Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, skiahtro said:

🙂

Айде следващия...

А фашистка окупация имало ли е?

Идиот :ag:

 

Преди 5 часа, skiahtro said:

Ей! Браво! Напредваш...😀

Прочел е накрая и е осмислил ама не е сигурно.:ag: А германците какви са? А сърбите? А вие? А турците? А румънците? Според албанците вие сте фашисти. Нещо да кажеш?

  • Мнения 553
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, bulgaroid said:

Прочел е накрая и е осмислил ама не е сигурно.:ag: А германците какви са? А сърбите? А вие? А турците? А румънците? Според албанците вие сте фашисти. Нещо да кажеш?

Е, той Метаксас си е жив фашист, копира Мусолини на 90%. После нашия Цар бил фашист, а нашата "окупация", или както му викаме, освобождение, фашистко.

  • Харесва ми! 4
  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, Atom said:

Раич

Погледнах в Уики бг и сръб. Бедно и не пише за последователи, което ме кара да мисля, че не е стигнала до мнозина. Не зная, но чудото на Паисий- при столетна история на книгопечатането да разнасяш ръкопис, който да се преписва има по- голямо влияние от една скъпо струваща печатна книга. Та, моля, Кои възрожденци цитират Раич? Нали за да твърдим, че има влияние, трябва да има реципиенти на това влияние. Предполага се, това са известни, по- издигнати и богати хора, които могат да купуват книги (Непосредственото влияние на Раич върху Паисий е спорно и хипотетично. Нашият цитира Маврубира, та няма да цитира сподвижник, стига естествено да го е смятал за такъв, защото Паисий се оплаква тъкмо от притеснения от страна на сърби... и сърбеещи се братя.

Публикува (edited)

Bulgaroid пак се е ваксинирал !
Иначе това за цар Борис беше много яко. По времето на царя сме били в десятката на Европа по икономически показатели. Йееееееееее ! Всичко живо по време на монархията, я Мерцедес, я Ягуар, я Порше, я Ферари... Всичко живо си мие ръцете със скоч, играе голф и пие "Дом Периньон". Играчор до играчор през тридесетте години ! ;)  Бабите на село копат със златни мотики и са облечени в "Келвин Клайн". Никаква пшеница, царевица и тем-подобни, това е за простолюдието. Само шафран, баце ! Понеже нон-стоп ядат паеля с "Дом Периньон-а". Кладенците били с вода ? Нищо подобно, това са си били нефтени кладенци... Народни песни !? Глупости... всичко живо е слушало Вагнер по това време. Дернека на село без да засвири пияно и цигулка не е почвал.

 

Преди 1 час, bulgaroid said:

Типичен представител на системата, на такива като тебе се крепи всичко. Пълно е с такива в провинцията, навсякъде наши хора, всичко поделено, корупция, никой не може да пробие, и мачкане на народа. Ниските заплати и липсата на переспектива сред хората е повсеместна, и много удобна. И в същото време се чудим защо затъва държавата, и България обезлюдява. Виждал съм как се случват нещата, как нашите делят постовете и кой какво ще вземе. Затриха всичко, караш по провинцията и гледаш изоставени лозя с изтръгнати колове и тел,а лозите по земята, изсечените плодови дръвчета, обраната реколта на хората, и ако изкараш нещо няма какво да го правиш,защото местните величия купуват на смешни цени и няма смисъл да се занимаваш. И всичките са комунета и върли русофили,ама викаш не са виновни. Така ще е.

Това като го написа, наби ли си две-три злобарки ? ;)


П.С.
Болна работа...

Редактирано от Кимон Георгиев
  • ХаХа 2
Публикува (edited)
Преди 3 часа, Konche said:

А Прикриващия Фронт, като не прикрива нищо и няма фронт срещу никого, какъв е? Обикновено военно формирование с шантаво име. Също като Втори окупационен корпус.

 Колко е сложно да разбереш разликата между окупация и анексация? Ето ти един пример. Крим е анексиран, част от РФ по закон, Херсон е окупиран, не фигурира по никакъв начин в държавната уредба на РФ. Македония, Западните Покрайнини и Беломорска Тракия са анексирани. Останалото в Сърбия е окупирано. Не е много сложно. 

