Отиди на
Форум "Наука"

Седмицата на космическите провали


Recommended Posts

  • Модератор Космически науки
Публикува

Седмицата на космическите провали

hyperbola-launch-anomaly.png

Снимка от проваленото изстрелване на китайската частна ракета “Хипербола”. Photo credit : ispace

12 юли 2024 г. 21:20 ч.

Светослав Александров. Космическото лято е на път да се превърне в космически кошмар, след като през тази седмица провали в Китай и САЩ, двата основни полюса на космонавтиката, са на път да спънат амбициите на двете държави.

Китайският частен сектор – все се мъчи да догони американския и все не може

В сряда китайската фирма ай-Спейс проведе изстрелване на ракетата си “Хипербола-1” и то завърши с провал заради повреда на горната степен. Ай-Спейс е една от най-сериозните космически компании на Китай – през юли 2019 г. “Хипербола-1” стана първата частна ракета, построена в държавата, стигнала успешно околоземна орбита. Надеждите преди пет години бяха големи…

Но сега, пет години по-късно, картината е коренно различна. Следващите три изстрелвания на “Хипербола-1” през 2021 и 2022 г. завършиха с аварии. Ай-Спейс изглежда се съвзе от кризата през 2023 г., като проведе две успешни мисии на ракетата и уж всичко най-лошо бе минало. А сега – нов провал…

Неуспехът настъпи само няколко седмици, след като друга частна компания на име Спейс Пайъниър проведе инцидентно изстрелване на ракета “Тянлон-3” по време на статичен огневи тест. Две минути след старта ракетата се разби в околността.

Макар че след 2015 г. китайското правителство наля ударно средства и беше осъществен пренос на технологии от военния сектор към фирмите с цел да бъдат догонени Щатите и най-вече СпейсЕкс, истината е, че към днешна дата комерсиалният космически сектор на страната все още куцука и е съпътстван от множество провали.

СпейсЕкс – на колене

Ако китайските провали не са чак толкова фатални все още, тъй като в Китай основните ракети се ръководят от държавната космическа програма, то днешният провал на “Фалкън 9” има съвсем различно значение за западния свят. СпейсЕкс е де факто монополист и всички зависят от услугите на тази фирма – започвайки от превоз на товар и астронавти до МКС, извеждане на тежки геостационарни спътници, извеждане на микроспътници, извеждане на научни и междупланетни мисии. Федералната авиационна администрация (ФАА) на САЩ вече разпореди всички полети на “Фалкън 9” да бъдат преустановени до изясняването на причината за инцидента.

Никой не знае колко време ще продължи тази пауза, но тъй като ФАА се намеси, надеждите на феновете на Илон Мъск полетите да бъдат възобновени максимум до седмица-две изглежда няма да се оправдаят. В миналото след авариите на ракети, особено такива, които се използваха за пилотирани цели, отнемаше две години на фирмите или държавните агенции, докато се възстановят. Това бе валидно както за космическата совалка, така и за по-нови играчи като Блу Ориджин.

Почти е гарантирано, че няма да отнеме толкова време на СпейсЕкс – през 2016 г., когато “Фалкън 9” експлодира при наземно изпитание, фирмата имаше нужда само от четири месеца, докато се върне в играта. Сега обаче пауза от четири месеца изглежда абсурдна и дори такава от два месеца ни се струва немислима.

Така че през следващите седмици, които ще прекараме без “Фалкън 9”, ще си припомним каква бе космонавтиката преди 10-20 години, когато Мъск още не беше водещ играч на световната космическа сцена. И няма да е приятно.

Но не може да кажем, че развоят не беше очакван. През последните две-три години редица експерти предупреждаваха, че със засилването на честотата на полетите на “Фалкън 9” със сигурност ще настъпи авария чисто статистически, защото нито една ракета в миналото не е била със стопроцентова надеждност. Сега обаче е най-лошият възможен момент – до месец и половина трябваше да излетят два пилотирани космически кораба “Крю Драгън”, единият – с мисията “Поларис Доун”, а другият – с редовна мисия до МКС.

Пролича си е кое е слабото звено за ракетите на СпейсЕкс – горните степени, които към настоящия момент са невъзвръщаеми. Първите степени са изключително надеждни и никога не е имало отказ на такава. И тази надеждност се дължи на възвръщаемостта, която позволява повторна инспекция и елиминиране на недостатъците. Но горните степени се изхвърлят след всяка мисия, затова те трябва да се произвеждат непрекъснато и няма как да се тестват чрез полет.

Така че днешната авария показа колко належащ проект е “Старшип” и защо постигането на пълна възвръщаемост е цел номер едно за СпейсЕкс.

Мисията на НАСА до юпитерианската луна Европа е под въпрос

И сякаш не стигат проблемите в частния сектор – ами и наскоро беше открит проблем с мисията на НАСА “Европа Клипър”, която трябва да бъде изстреляна тази есен. Оказа се, че транзисторите не са достатъчно устойчиви на радиация и проблемът е бил установен едва наскоро при наземни тестове. Радиацията в околностите на Юпитер е изключително силна заради мощното магнитно поле на планетата, 20 000 пъти по-силно от магнитното поле на Земята. Ето защо и радиационните пояси около Юпитер са много по-опасни от тези около Земята.

Тепърва специалистите ще оценяват нивото на риска за “Европа Клипър” и дали мисията ще може да си свърши работа въпреки уязвимостта на електронните компоненти. Но не остава много време до изстрелването – стартовият прозорец се отваря на 10-ти октомври. Дали проблемът ще бъде решен дотогава, ние не знаем…

https://cosmos.1.bg/space/2024/07/12/space-failures

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!