Отиди на
Форум "Наука"

Гърция преди елините


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

 

Добра представа за Микена и нейните забележителности в периода 1350-1200 BC 

 

AreconstructionoftheancientGreekcityofMycenaeasitlookedaround1250BC.thumb.jpg.7ed388368476f58eb4ed7d1062e86df8.jpg

 

Това е горния град - Цитадетала с Мегарона, къщата за гости, къщата на воѝните, кръглата гробница А, тайни аварийни изходи, рампата, складовите помещения и водохранилището. Въобще всичко  показва готовност за поемане и отразяване на обсада. 

Новите сондажи и изследвания за долния град

 

Изображение

 

селището  в което живеят занаятчии, работници, фермери и роби  се оказва доста мащабно с площ  30 хиляди хектара и население .. 30 хиляди ! 

Микенските владетели, подобно на минойците, изграждат луксозни дворци, които освен като царски резиденции изпълняват функциите на средища на политически и икономически живот. Тези сгради обикновено са били построени в естествено укрепени цитадели и са били защитени от масивни каменни заграждения. В границите на цитаделите са построени и религиозни центрове, работилници и резиденции на важни личности.

Чрез тези мощни крепости микенските владетели управляват регионите които са под техен контрол. Администрацията е организирана на строго йерархична основа и има специални служители за всеки държавен процес. Селскостопанското производство, занаятите и търговията също се контролират от дворците, които играят посредническа роля между фермери, търговци и занаятчии. Сигурността на държавата и държавните съкровища са защитени от организирани военни сили.

 

А това че в непосредствена близост са внушителни сайтове като Тиринт, Немея, Аргос, Мидея, Нафплион  с техните прилежащи долни (около цитаделата)-градски селища говори както за впечатляваща за епохата многолюдност, така и за ефикасна снабдителна система за изхранване.. 

Арголида е  втората в Пелопонес по ...плодородност земя след наносната долина на река Памисос в Месения, но въпреки това едва ли би изхранила напълно толкова народ в тогавашната реалия без организирана логистика - внос и ефикасно снабдяване.

Получава се Цивилизация със сравнително многобройно население на сравнително бедна и ограничена територия зависеща от ресурси които се доставят от сложно- изградени мрежи. 

И точно тези индикации набират все повече одобрения и се приемат като причините за колапса им. 

А нали някога е била такава ? 

1501353.png.6a0b486c90bb602fc9eebef5edfa5743.png

 

За да се превърне в ...такава 

Mycenae-Lions-Gate-Murray-1-e1506781688204(1).jpg.2957875c8e64f7348ae3dcb753c44d14.jpg

 

  • 2 седмици по-късно...
  • Мнения 441
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

Posted Images

  • Потребител
Публикува (edited)
On 23.11.2024 г. at 15:36, Евристей said:

Друг парадокс :

Колкото по напредва на Запад Науката - толкова по се игнорират Омировите сведения за историческа достоверност и се приемат за приказки.

Това обаче води до обратния ефект -  силно раздвижване

Допълнение

Науката едно казва, дейците ѝ обаче практикуват друго. Става въпрос за Една школа - Западната и за нейни представители на ...терен.

Може би умишлено са лансирали теорията, но разминаванията са налице. Просвещението което се налага на Запад категорично отрича Омировите епоси като историческа достоверност ! Обаче самите учени не приемат безрезервно тази ...спусната им отгоре парадигма. И започва ...раздвижване на терен

 

Да разгледаме любопитен случай

Преди въобще да се е родил Шлиман, един прилежен ученик на Същинското Просвещение, учен мъж на име :  https://en.wikipedia.org/wiki/François-René_de_Chateaubriand  

Посещава Арголида и в частност Микена. Годините са : 1806-1807 ! 

ceb1cf81ceb3cebfcf83-cebaceb1ceb9-cebccf85cebaceb7cebdceb5cf83-cebbceb9ceb8cebfceb3cf81ceb1cf86ceb9ceb1cebccf80cebbcebfceba.thumb.jpg.0233605c6b561ba3d13029e9f44303a1.jpg

 

Изводите  : не само, че не е забравена или игнорирана, но Микена е била известна и редовно "претарашвана" - ограбвана периодично от най-...високо ниво. 

И така

undefined


Франсоа дьо Шатобриан  

(това е учен, историк, офицер, посланик, пътешественик - пръв дава истински реални сведения за оскверняването на френските кралски гробници, мумията на Луи XIV , въздействието и паниката върху мародерите и т.н.)

