Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Една от парадигмите относно прабългарите и наследството им е известния символ IYI, наричан "Ипсилон с две хасти". Символа се среща като символ на много камъни от Плиска и Преслав, като също така се среща на печати, медальони и на известната розета от Плиска. За символа има различни тълкувания, определя се като религиозен, династичен и произхода му се търси от тюрколозите при племето къй, а автохтонците го намират в антична Тракия. 

Според популярната представа, която не е ясно от къде и от коя научна книга тръгва, символа е на рода Дуло, от който са създателите на България Кубрат и Аспарух. Това обвързване е популярно в нета и в предавания по телевизията. 

Реално обаче се оказва, че символа обективно погледнато е изключително трудно да се свърже с Дуло. 

Първо, символа е обичайно срещан по каменните градежи на Плиска и Преслав, но каменните градежи не са от периода на Дуло, а са основно от периода след Муртаг.

Второ, според честотата на откриването му най-популярен е всъщност не в Плиска, а в Преслав. Преслав е от доста по-късен период, в който Дуло ги няма на политическата сцена. 

 

  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, makebulgar said:

Една от парадигмите относно прабългарите и наследството им е известния символ IYI, наричан "Ипсилон с две хасти". Символа се среща като символ на много камъни от Плиска и Преслав, като също така се среща на печати, медальони и на известната розета от Плиска. За символа има различни тълкувания, определя се като религиозен, династичен и произхода му се търси от тюрколозите при племето къй, а автохтонците го намират в антична Тракия. 

Според популярната представа, която не е ясно от къде и от коя научна книга тръгва, символа е на рода Дуло, от който са създателите на България Кубрат и Аспарух. Това обвързване е популярно в нета и в предавания по телевизията. 

Реално обаче се оказва, че символа обективно погледнато е изключително трудно да се свърже с Дуло. 

Първо, символа е обичайно срещан по каменните градежи на Плиска и Преслав, но каменните градежи не са от периода на Дуло, а са основно от периода след Муртаг.

Второ, според честотата на откриването му най-популярен е всъщност не в Плиска, а в Преслав. Преслав е от доста по-късен период, в който Дуло ги няма на политическата сцена. 

 

Веднъж се опита, не доживя само 8 страници....

Един символ, подобен на IYI ?


makebulgar

От makebulgar
Януари 9, 2011 in Средновековна история

  • Потребител
Публикува (edited)

Ами докато го обявяват за символ на Дуло ще трябва да се разяснява, че няма как да е символ на Дуло. И розетата от Плиска не е на Дуло, или поне няма доказателства за това. 

Ето един цитат aspar от другата тема:

"Знакът се среща най-вече върху грънците и по строителни материали. Появява се в Долния Дунав сравнително късно-през ІХ в. Има някаква връзка с християнството. Най-вероятно знакът не е езически както се пише и в никакъв случай не може да бъде тамга на Крумовата династия."

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува (edited)

Ето и малко от маготин:

"Колкото до неговото използване на Долния Дунав е ясно, че той се асоциира преди всичко със строителството, т.е. възниква като "Строителен знак" каквито прабългарите често са употребявали, наред с родовите знаци. Християнската му интерпретация е възможна, но спорна и малко вероятна - едни прозелити едва ли биха могли да си позволят лукса да променят най-важното във вярата - основния й символ.

Колкото до ипсилона с хасти от розетата в Плиска - той видимо е поставен вторично, т.е. не принадлежи към оригиналната група знаци."

"Повечето от ипсилоните с хасти са върху тухли и камъни."

"Върху строителните материали има най-различни знаци, просто този е бил най-популярният, вероятно по някаква конкретна причина. Няма как да се асоциира с отношенията християнство-езичество, тъй като го има поне 60-70 г. преди християнизацията, среща се и върху блоковете на капищата."

"...в Преслав ипсилоните изобилстват не на квадрите, а на керемидите, при това поставени преди печенето."

"Някак си не мога да повярвам, че ипсилони ще покрият каналите за отпадни води, а пък ще имат сакрален смисъл..."

 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува (edited)

Можем да приемем, че символа е на Дуло само ако докажем, че Дуло от владетелски род са станали строители на каменни крепости, грънчари или че новите владетели са ги пратили на каторга в каменните кариери и там са си дялали символа на камъните.

