва да се сърди само на себе си, а не на системата.

Редактирано от Atom
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 15 минути, Atom said:

Кога е било това?  Доколкото знам интегралите са били в задължителната гимназиална програма когато средното образование е било лукс - т.е. максимум до 50-те. След масовизацията на средното образование интегралите отпадат от задължителната програма и се учат в специализирани програми.  Затова и казвам, че това е бил твой избор. Насила никой няма да те запише в подобно нещо.  В обикновена гимназия подобно нещо може да се преподава в т.н. "кръжоци" в извън учебно време и то ако записаните проявят изричен интерес. Доколкото знам някъде през 90-те "кръжоците" отпаднаха и за учениците извън математическите гимназии и профилирани паралелки тази опция отпадна. Освен някъде да се е преподавало в свободно-избираемите часове, но пак няма как да е в задължителната програма.

Седемдесетте години нямаше интеграли в образованието (математическите гимназии бяха друга бира). Освен в математическите паралелки, всяка нормална гимназия имаше такива. Там последната година ги изучаваха, макар и не много интензивно. Но помня, че ги даваха на матурите им, имаше задачи с тях на черните дъски след изпитите. По-късно, 80-те години, ги въведоха информативно за всички паралелки в края на последната година. Но това беше основно за запознаване, не се разчиташе за никакви сериозни знания. Тогава все още имаше бум на естествените науки за университетите, така че си беше оправдано.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 15 минути, dora said:

И аз съм учила интеграли, в езикова гимназия.

А така. По наше време общообразователната програма имаше силен уклон към
академичните дисциплини: математика, физика, химия и т.н..

И ако прочетеш внимателния горния постинг, тезата на човека е именно това: че в
училище се набляга прекалено много на тези дисциплини ... а не се учат основи на
правото, например ... или компютърна грамотност.

Вместо да сме учили интеграли в 10-ти клас, нямаше ли да е по-добре да сме учили
основи на правото и общественото устройство?

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 30 минути, Atom said:

Може, но това не е част от задължителната програма от националните изисквания за всички училища.  Кандидат-студентските изпити например се правят по тази програма и при тях никога не е имало интеграли. Това, че вашето училище е предлагало усложнена програма не означава абсолютно нищо. Това е ваш избор и ако програмата по математика не се харесва на някой той трябва да се сърди на себе си. 

Да, точно това щях да напиша, че допускам, че е възможно това да не е било в програмата за всички училища. Ние имахме отделни учебници по някои предмети (защото ги изучавахме на чуждия език директно), но и като цяло учителите преподаваха по собствени програми.

Още в първия час по математика в подготвителен клас нашата математичка влезе с две книги, едната - учебник за осми клас за средното училище и някакъв дебел сборник със задачи (после разбрах, че е на Вигодски). "Мамини златни" - каза усмихнато - "да се разберем от първия ден, че да няма неразбрали. Това" - и взе учебника за осми клас - "не е за вас. Това е за обикновените училища". И с едно сръчно движение, под смаяните ни погледи, учебникът полетя от ръката й, както лежерно се беше облегнала на катедрата - направо към кошчето за боклук на другия край на стаята. Че и улучи.

"Ето това" - извади (за мой личен и съвсем автентичен ужас) дебелия около 500 страници сборник - "е за вас".

Бяхме сразени и очаровани едновременно.

Сигурно затова съм учила интеграли (не в СИП по математика, о, не...)

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 4 минути, scaner said:

По-късно, 80-те години, ги въведоха информативно за всички паралелки в края на последната година. Но това беше основно за запознаване ...

Точно. За нас последният клас беше 10-ти клас, след което се отиваше в УПК (учебно-производствен комплекс).
Интегралите бяха в последните два урока; очевидно само за запознаване.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, gmladenov said:

А така. По наше време общообразователната програма имаше силен уклон към
академичните дисциплини: математика, физика, химия и т.н..

И ако прочетеш внимателния горния постинг, тезата на човека е именно това: че в
училище се набляга прекалено много на тези дисциплини ... а не се учат основи на
правото, например ... или компютърна грамотност.

Вместо да сме учили интеграли в 10-ти клас, нямаше ли да е по-добре да сме учили
основи на правото и общественото устройство?

Ами чудесно - значи И основи на правото тогава. Компютърна грамотност сме учили :)

  • Потребител
Публикува
Преди 1 минута, dora said:

Ами чудесно - значи И основи на правото тогава.

Да де, ама не всички след училище отиват в университет. Тогава за какво товариш всички
с материал, от който само 5% имат полза.

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, gmladenov said:

Да де, ама не всички след училище отиват в университет. Тогава за какво товариш всички
с материал, от който само 5% имат полза.

По тази логика никой няма да се товари с материал по нищо, защото все нещо от учебната програма в даден момент няма да му трябва.

Не може да се предполага и кои ще са тези, които ще отидат в университет, това значи на основата на някакви лични наблюдения за способост и неспособност да отрежем пътя на някои от децата, като не им оставяме никакъв шанс да ни опровергаят, че са много по-можещи, отколкото сме ги мислели, само защото към даден момент сме решили, че не скачат по нашата свирка.

Нещата, за които съм си мислела, че ще ми трябват в училище, са тотало различни от това, което ми потрябва после; прогнози е много трудно да се правят.

  • Потребител
Публикува
Just now, dora said:

По тази логика никой няма да се товари с материал по нищо, защото все нещо от учебната програма в даден момент няма да му трябва.

Като човек, който почита и цени знанието, за мен няма "излишно" знание; всяко знание е ценно.
Затова аз лично въобще не смятам за напразно това, на което са ни учили в средното училище.