 И не всяка окупация е фашистка, Турция, като окупира части от северна Сирия, да не е фашистки окупатор? Финландия, като окупира части от Карелия и тя ли е фашистки окупатор?

Да, след демократичния референдум направен от нацистите, всеобща радост и веселие настава на Балканите, след фашистката освободителна анексия...🙂

 

Преди 3 часа, nik1 said:

Ти пак запя старата коминтернова песен - всеки който  преследва въоръжени  комунистически  бандити и терористи е "фашист".
Що да не е военнопрестъпник, когато го прави  е нарушение на закона, ами да е "фашист"?
Нали има осъдени военни за потушаване на въстанието  в Сърбия 

Апропо, Чувал ли си за "Закона  за изтребление  на разбойниците"? Не е приет по "фашистко", а в края на 19 век, и е актуализиран в 1922 година..Действа в старите предели и в новоосвободените  земи

😀

Добре че беше Хитлер да преследва комунистите и терористите в цяла Европа, както и да прибере разбойниците по дупките..

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 59 минути, Втори след княза said:

Погледнах в Уики бг и сръб. Бедно и не пише за последователи, което ме кара да мисля, че не е стигнала до мнозина. Не зная, но чудото на Паисий- при столетна история на книгопечатането да разнасяш ръкопис, който да се преписва има по- голямо влияние от една скъпо струваща печатна книга. Та, моля, Кои възрожденци цитират Раич?

Книгата на Наскович е основно преработка на Раич. Освен четирите издания на Наскович,  през 1844  Сапунов превежда Раич (Или Наскович) и отпечатва „История на словенно-болгарския народ - https://bg.wikipedia.org/wiki/Петър_Сапунов

Не знам дали книгата на Паисий има толкова голямо влияние за самото възраждане. За мита за възраждането със сигурност има.  Царственикът уж се води първото печатно издание на един от вариантите на „История славянобългарска“, но книгата била "далечна преработка на Паисиевата история 

Ето едно мнение на Жанет Сампимон:  
Почти забравеният Софроний се появява в българския разговор едва с работите на Юрий Венелин през 1830-те, но Паисий си остава забравен до много по-късно. Виктор Григорович е първият изследовател, който споменава неговото дело в печатно произведение, през 1852. Това знание не достига българските среди: през 1858 Георги Раковски споменава автора в едно писмо като „някой йеромонах Паисий“

Не знам кой е по-популярен.  За да се разбере трябва да се направи сериозно изследване като се проследи в цялата възрожденска преса, писма и т.н. какви исторически факти се цитират и след това да се види от къде може да са взети. Но това е много трудна работа и не знам кой би се захванал с нея.

Например в едно прошение до руския Император първенците на Кукуш, Дойран и Карадаг  пишат следното:  Ваше Величество!  Дрипи на вековете преминаха,  като не само развълнуваха предисторическия  пеласго-българомакедонски и исторически славянски род, .... и така нататък. 

Обърни внимание предисторически пеласго-българомакедонски, но исторически славянски род. Някакъв автохтонизъм, но откъде са го изкопали нямам никаква идея. 

 

 

Редактирано от Atom
  • Харесва ми! 1
  • Благодаря! 1
Публикува (edited)
Преди 2 часа, bulgaroid said:

Ти да четеш не можеш, бре ? Едно и също мелиш и не четеш какво ти отговарят хората, смисъла ли не разбираш? Колко пъти вече? Какъв страх от какво, ние грешките сме си ги признали, вие не сте, нито една. Това ще ви яде.

Абе не че нещо, ама за фашиската окупация нищо не казваш.. Имало ли е, немало лие?.🙂

🤮🤮🤮

Редактирано от skiahtro
  • ХаХа 1
  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Втори след княза said:

Нали за да твърдим, че има влияние, трябва да има реципиенти на това влияние. Предполага се, това са известни, по- издигнати и богати хора, които могат да купуват книги

Ето един линк от който може да се изтегли статия на Д. Димитров в която са разгледани някои от възрожденските учебници по история:  https://journals.uni-vt.bg/getarticle.aspx?aid=6820&type=.pdf   Най-ранните учебници по история са Царственика и книгата на Сапунов. И двете са издадени през 1844.  Ето какво казва авторът за книгата на Сапунов:

