Отиди на
Форум "Наука"

НАСА избра частните компании, които ще създадат новите американски скафандри


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

НАСА избра частните компании, които ще създадат новите американски скафандри

2022-collins-spacesuits.jpg

Следващите хора, които ще се разходят на Луната, могат да са облечени в скафандрите на Колинс Аероспейс. Photo credit : Collins Aerospace

1 юни 2022 г. 23:30 ч.

Светослав Александров. Следващият етап от комерсиалната космическа надпревара е в ход! НАСА оповести имената на двете фирми, на които ще бъде поверена задачата да проектират и произведат новите американски скафандри. Това са Колинс Аероспейс и Аксиом Спейс. Компаниите ще сключат договор с НАСА, съобразно който агенцията ще осигури фиксирана сума за разработките. Очаква се следващите астронавти, които ще стъпят на Луната в рамките на програмата "Артемис", както и жителите на МКС, да започнат да използват новите скафандри най-късно през 2025-та година. 

Допреди няколко години основният проблем за американската астронавтика бе свързан с липсата на пилотирани космически кораби. Но сега, когато "Крю Драгън" редовно превозва астронавти до МКС, "Старлайнър" е завършил успешно безпилотните си мисии, а "Орион" е на път да проведе първия си тестов полет до Луната, този проблем е вече решен. И някак си забравихме за една друга трудност - за липсата на нови скафандри. НАСА не е произвеждала скафандри от четири десетилетия и е факт, че съвременните астронавти разчитат именно на тези 40-годишни пособия за извънбордовите си дейности. Човек е склонен да ги опише с думата "морално остарели", но проблемът е по-сериозен: скафандрите вече са опасни. През 2013-та година италианският астронавт Лука Пармитано замалко не се удави, след като във вътрешността на шлема му се натрупа течност. На 23-ти март тази година същото се случи и с немеца Матиас Маурер. Като резултат НАСА преустанови всичките планови "космически разходки" и оповести, че хора ще излязат в открития космос само в случай на авария. 

Не е чудно защо скафандрите са подценявани - ние често пъти си мислим за тях като за костюми, които изолират астронавта от безвъздушното пространство, осигуряват му кислород и в тях има памперси в случай че му се доходи до тоалетна. В реалността един скафандър е сложна машина - той представлява миниатюрен космически кораб за един човек. 

НАСА няма да пести средства - агенцията смята да даде $3.5 милиарда на Аксиом и Колинс. След като новите скафандри бъдат разработени, те първоначално ще се тестват на Международната космическа станция, преди да бъдат използвани на Луната. 

Ако изключим техническите пречки, с инвестицията на агенцията се очаква да се реши и сериозен социален проблем. Скафандрите от совалковата епоха, които НАСА използва до ден днешен, са конструирани в началото на 80-те години, когато е имало тежки неравенства в аерокосмическия сектор. Истината е, че те са проектирани за мъже-астронавти. Напомням на читателите, че през 2019 г. НАСА трябваше да отложи провеждането на първата изцяло женска "космическа разходка" поради липса на подходящ размер скафандри за тогава живеещите на борда две астронавтки. 

Сега новите скафандри трябва да са пригодени за всякакъв тип размери и телесни структури. Американската космическа агенция разчита, че това ще позволи през 2025 г. на лунната повърхност да се разходят за пръв път жена и цветнокож. 

За повече информация: НАСА 

https://www.cosmos.1.bg/portal/2014-10-24-20-54-26/4561-2022-nasa-awards-collins-axiom

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • Модератор Космически науки

НАСА за втори път отложи космическа разходка заради проблем със скафандър!

2024-spacewalk-canceled.jpg

На кадъра: астронавтката на НАСА Жанет Епс (в центъра) асистира на Майкъл Барат (вляво) и Трейси Дайсън (вдясно). Photo credit : NASA TV

24 юни 2024 г. 20:45 ч.