Но не мога да не забележа уклона към академичност ... която в момента дори аз смятам за
морално остаряла.

Едно време се говореше за "интелигенция", но такава прослойка в днешно време няма.
Нашето средно образование на времето подготвяше именно "интелигентни" хора. Само че
времената днес са други.

  • Потребител
Публикува

Чета темата и се пуля като идиот. Не знам какви интеграли сте учили в средното, обаче аз съм завършил "Математика  и информатика" в НПМГ, а до интеграли не сме стигали. Приключихме с някакви производни. Чак по-късно, в неуспешното приключение под името "Автоматика и системотехника", едни добри хора ме тероризираха с това извращение :D 

  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, gmladenov said:

Да де, ама не всички след училище отиват в университет. Тогава за какво товариш всички
с материал, от който само 5% имат полза.

Положението май е "Ела зло, че без теб по-зло"🙃 Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област? Къде, ако не в училище, тези деца ще получат знания и стимул да продължат нагоре, към висшето образование?

П.П. Но от друга страна, колко ли хора са носители на някакви много ценни дарби, без дори да подозират това? Понякога един некадърен учител може да е достатъчен, за да лиши човечеството от някой нов Айнщайн💯

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Шпага said:

Положението май е "Ела зло, че без теб по-зло"🙃 Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област? Къде, ако не в училище, тези деца ще получат знания и стимул да продължат нагоре, към висшето образование?

П.П. Но от друга страна, колко ли хора са носители на някакви много ценни дарби, без дори да подозират това? Понякога един некадърен учител може да е достатъчен, за да лиши човечеството от някой нов Айнщайн💯

Въобще, в темата, май никой не отчита, че образованието е ... "предложение" за начин на живот. "Търси се", принципно, не само материалната, но и духовната страна на живота. При по-разнообразно и по-качествено образование има шанс-избор за по-удовлетворително пребиваване в постоянно променяща се среда... Иначе - на човек му се губи възможността за собствен избор на промяна.

(п п - в 67-68 -математическа паралелка (една от първите по-онова време, модерности) ни обясниха понятието за "граница" в математиката... Ужас!.. И учителят беше затруднен, щото ползваше "академична" преводна информация и трябваше да ни я сведе разбираемо... Все още ми е трудна за задълбочена интерпретация.😎)

...

  • Потребител
Публикува
Преди 36 минути, Малоум 2 said:

Въобще, в темата, май никой не отчита, че образованието е ... "предложение" за начин на живот.

+1000. То за това е темата.

Публикува
Преди 9 часа, dora said:

Такива, които да речем, се занимават с проблемите на математическата логика, семантиката, политическата философия, теоритичната физика, както и която и да било дисциплина, която дългосрочно която води до парадигмално отместване, промяна на посоката на човешкото знание изобщо, научна революция, технологична революция, визионерство от какъвто и да било характер.

И какви са резултатите от тяхната работа? 

 

Преди 8 часа, dora said:

Нищо от училищния материал не е излишно трудно, защото е съобразено със способностите на едно средноинтелигентно дете. Затова е част от общообразователната  - а не от някаква профилирана система. За децата, на които общообразователната система не им е достатъчна, защото способностите им по дадени предмети надвишават това, което им предлага обичайното образование, има например математически/природноматематически училища, езикови гимназии, гимназии по изкуствата.

Извинявай, но това са пълни глупости! Ние нямаме "общообразователна система", това не го ли схванахте? Не разбрахте ли, че тази система не може да изкара десет деца, които да могат да забият един пирон или по някакъв начин да свържат площа на правоъгълника с квадратурата на апартамента в нотариалния акт? Кажете какво е извадила тази общообразоватена система, дайте ми пример на един единствен работодател в България, който е казал, че за неговия бизнес има подготвени кадри?

Казах, че съм практик, зам. директор в американска компания, започваща бизнес  в България искаше да му предложа различни металорежещи машини, имах една електроерозийна, швейцарска, в добро състояние, предложих му я на цена малко над скрапа, първите му думи бяха, че това е много ценна машина и ще обсъдят дали им трябва, ето отговора му след като проучи нещата:

"Здравей, няма интерес към тази машина. Не са останали много хора в България, които да могат да работят с нея".

Сега ще я дам на скрап, но веднага ми светна, да запазя трите тома с инструкции за работа към нея, може да им взема много повече от машината, като умрат и последните пенсионери, които знят как се работи с тази машина.

 Ние нямаме образователна система, имаме система на образованието, която се обслужва от народа и чията цел е да се оправдаят заплатите на учители и чиновници в системата.

Ако се поставите на мястото на описаните по-горе безделници, как ще отговорите на въпроса защо преди е било необходимо ученето на математика, физика и химия на високо ниво и защо трябва да продължава с това учене и сега?

Преди 9 часа, dora said:

И още нещо, без никакви познания по история, география, философия и математика не може да се учи икономика.

Икономиката не е наука. Ако един папуас успее да научи 20-30 икономически термина може веднага да започне работа като академик. Наука е счетоводството, но сега един счетоводител обслужва десетки фирми и са напълно достатъчни стотина специализирани средни училища за точни науки, които да отговорят на потребностите.

  • Потребител
Публикува
Преди 52 минути, Шпага said:

Все пак къде, ако не в училище, тези 5% талантливи деца ще открият, че са талантливи в дадена област?

Естествено че си права. Въпросът е какво точно е - и трябва да бъде - образователната система
(говорим за средното образование)?

Общата тенденция е това да е система за наливане на знания ... и проблемът е, че такава система
награждава само "читанките".

В живота има много други роли, обаче, които дефакто са ощетени в система за наливане на знания.
Затова образователната система не трябва да е само за читанки.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!