"Книгата е издадена благодарение на спомоществуватели, чийто списък е поместен най-отзад и обхваща 65 ч. Според Д.Цанев от списъка е видно, че над 2000 броя са предварително поръчани за разпространение в България, като посочва: Сливен, Карнобат, Габрово, Търново, Ст. Загора, Самоков и др"

Според мен и тук се повтаря модела както при Наскович.  Най-вероятно тези които са помогнали за издаването и предварително са платили за книгата са познавали работата на Раич/Наскович  и просто са поръчали превод. Тук е по-интересно защо на славяно-български, а не новобългарски, но това е друга тема.  Ето какво казва още Димитров за тази книга:

"Книгата е съставна част от училищни сбирки, лични библиотеки на видни възрожденци и дълго време е основен учебник по българска история, като по този начин оказва сериозно влияние върху утвърждаването на българската национална идентичност."

Що се отнася до времето преди 1844 фактът, че „История славеноболгарског народа“ на Наскович е преиздавана три пъти показва, че е имало търсене. Доколкото това е само история на България (без тази на сърбите и хърватите от оригинала на Раич) с голяма доза вероятност може да се каже, че са я купували българи. 

  • Харесва ми! 1
  • Благодаря! 1
  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, Atom said:

Това знание не достига българските среди: през 1858 Георги Раковски споменава автора в едно писмо като „някой йеромонах Паисий

Същата авторка в противоречие

Цитирай

Вдъхновен от работата на Паисий и духа на времето си, революционерът Георги Раковски (1821–1867) организира чета (група) на българите в Сърбия и преминава в българските земи, в опит да ги освободи със сила.

Намирам, че популяризирането на дисертацията на Сампимон е наистина новост и стремеж за нов дискурс за българското възраждане, подет от Либерален преглед. Дали ще се окаже повратна точка, ще видим. Намирам я за не- до- там задълбочена и допускаща противоречия. Идеята да се разсъждава за Възраждането чрез учебниците ми харесва, но все пак големите идеи не се зараждат в класните стаи, а малко по- късно.

С интерес ще дочета материала. Разбирам и съдържанието на въпроса- А къде е народът?, този, който учи по учебниците на Наскович/Нескович/Нешкович или Сапунов? Въпреки това, ще се отнеса резервирано. От учениците в моя клас, почти никой не се задълбочи в изучаваната история. Народното образование дава основа, но издигнатите умове и характери влияят върху основата. Риторичен въпрос: От тези, които около Десети промениха посоката на наклона си, колко са учили по социалистическите учебници?  :)  

Лидерите (водачите) определят насоката. Преди време имаше въпрос защо като норма в българския, през Възраждането не се наложи западния говор (или сръбския на Раич- шегичка). Моят отговор беше, че когато Славейков с търновския си говор, от сред Цариград беше четен по цялата страна, Григор Пърличев пише Сердарят на гръцки.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 20 часа, Кимон Георгиев said:

Поне според титана на мисълта, вездесъщия Горо Петков ! (имаше един от Мортал Комбат, дето се казваше "Горо")


 

А Фушенцето, като един "титан" на мисълта ме върна в  3-ти клас с тия спомени за Мортал Комбат, и тогава дечицата, толкова им стигаше акълецът, та само за тоя Горо се сещаха.Какво да правиш, толкова им беше и на тях капацитета. ;) 

Редактирано от Горо Петков
  • Потребител
Публикува
Преди 21 часа, skiahtro said:

Пропуснал си второто и третото ми изречение, които са показателни за теб! ...Накратко, въздух под налягане, излизащ громко, с характерен звук и с характерна миризма...

Имаш непреодолимо влечение към дупки и метан? Явно си вомбат!

  • Харесва ми! 1
Публикува
Преди 1 час, Горо Петков said:

А Фушенцето, като един "титан" на мисълта ме върна в  3-ти клас с тия спомени за Мортал Комбат, и тогава дечицата, толкова им стигаше акълецът, та само за тоя Горо се сещаха.Какво да правиш, толкова им беше и на тях капацитета. ;) 

Не, бе... Не само за "Мортал Комбат". Сещам се и за песента "Хубави си моя Горо!"
То изобщо името "Горо" е мега популярно у нас. Направо си е като Иван, Георги и Петър...
Аз и кучето си не бих кръстил така, между другото. Ама иначе е оригинално...

