Отиди на
Форум "Наука"

Безполезна ли е сегашната образователна система?


Recommended Posts

  • Мнения 733
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, gmladenov said:

То вече е практика. Всички знаят защо се ходи в елитна гимназия.

Виж, не може да позволиш на гимназиите да олекотят програмите си. Не и ако не им промениш официалния статут.  Младежите трябва да са наясно в какво училище постъпват. Университетите също трябва да са наясно от къде имат право да набират студенти.  В противен случай може да вкараш системата в безкраен правен хаос. Всеки ще има право да съди всеки за всичко. Не стават така просто нещата както си мислиш. 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 16 минути, Atom said:

Виж, не може да позволиш на гимназиите да олекотят програмите си.

Чакай сега. Ти какво точно защитаваш в този разговор? Заяви си позицията,
за да знаем за какво говорим.

Аз (донякъде) подкрепям тезата на Пейчев, че нашата образователна система
не е в крак с времето. За мен тя е излишно натоватрена с дисциплини като
биология и химия, от които реално няма нужда в днешно време ... освен ако
няма да кандидатстваш във ВУЗ. За мен натоварването с подобни дисциплини
има смисъл само в елитните гимназии.

Ако ти спориш с тази позиция, значи ти явно искаш да товарим и обикновените
гимназии с такива дисциплини.

Само че както ти самия каза, в такива гимназии се влиза с тройки и четворки
... а такива ученици е малко вероятно да стигнат до ВУЗ. Тогава за какво да
ги мъчим тези ученици с биология, химия и тем подобни ... вместо да ги
научим на езици и по-полезни знания.

От моя гледна точка твоята позиция е параграф-22: искаш да товарим всички
с тежка учебна програма ... което ти самият определяш като скапана система,
заради ниския успех на участниците в нея.

???

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 23 минути, gmladenov said:

От моя гледна точка твоята позиция е параграф-22: искаш да товарим всички
с тежка учебна програма ... което ти самият определяш като скапана система,
заради ниския успех на участниците в нея.

???

Не бе човек. Питам те как ще го направиш на практика. Ти ми казваш, че на практика това вече е така, което е пълна тъпотия. България например е подписала една камара споразумения за взаимно признаване на дипломи, членове сме на ЕС където диплома от една страна се приема  във всички останали и т.н.

Тук например: https://www.eur.nl/en/media/2022-01-diploma-lijst-2022-23  са изброени всички чужди дипломи, които дават достъп до конкретно холандско учебно заведение. Естествено не ти гарантират място, а има състезателен принцип за прием. За България пише: Diploma za Sredno Obrazovanie with a general education profile. Демек без дипломи от професионални гимназии. Това е нормално, тъй като университетът изисква от самите нидерландци диплома от VWO. С други думи холандците приемат Diploma za Sredno Obrazovanie за еквивалентна на тяхната VWO.

Ако направиш някаква промяна или това олекотяване за което говориш България е длъжна да уведоми всички страни от споразуменията за какво става въпрос. С други думи холандците ще очакват да видят коя диплома е еквивалентна на тяхната VWO или нещо от рода на Diploma za Sredno Obrazovanie ot elitna gimnazia. Иначе гориш. 

Хайде и аз ти ти сложа едни питанки ???? Как изобщо очакваш да стане нещо подобно без формално-правна процедура ????

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Atom said:

Как изобщо очакваш да стане нещо подобно без формално-правна процедура ????

Нещо не се рабираме.

Всички знаят, че нивото в елитните гимназии е по-високо. А от правна гледна точка
те нямат специален статут; те са просто гимназии.

И елитнатга гимназия, и обикновената са еднакво гимназии пред закона ... нищо че
в едната едвам влизаш със шестици, а в другата без проблем влизаш и с тройки.
Приемният бал няма значение за техния законов статут като гимназии.

Така че не ти разбирам чуденката.

А иначе още по наше време го имаше проблема, че шестица в елитната гимназия не е
същото като шестица в обикновена гимназия. Този проблем е неразрешим.

След като по закон и двете са гимназии, шестицата и от двете се брои еднакво ... нищо
че едната шестица е изкарана с много повече труд от другата.

За да го разрешим, трябва да минем към холандската система на различни видове
гимназии по закон ... което отваря друга кутия на пандора. Няма две добри.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 минута, gmladenov said:

Така че не ти разбирам чуденката.