Светослав Александров. Днес астронавтите на НАСА Майкъл Барат и Трейси Дайсън трябваше да излязат в открития космос – но за втори път през този месец агенцията прекрати преждевременно “космическата разходка” заради проблем с античните ѝ скафандри!

Според публикация, качена на сайта на НАСА, е бил констатиран теч откъм охладителната система на скафандъра на Дайсън. Двамата астронавти тъкмо отворили шлюза на Международната космическа станция и се подготвили да излязат навън, за да изпълнят задачите си по подмяната на повреден електронен компонент на антена и да съберат проби от външната страна на станцията с цел проверка за микроорганизми, когато забелязали хвърчащите капки вода.

Тези древни, древни скафандри

Малко хора знаят, но скафандрите, които НАСА използва за ремонта и поддръжката на МКС, представляват същински реликви от епохата “Аполо”. Кръстени с термина “Извънбордови мобилни единици” (на англ. Extravehicular Mobility Units), те били проектирани през 70-те години на базата на скафандрите, с които хора се разходили на Луната. Намерението на НАСА било те да се използват от астронавтите да излизат в открития космос през ранните години от епохата на совалките, като плановият им живот е бил 15 години. Но по-късно агенцията никога не получи пари, за да създаде по-модерни скафандри, съответно инженерите са принудени вече четири десетилетия да кърпят старите. Човек е склонен да опише скафандрите на НАСА с думата “морално остарели”, но проблемът е още по-сериозен: те вече са опасни. През 2013-та година италианският астронавт Лука Пармитано замалко не се удави, след като във вътрешността на шлема му се натрупа течност. На 23-ти март 2022 г. сходен инцидент се случи и с немеца Матиас Маурер.

Надеждата е в частните фирми

Също както днес не НАСА, а частните компании СпейсЕкс и Боинг създадоха пилотираните космически кораби на 21-ви век “Крю Драгън” и “Старлайнър”, така агенцията се обляга на фирми за производството на новото поколение скафандри. Наградени са две компании – Аксиом и Колинс, като до 2034 г. те ще получат общо до $3.5 милиарда. Скафандрите, създадени от тях, трябва да са готови за пробни излизания в открития космос от борда на МКС през 2026 година.

Същевременно милиардерът Джаред Айзъкман е основал частната космическа програма Поларис, като за тази цел той си партнира със СпейсЕкс. Фирмата на Мъск проектира скафандри за излизане в открития космос, които ще бъдат тествани за пръв път още през следващия месец, по време на мисията “Поларис Доун”. Тогава хора ще се отправят на разстояние 1 400 километра от Земята – невиждано от епохите на “Аполо” и “Джемини”.

И докато бъдещето никога не е изглеждало по-вълнуващо, докато човек след половинвековна пауза ще напусне пределите на най-ниската околоземна орбита, ние същевременно се надяваме да не се случи фатален гаф по време на космическа разходка на НАСА. Все пак за производството на новите скафандри е необходимо технологично време. А дали старите ще издържат дотогава?

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/24/nasa-spacewalk-delayed/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пореден позор за ОлдСпейс индустрията: Колинс прекрати договора с НАСА да разработи скафандри!

2022-collins-spacesuits-924x1024.jpg

Скафандрите на Колинс няма да станат реалност. Photo credit : Collins Aerospace

26 юни 2024 г. 18:50 ч.

Светослав Александров. За пореден път фирма, която в далечното на космическата надпревара е била водеща в космонавтика, не може да изпълни държавна поръчка! Колинс Аероспейс прекрати договора, който бе сключила с НАСА за създаването на нови скафандри!