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува

Ето още един цитат:

"Има и по-стара керамика, но на нея липсват ипсилони. Те липсват и върху крумовия дворец. Явно е че този знак е не по-стар от ІХ в. Всъщност именно оттам тръгват и бъркотиите в тълкуванието му."

  • Потребител
Публикува

Това е част от лигатурата ЕДИН Е БОГ. И не случайно християнинат е сложил кръст отгоре в някое предишно мнение....Иначе самият симво го тълкуват НТ. 

%25C3%25A9nlakai%2Bligat%25C3%25BAra%2Bjelei.jpg

Първото появяване е при хетите.

Yazilikaya%2Br%25C3%25A9szlet%2BTexier%2Bnyom%25C3%25A1n%2B%25C5%2590s%2BTen%2BDu%2Bjel%2Bkiv%25C3%25A1gva.jpg

Около 900-1000 по времето на Арпад още има изображения върху разпространяващата се католическа вяра.

01%2BKrisztus%2Barc%25C3%25A1n%2BEgy%2Bten%2Blapos%2Bk%25C3%25A9p.jpg

  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, makebulgar said:

Ето още един цитат:

"Има и по-стара керамика, но на нея липсват ипсилони. Те липсват и върху крумовия дворец. Явно е че този знак е не по-стар от ІХ в. Всъщност именно оттам тръгват и бъркотиите в тълкуванието му."

Е то върху Крумовия дворец има открити всичко на всичко 4 или 5 знака, нещо такова. Както можем да се досетим, по обективни причини. Тъй че това не е аргумент. Впрочем, там ипсилон с хасти наистина няма, но пък само ипсилон има (с една чертичка отдолу).

Ето ти още малко храна за размисъл:

saks.jpg

  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, vvarbanov said:

По стар е. Среща се върху монети на Менандър I Сотер.

 

10384487_10152648233507335_5089085510437067204_n.jpg

На реверса изображение на жена ли е? Ако да, то какво символизира?

  • Потребител
Публикува

 Атина Алкидемос

Атина Алкидем е епитет на Атина, древногръцката богиня на мъдростта, занаятите и военните стратегии. Атина Алкидем е покровителката на македонската столица Пела. В превод името Алкидем означава Защитничка на народа. Вариант на името е Атина Алкида, тоест Защитничка.

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, vvarbanov said:

Това е двуезична монета. Аверса е на гръцки, а реверса е в индийски стил.  Легендата: maharajasa tratarasa menamdrasa е превод на лицевата гръцка легенда BAΣIΛEΩΣ ΣΩTHPOΣ MENANΔPOY (на цар Менандър, Спасителя).

 Надписа е на местния език пракрит и използващ писмеността Kharoshthi.

 Символът IYI на монетата е монограм (от няколко букви?). Вероятно е монограм на монетарницата(административен управител?). Тия индийски монети не са популярни у нас, трябва информация.

Може би значението на символа трябва да се търси в пракрит(Kharoshthi).

То има и други монограми върху драхмите на Менандър, които имат близки елементи на IYI

 

1099276.m.jpg

Лигатурата е похват при изписването на букви, при който две или повече графеми се сливат в един символ. 

Ако разгледаме този знак ще видим, че винаги е поставен във връзка с бог, божествено лице. Как казваме на Исус Христос? Спасител. Според надписа на цар Менандър? Спасителя....

  • Потребител
Публикува (edited)

От по-старото превъртане на темата си спомням за едни татарстански писания, където  IYI се слагало, за да се пази къщата от гръмотевици и други стихии.

...

Относно най-първото споменаване на символа -  едомитският олтар  -  жертвник със две колонки отстрани.  Олтарът е разрушен от евреите, понеже едомитите събирали голяма парса от поклонници. Така не може  :)

Археолозита май, че го откриха??

 

Редактирано от Exhemus
  • Потребител
Публикува

Да допълня за саксонските фибули от по-горе. Техният изследовател ги счита за безспорно християнски.

Интересно е, че в някои случаи знакът е фланкиран с кръстчета или крилца, а в горния край е добавен още един Y, вписан в дъга. Посочените примери показват, че знакът „IYI“ не е изолирано явление, но едновременно с появата му в България (в началото и първата половина на IX в.), той намира приложение и при украсата на един тип фибули в Западна Европа. За Свен Спионг, който изследва тази група паметници, гравираните върху фибулите знаци имат безспорна християнска семантика. Сравнителният анализ с подобна група фибули показва, че по-късно „IYI“ се развива до изображение на християнски светци (Spiong 2000, 48).

