Отиди на
Форум "Наука"

Ракета Фалкън 9: полет към Луната, мисии "Хакуто-Р" и "Лунар Флашлайт". Старт 11 декември 2022 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изпрати към Луната мисия на НАСА и частна японска мисия!

2022-11-dec-launch-1024x628.png Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

11 декември 2022 г. 10:45 ч.

Светослав Александров. Тази сутрин в 09:38 ч. българско време американската космическа компания СпейсЕкс изстреля към Луната ракета “Фалкън 9”. На борда на ракетата се намираха две мисии: мисията на НАСА “Лунар Флашлайт” и мисията на японския стартъп АйСпейс “Хакуто-Р”. Това е четвъртият полет до Луната през 2022 г. след стартовете на “Кепстоун”, “Данури” и “Артемис 1”!

Стартъпът АйСпейс някога участваше в състезанието Lunar XPRIZE на Google. Нито един от екипите, които се съревноваваха, не успяха да изстрелят лунна мисия навреме, но резултатът е, че по този начин бе създадено лунно частно предприемачество. Израелският стартъп Берешийт пръв успя да изпрати мисия към Луната през 2019 г., отново с ракета на СпейсЕкс – мисията тогава постигна много успехи, в това число тя се превърна в първата частна мисия, достигнала до окололунна орбита. Но за съжаление кацането ѝ се провали. Сега “Хакуто-Р” има шанс да се превърне в първата частна мисия, кацнала на Луната. Спускането в района на кратера Атлас е планирано за април 2023 година.

Макар и ръководена от АйСпейс, “Хакуто-Р” е истинска международна мисия. Освен че бе изстреляна с ракета на САЩ, а самият стартъп е японски, космическият апарат беше сглобен в съоръженията на европейското предприятие Арианагруп в Ламполдхаузен, Германия. Нещо повече – за радиокомуникацията със Земята мисията ще разчита на антените за далечна свръзка на Европейската космическа агенция (ЕКА), разположени във Френска Гвиана, Австралия, Аржентина и Великобритания.

На борда на спускаемия апарат е прикачен и първият луноход на Обединените арабски емирства (ОАЕ) – “Рашид”. Луноходът тежи само 10 килограма и е построен от инженерите на центъра Мохамед бин Рашид. Очаква се да се придвижва на лунната повърхност в продължение на един лунен ден (т.е. 14 земни дни).

Втората мисия, която излетя днес с ракетата “Фалкън 9”, е тази на НАСА “Лунар Флашлайт”. По подобие на новопристигналата в окололунна орбита мисия “Кепстоун” тя също е изградена по стандарта CubeSat (от шест стандартизирани единици) и също като нея ще работи в т.нар. почти праволинейна ореолна орбита. Задачата на “Лунар Флашлайт” е да изучава разпределението и състава на водния лед на Луната. Любопитен факт е, че тази мисия първоначално трябваше да лети на борда на ракетата “Спейс Лонч Систъм” като вторичен полезен товар на “Артемис 1”, но не успя да се справи с крайния срок. Общо десет вторични мисии изпълниха срока и бяха изстреляни с “Артемис 1”. Една част от тези мисии са успешни – напр. лунната мисия на Италия “АргоМуун”, лунната мисия на япония “Икуълиъс”, междупланетната биологична мисия на НАСА “Биосентинел”. Друга част обаче претърпяха аварии – напр. мисията на японския мини спускаем апарат “Омотенаши” и на слънчевата платноходка на НАСА “НИА Скаут”, която трябваше да посети астероид. Счита се, че част от проблемите на тези вторични мисии са свързани с дългия престой на Земята вследствие на многократните отлагания на “Артемис 1”, които не позволиха презареждането на техните батерии.

“Но ние сме в по-добро положение, защото сме си презаредили батериите и не сме киснали на площадката цяла година”, съобщава Барбара Коен, ръководител на “Лунар Флашлайт”. Така че екипът на тази мисия на НАСА определено се чувства по-спокоен, че успя да намери алтернатива на “Артемис 1” и получи възможност да лети с по-гъвкавата и рядко отлагана “Фалкън 9”.

Днешният полет бе 56-ти за СпейсЕкс през 2022 година. За нуждите на изстрелването бе използвана ракета с рециклирана първа степен, летяла на четири предходни мисии. Сегашният пети старт отново бе безпроблемен за степента и осем минути след старта тя извърши меко кацане върху наземната площадка “LZ-1”. Отделянето на “Хакуто-Р” от втората степен бе проведено на 46-тата минута от началото на полета, а на “Лунар Флашлайт” – на 53-тата минута.

Видеозапис от изстрелването:

Видеозапис

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/11/spacex-hakuto-r-launch/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Хакуто-Р и Лунар Флашлайт се свързаха със Земята след успешното си изстрелване

lunar-flashlight-1024x577.jpg На илюстрацията: “Лунар Флашлайт” изучава водния лед на Луната. Photo credit : NASA

11 декември 2022 г. 16:00 ч.

Светослав Александров. След като днес американската компания СпейсЕкс успешно изстреля мисията на НАСА “Лунар Флашлайт” и тази на японския стартъп АйСпейс “Хакуто-Р”, вече имаме потвърждение, че и двете мисии са излъчили радиосигнали и са се свързали със Земята.

Първо НАСА съобщи, че е получен радиосигнал от “Лунар Флашлайт”. Агенцията ни информира, че мисията комуникира със Земята нормално и бордовите системи работят според очакванията.

След това ръководството на АйСпейс в Нихонбаши, Токио, публикува информация, че със спускаемия апарат “Хакуто-Р” е установена стабилна радиовръзка. Понастоящем екипът се опитва да стабилизира височината му, както и да подсигури, че слънчевите панели генерират достатъчно електроенергия за бордовите прибори.

