Отиди на
Форум "Наука"

Дебютен пилотиран полет на Старлайнър - старт 5 юни 2024 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува (edited)

Започна сглобяването на ракетата за предстоящия пилотиран полет на Старлайнър

atlas-v-stacking-1024x569.jpg

На снимката: техници приготвят ракетата “Атлас 5” за пилотиран полет към МКС. Photo credit : ULA

25 февруари 2024 г. 10:50 ч.

Светослав Александров. През 2019 г. Боинг и СпейсЕкс изглеждаха да са в много тясна надпревара и никой не можеше да прогнозира коя от двете фирми ще изпрати първа човек в космоса. Никой не можеше да предвиди, че само година по-късно фирмата на Илон Мъск ще триумфира с пилотиран полет на кораба “Крю Драгън” до МКС, а “Старлайнър” ще прояви редица проблеми, отлагайки дебютния му старт с екипаж не за 2021, не за 2022, не за 2023, а чак за 2024 година.

И когато НАСА се спира през 2014 г. да се довери на Боинг и СпейсЕкс за строеж на пилотирани кораби, именно Боинг е логичният избор. Стара аерокосмическа компания притежава опит. Освен това разполага с готова ракета “Атлас 5”, която за времето си е №1 в САЩ по брой космически полети. Макар че ракетите “Фалкън 9” на СпейсЕкс вече летят, те са още стара итерация и не са сертифицирани за пилотирани мисии.

Да се залага на стари и опитни фирми е изкушение, което съпътства космонавтиката до ден днешен. Когато започнаха комерсиалните превози към Луната, веднага започна да се надига недоволство, че НАСА залага на прекалено млади фирми, които никога не са изпратили и един обикновен спътник в космоса. Но ето – непозната до този момент компания като Интуитив Машинс доказа, че може да кацне на Луната.

“Старлайнър” представлява емблематичен пример за обратното – че опитът не е задължително предимство и че утвърдена корпорация също може да се изложи. Причините, които бяха съобщени за забавянията и провалите на кораба, бяха умопомрачителни. Някой си техник забравил за завърже парашута към спускаемата капсула. Забравили да настроят бордовия часовник. Софтуерът, нужен за кацането, бил оплескан и това било установено чак когато изстреляли първия безпилотен “Старлайнър” през 2019 година. Корабът, предназначен да вози астронавти, бил с изолирбанд от горими материали.

Сега, на прага на пролетта на 2024 година, дебютният полет на “Старлайнър” с екипаж е насрочен за 22-ри април и ако всичко мине наред, астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилиамс ще се скачат с МКС, оставайки на борда на станцията две седмици.

И докато излитането на нов пилотиран космически кораб винаги би следвало да е повод за празник, не може да се отървем от усещането, че “Старлайнър” пристига прекалено късно. Защото сме вече в 2024 година. СпейсЕкс са световен лидер в космическите изстрелвания, извеждат безупречно екипажи до МКС и това лято се готвят да изпратят човек в космоса на разстояние 1 400 километра – невиждано от епохите на “Джемини” и “Аполо”. Товарните превози до Луната са започнали. “Старшип” вече лети в безпилотен режим, а това е корабът, който ще замени “Крю Драгън”. “Атлас 5” е пред пенсиониране, защото закупуването на нужните за ракетата руски двигатели “РД-180” е преустановено. Реално са останали произведени само седем ракети за полетите на “Старлайнър” – за първия пилотиран пробен и за шестте редовни мисии.

И когато тези ракети “Атлас 5” свършат и ако приемем, че “Старлайнър” поддържа стабилно темпо от един полет веднъж годишно, какво ще се случи с кораба след 2031 година? Ще приключи ли всичко? Какво възнамерява да прави Боинг? Ако фирмата желае да остане на космическия пазар, ще се опита ли да го комерсиализира – вече с друга ракета, изпълняващ мисии до частна станция?

Толкова въпроси, които стоят без отговор…

https://cosmos.1.bg/space/2024/02/25/atlas-v-being-stacked-to-iss/

Редактирано от SAlexandrov
  • Потребител
Публикува

Да оставим клюките настрана.. Гледам двигателния отсек как е оформен? - Готов е за многократно използване сякаш? Крепи се на някакви обтегачи, които може да се прекъснат по команда и да се осъществи парашутно спускане и ловене с хеликоптер, например. Това се е коментирало преди. 

  • 4 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Започна пълненето с гориво на пилотирания космически кораб Старлайнър

2022-may-technicians-preparing-starliner

Снимка от подготовката на “Старлайнър” преди безпилотния полет през май 2022 година. Photo credit : Boeing

19 март 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. В началото на май двама много смели астронавти на НАСА ще се качат на борда на кораба на Боинг “Старлайнър” и ще излетят към Международната космическа станция. За да се стигне до тази стъпка обаче, корабът трябва да бъде зареден с гориво.

Процедурата вече е започнала и се очаква да отнеме малко повече две от седмици.

Командирът на мисията е опитният астронавт Бари (Бъч) Уилмор. Той ще бъде придружен от Сънита Уилямс, която ще изпълнява ролята на пилот. И за двамата полетът ще е трети в тяхната кариера. Очаква се “Старлайнър” да се скачи с МКС и да изпълни едноседмична програма, след което Уилмор и Уилямс ще се завърнат на Земята.

За повече информация: Боинг

https://cosmos.1.bg/space/2024/03/19/starliner-fueling/

  • 5 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Пилотираният космически кораб Старлайнър бе прикачен към неговата ракета Атлас 5

2024-starliner-stacked-683x1024.jpg

На снимката: “Старлайнър” е прикачен към “Атлас 5”. Photo credit : ULA

17 април 2024 г. 08:10 ч.

Светослав Александров. Вчера пилотираният космически кораб на Боинг “Старлайнър” беше изведен от сградата на компанията за предстартова подготовка към космическия център Кенеди и бе прехвърлен към центъра Кейп Канаверал. Там “Старлайнър” бе прикачен към неговата ракета “Атлас 5” в сградата за вертикално интегриране.

Дебютното пилотирано изстрелване на космическия кораб засега е насрочено за 7-ми май в 05:34 ч. българско време. Това е няколкодневно отлагане (целевата дата бе 1-ви май), породено от факта, че на Международната космическа станция има голям трафик от космически кораби. Трафикът е обусловен най-вече от изстрелванията на СпейсЕкс и пилотираните кораби “Крю Драгън” и товарните “Карго Драгън”. “Крю Драгън” вози астронавти до МКС от 2020 година и корабът отдавна се е доказал като надежден, провеждащ редовни мисии. Що се касае до “Старлайнър”, предстоящата мисия се вози тестова. Съответно като тестова трябва да се съобрази с останалия полетен график, за да не наруши работния ритъм на станцията. Дотам се стигна, след като Боинг много изостанаха зад Илон Мъск и макар че усвоиха $4.2 милиарда, два пъти повече от СпейсЕкс (които получиха $2.6 милиарда и се справиха в приличен срок), “Старлайнър” досега не е летял в пилотиран вариант. Първият му дебютен безпилотен полет бе през декември 2019 г. и той не доведе до успешно скачване с МКС, а вторият му безпилотен полет бе през май 2022 г. и тогава имахме успешно скачване с МКС. Минаха две години оттогава и вече на никого не му пука дали “Старлайнър” ще се забави още или не. Ако сте се возили с влак, който закъснява, знаете, че закъсняващият влак е този, който се съобразява и изчаква другите, а не обратното – въпреки дискомфорта за вас като пътник.

В случай че “Старлайнър” излети този път, както се предвижда, на 7-ми май, двама астронавти на НАСА Бъч Уилмор и Съни Уилиамс ще управляват кораба в продължение на седмица, за да изпробват всичките му системи и да оттренират скачване с МКС. След това трябва да се завърнат на Земята, като това ще се случи посредством кацане на суша, със система от парашути и амортизиращи възглавници.

В случай че дебютната пилотирана мисия на “Старлайнър” е успешна, това ще отвори пътя към осъществяването и на редовните мисии. Договорът между Боинг и НАСА предвижда осъществяването на шест такива и вероятно, когато “Старлайнър” бъде одобрен за експлоатация (след успешен пилотиран тест), корабът ще се ротира с “Крю Драгън”. Една стандартна експедиция на МКС продължава около шест месеца, така че веднъж годишно ще лети “Крю Драгън”, веднъж годишно – “Старлайнър”.

И тъй като след майския полет на склад ще са останали само шест ракети “Атлас 5” за изстрелванията на “Старлайнър” (спрени са от производство след като Щатите прекратиха закупуването за тях на руски двигатели “РД-180”), те ще стигнат чак до пенсионирането на МКС, насрочено за 2030-та година. Засега не е ясно дали Боинг планира бъдеще за “Старлайнър” след МКС и след “Атлас 5”, но с развитието на космонавтиката, новите технологии и наближаването нови кораби да влезат в експлоатация като “Дрийм Чейсър”, “Старшип” и бъдещата капсула на Блу Ориджин, това с всеки ден изглежда все по-невероятно.

