Отиди на
Форум "Наука"

Шенген, какво следва? 


Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Съдържание от Капитал:

Newsletter cover image

 България и  Румъния вече са в Шенген по въздух  и море . Какво следва? 

 

Промените ще засегнат основно движението на гражданите и няма да се отрази на превоза на стоки

Преди 24 години, когато визите за Шенген паднаха за първи път за българи, надали някой е смятал, че ще трябва цяло едно поколение, за да влезе страната в общото пространство без граници. Обединение на управляващи и опозиция тогава, както и активиране на целия възможен дипломатически ресурс за възползване от проблемите в евросъюза в наша полза бе събитие, което после бе повторено само веднъж - при влизането в ЕС, преди резето да хлопне.

Ето какво е написал "Капитал" през ноември 2000 г., когато визите падат за България, но не за Румъния. "Решението, което Съветът на министрите взе за разделянето на пакета България - Румъния, показа, че геополитическите оправдания или аргументи носят малко полза. Напредъкът към ЕС може да бъде извършен само на базата на сериозна вътрешна политика. Румъния пострада не само поради сериозните проблеми с нейните малцинства, но и поради липсата на съгласие какви реформи трябва да бъдат направени в страната."

По ирония на съдбата днес, четвърт век по-късно, докато влизаме само с единият крак в Шенген, румънците определено ни изпревариха в подготовката и дипломацията си по пътя.

След преговори, продължили почти колкото членството в ЕС, поне три мисии за устояване на готовността само в последната година и няколко напрегнати съвета на върха, в който Австрия и Нидерландия си разменяха местата кой да блокира, в края на декември 2023 г. страните членки най-накрая постигнаха единодушие. Беше гласувано двете държави да станат част от шенгенското пространство по въздух и море, а сухопътните граници да бъдат отворени на по-късна дата с единодушно решение на страните членки, "като се вземат предвид съответните технически и оперативни договорености на тези граници и актуалното състояние на взаимното сътрудничество".

Това, разбира се, е малка победа. Пълното влизане е това, което ще освободи пътническия и товарния трафик, ще нормализира границите, ще отвори нови възможности. Над 1.3 млн българи годишно пътуват по въздух до Шенген, но само в Гърция влизат почти 2 милиона по суша, а почти всички товари също минават през сухопътните граници. България губи 1.2 млрд. лева годишно от оставането си извън Шенгенската зона според доклад на икономическото министерство и това се отразява на българските производители, търговци и съответно икономика.

Конкретни срокове за присъединяване по суша все още няма и това е проблем за който и кабинет да дойде.

Към статията: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/ikonomika/2024/03/29/4606681_bulgariia_i_rumuniia_veche_sa_v_shengen_po_vuzduh_i/

  • 8 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува
  On 12.12.2024 г. at 10:54, makebulgar said:

Вече като тръгнеш към Испания с колата, спокойно можеш да си забравиш личната карта вкъщи. 

Expand  

През къде точно ще минете - към Испания? :)

Щото още на първата граница в западна посока... и ще се връщате за картата от вкъщи. За удобството ще има да изчакаме Румъния да спретне читави магистрали към Австрия и Унгария... и на север към останалите държави... Тежките транспортни загуби от пътни и гранични такси ще са за Сърбия, но чак след като Румъния поеме трафика.

  • Потребител
Публикува

Теоритично ако си забравиш личната карта не би трябвало да имаш проблеми. Изключваме разни проблемни държави като Германия и Франция, които май пак правят проверки. Ще се осъзнаят някой ден и ще ги махнат. Все пак и в Сирия и в Украйна войните някой ден все ще приключат.

  • Потребител
Публикува (edited)
  On 12.12.2024 г. at 11:39, makebulgar said:

Теоритично ако си забравиш личната карта не би трябвало да имаш проблеми

Expand  

Проблемът е на западните ни граници, които са преходни за към Италия и Испания, с държави които не са в ЕС и още по-малко Шенген - Македония и най-вече СЪРБИЯ. Няма никакъв шанс да се мине през тия граници в момента без ЛК - нито теоретично, нито практически. Дори сега още повече ще се затегнат с тях проверките.

Не знам, хората, които са пътували по-често имат ли идея какъв е пътя през Калафат , Турну Магуреле и Тимишуара - който е най-краткия възможен в посока Унгария? Като целта е да се пренебрегне Сърбия.

Любопитното е, че Гърция за първи път в историята си ще има сухопътна граница с европейските държави - през България и Румъния.

Редактирано от ramus
  • Потребител
Публикува

Пътищата през Румъния са добри. Така до Испания през Видин ще е безпроблемно пътуването, ако разбира се унгарците не проверяват картите.

