Отиди на
Форум "Наука"

Българите функционално неграмотни ли са?


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Еми Япония и Корея ги даваме за пример, тъй като са начело на таблицата с най-високи резултати от тестовете. Имат обаче силни икономики основно защото работят много.

  • Мнения 90
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

   Добре, тя темата преди това зави към източна Азия, макар че беше открита с това, че сме на последно място в Европа. Според мен, ако ще правим сравнения, е по-добре да е с европейски държави, източноазиатските общества са коренно различни от нашите, но добре, не пречи разбира се и с тях да се сравним. Като казваш даваме ги за пример, какви точно изводи правиш обаче? От предните ти  мнения, аз поне останах с впечатление, че в Япония и Корея учениците са добре на тестовете, обаче пък там после се работи много и понякога хората прегарят, а при нас всичко си е наред, затъпяваме експоненциално, но пък си работим по 40 часа седмично и все пак в Македония и Румъния е горе-долу същото дередже, така че няма какво толкова да го мислим, трябва първо да забогатеем, пък тогава нещата ще си се наредят от само себе си и ще се вдигне нивото на образованието, очевидно е , че в по-богатите страни и образованието е по-добро..освен това, ако  в девети клас не можеш да сметнеш разход на гориво за сто км, то не е страшно, като станеш на 20 и си купиш кола, ще си го сметнеш с онлайн калкулатор или пък някой ще ти каже да разделиш това на онова и да умножиш по сто и пак ще се оправиш .. Сигурно пропускам някои от изводите, но и тези не са малко. 
    Нека и аз подбера малко данни, пък да видим как можем да ги тълкуваме. Ирландия е на четвърто, първо и трето място (за математика, четене и науки) в Европа, със средна работна седмица от 39 часа, и среден ръст на БВП  от 7,9% за периода 2000-2022 г. , от около 100 млрд $ за 2000 до около 530 млрд за 2022. В интерес на истината, голяма част от този БВП се дължи на данъчната й политика, поради която някои от най-големите технологични компании (Apple, Google, Microsoft, Meta- Facebook ) регистрират там интелектуалната си собственост и операциите си извън САЩ, но покрай това над 10% от населението на Ирландия работи в тях, плащат се данъци, поддържат се офиси, складове, инфраструктура и т.н. Как мислиш, има ли това нещо общо с нивото на образование и  възможно ли е да стане у нас, или пък в държавите, с които се сравняваме - Македония, Румъния и т.н.,? 

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Grifin said:

Нека и аз подбера малко данни, пък да видим как можем да ги тълкуваме. Ирландия е на четвърто, първо и трето място (за математика, четене и науки) в Европа, със средна работна седмица от 39 часа, и среден ръст на БВП  от 7,9% за периода 2000-2022 г. , от около 100 млрд $ за 2000 до около 530 млрд за 2022. В интерес на истината, голяма част от този БВП се дължи на данъчната й политика, поради която някои от най-големите технологични компании (Apple, Google, Microsoft, Meta- Facebook ) регистрират там интелектуалната си собственост и операциите си извън САЩ, но покрай това над 10% от населението на Ирландия работи в тях, плащат се данъци, поддържат се офиси, складове, инфраструктура и т.н. Как мислиш, има ли това нещо общо с нивото на образование и  възможно ли е да стане у нас, или пък в държавите, с които се сравняваме - Македония, Румъния и т.н.,? 

Косвено образованието оказва влияние върху това, което се е случило в Ирландия, доколкото трябват образовани политици и обществени служители, които да направят реформите, които са направили там. Там са направили оптимизация на разходите - намалили са държавния апарат, намалили са корупцията, намалили са осигуровките, и са намалили корпоративния данък, като това в съчетание с европейските фондове и чуждестранните инвестиции са довели до ръста им. Чуждестранните инвестиции са основния двигател за ръста, като вероятно за тях има значение квалифицирания персонал, но пък не е основно значение, тъй като реално там няма достатъчно работна ръка и трябва да си вкарват отвън. Отвън идва основно квалифициран персонал с високо образование и функционална грамотност. 

