Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Съдържание от Капитал:

Newsletter cover image

 България и  Румъния вече са в Шенген по въздух  и море . Какво следва? 

 

Промените ще засегнат основно движението на гражданите и няма да се отрази на превоза на стоки

Преди 24 години, когато визите за Шенген паднаха за първи път за българи, надали някой е смятал, че ще трябва цяло едно поколение, за да влезе страната в общото пространство без граници. Обединение на управляващи и опозиция тогава, както и активиране на целия възможен дипломатически ресурс за възползване от проблемите в евросъюза в наша полза бе събитие, което после бе повторено само веднъж - при влизането в ЕС, преди резето да хлопне.

Ето какво е написал "Капитал" през ноември 2000 г., когато визите падат за България, но не за Румъния. "Решението, което Съветът на министрите взе за разделянето на пакета България - Румъния, показа, че геополитическите оправдания или аргументи носят малко полза. Напредъкът към ЕС може да бъде извършен само на базата на сериозна вътрешна политика. Румъния пострада не само поради сериозните проблеми с нейните малцинства, но и поради липсата на съгласие какви реформи трябва да бъдат направени в страната."

По ирония на съдбата днес, четвърт век по-късно, докато влизаме само с единият крак в Шенген, румънците определено ни изпревариха в подготовката и дипломацията си по пътя.

След преговори, продължили почти колкото членството в ЕС, поне три мисии за устояване на готовността само в последната година и няколко напрегнати съвета на върха, в който Австрия и Нидерландия си разменяха местата кой да блокира, в края на декември 2023 г. страните членки най-накрая постигнаха единодушие. Беше гласувано двете държави да станат част от шенгенското пространство по въздух и море, а сухопътните граници да бъдат отворени на по-късна дата с единодушно решение на страните членки, "като се вземат предвид съответните технически и оперативни договорености на тези граници и актуалното състояние на взаимното сътрудничество".

Това, разбира се, е малка победа. Пълното влизане е това, което ще освободи пътническия и товарния трафик, ще нормализира границите, ще отвори нови възможности. Над 1.3 млн българи годишно пътуват по въздух до Шенген, но само в Гърция влизат почти 2 милиона по суша, а почти всички товари също минават през сухопътните граници. България губи 1.2 млрд. лева годишно от оставането си извън Шенгенската зона според доклад на икономическото министерство и това се отразява на българските производители, търговци и съответно икономика.

Конкретни срокове за присъединяване по суша все още няма и това е проблем за който и кабинет да дойде.

Към статията: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/ikonomika/2024/03/29/4606681_bulgariia_i_rumuniia_veche_sa_v_shengen_po_vuzduh_i/

  • 8 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

Вече като тръгнеш към Испания с колата, спокойно можеш да си забравиш личната карта вкъщи. 

  • Потребител
Публикува
Преди 17 минути, makebulgar said:

Вече като тръгнеш към Испания с колата, спокойно можеш да си забравиш личната карта вкъщи. 

През къде точно ще минете - към Испания? :)

Щото още на първата граница в западна посока... и ще се връщате за картата от вкъщи. За удобството ще има да изчакаме Румъния да спретне читави магистрали към Австрия и Унгария... и на север към останалите държави... Тежките транспортни загуби от пътни и гранични такси ще са за Сърбия, но чак след като Румъния поеме трафика.

  • Потребител
Публикува

Теоритично ако си забравиш личната карта не би трябвало да имаш проблеми. Изключваме разни проблемни държави като Германия и Франция, които май пак правят проверки. Ще се осъзнаят някой ден и ще ги махнат. Все пак и в Сирия и в Украйна войните някой ден все ще приключат.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 11 минути, makebulgar said:

Теоритично ако си забравиш личната карта не би трябвало да имаш проблеми

Проблемът е на западните ни граници, които са преходни за към Италия и Испания, с държави които не са в ЕС и още по-малко Шенген - Македония и най-вече СЪРБИЯ. Няма никакъв шанс да се мине през тия граници в момента без ЛК - нито теоретично, нито практически. Дори сега още повече ще се затегнат с тях проверките.