Той пътува до Гърция и Близкия изток (1806-1807), а през 1811 г. публикува в Париж книгата си "Пътешествие от Париж до Йерусалим и от Йерусалим до Париж" , в която представя обширна информация за Гърция от онова време, като дава блестящи и ценни описания на природните ѝ забележителности, забравените ѝ исторически паметници - свидетелстващи за величието на гръцката култура, но и реалистична представа за живота на поробените гърци. За преминаването си през Микена той пише крайно интересни неща : 

 

След половинчасов преход минах покрай Инахос, баща на Иос, известен с ревността на Хера. Половин левга по-нататък, от другата страна на реката е храмът на Деметра и отвъд него са гробницати на Тиест и героя  Персей. Постоях известно време на мястото, където са стояли тези паметници още по времето на Павзаний и след това напуснах равнината на Аргос, за която г-н Барбие дьо Бокаж написа забележителни мемоари.

Изкачихме планините на Коринтия и видяхме Нафплио зад нас. Мястото, където бяхме в този момент, се казваше Харвати - и оттук поехме по пътя, който водеше за руините на Микена, които Чандлър беше  описал  на връщане от Аргос. Днес тези руини са вече добре известни от разкопките, направени от лорд Елгин, преминавайки през Гърция. г-н Fauvel ги описва в своите мемоари, а  Mr. de Swazel   ги е картографирал в издадени свои планове !

Пред тези пътешественици абат Фурмонт беше говорил за град Микена, който Диман също беше видял.

Минахме през района.  Една тясна пътека ни доведе до тези руини, които са почти такива, каквито са били по времето на Павзаний, тъй като са изминали две хиляди двеста и осемдесет години, откакто аргивците разрушиха Микена. Те завиждаха на славата, която този град беше придобил, защото беше изпратил четиридесет воини в Термопилите, за да умрат със спартанците.

Започнахме първо от така наречената гробница на Агамемнон, кръгъл паметник под земята, който получава светлина от купола и който няма нищо забележително освен простотата на своята архитектура. Влизате през изкоп, който води до вратата на гробницата, която е украсена с пиластри от синкав обикновен мрамор от съседните планини. Лорд Елгинос отвори този паметник и го почисти от мръсотията, която го беше блокирала вътре. Една малка врата води от основната камера към друга, по-малка, която, като я прегледах, тъй като не намерих следи от стена, заключих, че е обикновена яма, направена от работниците извън гробницата.

Освен тази малка врата има и друг вход към гробницата. Тази гробница винаги ли е била под земята, като катакомбите на Александрия в Ротондата, или е била издигната над земята като гробницата на Цецилия Метела в Рим? Имаше ли външна архитектура? И ако имаше, с какво темпо беше? Тези въпроси все още не са разрешени, защото нищо не е намерено вътре в тази гробница и защото дори не сме сигурни, че това е гробницата на Агамемнон, спомената от Павзаний.

..................

Продължение

 

 

 

Редактирано от Евристей
  • Потребител
Публикува (edited)

Излизайки от този паметник, пресякох страховитата долина и видях руините на Микена от едната страна на отсрещните хълмове 

и най-вече се възхитих на една от портите на града, изградена от гигантски скални късове, поддържани от самата планина, с която образуваха едно цяло. Два колосални лъва без глави, издълбани от двете страни на портата, са единствената й украса. Те стоят изправени, един срещу друг, като лъвовете, които поддържат гербовете на древните ни рицари.  

Никъде, дори в Египет, няма такава внушителна архитектура, а пустошта през която се издига портата, допринася за нейното величие. Принадлежи към типа произведения които Страбон и Павзаний приписват на циклопите и чиито следи се намират в Италия. Мосьо  Petit-Randel потвърждава, че тази архитектура е преди изобретяването на ритмите.  А едно съвсем голо дете, овчарче, ми показа в тази самота гробницата на Агамемнон и руините на Микена.

Под тази порта има фонтан, който може да се идентифицира с фонтана, който Персей открил под една гъба - и затова се предполага, че Микена е наречена така. „Микена“ за древните означава „гъба“ или „дръжка на меч“. И този мит за Микена е от Павзаний.

Връщайки се на пътя за Коринт, усетих как земята кънти под копитата на коня ми. Слязох от коня и открих купола на друга гробница.

