Отиди на
Форум "Наука"

8 януари 2024 г. - ракета Вулкан - изстрелване на мисия Перегрин към Луната


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

УСПЕХ: Новата американска ракета Вулкан изпрати мисията Перегрин на път към Луната!

2024-8-jan-peregrine-launches-683x1024.j

Снимка от днешното изстрелване. Photo credit : United Launch Alliance

8 януари 2024 г. 10:30 ч.

Светослав Александров. Новата американска ракета на Юнайтед лонч Алайънс (ЮЛА) “Вулкан”, оборудвана с двигатели “BE-4” на американската фирма Блу Ориджин, успя от раз! Към Луната се отправи частната мисия на Астроботик “Перегрин”. Това е първата спускаема лунна мисия, провеждана от САЩ след 52-годишно прекъсване, и първата комерсиална спускаема мисия, реализирана в рамките на програмата на НАСА “Артемис” за подпомагане на частници!

Но успехът е монументален най-вече за двете фирми, отговорни за създаването на “Вулкан” – ЮЛА и Блу Ориджин. ЮЛА, старото обединение между Локхийд Мартин и Боинг, разработваше “Вулкан” много по-дълго от предвиденото и тъй като наближи времето за пенсиониране на старите ракети “Атлас” и “Делта”, компанията започна сериозно да изостава от СпейсЕкс. Но старият аерокосмически отрасъл няма привилегията на една млада фирма като СпейсЕкс да изстрелва прототипи на ракети, които се взривяват – т.нар. Корольовия подход. Това е така, защото този отрасъл е зависим от държавните субсидии и всеки един провал води до сериозни сътресения в Конгреса. Така че ЮЛА трябваше да изпита “Вулкан” максимално дълго на Земята. Същото се отнасяше и за метановите двигатели на Блу Ориджин “BE-4”, които заменят керосиновите руски двигатели “РД-180”, използвани на “Атлас 5”. В крайна сметка ЮЛА заложи, че дебютният полет ще бъде напълно успешен – и залогът сработи. Не само имаме нова спускаема мисия към Луната, но е изпълнена и геополитическата цел – приключва епохата “руски двигатели на американски ракети”. През следващите месеци и години “Вулкан” поетапно ще замени “Атлас 5”.

“Вулкан” бе и първата ракета в САЩ и втората ракета в световен мащаб, частично работеща на течен метан и кислород (горната степен “Центавър” е на течен водород и кислород), достигнала успешно орбита. Преди единствено китайската “Чжюкюе” е достигала орбитална скорост. Но “Вулкан” вече е първата ракета в световен мащаб, частично работеща на течен метан и кислород, изпратила мисия към Луната. Така че САЩ отново поемат крачка напред в новото космическо съревнование.

“Вулкан” изпрати към Луната общо три полезни товара – мисията на Астроботик “Перегрин” и двете мисии на мемориалните компании Елизиум Спейс и Селестис, които организират космически погребения.

peregrine.jpg

Спускаемият апарат “Перегрин”, прикачен към горната степен на ракетата-носител “Вулкан”. Photo credit : United Launch Alliance

“Перегрин” безспорно е първата мисия, разработена в САЩ след епохата на “Аполо”, предназначена да кацне на Луната. Последното лунно кацане на Щатите бе проведено през декември 1972 г. от мисията на НАСА “Аполо 17”. Така че днес НАСА се завръща на Луната – но това не е завръщане в стил 60-те. Най-малкото защото “Перегрин” не е собственост на НАСА, а е разработен и притежаван от комерсиалната фирма Астроботик. НАСА просто подпомага фирмата финансово и технологично в рамките на договора за Комерсиални услуги на полезни товари на луната (CLPS, Commercial Lunar Payload Surfaces). Това е по образец, по който през изминалото десетилетие бяха създадени товарните кораби “Карго Драгън” и “Сигнус” и пилотираните “Старлайнър” и “Крю Драгън”. Също както НАСА поиска да комерсиализира превозите до Международната космическа станция и просто да се превърне в един от многото клиенти на частните ракети и кораби, така агенцията желае да комерсиализира и лунните превози. Астроботик е просто първата фирма, която изпрати спускаем апарат към Луната.

