Отиди на
Форум "Наука"

Българите функционално неграмотни ли са?


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува
Преди 3 минути, Втори след княза said:

темата е за функционална неграмотност,

Колега,проблемът е че всеки човек винаги възприема събитията само от своята гледна точка (интереси). За едни българи Априлското въстание е акт на независимост,но за Хаджипенкович (осъдил Левски),това не е така...

  • Мнения 90
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува
Преди 55 минути, deaf said:

Колега,проблемът е че всеки човек винаги възприема събитията само от своята гледна точка (интереси). За едни българи Априлското въстание е акт на независимост,но за Хаджипенкович (осъдил Левски),това не е така...

Доколкото става дума за функционална грамотност, проблемът е приемащият да открие и запомни вярно информацията и да я ползва при изводи и практика. Предполагам задачите на ПИЗА са в тази насока- има конкретен текст, който да бъде правилно възприет. Предполагам са изчистили това, което може да е субективно или неясно. Поради това и предлагам да четем един и същи текст и да коментираме кое не е разбрано правилно, проявена е неграмотност, неумение да се чете. Нямам нищо против, да обсъждаме и спорни, дори безмислени текстове, въпросът е в това, да бъдат прочетени вярно тезите на автора. 

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, Втори след княза said:

Предполагам са изчистили това, което може да е субективно или неясно.

Колега,не се заяждам,но как ще "изчистиш" субективното? Нали това означава да "изчистиш" себе си! Щото всяка гледна точка е субективна. А няма как да разбереш и прозреш напълно субективната,тоест другата гледна точка,защото не можеш да влезеш в "обувките" на другия човек. Апропо,субект е този,който въздейства върху обекта. Поне една от дефинициите за субект е такава.

Но дори и да можеш да можеш да откриеш и запомниш вярно (?) информацията и фактите,винаги има факти които остават скрити. Тоест,нужна е не само функционална грамотност,а и талант. Много повече талант. Ето хипотетично Зеленски установява факта,че руската армия се приготвя да нападне град Авдеевка. Но този факт може да е отвличаща маневра за заблуда,а истинското нападение да се готви по друг град.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, deaf said:
Преди 1 час, Втори след княза said:

Предполагам са изчистили това, което може да е субективно или неясно.

Колега,не се заяждам,но как ще "изчистиш" субективното?

Ето и въпрос от теста

Цитирай

Предупреждение за алергия към фъстъци Бисквити с лимонов крем
Дата на предупреждението: 4 февруари Име на производителя: Fine Foods Ltd
Информация за продукта: 125 гр, Бисквити с лимонов крем (Срок на годност: 18 юни, Срок на годност: 1 юли)
Детайли: Някои бисквити в тези партиди могат да съдържат остатъци от фъстъци, които не са включени в списъка със съставките. Хора с алергия към фъстъци не трябва да консумират бисквитите.
Съвет към потребителите: Ако сте закупили бисквитите, можете да ги върнете в търговските обекти и да получите парите си обратно. Телефон за информация: 1800 034 241

А. Каква е целта на тази бележка?
а. Реклама на Бисквитите с лимонов крем
б. Информация за това кога са произведени бисквитите
в. Предупреждение към потребителите относно бисквитите
г. Разяснение къде могат да бъдат купени бисквитите


Б. Какво е името на компанията, произвела бисквитите?

В. Защо бележката съдържа информация за срока на годност? 

Отговор: Въпрос: А - в, Б - Fine Foods Ltd, В - Отговорът трябва да кореспорндира с това, че сроковете на годност идентифицират възможните засегнати партиди с бисквити

Откриваш ли възможност за субективност на отговора? Ако да, изяви я, моля.

  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Втори след княза said:

Ето и въпрос от теста

Откриваш ли възможност за субективност на отговора? Ако да, изяви я, моля.

Всички отговори ще бъдат субективни. За хората с алергия към фъстъци,тези бисквити са опасни,(което е тяхна субективна гледна точка),но за хората без такава алергия – те са безопасни,(което също е субективна гледна точка)...