Павзаний преброява пет гробници в Микена: тези на Атрей, Агамемнон, Евримедонт, Теледамус, Пелопс и Електра, като казва, че Егист и Клитемнестра са погребани извън стените. Значи гробницата, която открих, вероятно е била на Егист и Клитемнестра? Посочих го на г-н Пуквил, който със сигурност ще го потърси при първото си пътуване до Аргос. 

Това е наистина странна съдба, която ме накара да напусна Париж нарочно, за да открия праха на Клитемнестра...

..................................................................................

Това е 1806 г. !  Какви планове, какви разкопки ?  Та Шлиман не е бил роден тогава. Нещата не започват дори при Томас Брус - седми ърл на Елгинhttps://www.britannica.com/biography/Thomas-Bruce-7th-earl-of-Elgin, да не говорим за хората от клана Калверт, а много по-рано 

Това е Микена по времето на мосьо Франсоа дьо Шатобриан 


А между него и Шлиман,  Микена е ограбена още поне 2 пъти и то официално. В това участват Вали-пашата на Триполи (Пелопонес) - син на Мехмед Али, лорд Елгин (за трети път)  имало е картографи, и т.н.

Лорд Елгин е ужасно навътре в материята, безскрупулно иманярства подкупвайки османската администрация , но си навлича гнева на Обществеността - лорд Байрон е един от най-върлите му разобличители, подведен е под съдебна отговрност

................................................................................

Заключенията са

 

Редактирано от Евристей
  • Потребител
Публикува

Видимо раздвижване в края на XVIII и направо ескалация в началото на XIX към руините на Микена и впоследствие на Троя от клана Калвърт е не само засечено, но и показно : тършува се агресивно въпреки, че ...

Тоест : Науката (тогава) казва : Илиада и Одисея са ...Мит, несъществуваща приказка плод на въображението на също несъществуващ бард - въображаем образ компилирал древни несвързани митове синхронизирани в приказен епос (Най-големият - Волтер, не е на това мнение, но остава глас в пустиня)

А ... Практически : випусници на тези университети се впускат да ровят в уж приказни градове и да търсят гробове на приказни герои

 

  • Потребител
Публикува (edited)

Линиите между Златния същински Бронз,  Героичната епоха, Тъмните векове, Омир, Архаическа, Класическа Гърция

Timeline-EN-new.thumb.jpg.20baae25035cf4929c499faee0a84133.jpg

 

Тъмни петна има, но спомени за отминали времена на изобилие и просперитет са запазени и упорито прокламирани

Като за ... СЪЖАЛЕНИЕ ...до този момент,  ... Херосите от Троянската война са ... НЕВИДИМИ археологически

Има ги, но по ранни, а не по време на Троя VI, VII 

 

Редактирано от Евристей
  • 4 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, Евристей said:

От тук и въпросът : На какво се дължи Ретрогресията на Континента ? 

Анжек де! Твоите любими микенци нахлули, но още не са се цивилизовали  :)  Какво се чудиш?

... и някъде в Пелопонес, в контактната зона са започнали да усвояват Минойската култура. Проникването им там не е било така масирано и там са го раздавали по-кротко. Повече са гледали и слушали, отколкото да се разпищолят, както на континента.

  • Потребител
Публикува
Преди 16 часа, Евристей said:

Изкуства, занаяти, внос - всичко пада сравнение с преходния период !

http://www.mmdtkw.org/GR-Unit3--Mycenaeans.html

Крит и Цикладите обаче продължават с темповете от бурното развитие на Първия Период

От тук и въпросът : На какво се дължи Ретрогресията на Континента ? 

Първата помисъл е климатични аномалии, обаче такива не са засечени. Дори и Тера не пасва, защото е доста по късно. 

Второто предложение е (логичното) нахлуване от Север на нов народ, който ...не налага геноцид, но сериозно предизвиква политически и икономически сътресения. Това отлично се потвърждава и факта, че тези аномалии не засягат Крит и Цикладите ни най-малко. 

 

третия век пък Кронидът направи за смъртните хора
бронзов, напълно различен от предния сребърен; той бе
твърд като ясен — ужасен и мощен; и само неправди,
още делата плачевни на Арес влечаха човека;
хляб не ядяха, бяха с жестоки сърца от стомана,                                                                                                                                                                                                       страшни - невиждана сила, ръце могъщи, силни
бяха израсли от техните плещи над крепкото тяло.
Бронзови бяха доспехите, бронзови къщите също,
с бронз обработваха всичко, а нямаше черно желязо.
Тези хора самички от свойта десница умряха,
в своя чертог плесенясал прие ги студеният Хадес.
Те са без име: макар страховити да бяха, ги грабна
черната смърт и от яркия слънчев светлик се лишиха.