 

Младенов направо ме убиваш.  Всяко едно образование трябва да отговаря на определени стандарти за да знаят хората за какво става въпрос. В Закона за предучилищното и училищното образование пише следното:

Чл. 133. (1) Придобиването на средно образование се удостоверява с диплома за средно образование, в която се вписва и общият успех. Дипломата за средно образование е окончателна и дава право за продължаване на образованието или за професионално обучение.

Да не би да пише "дипломата за елитно средно образование дава право за продължаване на образованието"? 

За да дава право за продължаване на образованието, средното образование трябва да отговаря на някакви минимални стандарти.  Какво неясно има в това? Дали самото училище е елитно или не няма никакво отношение по този въпрос. Например ТУЕС;  Националната финансово-стопанска гимназия; Националната търговско-банкова гимназия са елитни. Към тях със сигурност могат да се причислят и други професионални гимназии които на местна почва се считат за елитни в областните градове.  С подобна диплома обаче не може да кандидатстваш в редица чужди университети и специалности защото това са професионални гимназии. Дадох ти линк горе.  Холандците искат Diploma za Sredno Obrazovanie with a general education profile.  Тези елитни професионални училища обаче имат professional education profile.  В България учениците им могат да кандидатстват където си искат, в конкретния пример от Холандия обаче не могат.  Толкова.

Ако олекотиш програмите на определени гимназии без това да е формализирано горят всички.  Излиза, че в тази държава няма стандарти и дипломите не означават нищо. Ако пък намалиш стандарта, т.е. общообразователните изисквания, пак горят всички тъй като стандарта се отнася за всички гимназии, включително  и за т.н. елитни. 

С други думи това  което предлагаш е невъзможно и е пълен абсурд.  Единственият възможен начин да се реализира предложението ти  е разграничаване на гимназиите със закон. Друга възможност няма.  

  • Потребител
Публикува
Преди 36 минути, Atom said:

Единственият възможен начин да се реализира предложението ти  е разграничаване на гимназиите със закон. Друга възможност няма.  

Да, прав си. Не се усетих, че го гледам по друг начин.

В СУ "Йордан Йовков" в Благоевград, обаче, дали се учи колкото в Немската в София?
А пред закона и двете се водят гимназии.

Но принципно си прав, че ако искаме по-лека програма в обикновените гимназии, това
трябва да се уреди законово ... и неизбежно ще се получи нещо като холандската система.

  • Потребител
Публикува
Преди 11 часа, gmladenov said:

От моя гледна точка, средното образование трябва да е умно: да товари само тези,
които вече са избрали да ходят във ВУЗ.

В тази категория попадат единствено елитните гимназии - и само там трябва да се учи
здраво. Те, обаче, едва ли представляват повече от 10% от всички ученици (ако някой
има статистика, моля да я даде).

Тук има някакво вътрешно противоречие. Не знам как е сега, но навремето елитните гимназии бяха елитни, защото се влизаше много трудно в тях. За едно място се бореха десетки деца. Тоест, по твоята система може да си избрал да ходиш във ВУЗ, обаче да не ти стигнат силите. И държавата ще те лиши от възможността да "учиш здраво" още на 13-14 години.

Според мен, на който му се учи, трябва да учи. А дали ще има право да кандидатства във ВУЗ е отделен въпрос.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 10 часа, Atom said:

Излиза, че в тази държава няма стандарти и дипломите не означават нищо

Toва всъщност отдавна наистина е така, защото не се пишат оценки според познанията и уменията. Шестица в СМГ, примерно, и шестица в средното училище Х, където половината ученици трудно четат, са различни неща, и това не е отсега, но проблемът се решаваше с това, че университетите приемаха с бал и с изпити. И пак частично, поради което на мен, да речем, нивото в СУ след гимназията ми се стори потресаващо ниско, а аз имам впечатление от нивото на университетското образование и през родителите си, и дори през бабите си и дядовците си (някои от които са сред учредителите на университети). Когато стандартът не е еднакъв за всички училища, то университетите получават микс от студенти, който не отговаря на университетските стандарти, ерго или трябва да наваксват тепърва всичко, което другите образователни нива не са направили, или да не пишат двойки, та барем "талибаните" (както един мой познат започна да нарича студентите си отнякъде нататък, твърдейки че нивото е такова, че академично преподаване вече е невъзможно) изкласят и им се махнат от главата, защото ако следват стандартите, трябва поголовно да им пишат двойки, докато отпаднат от университета.

