Отиди на
Форум "Наука"

Нова тежкотоварна японска ракета H3


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Япония се готви за дебюта на новата орбитална ракета H3

2023-h3-rocket-1024x682.jpeg Ракетата-носител “H3”. Photo credit : JAXA

16 февруари 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Предстои преломен момент за космонавтиката на Япония – страната се готви за своето първо изстрелване на новата ракета-носител “H3” (“Ейч 3”), което може да е факт още на 17-ти февруари в 03:37 ч. българско време. Ракетата трябва да се превърне в основния японски носител за комерсиални спътници, за новия товарен кораб за обслужване на МКС “HTV-X” и за мисии до Луната.

Както пише журналистът Ерик Бъргър за Арс Текника, разработената от Мицубиши Хеви Индъстрис “H3” ще наследи по-старата ракета “H-2А”, която бе въведена в експлоатация през 2001 година. Чрез нея Япония се надяваше да се позиционира добре на комерсиалния спътников пазар, но едно изстрелване възлиза на $90 милиона – т.е. тя е два пъти по-скъпа от американската космическа ракета на СпейсЕкс “Фалкън 9”. “H3” ще струва $51 милиона и поради това се очаква да е конкурентоспособна.

Но Бъргър напомня, че Япония ще се сблъска с два фундаментални проблема. Първият е, че дори и да е първоначално успешна, “H3” е нова ракета и няма как да се предложи на пазара като утвърден и надежден носител, какъвто е “Фалкън 9” със своите 170 последователни успешни полета след 2016 година. Вторият проблем е още по-сериозен: когато разработката на “H3” започна през 2013 г., японците още не мислеха за възвръщаемост – СпейсЕкс успяха да постигнат своето първо кацане на първа степен чак през 2015 г. и изстреляха за пръв път рециклирана ракета две години по-късно, през 2017 година. Сега, шест години по-късно, обликът на космонавтиката е коренно различен, а всяка нова ракета без елемент на възвръщаемост ще се сблъска със сериозни трудности в бъдеще.

При всички положения “H3” е това, което Япония разполага като съвременна технология и ако дебютният полет на ракетата бъде успешен, в слънчевосинхронна орбита ще бъде позициониран спътникът “ALOS-3”. Той тежи 3 тона и притежава камери, способни да снимат земната повърхност с резолюция 0.8 m/pixel. Спътникът ще може да се използва за своевременна реакция приприродни бедствия.

Двете степени на “H3” работят на течен водород и кислород. Ракетата се очаква да е в състояние да извежда полезни товари с тегло от 28 тона до околоземна орбита.

https://cosmos.1.bg/space/2023/02/16/h3-rocket-debut/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

АВАРИЯ: Японската ракета H3 не достигна орбита след проблем с втората степен!

h3-rocket-fails-1024x545.png Кадър от днешния полет. Photo credit : JAXA

7 март 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Дебютният полет на новата тежкотоварна ракета “H3” (“Ейч 3”) се провали, спъвайки сериозно амбициите на Япония да конкурира американската компания СпейсЕкс.

Ракетата излетя в 03:37 ч. българско време и първоначалните етапи от мисията изглеждаха да протичат според очакванията. След петата минута обаче внимателни наблюдатели на видеострийма забелязаха, че скоростта на “H3” пада главоломно – тъй като нямаше камера на втората степен, това бе единственият признак, че нещо се случва. На седмата минута след старта японските коментатори отбелязаха, че няма потвърждение за успешно запалване на втората степен и съответно бе изпратена команда за унищожаването на “H3”.

Заради днешния провал бе загубен спътникът “ALOS-3”. Той тежеше 3 тона и притежаваше камери, които трябваше да снимат земната повърхност с резолюция 0.8 m/pixel. Спътникът трябваше да се използва за своевременна реакция при природни бедствия.

Напомням на читателите, че Япония започна да разработва “H3” през 2013 година. Датата на първия старт първоначално бе насрочена за 2020 година, но заради ред причини настъпиха продължителни отлагания. Японците възлагат големи надежди на “H3”, но засега е неясно изобщо какво бъдеще ще има тази ракета, особено на фона на възхода на СпейсЕкс. Пред нея има два фундаментални проблема.

Първият е, че дори и да е първоначално успешна (както се вижда, засега не е), “H3” е нова ракета и няма как да се предложи на пазара като утвърден и надежден носител, какъвто е “Фалкън 9” със своите 170 последователни успешни полета след 2016 година. Вторият проблем е още по-сериозен: когато разработката на “H3” започна през 2013 г., японците още не мислеха за възвръщаемост – СпейсЕкс успяха да постигнат своето първо кацане на първа степен чак през 2015 г. и изстреляха за пръв път рециклирана ракета две години по-късно, през 2017 година. Сега, шест години по-късно, обликът на космонавтиката е коренно различен, а всяка нова ракета без елемент на възвръщаемост ще се сблъска със сериозни трудности в бъдеще.

Видеозапис от днешното изстрелване:

 

https://cosmos.1.bg/space/2023/03/07/japanese-rocket-h3-fails/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...