Ирландия не е добре да се дава като пример, тъй като ирландците са англоезични и съответно са предпочитана дестинация за компаниите, от англоезичните страни и за всички компании, които така или иначе използват английския на световния пазар. Ирландците са и с много тесни връзки с най-мощната икономика в света - тази на САЩ, където голяма част от американците са с ирландски произход. Съответно американските компании в които има такива американци с ирландски произход вероятно предпочитат Ирландия като цел за инвестиране.  

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, makebulgar said:

Косвено образованието оказва влияние върху това, което се е случило в Ирландия, доколкото трябват образовани политици и обществени служители, които да направят реформите, които са направили там. Там са направили оптимизация на разходите - намалили са държавния апарат, намалили са корупцията, намалили са осигуровките, и са намалили корпоративния данък, като това в съчетание с европейските фондове и чуждестранните инвестиции са довели до ръста им. Чуждестранните инвестиции са основния двигател за ръста, като вероятно за тях има значение квалифицирания персонал, но пък не е основно значение, тъй като реално там няма достатъчно работна ръка и трябва да си вкарват отвън. Отвън идва основно квалифициран персонал с високо образование и функционална грамотност. 

   Косвено, да. А доколко, да кажем, че е дискусионно, според някои малко, според други повече, добре. 
   А дори и да приемем, че: 

Преди 2 часа, makebulgar said:

Ирландия не е добре да се дава като пример, тъй като ирландците са англоезични и съответно са предпочитана дестинация за компаниите, от англоезичните страни и за всички компании, които така или иначе използват английския на световния пазар. Ирландците са и с много тесни връзки с най-мощната икономика в света - тази на САЩ, където голяма част от американците са с ирландски произход. Съответно американските компании в които има такива американци с ирландски произход вероятно предпочитат Ирландия като цел за инвестиране.  

    хубаво, нека да не е добре да се дава Ирландия за пример, аз  уточних, че данните може и да се тълкуват като подбрани, по-добре  ли е обаче да се дават Япония и Корея за пример, страни, които не са в ЕС и са с коренно различна култура, история, икономически отношения с другите и т.н.? От които примери, аз поне дори и не разбрах какво следва, единият беше по-негативен и наблягаше на преработването в тези страни, а вторият пък показваше доброто им отношението им към учителите...
  Както и да е, доколкото аз разбрах, смяташ, че нямаме голям проблем и нещата са общо взето в параметрите, аз не мисля точно така, най-малкото, защото съм работил с хора, от тези, които наричаш нормални (някъде в началото беше казал, че 70% от еди-кои си били функционално неграмотни на 15 г., но после пораствали и ставали нормални хора, по памет карам), и работата би била в пъти по-лека и продуктивна, ако така наречените нормални бяха по-малко, допускам че и на други места е така. 

  Всеки с мнението си :)

  • Потребител
Публикува (edited)

Нещата са наистина много относителни. Работил съм с всякакви хора през годините. Ето и няколко примера от реалния живот:

- Швейцарец - не правеше разлика между Талин и Тбилиси, а децата му не знаеха (по негови думи) къде е Украйна докато не му се наложи да ходи командировка там.

- Англичанин - не знаеше къде е река Волга, a пък един друг къде е о. Майорка и че принадлежи на Испания.

- Японци - убиват се от работа, но откъм "work smart, not hard", демек "работи умно, не много", никакви ги няма и такова нещо като автоматизации и процеси са доста зле. Да, изненадващо, нали? Особено им пречи в бизнес срещи и културата, където трябва да си разменяте визитки три часа, кланяте и тям подобни глупости. Общо взето формалностите им спъват продуктивността много и им губят време, а времето е пари.

Сега, това са единични случаи, разбира се и не може да се генерализира въз основа на тях, но изводи могат да се направят някакви и просто ги споделям. Иначе съм прекарал известно време в българските университети и нивото си е ниско, няма какво да се лъжем. Студентите по хуманитарни науки са си мързеливи и искат лесно да минат, а тези по техническите знаят, че е трудно и когато им дойде в повече се отказват направо.

Реално аз не ги разбирам. Никой не е спрял никого да се развива, но хората явно не искат или мързела надделява значително. С един-два чужди езика и техническа (или компютърна) грамотност човек може да живее доста доволно в България, особено пък като и понатрупа някакъв опит. Но ето, че дори за този минимум няма желание, а като няма желание ни пада и IQ-то.