Когато поради огромния си брой университетите занижиха критерия за прием, а оценки взеха да се пишат на кило, стандартите изобщо отидоха по дяволите.

Според мен чуждестранните университети трябва да престанат да признават българските дипломи, вкл. за висше образование. И всякакъв прием да става само с изпит.

Редактирано от dora
Публикува (edited)

Ние, силите на светлината и прогреса, не искаме по-лека програма в гимназиите, а там да се научи нещо което ще осигури работа на завършващите и просперитет на обществото, а не да се губи време с отдавна умрели науки и по отпаднали нужди. Някога се учеха фундаментални науки, защото всички, и на изток и на запад, бяха държавни роби. Държавата тормозеше всички, разчитайки няколко парчета да могат да измислят ядрена бомба, атомна подводница, нова ракета и все фундаментални работи. Дейността на тези няколко гения си заслужаваше губенето на времето на другите, защото същите гении не получаваха и една милионна от труда си, а държавата хранеше всички, защото така или иначе ги беше лишила от бъдеще за да открие гениите.

Сега обаче държавите не измислят ракети и реактори, с това се занимават корпорациите и е неморално държавата да им осигурява гении лишавайки от образование 99,999% от населението.

За разлика от нас, опонентите ни, силите на мракобесието и злото, представени от министерството и малка група в този форум, се опитва да ни убеди, а казано по-точно да заработи парите получени от големите компании, че ние трябва да продължаваме да изучаваме математика, химия и физика със същия интезитет с който я учехме в миналото невъзвратима, когато в химическата индустрия и свързаните с нея отрасли работеха вероятно 20% от завършилите и тя даваше значителен процент от националния доход. сега обаче там работят един процент от завършилите, а замата тя не се нуждае от химици, защото работи на ишлеме, по получено от възложителя ноу-хау.

Очевидно е, че тази система не просто е отживяла времето си, тя е вредна и опасна за националната сигурност, защото е сериозна пречка за развитието на страната.

Редактирано от Петър_Пейчев
Публикува
Преди 8 минути, dora said:

Когато поради огромния си брой университетите занижиха критерия за прием, а оценки взеха да се пишат на кило, стандартите отидоха по дяволите.

Защо да са отишли по дяволите? Първо, образованието в сегашния му вид стана толкова ненужно, че ректорите напиват случайни граждани по кръчмите и им пробутват за подпис молба за приемане в университета с химия и физика, както са набирали моряци навремето. Второ, няма никакво значени какво ще завършиш, защото както се казва професиите са две - юрист и лекар, за всичко останало ти искат каквато и да е диплома, може и на бакалавър, за да работиш каквото ти скимне. Основното изискване е да знаеш езици, а не какво си завършил. Аз се изумявам от обяви - "търсим юрист с английски". Във всяка държава езикът на правото е родния, дори да знаеш перфектно английски си длъжен да дадеш всички документи на посочено от съда вещо лице, заклет преводач, който да ги преведе, всичко казано от свидетел, обвиняем или който да е на чужд език също трябва да е легално преведено. Няма нищо по-непотребно в правото от чужд език, но никой не те пита какви са ти бележките на държавня изпит и колко дела си имал и спечелил, а дали знаеш език или не.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 21 минути, dora said:

Според мен чуждестранните университети трябва да престанат да признават българските дипломи, вкл. за висше образование. И всякакъв прием да става само с изпит.

Чуждестранните университети не са от вчера и имат механизми за разпознаване на подходящите кандидати. Както за бакалавърските програми (след диплома от българско училище), така и за магистърски програми (след диплома от български университет).  В Linkedin например има достатъчно профили на младежи, дори и такива които са завършили българска гимназия тип "дупка" и престижна бакалавърска програма в чужд университет. Има  и такива с българска гимназия "дупка", бакалавър от български университет и топ магистратура в чужд.  

Общо взето чуждите университети нямат проблем с българските дипломи. Те си намират това което им трябва. Проблемът е тук при нас - в България.

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува

Разбирам общо взето тезите дотук. Но в старанието си да бъдат разбрани може би, някои съфорумци дават доста крайни примери, а точно те не са приемливи.

За мен нещата се състоят да се намери баланса - нека да се учат формули примерно, развиващи разни умения, но да не стигаме до свръхизисквания и едва ли не да докарваме ученици до самоубийствени мисли.