Шансът за първоначален провал при кацането обаче е много голям – НАСА очаква той да възлиза на 50%. Все пак една частна фирма няма ресурса, който притежава дадена държавна агенция (дори и с помощ от държавата). Досега единствено държавни програми са кацали на Луната – на СССР, САЩ, Китай и Индия. Ако “Астроботик” успее, това ще е монументален успех за комерсиалния сектор. Но през изминалите години две частни организации – СпейсАйЕл (израелски стартъп) и Айспейс (японски стартъп) се опитаха да кацнат на Луната – и не успяха.

На борда на “Перегрин” пътуват 20 научни инструмента, пет от които са поръчани от НАСА. Три от приборите ще търсят летливи вещества (като вода) в лунната екзосфера. Първоначално НАСА предвиждаше да качи десет прибора, но възникнаха опасения със стабилността на “Перегрин” и двигателите му. Затова сега фокусът ще е върху натрупването на опит за кацане от частната компания и по възможност то да е успешно.

Днес към Луната бяха изпратени и мемориалните мисии на фирмите Елизиум и Целестис, организиращи космически погребения. На лунната повърхност ще бъдат доставени кремирани останки и ДНК от редица личности, в това число звезди от Стар Трек, както и останките на Дъглас Тръмбъл – режисьорът, създал някои пейзажи за “2001: Космическа одисея”. Тези, които са гледали филма и най-вече са чели романа на Артър Кларк, със сигурност знаят, че в сюжета първият човек, достигнал Сатурн, е мъртвец. Така че изпращането на останките на Тръмбъл на Луната безспорно представлява голяма символика.

Но не всеки приветства това – на 28-ми декември президентът на Нация Навахо Буу Нюрген протестира и поиска от НАСА да отложи изстрелването, докато агенцията се консултира с Навахо – защото според този народ Луната е свещена и никой няма право да я осквернява. Но протестът бе логично отхвърлен, дори и само защото тук става въпрос за частни компании, а не за държавата САЩ.

Видеозапис от днешното изстрелване:

 
  1. https://cosmos.1.bg/space/2024/01/08/vulcan-maiden-launch-success/
Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Екипът на Астроботик диагностицира проблем с ориентацията на Перегрин спрямо слънцето

peregrine-lander-moon-1024x576.jpeg

“Перегрин” на Луната – илюстрация. Image credit : Astrobotic

8 януари 2024 г. 18:30 ч.

Светослав Александров. Скоро след успешното изстрелване на мисията на Астроботик на път към Луната посредством чисто новата ракета “Вулкан”, екипът се сблъска с проблем, който би могъл да застраши предстоящото кацане.

На страницата на фирмата в X се съобщава, че след успешното разделяне на “Перегрин” от горната степен на ракетата-носител, на Земята постъпила телеметрична информация посредством наземните антени DSN. Авиониките, компютърът, термозащитната и горивната система са били задействани и са заработили според очакванията. След успешно активиране на горивната система, “Перегрин” достигнал оперативно състояние на мисията.

За съжаление скоро след това била констатирана аномалия, която пречи на “Перегрин” да постигне комуникация със Слънцето. Екипът подозира, че става въпрос за отклонение от работата на горивната система, която, ако бъде доказана, застрашава успешното кацане. Малко преди очаквана пауза в комуникациите, от Земята към космическия апарат били изпратени команди за импровизирана маневра, която трябваше да преориентира “Перегрин” към Слънцето. Скоро след това сигналът бе загубен според очакванията.

Към 18:30 ч. българско време “Перегрин” възобнови радиоконтакта със Земята, както може да се види от този линк. Към момента на писането на тази публикация, радиокомуникацията между мисията и наземния център за управление е стабилна.