Стискаме палци и на двете мисии!

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/11/hakuto-r-lunar-flashlight-radiocontact/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Хакуто-Р постигна стабилна ориентация на път към Луната

2022-hakuto-r-deployed.jpg На кадъра: космическият апарат “Хакуто-Р” след освобождаването от ракетата-носител “Фалкън 9”. Photo credit : ISpace

12 декември 2022 г. 11:15 ч.

Светослав Александров. Ден след своето успешно изстрелване посредством американска ракета-носител на СпейсЕкс “Фалкън 9”, космическият апарат на японския стартъп АйСпейс “Хакуто-Р” изпълни следващата критично важна стъпка – стабилна ориентация в космическото пространство. Също така АйСпейс потвърждава, че апаратът генерира достатъчно електроенергия и няма повреди на основните му системи.

За тази мисия АйСпейс са определили, че трябва да преминат общо 10 крайъгълни камъка – т.е. критерия за успех. Първите два критерия – подготовка за изстрелване и успешно изстрелване са изпълнени, а сега след стабилизирането на апарата е на път да бъде изпълнен и третият критерий. Тъй като това е първа мисия, винаги има шанс за аномалия – затова резултатите от полета ще бъдат преценявани според тези критерии и ще бъдат внедрени при следващите мисии, които ще се разработят до 2025-та година. “Мисия 2” и “Мисия 3” на АйСпейс ще са част от програмата на НАСА “Артемис”, като фирмата има офиси и в САЩ.

Кацането на “Хакуто-Р” в района на кратера Атлас е планирано за април 2023-та година.

Източник: iSpace

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/12/hakuto-r-stable-orientation/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Новата мисия на НАСА Лунар Флашлайт е на път към Луната: ето как да я следите на живо!

Lunar-Flashlight-1.jpg Лунар Флашлайт. Image credit : NASA

12 ноември 2022 г. 11:30 ч.

Светослав Александров. Космическата мисия на НАСА “Артемис 1” приключи вчера успешно, но вчера също така ракета “Фалкън 9” на СпейсЕкс изпрати на път към Луната нова американска мисия “Лунар Флашлайт”, която ще търси залежи от воден лед в района на Южния полюс на естествения ни спътник.

“Това беше красиво изстрелване”, съобщи Джон Бейкър от екипа на мисията към Лабораторията за реактивно движение на НАСА. “Целият екип се вълнува от това как този малък космически апарат ще може да прави наука до няколко месеца”.

За да можете да следите пътешествието на “Лунар Флашлайт” на живо, използвайте приложението Eyes of the Solar System на НАСА.

“Веднага щом “Лунар Флашлайт” достигна космоса, Eyes започна да я проследява, както и ще го прави през цялата научна мисия”, съобщава Джейсън Крег от Лабораторията за реактивно движение. “Системата използва истински данни за траекторията на мисията, така че докато тя е в ход, вие ще можете да наблюдавате точно къде се намира”.

“Лунар Флашлайт” ще влезе в т.нар. почти праволинейна ореолна орбита около Луната. Досега само един космически апарат е работил в такава орбита – “Кепстоун” на НАСА, който я достигна в средата на ноември. Когато “Лунар Флашлайт” влезе във въпросната орбита, мисията ще разчита на специален рефлектометър, екипиран с четири лазера, които излъчват инфрачервена светлина при такава дължина на вълната, която лесно се абсорбира от водния лед. Колкото по-голяма е абсорбцията, толкова повече воден лед има на Луната”.

Също така космическият апарат използва нов тип екологично чисто, “зелено” гориво, за разлика от конвенционалния и силно отровен хидразин. Горивото вече е било тествано на предходна мисия в околоземна орбита, а сега за пръв път ще се приложи и за пътешествие до Луната.

Източник: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/12/lunar-flashlight-on-way-to-moon/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Хакуто-Р засне първата си снимка на Земята на път към Луната

Hakuto-R-earth-1024x540.jpg Снимка на Земята, заснета от “Хакуто-Р”. Photo credit : ispace

13 декември 2022 г. 10:00 ч.

Светослав Александров. Космическата мисия “Хакуто-Р” на японския стартъп АйСпейс засне за пръв път Земята на път към Луната! Фотографията бе получена около 19 часа след разделянето на апарата от горната степен на ракетата-носител на СпейсЕкс “Фалкън 9”.

Долу вдясно на снимката се намира плоча, на която са изобразени логата на партньорите на мисията: Japan Airlines (JAL), Mitsui Sumitomo Insurance Co., Ltd., NGK SPARK PLUG CO., LTD., CITIZEN WATCH, Suzuki, Sumitomo Corporation, Takasago Thermal Engineering Co., Ltd., The SMBC Group, Sky, Tokyo Broadcasting System Holdings, Inc., The Asahi Shimbun и Shogakkan.

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/13/hakuto-r-first-earth-photo/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Хакуто-Р за пръв път коригира курса си към Луната!

hakuto-r-lander.jpg Спускаемият апарат “Хакуто-Р” – илюстрация. Image credit : ispace

15 декември 2022 г. 14:00 ч.

Светослав Александров. Мисията “Хакуто-Р” на японския стартъп АйСпейс изпълни днес една от най-важните стъпки след изстрелването си – първата корекция на курса към Луната посредством собствените си двигатели.

Без добра работа на двигателната система, както и на свързаните с нея навигационна система и система за контрол на ориентацията, няма как “Хакуто-Р” да влезе в орбита около Луната през април 2023 г., нито да кацне в района на кратера Атлас. Ето защо днешното постижение бе толкова значимо!

