Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 18 минути, Кухулин said:

А нужно ли е?

Или, ако трябва да задълбаем малко, на кого какво е нужно? На самия индивид, на семейството, на фирмата, на държавата, на човечеството като цяло.

Абе сложен въпрос. Еволюцията го решава стотици милиони години - универсали срещу специалисти. А ние пък днес  приемаме социалния дарвинизъм за сериозно зло.

Както и да е. Малко се отклоних от темата :) 

 

Нужно е на самия човек.

Малко по-късно ще сканирам нещо и ще го пусна тук, на пръв поглед съвсем елементарно упражнение, което обаче изисква някаква подготвеност на всички когнитивни функции, вкл - и особено - тази за хипотетично мислене.

Ако направите упражнението, ще видите как, макар задачката да е проста и да се развива в елементарни, последователни стъпки, от някъде нататък мозъкът на човек се завързва на възел :)

Тя е за деца над 9-годишна възраст и служи точно за това - за развиване на когнитивните функции. Вкл. за деца с интелектуални увреждания :)

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 2 часа, scaner said:

подхвърля един стар номер - - колко е 2+2х2.

Умножението и делението са с приоритет в такъв тип задачи.

 

Ето още една:

Намислете си едно число до 10. Умножете го по 2. Прибавете още толкова. От мене също 2. Разделете на 2. Махнете свойто първото.

И получихте 2.

 

Редактирано от insighting
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 49 минути, dora said:

Нужно е на самия човек.

Малко по-късно ще сканирам нещо и ще го пусна тук, на пръв поглед съвсем елементарно упражнение, което обаче изисква някаква подготвеност на всички когнитивни функции, вкл - и особено - тази за хипотетично мислене.

Ако направите упражнението, ще видите как, макар задачката да е проста и да се развива в елементарни, последователни стъпки, от някъде нататък мозъкът на човек се завързва на възел :)

Тя е за деца над 9-годишна възраст и служи точно за това - за развиване на когнитивните функции. Вкл. за деца с интелектуални увреждания :)

Taка. Част първа. За всеки, който иска да опита.

Комплексна фигура на Рей.

Ей тук ще я видите:

https://www.clearskymd.com/how-drawing-on-an-ipad-could-lead-to-alzheimers-diagnosis/

Качвам я и на .png.

Изпечатайте си тази фигура.

Вземете моливи, три или четири цвята, по избор.

Задачка номер 1.

Взимате лист, гледате фигурата и я прерисувате на своя лист.

Изчаквате 15 минути.

Прибирате листа с фигурата на Рей и своята рисунка надалеч  - за да не се съблазнявате да поглеждате.

Задачка две.

Взимате цветните моливи.

Рисувате фигурата на Рей по памет, като на всеки три стъпки сменяте цвета на молива.

 

Задачка три. Сравнявате това, което сте нарисували по памет, с оригиналната комплексна фигура на Рей.

С анализ се опитвате да изградите стратегия как следващия път да хванете всички детайли,

Изчаквате 15 минути.

Задачка четири.

Рисувате фигурата на Рей, пак по памет (без да гледате истинската фигура) още веднъж, но само с един цвят.

Задачка пет:

Рисувате фигурата на Рей, без да гледате, един ден по-късно.

Забележка: това не е тест за интелигентност, защото тази фигура се ползва за проверка на когнитивните функции на хора с травма на главата, хора с алцхаймер, хора с умствено изоставане, хора с високо- или нискофукционален аутизъм, хора с дефицит на вниманието, вкл. деца под 9 години (които няма как да решават тестове за интелигентност). (Напр: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15814442/)

Тя не проверява само работната памет (working memory), a цял дълъг списък с когнитивни функции във всички фази (input, elaboration, output), екзекутивните функции, както и какво (в каква последователност и колко ефективно) ви се случва в процеса на учене. Напр., вкл., колко бързо можете да си разработите ефективна стратегия, за да си поправите собствените грешки, и тази стратегия дали се запазва - тоест доколко можете да я използвате отново на следващия ден.

 

rey-osterrieth.png

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, dora said:

Малко по-късно ще сканирам нещо и ще го пусна тук, на пръв поглед съвсем елементарно упражнение, което обаче изисква някаква подготвеност на всички когнитивни функции, вкл - и особено - тази за хипотетично мислене.

Ако направите упражнението, ще видите как, макар задачката да е проста и да се развива в елементарни, последователни стъпки, от някъде нататък мозъкът на човек се завързва на възел

Скенерът ми нещо се прецака, снимка от телефона.