  • Потребител
Публикува (edited)
On 5.01.2025 г. at 11:08, Dobri_I said:

твърд като ясен — ужасен и мощен

Добра вметка

По назад някъде го писах : авторът Хезиод - набор и "колега" на Омир е един от малцината гърци въобще които опитват да пресъздадат някакъв мъгляв спомен за хора от преди 1400 г. BC. 

И тези хора не са онези от Илиада, нито от Класическата Митология : Персей, Херкулес, Белерофонт, Тезей, Язон,  а ... са точно хората със златните маски живели векове по рано. 

Те са на по-високо стъпало в йерархията имат много злато. скъпоценности, слонова кост, много бронз който постоянно буди възхищението на Омир, защото по негово време е много скъп, рядък и заменен от некачествено желязо (тоест бронза е символ на просперитет)

Тези хора - ужасните и мощните нямат крепостни стени, защото не им и трябват - няма сила която да ги застраши. Нещо повече - демонстративно се погребват със скъпи и луксозни артефакти за цяло състояние и то извън населеното място

И никой не смее да пипа нищо от тези гробници ! 

Наследниците им обаче - тези от XIV BC насетне, които вече са по близо до Омировите хероси и които стават видими за по късните историци - започват да се укрепяват и то мащабно - с мегалитни камъни и крепостни стени с дебелина до 8 метра. По късно заграждат с крепостна стена и вековните си гробници - признак, че не биха успели да ги защитят на открито. 

.............................................................................................................

Изводи които могат да се направят

Поява на Елит (XVI BC) който налага коренно различен стереотип - Нови погребални практики и ритуали, нови стоки, нов стил в архитектура, ново изобразително изкуство

Да, Живописта и изкуството копират Минойското, но бързо се сменя концепцията - тематиката рязко преминава от :

ЗАБРАНЕНО на РАЗРЕШЕНО !

Или по точно : еротичните облекла сред жените донякъде се запазват, но падат ограниченията за кървави сцени, не само падат, а направо се преминава към този жанр !

 

Редактирано от Евристей
  • Потребител
Публикува (edited)

След XIV BC започва масово изравняване на силите в Континентална Гърция - почти всяко голямо населено място се обгражда с Циклопска крепостна стена.  Всеки се страхува от всеки и се готви за обсада !

Това според Хезиод е : Героичната епоха - ерата на Херосите.  Те са следващата генерация - малко по-примитивна, но далеч по качествена от неговата си (съвременната ) - тази на желязната епоха !

Според Омир онези от Бронза са Богоравни за разлика от съвременниците му

Хезиод и Омир са съперници за приза АЕД на Епохата ! 

Прекия двубой  Печели : Хезиод ! 

Популярността обаче е на страната на Омир

Разликата е, че Хезиод пуска и малко автобиография за себе си, пише с тъга за отминалите славни времена и презира настоящото време, не е доволен от сегашното си състояние, възвеличава Миналото (както и Омир) 

Хезиод не обича Омир, но не оспорва нищо от неговото творчество, напротив - потвърждава и не подлага на съмнение автентичността на Епоса като такъв, а забележките му само като качество в похвата

Затова е и горд, че печели в пряк двубой (надпяване) с него 

..............................................................

 

Иначе героите на Омир от Илиада според Хезиод са от .. Героичната Епоха

И не само, но и археологически 

 

Редактирано от Евристей
  • Потребител
Публикува (edited)

 

Продължение в търсене на ...истински, автентични микенци 

Голямо изображение на Heinrich Schliemann N. German Traveler And Archaeologist. Artifacts Excavated By Schliemann In 1871 At с възможност за промяна на мащаба. 1 от 1

Това е ...народно микенско творчество  при това от апогея на  Цивилизацията, но от ... задния двор ?

DSC08248_Signed.JPG

Удивително простовати, дори елементарно-грозновати фигурки на фона на Златните маски, ахата от Пилос, златните печати, колосалните строежи, чието обяснение варира от култови до ...детски играчки  - някои открити в детски гробове на момичета, но далеч не достатъчно на общия фон за да бъдат определени като детски кукли. 

Какво може да бъде обяснението за огромната разлика в изработката и сравнението им с например това 

image.jpeg.f8cb027d378a0de12e197130f7d20588.jpeg

Интересното, а може би логичното е, че майсторите от LHE  Късна Хеладска Епоха - Микенската, си отиват заедно с ... колегите си от Великата си Цивилизация - писари, счетоводители, търговци, флотоводци, навигатори, воѝни и т. н. , а остават .... тези които могат да изработват елементарните фигурки.