Пак казвам, не го разбирам и не мога и да го обясня добре, но за мен ние просто нямаме желанието да сме умни или айде така да го кажем - по-умни от останалите.

Редактирано от D3loFF
  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, D3loFF said:

Нещата са наистина много относителни. Работил съм с всякакви хора през годините. Ето и няколко примера от реалния живот:

- Швейцарец - не правеше разлика между Талин и Тбилиси, а децата му не знаеха (по негови думи) къде е Украйна докато не му се наложи да ходи командировка там.

- Англичанин - не знаеше къде е река Волга, a пък един друг къде е о. Майорка и че принадлежи на Испания.

- Японци - убиват се от работа, но откъм "work smart, not hard", демек "работи умно, не много", никакви ги няма и такова нещо като автоматизации и процеси са доста зле. Да, изненадващо, нали? Особено им пречи в бизнес срещи и културата, където трябва да си разменяте визитки три часа, кланяте и тям подобни глупости. Общо взето формалностите им спъват продуктивността много и им губят време, а времето е пари.

Сега, това са единични случаи, разбира се и не може да се генерализира въз основа на тях, но изводи могат да се направят някакви и просто ги споделям. Иначе съм прекарал известно време в българските университети и нивото си е ниско, няма какво да се лъжем. Студентите по хуманитарни науки са си мързеливи и искат лесно да минат, а тези по техническите знаят, че е трудно и когато им дойде в повече се отказват направо.

Реално аз не ги разбирам. Никой не е спрял никого да се развива, но хората явно не искат или мързела надделява значително. С един-два чужди езика и техническа (или компютърна) грамотност човек може да живее доста доволно в България, особено пък като и понатрупа някакъв опит. Но ето, че дори за този минимум няма желание, а като няма желание ни пада и IQ-то.

Пак казвам, не го разбирам и не мога и да го обясня добре, но за мен ние просто нямаме желанието да сме умни или айде така да го кажем - по-умни от останалите.

Защото при нас нормата не е ограмотяването а тарикатството. Не е трудът ами надхитряването. На всяко ниво само това чуваш кой как минал или излъгал другият, другите, било те българи или чужденци, в България или в чужбина. Чувал ли си някой да каже, че не е купил ползвана кола ама са го излъгали с километрите, че консумира ужасно много, че са го излъгали с цената? Не....

 

  • Потребител
Публикува

Стамов ще е довечера в Скат и ще обсъжда неграмотността на българските деца и тестовете като цяло. Ето какво пише във фейсбук: 

"Тая вечер от 20:30 по ТВ Скат дискутираме в студиото на г-н Стоян Иванов резултатите на българските ученици  от тестовете  PISA - какво става, падат ли, защо падат, ако падат и какво ни казва анализ на данните, изнесени от организаторите на тестовете. Анализ, който, поне официално, никой не направи. Какво да си говорим без анализ, за Бога?  Мнението ми е малко по-различно от мненията, които прочетох по въпроса до тук и смятам, че има важни и казващи неща в данните за представянето, които никой не посмя да забележи. А без да сме в състояние да формулираме естеството на един проблем на база информацията ни за него, няма как да предложим работещо решение. Изборът е наш - или правим обективен анализ на база какво ни казват данните, или отново бягаме във фантази ланд. Откак ПИСА се зае да оправя образованието по света, резултатите от тестовете ПИСА падат непрекъснато - не само в БЪлгария, в цял свят падат и с това започва официалния рапорт на ПИСА - че резултатите за поредна година в света падат. Това само по себе си формулира въпрос, примерно защо докато ПИСА не даваше методологически указания за образованието като цяло резултатите се катереха, а откак влязоха в ролята на ментори резултатите от собствените им тестове падат. С г-н Иванов за съжаление не стигнахме до него поради времевия лимит на студиото му, но ПИСА очертава реален проблем, който е отвъд образователните системи."