Напомням на читателите, че за мисия на малка частна компания като Астроботик, нормално е да се очакват проблеми – включително сериозни. Когато НАСА изпраща хора на Луната през 60-те години, за тази цел работят 400 000 души. В сравнение с това персоналът на Астроботик е само от 250 души. САЩ се завръща на Луната, но не както е било през 60-те години. Държавата не участва в строежа на спускаемите апарати – НАСА само стимулира фирмите финансово и качва научни инструменти според заплащане, но не ръководи пряко процеса.

НАСА очаква успеваемостта на комерсиалните мисии да е около 50%, като първите вероятно ще се провалят. Преди няколко дни Лори Глейз, ръководителката на планетарния отдел на агенцията, оповести, че “целта на тези комерсиални полети е да доведат до натрупването на опит за комерсиалния сектор, а успешното кацане е просто бонус”. Това е програма “със свръх комерсиално участие”, слабо участие на държавата и “висок риск”.

До този момент Астроботик никога не са притежавали апарат в космическото пространство.

През изминалите няколко години две частни компании – айспейс (международна, основана от японци) и Спейс Айел (на Израел) се опитаха да кацнат на Луната, но не успяха.

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/08/peregrine-diagnostics/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

 

Екипът на Астроботик овладя проблема с ориентацията на лунната мисия Перегрин

peregrine-1.jpg

Спускаемият апарат “Перегрин” преди днешното му изстрелване. Photo credit : Astrobotic

8 януари 2024 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. Екипът на частната компания Астроботик докладва, че успешно е овладяла възникналия по-рано проблем с лунната мисия “Перегрин” и тя поддържа вече стабилна ориентация спрямо Слънцето.

Както съобщава фирмата, импровизираната маневра за ориентирането на спускаемия апарат към Слънцето явно е сработила, защото “Перегрин” се е свързал успешно със Земята и понастоящем презарежда батериите си. Към момента на писането на тази публикация (20:00 ч.), радиовръзката с наземните екипи е стабилна.

Екипът продължава да диагностицира работата на горивната система – но ако тя се окаже дефектна, вероятно кацането на Луната няма как да бъде осъществено. Това се потвърждава и от четвъртия статус – “Перегрин” губи гориво. Понастоящем Астроботик обмисля варианти за максимизиране на науката и какви алтернативни профили на мисията са постижими.

НАСА отново напомня, че програмата за подпомагане на частни компании е с минимално участие на държавата и е с висок риск. Американската космическа агенция очаква цялостна успеваемост около 50% и подчертава, че шансът за авария на тези първи космически спускаеми апарати, построени и собственост не на държавата, а на частни компании, е почти сигурен.

Преди няколко дни Лори Глейз, ръководителката на планетарния отдел на агенцията, оповести, че “целта на тези комерсиални полети е да доведат до натрупването на опит за комерсиалния сектор, а успешното кацане е просто бонус”.

До този момент Астроботик никога не са притежавали апарат в космическото пространство.

През изминалите няколко години две частни компании – айспейс (международна, основана от японци) и Спейс Айел (на Израел) се опитаха да кацнат на Луната, но не успяха.

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/08/astrobotic-solves-problem/

 

Мисия Перегрин изпрати първата снимка от космоса!

2024-peregrine-first-photo-space-1024x57

Първата снимка, която “Перегрин” изпрати към Земята. Photo credit : Astrobotic

8 януари 2024 г. 23:45 ч.

Светослав Александров. Тази вечер частната американска лунна мисия “Перегрин” на фирмата Астроботик изпрати своята първа снимка от космическото пространство!

За получаването на фотографията е използвана камера, монтирана на борда на научната платформа. Тя показва многослойната изолация на космическия апарат. Нагънатата форма на изолацията е съвместима с получените телеметрични данни, че има аномалия в работата на горивната система.