Напомням на читателите, че мисията бе изстреляна на 11-ти декември с американска ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”.

Фирмата АйСпейс притежава офиси в Япония, Люксембург и САЩ и е наела над 200 работници. На нея е връчен договор от НАСА за превоз на полезни товари в рамките на програмата за завръщане на човек на Луната “Артемис”. АйСпейс е избрана и от Европейската космическа агенция (ЕКА) да участва в научния екип на Проспект – програма за извличането на вода от лунната повърхност.

Източник: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2022/12/15/hakuto-r-first-maneuver/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Лунната мисия Хакуто-Р отбеляза един месец работа в космоса

hakuto-r-lander.jpg На илюстрацията: спускаемият апарат “Хакуто-Р”. Photo credit : ispace

11 януари 2023 г. 16:55 ч.

Светослав Александров. Днес се навършва точно един месец, откакто СпейсЕкс изстреля успешно комерсиалната мисия “Хакуто-Р” към Луната. По този повод айспейс, предприятието-производител на лунния модул, обяви, че е изпълнена петата важна стъпка от общо десет стъпки към цялостния успех на мисията – а именно безпроблемна работа на “Хакуто-Р” в открития космос в продължение на месец.

След изстрелването на мисията на 11-ти декември, “Хакуто-Р” запали самостоятелно двигателите и коригира курса си към Луната за пръв път на 15-ти декември и след това за втори път на 2-ри януари. Изпълнението на тези операции е съществено постижение и то дава увереност на айспейс, че “Хакуто-Р” ще пристигне в орбита, а впоследствие и на повърхността на Луната през месец април.

Напомням на читателите, че айспейс е глобална лунна изследователска компания, която се специализира в строежа на лунни спускаеми апарати и луноходи. Основната ѝ задача е да осигури чести и евтини транспортни полети до Луната. Понастоящем фирмата има офиси в Япония, Люксембург и САЩ с над 200 служители. Американската структура на айспейс е част от екип, ръководен от Дрейпър, който е получил договор от НАСА за кацане на обратната страна на Луната до 2025 година. Айспейс също така има сключени договори с НАСА за събиране на лунни проби, а европейската структура на айспейс е част от програмата на ЕКА “Проспект” за извличането на вода от лунния грунд.

Източник: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2023/01/11/hakuto-r-one-month-space/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки
Lunar-Flashlight-1-850x479.jpg

НАСА диагностицира новата зелена горивна система на лунната мисия Лунар Флашлайт

Lunar-Flashlight-1.jpg На илюстрацията: космическата мисия “Лунар Флашлайт”. Image credit : NASA

13 януари 2023 г. 07:00 ч.

Светослав Александров. Най-новата микроспътникова лунна мисия на НАСА “Лунар Флашлайт” бе изстреляна на 11 декември с ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. Към настоящия момент космическият апарат е в добро състояние и комуникира със Земята, но специалистите диагностицират отклонение от работата на новата, иновативна “зелена” горивна система, която използва нетоксично гориво в сравнение с класическите горивни системи, разчитащи на отровния хидразин.

Оказва се, че има спад в работата на три от четирите двигателя. Екипът на мисията е установил това на третия ден след изстрелването. Благодарение на наземните изпитания се е стигнало до заключението, че има запушване на горивните тръбопроводи.

Планира се скоро горивната система да се използва по-интензивно и е възможно това да изчисти отломъка. В случай че това не се случи, екипът е начертал алтернативен план, който ще позволи на “Лунар Флашлайт” да пристигне в орбита около Луната. Започвайки от началото на февруари космическият апарат ще трябва да изпълнява маневри всеки ден.

Ако всичко мине по план, “Лунар Флашлайт” ще се превърне във втората мисия на НАСА след “Кепстоун”, която ще навлезе в т.нар. почти праволинейна ореолна окололунна орбита. Оттам мисията ще търси воден лед в сенчестите райони на лунната повърхност.

Останалите системи на “Лунар Флашлайт” работят удовлетворително, в това число досега неизползваният компютър “Сфинкс”, разработен от Лабораторията за реактивно движение на НАСА. Този компютър е издръжлив на радиация и е достатъчно компактен, за да може да се използва на микроспътникови мисии, каквато е “Лунар Флашлайт”.

Източник: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2023/01/13/nasa-diagnosing-lunar-flashlight-fuel-system/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Заради проблемите с горивната система: НАСА избра нова орбита за Лунар Флашлайт

Lunar-Flashlight-1.jpg На илюстрацията: “Лунар Флашлайт”. Image credit : NASA

9 февруари 2023 г. 12:30 ч.

Светослав Александров. Нещата не се развиват оптимално за новата микроспътникова лунна мисия на НАСА “Лунар Флашлайт”. Както писах по-рано, скоро след изстрелването през декември настъпиха отклонения от работата на иновативната, никога неизползвана досега в космически условия “зелена” горивна система. Като резултат екипите на мисията се отказват от навлизането в почти праволинейната ореолна орбита около Луната и вместо това ще позиционират мисията във висока околоземна орбита, която ще позволи чести облитания на лунния Южен полюс. Така “Лунар Флашлайт” ще може да изпълни научната си програма.

Напомням на читателите, че беше отчетен спад в тягата на три от общо четирите двигателя на “Лунар Флашлайт”. Ето защо специалистите на Лабораторията за реактивно движение към НАСА реши да изпробва дали е възможно да се достигне окололунна орбита само с един работещ двигател. За тази цел бяха проведени тестови маневри – първо космическият апарат беше завъртян и сега скоростта на околоосното му въртене е 6 градуса в секунда или една обиколка за минута. След това двигателят бе запалван неколкократно, за да може екипът да се подсигури, че поддържа правилната ориентация на “Лунар Флашлайт”. Имаше потенциал тези маневри да са достатъчни за достигането на окололунната орбита.