Не знам, хората, които са пътували по-често имат ли идея какъв е пътя през Калафат , Турну Магуреле и Тимишуара - който е най-краткия възможен в посока Унгария? Като целта е да се пренебрегне Сърбия.

Любопитното е, че Гърция за първи път в историята си ще има сухопътна граница с европейските държави - през България и Румъния.

Редактирано от ramus
  • Потребител
Публикува

Пътищата през Румъния са добри. Така до Испания през Видин ще е безпроблемно пътуването, ако разбира се унгарците не проверяват картите.

  • Потребител
Публикува
Преди 7 минути, ramus said:

Проблемът е на западните ни граници, които са преходни за към Италия и Испания, с държави които не са в ЕС и още по-малко Шенген - Македония и най-вече СЪРБИЯ. Няма никакъв шанс да се мине през тия граници в момента без ЛК - нито теоретично, нито практически. Дори сега още повече ще се затегнат с тях проверките.

Не знам, хората, които са пътували по-често имат ли идея какъв е пътя през Калафат , Турну Магуреле и Тимишуара - който е най-краткия възможен в посока Унгария? Като целта е да се пренебрегне Сърбия.

Любопитното е, че Гърция за първи път в историята си ще има сухопътна граница с европейските държави - през България и Румъния.

От как имаше война в Сърбия се преместихме и пътуваме през Румъния.  Има повечко завойчета в Карпатите, но иначе пътищата им са хубави.

А от Варна, като няма полети се лети от Букурещ, а не от София, понеже 2 рата е по-далеко.

От много години всички от Източна България до Германия и Дания пътуват през Румъния. Само за Италия се избира друг път. Но има и през Гърция и ферибот. А от скоро и втори мост има на Дунав, та не е само за източна България.

Те пътищата са ясно още от как ни даваха Шенген транзит на онези години.

  • Харесва ми! 1
  • Потребител
Публикува

не трябва да си вадиш пасаван ако си изгубиш документите защото до турската граница никой няма да те проверява....

  • Потребител
Публикува

Теоретично е така, но мен са ми правили рутинна проверка в Германия.  Както и тук полицай може да ти поиска лична карта и има глоба ако нямаш. А Румъния още 6 месеца ще има и гранична проверка.

  • Харесва ми! 1
  • Администратор
Публикува

Много се радвам, че въпреки ситуацията, в която се намираме в България има някакво развитие.

Честито на всички Българи и не българи, които живеят в България.

  • Харесва ми! 3
  • Потребител
Публикува
On 12.12.2024 г. at 14:22, miroki said:

Теоретично е така, но мен са ми правили рутинна проверка в Германия.  Както и тук полицай може да ти поиска лична карта и има глоба ако нямаш. А Румъния още 6 месеца ще има и гранична проверка.

Принципно митничарските власти имат право навсякъде да те спират. Но, те предимно за трафик на забранени неща ловуват. Един европейски полицай, максимум ще ти направи забележка ако ти е пукната или шчупена ЛК. Или ако си я изгубил, ще приеме и СУМПС, най много да те глоби. Също така ако ти е изтекла, но най често става с паспортите на децата. Изтекли или никакви няма. В западните посолства, където има много българи ти дават време до половин година да чакаш. Досега, румънците и сърбите ги връщаха безпощадно всички тези граждани, да си вадят пасаван. Ако си с автобус или влак, гори ти билета. Ако си с кола +400 км бензин и 50 евро за един пасаван. Експрес 100 евро. Ако нямаш късмет и + 1-2 нощувки внякой мотел /с деца не можеш да спиш в колата, ако си сам рисковаш да те ограбят, чрез чупене на прозорец/ докато отвори консулатът....

  • Харесва ми! 1

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!