На първия ред от лявата страна виждате три оранжеви фигурки. На първия ред от дясната страна има точки, като ги съедините, получавате същите фигурки.

След това опитайте да откриете същите фигурки в следващите редове - те може да са разместени, обърнати, но трябва да са същите - по форма, по размер (retention).

Упражнението е взето от системата на Р. Фойерщайн.

Да се използва хипотетично мислене е необходимо още в първото упражнение с точки на втория ред. Kaкто и едновременно да се използват множество източници на информация - гледате всички точки едновременно, но от облака от точки се опитвате да направите точно същите фигури, тоест преценявате коя от точките за коя хипотетична фигура ви върши работа и в коя фигура не би могла да участва. Изберете ли грешната точка от многото, фигурите няма да се получат.

Във всяко квадратче на всеки ред трябва да използвате всички точки (в това упражнение няма липсващи или допълнителни точки). Оранжевите точки понякога може да ви помагат да стигнете до отговора, понякога обаче ше ви пречат, поставени са нарочно да ви объркват. Вие обаче във всяка ситуация трябва да решите дали да се доверите на оранжевите точки - дали ви вършат някава стратегическа работа, или не.

Колкото по-трениран е човешкият мозък бързо и ефективно да прилага множество когнитивни функции, толкова по-добре се справя с тази задача, като това пак не зависи от IQ-то.

Системата се прилага и за терапия на деменция, алцхаймер, мозъчна травма, интелектуални затруднения. Направена е толкова визуална точно затова - може да се използва и от хора, които не могат да използват функционален език :)

Ерго изобщо не е свързана с това дали някой знае или не как се решават диференциални уравнения, примерно :)

 

IMG_5345-2.JPG

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 2 часа, Кухулин said:

Аз лично съм съгласен, че на теория системата изгражда излишно количество "връзки". А на практика не изгражда никакви връзки. Положението е трагично.

Както на теория причината за бедността и социалните бедствия е развиващият се в геометрична прогресия растеж на населението (според малтусианството), когато увеличаването на средствата за съществуване върви по аритметична прогресия, така на практика се доказва, че има начин да бъде изхранено многобройното население. Въпреки това се намира коректив: епидемии, войни... Трагедия...

Редактирано от insighting
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 51 минути, insighting said:

Както на теория причината за бедността и социалните бедствия е развиващият се в геометрична прогресия растеж на населението (според малтусианството), когато увеличаването на средствата за съществуване върви по аритметична прогресия, така на практика се доказва, че има начин да бъде изхранено многобройното население. Въпреки това се намира коректив: епидемии, войни... Трагедия...

Това е хем вярно , хем не е . 

Тука трябва да има разделение на хората по групи според начина им на живот и на мислене. 

Природният принцип който важи за животните е ако има условия за увеличение на популациите , то това се случва. Има и изключения , например: експеримент "вселената 25" ( но това е при създаени изкуствени условия на изобилието).

Та, при хората това което се наблюдава е че колкото хората са по бедни но все пак имат някакви исловия за размножаване, те го правят . Което води до увеличението на популацията м/у бедните слоеве на обществото. 

От друга страна имаме хора които разполагат с ресурси за размножаване ,но не го правят , което запазва същото количество хора в тази група или дори се наблюдава "стопяване" на тази група.

Редактирано от Orbit
  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Шпага said:

Има един бабешки съвет: "Учи, за да не работиш!" Как мислите, доколко този съвет е основателен в днешно време - конкретно тук, в БГ?:D

Не знам, но по-добър съвет е "Учи, за да работиш!"

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, Orbit said:

Тука трябва да има разделение на хората по групи според начина им на живот и на мислене.

 

Добре. Нека видим кой как се отнася към парите и кредитите. И каква роля има в това образованието.

Колко от вас подкрепят и живеят с максимата 'Приятел в нужда се познава' и колко живеят според твърдението, че 'Честният човек не взема назаем'?

 

Публикува (edited)
Преди 21 часа, insighting said:

Знаем. В икономиката всичко се движи в цикли по 18 години.

Измишльотини на поредния нобелов лауреат, които ще опровергае следващия с 22 годишни цикли.

Редактирано от Петър_Пейчев
  • Потребител
Публикува
Преди 21 минути, insighting said:

 

Добре. Нека видим кой как се отнася към парите и кредитите. И каква роля има в това образованието.

