Отиди на
Форум "Наука"

Дебютен пилотиран полет на Старлайнър - старт 5 юни 2024 г.


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки

Работници на Боинг: Мразим СпейсЕкс! Унизени сме!

2024-starliner-docked-iss.jpg

На снимката: “Старлайнър”, който ще се върне на Земята в безпилотен режим. Photo credit : NASA

26 август 2024 г. 22:00 ч.

Светослав Александров. Този уикенд стана ясно, че американската компания СпейсЕкс ще спаси двамата астронавти на НАСА Бъч Уилмор и Съни Уилямс, след като техният кораб “Старлайнър”, построен от Боинг, бе обявен за недостатъчно надежден. Работниците на Боинг се чувстват унизени от този факт и моралът е на много ниско ниво.

Новината бе съобщена от New York Post и препечатана от сайта Тесларати.

“Имахме толкова затруднения напоследък и сега ни гледат под микроскоп. А случилото се го направи, да кажем, сто пъти по-зле”, сподели работник в Боинг пред New York Post под условие, че бъде запазена анонимността му.

“Мразим СпейсЕкс”, добавя той и признава: “говорим мръсно по техен адрес”. На фона на това сега в Боинг разбират, “че ще ни спасяват”.

“Срамно е. Аз съм засрамен, аз съм ужасѐн”, казва работникът. Според него мнозина във фирмата обвиняват НАСА за това унижение.

Боинг продължава да твърди, че може да върне астронавтите безопасно на Земята. Но НАСА реши да се обърне към СпейсЕкс за помощ, след като “Старлайнър” претърпя теч от горивната му система и част от двигателите му отказаха.

“НАСА си имат своите проблеми с пиара и не искат двама мъртви астронавти”, добавя работникът. “Но ние не мислим, че ще има мъртви астронавти. Никога нямаше да им предложим да ползват кораба, ако смятахме, че няма да е безопасен за тях”.

Стийв Стич, ръководителят на комерсиалната програма на НАСА, признава, че агенцията и компанията не са се съгласили за нивото на риска.

Но решението е взето. Сега Боинг има само един начин да се реваншира – да върне “Старлайнър” успешно на Земята в безпилотен режим, без проблеми и без да се стига до катастрофа. Едва тогава фирмата ще може да говори убедително, че корабът наистина е безопасен.

https://cosmos.1.bg/space/2024/08/26/boeing-comments-spacex/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 седмици по-късно...
  • Модератор Космически науки

Мигът на истината настъпи: Старлайнър се завръща на Земята тази нощ!

2024-starliner-docked-iss.jpg

На снимката: прикаченият към МКС кораб “Старлайнър”. Photo credit : NASA

6 септември 2024 г. 22:15 ч.

Светослав Александров. След дълго чакане, най-сетне настъпи денят на развръзката за сагата “Старлайнър”. Тази нощ космическият кораб на Боинг ще се завърне, макар и в безпилотен режим, на Земята. И тепърва ще си проличи кой е прав и кой е крив – Боинг ли в увереността, че корабът може да кацне успешно, или НАСА, която смята, че на борда му може да има фатален проблем.

Ето точното време на събитията, които ще очакваме: разкачването на “Старлайнър” от Международната космическа станция е насрочено за 7-ми септември в 01:04 ч. българско време. След няколко обиколки около Земята, корабът трябва да кацне в 07:03 ч. българско време.

Първото събитие, разкачването от МКС, можете да го гледате на този линк, а самото кацане – на този линк.

Анализите ще ги оставя за след приземяването. Тук мога да кажа само следното: вариантите не са много. Едната възможност е “Старлайнър” да изпълни безупречно процедурите по разкачване и кацане. При този вариант Боинг ще разполага със сериозен лост да атакува НАСА, че агенцията е била твърде страхлива, за да се довери на фирмата. В такъв случай ще излезе, че ръководството на Боинг е било право да е уверено в “Старлайнър”.

Има и втори вариант – ако “Старлайнър” претърпи катастрофална авария и се разбие. Трудно е да си представим, че програмата ще продължи след този етап, тъй като Боинг са построили само два космически кораба за многократна употреба. Евентуална авария, освен че ще е страхотен имиджов удар върху Боинг, би изисквала конструирането на нов кораб, което надали би станало на фона на договора за фиксирана сума, сключен с НАСА.

Третият вариант е, ако “Старлайнър” се завърне на Земята успешно, но по пътя обратно бъдат констатирани известни проблеми, които все пак ще дадат възможност на НАСА да защити обосновката си да прибере кораба в безпилотен режим.

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/06/starliner-to-return-tonight/

Link to comment
Share on other sites

  • Модератор Космически науки

Горчив успех: Старлайнър се завърна безпроблемно на Земята!

2024-7-sep-starliner-lands-jpg-1024x576.

На кадъра: “Старлайнър” каца на Земята с трите си парашута. Photo credit : NASA TV

7 септември 2024 г. 07:50 ч.

Светослав Александров. Пресоли ли НАСА манджата, като не позволи астронавтите Бъч Уилмор и Съни Уилямс да се завърнат със “Старлайнър”? Това е въпросът, който ще бъде нищен в близко бъдеще, след като тази сутрин корабът на Боинг извърши безупречно и безпроблемно приземяване в 07:01 ч. българско време.