Обратния процес - неглижирането също е вреден и то много повече, а реално се оказва че заради такива ученици, от малцинства и разни маргинални групи, се влошава качеството на масовото образование. Заради тях се допускат огромни компромиси и последиците се виждат все по-ясно. Тук решенията са по-скоро политически - от заиграването с този електорат за изборни цели се ощетяват значително други групи от живеещите в България. Примерите в тази насока са буквално всеки ден пред очите ми, и тенденциите изобщо не ми харесват. Даже мисля че нещата отдавна са изпуснати. Никаква образователна реформа ( или промени в преподавателските методи и качества ) не биха могли да променят нещо значително, поне в близките десетилетия.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, kirasirrav said:

заради такива ученици, от малцинства и разни маргинални групи, се влошава качеството на масовото образование.

Те каква вина имат? Когато смесите отличници и двойкаджии какво ще се получи?! И защо трябва да се смесват?

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 42 минути, Atom said:

Чуждестранните университети не са от вчера и имат механизми за разпознаване на подходящите кандидати. Както за бакалавърските програми (след диплома от българско училище), така и за магистърски програми (след диплома от български университет).  В Linkedin например има достатъчно профили на младежи, дори и такива които са завършили българска гимназия тип "дупка" и престижна бакалавърска програма в чужд университет. Има  и такива с българска гимназия "дупка", бакалавър от български университет и топ магистратура в чужд.  

Общо взето чуждите университети нямат проблем с българските дипломи. Те си намират това което им трябва. Проблемът е тук при нас - в България.

Съгласна съм за конкретните случаи. Това, което имам предвид е по-скоро международното признаване на нещо, което не се основава на... нищо.

Ако на българската държава не й пука, че най-престижният и университет е между 591-600 място в света (а е Европейска държава и този университет е на 100 години), и че единствен той попада в някаква класация, както и че представянето на учениците по базисни критерии непрекъснато пада, скоро ще дълбаем дъното, то непризнаването на българсктие дипломи е много явен знак, че нещо трябва да се промени изоснови.

Аз не ги мисля чуждите университети - ако не си доставят студенти от България, ще си ги доставят от другаде. Мисля какво ще се случи откъм наличността на подготвени кадри за каквото и да било в самата България, и то само в следеащите едно 20-30 години, когато с това темпо функционалната неграмотност ще е взела застрашаващи националната сигурност размери.

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува
Преди 6 минути, kirasirrav said:

училищата и учителите са обвързани с бройките, с успеха и разни финансови зависимости.

Те пак може да са си "обвързани" и ако училищата се разделят на елитни и "маргинални". Но колежката dora скочи...

  • Потребител
Публикува (edited)

Ами по принцип както се установи досега - хубави ( и може би доста валидни някъде ) са нещата които тя изложи - големия въпрос е как практически и с най-голям ефект да бъдат приложени у нас - като даже преди да са наложени официално, ще бъдат опорочени и прецакани на всякакви нива на местна почва. Незнам, аз не съм оптимист като цяло. Всичките изложени проблеми се задълбочават.

Редактирано от kirasirrav
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 48 минути, deaf said:

Те пак може да са си "обвързани" и ако училищата се разделят на елитни и "маргинални". Но колежката dora скочи...

Няма никакво значение какви са училищата, ако няма - и не се следва елементарен стандарт, ако факторите, които мотивират решенията в образованието - на всички нива - не са мотивирани от образователни, а от други съображения.

Същото важи за всяка сфера, ей на, имало трияжни стандарти за спешна медицина, но те не се прилагат, ерго хора мрат на входа на спешните отделения.

Една и съща измекярщина и лошо управление навсякъде.

Колко смятаме да продължаваме така?

Проблемът в огромна степен е кадрови. А тези кадри къде се създават? Ами, в образованието,

което скоро ще трябва да закрием, защото не произвежда .... нищо. Произвежда функционално неграмотни хора.

И въпросът изобщо не е в тези двама, тридест, двадесет ученика с постижения, които ги дават по телевизията, за да приспят бдителността на обществото за огромния проблем с масовото образование. Винаги ще има и ученици, които могат да се явяват на математически състезания, и на олимпиади по китайски. Но те не могат да попълнят всички работни места в държавата, нали? И ако останат в нея, ще трябва да работят с масово неграмотна маса от учили - недоучили хора, и изобщо не визирам малцинствата. Визирам "бъркам си в носа, защото ми е по-гот да си щракам на телефона, какво ме мъчат тука да чета и уча."