  • Потребител
Публикува
Преди 16 часа, makebulgar said:

Стамов ще е довечера в Скат и ще обсъжда неграмотността на българските деца и тестовете като цяло. Ето какво пише във фейсбук: 

"Тая вечер от 20:30 по ТВ Скат дискутираме в студиото на г-н Стоян Иванов резултатите на българските ученици  от тестовете  PISA - какво става, падат ли, защо падат, ако падат и какво ни казва анализ на данните, изнесени от организаторите на тестовете. Анализ, който, поне официално, никой не направи. Какво да си говорим без анализ, за Бога?  Мнението ми е малко по-различно от мненията, които прочетох по въпроса до тук и смятам, че има важни и казващи неща в данните за представянето, които никой не посмя да забележи. А без да сме в състояние да формулираме естеството на един проблем на база информацията ни за него, няма как да предложим работещо решение. Изборът е наш - или правим обективен анализ на база какво ни казват данните, или отново бягаме във фантази ланд. Откак ПИСА се зае да оправя образованието по света, резултатите от тестовете ПИСА падат непрекъснато - не само в БЪлгария, в цял свят падат и с това започва официалния рапорт на ПИСА - че резултатите за поредна година в света падат. Това само по себе си формулира въпрос, примерно защо докато ПИСА не даваше методологически указания за образованието като цяло резултатите се катереха, а откак влязоха в ролята на ментори резултатите от собствените им тестове падат. С г-н Иванов за съжаление не стигнахме до него поради времевия лимит на студиото му, но ПИСА очертава реален проблем, който е отвъд образователните системи."

Царя не даваше задграничен паспорт на тези които не бяхя завършили 4. отделение и сложили изпит пред комисия. Неграмотните чукундури си държахме на балкана да им се радваме....А сега гледай какво е по-Европа. Какъв хубав имидж ни правят тези с които сме наводнили чуждите градове поля...СУМПС имат а немогат името си да ПРЕПИШАТ даже и с големи букви....А те гони/святка, ръкомаха и псува по автопистата сезднал 30 годишно голяма категория БМВ да караш побълже от 130..... 

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Skubi said:

Какъв хубав имидж ни правят тези с които сме наводнили чуждите градове поля.

Мой приятел българин живее в Лондон в "Челси". До неговия дом има автомивка в която работят български цигани. Всички те говорят перфектно английски език. И клиентите на автомивката са доволни от тях.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 часа, deaf said:

Мой приятел българин живее в Лондон в "Челси". До неговия дом има автомивка в която работят български цигани. Всички те говорят перфектно английски език. И клиентите на автомивката са доволни от тях.

И пишат ли?😆

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, Skubi said:

До неговия дом има автомивка в която работят български цигани. Всички те говорят перфектно английски език. И клиентите на автомивката са доволни от тях.

Не мисля, че функционалната грамотност се свежда само до владеене на английски език. Ако имаш интерес мога да приведа примери не от мой приятел или познат, а лично мои от Германия и не с цигани а с инженери.

Извинявам се, коментара е към deaf.

image.png

Редактирано от orlogin
  • Потребител
Публикува
Преди 4 минути, makebulgar said:

Функционално неграмотен инжинер звучи като оксиморон. :) 

Без значение как звучи, по важно е как се нарича дипломиран инженер със специалност електроника и 3-годишен стаж по специалността, който не разграничава електрически проводник от изолатор.

  • Потребител
Публикува
Преди 6 часа, deaf said:

Мой приятел българин живее в Лондон в "Челси". До неговия дом има автомивка в която работят български цигани. Всички те говорят перфектно английски език. И клиентите на автомивката са доволни от тях.

Ромите не са това, което бяха. И английски и испански говорят и много от тях са се променили доста. Има хора и хора все пак.

Преди 2 часа, orlogin said:

Без значение как звучи, по важно е как се нарича дипломиран инженер със специалност електроника и 3-годишен стаж по специалността, който не разграничава електрически проводник от изолатор.

Чувал съм за инженери в Самсунг, които създават нови модели телефони, проектират платки и т.н. сложни компоненти и имало някои от тях, които били от тези дето вярват, че Земята е плоска. Не се бъзикам. Това си е реално нещо в някои научни среди, както има и ултра-религиозни такива или пък членуващи във всякакви съмнителни организации.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, D3loFF said:

Чувал съм за инженери в Самсунг, които създават нови модели телефони, проектират платки и т.н. сложни компоненти и имало някои от тях, които били от тези дето вярват, че Земята е плоска. Не се бъзикам. Това си е реално нещо в някои научни среди, както има и ултра-религиозни такива или пък членуващи във всякакви съмнителни организации.