Въпреки това добрата новина е, че батерията на “Перегрин” е вече напълно заредена след като екипът успя да стабилизира апарата и да възстанови правилната му ориентация спрямо Слънцето. Това позволява да бъдат изпълнени колкото се може повече дейности.

По-голямата част от екипа на мисията работи вече непрестанно в продължение на 24 часа. През следващите часове ще бъде предоставена информация за това какви ще са ходовете оттук насетне.

Източник: Астроботик

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/08/peregrine-sends-first-photo-space/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Пред частната лунна мисия Перегрин остават само 40 часа живот

2024-peregrine-first-photo-space-1-1024x

Първата снимка, получена от космоса от борда на Перегрин. Photo credit : Astrobotic

9 януари 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Мисията “Перегрин” на частната компания Астроботик е обречена – пред нея остават само 40 часа живот. Задачата на екипа е да успее да я доближи максимално близо до Луната и да изпълни колкото се може повече научни задачи, преди всичко да приключи.

Към писането на тази новина (сутринта на 9 януари) радиокомуникацията между “Перегрин” и Земята е стабилна, като апаратът излъчва добри данни. Но това няма да продължи дълго. Все още има теч от горивната система и поради тази причина малките двигателчета за контрол на ориентацията непрекъснато трябва да се запалват, за да пречат на космическия апарат да се завърти неконтролируемо. Ако двигателите продължат да работят безпроблемно, вероятно “Перегрин” ще може да поддържа ориентация в продължение на 40 часа на базата на текущия горивен разход.

Този резултат е далеч от желания – но за малка компания като Астроботик все пак представлява първа мисия. Надяваме се, че фирмата ще успее да се възстанови.

 

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/09/peregrine-40-hours-remaining/

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Вниманието се измести от ракетата Вулкан, но според мен, тя подобри от раз няколко рекорда:

 1. Рекорд за най-добро съотношение стартова маса към маса на орбита   20:1 .

 2. Рекорд за най-малко и най-ефтино гориво за 1 кг на орбита.

 3. Рекорд за най-малък въглероден и топлинен отпечатък и най-добра екологичност.

 4. При серийно производство може да подобри рекорда на Фалкон за цена на килограм в орбита, като се очертава това да стане още при едноразовите ракети в сравнение с многоразовите на Спейс Х .

 

Фен съм на двигателите ВЕ4 и ще ви кажа защо: ВЕ4 работят с богата на кислород горивна смес, а рапторите работят с богата на метан. Като се има предвид, че кислорода е около  2.5 пъти по-плътен, това означава по-малки резервоари и по-малка ракета като цяло. Това намалява празната маса, която се изнася нагоре и даже и ВЕ4 да дават по-малък импулс от рапторите, ефективността на ракетата ще е по-голяма. Това личи от рекорд 1. (сметнал съм го според публикуваните данни).  От друга страна разходите за втечняване на кислорода са по-малки от цената на добиването и втечняването на метана.  За втечняването се ползва само електроенергия и тя може  да е от еко източници.  ВЕ4 въпреки, че сега не са многоразови, имат по-голям потенциал от рапторите за многоразовост защото не би трябвало да образуват нагар, който трябва да се обследва и да се изстъргва от важните части преди следващ полет. Това оскъпява обслужването и намалява надеждността. Сигурно сте забелязали как от Фалконите падат големи черни твърди парчета от полата на двигателите. Това е нагар, който там отдолу явно не го чистят.  :)

....

Сега с нетърпение очаквам още едно чудо - съчетанието на Вулкан с Дрийм чейсър - космическия самолет, който е призван да замени приземяването чрез капсули.  Първоначално той ще е в товарен вариант, но като пилотиран ще е много по-ценен и точно там е ползата от космическите самолети - да връщат екипажите и да се използват многократно, като подготовката да трае по-малко от седмица. Самолетът трябва да е с най-малките възможни габарити, достатъчни за връщането на екипаж с минимална автономност и минимални двигателни възможности. Това е защото крилата и колесника се смятат за празен товар и не като совалките да се разкарват безсмислено до космоса и обратно.  При монтажа на Дрийм чейсър не се изплзва обтекател, а собствената му двигателна система служи също и за аварийно отстрелване.  Така се спестяват едновременно две системи, което по тегло може да е повече от едни крилца и колесник.  :)   ! ! !