Скоро след това беше отчетен спад в работата дори на оставащия двигател. Ето защо специалистите избраха да позиционират “Лунар Флашлайт” в нова, висока околоземна орбита, която ще позволи чести облитания на Южния полюс на Луната. За тази цел ще се използва каквато и тяга да е останала на горивната система. Маневрите за тази цел ще започнат днес и ако са успешни, първото посещение на лунния Южен полюс е насрочено за юни.

Макар че развоят е разочароващ, ако новият план проработи, “Лунар Флашлайт” ще успее да изпълни научната си програма. Всички останали системи на борда са в работоспособно състояние, а наскоро екипите изпробваха научния прибор – лазерния рефлектометър. Именно с негова помощ ще се търси лед в сенчестите кратери на Луната.

“Лунар Флашлайт” е евтина мисия на НАСА, разработена за сума от под $30 милиона, на базата на стандарта CubeSat. Чрез подобни микроспътникови технологии могат да се тестват нови системи, като например “зелената” горивна система, използваща екологично чисти горива в сравнение с конвенционалния хидразин. Но тъй като този тип мисии са бюджетни, те често се повреждат. Положителното е, че тези повреди няма по никакъв начин да застрашат напредъка на НАСА и завръщането на човек на Луната, които разчитат на конвенционални, изпробвани горивни системи, утвърдени ракетни технологии и космически кораби.

Източник: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2023/02/09/nasa-lunar-flashlight-new-orbit/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частната лунна мисия Хакуто-Р изпрати нова снимка на Земята от далечния космос

hakuto-r-earth-1024x540.jpeg Снимка на Земята, заснета от борда на “Хакуто-Р”. Розовият сегмент долу вляво е отражение от многослойната изолация на космическия апарат. Photo credit : ispace

13 февруари 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Наземното ръководство в Токио, Япония, получи нова снимка на Земята от частната мисия “Хакуто-Р”, която понастоящем пътува към Луната! Екипът разказа и за плановете си да фотографира скоро естествения ни спътник.

Според информацията, публикувана в официалния Туитър акаунт на айспейс (компанията, създала “Хакуто-Р”), снимката е била получена още през декември, около четири минути след разделянето на космическия апарат от американската ракета-носител “Фалкън 9”. Въпреки това изглежда, че фотографията е получена на Земята едва наскоро. Ръководството на полета пояснява, че колкото по-далече е спускаемият апарат от Земята, толкова повече време отнема да бъдат получени снимките с висока разделителна способност. Освен това времето, когато снимките могат да бъдат получени, зависи от наличните възможности за комуникация и от план-графика на мисията (в случая когато екипът не е зает с критично важните задачи по поддръжката на работоспособността).

Иначе всичко към този момент на борда на “Хакуто-Р” е нормално. На 2-ри февруари беше изпълнена поредната корекция на полета. На 10-ти февруари спускаемият апарат бе на 1.2 милиона километра от Земята. Спускаемият апарат се завръща към системата Земя-Луна, като пристигането остава насрочено за април. Екипът на мисията ни информира, че с доближаването на Луната ще бъдат заснети фотографии на естествения ни спътник. Те ще бъдат качени в Туитър страницата на мисията ( https://twitter.com/ispace_inc ) щом бъдат получени.

Айспейс, фирмата-построила “Хакуто-Р”, е космическа компания, основана от японеца Такеши Хакамада. Самата фирма се определя като международна, с офиси в Япония, САЩ и Европа – това очевидно е важно, за да може айспейс да се съревновава в конкурси на НАСА и ЕКА, основните космически агенции, водещи завръщането на човек към Луната. Фирмата вече има сключен договор с НАСА за доставката на научни инструменти на обратната страна на естествения ни спътник.

https://cosmos.1.bg/space/2023/02/13/hakuto-r-new-earth-photo/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки

Частната лунна мисия Хакуто-Р изпълни всички маневри преди влизането в орбита около Луната!

2023-hakuto-r-location-lander-1024x768.j На илюстрацията: местоположението на “Хакуто-Р” към 18 март. Image credit : Ispace

19 март 2023 г. 11:30 ч.

Светослав Александров. Екипът на частната лунна мисия “Хакуто-Р”, която бе изстреляна на 11 декември посредством ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”, оповести, че мисията е изпълнила успешно всичките си маневри на път към Луната и следващата стъпка е навлизане в окололунна орбита!

Последната от тези маневри бе осъществена на 17-ти март под надзора на инженерите от центъра за управление в Токио, Япония. “Хакуто-Р” безпроблемно запали двигателите си и всичко протече според очакванията. Космическата мисия е на правилния път към Луната, ориентацията ѝ е стабилна и няма сериозни проблеми.

Компанията-разработчик Айспейс е оповестила, че “Хакуто-Р” трябва да изпълни десет стъпки, докато пътува към Луната и след кацането на нейната повърхност. Екипът осъзнава, че тъй като това е първата мисия за фирмата, шансът за аномалия е реален, затова резултатите от полета ще бъдат щателно анализирани и внедрени при планирането на следващите мисии. Вече в процес на подготовка са две нови роботизирани мисии, които са част от програмата на НАСА “Артемис” за завръщането на човек на Луната и установяването на устойчиво роботизирано и пилотирано присъствие на лунната повърхност.

Очаква се следващото прессъобщение на Айспейс да бъде направено в края на март, когато “Хакуто-Р” вече ще е в орбита около Луната. Кацането остава насрочено за края на април.

