Отиди на
Форум "Наука"

Космически кораб Старлайнър - втори безпилотен полет до МКС, 20 май 2022 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър излетя на изпитателен полет към МКС!

2022-20-may-starliner-launch.jpg

На снимката - ракета-носител "Атлас 5" излетя тази нощ от Комплекс №41 на космодрума Кейп Канаверал, за да изведе космическия кораб на Боинг "Старлайнър" на път към МКС. Photo credit : NASA/Joel Kowsky

20 май 2022 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Тази нощ в 01:54 ч. българско време от Комплекс №41 на космическия център Кейп Канаверал в САЩ излетя ракетата-носител "Атлас 5" с кораба на Боинг "Старлайнър". Целта на роботизираната мисия е да потвърди готовността на "Старлайнър" да превозва астронавти до Международната космическа станция. 

Подготовката за полета мина изключително гладко, като през последните часове преди старта времето бе благоприятно, а техниците не констатираха никакви сериозни проблеми с ракетата или с кораба. "Атлас 5" летя в уникалната конфигурация "N22" - без обтекател, на първата степен с един построен от Русия двигател "РД-180" и прикрепени към нея два спомагателни американски двигателя "GEM-63".

Най съществената разлика с останалите конфигурации на "Атлас 5" е, че на втората степен "Центавър" ракетата притежава не един, а два американски ракетни двигатели "RL10". Относно горивото на използваните двигатели, "РД-180" работи с керосин и течен кислород, "GEM"-овете са твърдогоривни, а "RL10" са криогенни - работят с течен водород и кислород.

"Атлас 5" си свърши работата успешно и "Старлайнър" бе изведен в космоса по суборбитална траектория. Но истинското изпитание за кораба дойде по-късно. По време на предходния полет през 2019 г. той не успя да запали самостоятелно двигателите си за навлизане в орбита поради софтуерен бъг, който доведе до повреда на бордовия часовник. За да не се случи това отново, наземните специалисти нееднократно проверяваха системите. Слава Богу, нямаше повторение на тогавашния сценарий - "Старлайнър" запали двигателите си и благополучно влезе в целевата си орбита. Сега той пътува към МКС!

Както се оказа по-късно, тази процедура не е преминала съвсем безпроблемно - две от 12-те малки двигателчета за ориентация на "Старлайнър" са отказали преждевременно. Eдиният от тях се е изключил само секунда след запалването си, след което компютърът коректно е констатирал аномалията и е включил резервен двигател. Той работил в продължение на 24 секунди, след което също спрял преждевременно и тогава компютърът е въвел в действие трети резервен двигател. Този път всичко било нормално. НАСА и Боинг не очакват това да се отрази на скачването и не е нужно проблемът да бъде разрешаван, защото 10 работещи двигателчета са напълно достатъчни. Но със сигурност случаят ще доведе до нови търкания между Боинг и Аероджет Рокетдайн -фирмата-производител на тези двигатели. 

"Системата е проектирана да има защити и тя сработи точно както се очакваше от нея", съобщи вицепрезидентът на Боинг Марк Напи, след което добави: "Космическият кораб е в отлично състояние. Днес бе наистина добър ден и ние имаме увереност в нашия кораб".

Тук е важно да признаем, че Боинг бяха открити. Те не премълчаха за този проблем, както се бе случило през 2019 г., когато стана ясно, че е имало софтуерен бъг, застрашил кацането. Освен това живото излъчване бе на добро ниво, с подробна техническа информация. Независими експерти предупреждават, че не е коректно дребните проблеми да се преекспонират в медиите, защото те касаят всички, а не само Боинг.

"Повредите на двигателите се случват доста често", съобщава астрофизикът Джонатан МакДауъл. "Такива имаше на совалките, а доколкото си спомням такива са засягали и "Драгън". Ето защо има повече двигатели, отколкото реално са необходими".