Колко от вас подкрепят и живеят с максимата 'Приятел в нужда се познава' и колко живеят според твърдението, че 'Честният човек не взема назаем'?

 

Предлагам да видим друго.  Не казвам че е лошо или добре, и въобще нямам намерение да осъждам този стремеж към справедливост ( каквото и да значи това), това хойкане на финансовата система както и човешките несъвършенства което се набива на очи почти във всеки ваш пост. Само искам да задам един въпрос :  Ако вие бяхте от печелившата страна на тази система , сега щяхте ли да задавате същите въпроси в този форум ?

  • Потребител
Публикува
Преди 34 минути, Петър_Пейчев said:

Измишльотини на поредния нобелов лауреат, които ще опровергае следващия с 22 годишни цикли.

Сигурно е жертва на средното образувание, което е получил. Явно са го мъчили с безполезни неща като математика, вместо до го научат да работи с ексел. 

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, dora said:

Да се използва хипотетично мислене е необходимо още в първото упражнение с точки на втория ред. Kaкто и едновременно да се използват множество източници на информация - гледате всички точки едновременно, но от облака от точки се опитвате да направите точно същите фигури, тоест преценявате коя от точките за коя хипотетична фигура ви върши работа и в коя фигура не би могла да участва. Изберете ли грешната точка от многото, фигурите няма да се получат.

Задачката не упражнява нито хипотетично мислене, нито преработка на информация,
а е най-просто "откирване на мотиви" (pattern matching на англисйки).

Почвам сериозно да се съмнявам в твоите когнитивни способности. :ag:
Причината е, че не разбираш как тази задачака опровергава твоята собствена теза.

Твоята гимназия, която перфектно те е подготвила за университет, в същност не ти е
дала базисни умения като "откирване на мотиви". 

Така с тази задачка ти дефакто ни казваш: ето пример за базисно умение, което аз
не съм получила от силно-натоварената академична програма в моята гимназия.

Единственото умение, което твоята гимназия ти е дала, е умението да учиш бързо и
ефективно. Това умение е критично за един бъдещ научен сътрудник, защото тя/той
точно това прави по цял ден: чете и усвоява информация.

Но ако нямаш акедемична кариера, умението да учиш бързо и ефективно не е толкова
важно. По-важни са други умения.

Затова казваме, че средното образование трябва да е за всички, а не само за тези,
които ще следват в университет.

От последното изречение ти чуваш, че трябва да махнем математиката от средното
образоване ... което в същност никой не казва. В случая твоите когнитивни уклони те
подвеждат.

 

IMG_5345.jpg.3e2f5381543e97bf5bcbd3faf9cddfba.jpg

 

  • Потребител
Публикува
Преди 46 минути, Петър_Пейчев said:

Измишльотини на поредния нобелов лауреат, които ще опровергае следващия с 22 годишни цикли.

Щото имал 18 крави. Обаче всички измрели без 8. Можете да си представите колко крави са му останали! И циклите се променили.

 

Преди 32 минути, Orbit said:

Само искам да задам един въпрос :  Ако вие бяхте от печелившата страна на тази система , сега щяхте ли да задавате същите въпроси в този форум ?

Извинявайте, какво разбирате под 'печеливша страна'? Нямам кредити. Имам пет специалности. Плащала съм минимална такса към ВУЗ-овете. Имам и реализации. Какво още?

Публикува
Преди 9 минути, Gravity said:

Сигурно е жертва на средното образувание, което е получил. Явно са го мъчили с безполезни неща като математика, вместо до го научат да работи с ексел. 

С каквото и да са го мъчили не е вдянал от тях, но много добре се е оправил с това на  което не учат в училище, как хладнокръвно да изкарва глупостта истина и да лъже като циганин столетник. Никакви 18 годишни цикли няма, както няма и 9-22-45 годишни. Икономическите отношения са подчинени както на обективни правила, така на случайни събития, а всички те се пречупват през обществената психология. Може общо да се предскаже нещо, че след като се е затрупала с дългове Гърция рано или късно ще издаде багажа, но не може да се каже точно кога, може да стане в интервал от 10-15-20 години. Като казах Гърция, та тя показа, че не само икономиката не е наука, а икономистите са големи гьотверени, вместо да направят единствено правилното, да се обяви дефолт, те оцапаха пейзажа, защото се намеси обществената психология и случайни събития.

  • Потребител
Публикува
Преди 8 минути, gmladenov said:

Задачката не упражнява нито хипотетично мислене, нито преработка на информация,
а е най-просто "откирване на мотиви" (pattern matching на англисйки).