Напомням на читателите, че Айспейс е международна космическа компания с офиси в Япония, САЩ и Люксембург и над 200 работници в цял свят. Фирмата е специализирана в строежа на лунни спускаеми апарати и луноходи и нейната цел е създаването на нискобюджетни превозни услуги до естествения ни спътник.

За преследването на тази задача Айспейс САЩ е част от екип, ръководен от Дрейпър, който трябва да изпълни договор на НАСА, предвиждащ доставката на полезни товари на обратната страна на Луната.

Айспейс Европа пък е избрана от ЕКА да участва в програмата “Проспект” за извличането на вода от лунния грунд.

Източник: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/19/hakuto-r-succces-6/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Частната мисия Хакуто-Р пристигна в орбита около Луната!

2023-hakuto-r-arrives-moon-orbit-1024x55 На снимката: екипът на “Хакуто-Р” празнува успешно пристигане на мисията в орбита около Луната. Photo credit : ispace

21 март 2023 г. 15:30 ч.

Светослав Александров. Днес е важен ден за комерсиалната космонавтика – екипът на айспейс оповести, че частната лунна мисия “Хакуто-Р” е пристигнала успешно в орбита около Луната! Постижението бе важна стъпка преди предстоящото кацане, насрочено за края на април.

Напомням на читателите, че “Хакуто-Р” бе изстреляна посредством ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9” през декември, като мисията пое към Луната по енергоефективна траектория, която първо отведе спускаемия апарат на 1.4 милиона километра от Земята, преди той да се насочи обратно за среща с естествения ни спътник.

Безспорно днешното постижение бе критично важно за айспейс, тъй като двигателите на “Хакуто-Р” трябваше да работят в продължение на няколко минути – това бе най-продължителната им работа от началото на мисията. Операцията по навлизане в окололунна орбита бе координирана от Центъра за управление на полетите в Токио, Япония.

Айспейс ни информира, че точната дата и час на кацането на “Хакуто-Р” в района на лунния кратер Атлас ще бъдат оповестени в близко бъдеще.

Напомням на читателите, че айспейс е международна космическа компания с офиси в Япония, САЩ и Люксембург и над 200 работници в цял свят. Фирмата е специализирана в строежа на лунни спускаеми апарати и луноходи и нейната цел е създаването на нискобюджетни превозни услуги до естествения ни спътник.

За преследването на тази задача айспейс-САЩ е част от екип, ръководен от Дрейпър, който трябва да изпълни договор на НАСА, предвиждащ доставката на полезни товари на обратната страна на Луната.

Айспейс-Европа пък е избрана от ЕКА да участва в програмата “Проспект” за извличането на вода от лунния грунд.

Източник : айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/21/hakuto-arrives-lunar-orbit/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

ПЪРВА СНИМКА: Частната мисия Хакуто-Р фотографира Луната!

ispace-first-moon-photo-1024x540.jpg Първата снимка на Луната, изпратена от камерите на “Хакуто-Р” от окололунна орбита. Photo credit : ispace

27 март 2023 г. 21:20 ч.

Светослав Александров. Частната лунна мисия “Хакуто-Р”, която миналата седмица пристигна в орбита около Луната, изпрати оттам своята първа снимка!

Кацането на Луната остава насрочено за края на април.

Напомням на читателите, че айспейс е международна космическа компания с офиси в Япония, САЩ и Люксембург и над 200 работници в цял свят. Фирмата е специализирана в строежа на лунни спускаеми апарати и луноходи и нейната цел е създаването на нискобюджетни превозни услуги до естествения ни спътник.

За преследването на тази задача айспейс-САЩ е част от екип, ръководен от Дрейпър, който трябва да изпълни договор на НАСА, предвиждащ доставката на полезни товари на обратната страна на Луната.

Айспейс-Европа пък е избрана от ЕКА да участва в програмата “Проспект” за извличането на вода от лунния грунд.

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/27/hakuto-r-first-photo-lunar-orbit/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Канадската камера на Хакуто-Р засне обратната страна на Луната от окололунна орбита!

canadensys-hakutor-1024x675.png Обратната страна на Луната, заснета от камерата на “Хакуто-Р”. Photo credit : Canadensys Aerospace Corporation

29 март 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Канадската компания Canadensys, която разполага с камера на борда на наскоро пристигналата в окололунна орбита частна мисия “Хакуто-Р”, публикува снимка на обратната страна на Луната!

Кацането на “Хакуто-Р” остава насрочено за края на април. Спускаемият апарат трябва да достави на лунната повърхност двуколесен луноход на Японската космическа агенция (JAXA) и четириколесен луноход на Обединените арабски емирства.

“Тази лунна камера беше проектирана специално да снима тези луноходи от близко разстояние”, пояснява Франк Тети от Canadensys. “Ние сме развълнувани задето тя може да прави снимки от значително по-големи разстояния. Качеството на тези изображения засилва нашето вълнение, докато очакваме предстоящото кацане и използването на нашата система на Луната”.

Canadensys благодари на Канадската космическа агенция, която е допринесла за финансирането на камерите на мисията и е направила тези снимки възможни.

Напомням на читателите, че мисията “Хакуто-Р” е проектирана от международната лунна компания айспейс, която е основана от японеца Такеши Хакамада и притежава офиси в Япония, Европа и САЩ.

Източник: Canadensys

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/29/canadensys-moon/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Екипът на частната мисия Хакуто-Р насрочи кацането на Луната за 25-ти април!

hakuto-r-landing-1024x576.jpg

Схема на кацането на “Хакуто-Р”. Image credit : ispace

16 април 2023 г. 15:50 ч.