За повече информация: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2024/04/17/starliner-attached-atlas-v/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА одобри пилотирания кораб Старлайнър за дебютно изстрелване с астронавти на борда!

2024-starliner-stacked-1-683x1024.jpg

На снимката: пилотираният космически кораб “Старлайнър” е готов за полет. Photo credit : ULA

26 април 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Новият космически кораб на Боинг най-сетне бе одобрен да излети с хора на борда! Вчера НАСА и компанията обявиха, че “Старлайнър” е преминал успешно през критично важния технически преглед, който потвърждава готовността му за полет.

Изстрелването на кораба с астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс е насрочено предварително за 7-ми май в 05:34 ч. българско време. Точната дата обаче зависи от готовността на Международната космическа станция. Понастоящем към нея има скачени два кораба на СпейсЕкс – пилотиран “Крю Драгън” и товарен “Карго Драгън”. За да може МКС да е готова да приеме “Старлайнър”, “Карго Драгън” трябва да се разкачи и да се върне на Земята, а “Крю Драгън” да бъде преместен към страничния адаптер. Към настоящия момент обаче връщането на “Карго Драгън” все още се бави заради лоши метеорологични условия на Земята.

Когато “Старлайнър” най-сетне излети, това ще е важен момент за американската космонавтика. Това ще е първото пилотирано изстрелване на ракета “Атлас 5” и първото пилотирано изстрелване на ракета от семейството на “Атлас” след 15 май 1963 година, когато бе изстрелян космическият кораб “Мъркюри-Атлас 9” с американския астронавт Гордън Купър. Тогава Купър прекара в космоса повече от един ден, преди да се завърне на Земята. Към това време СССР вече бяха изстреляли мисиите “Восток 2” с космонавта Герман Титов, както и “Восток 3” и “Восток 4” съответно с Андриян Николаев и Павел Попович. Всички тези мисии продължиха повече от ден. Така мисията на НАСА “Мъркюри-Атлас 9” бе символична и ценна, защото чрез нея американската космонавтика придоби същия опит, който притежаваше съветската.


Харесвате ли материалите на КОСМОС БГ? Помогнете на блога и неговия автор Светослав Александров с финансово дарение на този линк


Предстоящото изстрелване на “Старлайнър” със застаряващата “Атлас 5” безспорно ще донесе известни ретро нотки за нас, зрителите – не само защото в бъдеще “Атлас 5” ще бъде пенсионирана в полза на новата ракета “Вулкан”, която излетя за пъв път през януари, заради липса на построени в Русия двигатели “РД-180”. Реално има достатъчно произведени “Атлас”-и, общо седем на брой, за да може Боинг да изпълни първата си демонстрационна пилотирана мисия до МКС тази година и шестте редовни, започвайки от догодина. Но ракетата донася само част от ретро усещанията. Ето как изглежда “Старлайнър” в сравнение с “Крю Драгън” (изт. Futurism😞

EaP8fO6WAAAIYbb.jpg

Или нека да погледнем към скафандрите:

spacex-vs-boeing-1024x640.jpg

Скафандърът на Боинг (вляво) и на СпейсЕкс (вдясно)

Това, което Боинг ни представя като нов космически кораб, реално силно наподобява на програмата на НАСА от 60-те и 70-те. И наистина, много е вероятно “Старлайнър” да се окаже едно от последните издихания на епохата “Аполо”. Дори и сега корабът трудно може да се сравнява с ракетите на СпейсЕкс “Фалкън 9” и корабите “Крю Драгън”, които возят астронавти от 2020 г. насам – не само за нуждите на НАСА, но и по поръчка от частни лица и фирми. Макар че теоретично е заложено “Старлайнър” да обслужва новата частна орбитална станция “Орбитал Рийф”, това изисква Боинг да поеме сериозна инициатива за по-нататъшното развитие на кораба. Това включва строеж на още капсули (засега са построени само две) и адаптация на “Старлайнър” за изстрелване посредством друга ракета като “Вулкан” или “Ню Глен”.

Изглежда невероятно Боинг да се ангажира с тази задача – компанията работи по “Старлайнър” на загуба. Тъй като финансирането на кораба от страна на НАСА е на принципа “фиксирана сума”, а не договор тип “разходи плюс”, Боинг сами трябваше да покриват разходите по провеждането на допълнителна безпилотна мисия през 2022 г., след като тази от 2019 г. не постигна успешно скачване с МКС. За да може “Старлайнър” да бъде прехвърлен на друга ракета, трябва богат частник или по-скоро НАСА да поеме финансов ангажимент.

Но дотогава остава още много време. Наличните ракети “Атлас 5” за редовните мисии на “Старлайнър” ще свършат чак през 2030 година (ако направим сметката, че редовните изстрелвания започнат през 2025 г., ще има по един полет годишно и са налице шест “Атлас 5”). Космонавтиката през 30-те години обаче се очаква да има съвсем различен облик. “Старшип” ще лети, при това в пилотиран вариант, ще е готов новият пилотиран кораб на Китай и също така е възможно в САЩ да има още някой пилотиран орбитален кораб, напр. този, който се проектира от Блу Ориджин за изстрелване с ракета “Ню Глен”. На фона на тези разработки изглежда абсурдно, че изглеждащият ретро “Старлайнър” ще има каквото и да е бъдеще след края на МКС.

https://cosmos.1.bg/space/2024/04/26/starliner-approved-to-flight/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Проблем с клапан на Атлас 5 отложи полета на Старлайнър

2024-starliner-delayed-777x1024.jpg

На снимката: “Старлайнър” на стартовата площадка. Photo credit : ULA

7 май 2024 г. 08:05 ч.

Светослав Александров. Клапаните. Винаги са клапаните. Така и този път проблемен клапан с горната степен “Центавър” на ракетата-носител “Атлас-5” доведе до отлагане на планираното за тази нощ изстрелване на пилотирания кораб “Старлайнър”.

Според информация от НАСА, сега се очаква “Старлайнър” да лети не по-рано от 10-ти/11-ти май. Но само в случай, че проблемът дотогава бъде разрешен. Ако се наложи клапанът да бъде подменен с друг, вероятно ракетата ще трябва да бъде върната в сградата за подготовка и стартът ще бъде пренасрочен за другата седмица.

Корабът на Боинг “Старлайнър” ще бъде изстрелян с двама астронавти по време на тази дебютна пилотирана мисия – Бари Уилмор и Сънита Уилямс. Това са първите хора, които ще летят с ракета от семейството “Атлас” след Гордън Купър от мисията “Мъркюри-Атлас 9” през 1963 година.

https://cosmos.1.bg/space/2024/05/07/atlas-v-starliner-launch-delayed/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Старлайнър пак се повреди!

2024-starliner-delayed-777x1024.jpg

14 май 2024 г. 10:40 ч.

Светослав Александров. Безконечни са мъките на Боинг, които изостават от СпейсЕкс вече четири години! Пилотираният космически кораб “Старлайнър” отново се повреди, което налага поредното отлагане. Този път стартът е насрочен за 21 май в 23:43 ч. българско време.

Според официално публикуваната информация на сайта на мисията, протекъл е сервизният модул на кораба. Течът е на хелий – безопасен и незапалим газ. Така че единственото, което трябва да направят техниците, е да изпитат “Старлайнър”, като подложат кораба на налягания, типични за полет. Това би следвало да докаже, че течът е в рамките на допустимите граници.

Едно няма спор – астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс са наистина много смели хора.

https://cosmos.1.bg/space/2024/05/14/starliner-breaks-down-again/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Старлайнър няма да лети

2022-may-technicians-preparing-starliner

Ремонт след ремонта и пак ремонт. Photo credit : Boeing

22 май 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Нека не се лъжем – евентуален успешен полет на пилотирания кораб “Старлайнър” нямаше да реши проблемите със самолетите на Боинг. Но щеше сериозно да повдигне мотивацията и морала, както и да покаже на обществото, че тази компания все още става за нещо. Явно е, че това няма да се случи скоро и “Старлайнър” се нарежда до дългата поредица от провали.

През последните няколко дни недоволството можеше да се реже с нож. Журналисти като Ерик Бъргър от Арс Текника са бесни, че НАСА мълчи по въпроса, още повече, че вчера стана ясно, че няма как изстрелването да стане факт на 25-ти май и се носят все по-упорити слухове, че отлагането ще е продължително. Програмата на агенцията за подпомагане на частни компании е публична, работи със средства на данъкоплатците, а НАСА не полага достатъчно усилия да седне и да обясни на широката общественост какво се случва и защо първият пилотиран полет на “Старлайнър” така и така не се случва.

