Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Здравейте, от няколко часа се мъча да разгадая един пъзел. Ако някой има някаква идея ще се радвам да я сподели. За съжаление имам само този (трудност 4). 

IMG_20220228_224027.jpg

  • Потребител
Публикува (edited)

1-8-18 ?

Затова ли  3 ?

Може да е :

1-10-15 тогава 2 ?

2-8-15 това със сигурност не е .

Но на мен някак си 1 повече ми допада . :) ( балансира някак си)

Редактирано от Orbit
  • Потребител
Публикува (edited)

Верния отговор е 1. 

Аз го 'мислих' така:

Числата в кутийките се определят според броя на големите точки допрени до малка точка. Мястото на въпросителната обаче се допира до точка със стойност 3 и точка със стойност 1. В горен десен ъгъл има два квадрата които не се допират до точки. Единият е празен, а другия е 3. Та си мислих дали от там не се определя друго правило, което би ми помогнало да реша дали е 1 или 3 в квадрата с впросителната. И така сътворих още едно правило: 3>2>1 и малка точка>голяма точка. С тези  2 условия попълних числата без да има някакво противоречие, но явно това не е вярно. 

Опитах и да направя осем уравнения с осем неизвестни, търсих и симетрия, правих допълнителни построения, опитах и детерминанта, ама нищо не излезе :)

Та, ако можеш да поясниш твоята логика с числата, ще съм ти благодарен :)

Разбрах ти логиката, ама според условието трябва да се попълнят всички кутийки. Тъй, че ще се помъча още малко :) 

 

Редактирано от discounts
  • Потребител
Публикува (edited)

Преди всичко , не заслужавам "емблемката" на предния ми пост, защото нямам решение на тази задача. Отговорът "1" беше само от естетична гледна точка. 

А от къде се разбра отговора ? (1)

Условието според мен изисква да се намери стойност на квадратчето с питанката. Останалите празни квадратчета си остават празни. 

Редактирано от Orbit
  • Потребител
Публикува

Виждам само някои признаци на система които до голяма степен детерминират разположението на числата. 

+ В никой ред няма по голям сбор от 6.

+ Под  кръгчетата никога няма числа.

+ Числата 1, 2 и 3 са групирани по зони.

Принципно от тях може да се скалъпи някакво условие. :)

  • Потребител
Публикува

Ами питах дали пъзела има отговор и ми казаха, че бил 1, ама не знаят защо и затова ме питали и мен.

Като малък много ми харесваха такива главоблъсканици, но понякога се оказваше трудно да се 'влезе' в главата на автора. 

Сега малко се амбицирах от неуспеха и се ровя да намеря нещо подобно или поне близко та да се опитам да схвана логиката.

Иначе 'емблемката' е за това, че откликна и помогаш за разлика от други съфорумци, които показват завидни познания в областа на математиката главно в раздел физика. 

  • Глобален Модератор
Публикува
On 1.03.2022 г. at 18:54, discounts said:

Опитах и да направя осем уравнения с осем неизвестни, търсих и симетрия, правих допълнителни построения, опитах и детерминанта, ама нищо не излезе

Ребусът не е математически, а по-скоро структурен.

  • Потребител
Публикува (edited)
On 1.03.2022 г. at 12:54, discounts said:

Числата в кутийките се определят според броя на големите точки допрени до малка точка. Мястото на въпросителната обаче се допира до точка със стойност 3 и точка със стойност 1. В горен десен ъгъл има два квадрата които не се допират до точки. Единият е празен, а другия е 3. Та си мислих дали от там не се определя друго правило, което би ми помогнало да реша дали е 1 или 3 в квадрата с впросителната. И така сътворих още едно правило: 3>2>1 и малка точка>голяма точка. С тези  2 условия попълних числата без да има някакво противоречие, но явно това не е вярно. 

 

Преди 1 час, scaner said:

Ребусът не е математически, а по-скоро структурен.

 

Структурата може да е геополитическа: 

1. Малките точки са столици;

2. Големите точки са градове;

3. Имената на столиците и на държавите, които контролират столиците, са броя на градовете разположени до столиците (допирайки се със стена или ъгъл);  

4. Квадратите с цифри са териториите подвластни на съответната столица, която е най-близо разположена до тях при преминаване през стените на квадратите, и нояст името на столицата и държавата. 

5. Празните квадрати са езера, на които ако ги пресушим по същия начин можем да сложим името на най-близката столица.  

Така до квадрата с въпросителния най-близо е столица 1 - 2 граници за пресичане, докато до столица 2 има 4 граници, а до столица 3 има 3 граници. Това е и причината отговорът да е 1. 

Редактирано от makebulgar
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Преди 25 минути, makebulgar said:

Структурата може да е геополитическа: 

1. Малките точки са столици;

2. Големите точки са градове;

3. Имената на столиците и на държавите, които контролират столиците, са броя на градовете разположени до столиците (допирайки се със стена или ъгъл);  

4. Квадратите с цифри са териториите подвластни на съответната столица, която е най-близо разположена до тях при преминаване през стените на квадратите, и нояст името на столицата и държавата. 

