Отиди на
Форум "Наука"

СпейсЕкс със 100 последователни успешни кацания!


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Ракета Фалкън 9 изведе в космоса първите спътници Старлинк с иновативен аргонов двигател!

2023-28-feb-starlink-launch-1024x683.jpg Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : SpaceX

28 февруари 2023 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Днес американската космическа компания СпейсЕкс проведе първото от общо три изстрелвания, планирани за тази седмица, като в хода на този полет бе постигнато 100-тното последователно и успешно кацане на първа степен! Ракета “Фалкън 9” излетя в 01:13 ч. българско време от космическия център Кейп Канаверал, а на борда ѝ се намираха първите модерни спътници “Старлинк V2-мини”, оборудвани с иновативен аргонов двигател!

Първоначално очаквахме вчера фирмата на Мъск да изстреля пилотирания космически кораб “Крю Драгън” с четирима астронавти на борда. За съжаление две минути преди старта беше констатиран проблем със системата от триетилалуминий и триетилбор – пирофорната течност, необходима за запалването на двигателите “Мерлин”. Поради това полетът на “Крю Драгън” бе пренасрочен за 2-ри март, а СпейсЕкс се фокусира върху старта на “Фалкън 9” със “Старлинк” тази нощ. Сега, след като този полет е в историята, компанията има още един насрочен полет по програмата “Старлинк” тази вечер, от 21:20 ч. българско време. Дали мисията ще бъде осъществена зависи от метеорологичните условия на космодрума Ванденберг в Калифорния, които към този момент продължават да са неблагоприятни, и освен това е възможно фирмата да я отложи по съображения да се съсредоточи върху предстоящия старт на “Крю Драгън”.

Но да се върнем на днешната, вече приключена мисия. За нуждите на полета бе използвана ракета “Фалкън 9” с рециклирана първа степен под сериен номер “B1076”. Това бе третото изстрелване за нея, като преди това тя е била използвана за извеждането в космоса на товарен кораб “Карго Драгън” и на партида спътници “УанУеб”. Днес отново нямаше никакви проблеми и 8.5 минути след началото на мисията “B1076” извърши меко кацане върху плаващата платформа “Недоимък на достойнство”.

Важно постижение на СпейсЕкс бе, че това бе 100-тното последователно успешно завръщане на първа степен. Това означава, че надеждността на фирмата на Мъск при кацането съперничи на тази на изстрелването на най-надеждните ракети в останалия свят. Още по-забележително е постижението на фона на факта, че седем години след изобретяването на възвръщаемата първа степен, ракетите “Фалкън 9” и “Фалкън Хеви” са единствените в света орбитални възвръщаеми ракети – макар че американската фирма Рокет Лаб е прибирала първи степени на ракетите “Електрон” с парашути, тя все още не е изстрелвала повторно нито една от тях. Фактът, че СпейсЕкс може не само да изстрелва ракети, но и тези ракети кацат със собствените си двигатели, е добър показател, че Илон Мъск ще е в състояние да изпълни мечтата си усвояването на Слънчевата система.

В космоса бяха изведени 21 спътника “Старлинк” – много по-малко в сравнение с предходните партиди от по 50+ спътника, но “V2-мини” е доста по-напреднал вариант и са по-тежки. Освен че притежават по-мощна ФАР (фазирана антенна решетка), те са оборудвани с по-мощни двигатели от типа Hall-effect thrusters (HET) – вид йонни двигатели, при които горивото бива ускорявано от електрическо поле. Двигателите имат 2.4 пъти по-голяма тяга и 1.5 пъти по-голям специфичен импулс в сравнение с предходно използваните двигатели. Но далеч по-важно е, че за пръв път в историята на космонавтиката се използва аргонов двигател.

Защо това е важно? Предишните космически йонни двигатели са работили или с ксенон, или (както е било в случая с първото поколение спътници “Старлинк”) с криптон. Това са изключително редки газове в земната атмосфера. Аргонът от друга страна е в изобилие и може да бъде извлечен от приблизително 1% от въздуха, което го прави евтин и неизчерпаем.

Недостатъкът на аргона е, че атомите му са по-леки от ксенона и криптона, което означава, че е необходима повече енергия, за да бъдат йонизирани. Но въпреки това проблемът е преодолим.

Така СпейсЕкс продължава с тенденцията да се минава от скъпи, редки горива и консумативи на по-евтини и неизчерпаеми. Например днешните ракети “Фалкън 9” изполват за сгъстител газ хелий, докато при бъдещите “Старшип” ще се разчита на автогенно сгъстяване, получено по време на загряването на метана и кислорода. Замяната на криптоновите двигатели с аргонови представлява просто следващата стъпка.

Видеозапис от днешния полет:

https://cosmos.1.bg/space/2023/02/28/falcon-9-first-v2-mini/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...