Отиди на
Форум "Наука"

Българите функционално неграмотни ли са?


Recommended Posts

  • Администратор
Публикува

Всички, които мислите, че нямаме проблем гледайте видеото по-горе, което съм дал.

Също така се огледайте къде сме ние и къде са тези, които се справят по-добре от нас. И после все някой друг ни е виновен.

  • Мнения 90
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува
Преди 9 минути, Grifin said:

Не знам, за мен не е логично да не могат. Път, скорост и време се учи в пети клас ако не се лъжа, горе-долу тогава се добива и познанието, че ако разделиш едно число на друго и получаваш колко от горното (числителя) се пада на единица от знаменателя, тоест как да смяташ разход на единица и съответно оттам на сто (и много други неща). Процентите и съотношенията и те са от пети и шести клас и се използват в почти всички области, та може би не е лошо да се знаят в девети клас, а не се ...често и в университетите също, доколкото имам някакви наблюдения

Учат се в 5 клас с круши, ябълки, басейни и коли, а не с по-сложни въпроси от живота на възрастните, свързани с гориво, разход, биелетки и т.н. Логиката като отделен учебен предмет не се преподава, доколкото знам, а се изисква да се научи, за да се покрият тестовете.

  • Потребител
Публикува
Преди 6 минути, Р. Теодосиев said:

Всички, които мислите, че нямаме проблем гледайте видеото по-горе, което съм дал.

Също така се огледайте къде сме ние и къде са тези, които се справят по-добре от нас. И после все някой друг ни е виновен.

Кое е първо яйцето или кокошката. :) Основен извод от тестовете е, че децата в богатите страни се справят по-добре от тези в бедните (с малки изключения като наскоро забогателите от петрол страни въпреки богатството са с ниски показатели на теста). Та въпроса е богатството ли прави децата по-интелигентни, или обратното - по-интелигентните деца ще направят страната по-богата?

  • Администратор
Публикува
Преди 47 минути, makebulgar said:

Кое е първо яйцето или кокошката. :) Основен извод от тестовете е, че децата в богатите страни се справят по-добре от тези в бедните (с малки изключения като наскоро забогателите от петрол страни въпреки богатството са с ниски показатели на теста). Та въпроса е богатството ли прави децата по-интелигентни, или обратното - по-интелигентните деца ще направят страната по-богата?

20 стотни напред водят до 80 милиарда допълнително БВП за всяка държава. А ние изоставаме с 20 стотни, което означава, че вместо да ставаме по-богати и развити в най-добрия случай ще си седим на опашката по икономическо и социално положение в Европа.

Това вече го написах, нека да не е нужно да се повтаряме. 

Виж видеото, което споделих и слушай ей това от радиото:

https://bnr.bg/vidin/post/101776596/lachezar-tomov-obrazovanieto-e-bogatstvo

--------

И ако ще вадим извадки, та ето малко извадки:

 

408269664_10227625676660604_4464476647606654134_n.jpg

408276632_1487108168532234_1378308161866124781_n.jpg

408201560_10223458113832041_3562100238370312360_n.jpg

408236301_7624986084181690_8009889975846580531_n.jpg

  • Потребител
Публикува
Преди 12 минути, Р. Теодосиев said:

20 стотни напред водят до 80 милиарда допълнително БВП за всяка държава. А ние изоставаме с 20 стотни, което означава, че вместо да ставаме по-богати и развити в най-добрия случай ще си седим на опашката по икономическо и социално положение в Европа.

И кой я е изчислил тази закономерност? :) Нереална изглежда. Какви са тези стотни, към кой коефициент или стойност се отнасят и т.н.?!

Ако съдим по видеото и сайта естонците, които са първенци по резултат в теста, трябва да са с няколко пъти по 80 милиарда долара към БВП напред от нас. Реалноста обаче е че имаме БВП по голям от техния. По БВП на глава от населението са два пъти по-добре от нас, но пък други европейски страни изпреварват естонците на глава от населението, въпреки, че се справят по зле от тях на теста.