И наистина, няма по-подходяща дума от “безупречно”. Нямаше буквално никакви, абсолютно никакви проблеми след разкачването от МКС. Не се оправдаха опасенията, че “Старлайнър” може да стане неконтролируем и двигателите му да откажат. Маневрите по отдалечаването от станцията бяха изпълнени без никакви засечки, както и тези, необходими за излизане от орбита. След влизането в атмосферата, топлинният щит на “Старлайнър” сработи перфектно. Трите основни парашута се разгърнаха по план, а в последните секунди бяха надути омекотяващи въздушни възглавници – тъй като корабът на Боинг, за разлика от кораба на СпейсЕкс “Крю Драгън”, каца по суша, а не във вода. И няма спор, че ако Бъч Уилмор и Съни Уилямс бяха на борда, те щяха да имат гладък завършек на мисията.

Вместо това НАСА реши двамата да изпълнят стандартен престой на МКС и да се завърнат на Земята през февруари 2025 г. с “Крю Драгън”. Както пише космическият популяризатор Скот Манли, сега няма никакво съмнение, че заглавията от “Заклещени астронавти в космоса” ще се превърнат в “Страхливостта на НАСА”.

Как се стигна дотук?

Скоро след изстрелването през месец юни, “Старлайнър” претърпя пет теча на хелий от горивната му система. При сближаването на кораба с МКС отказаха и някои от двигателите му. Впоследствие Боинг оповести, че разбира добре работата на горивната система, двигателите бяха върнати в работоспособно положение и бяха проведени няколко огневи изпитания, докато “Старлайнър” е скачен с МКС. Всичко мина успешно, което даде основания на Боинг да заяви неколкократно, че инженерите на фирмата разбират добре космическия си кораб и той може да се прибере на Земята с екипажа си.

Но НАСА не бе доволна – много инженери в агенцията изразиха опасения, че корабът има скрит дефект, тъй като първопричината за първоначалния отказ на двигателите не е установена. Изпитания на двигател в наземен режим през юли засилиха тези опасения, защото се оказа, че тефлоново покритие се разширява и блокира потока на горивото при натоварване. От Боинг бяха непреклонни – ръководството на фирмата нееднократно подчертаваше, че всичко е изяснено и проблем няма.

Източници в космическия отрасъл на САЩ по-късно ни информираха, че отношенията между Боинг и НАСА са стигнали до точката на кипене. Ръководителите на двете организации са си крещели един на друг, тъй като НАСА е била непреклонна, че иска да върне астронавтите с кораба на конкурентната фирма СпейсЕкс. А Боинг, напълно естествено, не са искали да претърпят нов имиджов удар. В крайна сметка НАСА наложила своето решение с аргумента, че ако настъпи катастрофа, в медиите няма да пише “астронавти на Боинг загинаха”, а “астронавти на НАСА загинаха”.

Решение не само по технически съображения

Мисля, че всички сме наясно – “страхливостта” на НАСА не се дължи само на дребните технически проблеми, които “Старлайнър” претърпя на път към орбита. През есента предстоят критично важни президентски избори за бъдещето на САЩ. Агенцията, напълно очаквано, иска да се сниши и да не си навлича гнева на политиците. Още повече, че заради търканията между двете камари на Конгреса, нейният бюджет бе орязан и това наложи преформулиране и даже прекратяване на някои мисии (като тази на лунохода “Вайпър”).

Вина обаче имат и ръководителите на Боинг. Когато възникнаха проблемите със “Старлайнър”, колкото и дребни да бяха, отношението на ръководството бе не като към технически трудности, които трябва да бъдат разрешени преди завръщането на екипажа в името на безопасността, а като към пиар гафове, които налагат чистенето на имиджа на компанията. Боинг, без да се съобрази и консултира с НАСА, организира мащабна кампания в социалните мрежи, целяща да убеди обществеността в безопасността на “Старлайнър”. Единственото, което ръководството постигна, бе, че НАСА престана да кани представители на Боинг на пресконференциите си. Допреди няколко години агенцията щеше да клекне пред шантажите на старите аерокосмически фирми, просто защото нямаше с кой друг да работи. Но вече не е така. В САЩ има конкуренция. И тук може да говорим за

грандиозния успех на НАСА по отношение на комерсиализацията на космоса.

Програмата на НАСА за комерсиализация на достъпа до околоземна орбита пожъна страхотен успех. Доверявайки се на по две фирми, които да превозват първо товари, а после астронавти до МКС, агенцията не просто скъса с временната си зависимост от Русия след приключването на програмата на совалките. А също така положи път към възхода на СпейсЕкс, фирма, която разби всички наши очаквания с честите си мисии и изключително редките си провали. В известен смисъл НАСА нямаше как да не направи по-безопасния избор. Боинг можеха да заявят, че ще върнат астронавтите успешно на Земята, но само СпейсЕкс можеха да дадат гаранции затова благодарение на надеждната си поредица от множество полети. Но най-важното: НАСА избра, защото имаше друг избор – при това чисто американски, който не включва Русия.

И това е най-важният извод след днешното кацане. НАСА има два избора за превоз на астронавти до МКС. Единият, разбира се, е многократно по-добър и надежден. Но в бъдеще може да се окаже, че и другият не е бил лош.

Стига Боинг да се стегне и да реши оставащите дребни проблеми със “Старлайнър”.

 

https://cosmos.1.bg/space/2024/09/07/nasa-starliner-comes-back-home/

Link to comment
Share on other sites

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...