Отиди на
Форум "Наука"

Изучаването на религии в училище  

56 потребители са гласували

  1. 1. Според вас, под каква форма трябва да се изучават религиите?

    • В часовете по история, география, философия, литература и свят и личност.
      18
    • Като нов задължителен учебен предмет (религиознание/вероучение).
      16
    • Като свободно избираем предмет.
      16
    • Hе трябва да се изучава.
      6
  2. 2. Какво трябва да се изучава?

    • историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност
      36
    • вероучение и религиозните догми
      5
    • и двете
      15
  3. 3. Какви са, според вас, очакваните социални ефекти от изучаването на религиите?

    • Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности
      30
    • Формиране на обща култура
      40
    • Подобряване на възпитанието на учениците
      18
    • Изграждане на толерантност към другите религии
      27
    • Научаване “кое е правилно и кое - не”
      12
    • Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)
      13
    • Ще създаде натовареност на учебната програма
      15
    • Учителите ще налагат “свои” идеи за религията
      23
    • Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите
      10
    • Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация
      14
    • Може да възникнат случаи на религиозна пропаганда
      26
  4. 4. Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

    • Учителите по история и философия
      34
    • Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)
      16


Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Искам да направя изследване относно обществените нагласи към въвеждането на предметa “Религия” в училищното образование...

Редактирано от Bathory
  • Мнения 1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Администратор
Публикува

Този въпрос е наистина сложен, но много важен!

Нуждата от такъв предмет показва отпуснатостта на днешните тийнейджъри . Голямото безразличие, насилието и масовия секс на твърде ранна възраст. Не е гарант, че подобен предмет ще промени много, но ще повлияе по един или друг начин, а мисля с правилната тактика и средства това ще е на положителна основа.

Да се остави настрана самата вяра, имайки предвид, че е нов предмет, което според мен ще е по-добре от вмъкването му в другите. Така ще може да поеме нужното внимание, а вкарването му ще бъде пренебрегван в не малко случаи или няма да му бъде обърнато достатъчно внимание. Така ще може да запознае, ако не в дълбочина, то поне в основи смисъла на предмета и полезността му. Добре ще бъде да се даде свобода на избора дали да се вярва или не, но да си има и фактологична част, която да включва „историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност”, както и „вероучение и религиозните догми”.

Вече самите вярващи ученици могат да продължат по-задълбочено в храмовете и там да се изявяват…

Не е изключено да има дискриминация, пропаганда и други злоупотреби, но къде няма…

  • Потребител
Публикува

Всяко нещо си има плюсове и минуси, но аз съм против въвеждането на предмет "Религии" в училище. Според мен, мястото му не е там. Като се замисля, в училище има толкова много предмети - даже информатичките променяха в началото на годината програмата до 8 клас включително, защото им бяха сложили и дни с по 7 часа, а то не било разрешено... много натоварвало учениците... а самата бройка часове налага и дни с по 7 часа. Но с въвеждане на такъв задължителен предмет (казвам задължителен, защото ако е свободно избираем, няма да има голям успех) бройката пак се увеличава и какво - ще лишат децата от някой друг учебен час... или ще пренебрегнат всичко за по-лесно? ... Следователно, ще се натовари учебната програма. Аз не мрънкам, че ще имам да уча по още един предмет, но и сега имам по 9 часа в някои дни (мой избор), а 10-ти ще ми дойде в повече... Не мога да си ангажирам цял ден в училище, макар че става въпрос за два учебни часа... но то така се трупа... Това изморява и психически... да превключваш от Испански език на Физика, след това Биология, Математика... не е лесно... В анкетата има предложение: "Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности" - всяко едно нещо може да съдейства за това... даже и лошото. Всичко, което се изучава в училище, спомага за развитието на общата култура. Поради тази причина и предметът "Религии" би донесъл такава полза, но не може ли човек да си намери друг източник, от където да черпи знания по това? Учили сме за историята на религиите, съотношението на вярващите по други предмети като История и Георгафия... Аз мисля, че това е достатъчно. Вероучение и религиозни догми... не, това не е за в училище... Наука и църква не трябва да се мешат - мое мнение. Пример мога да дам с "Клонинг". Ще има ученици, които, ако са задължени да посещават такива часове, ще се отнесат... зле, а много се съмнявам този предмет да подобри възпитанието им... въпреки че би било хубаво... Дали ще се изгради толерантност към другите религии - зависи си от самия човек... или го имаш това качество, или... не. Относно: "Научаване ”кое е правилно и кое - не”" - ако майка не ме е научила досега, то изучаването на религия в училище няма да ми помогне с нищо, защото вече си имам изградена същност, която може да се развива... Основата трябва да се постави от семейството, а и останалото, според мен. Ще кажа кратко и какво мисля за други от предложените варианти:

"Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)" - дъжд срещу слънце и слънце срещу дъжд...

"Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите" - зависи си до каква степен се внимава в час...

"Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация" - несъмнено...

Да добавя... ако "Религии" стане учебен предмет... Тъй като повечето ученици се отнасят нехайно към училището като цяло, та остава и да гледат на този предмет с любов. Много съученици са ми казвали, че са на мнението: "Каквото се учи в училище, е гадно. " ... И ако до преди ученик не е имал така изявено отношение към религията, то това ще се промени с въвеждането й като предмет, преподавател ще повлияе, и, мисля, че в повечето случаи ще е в лоша посока...

Другото, което е... Тъй като и възприемането на предмета си зависи и от учителя (неизбежно е той да не повлияе), затова мисля, че вярата и религиите са за възпитание от семейството. Мое мнение. И ако човек има допълнително желание да научи нещо повече, то тогава нека сам да си търси... Защото религията е нещо важно... за някои. Тук няма да казвам какво е моето отношение към нея, защото не е по темата, но със сигурност, ако религията стане учебен предмет, няма да е добре приемана... Виждам повече минуси...

  • Потребител
Публикува

Според мен изучаването на религиите има място в училището, но е спорен въпроса как точно да се осъществи. От гледна точка на натовареността на учениците с брой предмети и часове на ден, наистина не е удачно те да се увеличават. В този смисъл по-удачно ми се вижда на темата за религиите да бъде отделяно по-голямо внимание в часовете по история, философия. Също така, вижда ми се по-добре да се изучава "историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност", от колкото самите религиозни догми, заради спазването на религиозната свобода. А отговорите ми на третия въпрос - "Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности", "Формиране на обща култура ", "Подобряване на възпитанието на учениците", "Изграждане на толерантност към другите религии" - са по-скоро с пожелателен характер. Не мисля, че наистина ще се постигнат тези цели, за съжаление. Но, нали знаете, "пътят към ада е послан с добри намерения".

  • Глобален Модератор
Публикува

Не е нужно цял отделен предмет да се въвежда, религиите спокойно могат да се изучават в часовете по история.

  • Потребител
Публикува

Според мен трябва да си има отделен предмет.Религията трябва да се разглежда отделно,като учение,не като историческо събитие.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Възниква друг въпрос...

Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

1. Учителите по история и философия

2. Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)

За съжаление, могат да се сложат само 3 въпроса в анкетата...

________

Bathory:

Вече са до 5 ;)

Анкетата е редактирана! :v:

Редактирано от Bathory
  • Глобален Модератор
Публикува

Точно това е вредното според мен Сириец - една религия да се натрапва на малолетни като учение!

  • Глобален Модератор
Публикува
Възниква друг въпрос...

Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

1. Учителите по история и философия

2. Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)

Ами, твърде сложно е...

Ако се преподава от историци и философи, те трябва да изкарат курс по религиознание, или по теология или да имат друго висше образование "Теология".