Светослав Александров. Айспейс, фирмата, която е създател и оператор на частната мисия “Хакуто-Р”, оповести кога се очаква да е кацането на Луната: на 25-ти април. Спускаемият апарат също така е изпълнил успешно всички маневри в окололунна орбита и е в добро техническо състояние.

Очаква се историческото кацане на комерсиалната лунна мисия да бъде излъчено на живо, като линкът към видеострийма ще бъде публикуван в близко бъдеще. Излъчването ще бъде проведено от Центъра за управление на мисията в Токио, Япония.

Кацането ще започне в 18:40 ч. българско време от 100-километрова окололунна орбита, като целият процес се очаква да отнеме час. В случай, че възникнат трудности, резервни дати за спускане има на 26-ти април, 1-ви май и 10-ти май.

Няма никакъв спор, че кацането на Луната е сериозно предизвикателство за една частна компания като айспейс. Досега това е постигано единствено от космическите програми на държави, при това само на три – СССР, САЩ и Китай. Други държави също са се опитвали, но не са успявали – през 2019 г. индийският спускаем апарат “Викрам” се разби при опита за прилуняване, а миналата година японският апарат “Омотенаши” изобщо не излъчи сигнал сред изстрелването му като вторичен полезен товар на “Артемис 1”. Що се касае до частния сектор, дали лунното кацане няма да се окаже прекалено голям залък за него? Надали – само преди 15 години мислехме, че е невъзможно частна компания да изстреля самостоятелно изкуствен спътник около Земята. Днес много други го правят, а една фирма, СпейсЕкс, даже извозва астронавти. Със сигурност ще дойде времето, когато редовните частни полети до Луната ще са ежедневие.

Напомням на читателите, че айспейс е международна космическа компания с офиси в Япония, САЩ и Люксембург и над 200 работници в цял свят. Фирмата е специализирана в строежа на лунни спускаеми апарати и луноходи и нейната цел е създаването на нискобюджетни превозни услуги до естествения ни спътник.

За преследването на тази задача айспейс-САЩ е част от екип, ръководен от Дрейпър, който трябва да изпълни договор на НАСА, предвиждащ доставката на полезни товари на обратната страна на Луната.

Айспейс-Европа пък е избрана от ЕКА да участва в програмата “Проспект” за извличането на вода от лунния грунд.

Дебютната мисия на айспейс “Хакуто-Р”, чието кацане очакваме през този месец, бе изстреляна през декември с ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. В ход са подготовката и планирането на други две мисии.

За повече информация: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/16/hakuto-r-landing-dates/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Хакуто-Р засне още една снимка от орбитата на Луната преди предстоящото кацане!

2023-ispace-hakuto-r-photo-moon-1024x399

20 април 2023 г. 13:00 ч.

Светослав Александров. Делят ни броени дни до един от най-вълнуващите мигове през 2023 г. – първият опит за кацане на Луната от частна космическа компания! Построеният от фирмата айспейс и изстрелян от СпейсЕкс апарат “Хакуто-Р” продължава да обикаля в окололунна орбита преди кацането, насрочено на 25-ти април, а от тази окололунна орбита той изпрати нова фотография на естествения ни спътник!

Всъщност фотографията е съставена от три кадъра, фотографирани от камерата на борда на “Хакуто-Р”.

“Това, което сме направили към този момент, е вече голямо постижение и вече прилагаме научените уроци към по-нататъшните ни мисии”, съобщава изпълнителният директор на айспейс Такеши Хакамада.

Спускането към повърхността на Луната ще започне, както подчертах по-горе, на 25 април, в 18:40 ч. българско време от 100-километрова окололунна орбита, като целият процес се очаква да отнеме час. В случай, че възникнат трудности, резервни дати за спускане има на 26-ти април, 1-ви май и 10-ти май.

Няма никакъв спор, че кацането на Луната е сериозно предизвикателство за една частна компания като айспейс. Досега това е постигано единствено от космическите програми на държави, при това само на три – СССР, САЩ и Китай. Други държави също са се опитвали, но не са успявали – през 2019 г. индийският спускаем апарат “Викрам” се разби при опита за прилуняване, а миналата година японският апарат “Омотенаши” изобщо не излъчи сигнал сред изстрелването му като вторичен полезен товар на “Артемис 1”. Що се касае до частния сектор, дали лунното кацане няма да се окаже прекалено голям залък за него? Надали – само преди 15 години мислехме, че е невъзможно частна компания да изстреля самостоятелно изкуствен спътник около Земята. Днес много други го правят, а една фирма, СпейсЕкс, даже извозва астронавти. Със сигурност ще дойде времето, когато редовните частни полети до Луната ще са ежедневие.

Напомням на читателите, че айспейс е международна космическа компания с офиси в Япония, САЩ и Люксембург и над 200 работници в цял свят. Фирмата е специализирана в строежа на лунни спускаеми апарати и луноходи и нейната цел е създаването на нискобюджетни превозни услуги до естествения ни спътник.

За преследването на тази задача айспейс-САЩ е част от екип, ръководен от Дрейпър, който трябва да изпълни договор на НАСА, предвиждащ доставката на полезни товари на обратната страна на Луната.

Айспейс-Европа пък е избрана от ЕКА да участва в програмата “Проспект” за извличането на вода от лунния грунд.

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/20/ispace-moon/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частната лунна мисия Хакуто-Р засне Земята от далечния космос!

2023-ispace-earth.jpg

Снимка на Земята, заснета от разстояние 400 000 километра. Photo credit : ispace

23 април 2023 г. 13:31 ч.