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 6 минути, deaf said:

Всички отговори ще бъдат субективни. За хората с алергия към фъстъци,тези бисквити са опасни,(което е тяхна субективна гледна точка),но за хората без такава алергия – те са безопасни,(което също е субективна гледна точка)...

Е, вече разбирам резултатите на ПИЗА за българските ученици. :) 

Нямам възражения, прави са.

Редактирано от Втори след княза
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 2 часа, deaf said:

Всички отговори ще бъдат субективни. За хората с алергия към фъстъци,тези бисквити са опасни,(което е тяхна субективна гледна точка),но за хората без такава алергия – те са безопасни,(което също е субективна гледна точка)...

Гледната точка е напълно обективна в случая - този който има алергия е заплашен, независимо дали някой от неговата група прави това заключение или от противната. Субективността се ограничава само до страха.

  • Потребител
Публикува

Колко от тукашните механа специалисти са участвали, правили Пиза Тест? Аз не съм, но жена ми като учителка с практика  от миналият век, казва, че един голям булшит този тест, но бюрократите си го обичкат....

Колкото за тестовете зная е това, че те не са ли направини така, че когато многото субекти ги попълват на краят все така си да излезе обективен резултат? Иначе наистина е булшит...

Един виц ми дойде на ум....Стоят двама КАТаджия и спира до тях един чужденец: -До ю спик инглиш? -Ъ? -Спрехензи дойч? -Кво? -Парле франце? - Стига Бе! -Абла еспаньол? -Сопол? -Гудбай. си заминава чужденеца....Пали си цигара единият: -Абе, слушай Гошо! Не е ли редно поне един чужд език да научим? -Защо бе Иване! Не видя ли тази маймуна колко ги джафка, и все така не можахме да се разберем!

Така, че една пица с пеперони моля! Без Кечуп!!!!image.png.33e76d488f2db8e224d60e4aa8883d53.png

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 52 минути, scaner said:

този който има алергия е заплашен, независимо дали някой от неговата група прави това заключение или от противната. Субективността се ограничава само до страха.

Така е. Евентуално, субективност би имало, ако условието, описанието, текста, бе зададен, прочетен от изпитващия, еднократно или двукратно и тогава тези, които имат алергия или са имали случай на проблем с Fine Foods Ltd, ще отдадат по- голямо значение на съдържанието и ще го запомнят по- добре. Обаче текстът е пред учениците през цялото време и те могат да го четат многократно. При това страхът не би повлиял на някой от отговорите, така че алергичните да отговарят преобладаващо по един начин, а неалергичните по друг.

Съвсем друг и по- важен е въпросът дали така поставените въпроси изясняват функционалната грамотност. По него не се наемам да споря. Съгласен съм, че много от педагогическите и психологически тестове са несъвършени в наше време, но не мога да кажа как би било по- добре.

Редактирано от Втори след княза
  • Потребител
Публикува
Преди 18 часа, Втори след княза said:

Не познавам тестовете на ПИЗА, но си обяснявам "функционална неграмотност" с грамотността- с четенето на текст. Доколкото смисъла на написаното е да предаде информация, то функционалната неграмотност е неспособност да се приеме предаваната информация.

Неспособността за четене е по-скоро неграмотност, отколкото функционална неграмотност, защото ако някой не може да чете и по този начин да приема писмено изразената информация, то той след време може да се научи да чете. Докато "функционалната неграмотност", според моето разбиране, е доста по-трудна за "лечение" и се отнася до неразбиране и непроумяване на прочетеното.
Един пример: Хората, които вярват в плоската Земя, са грамотни - те могат да четат и със сигурност са прочели учебниците по физика и астрономия, ако не целите, то поне частично. Обаче техните убеждения ни подсказват, че не са разбрали съдържанието на прочетеното.