Да, съгласен съм, но трябва да се прави разлика между умения, професионализъм на работното място и личните вярвания, които нямат общо със спецификата на работата. Случаят който описах не е единствен, а само един от десетки подобни и за разлика от личните убеждения и вярвания, той е свързан пряко с професионалните задължения. Когато имате човек в екипа, който не знае за какво служи изолацията върху проводника, това е истинска трагедия със своите тежки последици.

За плоскоземците няма да коментирам, само бих отбелязал, че за да се приеме такава "истина", трябва да е пропусната голяма част от материала по физика. Модела на плоската Земя може да бъде оборен на секундата.

Редактирано от orlogin
  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, orlogin said:

Без значение как звучи, по важно е как се нарича дипломиран инженер със специалност електроника и 3-годишен стаж по специалността, който не разграничава електрически проводник от изолатор.

Какво точно работи в електрониката? И дали му е нужно да разграничава проводник от изолатор? Какво имам предвид. В икономическа зона на юг от Пловдив в завод за авточасти работят цигани и то от онези,които се турчеят и не разбират български език. Но това не им пречи да се справят успешно с работата си,която е на конвейер. Специално за един завод за автомобили например,са нужни само пет-шест инженери,останалите стотици работници бачкат на конвейер,за което не е нужно да са функционално грамотни. 🙂 Само да могат с пневматичен винтоверт да завинтят седалката на шасито на колата. Не е ядрена физика.

  • Потребител
Публикува
Преди 17 часа, deaf said:

Какво точно работи в електрониката? И дали му е нужно да разграничава проводник от изолатор?

Изненадан съм от въпросите, но ще се постарая да отговоря, тъй като считам темата за изключително важна.

Ако инженер със специалност електроника не разбира свойствата на проводници и изолатори, които се изучават още в основното образование, това представлява тежка форма на функционална неграмотност. Този случай може да се сравни с писател или журналист, който не познава азбуката.

Въпросния специалист работеше в областта на ремонта и поддръжката на машини с ЦПУ, задвижвания, електронни апаратури и други електросъоръжения. Като представител на техническия персонал, е длъжен да притежава поне основни знания и умения в сферата на електрониката, електротехниката и механиката, за да осигури безпроблемната работа на техническите системи. Неадекватното разбиране на такива основни принципи води до груби грешки, неефективност и много често до повреди в електронните системи, на които сме били свидетели не веднъж. Липсата на компетентност е свързана и с неспазването на мерките за безопасност и може да доведе до тежки инциденти, включително електрически удар, пожари и други бедствия, които могат да застрашат живота и здравето на хората. Така че, в неговия случай, познанието на основните свойства на материалите,  електронните елементи, схемотехниката е задължителна част от професионалната характеристика на работното място.

Все пак, за да не бъда голословен, ще представя няколко примера, с които се надявам да хвърля повече светлина върху разрастващото се невежество. Веднъж се наложи да свържем ново електросъоръжение за транспортиране на стружки, известно като стружкотранспортьор. Специалистът, кримпна кабелни обувки на проводниците, без да оголи краищата, просто върху изолацията. Наблюдавах отстрани със странното усещане за някаква дебелашка шега.  Когато го попитах какво прави, той, с цел да покаже качествена работа, здраво хвана една от кабелните обувки, взе проводника с другата ръка и извърши няколко силни дръпвания в противоположни посоки, за да демонстрира здравината на връзката. Кабелната обувка не се отдели от проводника, и той повтори същите действия с останалите 6 проводника, след което изпадна във видимо задоволство от механичните характеристики на връзките. В този момент, останах вцепенен от непознато чувство, без възможност за реакция. Разбира се в следващите месеци това чувство ме навестяваше доста често, но в крайна сметка се адаптирах.