  • Потребител
Публикува

Проблема е, че резултатите от изследването се обявяват за страшни, ужасни и т.н., докато те са нормални. Като се вдигнат заплатите и средната класа започне да се чувства добре и да може да си позволи по-добри университети за децата си, ще се вдигне и успеваемостта на теста. Но явно в зависимост от други фактори, които водят до спад при повечето страни по света.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, makebulgar said:

Проблема е, че резултатите от изследването се обявяват за страшни, ужасни и т.н., докато те са нормални. Като се вдигнат заплатите и средната класа започне да се чувства добре и да може да си позволи по-добри университети за децата си, ще се вдигне и успеваемостта на теста. Но явно в зависимост от други фактори, които водят до спад при повечето страни по света.

Викаш - след като родителите платят по-добър университет , на 20 и кусур години ги връщаме в 9 клас да вдигаме резултатите и да демонстрираме грамотност.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 30 минути, ДеДо Либен said:

Викаш - след като родителите платят по-добър университет , на 20 и кусур години ги връщаме в 9 клас да вдигаме резултатите и да демонстрираме грамотност.

Е не. Ако родителите ти искат да учиш в престижен западен университет ще те убедят, че трябва да учиш здраво през цялото време на средното образование, за да минеш тестовете на университета. Щото знаят, че там само с пари не става. Тоест, ще изискват от теб да си зубър/отличник, да си четеш книгите, и ще ти помагат да ги разбираш и да надграждаш. 

Ако семейството ти обаче няма пари и няма амбиции да се развиваш, а като им кажеш, че искаш да прочетеш нещо те те пращат да ставаш футболист или чалга певица, че да ставаш известен, как да ти е добър резултата. Като ги молиш да ти помонат със задачите или четенето, но те са по-зле и от теб, и им е по-лесно да се примирят с тройките ти, как ще минеш теста. Или пък в училище като не е модерно да си зубър, а е по-добре да си вървежен пич, който бяга от часовете, как ще стане номера с теста.

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува

Наскоро четох един виц за Тодор Живков и Хелмут Кол. За съжаление не го запомних добре. Живков и Кол разговаряли и обсъждали защо Германия е толкова много по-напред от България. Преразказвам по смисъл. И Хелмут Кол отговаря,че това е така защото 80% от германците са прости и необразовани,а 20% са умни и образовани,но тези 20% управляват Германия. Докато в България е обратното – управляват я простите и необразованите.

Да искате 100% от народа да са образовани и грамотни е утопия. Дори и 30% е много...

  • Администратор
Публикува
Преди 1 час, makebulgar said:

И кой я е изчислил тази закономерност? :) Нереална изглежда. Какви са тези стотни, към кой коефициент или стойност се отнасят и т.н.?!

Т.е. даваме пример как четем и не разбираме?!?

Естонците са пример за това, как осъзнато работят върху проблема който имат и същите ученици, които в момента дават тези добри резултати след 10 години ще дадат на своята държава това, което ние очевидно няма как да дадем.

Преди 24 минути, deaf said:

Наскоро четох един виц за Тодор Живков и Хелмут Кол. За съжаление не го запомних добре. Живков и Кол разговаряли и обсъждали защо Германия е толкова много по-напред от България. Преразказвам по смисъл. И Хелмут Кол отговаря,че това е така защото 80% от германците са прости и необразовани,а 20% са умни и образовани,но тези 20% управляват Германия. Докато в България е обратното – управляват я простите и необразованите.

Да искате 100% от народа да са образовани и грамотни е утопия. Дори и 30% е много...

Високата интелигентност води до високо недоволство от корупция и схеми, а ниската интелигентност води до високи нива на корупция и схеми. Т.е. кой ще управлява зависи пряко от това колко интелигентно е едно общество и колко критично е то към всякакви незаконни схеми и нередности в държавата.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 минута, Р. Теодосиев said:

Т.е. даваме пример как четем и не разбираме?!?

Тоест, това със стотните и 80-те милиарда от къде идва?

  • Администратор
Публикува
Преди 3 минути, makebulgar said:

Тоест, това със стотните и 80-те милиарда от къде идва?

Във видеото цитират източника на изследването.