  • Потребител
Публикува
Преди 18 часа, Втори след княза said:

Смятам, че голяма част от българите сме функционално неграмотни. Не можем да свържем политическите събития с истинските им причини и се влачим по готови обяснения- от симпатичен ни лидер, говорителка, медия.

Ако неразбирането на политическите събития може да се определи като вид неграмотност, то може би правилното и по-конкретно название е функционално политически неграмотни. Определението „функционална неграмотност“ има по-широк смисъл. В контекста на правилните определения, случаите които описах могат да се отнасят до разновидност на функционална техническа неграмотност.

  • Потребител
Публикува
Преди 6 часа, Втори след княза said:

Доколкото става дума за функционална грамотност, проблемът е приемащият да открие и запомни вярно информацията и да я ползва при изводи и практика.

Споделям написаното с особено голям акцент върху разбирането на информацията, което води и до правилното практическо приложение на същата. Според моите наблюдения в практиката, функционалната грамотност не се отнася само до вярно запомнена информация, известна като "назубряне". Функционалната грамотност включва правилното разбиране и прилагане на информацията, с която разполагаме. Самото наименование подчертава, че грамотността трябва да функционира, тоест да работи. Ползата от правилно запомнена, но неразбрана информация не е особено голяма. В определени области това може да бъде относително без значение, но в други може да има сериозни последствия.
 Един пример от сайта на БНР:
„Изследвания показват, че голям процент от инцидентите на пътя се дължат на функционалната неграмотност на шофьорите и невъзможността да вземат правилно решение и да направят точна преценка за разстоянието и скоростта", каза д-р Ненчева“ 

  • Потребител
Публикува
Преди 17 минути, orlogin said:

случаите които описах могат да се отнасят до разновидност на функционална техническа неграмотност

Имам едно съображение, отнасящо се до разказа за поставянето на кабелни обувки. Ако техникът е прочел инструкция в която е казано, че кабелната обувка се поставя така, че да създаде контакт здраво само на жилото на кабела, той не е разбрал или е преиначил прочетеното. Обаче ако е подгънал наобратно жилото върху изолацията и е сложил обувката, с което е направил контакт, а връзката по- здрава, тогава той е нарушил инструкцията, но е разбрал смисъла на прочетеното- да има здрава връзка и контакт.

От тук- неграмонтостта е свързана с конкретния текст, но не само с думите, а и да схванеш основната идея. Обаче това го има в ПИЗА-
 Каква е целта на тази бележка?
в. Предупреждение към потребителите относно бисквитите"

 

  • Потребител
Публикува
Преди 25 минути, orlogin said:

 Един пример от сайта на БНР:
„Изследвания показват, че голям процент от инцидентите на пътя се дължат на функционалната неграмотност на шофьорите и невъзможността да вземат правилно решение и да направят точна преценка за разстоянието и скоростта", каза д-р Ненчева“ 

Мисля, че това не се решава с тестове, поради което има практически изпит по кормуване. А иначе е свързано със Закона и правилника, ама едно е да знаеш, друго да можеш. :) 

  • Потребител
Публикува
Преди 4 минути, Втори след княза said:

Имам едно съображение, отнасящо се до разказа за поставянето на кабелни обувки. Ако техникът е прочел инструкция в която е казано, че кабелната обувка се поставя така, че да създаде контакт здраво само на жилото на кабела, той не е разбрал или е преиначил прочетеното.

Не мога да приема, че дипломиран инженер със специалност електроника, а не финансии, туризъм и др. не-технически специалности и който е преминал през всички нива на образователната система, ще трябва да чете инструкции за поставяне на кабелни обувки. Ако познава и разбира  основните принципи и закони в електротехниката, би трябвало да знае, че основната цел на кабелната обувка е да провежда електрически ток към кабела. Това означава да се направи добър електрически контакт с кабела, а не здрав контакт с изолацията. От където и да погледнем случая, той е израз на голяма техническа неграмотност.

  • 4 седмици по-късно...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!