  • Глобален Модератор
Публикува
On 3.10.2023 г. at 9:33, makebulgar said:

Ето и малко от маготин:

"Колкото до неговото използване на Долния Дунав е ясно, че той се асоциира преди всичко със строителството, т.е. възниква като "Строителен знак" каквито прабългарите често са употребявали, наред с родовите знаци. Християнската му интерпретация е възможна, но спорна и малко вероятна - едни прозелити едва ли биха могли да си позволят лукса да променят най-важното във вярата - основния й символ.

Колкото до ипсилона с хасти от розетата в Плиска - той видимо е поставен вторично, т.е. не принадлежи към оригиналната група знаци."

"Повечето от ипсилоните с хасти са върху тухли и камъни."

"Върху строителните материали има най-различни знаци, просто този е бил най-популярният, вероятно по някаква конкретна причина. Няма как да се асоциира с отношенията християнство-езичество, тъй като го има поне 60-70 г. преди християнизацията, среща се и върху блоковете на капищата."

"...в Преслав ипсилоните изобилстват не на квадрите, а на керемидите, при това поставени преди печенето."

"Някак си не мога да повярвам, че ипсилони ще покрият каналите за отпадни води, а пък ще имат сакрален смисъл..."

 

Едва ли е само прост строителен знак.Има сведения,че до 19 век е рисуван върху обредните хлябове в Родопите.

  • Потребител
Публикува
Преди 33 минути, resavsky said:

Едва ли е само прост строителен знак.Има сведения,че до 19 век е рисуван върху обредните хлябове в Родопите.

Едва ли е имало такива хлябове през 19 в. Единствено в нета циркулират снимки на някакви "Ритуални хлябове от Смолянско, XX в., РИМ Смолян.", които със сигурност не са от 19 в, а са съвременни творби, за музея направени. Някоя баба от читалището (може би на служба в ДС) сигурно е искала да покаже какви баш българи са там, а не някакви турци.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 21 минути, makebulgar said:

Едва ли е имало такива хлябове през 19 в. Единствено в нета циркулират снимки на някакви "Ритуални хлябове от Смолянско, XX в., РИМ Смолян.", които със сигурност не са от 19 в, а са съвременни творби, за музея направени. Някоя баба от читалището (може би на служба в ДС) сигурно е искала да покаже какви баш българи са там, а не някакви турци.

Прекалено много конспирация 

  • Потребител
Публикува
Преди 17 минути, makebulgar said:

Едва ли е имало такива хлябове през 19 в. Единствено в нета циркулират снимки на някакви "Ритуални хлябове от Смолянско, XX в., РИМ Смолян.", които със сигурност не са от 19 в, а са съвременни творби, за музея направени. Някоя баба от читалището (може би на служба в ДС) сигурно е искала да покаже какви баш българи са там, а не някакви турци.

Тук още е привичка преди да срежеш хлябът да му нарисуваш кръст на гърбът....

  • Потребител
Публикува

През 1904 г. в покрайнините на село Заздрист, Теребовелска околия, местните селяни откриват доста голяма каменна стела, която достига дължина 5,05 метра и ширина 1,2 метра.

– Бандривский М.С. За сарматските знаци върху камък от село Заздрист в Тернополска област // VIII Подилийска историко-историческа конференция". Резюмета на добавките. Камянец-Подилски, 1990. Т.32-33

Авторът добавя, „В монографията си от 1992 г. използвах биномиалните знаци с форма на тамга на боспорските царе, за да датирам стелата от Зазвист, тъй като сред тях имаше имигранти от сарматската аристокрация. 