На фона на обоснования гняв, вчера НАСА най-сетне публикува кратко и лаконично съобщение. Съобщението съдържа точно четири изречения, но в тях има повече информация, отколкото изглежда на пръв поглед. Едно от тях е: “Екипът проведе срещи през последните два последователни дни, преценявайки обосновката за полета, работата на системите и резервите”. Вероятно не сте разбрали смисъла на този бюрократичен новговор, така че пояснявам. Този тип завъртяна словесна формулировка свидетелства за дълбока, цялостна преоценка на програмата – а не просто за решаването на някакъв дребен технически проблем.

Което от своя страна повдига следния въпрос: как така се случи, че след като Боинг и НАСА ни облъчваха в края на април с розови слончета и еднорози как този път всичко е наред, как проблемите са решени, как корабът е напълно готов да лети, как всичко протича гладко, въртележката, при която откриването на едни проблеми води до откриването на други, отново се завъртя и пак се стига до цялостна преоценка на програмата? Тоя филм вече сме го гледали. При това не веднъж, а всяка поредна година, започвайки от 2018-та (когато лятото корабът аварира при наземен тест на горивните му системи). И така вече цели седем години, през които Боинг не са извели нито един астронавт в орбита. За същия този период СпейсЕкс са изстреляли 53 души, като тази година очакваме “Крю Драгън” да се отправи отвъд най-ниската околоземна орбита и за пръв път след 52-годишна пауза астронавти да полетят отвъд радиационните пояси на Земята…

Нека да напомним хронологията от последните няколко дни: на 7-ми май ракетата “Атлас 5” бе заредена с гориво, астронавтите Съни Уилямс и Бъч Уилмор се качиха в кораба, всичко протичаше уж нормално, но два часа преди изстрелването наземният екип съобщи на Уилямс и Уилмор, че заради повреден клапан полетът се отменя. НАСА и Боинг ни увериха, че клапанът е компонент на ракетата “Атлас 5”, а не на кораба “Старлайнър” и подмяната му е проста процедура. След това полетът бе пренасрочен за 10-ти май, но от тогава досега на всеки пет дни непрекъснато се обявяваше отлагане с поредните пет дни. До вчера, когато отлагането вече се води “за неопределено време”.

Междувременно първо в специализираните форуми, а после в медиите изтече информация, че причината се корени в това, че сервизният модул на “Старлайнър” се е продънил и изпуска хелий. До 14-ти май в Ройтерс изтече информация, че изпускането на хелий било установено още на стартовата площадка преди първия опит за старт, но инженерите не му обърнали внимание. Чак след като клапанът на ракетата “Атлас 5” се повредил и се наложила неговата подмяна, бил направен по-сериозен анализ и на хелиевия теч. Както се вижда от последващите отлагания, проблемът съвсем не е тривиален. В тези моменти човек си казва: “добре че клапанът на ракетата се повреди, иначе нямаше да открият и този проблем – иначе кой знае какво щеше да стане, ако корабът бе излетял с него”.

Но както казах вече, тоя филм сме го гледали. През 2019 г. след изстрелването, когато “Старлайнър” не можа да се скачи с МКС в безпилотен режим заради софтуерен проблем, бе направено разследване, което установи втори софтуерен проблем – и то такъв, че щеше да доведе до сблъскване на командния със сервизния модул при кацането и до катастрофа.

Но да се върнем на днешни дни. В становището на НАСА се съдържа още любопитна информация – обърнете, че се съобщава, че екипите се съвещават непрекъснато два дни! Това означава само едно – Боинг твърдят, че проблемът е съвсем дребен и настояват полетът да се осъществи (което всъщност го пише като съобщение на сайта им). НАСА не се съгласява с тази преценка – агенцията настоява техниците на компанията да си вземат скапаната бракма в хангара и да я ремонтират.

И точно понеже сме гледали този филм нееднократно, още веднага щом ни бе съобщено, че “Старлайнър” се е продънил, осъзнахме, че ни чака поредното отлагане за дълги месеци. Тъпото е, че периодът май-юли щеше да е най-подходящ за изстрелването на кораба, защото точно сега положението е спокойно и има пауза в полетите до МКС (напомням, че за да може “Старлайнър” да лети, той не трябва да пречи на редовния график). След това обаче започва сериозно активизиране на мисиите. Истината е, че ако “Старлайнър” трябва да бъде разкачен от ракетата и ремонтиран, това ще измести полета най-рано за края на август.

Не е чудно защо Боинг полагат всички усилия да убедят НАСА, че не се налага ремонт. Договорът за разработката на “Старлайнър” е сключен за фиксирана сума и парите са раздадени. НАСА няма да плати за него. Всичките процедури по разкачването, източването на горивото от борда на “Старлайнър”, анализа на проблема и ремонта, трябва да се платят от Боинг. Фирмата изобщо няма намерение да се набутва още, при положение, че космосът е само малко перо от дейността ѝ и самолетният бизнес е по-важен. А той не е в цветущо положение.

И докато мениджърите на Боинг все повече се изкушават от мисълта, че ако дръпнат шалтера на “Старлайнър” и прекратят едностранно програмата, това ще е най-добре за тях, ако и ние, обикновените ентусиасти също се убеждаваме, че това е най-доброто и за нас, защото ще спрат да ни мъчат с напразни надежди… То остава единствено да се надяваме, че разумните глави в НАСА ще надделеят и няма да допуснат “Старлайнър” да бъде изстрелян с повреда.

Нека катастрофата на совалката “Колумбия” от 2003-та да си остане последната в историята на агенцията.

https://cosmos.1.bg/space/2024/05/22/starliner-wont-fly/

  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА и Боинг решиха да изстрелят Старлайнър на 1-ви юни с известни проблеми

2024-starliner-delayed-777x1024.jpg

На снимката: “Старлайнър” в предстартова готовност. Photo credit : NASA

24 май 2024 г. 20:20 ч.

Светослав Александров. Днес на специална пресконференция НАСА и Боинг обявиха своето решение – те ще изстрелят пилотирания космически кораб “Старлайнър” на 1-ви юни въпреки констатираните до този момент проблеми. Преценката е, че те не застрашават живота и здравето на астронавтите.

Напомням на читателите, че на 7-ми май, два часа преди планирания старт, той бе отменен, след като специалистите установиха дефектен клапан на ракетата-носител “Атлас 5”. Клапанът бе подменен, но в хода на ремонта бе установен теч на хелий от горивната система в близост до един от 28-те двигателя на “Старлайнър”.

“Ние сме спокойни относно причините, които идентифицирахме за този специфичен теч”, съобщава вицепрезидентът на Боинг Марк Напи. “Знаем, че може да държим под контрол теча и не застрашава безопасността”.

Проучването на теча от своя страна довело до откриването на още един проблем с горивната система, който може да промени профила на завръщането в някои редки случаи. Понастоящем се разработват процедури, които да предотвратят това.

Резервните дати в случай че “Старлайнър” не излети на 1-ви юни са 2-ри, 5-ти и 6-ти юни. Ако се наложи по-нататъшно отлагане, ще трябва преконфигуриране на обезопасителната система на “Атлас 5”, което което може да доведе до продължително забавяне.

https://cosmos.1.bg/space/2024/05/24/starliner-1-june/

  • Потребител
Публикува

Ще стискаме палци за Съни. Тази яка "бобеница" двойно е от балкански род - по баща е индийка (т.е. ромка), а по майка словенка и тя си го изтъква. НАСА я използва за най-опасни мисии. Не ме учудва, че са я избрали и за тази..

  • Потребител
Публикува
Преди 3 часа, Exhemus said:

Ще стискаме палци за Съни. Тази яка "бобеница" двойно е от балкански род - по баща е индийка (т.е. ромка), а по майка словенка и тя си го изтъква. НАСА я използва за най-опасни мисии. Не ме учудва, че са я избрали и за тази..

Предполагам е американска гражданка?

  • Модератор Космически науки
Публикува

Таратайката на Боинг пак не литна!

2024-scrubliner-1024x640.png

1 юни 2024 г. 19:40 ч.

Светослав Александров. Който може го може. Който не го може, не го може. Докато вчера бе чудесен ден за СпейсЕкс, които подобриха рекорда си за календарен месец и завършиха май с 14 полета, днес късметът отново не се усмихна на Боинг. Никога не се усмихва. “Старлайнър” пак не успя да отлепи от Земята.

Обратното броене за пореден път бе съпътствано от множество проблеми. Два часа преди старта бе констатиран проблем с клапаните. Не пак, а отново. Само че този път не бяха свързани с ракетата “Атлас 5” (там дефектният клапан бе сменен), а с наземната система. Тук е коректно да напомня, че със спада на честотата на полетите на “Атлас 5” и липсата на достатъчно нови полети на “Вулкан”, наземните системи бездействат, не се инспектират така често – и от това страдат всички, които са останали да разчитат на Юнайтед Лонч Алайънс. Особено за ракета като “Атлас 5”, която е пред пенсиониране…

След това, около петнайсетина минути преди старта, отказа охлаждането на един от скафандрите. Трябваше да преминат на резервни системи, но проблемът бе разрешен.