"Ако искаме да окуражим това ниво на откритост, не бива да се поддаваме на свръхреакция спрямо дребните проблеми", категоричен е експертът

При всички положения днес ще е решаващ ден и ще стане ясно дали "Старлайнър" може да се скачи с МКС. Очаква се всичките системи на кораба да бъдат проверени, след което той ще доближи станцията и ще се стикова към модула "Хармъни" на амерканския сегмент през идната нощ в 02:00 ч. българско време. 

Ако стиковката е успешна, в събота в 19:00 ч. българско време астронавтите на МКС ще отворят шлюзовете и ще влязат в новия кораб, за да го инспектират. Там също така има около 180 килограма провизии за тях, които ще бъдат прехвърлени на станцията.

"Старлайнър" ще остане скачен с МКС между 4 и 5 дни, след което ще поеме по обратния път към Земята. Важна разлика между този кораб и "Крю Драгън", което представлява и предимство за него е, че той не се приводнява в океана, а каца на суша посредством омекотяващи въздушни възглавници. Спускането ще е в района на базата Уайт Сандс в Ню Мексико.

"Толкова съм горд с екипите на НАСА, Боинг и Юнайтед Лонч Алайънс, които работеха изключително усърдно, за да видят "Старлайнър" на път към Международната космическа станция", съобщи администраторът на НАСА Бил Нелсън. "През несгодите нашите екипи продължиха да иновират в полза на нашата нация и на цялото човечество. Очаквам с нетърпение успешния тест на "Старлайнър" от-до, който по-нататък ще позволи и мисии с астронавти". 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4546-2022-20-may-starliner-launch-success

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и Боинг дадоха зелена светлина за скачването на Старлайнър с МКС

20 май 2022 г. 22:20 ч. На специална среща между представители на Боинг и НАСА днес, двете страни се съгласиха, че космическият кораб "Старлайнър" е в достатъчно добро състояние, за да може да се скачи с Международната космическа станция. Стиковката е планирана за предстоящата нощ, на 21-ви май, в 02:10 ч. българско време. 

Относно преждевременно изключилите се два от общо 12 двигателя, специалистите на Боинг са установили причината - спад в налягането. Впоследствие обаче бе потвърдено, че двигателната система работи според очакванията и има достатъчно защити, които гарантират, че няма риск за мисията. 

През изминалите 24 часа бе установен още един проблем - с охлаждането на "Старлайнър". Засега обаче температурите в кораба са стабилни.

Но като цяло "Старлайнър" е в приемливо техническо състояние и днес е успял да премине през редица проверки на системата за скачване и двигателната му система. 

Източник: Боинг

2022-starliner-approaching-iss.jpg

На илюстрацията: корабът на Боинг "Старлайнър" доближава МКС. Image credit : NASA 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4547-2022-starliner-given-go-docking-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър се скачи с Международната космическа станция!

2022-starliner-docks-iss.jpeg

На кадъра: космическият кораб "Старлайнър" доближава Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV

21 май 2022 г. 08:40 ч.

Светослав Александров. Късно тази нощ в 03:28 ч. българско време космическият кораб на Боинг "Старлайнър" се скачи благополучно с модула "Хармъни" от американския сегмент на Международната космическа станция. Това е монументален успех за мисията, тъй като доказва, че "Старлайнър" може да превозва безопасно астронавти от Земята към орбиталния комплекс! 

Именно тази способност не бе демонстрирана по времето на предната безпилотна мисия на кораба през декември 2019-та. Тогава, поради софтуерен проблем, "Старлайнър" не бе позициониран в правилната орбита и нямаше как да достигне станцията. Но този път всичко бе гладко! 

Разбира се, тъй като това все още е тестов полет, капсулата на Боинг се сблъска с някои дребни проблеми. По време на изстрелването, при навлизането в орбита, два от общо 12 двигателя отказаха. Също така имаше повреда, касаеща системите за терморегулация. Малко преди скачването бяха констатирани още няколко отказа на малките двигателчета за контрол на ориентацията. Нищо от това не се оказа пречка пред скачването - "Старлайнър" има достатъчно защити и резервни системи. Нищо от това не се очаква да застраши и предстоящото кацане. 