Пс. Малко напомнят знаците на розетата от Плиска. 

sarmaty2.thumb.jpg.22c838c6c33c2f7f36338b8285f495e8.jpg

  • Потребител
Публикува

Според тази статия: 

https://csabavezir.blog.hu/2021/10/30/a_magyar_osvallas_jelkepe_szkita_targyakon

В заключението пише:

Очевидно е обаче, което се потвърждава и от съдържанието на българските надписи, че групата знаци върху скитските чаши и фрагменти от съдове, намерени в Тисавашвар, не е знак за собственост или числова маркировка. Звуковата стойност на знаците е определена с помощта на различни писмени системи (старогръцка, старобългарска, кипърска сричкова писменост), въз основа на които буквата Y има звукова стойност 'u' или 'ü', а буквата II има звукова стойност „k“. Така че символът IYI е името на представителя на Слънцето, бог Ук [4], въз основа на езиковите съответствия на Старата дама, създадени чрез комбиниране на писмени знаци. Появата на именния знак и с него честта на бог Ук в Карпатския басейн, въз основа на възрастта на археологическите находки, може да се датира от 5 век пр.н.е., скитската епоха. Една от най-важните церемонии, свързани с почитането на Бога на Слънцето, пиенето на благословия, представянето на чашата на Ukkó, до 20 век. тя оцелява в унгарския фолклор до средата на века.

  • Потребител
Публикува
Преди 25 минути, Skubi said:

Според тази статия: 

https://csabavezir.blog.hu/2021/10/30/a_magyar_osvallas_jelkepe_szkita_targyakon

В заключението пише:

Очевидно е обаче, което се потвърждава и от съдържанието на българските надписи, че групата знаци върху скитските чаши и фрагменти от съдове, намерени в Тисавашвар, не е знак за собственост или числова маркировка. Звуковата стойност на знаците е определена с помощта на различни писмени системи (старогръцка, старобългарска, кипърска сричкова писменост), въз основа на които буквата Y има звукова стойност 'u' или 'ü', а буквата II има звукова стойност „k“. Така че символът IYI е името на представителя на Слънцето, бог Ук [4], въз основа на езиковите съответствия на Старата дама, създадени чрез комбиниране на писмени знаци. Появата на именния знак и с него честта на бог Ук в Карпатския басейн, въз основа на възрастта на археологическите находки, може да се датира от 5 век пр.н.е., скитската епоха. Една от най-важните церемонии, свързани с почитането на Бога на Слънцето, пиенето на благословия, представянето на чашата на Ukkó, до 20 век. тя оцелява в унгарския фолклор до средата на века.

 

Унгарския Петър Добрев или Иван Добрев е това?

Именно заради такива статии и анализи пуснах темата. В нея пише: 

"Иван Добрев, смята знака за собственост на клана Дуло - обединителят на българските племена и по-късно основател на България.
Според Сервет Сомункуоглу това е атрибут или тамга на бог Тангри, който се използва от всички тюркски племена.
За Миклош Сьоке този символ е "руническата тамга на старобългарския бог Тангра (~Тенгри)"..."

 

Нито едно от тези определения за символа няма логика с оглед на употребата му в Плиска и Преслав. Идеята че символа е на Дуло сигурно не е на Иван Добрев, но явно от негови писания е популярна.

 

  • Потребител
Публикува
Преди 4 минути, makebulgar said:

 

Унгарския Петър Добрев или Иван Добрев е това?

Именно заради такива статии и анализи пуснах темата. В нея пише: 

"Иван Добрев, смята знака за собственост на клана Дуло - обединителят на българските племена и по-късно основател на България.
Според Сервет Сомункуоглу това е атрибут или тамга на бог Тангри, който се използва от всички тюркски племена.
За Миклош Сьоке този символ е "руническата тамга на старобългарския бог Тангра (~Тенгри)"..."

 

Нито едно от тези определения за символа няма логика с оглед на употребата му в Плиска и Преслав. Идеята че символа е на Дуло сигурно не е на Иван Добрев, но явно от негови писания е популярна.

 

Долу в списъкът на литературата (ако отвориш статията):

Peter Dobrev, Az ősbolgárok feliratai és ábécéje 1995- Петър Добрев, Надписи и азбука на древните българи

Отвори статията. Много от примерите са от български местности. Но има и сравняване с произнасянето....За всеки случай е знак на Бог, божество. А не на фамилно или родово име....СМСМ

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 12 минути, Skubi said:

Отвори статията. Много от примерите са от български местности. Но има и сравняване с произнасянето....За всеки случай е знак на Бог, божество. А не на фамилно или родово име....СМСМ

СМСМ ли е името на тоя бог? Че му се молиш тук от край време? 

Ако е символ на бог какво търси знака по канализационните тръби? И ако е тюркски бог, защо става най-употребяван по строителния материал в християнски Преслав?

Редактирано от makebulgar

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!