Вече последният проблем, броени три минутки преди старта, се оказа решаващ за днешния опит за изстрелване и отново, за пореден път, такова няма да има! Както винаги.

Оказало се, че компютърните системи, които отговарят за управлението на изстрелването, не са заредили правилните файлове.

Като заключение може да кажем, че излагацията на Юнайтед Лонч Алайънс (ЮЛА) и техният партньор Боинг продължава с пълна сила. Но какво може да се очаква? Надеждност няма как да има, защото ракетите не летят. Има ли полети, има натрупан опит, проблеми няма или ако има, се решават бързо.

А за сега може спокойно да си отдъхнем. Добре че ракетата поне не излетя със софтуерен проблем (че сега тепърва ще се изяснява какви файлове не са заредени). Защото помним какво стана през 2019 година.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/01/tarataika-boeing/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Старлайнър с двама души на борда излетя към МКС!

2024-5-june-starliner-launches-1024x576.

Кадър от днешното изстрелване. Photo credit : NASA TV

5 юни 2024 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Най-сетне – след толкова много мъки, проблеми и безконечни отлагания, космическият кораб на Боинг “Старлайнър” излетя с екипаж на борда! Към Международната космическа станция се отправиха астронавтите Бари “Бъч” Уилмор и Сънита “Съни” Уилямс!

“Старлайнър” бе изстрелян посредством ракета-носител “Атлас 5” в 17:52 ч. българско време. Любопитен факт е, че това бе първото пилотирано изстрелване на ракета от семейството на “Атлас” след 15 май 1963 година, когато летя космическият кораб “Мъркюри-Атлас 9” с американския астронавт Гордън Купър. Тогава Купър прекара в космоса повече от един ден, преди да се завърне на Земята. Към това време СССР вече бяха изстреляли мисиите “Восток 2” с космонавта Герман Титов, както и “Восток 3” и “Восток 4” съответно с Андриян Николаев и Павел Попович. Всички тези мисии продължиха повече от ден. Така мисията на НАСА “Мъркюри-Атлас 9” бе символична и ценна, защото чрез нея американската космонавтика придоби същия опит, който притежаваше съветската.

По ирония на съдбата, изстреляната днес ракета “Атлас 5” бе оборудвана с произведен в Русия двигател “РД-180” – реликва от вече отишлата си епоха на тясно международно сътрудничеството.

Независимо от всичко това, корабът “Старлайнър” е американско производство – и това включва и ракетните му двигатели. При добро желание от страна на НАСА и Боинг, той може да бъде изстрелван и с други ракети. “Старлайнър” e шестият орбитален пилотиран космически кораб, произведен в САЩ – след “Мъркюри”, “Джемини”, “Аполо”, космическата совалка и “Крю Драгън”.

През следващите дни “Старлайнър” ще трябва да демонстрира, че е в състояние да се сближава и скачва с Международната космическа станция, както и да се завръща безопасно на Земята. Скачването е насрочено за утре ориентировъчно в 19:15 ч. българско време, като преди това Уилмор и Уилямс ще изпробват задължително изправността на ръчните системи, въпреки че корабът на Боинг е изцяло автоматичен.

Бъч Уилмор е командирът на настоящата мисия. На 61-годишна възраст той има две мисии зад гърба си преди днешната – със совалката “Атлантис” през 2009 година и с руския кораб “Союз ТМА-14М” през 2014 година. Любопитен факт, който научихме от живото предаване на НАСА ТВ, е че той e ръкоположен за пастор в американска баптистка църква. Ето защо преди днешното изстрелване станахме свидетели на молитва:

willmore-starliner-1024x569.jpg

Съни Уилямс (58 г.) е пилотът на “Старлайнър” и тя също има два полета зад гърба си – със совалката “Дискавъри” през 2006 г. и с кораба “Союз ТМА-05М” през 2012 година. Любопитен факт е, че преди да стане астронавт, тя е била пилот на хеликоптери. Днешното изстрелване на “Старлайнър” бе историческо – защото никога досега изцяло нов пилотиран космически кораб не е излитал на дебютната си мисия с жена-пилот на борда.

Изстрелването на “Старлайнър” стана факт точно четири години и шест дни след дебютното изстрелване на кораба на СпейсЕкс “Крю Драгън” с астронавтите Боб Бенкен и Дъг Хърли. Въпреки че корабът на Боинг идва с такова голямо закъснение, старата корпорация е усвоила $5.1 милиарда, в сравнение с усвоеното от фирмата на Илон Мъск – $3.1 милиарда.

Затова, въпреки че може да поздравим Боинг за успешното изстрелване на “Старлайнър”, не може да не изразим и разочарование, че след разделянето на кораба от ракетата-носител до потвърждаването на вмъкването му в стабилна орбита бяха показани единствено анимации. НАСА също така съобщи, че няма да видим никакво видео от борда на “Старлайнър” до скачването на кораба с МКС, макар че Боинг обещават по времето на първата оперативна мисия да има камери.

Но, макар и много космически ентусиасти да имат забележки към цената за разработка на “Старлайнър”, както и основателни притеснения за бъдещето му, след като ракетите “Атлас 5” се изчерпат, не може да не поздравим НАСА – програмата за стимулиране на частни компании за създаването на пилотирани космически кораби изглежда най-накрая се отплати изцяло. Отминаха времената, когато САЩ трябваше да разчита на руските пилотирани кораби за превоз до МКС. Сега има не един, а два различни пилотирани космически кораба.

Бил Нелсън, администраторът на НАСА, нарече това “нееднаква резерва”. Навремето, когато някоя американска совалка катастрофираше, това водеше до спирането на полетите на всички останали совалки, защото са еднотипни и споделят едни слабости. Но корабите на Боинг и СпейсЕкс, съответно “Старлайнър” и “Крю Драгън”, са произведени и се изстрелват по различен начин. Ако някой от тях, не дай Боже, аварира, това вече няма да доведе до спирането на пилотираната космонавтика на САЩ за години наред. Защото другият космически кораб е различен, не споделя същите слабости. И съответно НАСА вече няма нужда да се примолва на Руската федерация – още повече, че външнополитическите отношения са влошени.

Видеозапис от днешното изстрелване:

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/05/starliner-successfully-launches/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Ръководството на мисията откри два нови теча на Старлайнър

2024-5-june-starliner-launches-1024x576.

Снимка от вчерашното изстрелване на “Старлайнър”. Photo credit : NASA TV

6 юни 2024 г. 08:00 ч.

Светослав Александров. Два нови теча на хелий бяха открити през последните няколко часа, докато пилотираният космически кораб “Старлайнър” пътува към Международната космическа станция.

Напомням на читателите, че малко след първото отлагане на изстрелването на “Старлайнър” в началото на май, докато техниците ремонтираха дефектен клапан на ракетата-носител “Атлас 5”, те откриха неочаквано теч от тръбопровод, който подава сгъстен газ към клапаните. След няколко седмици съветване, НАСА и Боинг решиха, че корабът може да лети и в това състояние. Непрекъснато бяхме уверявани, че хелият е безопасен, че не гори, че проблемът трябва да се влоши стократно, за да повлияе на мисията, че така или иначе това е изолиран случай.

Но няколко часа след изстрелването, бяха открити тези два нови теча – така “Старлайнър” вече изтича от три места. И докато е вярно, че хелият не гори и не е пожароопасен, той е необходима част от горивната система. Не като гориво, естествено, но сгъстеният газ се използва, за да поддържа налягането в горивните резервоари.

Засега НАСА ни уверява, че дори и с тези проблеми, двигателите на “Старлайнър” работят и корабът ще може да се скачи с МКС. Така че мисията продължава по план.

Въпросът обаче е принципен – за пореден път Боинг и НАСА подцениха проблем със “Старлайнър”. Те разчитаха, че хелиевият теч е ограничен до единичен двигател и не става въпрос за слабост на целия космически кораб. Сега обаче си личи, че това не е така и пак имаме системен (програмен) гаф. И дори и да предположим, че мисията ще завърши с пълен успех и астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс се завърнат живи на Земята, едно е ясно – ще има нови разследвания и ремонти на горивната система вече седма поредна година.

За същия времеви период през 60-те години НАСА смени три космически кораба – “Мъркюри”, “Джемини” и “Аполо”, а за осем години кацна на Луната. Боинг вече седма година кърпят горивната система на космическия си кораб на 21-ви век.

Защо това е така?

Голямото предимство на СпейсЕкс и основната причина, поради която фирмата на Мъск е номер едно в цял свят, се корени във вертикалната интеграция. Счита се, че тя е 85% вертикално интегрирана. Това ще рече, че на ракетите “Фалкън 9” и корабите “Драгън” 85% от компонентите се произвеждат от самата компания и само 15% се купуват от поддоставчици.