5. Празните квадрати са езера, на които ако ги пресушим по същия начин можем да сложим името на най-близката столица.  

Така до квадрата с въпросителния най-близо е столица 1 - 2 граници за пресичане, докато до столица 2 има 4 граници, а до столица 3 има 3 граници. Това е и причината отговара да е 1. 

Това изисква доста допълнителна интерпретация и допускания. При това разсъжденията изхождат от известният отговор, т.е. са един вид petitio principii. Например, ако не броиш граници а нещо друго, ще получиш друг отговор.

Има много по-прости закономерности основани на статистиката (без интерпретации). На тяхна база определено се извежда единицата. Вероятно могат да се построят и много по-сложни статистики, но обикновено пъзлите разчитат на най-простите решения. Иначе се получава конфликт - авторът е мислил едно, а има решение за друго.

Редактирано от scaner
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 5 минути, makebulgar said:

лизоста до центровете, броейки границите, е просто и подходящо решение.  

Ето ти още по-просто решение.

С какви цифри контактуват точките от дясно? С 1, 2, 3

С какви цифри контактуват точките отгоре? С 1,2,3

С какви цифри контактуват от ляво? С ?,2,3

От където следва, че ?=1

Първото наблюдение е закономерността, второто - проверката (необходимо за пъзлите), третото - решението.

От долу точките не контактувт с цифри. Ако имаше поне един контакт с цифра, схемата щеше да се срути.

  • Потребител
Публикува
Преди 6 минути, scaner said:

Ето ти още по-просто решение.

С какви цифри контактуват точките от дясно? С 1, 2, 3

С какви цифри контактуват точките отгоре? С 1,2,3

С какви цифри контактуват от ляво? С ?,2,3

От където следва, че ?=1

Първото наблюдение е закономерността, второто - проверката (необходимо за пъзлите), третото - решението.

От долу точките не контактувт с цифри. Ако имаше поне един контакт с цифра, схемата щеше да се срути.

Само че подобно решение не отговаря на първия въпрос в заданието: "Определете системата използвана за генериране на цифрите в решетката". В твоето решение работиш единствено с цифрите до точките, пропускайки останалите цифри, докато решението с границите показва системата за всички цифри и полета. 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 2 минути, makebulgar said:

Само че подобно решение не отговаря на първия въпрос в заданието: "Определете системата използвана за генериране на цифрите в решетката". В твоето решение работиш единствено с цифрите до точките, пропускайки останалите цифри, докато решението с границите показва системата за всички цифри и полета.

А твойта система определя ли всички цифри? Самотната тройка горе дясно, не може ли да е четворка или празно? Много по=хлабава ти е системата в това отношение.

Както и да е.

  • Потребител
Публикува

В условието цифрите трябва да се генерират, а те могат да се генерират само в празни полета, следователно празните полета са полета, в които можем да генерираме цифри и са подвластни на същата система, а не са неутрални. 

  • Потребител
Публикува (edited)

Трите малки точки определят зоните на разпределнието на единици, двойки и тройки.

Големите точки определят в кои зони ще имаме 1-2-3 , чрез количеството прилежащи големи точки към малките точки. 

Под точките не трябва да има числа и сбора в един ред (дори и с прекъсвания) не трябва да надвишава 6.

 Ако махнем всичките числа от квадратчетата , то горните условия детерминират положенията им за да се попълнят така както ги виждаме. Но все пак твърде много условности. На мен не ми харесва.

Да, проблемът е че трябва да се "влезне" в главата на автора на задачката. Което ме навежда на мисълта да попитам за нивото на сложност -4 , колко сложно е това ниво ? Да не би да е някаква детска задачка, пак ние да си напрягаме излишно ?

Забелязах че в разположението на малките и големи точки има определна схема: Най долния ред има малка точка - голяма точка от ляво на дясно, най десния вертикален ред има малка точка-голяма точка от долу на горе. И така се продължава със останалите редове, те също съвпадат. Все едно, ако завъртим картинката против часовниковата стрелка на 90 градуса, то получаваме същата подредба на големи и малки точки. 

Редактирано от Orbit
  • Потребител
Публикува

Благодаря на всички за помоща!

За съжаление така и не разбрах решението на задачата (напълно е възможно някое от предложените по-горе решения да е това което се очаква да бъде вярното решение). 

Поне разбрах коя е книгата: https://www.amazon.com/Mammoth-Book-Puzzles-Puzzle-Solving-Brainteasers/dp/0786714816

Смятам да я поръчам и да я почна от начало и надявам се като стигна до въпросната задача да бъда в синхрон с авторовата мисъл. 

Ще пиша отново като имам нещо конкретно :) 

 

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!