Задачката е от сборника за тестовете на MENSA.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 43 минути, gmladenov said:

Задачката не упражнява нито хипотетично мислене, нито преработка на информация,
а е най-просто "откирване на мотиви" (pattern matching на англисйки).

Почвам сериозно да се съмнявам в твоите когнитивни способности. :ag:
Причината е, че не разбираш как тази задачака опровергава твоята собствена теза.

Твоята гимназия, която перфектно те е подготвила за университет, в същност не ти е
дала базисни умения като "откирване на мотиви". 

Така с тази задачка ти дефакто ни казваш: ето пример за базисно умение, което аз
не съм получила от силно-натоварената академична програма в моята гимназия.

Единственото умение, което твоята гимназия ти е дала, е умението да учиш бързо и
ефективно. Това умение е критично за един бъдещ научен сътрудник, защото тя/той
точно това прави по цял ден: чете и усвоява информация.

Но ако нямаш акедемична кариера, умението да учиш бързо и ефективно не е толкова
важно. По-важни са други умения.

Затова казваме, че средното образование трябва да е за всички, а не само за тези,
които ще следват в университет.

От последното изречение ти чуваш, че трябва да махнем математиката от средното
образоване ... което в същност никой не казва. В случая твоите когнитивни уклони те
подвеждат.

 

IMG_5345.jpg.3e2f5381543e97bf5bcbd3faf9cddfba.jpg

 

Бъркате две неща. Задачата е pattern matching. Това е общото във всичките правоъгълничета.

Правоъгълничетата обаче не са еднакви.

Нито когнитивните функции, които използвате за pattern matching, не са pattern matching.

За всяко квадратче трябва да набележите стратегия, която ще ви помогне да видите къде е patternът по-най-ефективния начин.

 За да решите задачата докрая - всички квадратчета, са ви необходими всичките 28 когнитивни функции.

Довършете я и вижте дали можете да установите за себе си откъде нататък блокирате и защо.

Опитайте се за всяко правоъгълниче да опишете на глас на себе си какво правите, за да набележите конгитивните операции, които извършвате при всяка стъпка от решаването на pattern matching задачата.

Какво е когнитивна операция:

the manipulation of mental representations, notably by identifying, organizing, and elaborating such representations or retrieving them from memory. See also cognitive process; operation; symbolic process; thinking.

Значи, първо имате mental representation на всяка една от тези фигурки, която остава една и съща по характеристики - форма, размер, брой. За да можете изобщо да ги търсите в правоъгълничетата, трябва да сте способни на mental representation и retention - да можете да запазите в главата си точната форма на нещото, което търсите, както и да разбирате, че с ротация то не се променя - остава си същата фигурка. Трябва да можете да извършвате операцията ротация в ума си - защото тези фигурки не ги въртите на ръка, а наум - това е хипотетично мислене. Ротацията обаче трябва да се случва паралелно с retention - тоест това, че ще завъртите нещо, не означава, че формата му ще се промени.

За да виждате всяка фигурка ви е необходимо да пренебрегнете точките, които не са релевантни към нея и да включите само тези, които ви вършат работа. За това трябва да преодолеете проблема с  "еpisodic grasp" -   тоест да можете едновременно да виждате единичната точка и съвкупността от точки, както и да можете тези точки да ги организирате в някаква смислена форма - и то не коя да е, а тази, която ви е зададена.

Концептуално трябва да можете да измислите как да кръстите всяка от фигурките, за да я търсите -  това е mental representation, свързан с езика. За две от тях е лесно, но за третата няма термин. Значи трябва да си измислите на какво ви прилича - това е търсене на аналогия.

Трябва да можете да организирате точките в едно цяло. За това ви е необходима способност, която се нарича "central coherence".

Трябва да можете да се фокусирате върху това, което е важно - особено когато първоначално оранжевите точки ви помагат, а от някъде нататък започват да ви 'пречат", защото логиката, по която са поставени във всяко правоъгълниче е различна.

Трябва, ерго, да можете да преминавате от един тип логика (на подеждане на оранжевите точки - от целенасочена подредба) към друг тип логика (случайна подредба).

За всяко едно от правоъгълничетата ви трябва прецизност, като изискването за прецизност става все по-голямо от всяка картинка нататък, затова в последното за да ви объркат има точки, поставени съвсем близко една до друга. От вас се изисква прецизност, за да може да произедете точно същата форма - retention - формата на фигурите да се запази, защото ако избрете близката, но грешна точка, това няма да е същата фигура.