 

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Мисия Перегрин измина 80% от разстоянието до Луната

Peregrine-second-image-1024x576.png

Втората снимка, получена вчера от борда на “Перегрин”. На нея се вижда горе вдясно сърпът на Земята, а на космическия апарат – кутията на DHL с хиляди имена и съобщения от космически ентусиасти. Photo credit : Astrobotic

10 януари 2024 г. 20:00 ч.

Светослав Александров. Макар и тежко повредена и останала без гориво, мисията на Астроботик “Перегрин” е на разстояние 315 000 километра от Земята. Това означава, че тя е покрила 80% от разстоянието до Луната и скоро ще покрие цялото – с което екипът, преодолявайки големи трудности, ще постигне някакъв частичен успех, дори и кацането да не е възможно.

MicrosoftTeams-image-40-1024x1024.jpg

Макар че “Перегрин” ще прекоси цялото разстояние от Земята до орбитата на Луната, естественият ни спътник няма да е там – мисията бе изстреляна по траектория, която, след прекосяването на лунната орбита, ще се отправи обратно към нашата планета. По тази траектория апаратът ще доближи Луната след около 15 дни.

Въпреки загубата на гориво, “Перегрин” е в стабилно състояние, комуникира със Земята и изпраща ценни данни. И докато снощи се очакваше мисията да приключи след 40 часа, сега екипите изчисляват, че остават 35 часа, считано от тази вечер. Екипите работят неуморно, за да удължат работоспособността на апарата колкото се може повече.

Източник: Астроботик

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/10/peregrine-passes-80-percent-distance-moon/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Частната мисия Перегрин измери радиацията между Земята и Луната

2024-peregrine-rover-photo-1024x576.png

Снимка от борда на лунохода “Ирис”, заснета на фона на космическата чернота. Photo credit : Astrobotic

12 януари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Екипът на мисията на Астроботик “Перегрин” продължава да полага усилия, за да може, въпреки проваленото кацане, да постигне известен научен успех. През последните 24 часа бяха активирани всички прибори на борда на мисията, а два от инструментите, които фирмата превозва по заявка на НАСА, NSS и LETS, събраха данни за радиацията в пространството между Земята и Луната.

Eкипът е доволен да съобщи, че абсолютно всички 10 прибора бяха включени успешно и предадоха данни към Земята, така че Астроботик трупат сериозен опит с ръководството на мисии в далечния космос. Мисия “Перегрин” успя да работи три дни и половина и вече е покрила 94% от разстоянието от Земята до Луната. Положението драстично се е подобрило – считано от тази сутрин, ръководството на роботизираната експедиция изчислява, че остават 48 часа живот. Течът от горивната система е спаднал – и вероятно поради други фактори, несвързани със спада на налягането.

Макар че НАСА не ръководи мисията, агенцията е платила на Астроботик, за да извози някои научни прибори. Всички те – NSS (Neutron Spectrometer System), LETS (Linear Energy Transfer Spectrometer), PITMS (Peregrine Ion Trap Mass Spectrometer) и NIRVSS (Near Infrared Volatile Spectrometer System) са били включени успешно и събират данни. Ще отнеме време, преди учените да интерпретират получените резултати. Само един от приборите не може да изпълни мисията си – пасивният ретрорефлектор LRA, който трябваше да бъде поставен на Луната.

“Перегрин” притежава и иновативен датчик за навигация и насочване на име NDL, също разработен от НАСА. Неговото включване бе успешно.