Те остават и продължават да ...творят, макар че не са грамотни и не знаят писмеността на микенските си господари

След време същите хорица запазват и пресъздават изкуството си и дори го усъвършенстват

 

DSC08269_Signed.JPG

 

Редактирано от Евристей
  • Потребител
Публикува

Микенския кехлибар

collage.png

И Полския археологически институт в Атина създаден през 2019г.  https://paia.amu.edu.pl/en/home-en/   наред с една гора други чуждестранни институти в Атина https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Foreign_Archaeological_Institutes_in_Greece 

Учени от Полския институт в Атина в лицето на професор Janusz Czebreszuk, който е и негов директор, стигат до интересни заключения относно намерените микенски артефакти от кехлибар, които обаче водят до .. напрежение !

Покрай абсолютно доказуемите и неоспорими данни на произхода на кехлибара в микенските гробници който сочи безапелационно Балтика, Професорът опитва да ...пробута и такъв произход за притежателите им ! 

Тоест кехлибарените бижута са дошли в Микена заедно с притежателите си 

Разбира се тезата на Полския професор се отхвърли категорично, но поне се публикува.

Като основен мотив за игнор на Полската теза се привеждат изследванията на Лазаридис за 80-90% местен произход

.......................

Моето мнение е, че тук наистина поляците се изкушават твърде много с отчетения материал - тоест щом кехлибара е с произход Балтика около Гданск, то защо не и ... нали ...да се пришие общ произход и Балтийска прародина !

Получените резултати обаче дават една друга интересна светлина :  търговски пътища за доставка на балтийския кехлибар в Пелопонес 

A_square_image_of_a_young_Mycenaean_woman_standing+copy%CF%82.jpg

 

 

  • Потребител
Публикува

Уводът трябваше да бъде нещо такова

Кехлибарът, фосилизираната дървесна смола, известна със своите златни нюанси и вечна красота, е била много повече от декоративен елемент за микенците , една от най-ранните напреднали цивилизации в Гърция и Европа.

Ново изследване, ръководено от професор Janusz Czebreszuk,  директор на Полския археологически институт в Атина, хвърля светлина върху културното и символично значение на кехлибара за това общество от бронзовата епоха. Според това изследване кехлибарът не само представлява слънцето, но също така е маркер за социален статус, обозначаващ елитната класа в микенската култура, която процъфтява между 1650 и 1050 г. пр.н.е

https://www.thearchaeologist.org/blog/mycenaean-amber-a-symbol-of-sun-status-and-cross-cultural-connections-in-the-bronze-age?rq=mycenaean amber

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, Евристей said:

Моето мнение е, че тук наистина поляците се изкушават твърде много с отчетения материал - тоест щом кехлибара е с произход Балтика около Гданск, то защо не и ... нали ...да се пришие общ произход и Балтийска прародина !

Защо пък не ? Лицевите погребални урни са характерни за Баденската култура, но ги има и в Померания.

 

On 7.01.2025 г. at 22:25, Евристей said:

 

Продължение в търсене на ...истински, автентични микенци 

Голямо изображение на Heinrich Schliemann N. German Traveler And Archaeologist. Artifacts Excavated By Schliemann In 1871 At с възможност за промяна на мащаба. 1 от 1

https://notesfrompoland.com/2021/07/28/ancient-pomeranian-face-urns-discovered-in-burial-ground-on-polish-riverbed/

 

800px-Gesichtsurnen.jpg

Редактирано от tervel
  • Потребител
Публикува
Преди 31 минути, tervel said:

Лицевите погребални урни са характерни за Баденската култура, но ги има и в Померания.

 

 Има ги и в далечен Левант - Филистимската земя 

Philistine Coffin Lid from Lachish

 

Обосновката е, че оригиналът е микенски, а филистимците са го пействали в новата си родина. Но, май микенците се оказват проксита, а оригиналът идва  някъде от недрата на Европа. Която пък по това време не е била чак толкова дива, каквато се приема. Производството и то масово на меча Naue II с който са въоръжени морските народи  показва този феномен ! 

Изображение

Изображение

 

 

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Евристей said:

Има ги и в далечен Левант - Филистимската земя 

Клейн ги свързва тези филистимски урни с именно Баденската култура.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!