Не така стоят нещата с Боинг. Старата аерокосмическа корпорация вече не строи летателни апарати – както писа по-рано CNN относно задълбочаващите се проблеми с качеството на самолетите, Боинг се самоограничава до това единствено да сглобява частите. Всичко останало се строи от поддоставчици. В случая горивната система на “Старлайнър” е създадена от Аероджет Рокетдайн. Миналият месец стана ясно, че Аероджет Рокетдайн и Боинг са били в лоши взаимоотношения още преди 2018 г., когато възникна първият теч на горивната система, довел до пожар при статично изпитание. Източници споделят, че ръководствата на двете фирми са се мразили, всеки е теглил чергата към себе си и вместо да работят заедно, за да създадат нужния хардуер за “Харлайнър”, са прехвърляли топката и отговорностите един на друг.

Предстои да видим как ще се развият нещата, кой ще понесе отговорност за поредните проблеми със “Старлайнър”. А на нас ни остава да се надяваме, че въпреки проблемите, мисията все пак ще завърши с пълен успех.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/06/two-new-leaks-starliner/

  • Модератор Космически науки
Публикува

УСПЕХ: Пилотираният космически кораб Старлайнър се скачи с МКС!

2024-starliner-approaching-iss-1024x645.

На кадъра: “Старлайнър” доближава МКС. Photo credit : NASA TV

6 юни 2024 г. 22:00 ч.

Светослав Александров. Тази вечер в 20:30 ч. българско време пилотираният космически кораб “Старлайнър” с астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс извърши скачване с Международната космическа станция.

Уилмор и Уилямс ще прекарат около седмица на станцията, преди да се разкачат и върнат на Земята.

Сближаването на “Старлайнър” с МКС не беше безпроблемно. По-рано през деня наземните екипи установиха два нови теча на хелий от горивната система. Със сближаването към станцията отказаха пет от 28-те двигателя. За щастие двамата астронавти успяха да възстановят работоспособността на четири от тях.

Със сигурност след приключването на мисията ще има много въпроси – например, защо НАСА допусна корабът “Старлайнър” да лети на фона на хелиевите течове и защо отново възникват проблеми с горивната система. По време на безпилотния полет до МКС през май 2022 г. също отказваха двигатели. Как така две години по-късно това продължава да се случва? Какво всъщност бе свършено през изминалите две години?

Всички проблеми трябва да бъдат изчистени преди следващата пилотирана мисия на “Старлайнър”, планирана за следващата година. Тя ще е свързана с превоз на редовен екипаж до МКС и корабът трябва да остане шест месеца в орбита.

За повече информация: НАСА

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/06/starliner-docks-iss/

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА и Боинг планират пилотираният кораб Старлайнър да се завърне на 26-ти юни

2024-starliner-docked-iss.jpg

На снимката: “Старлайнър” прикачен към МКС. Photo credit : NASA

18 юни 2024 г. 20:20 ч.

Светослав Александров. Мисията на пилотирания космически кораб “Старлайнър” първоначално бе планирана да трае една седмица, но сега се очертава да е триседмична. НАСА и Боинг предвиждат корабът да се завърне на Земята на 26-ти юни, а резервната дата (в случай, че лошо време или друг фактор доведе до отлагане) е 2-ри юли.

На специална пресконференция, организирана от НАСА тази вечер пред журналисти, специалистите разказаха какво е текущото състояние на мисията. Напомням на читателите, че скоро след изстрелването бяха констатирани общо пет теча на хелий от горивната система на “Старлайнър”, а по време на скачването пет от общо 28-те двигателя отказаха. НАСА и Боинг потвърждават, че и двата проблема са разрешени и не представляват пречка пред завършването на мисията.

Що се касае до хелиевите течове, специалистите изчисляват, че има достатъчно запаси от сгъстен газ на борда на “Старлайнър”. Запасите ще стигнат за 70 часа свободен полет след разкачването, но корабът има нужда само от седем часа, докато навлезе в атмосферата и кацне. Така че оставащото количество хелий на борда е предостатъчно.

Относно отказалите пет двигателя на “Старлайнър”, беше установено със сигурно, че тези откази се дължат по-скоро на програмна грешка, а не на хардуерна повреда. Само един двигател е напълно деактивиран и той ще остане изключен до края на мисията. През изминалия уикенд НАСА и Боинг изпълниха успешно огнево изпитание на останалите четири двигателя, докато “Старлайнър” все още е скачен с МКС. Изпитанието беше успешно и даде увереност, че състоянието на двигателната система е в пълна изправност.

Удължаването на мисията на “Старлайнър” е добре дошло за Международната космическа станция. Новопристигналите астронавти Бъч Уилмор и Съни Уилямс се включват активно в работата. На 13-ти юни редовно живеещите астронавти на МКС Трейси Дайсън и Мат Доминик трябваше да излязат в открития космос, но подготовката за “космическата разходка”, в хода на която трябваше да бъдат взети микробни проби от външната страна на станцията, бе преустановена. НАСА единствено съобщи, че се касае за “дискомфорт със скафандъра”. Днес, без да се съобщават нови детайли, агенцията ни информира, че сега американската “космическа разходка” е насрочена за 24-ти юни и Доминик ще бъде заменен от астронавта Майк Барат. Липсата на допълнителни сведения и замяната на астронавта загатват, че става въпрос за проблем от личен или медицински характер, а информацията за този тип проблеми е конфиденциална.

Също така на 24-ти юни се предвижда натоварването на планирания багаж в “Старлайнър”, след което корабът просто ще чака команда за разкачване и завръщане.

Тук е коректно да напомня, че що се касае до кацането, корабът на Боинг има преимущество пред СпейсЕкс – докато “Крю Драгън” се приводнява в океана, “Старлайнър” е способен да каца върху суша с иновативна система от въздушни възглавници. Стига завръщането да се осъществи в срок на 26-ти юни, то ще е факт в 11:51 ч. българско време.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/18/starliner-to-return-on-26th-june/

  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА и Боинг допълнително отложиха завръщането на кораба Старлайнър за юли

2024-starliner-docked-iss.jpg

На снимката: “Старлайнър” прикачен към МКС. Photo credit : NASA

22 юни 2024 г. 19:50 ч.

Светослав Александров. Мисията на кораба “Старлайнър” с астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс ще продължи чак до месец юли! След двудневни прегледи относно готовността на системите на кораба, Боинг и НАСА се съгласиха, че имат нужда от още време и завръщането на “Старлайнър” ще е факт някъде идният месец.

Напомням на читателите, че “Старлайнър” бе изстрелян на 5-ти юни посредством ракета-носител “Атлас 5” и след еднодневно пътешествие извърши успешно скачване с Международната космическа станция. Но дори и скачването да бе успешно, то не беше безпроблемно – специалистите откриха пет теча на хелий от горивната система, а при сближаването пет от двигателите на кораба отказаха. Впоследствие четири двигателя бяха върнати успешно в експлоатация. Поради тази причина НАСА и Боинг съобщиха, че “Старлайнър” е достатъчно надежден, за да стои прикачен към МКС и да служи като спасителна лодка в случай, че на станцията възникне фатален проблем.

Именно това оправдание (“Старлайнър” веднага може да се завърне при нужда) непрекъснато се изтъква от НАСА и Боинг като довод, че няма сериозни технически проблеми с кораба. Но засега не ни се дава адекватно обяснение защо двете страни не могат да се съгласят за нормалното приключване на мисията.

Никой не бърза

Една от причините за постоянните отлагания на завръщането на “Старлайнър” е, че никой не бърза. След като корабът се скачи с МКС, течовете престанаха (очаквано, понеже те са свързани с горивната система, а сега тя е деактивирана, докато трае скачването). “Старлайнър” е в пасивен режим. НАСА и Боинг имат на разположение 45 дни от началото на мисията на 5-ти юни (за такъв срок е сертифицирана). Понастоящем и трафикът до МКС е спокоен. Следващият американски пилотиран кораб “Крю Драгън” по програмата ще излети чак през август (частните мисии като “Поларис” не се броят, защото те не са свързани с МКС). Така че НАСА и Боинг имат още няколко седмици пред себе си, докато се съгласят по всички процедури преди кацането на “Старлайнър”.

Космическите разходки също се изпълняват със забавяния

Докато специалистите ревюират състоянието на “Старлайнър”, възникна проблем с “космическите разходки” на НАСА. На 13-ти юни двама астронавти трябваше да излязат в открития космос по ремонт и поддръжка на МКС, но малко преди това подготовката бе прекратена заради неудобства, свързани със скафандъра на единия от астронавтите. Сега извънбордовата дейност е насрочена за 24-ти юни, а по-следващата – на 2-ри юли. НАСА съобщава, че поради тези причини пристигането на “Старлайнър” с астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс е добре дошло, защото това означава повече работни ръце, които да помагат. Това е обяснимо и разбираемо – Уилмор и Уилямс са добре обучени, за да изпълняват задачи в орбита, тъй като очевидно работата на МКС също изостава.