Публикува (edited)

1.thumb.jpg.72818e5f5bd2974501b2ec15142d9f52.jpg

 

Мръсните скапани комунистически престъпници от най-голямото зло на планетата - Русия кара демократичната и миролюбива САЩ, която единственото, което ни мисли е доброто да предприеме мерки. Как звучи само... "независими" медии и "Програмата ще засили устойчивостта на журналистите срещу руската дезинформация и манипулация"... Демокрация, бате ! Много банани, тоблерони... и "независими медии". ;))))

Редактирано от Кимон Георгиев
Публикува (edited)
Преди 3 часа, Горо Петков said:

Имаш непреодолимо влечение към дупки и метан? Явно си вомбат!

Всъщност имам повишена чувствителност. В състояние съм да посоча с много голяма точност, такава дупка с пръст веднага...😉

Преди 2 часа, Кимон Георгиев said:

Не, бе... Не само за "Мортал Комбат". Сещам се и за песента "Хубави си моя Горо!"
То изобщо името "Горо" е мега популярно у нас. Направо си е като Иван, Георги и Петър...
Аз и кучето си не бих кръстил така, между другото. Ама иначе е оригинално...

То оригиналното е "Гюро" и идва от "Умник Гюро".

 

Редактирано от skiahtro
Публикува
Преди 7 минути, skiahtro said:

То оригиналното е "Гюро" и идва от "Умник Гюро".

Естествено, как... Никога не съм се съмнявал. Той определено е от "умните" тук ! ;)

Публикува (edited)
Преди 10 минути, Кимон Георгиев said:

Естествено, как... Никога не съм се съмнявал. Той определено е от "умните" тук ! ;)

Става въпрос, че не е от Морталкомбат, а от друга повретна точка.

Появила се мечка стръвница, та изпояла момите по кладенците, бабите по огнищата, старците по механите, децата по улиците. Никой се не наел мечката да убие, селото от зло да отърве.

Наел се умник Гюро с умници юнаци. Повел ги Гюро по гора зелена, по върхища и долища, повел ги, заклел ги — мечката да хванат, жива или мъртва в село да я докарат.

Ходили, скитали, падали, ставали — мечата дупка стигнали.

Зарадвали се умник Гюро с умници юнаци.

— Ей те тебе, мецано Тодоро — викнал Гюро, — излез да се поборим!

Заревала мечка стръвница в дупка хладница. Реве и не излиза.

— Чакай, ще те науча! — викнал умник Гюро, па рекъл на своите умници другари: — Вържете ме през кръста с яки въжета, па ме пуснете в мечата дупка, мечка стръвница жива за ушите да изтегля.

Умници юнаци вързали умник Гюро и го в мечата дупка пуснали.

Лапнала мецана Тодора умната глава на Гюро и заревала.

— Аа, улови я! Дръж, Гюро! — завикали умниците и задърпали въжето.

Те дърпат навънка, мечка дърпа навътре. Мечка дърпа навътре, те дърпат навънка!

По едно време — що да видиш! Извлекли умник Гюро без глава…

Чудом се чудят умници юнаци.

— Бре, де му на Гюро главата?

— Ама той имаше ли глава?

— Мисля, че имаше.

— Па аз мисля, че нямаше.

— Имаше.

— Нямаше.

Скарали се умници юнаци и не могат да решат — имал ли умник Гюро глава, или нямал! И отишли да питат булка Гюровица. Почукали, потропали на вратата:

— Излез, излез, булка Гюровице, да ни кажеш — имаше ли Гюро глава, или нямаше!

Излязла булка Гюровица, почесала се, помислила, па рекла:

— Не знам!

— Ка-ще да не знаеш? Помисли си!…

— Е, знам ли… За Великден Гюро си капа купува, та трябва да е имал глава.

Редактирано от skiahtro
Публикува
Преди 2 минути, skiahtro said:

Става въпрос, че не е от Морталкомбат, а от друга повретна точка.