Напомням на читателите, че през 2022 г. НАСА оповести, че се доверява на две компании, които трябва да създадат нови скафандри за работа на МКС и на Луната. Двете компании са Аксиом и Колинс. Аксиом е млада фирма, основана през 2016 г., докато Колинс е проектирала космическите скафандри на програмата “Аполо” (тогава под името Хамилтън Стандартд, фирма, която след сливания се превръща в Хамилтън Съндстранд, после в Ю Ти Си Аероспейс и накрая в Колинс). Подобно на състезанието между Боинг и СпейсЕкс, при което някога Боинг бе фаворит за създаването на пилотиран космически кораб, в този случай опитната Колинс бе фаворит за създаването на скафандри, а не младата Аксиом.

И историята се повтаря отново – за пореден път старата фирма, която се хвали, че някога е участвала в изпращането на човек на Луната, днес не може да се справи! За пореден път млада гъвкава компания я изпреварва – по последна информация от вчера, Аксиом е изпълнила всичките поставени от НАСА задачи.

Как така старите фирми вече не го могат?

Никога, никога не се доверявайте на компания, която не желае да инвестира в създаването на продукта си!

След като НАСА даде ход на комерсиализацията на космонавтиката, т.е. реши да не участва пряко в създаването на космическите апарати, а да делегира тази задача на частни компании, агенцията сега учи по трудния начин никога да не се доверява на тези компании, които подхождат с намерението да усвояват едни пари, но не желаят да инвестират в продукта си.

В миналото космическите апарати се създаваха на договори на принципа “Разходи Плюс” – т.е. фирмите получаваха поръчки от НАСА, като агенцията пряко ръководеше работния процес и същевременно тя отговаряше за всички забавяния и финансови загуби. С други думи, загубите се покриваха с държавни пари, а не за сметка на фирмата. Днес обаче се налага друга политика – НАСА сключва договори на принципа “Фиксирана сума”. Т.е. дава се строго определен паричен грант и в рамките на тази сума фирмата трябва да се справя сама. Това значи, да покрива и загубите си.

И иронично, старите корпорации като Боинг и Колинс, се оказаха неспособни да създават продукт! Схемата е една и съща: те усвояват парите, които обаче са малко, не желаят да вложат собствени средства, осигуряват възможно най-минималните ресурси, за да могат нещата да се движат някак си, и чакат накрая да има добър резултат. Да, ама не. Корабът “Старлайнър”, който сега е прикачен към МКС, е типичен пример за недостатъците на тази порочна политика. Боинг никога не осигури нужните ресурси, за да може програмата да успее. И като резултат вече шеста година никой не може да оправи течовете от горивната система на “Старлайнър”.

НюСпейс фирмите могат да са на ръба на фалита, но успяват

Защо младите космически компании успяват? Защо през февруари американската фирма Интуитив Машинс кацна благополучно на Луната? Защо през 2020 г. СпейсЕкс, а не Боинг, първа извози астронавти до МКС? Защо сега Аксиом може да направи скафандри, дори и Колинс да не може?

Колинс е декларирала печалби през 2023 г. от $4 милиарда. Изумително! Но продукт няма! Фирмата просто е усвоила държавната поръчка, но се е оттеглила. И като се е оттеглила, какво от това? Последствия няма, шефовете се возят на яхти, служителите си получават заплати. Ако нещата се оакат сериозно, ще се консолидират с някой друг гигант. Обратно – НюСпейс фирмите, които са на ръба на фалита (нито Интуитив Машис, нито Аксиом са достатъчно богати, за да могат да се отпуснат), се принуждават да работят здраво. Те знаят, че трябва да създадат добър продукт, за да оцелеят в бъдеще. Знаят, че договорите за фиксирана сума са единственият им доход. Нямат лобита в Конгреса, военните и НАСА не са ги спонсорирали на принципа “Разходи Плюс”. Знаят, че ако не се справят, ще загубят и ограниченото си финансиране и ще изчезнат.

И каква изненада: днес такива млади компании могат да кацнат на Луната, докато някогашните великани от програмата “Аполо” – не.

Все така ще е занапред.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/26/collins-cancels-nasa-contract/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...