Друг пример. Един електронен измервателен прибор на грапавост отказа да работи. Разглобих устройството и установих, че батерията, която поддържаше параметрите, имаше ниско напрежение. Тогава специалистът изрази желание да свърже 3 батерии от 1,5 V, за да получи еквивалентно напрежение от 4,5 V, каквото беше на оригиналната батерия. След малко пристигна с опакованите батерии, свързани с няколко мостчета. Както винаги, попитах дали всичко е наред, а той подръпна проводниците и демонстрира здравина на спойките. Преди да включа батериите към прибора, погледнах връзките на мостчета и онова чувство отново ме споходи. Трите минуса, на трите батерии бяха обединени, и от тази връзка излизаше синия проводник, минус (-) на новата батерия. Червения проводник (+) беше запоен само към плюса на една от батериите. Другите два плюса на двете батерии стояха свободни. При това свързване изходното напрежение е 1,5 V, вместо необходимото 4,5 V, тъй като се използва само едната батерия, докато другите две просто бяха там, за да дават кураж на единствената свързана батерия :)) И така, deaf можеш ли да си спомниш в кой клас се учи паралелно и последователно свързване на токоизточници, консуматори, законите на Кирхов? Как мислиш, дали това незнание е допустимо за електронен инженер, в позицията на технически поддържащ персонал?

Ако продължа случаите с ремонти на платки и подмяна на елементи, вероятно ще бъдеш значително изненадан. Този човек дори не различаваше резистор от кондензатор, а знанията свързани с полупроводникови елементи като диоди, изправители, стабилизатори, цифрови и аналогови интегрални схеми и други, бяха изцяло непознати за него. Веднъж се захвана да сменя електролитен кондензатор на един захранващ блок, но вместо да го запои след греца (изправителен елемент с 4 вградени диода), той го запои преди него. След включване на захранването се чу съскане, последвано от силен гръм на взривения кондензатор. Ако някой знае как гърми кондензатор 4700 μF/63 V включен към променлив ток, ще разбере. Корпусът на кондензатора прелетя на сантиметри покрай главата му и се удари в един дървен шкаф зад него. Цялата стая се изпълни с бял дим и дребни парченца от раздробения диелектрик на кондензатора. Това не беше единственият фойерверк - имаше и други гърмежи на платки, трансформатори, контактори и т.н. Общо взето, на работното място имаше доста веселба :))  С богатия си опит в предизвикани аварии, имаше запалване на 5 kW  трансформатор, който се наложи да гасим с пожарогасител. Имаше и случай на неправилно заменени елементи в електронното управление на двигател с мощност 11 kW, което доведе до това, че двигателя се пръсна на парчета от свръх обороти. Осколките от ротора се разлетяха из цялото помещение и по чудо нямаше пострадали. Неговите знания, на фона на незнанията, бяха както малка лодка в морето, въпреки това увереността и самочувствието му бяха на Еверест. Житейският му филм беше изпълнен с динамични и разтърсващи сцени, но по някога филмите не завършват с хепи-енд. Така стана и при нас, за нещастие имаше смъртен случай на човек, вследствие на неспазване правилата за техническа  безопасност. Спирам до тук с ясното съзнание, че вече имаме по-голяма яснота, що е то функционална неграмотност и последиците от нея. Когато се работи с машини, съоръжения, високо напрежение и други потенциално опасни фактори за здравето и живота, присъствието на функционално неграмотни хора не е безобидно. Има области, които са по-малко чувствителни към невежеството, но в промишлеността, транспорта, медицината и др., последиците от невежеството са фатални.

  • Потребител
Публикува
Преди 17 часа, deaf said:

Но това не им пречи да се справят успешно с работата си,която е на конвейер. Специално за един завод за автомобили например,са нужни само пет-шест инженери,останалите стотици работници бачкат на конвейер,за което не е нужно да са функционално грамотни. 🙂 Само да могат с пневматичен винтоверт да завинтят седалката на шасито на колата. Не е ядрена физика.

Да, съгласен съм, че за работниците няма изискване те да притежават знания извън обхвата на техните работни характеристики. В този контекст, за инженерите знанията в техническите дисциплини са от основно значение. Но нека само да си представим какви ще бъдат последствията, ако изброените от теб 5-6 инженера разполагат с ниво на знания, сходно с гореописания случай от мен.

  • Потребител
Публикува (edited)

Не познавам тестовете на ПИЗА, но си обяснявам "функционална неграмотност" с грамотността- с четенето на текст. Доколкото смисъла на написаното е да предаде информация, то функционалната неграмотност е неспособност да се приеме предаваната информация.