Ще започнат, една след друга, да ни се разпадат важни инфраструктури в държавата, на всички нива.

И друго: защо сме бедни?

Защото производителността на труда ни е ниска, работникът има ниска добавена стойност.

Когато огромна част от населението не знае да борави с информация, защото в училище си е гледало телефона, то ще остане безработно - и заветният телефон - едиственият достъп до информация, магическото решение за нежеланието му да се образова днес, утре няма да може да си го купи, защото ще е бедно. Не само на индивидуална основа, ще е бедна държавата, от която се очаква да му плаща помощите, базовия доход или каквото и да било друго.

Но ще е късно.

Затова и късогледството, демонстрирано в тази тема, е пагубно. И за индивида, и за държавата.

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, dora said:

Ако на българската държава не й пука, че най-престижният и университет е между 591-600 място в света (а е Европейска държава и този университет е на 100 години), и че единствен той попада в някаква класация, както и че представянето на учениците по базисни критерии непрекъснато пада, скоро ще дълбаем дъното, то непризнаването на българсктие дипломи е много явен знак, че нещо трябва да се промени изоснови.

Ясно е, че образоването, както която и да е друга система в България имат проблеми. При това те никак не са малко. Според мен нещата ще започнат да се променят ако се захванем с всичко едновременно  - правосъдие, образование, здравеопазване, сигурност и т.н.  Ако всички системи имат проблеми, значи има някакви базови неща, които важат за всички и трябва да се започне с тях.

Иначе за класациите. Аз даже се чудя, как при настоящите условията  СУ е постигнал този резултат.   Това според мен е супер постижение. Не казвам, че всичко в СУ е ОК. Напротив, има много недостатъци  и много неща за оправяне. А и винаги може "по-добре".   Не мисля обаче, че в настоящата реалност, каквото и да променят в СУ това ще им помогне за някакъв забележим напредък в класациите.  От един момент нататък, всяко напредване в класацията е пряка функция на огромни финансови средства.  Става въпрос за бюджети от съвсем друг порядък. 

Въпросът е защо другите не се напънат да направят нещо подобно на СУ?  Например УНСС.   УНСС работи в полета, които не са чак толкова капиталоемки, нито им трябват кой знае какви колосални средства за текущи разходи. Там няма физика, биология, химия или медицина които са скъпи  - изискват скъпи лаборатории и оборудване,  скъпа поддръжка и консумативи.  Щом в СУ могат при тези условия, значи и в УНСС биха могли. Хайде нека не са в топ 100, 500 или дори 1000, но поне да влязат в радара на класациите, пък било и под чертата. Да, ама не. Ето класацията на QS за региона: QS EECA University Rankings 2022.  УНСС и тук ги няма въпреки, че това е само регионална класация, а не световна. 

Иначе нямам нищо против точно към УНСС. Това е просто пример който илюстрира ситуацията. Спокойно тук може да се сложи което и да е друго име - ПУ, ВТУ, ТУ и т.н.  Просто според мен при УНСС е най-лесно от гледна точка на финансовите ограничения. Организацията и самата работа на университетите нямат отношение към примера.  

  • Потребител
Публикува
Преди 25 минути, Atom said:

Ако всички системи имат проблеми, значи има някакви базови неща, които важат за всички и трябва да се започне с тях.

Тук възниква интересен въпрос - а какво значи "да се започне". Колкото по-базово е нещото, толкова по-трудно се променя. Всичко е възможно, разбира се, но практиката показва, че промяната на чак толкова базови неща е свързана с неприемлива болка. Затова по-разумно би било да приемем съществуващата база и да оптимизираме системите спрямо нея. В момента  едва ли можем да ги наречем оптимални и основната причина е, че ги копираме от друга база. 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 11 минути, Кухулин said:

Тук възниква интересен въпрос - а какво значи "да се започне". Колкото по-базово е нещото, толкова по-трудно се променя. Всичко е възможно, разбира се, но практиката показва, че промяната на чак толкова базови неща е свързана с неприемлива болка. Затова по-разумно би било да приемем съществуващата база и да оптимизираме системите спрямо нея. В момента  едва ли можем да ги наречем оптимални и основната причина е, че ги копираме от друга база. 