  • Потребител
Публикува
Преди 7 минути, Р. Теодосиев said:

Високата интелигентност води до високо недоволство от корупция и схеми

Абсолютно погрешно е това. Точно обратното. Виж в линка откъса озаглавен "5.Просвета и образование":

https://chitanka.info/text/12595-psihologija-na-tylpite/7#textstart

  • Администратор
Публикува
Преди 5 минути, deaf said:

Абсолютно погрешно е това. Точно обратното. Виж в линка откъса озаглавен "5.Просвета и образование":

https://chitanka.info/text/12595-psihologija-na-tylpite/7#textstart

Виж най-развивите държави и ги сравни с ниско развивите държави - както в икономика така и в образование така и в ниво на демокрация. Кое не е така?

  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Р. Теодосиев said:

Виж най-развивите държави и ги сравни с ниско развивите държави - както в икономика така и в образование така и в ниво на демокрация. Кое не е така?

Има ги и в двата вида държави. Корупцията и престъпността се увеличават през определени периоди и нямат връзка с това дали държавата е високо развита или ниско развита. Справка,най-развитата държава САЩ и Голямата депресия,Ал Капоне,"сух режим",испански грип,всеобща корупция и престъпност...

  • Администратор
Публикува

По-същото време в България имаме стотици заразени деца от сифилис, защото една баба обикаля околните си села и ближе очите на децата, за да ги предпази от някакви суеверия. 

Нека гледаме сегашната 2023 година. 

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Р. Теодосиев said:

По-същото време в България имаме стотици заразени деца от сифилис, защото една баба обикаля околните си села и ближе очите на децата, за да ги предпази от някакви суеверия. 

Нека гледаме сегашната 2023 година. 

Не виждам пряка връзка... Този случай е бил изключение. Сега не ми се търси в нета,но четох статистика за престъпленията в Царство България. Били са малко на брой. И о,изненада,повечето от престъпленията (тежките) са извършени в малкото налични градове от граждани. По селата почти е нямало престъпност. Прецени сам защо е така.

Политическите престъпления (убийства и т.н.) не е редно да ги включваме точно в тази статистика...

  • Потребител
Публикува

Аз също смятам, че е трудно да се направи връзка между представянето на тестовете и
цялостното благополучие/благосъстояние на нацията.

От данните се вижда, че най-добри резултати имат в Сингапур, Япония и Корея. За тези
общества знам, че са много конкурентни и това обяснява резултатите: за да вземат
предимство в живота, децата учат здраво още от малки. Така че високите резултати в
Азия имат своето обяснение.

За нас не съм сигурен. Според мен по-образовано общество би трябвало да взима по-умни
решения ... най-малкото да гласува по-умно ... но в крайна сметка и това е спорно.

  • Потребител
Публикува
Преди 38 минути, Р. Теодосиев said:

Във видеото цитират източника на изследването.

Ясно, трябва да изгледам час и 20 минути интервю, за да разбера накрая, че източника е мнение на единия от говорещите в клипа, които коментират теста. Едва ли ще намеря време, за да го гледам цялото, така, че до уточняване на минутата във видеото или източника, ще приема, че някои си е съчинил тези стотни и осемдесетте милиарда, които идват или си отиват с тях.

  • Потребител
Публикува
Преди 50 минути, Р. Теодосиев said:

Естонците са пример за това, как осъзнато работят върху проблема който имат и същите ученици, които в момента дават тези добри резултати след 10 години ще дадат на своята държава това, което ние очевидно няма как да дадем.

Успех им пожелавам на естонците да успеят след 10 години да са с 600 милиарда долара БВП, но надали ще се случи.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 22 минути, gmladenov said:

От данните се вижда, че най-добри резултати имат в Сингапур, Япония и Корея. За тези
общества знам, че са много конкурентни и това обяснява резултатите: за да вземат
предимство в живота, децата учат здраво още от малки. Така че високите резултати в
Азия имат своето обяснение.