Светослав Александров. Изминаха пет месеца, откакто космическият апарат на айспейс “Хакуто-Р” бе изстрелян с ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”, а остават само два дни до историческия миг – опит за частно кацане на повърхността на Луната! Вчера основаната от японеца Такеши Хакамада международна фирма публикува снимка на нашата планета по случай Деня на Земята, като фотографията бе заснета от разстояние 400 000 километра.

Ето го и дългоочаквания линк към живото предаване, като айспейс ще излъчва пряко от центъра за управление в Токио, Япония. За да се увеличи максимално вероятността за успех, мобилизиран е и резервен екип, който работи от Люксембург. Излъчването започва на 25-ти април в 18:00 ч. българско време.

Линк:

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/23/hakuto-r-earth/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частната мисия Хакуто-Р засне повърхността на Луната от 100-километрова височина!

2023-moon-100km-hakuto-r-1024x541.jpg

Снимка на Луната, заснета от 100-километрова височина. Photo credit : ispace

24 април 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Остава само ден до първата възможност за кацане на Луната… и по този повод стартъпът айспейс, основан от японския предприемач Такеши Хакамада, публикува нова снимка! На фотографията се вижда лунната повърхност, заснета от мисията “Хакуто-Р” при текущата орбитална височина от 100 километра.

Айспейс напомня, че най-ранната възможност за кацане е утре, на 25-ти април, в 19:40 ч. българско време.

Живото излъчване ще започне час по-рано на този адрес:

 

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/24/hakuto-r-photographs-moon/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частната лунна мисия Хакуто-Р засне изгрева на Земята по време на Слънчево затъмнение!

hakuto-earthrise-1024x507.jpg

Photo credit : iSpace

24 април 2023 г. 20:50 ч.

Светослав Александров. Независимо дали утрешното кацане на Луната от частната мисия “Хакуто-Р” бъде успешно или не, тя вече влезе в историята като заснела някои от най-уникалните и страхотни снимки от окололунното пространство! Днес екипът на мисията публикува невиждана досега фотография на изгрев на Земята от орбитата на Луната, направена по време на Слънчево затъмнение.

Ако се вгледате внимателно във въпросната фотография, ще забележите как Луната хвърля сянка върху Земята.

Живото излъчване, организирано от основания от японския предприемач Такеши Хакамада стартъп айспейс (създал мисията), е на този линк. Предаването ще започне утре, на 25-ти април, в 18:00 ч:

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/24/hakuto-r-solar-eclipse/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Днешното лунно кацане може да е момент на триумф за Япония и ОАЕ

rashid-rover.png

Луноходът Рашид. Image credit : UAE Space Program

25 април 2023 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Ако днешното кацане на комерсиалната мисия “Хакуто-Р” на Луната бъде успешно, това ще е сериозно постижение за частния космически сектор. Но на борда на спускаемия апарат пътуват и два национални лунохода – единият, създаден от центъра Мохамед бин Рашид в ОАЕ, а другият – конструиран от Японската космическа агенция. Нито Япония, нито ОАЕ до този момент са имали работещи апарати на лунната повърхност.

Арабският луноход се нарича “Рашид”. Той е четириколесен, тежи 10 килограма и е дълъг 53.4 сантиметра. На борда му има две камери, способни да заснемат повърхността на Луната с висока разделителна способност, микроскоп, както и сонда на Ленгмюр. Задачата на “Рашид” е да изучава плазмената обстановка на лунната повърхност и да разгадае защо лунният прах е толкова леплив.

jaxa-moon-rover.png

Луноходът на Японската космическа агенция (вж. илюстрацията горе) е от съвсем различен тип в сравнение с всичко, което сме видели досега. Той е двуколесен и е от трансформируем тип – може да минава от изследователска в “тичаща форма”. Това позволява компактност по време на транспорта му към Луната и придвижването му на повърхността. Диаметърът на лунохода е само 80 mm и тежи 250 грама. Задачата на мисията е да бъдат получени данни за поведението на лунния реголит, които от своя страна ще залегнат в конструирането на обитаемия луноход, създаван съвместно от Японската космическа агенция и Тойота с цел превоз на астронавти.

Източници: център Мохамед бин Рашид и Японска космическа агенция (JAXA)

Напомням на читателите, че живото излъчване относно днешното кацане ще започне в 18:20 ч. на този линк:

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/25/ispace-lander-preview/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Днес Хакуто-Р ще кацне на Луната с европейски ракетни двигатели

hakuto-r-landing-1024x576.jpg

Схемата на кацане на “Хакуто-Р”. Image credit : ispace

25 април 2023 г. 08:08 ч.

Светослав Александров. Днес след 18:00 ч. частната мисия “Хакуто-Р” ще кацне на Луната. Малцина обаче знаят, че космическият апарат е построен и изпитан в съоръженията на Арианагруп в Ламполдхаузен, Германия. “Хакуто-Р” притежава и горивна система, произведена от Арианагруп. Днешното кацане на Луната ще е първото в историята, което ще се осъществи с европейски двигатели и технологии!

Фирмата айспейс, която е оператор и собственик на “Хакуто-Р”, е започнала своето начало в Япония. Центърът на управление също е в Япония. Но “Хакуто-Р” не е чисто японска мисия, а има широко международно участие. Изстрелването е осъществено през декември с ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. Основната камера на спускаемата мисия е произведена от канадската фирма Canadensys. На борда пътуват луноходи, произведени от Обединените арабски емирства и Японската космическа агенция, за които писах по-рано днес.

Европа има много сериозен принос за осъществяването на днешното кацане. За радиокомуникацията със Земята мисията ще разчита на антените за далечна свръзка на Европейската космическа агенция (ЕКА), разположени във Френска Гвиана, Австралия, Аржентина и Великобритания.