Успехът е монументален за Боинг, които подписаха договор с НАСА през 2014 г. за създаването на пилотирания космически кораб "Старлайнър". Компанията усвои близо $5.1 милиарда, два пъти повече пари от СпейсЕкс, а в крайна сметка Илон Мъск пръв започна да вози астронавти. Корабът на СпейсЕкс "Крю Драгън" демонстрира безпилотно скачване с МКС още през март 2019-та година - т.е. днес Боинг е на същото равнище, на което бе Илон Мъск преди три години. 

Дори и да закъснява, все пак НАСА разчита на "Старлайнър" - в условията на влошаващата се през годините геополитическа обстановка и най-вече след войната в Украйна агенцията иска да има варианти за достъп до МКС без Русия. Сега не само "Крю Драгън", но и "Старлайнър" осигурява тази възможност, дори и към настоящия момент "Старлайнър" да разчита на ракети "Атлас 5" с руски двигатели "РД-180" - такива има достатъчно на склад и вероятно ще ги има до 2028-ма година, когато ще ноближи краят на МКС. А дотогава в експлоатация ще влезе новият носител "Вулкан". 

Боинг крои големи планове за "Старлайнър" в бъдеще - някой ден корабът трябва да обслужва частната станция "Орбитал Рийф", която фирмата проектира заедно с Блу Ориджин. Проектът се финансира и от НАСА. 

Но това ще се случи по-нататък. Да се върнем на днешната мисия. Следващият голям момент пред "Старлайнър" е отварянето на шлюзовете и навлизането на астронавти в кораба. Това ще се случи тази вечер в 18:30 ч. българско време. 

Тогава ще има излъчване на живо на този линк: https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html#public 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4548-2022-starliner-successfully-docks-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Двама астронавти на НАСА и руски космонавт първи влязоха в новия американски кораб Старлайнър!

lindgren-hines-matveev-starliner.jpg

На кадъра: американските астронавти Чел Линдгрен и Робърт Хайнс, заедно с руският космонавт Денис Матвеев, инспектират новия космически кораб "Старлайнър". Photo credit : NASA TV

21 май 2022 г. 20:10 ч.

Светослав Александров. Тази вечер в 19:00 ч. българско време шлюзовете между Международната космическа станция и новопристигналия космически кораб на Боинг "Старлайнър" се отвориха за пръв път! Американските астронавти Чел Линдгрен и Робърт Хайнс, заедно с руският космонавт Денис Матвеев, се превърнаха в първите хора, качили се на "Старлайнър", докато лети в космоса - поредният признак, че сътрудничеството между САЩ и Русия продължава, независимо от това какво се случва на Земята. 

"Днес имах щастието да съм един от първите, които посетиха новопристигналия "Старлайнър". Тези, които проследиха предаването, можеха да ни видят със защитни очила и респиратор", съобщи Матвеев в своя канал в Телеграм. "Лично аз имах проста задача - да взема проби от въздуха с пробовзимащия прибор АК-1М". 

Целта бе да се провери дали въздухът на кораба е годен за дишане. 

Вътре в самия "Старлайнър" членовете на екипажа ги чакаше приятна изненада - стана ясно коя е играчката-индикатор за безтегловност, любопитна подробност, която Боинг умишлено скриха до отварянето на шлюзовете с цел подсилване на ефекта на изненадата. Традицията в космическите кораби да се поставя малка играчка-талисман, която след достигането на орбита започва да се рее поради микрогравитацията, датира от ранната космическа програма на СССР. Впоследствие, след като американските астронавти започват да летят с руски кораби, те приемат тази традиция и днес в американските кораби редовно има талисмани. 