Учат, а след това бачкат като сбъркани и икономиката им хвърчи. Ето какво казва бинг по темата:

"Претоварването от работа в Южна Корея и Япония е сложен въпрос, който включва множество фактори. В Южна Корея, например, се е предлагало да се увеличи максималното работно време до 69 часа на седмица. В момента обаче ограничението е 52 часа. Южнокорейците са работили средно 1915 часа през 2021 г. – това е със 199 часа повече от средното за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и с 566 часа повече от работниците в Германия.

За Япония, информацията е по-ограничена, но е известно, че страната има дълги работни часове и култура на претоварване от работа, известна като “кароши”, което означава “смърт от прекомерен труд”. Работното време в Япония може да варира, но обикновено японците работят около 60 часа на седмица. В страната е въведена 40-часова работна седмица, но поради културата на трудолюбие, много хора работят допълнителни часове.

“Кароши” е японски термин, който означава “смърт от преумора”. Това обозначава смъртта по професионални причини – поради инфаркти, инсулти, недохранване, стрес и/или самоубийства1.

Ето няколко примера за “кароши”:

Първият случай на кароши е регистриран през 1969 г., когато 29-годишен мъж, работещ в корабоплавателния отдел на най-голямата японска вестникарска компания, умира от инсулт.

Кенджи Хамада, служител в токийска компания по сигурността, е открит рухнал на бюрото си след 15-часови работни дни, съчетани с мъчително 4-часово пътуване до офиса и обратно - всеки ден. Колегите му приемат, че той е заспал, но когато той не помръдва няколко часа по-късно, те осъзнават, че е мъртъв. Смъртта му се дължи на инфаркт - на 42 години.

В Япония, ако смъртен случай бъде установен като “кароши”, семейството на жертвата получава компенсация от правителството на стойност около 20 000 долара годишно, а компанията изплаща на близките до 1.6 млн. долара."

 

А тук я караме яваш-яваш с 40 часова работна седмица...

 

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува
Преди 8 часа, makebulgar said:

Учат, а след това бачкат като сбъркани и икономиката им хвърчи. Ето какво казва бинг по темата:

"Претоварването от работа в Южна Корея и Япония е сложен въпрос, който включва множество фактори. В Южна Корея, например, се е предлагало да се увеличи максималното работно време до 69 часа на седмица. В момента обаче ограничението е 52 часа. Южнокорейците са работили средно 1915 часа през 2021 г. – това е със 199 часа повече от средното за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и с 566 часа повече от работниците в Германия.

За Япония, информацията е по-ограничена, но е известно, че страната има дълги работни часове и култура на претоварване от работа, известна като “кароши”, което означава “смърт от прекомерен труд”. Работното време в Япония може да варира, но обикновено японците работят около 60 часа на седмица. В страната е въведена 40-часова работна седмица, но поради културата на трудолюбие, много хора работят допълнителни часове.

“Кароши” е японски термин, който означава “смърт от преумора”. Това обозначава смъртта по професионални причини – поради инфаркти, инсулти, недохранване, стрес и/или самоубийства1.

Ето няколко примера за “кароши”:

Първият случай на кароши е регистриран през 1969 г., когато 29-годишен мъж, работещ в корабоплавателния отдел на най-голямата японска вестникарска компания, умира от инсулт.

Кенджи Хамада, служител в токийска компания по сигурността, е открит рухнал на бюрото си след 15-часови работни дни, съчетани с мъчително 4-часово пътуване до офиса и обратно - всеки ден. Колегите му приемат, че той е заспал, но когато той не помръдва няколко часа по-късно, те осъзнават, че е мъртъв. Смъртта му се дължи на инфаркт - на 42 години.

В Япония, ако смъртен случай бъде установен като “кароши”, семейството на жертвата получава компенсация от правителството на стойност около 20 000 долара годишно, а компанията изплаща на близките до 1.6 млн. долара."

 

А тук я караме яваш-яваш с 40 часова работна седмица...