Удълженият престой в орбита е начин да се разберат проблемите със “Старлайнър”.

Проблемите, касаещи “Старлайнър” – течове и отказ на двигатели, са свързани със сервизния му модул. Това е компонент, който няма да се завърне на Земята и ще изгори в атмосферата след края на мисията. Единствено спускаемата капсула с Уилмор и Уилямс ще се прибере. Така че, въпреки че “Старлайнър” бе първоначално предвиден да изпълни седемдневна мисия, НАСА и Боинг нееднократно подчертаваха, че това е минимумът и престоят може да бъде удължен при нужда. Това очевидно се случва, за да може, преди корабът да се освободи от сервизния си модул, той да бъде щателно анализиран. Само по този начин възникналите проблеми могат да бъдат избегнати в бъдеще.

Не се обмисля завръщането на Уилмор и Уилямс с друг кораб

Към настоящия момент не се планира двамата астронавти да бъдат прехвърлени на друг кораб като “Крю Драгън” или “Союз”, за да се завърнат на Земята. “Не предвиждаме никакъв сценарий, при който “Старлайнър” да не може да прибере Бъч и Съни у дома”, съобщава Стийв Стич, програмен мениджър на Комерсиалната програма за пилотирани превози на НАСА. “Просто си даваме повече време, за да прегледаме данните и да научим колкото се може повече, докато разполагаме със сервизния модул в орбита”.

https://cosmos.1.bg/space/2024/06/22/nasa-boeing-further-delay-starliner/

  • 1 месец по късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

Все още няма дата за завръщането на Старлайнър

2024-starliner-docked-iss.jpg

На снимката: “Старлайнър”, прикачен към МКС. Photo credit : NASA

25 юли 2024 г. 19:45 ч.

Светослав Александров. Първата мисия на пилотирания космически кораб на Боинг “Старлайнър” с астронавтите Съни Уилямс и Бъч Уилмор продължава – но НАСА все още не е определелила дата за завръщането.

Към настоящия момент планът на агенцията и на компанията остава същият- Уилямс и Уилмор да се приберат на Земята заедно със “Старлайнър”. Но журналистът Ерик Бъргър от Арс Текника ни съобщава, че НАСА и СпейсЕкс вече проучват резервен вариант, при който корабът “Крю Драгън”, предвиден да излети към МКС следващият месец, може да се отправи към космоса само с двама астронавти. При този вариант екипажът на “Старлайнър” ще се превърне в част от дългосрочната експедиция на станцията и ще се завърне с “Крю Драгън”. А “Старлайнър” би се завърнал без екипаж. Отново подчертавам – това е сценарий, който вероятно няма да се осъществи и вероятно астронавтите ще си кацнат със “Старлайнър”. Но показателно е, че НАСА допуска и този вариант.

Междувременно както НАСА, така и СпейсЕкс съобщават, че проблемът с “Фалкън 9”, който се прояви по-рано този месец и заради който спътници “Старлинк” бяха изведени в неправилната орбита, е вече решен. СпейсЕкс е в пълна техническа готовност за възобновяване на изстрелванията на “Фалкън 9”. Чака се единствено одобрение от регулатора в лицето на Федералната авиационна администрация.

Днес бе излъчена специална пресконференция, на коята НАСА и Боинг оповестиха как протичат работите по подготовката на “Старлайнър” за кацане. Проблемът, при който работата на двигателите бе влошена, докато течеше скачването с МКС, е бил възпроизведен на Земята точно, когато през този месец бяха проведени изпитания в наземната база Уайт Сандс. Екипите са наблюдавали, че наземният двигател е претърпял ерозия в областта на тефлоновото покритие, където се подава азотният тетроксид. Има също така и уплътнение, което е прегряло поради високата температура и се е надуло.

Тези данни ще бъдат взети предвид, докато се оформя протоколът за завръщане. Междувременно, за да стане ясно, че екипите напълно разбират работата на горивната система на “Старлайнър”, през този уикенд ще бъде проведено тестово запалване на двигателите му. Макар че командите ще бъдат подадени от Земята, изпитанието ще протече в пилотиран режим – т.е. астронавтите Уилмор и Уилямс ще бъдат на борда на “Старлайнър”.

Що се касае до завръщането, не очаквайте нищо съществено преди средата на август. През първата седмица на следващия месец ще бъде проведен цялостен обстоен преглед от НАСА и чак тогава ще се вземе решение. В техническо отношение батериите на “Старлайнър”, които бяха основният лимитиращ фактор, бяха признати за изправни и корабът би могъл да остане скачен чак до септември.

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/25/starliner-no-return-date/

  • Модератор Космически науки
Публикува

ЕКСКЛУЗИВНО: НАСА е на път да вземе решение да върне екипажа на Старлайнър с Крю Драгън!

2024-starliner-docked-iss.jpg

“Старлайнър” може да се завърне на Земята празен. Photo credit : Boeing

2 август 2024 г. 10:30 ч.

Светослав Александров. НАСА е на ръба да вземе съдбоносно решение – да върне екипажа кораба на Боинг “Старлайнър” с кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън”! Подобно решение, ако бъде взето, може да доведе до цялостното прекратяване на програмата “Старлайнър” за добро.

Нека първо напомним какво се случи. Космическият кораб на Боинг с астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс бе изстрелян на 5-ти юни посредством ракета-носител “Атлас 5”. Корабът излетя с известен дефект – единичен теч от горивната му система. Постепенно в хода на мисията му възникнаха още четири теча. По време на сближаването на “Старлайнър” с МКС някои от двигателите му почнаха да отказват – макар и това да не попречи на благополучното скачване.

НАСА и Боинг непрекъснато твърдяха, че проблемите са дребни и няма да доведат до отклонения от плана за завръщане. Самото прибиране бе насрочено за 14-ти юни. Но неочаквано НАСА започна да отлага датата за все по-напред и по-напред. Дните се превърнаха в седмици. Седмиците – в месеци.

Американската космическа агенция дълго отричаше, че се обмисля друг вариант за завръщане на Уилмор и Уилямс освен с кораба, с който са пристигнали – “Старлайнър”. Авторитетният журналист Ерик Бъргър от Арс Текника обаче се е допитал до служители в НАСА, които под условие на анонимност му разказват друга история – вътре в агенцията настроението е такова, че предстои астронавтите да бъдат върнати с кораб на СпейсЕкс.

Защо Бъргър се мъчи да откопчи истината по този начин? Противоречивото поведение на НАСА в стил “корабът е достатъчно безопасен, за да може да се прибере, ако се стигне до спешен сценарий” и същевременно “не може да го одобрим за завършек при нормален сценарий” доведе до съмнения сред много журналисти, че агенцията крие нещо. Вероятно НАСА се опитва да поддържа все още имиджа на Боинг и вероятно под повърхността има още проблеми, които не са ни казани. Но предстои да се вземе решение за прибирането на астронавтите. Залогът е човешки животи и пазенето на репутацията на фирмата не може да продължи вечно. Последното отлагане бе обявено едва вчера, на 1-ви август, когато НАСА трябваше да проведе Обзор за готовност на полета. Вместо резултати от този обзор, агенцията пусна лаконично съобщение на сайта си, че планирането ще продължи и през следващата седмица.

И така, какво научихме от дълбаенето на Бъргър сред информационните му източници? Един от двамата души, до които се е допитал в НАСА, е казал, че шансът астронавтите да се върнат с кораб на СпейсЕкс вече е над 50 на 50. Друг е заявил, че е “по-вероятно да стане, отколкото не”. Вероятно окончателното решение ще бъде взето от Джим Фрий, зам. администраторът на НАСА.

Журналистът най-накрая е успял да намести липсващите парчета в пъзела. Спомняте ли си, че на 14-ти юли НАСА връчи договор на СпейсЕкс за “специално проучване за спешна реакция” на сума $266 678? Агенцията публично отрече, че става въпрос за проблемите със “Старлайнър”. Но двамата от НАСА, до които Бъргър се е допитал, потвърждават, че наистина става въпрос за проблемите със “Старлайнър”. Проучването предвижда връщане на кораб “Крю Драгън” с екипаж от шестима, в това число Уилмор и Уилямс. Напомням, че “Крю Драгън” е проектиран да превозва до седем души, макар че досега това никога не е правено и корабът на СпейсЕкс винаги е летял с екипаж от до четирима. Ако бъде взето решение Уилмор и Уилямс да се завърнат с “Крю Драгън”, това може да е исторически момент за СпейсЕкс – първото превозване след завършването на програмата “Космическа совалка” на нов американски орбитален кораб с екипаж, по-голям от четирима души.

Има обаче и други варианти – СпейсЕкс активно работи върху възможността следващият “Крю Драгън” да бъде изстрелян с екипаж от двамина, за да могат Уилмор и Уилямс да станат част от официалния екипаж на МКС и корабът на СпейсЕкс да се прибере в конфигурация от четирима. Фирмата вече е намерила подходящи скафандри, които ще станат за Уилмор и Уилямс.