От вас се изисква и inhibition - първо да измислите стратегия какво да правите, после да започнете да търсите решения, защото ако карате на проба и грешка, ще направите хиляда грешки, без да стигнете до правилното решение.

За целта, колкото по-сложен става облакът от точки, толкова по-внимателно трябва да разгледате всички възможности, преди да изберете каква да бъде следващата ви стратегия. Тази стратегия се мени, в зависимост от правоъгълничето. За някои е по-изгодно първо да започнете да търсите по-простите фигури, за други - първо да откриете по-сложната.

Това изисква когнитивна пластичност,тоест да можете в зависимост от промените в задачата да променяте стратегията си в реално време. Ако прилагате една и съща стратегия, от някъде нататък няма да можете да продължите, защото фигурите са направени така, че да ви карат да си сменяте стратегията.

Постепенни са, за да ви е лесно в началото, но колкото по-нататък се занимавате със задачата, да трябва да обмисляте всяка следваща фигура по различен начин от този, който сте използвал за предишната.

Имам чувството, че не разбирате какво се опитвам да ви покажа.

Опитайте тогава с фигурата на Рай, пак така - като се опитвате да прилагате metacognition  - да анализирате начина, по който мислите, опишете на себе си сам стъпките, които предприемате, за да стигнете до решението, да запомните най-голям брой подробности, както и да ги нарисувате така, както са.

Metacognition ви позволява сам да видите за себе си как мислите, как учите, какво да правите, за да коригирате собствените си грешки, и къде се дъните.

Metacognition ви позволява видите и какви когнитивни процеси използвате, за да стигнете до решението и кога те не работят.

На същото учи математиката.

Този тип задания могат да се трансферират към всяка област, като цяло. С далечен трансфер.

Както примерно е неохбодимо за всяка точка да знаете за коя фигура е важна и за коя не е, така трябва да знаете думите в едно изречение как съставляват смисъла му. Има едни дървовидни структури в генеративната граматика на Чомски, примерно, които показват как елементите на едно изречение са свързани помежду си и кои -  с кои, кога. Това също е далечен трансфер. Ако способността ви да отсявате йерархичната важност на всяка точка за изграждането на всяка фигурка е налична и добре разработена, ще можете да използвате същия йерархично-аналитичен принцип в анализа на смисъла на изреченията.

Както и в подрежането в йерархии по важност и търсенето на логически връзки на каквото и да било с каквото и да било, във всяка сфера.

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува (edited)

Средното образование съвпада с пубертета. Както знаем в тази възраст децата се променят много, затова е хубаво да им бъде показано по-малко от всичко с надеждата, че нещо може да им хване окото и евентуално да решат да се развиват в тази посока.

Мога да дам и пример: в 10 клас няколко преподавателя ни попитаха дали сред нас има такива които искат да кандидатстват с техния предмет. На желаещите в следващите две години се отдели специално внимание по избраните предмети като в същото време преподавателите по другите предмети не ги натискаха. В резултат без допълнителни курсове те влязоха там където искаха (повечето медицина). Останалите включително и аз не бяхме пренебрегнати, но си карахме по общата програма. Например и аз имах накрая 6 по химия, ама не защото знам колкото съучениците ми които бяха специално подготвени, а защото на тестовете и изпитванията покривах стандартните изисквания :) 

Редактирано от discounts
  • Потребител
Публикува
Преди 23 минути, discounts said:

Средното образование съвпада с пубертета. Както знаем в тази възраст децата се променят много, затова е хубаво да им бъде показано по-малко от всичко с надеждата, че нещо може да им хване окото и евентуално да решат да се развиват в тази посока.

Напълно съм съгласен и именно в тази насока са и моите коментари.

Нашата образователна система през 80-те години имаше склонност към "академичност",
така да се каже. Под това имам предвид, че силно се наблягаше на предмети като химия,
биология и физика ... към което аз имам силни резерви.

Математиката е универсална наука и наистина няма лошо да се изучава по-обстойно. Но за
какво служи, например, умението да се решават химически уравнения?

Естествено, че човек трябва да знае какво са киселина и основа и да знае, че има Менделеева
таблица. Но няма никаква нужда да знае как се решават химически уравнения ... освен ако
няма да се занимава с химия професионално.

От тази гледна точка една "академична" учебна програма в средното училище въобще не е
добра идея.