Базово е например е да се научим да спазваме правила и норми. Винаги може да се измисли оптимизация, но ако няма да се изпълнява (не се спазват правилата и нормите заложени в нея) ще се наложи да правим оптимизация на оптимизацията и така до без край.  Това е работа на принципа проба-грешка.  Проблемът с образованието е, че това е много инертна система и сега виждаме грешките на решения (проби) отпреди 20 години (примерно). Ако днес направим оптимизация ще разберем дали е правилна или грешка след още 20 години (пак примерно).  

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува
Преди 47 минути, Atom said:

Ясно е, че образоването, както която и да е друга система в България имат проблеми. При това те никак не са малко. Според мен нещата ще започнат да се променят ако се захванем с всичко едновременно  - правосъдие, образование, здравеопазване, сигурност и т.н.  Ако всички системи имат проблеми, значи има някакви базови неща, които важат за всички и трябва да се започне с тях.

Иначе за класациите. Аз даже се чудя, как при настоящите условията  СУ е постигнал този резултат.   Това според мен е супер постижение. Не казвам, че всичко в СУ е ОК. Напротив, има много недостатъци  и много неща за оправяне. А и винаги може "по-добре".   Не мисля обаче, че в настоящата реалност, каквото и да променят в СУ това ще им помогне за някакъв забележим напредък в класациите.  От един момент нататък, всяко напредване в класацията е пряка функция на огромни финансови средства.  Става въпрос за бюджети от съвсем друг порядък. 

Въпросът е защо другите не се напънат да направят нещо подобно на СУ?  Например УНСС.   УНСС работи в полета, които не са чак толкова капиталоемки, нито им трябват кой знае какви колосални средства за текущи разходи. Там няма физика, биология, химия или медицина които са скъпи  - изискват скъпи лаборатории и оборудване,  скъпа поддръжка и консумативи.  Щом в СУ могат при тези условия, значи и в УНСС биха могли. Хайде нека не са в топ 100, 500 или дори 1000, но поне да влязат в радара на класациите, пък било и под чертата. Да, ама не. Ето класацията на QS за региона: QS EECA University Rankings 2022.  УНСС и тук ги няма въпреки, че това е само регионална класация, а не световна. 

Иначе нямам нищо против точно към УНСС. Това е просто пример който илюстрира ситуацията. Спокойно тук може да се сложи което и да е друго име - ПУ, ВТУ, ТУ и т.н.  Просто според мен при УНСС е най-лесно от гледна точка на финансовите ограничения. Организацията и самата работа на университетите нямат отношение към примера.  

 СУ - медицина.

Тази специалност продължава да се преподава на  ниво и - защото е по-евтина в сравнение с други ЕС държави - да набира студенти от чужбина.

И аз нямам идея защо УНСС не е в класациите...

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 35 минути, Кухулин said:

практиката показва, че промяната на чак толкова базови неща е свързана с неприемлива болка.

Проблемът е, че ние вече над тридесет години отказваме да си нанесем каквато и да било болка, а с половинчати решения и половинчата имитация на реформи (да изглежда добре на хартия като за пред чужденците) се стига точно до тук. Колкото повече се отлагат едник реформи, толкова по-болезнено става да се направят.

Да де, но когато влезем в един клуб точно с тези, на които се опитваме да замажем очите, че правим нещо, без да правим нищо, ни се налага да се конкурираме с тях.

Вкл. за работната си ръка - собствената си, нашата си работна ръка, за всички тези квалифицирани специалисти, на които им писна да ги правят на идиоти и заминаха.

Редактирано от dora
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, dora said:

И аз нямам идея защо УНСС не е в класациите...

Разгледах още веднъж класациите.  Maastricht University заема 233 място в класацията на QS.   За 2021 бюджетът му е бил в размер на 477 милиона евро. За сравнение разходите на СУ за 2021 са били в размер на приблизително 71 милиона евро, но е завършил годината с дефицит от 9 милиона евро (надвишил е бюджета си)

С други думи от финансова гледна точка нещата са несравними. Според мен в момента е излишно да се поставя някаква национална цел за университет в топ 300., топ 500 или топ колкото и да е.  На този етап това е безсмислено. По-добре е целта да е нормализиране на системата като цяло. Т.е. училищата и вузовете да станат едни нормални, средно-статистически  европейски училища и вузове.  Едва след това може да се мисли, има или няма смисъл да се наливат пари за "топ еди колко си". 

Редактирано от Atom

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!