Допитванията на Бъргър до НАСА потвърждават, че в агенцията се водят активни спорове дали “Старлайнър” може да се завърне на Земята с екипажа си. Множество групировки са на мнение, че отговорът е НЕ – т.е. “Старлайнър” не е достатъчно безопасен.

През изминалия уикенд беше проведено пробно запалване на двигателите на “Старлайнър”. Първоначалната информация е, че тестът е успешен. Но макар че получените данни са добри, те не успокояват всички в НАСА.

Предстои агенцията да вземе тежко решение. Налице са два варианта, като и двата могат да имат съдбоносни последствия за пилотираната програма на НАСА. Ако бъде взето решение Бъч Уилмор и Съни Уилямс да бъдат прибрани с кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън”, това вероятно ще е краят на “Старлайнър”. Поради характера на договора, сключен с НАСА – т.е. договор за фиксирана сума, Боинг губи пари за всяко забавяне и проблем. До този момент компанията се е набутала с $1.6 милиарда и сумата расте. Ако “Старлайнър” се разкачи от МКС и се върне на Земята без екипаж, това означава, че корабът няма да е изпълнил летателната си програма. За да може корабът да бъде сертифициран да вози редовни екипажи до станцията, мисията трябва да бъде повторена. Боинг вече има едно повторение на мисия заради неуспех – първата безпилотна от 2019 г., която бе повторена през 2022. Надали това ще се случи отново – Боинг няма да иска да проведе втори пилотиран тест на “Старлайнър”. Вероятно фирмата ще прекрати едностранно договора заради тежките финансови загуби. Това ще е окончателният край на “Старлайнър” и ще е изключително болезнен развой за НАСА и Боинг. НАСА ще остане с една опция за превоз на астронавти до МКС – с “Крю Драгън”, а Боинг ще се е доказала като ненадеждна компания.

Но другият вариант крие много по-големи рискове. Ако “Старлайнър” се върне с астронавтите си, ще е супер. Ами ако корабът има скрит проблем, той се прояви при завръщането и екипажът му загине? Последствията за НАСА ще са много, много по-тежки.

Въобще не е за завиждане какво им е на главите на шефовете в НАСА – те трябва внимателно да преценят какви са рисковете, да ги балансират и да вземат най-доброто решение на трезва глава.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/02/starliner-astros-could-return-crew-dragon/

  • Модератор Космически науки
Публикува

На война като на война: Боинг поведе мощна кампания в социалните мрежи за безопасността на Старлайнър

2024-starliner-approaching-iss-1024x645.

3 август 2024 г. 10:50 ч.

Светослав Александров. Битката за връщането на астронавтите на борда на кораба на Боинг “Старлайнър” се пренесе в социалните мрежи. Фирмата започна кампания, която цели да убеди обществеността в безопасността на кораба.

До този развой на ситуацията се стигна, след като вчера изтече информация в медиите, че в НАСА везните се накланят към това астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс да бъдат върнати на Земята с кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън”. Ябълката на раздора е свързана с отказите на двигателите по време на скачването на “Старлайнър” с МКС в началото на юни. Макар че през следващите седмици и месеци двигателите бяха неколкократно запалвани и всички тестови данни показват, че нещата са наред, все още не се знае първопричината за юнския отказ. НАСА иска да знае каква е тази първопричина, преди да даде одобрението на “Старлайнър” за връщане в пилотиран режим.

Боинг стратегически пуснаха показаното по-долу съобщение в Х (бившия Туитър) късно през нощта на петък срещу събота, време, в което НАСА няма как да реагира. Съобщението представлява реклама на двигателната система на “Старлайнър” – фирмата се хвали със седем наземни изпитания на двигател, тест на 5 двигателя в свободен полет, тест на 7 двигателя, докато “Старлайнър” е скачен с МКС и тест на 27 двигателя, докато “Старлайнър” е скачен с МКС.

Едно е ясно – старата корпорация лобира силно, за да изпълни докрай мисията, независимо от потенциалните рискове. Натискът е голям и предстои да видим как НАСА ще реагира – дали агенцията ще се съгласи с аргументите на Боинг, дали по някакъв начин ще се огъне, или напротив, ще вземе алтернативното решение и ще се довери на СпейсЕкс.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/03/starliner-social-media-campaign/

  • Модератор Космически науки
Публикува

Ново разкритие: Старлайнър наистина е заклещен в космоса!

2024-starliner-docked-iss.jpg

На снимката: “Старлайнър” е прикачен (и заклещен) към МКС. Photo credit : NASA

5 август 2024 г. 19:20 ч.

Светослав Александров. Днес бе направено ново разкритие за пилотирания космически кораб на Боинг “Старлайнър”, което доказва, че скептичните журналисти бяха прави да пишат заглавия, че е “заклещен в космоса”. Оказва се, че корабът не може да се разкачи безопасно от МКС!

Новината бе съобщена отново от Ерик Бъргър, журналист в Арс Текника. При положение, че НАСА вече 11 дни не е изнесла официално прес-съобщение за изпитателния полет на “Старлайнър”, което е изключително необичайно за мисии от този тип, Бъргър се е допитал до трима независими и достоверни източника в НАСА.

И ето какво разкриват те: към настоящия момент “Старлайнър” не може да се разкачи безопасно от МКС. Ако определена комбинация от ракетните двигатели на кораба откажат, докато той се отдалечава от станцията, е възможно да загуби контрол и да се сблъска с нея! Двигателите са необходими и за извеждането на “Старлайнър” от орбита и да навлезе в атмосферата с цел кацане на Земята.

Второто разкритие е далеч по-шокиращо: оказва се, че “Старлайнър” не е оборудван със софтуер, позволяващ автономно разкачване от МКС! Това изглежда абсурдно – корабът е летял в безпилотен режим през 2022 г. и е извършвал автономни скачвания и разкачвания със станцията. Но поради някаква причина, за целите на сегашната мисия, софтуерът е премахнат… Сега “Старлайнър” е пилотиран космически кораб в пълния смисъл на думата – не може да работи без човешка намеса.

Какво следва оттук насетне? Сега софтуерът трябва да бъде качен на компютрите на “Старлайнър”, което се оказва, че не е лесна и тривиална задача и може да отнеме до четири седмици. Това води до нов проблем – “Старлайнър” заема порт за скачване и този порт трябва да бъде освободен, преди НАСА да може да изпрати нова експедиция към МКС. Като резултат агенцията и СпейсЕкс ще са принудени да отложат изстрелването на следващия пилотиран кораб “Крю Драгън”, сега насрочен да лети на 18 август, чак за 24-ти септември!

Освен това, продължава да се обмисля възможността “Крю Драгън” да лети само с двама, а не с четирима астронавти, за да може да прибере заклещените Съни Уилямс и Бъч Уилмор в случай че “Старлайнър” бъде обявен за опасен за пилотирано завръщане.

Ако цялата тази информация бъде потвърдена официално – наистина излагацията от страна на Боинг ще е пълна!

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/05/starliner-stuck-in-space/

  • Потребител
Публикува (edited)

Спейс шутъла бе брилянтно предимство ,което НАСА имаше над останалите космически програми.да 2 от 135 мисии ,бяха неуспешни и бяха загубени 12 живота ,но има 133 успешни мисии с много научни открития.Да ми обясни някой колко е 2 като процент от 135 мързи ме да смятам.СССР се бяха фрустрирали доста от американските успехи и направиха своя совалка Буран ,тя и до Космоса не стигна ,бе решено ,че е несигурна и бяха отменени всички реални изпитания  с нея в космическото пространство.

Редактирано от todorg
  • Модератор Космически науки
Публикува

НАСА призна официално за всички проблеми със Старлайнър

2024-starliner-docked-iss.jpg

Снимка на скачения “Старлайнър” с МКС. Photo credit : NASA

8 август 2024 г. 10:30 ч.

Светослав Александров. На специална телеконференция, излъчена вчера, НАСА призна, че информацията за “Старлайнър”, която изтече в медиите през последните дни, е вярна. Агенцията наистина обмисля вариант астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс да се завърнат с кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън”, макар и този вариант още да не е официално одобрен и засега предпочитаната от НАСА опция остава да е завръщане със “Старлайнър”.

Напомням на читателите, че по време на скачването на “Старлайнър” на 6-ти юни, някои от двигателите на кораба отказаха. През следващите месеци Боинг проведе различни тестове на двигателите, докато “Старлайнър” е скачен с МКС, както и на двигател, намиращ се на Земята. Тестовете показаха, че двигателите към настоящия момент са напълно изправни. Въпреки това бе установено нещо смущаващо, което води до опасения за предстоящото завръщане на Земята. Подозренията са свързани с тефлоново уплътнение, което при работата на двигателите се нагрява и разширява (съответно блокира горивния поток). Този факт е довел до опасения сред някои среди в НАСА, че проблемът може да се прояви при кацането.