Появила се мечка стръвница, та изпояла момите по кладенците, бабите по огнищата, старците по механите, децата по улиците. Никой се не наел мечката да убие, селото от зло да отърве.

Наел се умник Гюро с умници юнаци. Повел ги Гюро по гора зелена, по върхища и долища, повел ги, заклел ги — мечката да хванат, жива или мъртва в село да я докарат.

Ходили, скитали, падали, ставали — мечата дупка стигнали.

Зарадвали се умник Гюро с умници юнаци.

— Ей те тебе, мецано Тодоро — викнал Гюро, — излез да се поборим!

Заревала мечка стръвница в дупка хладница. Реве и не излиза.

— Чакай, ще те науча! — викнал умник Гюро, па рекъл на своите умници другари: — Вържете ме през кръста с яки въжета, па ме пуснете в мечата дупка, мечка стръвница жива за ушите да изтегля.

Умници юнаци вързали умник Гюро и го в мечата дупка пуснали.

Лапнала мецана Тодора умната глава на Гюро и заревала.

— Аа, улови я! Дръж, Гюро! — завикали умниците и задърпали въжето.

Те дърпат навънка, мечка дърпа навътре. Мечка дърпа навътре, те дърпат навънка!

По едно време — що да видиш! Извлекли умник Гюро без глава…

Чудом се чудят умници юнаци.

— Бре, де му на Гюро главата?

— Ама той имаше ли глава?

— Мисля, че имаше.

— Па аз мисля, че нямаше.

— Имаше.

— Нямаше.

Скарали се умници юнаци и не могат да решат — имал ли умник Гюро глава, или нямал! И отишли да питат булка Гюровица. Почукали, потропали на вратата:

— Излез, излез, булка Гюровице, да ни кажеш — имаше ли Гюро глава, или нямаше!

Излязла булка Гюровица, почесала се, помислила, па рекла:

— Не знам!

— Ка-ще да не знаеш? Помисли си!…

— Е, знам ли… За Великден Гюро си капа купува, та трябва да е имал глава.

Пич, това за "Мортал Комбат" беше сарказъм. Изобщо не ме интересува откъде му идва името. Момчето е сред "болнавите" тук... Пише, колкото да не заспи. Нямам никакви проблеми, човек да си отстоява позицията. Ама не и да плещи очеизбождащи глупости...

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 6 часа, Втори след княза said:

Лидерите (водачите) определят насоката.

Вярно е.  Загледан обаче в някакви имена ти пропускаш процеса, а изграждането на нацията е процес. Да разгледаме първия период - избистряне на националната концепция. 
1. Каква е обстановката през първата четвърт на 19-ти век в ОИ? В началото на века бушуват кърджалийските времена. Грабежи, своеволия, безправие, местните аяни заграбват властта по места.
2. Какво представлява по това време българското общество? - Няма българско общество. Българите принадлежат към християнската общност и определящо за тях е религията, а не етноса.
3. Кои са лидерите на християнската общност? Лидерите са обединени от гръцкия език и православието. Тук влизат епископата, търговци, интелектуалци. Етносът няма значение. Преобладават хората с гръцки произход, но има и достатъчно българи, власи, албанци, сърби, които условно и само от днешна гледна точка може да наречем гръкомани.

До началото на размириците лидерите на православната общност общо-взето са доволни. Разбира се има блянове за това или онова, но общото положение е благоприятно за тях.  Размириците и грабежите плюс случващото се в Европа - френската революция и Наполеоновите войни обаче пораждат недоволство. Една част от православният елит иска промяна по френски образец: свобода, права, равенство.  Другите искат просто да се възстанови реда и да се спре с грабежите и своеволията. 

Повратната точка за първия етап е гръцкото национално движение и гръцката революция. Православния елит се разцепва на две. Едните искат промяна и излагат исканията на френската революция, другите искат просто ред и връщане на старите порядки. Тези които искат промяна започват да се определят като елини, а консерваторите остават ромеи. 