Европейската компания Арианагруп е произвела за “Хакуто-Р” две независими една от друга горивни системи. Едната е Основната горивна система (екипирана с т.нар. “апогеен двигател” и двугоривни тръстери). Другата е Реакционна система за управление с хидразинови тръстери. Компонентите и на двете системи (клапани, горивопроводи и приспособления) са европейско производство.

Източници: Арианагруп, Гюнтер спейс пейдж

Живото излъчване ще започне на този линк:

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/25/hakuto-r-landing-european-teach/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Състоянието на Хакуто-Р е неясно след кацането му на Луната

hakuto-earthrise-1024x507.jpg

Снимка на земния изгрев от орбитата на Луната, фотографирана от “Хакуто-Р”. Photo credit : ispace

25 април 2023 г. 20:20 ч.

Светослав Александров. Частната компания айспейс не може да потвърди състоянието на спускаемия апарат “Хакуто-Р” след кацането му на Луната. Всичко изглеждаше добре по време на самото спускане, като до момента на съприкосновението с повърхността спускаемият апарат поддържаше добър радиоконтакт. За съжаление радиоконтактът прекъсна рязко след кацането и на този етап екипът не може да установи дали то е било успешно или не.

“Би следвало да предположим, че може и да не сме изпълнили кацането на лунната повърхност”, съобщи шефът айспейс Такеши Хакамада.

Установяването на съдбата на “Хакуто-Р” може да отнеме дни до седмици. Ако радиоконтактът не бъде възобновен, ще трябва да се разчита на фотографиите от орбиталните мисии като американската “Лунър Риконисънс Орбитър” и индийската “Чандраян 2”.

“Хакуто-Р” бе първият опит за кацане на Луната от частна компания – това засега е постигано единствено от държавните космически програми на СССР, САЩ и Китай. От тези три СССР и САЩ са изучавали лунната повърхност активно през 20-ти век и единствено Китай имат мисии на повърхността през 21-ви век.

През изминалите години опити за кацане на Луната имаше от Индия (“Викрам”), частна организация в Израел (“Берешийт”) и Япония (“Омотенаши”). Всички те завършиха неуспешно.

Възможно е “Хакуто-Р” да не е постигнал пълен успех – дъното на кратера Атлас, където се опита да кацне днес, е изключително неравно. Възможно е да е кацнал успешно и да се е преобърнал. Очакваме с нетърпение да научим съдбата на космическия апарат, но каквото и да се е случило – това е доста добър първи опит от частна компания и със сигурност в бъдеще ще има и благополучие.

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/25/hakuto-r-status-unclear/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

НЕУСПЕХ: Хакуто-Р изразходил горивото си преждевременно по време на кацането на Луната

hakuto-earthrise-1024x507.jpg

Снимка на земния изгрев от 100-километрова височина, докато в Австралия имаше слънчево затъмнение. Image credit : ispace

26 април 2023 г. 07:30 ч.

Светослав Александров. Частната космическа компания айспейс установи причината за прекъсването на сигнала в края на спускането на “Хакуто-Р” към повърхността на Луната. Инженерите са установили, че горивото на борда на космическия апарат е започнало да привършва.

Когато това се случило, скоростта се е увеличила рязко. Скоро след това сигналът прекъснал. Базирано на тези данни се счита, че има голяма вероятност кацането да е било по-твърдо от способностите на “Хакуто-Р” да го преживее.

Понастоящем се провежда детайлен анализ на телеметричната информация, за да се установи какво е довело до преразхода на гориво.

Въпреки очевидния неуспех, от айспейс са доволни, че мисията “Хакуто-Р” е изпълнила голяма част от задачите. На Земята са изпратени данни, които ще помогнат при планирането на следващите две мисии. Те вече са в процес на разработка. “Мисия 2” на “Хакуто-Р” ще излети през 2024 година.

Източник: айспейс

https://cosmos.1.bg/space/2023/04/26/ispace-hard-landing/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Американската лунна мисия ЛРО откри мястото на падане на Хакуто-Р

2023-lro-finds-hakuto-r-1024x1024.png

“Хакуто-Р” е на Луната – но на части. Photo credits : NASA/GSFC/Arizona State University

23 май 2023 г. 19:30 ч.

Светослав Александров. На 25-ти април спускаемият апарат “Хакуто-Р” се опита да кацне на Луната и с това да влезе в историята като първия частен апарат, стигнал непокътнат на нейната повърхност. Но малко преди очакваното кацане сигналът неочаквано прекъсна. Днес съвременната лунна мисия на НАСА “Лунър Риконисънс Орбитър” разкри съдбата на “Хакуто-Р”.

“Лунър Риконисънс Орбитър” разполага с мощна телескопична камера, която може да различава от орбита дори отделни скали на лунната повърхност. На фотографиите от нея се вижда четири големи отломки и промени в терена, където апаратът се очакваше да се спусне. С други думи – “Хакуто-Р” е достигнал до повърхността на Луната… но на парчета. Паднал е с твърде висока скорост, вместо да се прилуни меко.

Така комерсиалната лунна надпревара остава неспечелена. Кой ще е първият апарат, разработен от частна фирма (а не от държавна агенция), който ще кацне меко на Луната? По-късно през годината очакваме изстрелванията на мисии на две американски фирми – Астроботик и Интуитив Машинс. Но дали и те ще успеят? НАСА изчислява, че шансовете им като за първи опит не са големи – до 30-40%. Ще видим!

Източник: Лунър Риконисънс Орбитър

https://cosmos.1.bg/space/2023/05/23/lro-discovers-hakuto-r/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!