 

От както въведоха капитализмът там, тези винаги са работили до скъсване. Минаха се векове, казваха, чев 21 век, вече толкова ще е роботизирано производството, че ще работим средно 30-35 часа седмично. И какво виждаме? 60 часа, даже в Русия вкарват Съботата на ново за работен ден/по повод войната/. Или чисто и просто незадоволимото лакомсво за профит на мултикорпорациите продължава безпощадното експлоатиране на хората, само, че по друг начин? Профсъюзи, партии само във виртуалният свят съществуват вече...Като в стихотворението на Янош Арань за завладяването на Вуелс от Английският крал Едвард, пита царят местните феудали, че богу им даденият народ, щастлив лие по земите им, като говедата които кара под игото? Така, че НАПРЕД ЗА 7 ДНЕВНАТА РАБОТНА СЕДМИЦА.

  • Потребител
Публикува

Има такъв проблем, и сигурно нещата ще стават по-зле. Масата са неграмотни и невъзпитани, и да, пробутват се нагоре дори деца неможещи да четат и пишат, особено от малцинствата. Аз познавам много такива, говорил съм и със преподаватели.

Отличниците са главно тези, на които родителите им хвърлят маса пари за частни учители и уроци, тук имаме една паралелна образователна система, и много хора от бранша го споделят това.

Много сбъркани неща има в системата, трябва да се реформира тотално. Най-малкото да се уеднаквят в някакви стандарти, преподаването, учебниците както и други неща. Сега е някаква анархия и кажи-речи всеки прави каквото си иска, и учители, и ученици, и родители.

  • Потребител
Публикува
Преди 12 часа, makebulgar said:

Учат, а след това бачкат като сбъркани и икономиката им хвърчи. Ето какво казва бинг по темата:

"Претоварването от работа в Южна Корея и Япония е сложен въпрос, който включва множество фактори. В Южна Корея, например, се е предлагало да се увеличи максималното работно време до 69 часа на седмица. В момента обаче ограничението е 52 часа. Южнокорейците са работили средно 1915 часа през 2021 г. – това е със 199 часа повече от средното за Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и с 566 часа повече от работниците в Германия.

За Япония, информацията е по-ограничена, но е известно, че страната има дълги работни часове и култура на претоварване от работа, известна като “кароши”, което означава “смърт от прекомерен труд”. Работното време в Япония може да варира, но обикновено японците работят около 60 часа на седмица. В страната е въведена 40-часова работна седмица, но поради културата на трудолюбие, много хора работят допълнителни часове.

“Кароши” е японски термин, който означава “смърт от преумора”. Това обозначава смъртта по професионални причини – поради инфаркти, инсулти, недохранване, стрес и/или самоубийства1.

Ето няколко примера за “кароши”:

Първият случай на кароши е регистриран през 1969 г., когато 29-годишен мъж, работещ в корабоплавателния отдел на най-голямата японска вестникарска компания, умира от инсулт.

Кенджи Хамада, служител в токийска компания по сигурността, е открит рухнал на бюрото си след 15-часови работни дни, съчетани с мъчително 4-часово пътуване до офиса и обратно - всеки ден. Колегите му приемат, че той е заспал, но когато той не помръдва няколко часа по-късно, те осъзнават, че е мъртъв. Смъртта му се дължи на инфаркт - на 42 години.

В Япония, ако смъртен случай бъде установен като “кароши”, семейството на жертвата получава компенсация от правителството на стойност около 20 000 долара годишно, а компанията изплаща на близките до 1.6 млн. долара."

 

А тук я караме яваш-яваш с 40 часова работна седмица...

 

    Аз поне не виждам много общо между това и темата както е зададена.. А ако ще правим такива връзки, защо не видим например Холандия, която от години е винаги на челните места по образование? Там средната работна седмица е около 31 часа, в Дания по спомен също не се преработват много, в УК има немалко компании, които експериментират с четиридневна работна седмица, според редица проучвания успешно. Такива примери има предостатъчно.

    А ако съвсем искаме да неглижираме проблема и да оправдаем липсата на елементарни способности при учениците (а понякога и свои), винаги можем да продължим да берем черешки и да дадем за пример Флойд Мейуедър, Тайсън Фюри или Конър Макгрегър, те надали биха се представили достойно на такъв тест, ама са милионери, та учениците в 9 клас що да могат да сметнат разход на сто км тогава или нещо с проценти, нали ако разберат как става за годините от пети до девети клас, може и да се преуморят и да станем свидетели на ръст от "Кароши"-та...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!