Средното образование наистина трябва да покаже на учениците по малко от всичко и да
спре дотук ... а не да мъчи учениците със сложен академичен материал, който единствено
ги затормозява и им насажда неприязън към ученето.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, gmladenov said:

умението да се решават химически уравнения

Умението да се решават химически уравнения е същото, като умението да се решават каквито и да било други задачи.

В колкото повече различни области ви се налага да прилагате умението да решавате задачи, толкова по-добре развивате умението да решавате всякакви задачи.

Щото иначе излиза, че можете да решите квадратно уравнение, защото са ви научили само на технологията на решаване на квадратни уравнения, но не можете да решите каквато и да било практична задача, която изисква:

- събиране на адекватна информация от околната среда (първо - да разберете каква е задачата, какво изисква, от какви елементи се състои, кои елементи са важни и кои не)

- анализ (разбиване на по-сложната задача на по-прости елементи, разработване на статегия кои операции с кои елементи трябва да извършите в каква последователност, за да постигнете необходимия резултат, обратна връзка от анализа - трябва ли да се върнете на фаза 1 - събиране на информация, защото нещо ви липсва за извършване на всички елементи по стратегията ви)

- достигане до крайния резултат чрез прилагане на стратегията и критически анализ на това доколко крайният резулат е този, който е трябвало да постигнете, с възможност да се върнете към предишните стъпки, за да поправите това, което ви е довело до грешен резултат. Както и самата способност да разберете резултатът сходим ли е с това, което се е търсело в задачата или не, тоест способност на основата на саморефлексия да си дадате сметка, че сте сбъркали, както и да промените стратегията си, за да си поправите грешката, без да си счупите цялата структура, тоест това, което е било наред.

За да автоматизирате тези процеси, трябва дълго да решавате задачи от колкото се може повече области, една област не стига за генерализация на изброените умения.

За да разберете как се решават задачи изобщо - каквито и да било задачи, трябва да сте се опитвали да решавате много различни задачи на основата на много различни правила. Много различни правила има в различните училищни предмети. Това е нещото, наречено транфер.

Да видите как едни и същи операции могат да се използват в решаването на уравнения, музикалната хармония, пропорциите в художествените занаяти, начинът, по който от езика се прави смисъл, разликата между граматичните правила на различните езици. До практичните задачи - в каква последователност трябва да направите каквото и да било, и кога е необходимо да си смените стратегията, защото няма да ви изведе до резултата, които искате да постигнете.

По-горе беше даден много удачен пример с кантара.

Това е проблемът със зубрачеството, че ако човек се научава да прилага една единствена формула или запомня информацията, без да е развил добре способността си да изпълнява бързо и ефективно - в различен контекст  - всички гореизброени стъпки, той няма да може да раздели сено на две магарета, нищо, че ще знае наизуст това или онова.

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува
Преди 7 минути, dora said:

За да разберете как се решават задачи изобщо - каквито и да било задачи, трябва да сте се опитвали да решавате много различни задачи на основата на много различни правила. Много различни правила има в различните училищни предмети. Това е нещото, наречено транфер.

 

Това безспорно е така. Все пак  хората не са родени с еднакви, генетично заложени дадености.  С други думи ако нивото на сложност за даден предмет е високо, това може изобщо да откаже някои деца и да не се развият никакви умения. Ако е ниско - обратно, няма да развие никакви допълнителни умения при надарените.  Мисля, че от тук идва и въпроса дали образователната система е полезна или безполезна. Всеки си гледа от неговата камбанария.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 4 минути, Atom said:

 

Това безспорно е така. Все пак  хората не са родени с еднакви, генетично заложени дадености.  С други думи ако нивото на сложност за даден предмет е високо, това може изобщо да откаже някои деца и да не се развият никакви умения. Ако е ниско - обратно, няма да развие никакви допълнителни умения при надарените.  Мисля, че от тук идва и въпроса дали образователната система е полезна или безполезна. Всеки си гледа от неговата камбанария.

Предметите никога не започват от високо ниво на сложност, то е съобразено с нивото на децата. Те следват и определени стъпки, които надграждат.Много е трудно ако детето не работи по тези стъпки, после да навакса.

Затова това, което му е зададено в програмата, то трябва да прави от първия ден в училище. Ако ги няма уменията, които се разработват в трети клас, то няма да може да се справя с информацията в осми. Стъпки в развитието на уменията не бива да се пропускат, защото после цялата структура рухва.

Това е и причината децата да трябва да полагат системни усилия през цялото време.

Редактирано от dora

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!