  • Потребител
Публикува
  On 12.12.2024 г. at 11:46, ramus said:

Проблемът е на западните ни граници, които са преходни за към Италия и Испания, с държави които не са в ЕС и още по-малко Шенген - Македония и най-вече СЪРБИЯ. Няма никакъв шанс да се мине през тия граници в момента без ЛК - нито теоретично, нито практически. Дори сега още повече ще се затегнат с тях проверките.

Не знам, хората, които са пътували по-често имат ли идея какъв е пътя през Калафат , Турну Магуреле и Тимишуара - който е най-краткия възможен в посока Унгария? Като целта е да се пренебрегне Сърбия.

Любопитното е, че Гърция за първи път в историята си ще има сухопътна граница с европейските държави - през България и Румъния.

Expand  

От как имаше война в Сърбия се преместихме и пътуваме през Румъния.  Има повечко завойчета в Карпатите, но иначе пътищата им са хубави.

А от Варна, като няма полети се лети от Букурещ, а не от София, понеже 2 рата е по-далеко.

От много години всички от Източна България до Германия и Дания пътуват през Румъния. Само за Италия се избира друг път. Но има и през Гърция и ферибот. А от скоро и втори мост има на Дунав, та не е само за източна България.

Те пътищата са ясно още от как ни даваха Шенген транзит на онези години.

  • Харесва ми! 1
  • Потребител
Публикува

не трябва да си вадиш пасаван ако си изгубиш документите защото до турската граница никой няма да те проверява....

  • Потребител
Публикува

Теоретично е така, но мен са ми правили рутинна проверка в Германия.  Както и тук полицай може да ти поиска лична карта и има глоба ако нямаш. А Румъния още 6 месеца ще има и гранична проверка.

  • Харесва ми! 1
  • Администратор
Публикува

Много се радвам, че въпреки ситуацията, в която се намираме в България има някакво развитие.

Честито на всички Българи и не българи, които живеят в България.

  • Харесва ми! 4
  • Потребител
Публикува
  On 12.12.2024 г. at 13:22, miroki said:

Теоретично е така, но мен са ми правили рутинна проверка в Германия.  Както и тук полицай може да ти поиска лична карта и има глоба ако нямаш. А Румъния още 6 месеца ще има и гранична проверка.

Expand  

Принципно митничарските власти имат право навсякъде да те спират. Но, те предимно за трафик на забранени неща ловуват. Един европейски полицай, максимум ще ти направи забележка ако ти е пукната или шчупена ЛК. Или ако си я изгубил, ще приеме и СУМПС, най много да те глоби. Също така ако ти е изтекла, но най често става с паспортите на децата. Изтекли или никакви няма. В западните посолства, където има много българи ти дават време до половин година да чакаш. Досега, румънците и сърбите ги връщаха безпощадно всички тези граждани, да си вадят пасаван. Ако си с автобус или влак, гори ти билета. Ако си с кола +400 км бензин и 50 евро за един пасаван. Експрес 100 евро. Ако нямаш късмет и + 1-2 нощувки внякой мотел /с деца не можеш да спиш в колата, ако си сам рисковаш да те ограбят, чрез чупене на прозорец/ докато отвори консулатът....

  • Харесва ми! 1
  • 3 седмици по-късно...
  • Потребител
Публикува

Логичното следствие. България е на два океана и много морета.

Ако броим южният за отделен океан, на 3 океана.

Честито.

  • Харесва ми! 1
  • ХаХа 1
  • Потребител
Публикува

Ако си доста нахален. Купуваш си кола втора употреба с червен номер и до България можеш да я прекараш....

Защото досега "тарикатите" биваха спирани на сръбската или румънската граница и връщати там от където са си купили колата за да извадят /и платят здраво/ за жълт номер, с който по-принцип можеше да се изнесе колата извън шенгенската зона....

Съощто с изтеклите, повредени, загубени ЛК, ЗП, СУМПС и други документи.  Ако не те пипнат и глобят полицаите чак до турската граница, можеш да пътуваш.... 

  • Потребител
Публикува

От началото на миналата година обединиха европейската система с нашата и от тогава постоянно ме спират да ми проверяват документите. Има открадната кола с моите номера някъде в Европа. Друг модел разбира се. Но проверяват докато установят ситуацията....

Така, че проверки се правят не само от граничните. И ще си ги има винаги.

Въпросът е да спре това с опашките и касички паркинги, които има.

  • Потребител
Публикува

Вече ще е доста престижно да си граничар. Ще те пращат изнесен в командировка по гръцките острови да пазиш от имигранти.

  • Администратор
Публикува
  On 2.01.2025 г. at 13:41, makebulgar said:

Вече ще е доста престижно да си граничар. Ще те пращат изнесен в командировка по гръцките острови да пазиш от имигранти.

Expand  

Това има ли го вече? Другите държави приети в Шенген пазят гръцки острови ли?

Или тази позиция се пази само за нас?

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

Научи повече  

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!