Макар че кацането на “Перегрин” е провалено, колкото по-дълго мисията работи в пространството между Земята и Луната, толкова повече ще могат да бъдат изпълнени научните задачи. Очакваме новини за резултатите и потенциалните открития.

Източници: НАСА, Астроботик

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/12/peregrin-measures-earth-moon/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Мексико отпразнува своята първа мисия в цислунарното пространство

first-mexican-lunar-mission-celebration.

На кадъра: мексиканският екип ръкопляска след първите получени данни от мисия “Колмена”. Photo credit : Astrobotic

12 януари 2024 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Частната американска мисия “Перегрин” не кацна на Луната – но въпреки това с трудни усилия, независимо от повредите, стигна до окололунното пространство! На борда ѝ също така се намира, прикачена като вторичен товар, първата мисия на Мексико на име “Колмена”. Днес екипът на “Колмена” избухна в радост, след като на Земята бяха получени първите данни от цислунарния регион посредством мексикански апарат.

Всичко това е доказателство, че комерсиализацията на космоса е правилният път. Да – това е по-рисковият път. Частните компании нямат опита на НАСА – американската агенция само ги подпомага, не се меси в тяхната дейност. Те сами трябва да натрупат опит. И провали ще има. Но ще има и триумфи. Мисията “Колмена” трябваше да освободи пет мексикански микроробота на повърхността на Луната. Заради неуспеха на “Перегрин” да кацне на Луната, вместо това те бяха активирани и работят от окололунното пространство. Но заради съществуването на “Перегрин” Мексико все пак има мисия – някаква, вместо никаква. Първата мексиканска мисия отвъд ниска околоземна орбита! Това нямаше да е възможно без частната космонавтика.

И нека не забравяме основния принцип – в частната космонавтика успехът или провалът се дефинира от това дали клиентът е доволен. Мексиканците са клиент на “Астроботик” и са си купили превоза до Луната срещу заплащане. Вижте сами от реакцията дали са доволни.

colmena.jpg

Що се касае до “Перегрин”, космическият апарат е стабилизиран и животът му продължава да бъде удължаван – считано от тази вечер, екипът изчислява, че той ще работи още поне 52 часа и има оптимизъм, че този срок ще бъде допълнително удължен.

Вижте видеозапис, показващ реакцията на екипа на “Колмена” след получаването на първите данни от цислунарното пространство:

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/12/mexico-celebrates-first-mission/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Екипът на частната лунна мисия Перегрин реши да я въведе умишлено в земната атмосфера

2024-peregrine-rover-photo-1024x576.png

Снимка, получена от борда на “Перегрин”. Photo credit : Astrobotic

15 януари 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Мисията “Перегрин” на частната компания Астроботик прелетя успешно разстоянието от Земята към Луната и сега се връща към Земята, но поради невъзможността за изпълнение на лунно кацане поради недостиг на гориво, екипът взе трудното, но отговорно решение да въведе мисията в земната атмосфера.

Решението ще предпази цислунарното пространство от натрупването на космически боклук, а също така ще предпази наличните в околоземна орбита изкуствени спътници.

“Перегрин” е вече достатъчно добре стабилизиран след теча от горивната му система, а вчера беше изпробвана работата на един от основните му ракетни двигатели. Той се запали успешно. Ръководството на мисията смята, че “Перегрин” може да работи още няколко седмици безпроблемно, както и да проведе маневра, която да го отклони от влизането в земната атмосфера – това ще е естествен завършек, ако продължи да пътува по настоящата траектория. Но колкото и голямо желанието на Астроботик е да продължи мисията, след обсъждане с НАСА, космическата общност и правителството на САЩ, най-доброто решение е тя да приключи.

Към настоящия момент всички научни прибори на борда на “Перегрин” продължават да работят и някои от тях даже изпълниха изследователските си задачи.

Източник: Астроботик

https://cosmos.1.bg/space/2024/01/15/peregrine-reenter-earth-atmosphere/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!