Какво става с членовете на елита от български произход? Консерваторите много, много не умуват. Те  си останат ромеи и искат да се сложи ред.. Тези които искат промяна обаче са объркани и трябва да направят избор. Някои стават елини, други не могат да приемат подобно нещо и търсят друга идентичност. Именно тук започва да играе роля славянската идея за принадлежност на българите  към славянските народи. 

С други думи индивидите и лидерите са важни, но не трябва да се пропуска процеса. Пропусне ли се нещата увисват във въздуха и разказът става фалшив.

В този контекст стават ясни подбудите на търговците спонсорирали изданията на книгата на Наскович. Разбира се изграждането на нацията е процес и на него трябва да се гледа от тази гледна точка. Един направил едно, друг друго, трети нещо различно. При изграждането на българската нация промяната обхваща първо елита и към края на 20-те има достатъчно гръкомани които се осъзнават като българи, а не ромеи, елини или нещо друго. Те от своя страна започват да спонсорират и подпомагат други хора и така се създава българска интелигенция. Тя пък от своя страна започва агитация сред народа и така докато процесът стане масов и обхване по-голямата част от българите. 

Разбира се като казвам, че първи етап добива зрялост през 20-те години това не означава, че всички гръкомани се осъзнават и стават българи. Не, някои от хората с български произход си остават с мислене на ромеи. Други са разколебани, но все още се лутат. Трети друго. Важното, че през 20-те пробивът е направен и има достатъчно хора в елита, които да продължат процеса. 

Редактирано от Atom
  • Харесва ми! 1
  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Atom said:

Загледан обаче в някакви имена ти пропускаш процеса

Тежнението ми е към това, процесът да бъде характеризиран от факти/моменти. Прим.
"Размириците и грабежите плюс случващото се в Европа - френската революция и Наполеоновите войни обаче пораждат недоволство." Този процес трябва да се маркира от събития- "На ... в с. ... има бунт". "На ... в с ... в кръчмата попът казал на даскала "Бал съм му я на владиката, искам като във Франция" :) или поне от статистика (20 хаотични бунта) Моментите на процеса трябва да са ясни за да може тезата да бъде критуема. Иначе е доста аксиоматично това, как Наполеоновите войни пораждат недоволство. Де е връзката? Да не би недоволството да е от съвсем друго- от неработещите банкомати? :) 

При свободно време, препоръчвам да погледнеш книгата "Хаджи Баба от Исфахан": 19 в. Европа- напредък. В Персия, застой. Не знаят нищо за Европа, гордеят се с империята си, тя има достатъчно проблеми за да се оглеждат. Ами, ако така е и в Котел, Самоков, Охрид? Казваме, че не е, но без факти/личности, нещата са поетични. Ето, написа за учебниците и аз се съгласих. Факт! Пишеш, че френската революция, а не състоянието на икономиката довели до недоволство, не се съгласявам. Нали трябва да има връзка!?

По този повод се сетих, как холандската авторка смята клонът на възраждането Паисий- Софроний за прекъснат, а не отчита, че на 13 г. възраст Славейков преписва Историята (факт) и съзнава величието на Софроний (така пише до Алеко Богориди). Като свържем и Славейков с Българския Великден (неспоменат в дисертацията поне засега) и с руския консул, стигаме по права линия до Освобождението.  

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 47 минути, Втори след княза said:

"Размириците и грабежите плюс случващото се в Европа - френската революция и Наполеоновите войни обаче пораждат недоволство." Този процес трябва да се маркира от събития- "На ... в с. ... има бунт". "На ... в с ... в кръчмата попът казал на даскала "Бал съм му я на владиката, искам като във Франция" :) или поне от статистика (20 хаотични бунта) Моментите на процеса трябва да са ясни за да може тезата да бъде критуема.

Има достатъчно материали за разцепването на ромейската общност, за гръцките национални движения и за разликите в политическите виждания на елини и ромеи. Това, че българската историография не обръща внимание на тези неща си е неин проблем.  Българската нация се заражда от недрата на рум-миллета. Това поне мисля, че не може да го отречеш.  По някаква неясна за мен причина обаче това се пренебрегва и просто се замита под килима. Според теб процесите в рум-миллета изобщо не засягат българите. Търсиш елит и лидери. Целият ни ранен елит идва от там. Той е образован на гръцки и ползва гръцки, но това е без значение.