Оказа се, че талисманът на "Старлайнър" е Джеб Керман - герой от компютърната игра Kerbal Space Program. Играта представлява реалистичен симулатор на космически полети и благодарение на него всеки може да проектира ракета или космически кораб, запознавайки се с базисните факти относно орбиталната механика. Симулаторът е изключително популярен сред инженерите на НАСА и работещите в частните космически компании и се радва на интерес от Илон Мъск (основателят на СпейсЕкс), Тори Бруно (президентът на Юнайтед Лонч Алайънс), Питър Бек (създателят на Рокет Лаб). Очевидно Kerbal Space Program е вдъхновявал и хората, проектирали "Старлайнър". 

kerbal-jeb.png

На кадъра: Рози, манекенът на Боинг, който събира данни по време на полета (на заден план), и Джеб Керман - индикаторът на безтегловност (на преден план). Photo credit : NASA TV

През следващите няколко дни жителите на МКС ще разтоварят полезния товар, доставен от новия космически кораб - 226 kg провизии, изпратени от НАСА, и още 336 кг инструментариум, качен от Боинг. "Старлайнър" ще остане в комплекса на станцията до 25-ти май (сряда), когато ще се разкачи и ще се завърне на Земята. Напомням на читателите, че за разлика от пилотирания кораб на СпейсЕкс "Крю Драгън", който се приводнява в океана, "Старлайнър" е проектиран да каца върху суша посредством система от парашути и амортизиращи възглавници. Мястото на кацане е базата Уайт Сандс в Ню Мексико.

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4549-2022-astros-cosmonaut-inside-starliner

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НАСА и Боинг се готвят за завръщането на космическия кораб Старлайнър

2022-starliner-docks-iss.jpeg

На кадъра: космическият кораб "Старлайнър" доближава Международната космическа станция. Photo credit : NASA TV

24 май 2022 г. 09:00 ч.

Светослав Александров. Американската космическа агенция НАСА и частната компания Боинг се подготвят за завръщането на космическия кораб "Старлайнър". Това е последният етап на критичния полет, посредством който се потвърждава готовността на "Старлайнър" да превозва астронавти от Земята до МКС и обратно. 

Разкачването на космическия кораб от модула "Хармъни" на американския сегмент на станцията е насрочено за сряда, 25-ти май, в 21:36 ч. българско време. След няколко часа, в четвъртък, на 26-ти май, в 01:49 ч. българско време, "Старлайнър" трябва да се приземи в района на базата Уайт Сандс, Ню Мексико. 

Резервна възможност за кацане ще има и на 27-ми май в случай че метеорологичните условия се окажат неблагоприятни.

Напомням на читателите, че това е вторият безпилотен космически полет на "Старлайнър". По време на първия през декември 2019 г. корабът не успя да се скачи с МКС заради софтуерни бъгове, но въпреки това завръщането му на Земята бе безпроблемно. Поради това нито НАСА, нито Боинг очакват сериозни изненади при кацането. 

След приключването на полета НАСА и Боинг ще разгледат събраните данни и ако не бъдат установени някакви сериозни пречки, дебютното изстрелване на "Старлайнър" с астронавти на борда може да е факт още в края на 2022-ра или по-вероятно в началото на 2023-та година. 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4550-2022-starliner-to-undock-from-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Космическият кораб Старлайнър се разкачи от МКС

25 май 2022 г. 21:40 ч. Тази вечер, на 25-ти май в 21:36 ч. българско време, космическият кораб на Боинг "Старлайнър" се разкачи от Международната космическа станция.

Кацането е насрочено за идната нощ, на 26-ти май, в 01:49 ч. българско време. Това е завършителният етап от шестдневната роботизирана мисия на кораба, която цели да потвърди неговата готовност да превозва астронавти от Земята до орбита и обратното.

2022-starliner-undocks-iss.png

На кадъра: "Старлайнър" се разкача от МКС. Photo credit : NASA TV

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-21-14-43/4551-2022-25-may-starliner-separates-iss

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

ПЪЛЕН УСПЕХ: Космическият кораб Старлайнър се завърна на Земята!