После- теорията е нещо, което се предава чрез научни текстове. Практиката е прилагането им, а функционалната неграмотност е неумение да бъде приложено в практиката това, което е четено в училище. А това може да има много причини- учебниците да не дават полезна информация; учениците да не са запознати с кода, начина на изразяване на информацията; проблемите, представени в теста да не съответстват на реални проблеми от практиката на учениците (и учителите). 

Сещам се за дългите и сложни часове по тригонометрия, в които липсваше смисъла на практиката- да се правят акведукти под определен наклон, да се определя разстояние между триангулачни точки, да се определи височината на Хеопсовата пирамида например или закръглеността, радиуса на земята и пр. Как да си функционално грамотен, да свързваш с практиката, като и учителите не го свързват? 

Срамувам се от трудността, която изпитвам в диференциалното смятане. Наполеон в 19 в. е имал възглед, че всеки трябва да го знае, обаче той е наложил артилерията, а там определянето на траекторията на снаряда е не- обходимо, не може да се обходи, задължително е. В този смисъл аз съм функционално неграмотен в диференциалното смятане. Мога да чета символите, но не мога да го приложа. Ако в ПИЗА има такива въпроси, отпадам.

  

Преди 6 часа, orlogin said:

за работниците няма изискване те да притежават знания извън обхвата на техните работни характеристики.

Според моя възглед, всеки, който ползва текст- инструкция, правила за действие трябва да е функционално грамотен, в съответна степен, разбира се. Но приемам и добавям също към мислите си, че тази функционална грамотност изисква не само разбиране на писмен текст, но и на предаден със словото, отдадена разпоредба, заповед, инструкция или забрана. Дори и работникът трябва да може да разчита информация, подадена на хартия, екран или със слово. Всеки трябва да има такава компетентност.

Редактирано от Втори след княза
  • Потребител
Публикува

Смятам, че голяма част от българите сме функционално неграмотни. Не можем да свържем политическите събития с истинските им причини и се влачим по готови обяснения- от симпатичен ни лидер, говорителка, медия.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, Втори след княза said:

Смятам, че голяма част от българите сме функционално неграмотни. Не можем да свържем политическите събития с истинските им причини и се влачим по готови обяснения- от симпатичен ни лидер, говорителка, медия.

Защото не четем, не разбиреме на чужд език....Колкото ни здъвчи и изплюе, повърне  БТА и други "независими" агитпроп агенции това консумираме....

Само за пример. Орбан. Държи в ръцете си 90% от медиите. Денонощно мерят мнението на хората и към това наглася речта си...Унгарците, които са от 1000 години побратими с поляците заради общата си история тоест борбата срещу русия, успя да ги обиди и изостави с това, че стана пионка на Путин....И не само той ами и поне 50% общественото мнение е за русия...Представи си тази Русия която помага за потушаването на революцията им за независимост в 1848, която ги ограбва в 1945 година, която ги окупира в 1956 година....

Хората чисто и просто са ги отвикнали да мислят... Действат инстинктно и то така като в рекламите им втръпяват...Или чисто и просто ги мързи.

Редактирано от Skubi
  • Потребител
Публикува
Преди 7 часа, Втори след княза said:

Смятам, че голяма част от българите сме функционално неграмотни. Не можем да свържем политическите събития с истинските им причини и се влачим по готови обяснения- от симпатичен ни лидер, говорителка, медия.

Каква е според теб причината за Брекзит?

 

  • Потребител
Публикува
Преди 4 часа, deaf said:

Каква е според теб причината за Брекзит?

Доколкото темата е за функционална неграмотност, нека започнем с текст.
Уикипедия.бг тук

Брекзит е по политически причини, а не икономически.(в решението за преговори британците защитават икономическите си връзки)
Брекзит е подкрепен от кралицата (подписала без възражения)
В текста няма информация защо Брекзит е иницииран тъкмо от Консервативната партия. 
Шотландия, противник на Брекзит не предприема никакви действия след осъществяването му. Няма икономически причини за това, а съответно и подкрепа.

Извод: Брекзит е политически акт на национална независимост на Великобритания при който са запазени икономическите й интереси.

Ако смяташ, че проявявам неграмотност в разчитането на текста, намирам за добре да представиш твоя прочит.
Можем да обсъдим и текста на Уики.англ.

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!