Виж примера с Берон. Той приема новите идеи и не може вече да е ромей. Ромейската идентичност се свързва със старото. Не може да приеме обаче и елинската идентичност, защото чувства и знае, че не е елин.  В лутането си се е определил като "трак от Елада". От една страна тази декларация демонстрира отхвърляне на ромейската политическа концепция и приемането на  елинската. От друга страна по този начин той декларира, че все пак не е елин и .... издава Рибния Буквар.  Или виж биографията на Иван Селимски.  И той е от тези среди. За обратната страна на медала виж мнението на Славейков за пловдивските гръкомани, че "не търсят гърци, а ромеи да бъдат"

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, Atom said:

Българската нация се заражда от недрата на рум-миллета.

Нека помисля малко. Имам възражения, които ме спират от незабавно съгласие. Първо- турците са съзнавали, че превземайки България, а после Константинопол, че това са два различни народа. Второ- гърците, в желанието си да бъдат приемани за ромеи са отблъсквали вулгарните. :) . Трето, не зная на какъв език са били водени църковните служби, но ако е на български, то това е съхранение на езика, а от там чувството за различие с гърците. Фактът, че макар и трудно, текстове от Второто българско царство са разбираеми от случаен човек и днес, показва, че езикът не се заражда отново, не е от ромейски, а е траен народностен белег. (Чъртами и резками, погани сущи е толкова лесно за разбиране въпреки дистанцията от време)

Не зная и дали турците са се отнасяли към цялата рая еднакво. Наследниците на Рум и на Армения, предполагам са имали някакъв друг статус, съответно и свои застъпници. Като казват "Оплачи се на арменския поп", ни казват "Вие не сте като нас". Ако да би турците се отнасяли към рум милиета еднакво, тогава и у нас щеше да има такова самочувствие, но смятам, че българите се гърчеят за да излязат от тежкия си статус и се домогнат до рум- милиета. 

Трябва да се обмисли. Иска "технологично време" :) 

⏸️

Редактирано от Втори след княза
Публикува (edited)

 

Преди 1 час, Втори след княза said:

Нека помисля малко. Имам възражения, които ме спират от незабавно съгласие. Първо- турците са съзнавали, че превземайки България, а после Константинопол, че това са два различни народа.

Нямало е такова осъзнаване. По-скоро осъзнаването е било на ниво, да го наречем толерантно казано "провинциалисти-граждани"! Турците никъде не споменават за "българи" векове!

Преди 1 час, Втори след княза said:

Второ- гърците, в желанието си да бъдат приемани за ромеи са отблъсквали вулгарните. :)

Не гърците, а всички дето са имали нещо повече в главата, няма как да са тачили простотията! 

Преди 1 час, Втори след княза said:

Трето, не зная на какъв език са били водени църковните служби, но ако е на български, то това е съхранение на езика, а от там чувството за различие с гърците.

Разликите идват с Паисий и са в следствие изцяло на руската имперска политика.

Преди 1 час, Втори след княза said:

Не зная и дали турците са се отнасяли към цялата рая еднакво.

Не не са се отнасяли еднакво. Тези които са имали по-голям и значим принос за империята, са се ползвали от специални облаги и права.

----------------------

Колкото до гръцката революция, тя започва като социално явление, но като такова заплашва Европа и предизвиква страх. Постепено прераства в национално освободително движение, което е приемливо и предизвиква ответния отзвук.

Редактирано от skiahtro
  • Потребител
Публикува
Преди 1 минута, skiahtro said:

Разликите идват с Паисий и са в следствие изцяло на руската имперска политика.

Ти да не си оформен изцяло от българското образование та търсиш външна причинност?  Рум-миллета се цепи и разпада изцяло по вътрешни причини, а не заради външни. Да твърдиш обратното е все едно да кажеш, че ОИ се разпада заради реформите наложени от запада или заради Русия или заради Англия или заради някаква друга глупост. Да, има влияния - френски, руски и още каквито си искаш. Дедите ни не са живели на изолирана планета.  Основната причина обаче си остава вътрешна. Просто  ромейската общност не е могла да се приспособи и времето и е свършило. 

 

Guest
Тази тема е заключена!

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!