2022-26-may-starliner-touches-down.jpg

На снимката: космическият кораб "Старлайнър" каца в района на базата Уайт Сандс посредством парашути и амортизиращи въздушни възглавници. Credits: NASA/Bill Ingalls

26 май 2022 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. След дългогодишни мъки и безконечно чакане, звездата на Боинг най-сетне изгря! Днес, на 26-ти май, в 01:49 ч. българско време, космическият кораб на Боинг "Старлайнър" кацна успешно в района на базата Уайт Сандс. Така приключи важната му роботизирана мисия, която доказа, че корабът може да превозва астронавти от Земята до МКС и обратно. 

Едно от предимствата на "Старлайнър" пред кораба на СпейсЕкс "Крю Драгън" е, че докато последният се приводнява в океана, то корабът на Боинг каца на суша посредством три парашута и омекотяващи възглавници. Всички системи по време на навлизането в атмосферата, разгръщането на парашутите и надуването на възглавниците сработиха безупречно и "Старлайнър" се приземи меко. 

Като цяло мисията на кораба бе изключително успешна, за разлика от предходната през декември 2019 г., когато "Старлайнър" не успя да се скачи с МКС заради софтуерен бъг, довел до отклонения в работата на часовника. Сега нямаше неприятни изненади. Въпреки това възникнаха някои дребни проблеми. Например два от общо 12 двигателя на служебния модул отказаха при навлизането в орбита, което доведе до включването на трети резервен двигател. Също така имаше проблем с терморегулацията.

Но ръководството на НАСА остава непоколебимо, че независимо от тези отклонения, "Старлайнър" е готов за превоз на астронавти и няма причина дебютната му пилотирана мисия, насрочена за края на 2022-ра, да не се осъществи в срок. 

"Поведението на кораба "Крю Драгън" при дебютната му безпилотна мисия и това на "Старлайнър" бе сходно", съобщи програмният мениджър на комерсиалната пилотирана програма на НАСА Стийв Стич по време на следполетната пресконференция. "Хората забравят, но имаше предизвикателства в периода между първата и втората демонстрационна мисия на "Крю Драгън". Трябваше да се преправи изцяло горивната система, както и парашутите. Не виждам нужда да се прави това със "Старлайнър". Научихме се и как да се справим с охлаждащата система". 

Към настоящия момент НАСА все още не е оповестила официално кои ще са първите астронавти, които ще полетят със "Старлайнър". Спрягат се имената на Бъч Уилмор, Майк Финк и Съни Уилиамс. Сред тях Финк, който преди е летял до МКС с руски кораб "Союз", очаква с особено голям интерес какво ще е усещането със "Старлайнър" и най-вече докато каца с този кораб.

"Союз-ите нямат въздушни възглавници", казва Финк.

НАСА е сключила договор с Боинг за шест редовни мисии на "Старлайнър", без да включваме предстоящата демонстрационна пилотирана мисия в края на годината. След като корабът бъде одобрен за редовните превози, НАСА планира "Крю Драгън" и "Старлайнър" да се редуват при изстрелванията на шестмесечните експедиции. Така СпейсЕкс и Боинг ще са отговорни за един пилотиран полет годишно до МКС. И ако приемем, че ротацията на "Крю Драгън" и "Старлайнър" започне през 2023 г., Боинг ще изпълни своя договор през 2028-ма, когато ще полети последната ракета "Атлас 5" със "Старлайнър". След това ако НАСА и Боинг желаят експлоатацията на кораба да продължи, ще трябва да се намери друга ракета за него и вероятно това ще е "Вулкан". Напомням на читателите, че няма как производството на "Атлас 5" да бъде удължено, тъй като тези ракети използват руски двигатели "РД-180" на първата си степен и поради геополитическите фактори покупката им е прекратена. 

"Не може да си позволим да държим всичките си яйца в една кошница. Трябва да разполагаме с резервен вариант да летим, освен "Крю Драгън", и това е несходствен вариант - не използваме същата ракета и същата капсула. Така че ако се случи нещо лошо с единия кораб, ще продължим да имаме шанс да поддържаме постоянното си присъствие на Международната космическа станция", категоричен е астронавтът Финк. 

За повече информация: НАСА

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4553-2022-starliner-lands-successfully

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...