Кен Бауърсокс, бивш астронавт на НАСА и настоящ директор на пилотираната програма, потвърди, че има сериозни разногласия между Боинг и агенцията. “Признавам, че когато се стигне до несъгласие, не е забавно. Болезнено е да водим тези разговори, но това е, което ни прави добра организация”.

Какво следва оттук насетне? Предстои много сериозен анализ на получените от изпитанията данни. НАСА е привлякла експерти в сферата на двигателостроенето, които разглеждат всички числа. Най-лошият възможен сценарий, който касае поведението на двигателите, както и известните течове на хелий, включва невъзможност “Старлайнър” да поддържа ориентация по време на излизането от орбита. Екипите искат да разберат какво точно се случва, когато двигателят се нагрее прекомерно, и че това няма да доведе до катастрофален сценарии.

Така Боинг са убедени, че “Старлайнър” е безопасен, докато някои инженери в НАСА смятат, че има риск.

“Хората на Боинг, със своя опит и вяра в хардуера, са изключително уверени, че корабът може да прибере екипажът безопасно, дори и сега на фона на известната несигурност. Но има и други хора, които са може би мъничко по-консервативни. Те се страхуват, че не знаем със сигурност, следователно оценяват риска като малко по-голям”, казва Бауърсокс.

Дори и с отлагането на изстрелването на следващата редовна експедиция на “Крю Драгън” до МКС за 24-ти септември, времето притиска НАСА. Агенцията уверява, че решение за завръщането на “Старлайнър” трябва да бъде взето скоро – някъде към средата на месеца. Това значи, че Боинг разполагат с още около седмица, за да убедят НАСА, че “Старлайнър” наистина е безопасен.

Ако обаче не успеят и ако “консервативните” кръгове в агенцията наложат мнението си, че Уилмор и Уилямс е по-добре да се завърнат на Земята с кораб на СпейсЕкс, то тогава следващият “Крю Драгън” ще излети през септември с двама души вместо четирима. Екипажът на “Старлайнър” ще стане част от екипажа на “Крю Драгън”, което значи, че Уилмор и Уилямс ще се приберат на Земята след като приключи шестмесечната експедиция – т.е. в началото на 2025 година. В такъв случай “Старлайнър” ще кацне без екипаж, но затова е необходимо обновяването на бордовия му софтуер – т.е. НАСА призна, че пак има проблеми със софтуера.

С отлагането на полета на “Крю Драгън” и неяснотите около “Старлайнър”, положителното е, че сега СпейсЕкс и Поларис са в готовност да изстрелят частната пилотирана мисия “Поларис Доун”. Стартът ѝ е насрочен за 26-ти август. Това ще е първото отдалечаване на човек от Земята на разстояние повече от 1 000 километра след приключването на програмите “Джемини” и “Аполо”, както и първата изцяло комерсиална космическа разходка.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/08/nasa-starliner-problems/

  • 3 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки
Публикува

ОФИЦИАЛНО: НАСА реши корабът Старлайнър да се завърне на Земята без екипаж!

2024-starliner-docked-iss.jpg

Корабът “Старлайнър” ще се разкачи от МКС и ще се завърне в началото на септември, но без екипаж. Photo credit : NASA

24 август 2024 г. 22:40 ч.

Светослав Александров. След дълги месеци на анализи, НАСА взе своето решение – получените данни не са достатъчни, за да се гарантира безопасното завръщане на кораба на Боинг “Старлайнър” на Земята. Поради това той ще кацне през септември без екипаж, а астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс ще станат част от дългосрочната експедиция на МКС и ще се приберат у дома през февруари 2025 година.

За да бъде изпълнен този план, следващият пилотиран космически кораб на СпейсЕкс “Крю Драгън”, който ще излети по програмата на НАСА в края на септември, ще има двучленен, а не четиричленен екипаж. Агенцията все още не е решила кои ще са двамата души, но се предполага, че това ще са командирът на кораба Зена Кардман и руският космонавт Александр Горбунов, който ще поеме ролята на пилот.

Как се стигна до този неприятен, макар че не може да си кривим душата – напълно очакван за Боинг развой? “Старлайнър” бе изстрелян към МКС на 5-ти юни посредством ракета “Атлас 5” въпреки наличието на известен проблем – теч на хелий от горивната му система. Но докато корабът приближаваше станцията за скачване, се появи още един проблем – някои от двигателите му отказаха.

Впоследствие Боинг възобнови работоспособността на тези двигатели, но НАСА не остана доволна, защото макар и понастоящем двигателите да са в изправност, не е изяснена първопричината за първоначалния отказ. Ето защо агенцията нареди през месец юли да бъде направено наземно изпитание на двигател, при което се симулират условията на скачване, след което двигателят да бъде разглобен и анализиран. Изпитанието трябваше да успокои специалистите на НАСА, че двигателят не търпи опасни повреди.

Но вместо да доведе до нужното успокоение, изпитанието имаше точно обратен ефект. При запалването на двигателя той се нагрява и тефлоновото му уплътнение се разширява до степен, при която се блокира горивната струя и това води до отказ. Така през следващите седмици в НАСА все повече специалисти надигаха глас, че при навлизането на “Старлайнър” в атмосферата може да се стигне до ситуация в която корабът да стане некотролируем и да катастрофира.

Боинг не бяха съгласни и официалният Туитър акаунт на компанията непрекъснато бълваше информация, че “Старлайнър” е абсолютно безопасен. Дори тази вечер Боинг излезе със съобщение, че ще работи за успешно безпилотно завръщане на Земята.

Но в НАСА не вярват на тези уверения. Специалистите на агенцията смятат, че тъй като “Старлайнър” е в космоса, той не може да бъде разглобен и да се провери какво е състоянието на двигателите му, съответно не може да бъде изчислен рискът с нужната точност. Границите на несигурност са големи.

Поради тази причина Кен Бауърсокс, асоциираният администратор на НАСА, е съобщил, че когато днес е провел анкета срещу работниците в агенцията как да се процедира – дали “Старлайнър” да се завърне на Земята с екипаж или в безпилотен режим, работниците са гласували с пълно единодушие. Корабът трябва да се завърне без екипаж.

Какво следва оттук насетне?

Мнозина смятат, че това е краят на “Старлайнър”, но истината е, че на този етап подобно заключение би било прибързано. Мисията на “Старлайнър” все още продължава. Корабът е в орбита – и предстои да се завърне. Тук е моментът Боинг да се докаже – независимо, че “Старлайнър” ще се прибере в безпилотен режим, корабът трябва да изпълни успешно кацане. И макар че това ще даде известен повод за фирмата да направи изявление: “ето, всичко мина успешно, а вие не ни вярвахте”, истината е, че успешно завръщане на “Старлайнър” би гарантирало бъдещето на програмата. Фирмата Боинг е построила само два възвръщаеми космически кораба. Ако единият от тях бъде загубен, това ще е истински сериозен удар и може би ще е краят на програмата. Обратно, ако кацането бъде успешно, това ще даде шанс проблемите да бъдат разрешени и програмата да продължи напред.

Администраторът на НАСА Бил Нелсън заяви, че лично той е убеден, че някой ден “Старлайнър” ще лети отново с екипаж. Предстои да видим доколко оптимизмът му е оправдан.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/24/starliner-to-return-to-earth-without-crew/

  • Потребител
Публикува

Добре де, как може да има такива проблеми?

При положение, че от 60те години много пъти са решавани и не се е казвала и 1 дума по този въпрос?

Да ви припомня, по друга тема сме обсъждали тези простички двигателчета Thrusters -цък.

Въпреки, че тогава много от възлите се правеха от "гаражни" фирмички, всичко се оказа някак си по-надеждно.

То и сега, Боинг и Мъск сигурно си поръчват агрегати от едни и същи фирми. 

Единственото обяснение е, че Мъск си е напазарувал въпросната малка фирмичка и сега показва среден пръст на всички останали  :)

Боинг ще да е започнал от нулата и на кого е дал разработката - на някой младок, като вас  :)

А качеството на младите инженери и въобще вишисти както у нас, така и в Америка е под всякаква критика.

Едно време момчетата не разцъкваха игрички по телефоните, а си цапаха ръцете в машино масло. Когато влизат в института, те бяха вече половин инженери.

Те знаеха свойствата на материалите, природните закони, общите технически проблеми от личен опит.  Затова и всичко им се получаваше.

В клубовете на дир.бг имаше един Свети Скромний, българин, който твърди, че е работил по  ракетните двигатели към една голяма (сега недействаща) фирма. Та той се смееше, как един такъв младок (май че от Боинг) го "помолил" да провери едни разчети. Поведението му било такова високомерно "Ний сме най-големите специалисти и ти, робе, трябва  безпрекословно да съдействаш".  Разчетите били правени с най-модерният софтуер. Всичко добре! , но младокът съвсем не можел да интерпретира резултатите.  :)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!