Ако се преподава от религиозни лица, не е ясно, доколко те са запознати с историята и теологията на отделните религии, понеже всеки е специалист в собствената си религия (бил той православен, католик, протестант, мюсюлманин, будист, юдеист или друг).

Според мен, трябва да се подготви някаква програма, някакво разпределение на темите по часове, така че да има по равно за световните вероизповедания, за сектите, за ересите, за Инквизицията, за религиозните книги (Библията, Корана...), за добро и зло и така нататък... Децата изучават средновековна история и средновековна литература, но не могат да ги разберат в цялата им пълнота, защото не познават свещените писания и не разбират същността на Средновековието, не могат да разсъждават като средновековния човек...

  • Потребители
Публикува
Точно това е вредното според мен Сириец - една религия да се натрапва на малолетни като учение!

Добре, но ако сме последователни то всичко в у-ще трябва да е обект на свободна избираемост.

Нека тогава сме за равнопоставеността - пък да видим :bigwink:

И защо пък да не може да бъде преподавана като учение? И веднага - "натрапва". И аз не искам да ми натрапват на децата целия болюк предмети /а пък ако заговорим и за съдържанието..../ , но като пък се изискват някой от тях за кандидатстване във висшето... Това не е ли натрапване - лишаването от такъв предмет? Колкото едното е натрапване /ако възприемем твоя термин/, толкова и противното нему твърдение, нали? Или едното е някак по-по-по-....

Защо пък лишаването на малолетните от този предмет пък да е нещо задължително и това се приема за нормално? А обратното пък винаги е НЕ ТОЛЕРАНТНОСТ? :bigwink:

  • Глобален Модератор
Публикува

И все пак признай, че "натрапването" на математиката или литературата е някак си твърде наложително за всеки един от нас, докато религиозните убеждения вече са си нещо доста по-деликатно и не трябва да бъдат инспирирани, а открити от вече оформената личност!

  • Потребител
Публикува

Твърдо съм против ! Религията е нещо което трябва да осъзнаш , да почувстваш и да повярваш в него ! Warlord е прав, а и това поражда дискриминация . Един моханеданин хич не го интересува Христос , както и един християнин няма да му дреме за Мохамед . Другото е , че може да се намрази религията ,точно защото е въведена като предмет ! Сега извинявам се , но ако трябва някой да ПОВЯРВА в нещо , то определено начина не е в училище , защото повечето ученици ще намразят предмета заради учителя , други зарадия самия предмет И КАКВО СЕ ПОЛУЧАВА , че от вярващи те ще се погнусят от религията и ще гледат на нея като поредния досаден час , който става само за да поспиш малко !

АКО ВЯРВАШ , ВАРВАЙ ! АКО СИ ЗАИНТЕРЕСОВАН , ПРОЧЕТИ КНИГИ ИЛИ СЕ ПОРАЗРОВИ В ИНТЕРНЕТ ! Но да ти се тъпче нещо в главата не е начина !

  • Потребител
Публикува
Твърдо съм против ! Религията е нещо което трябва да осъзнаш , да почувстваш и да повярваш в него ! Warlord е прав, а и това поражда дискриминация . Един моханеданин хич не го интересува Христос , както и един християнин няма да му дреме за Мохамед . Другото е , че може да се намрази религията ,точно защото е въведена като предмет ! Сега извинявам се , но ако трябва някой да ПОВЯРВА в нещо , то определено начина не е в училище , защото повечето ученици ще намразят предмета заради учителя , други зарадия самия предмет И КАКВО СЕ ПОЛУЧАВА , че от вярващи те ще се погнусят от религията и ще гледат на нея като поредния досаден час , който става само за да поспиш малко !

АКО ВЯРВАШ , ВАРВАЙ ! АКО СИ ЗАИНТЕРЕСОВАН , ПРОЧЕТИ КНИГИ ИЛИ СЕ ПОРАЗРОВИ В ИНТЕРНЕТ ! Но да ти се тъпче нещо в главата не е начина !

това мнение е грешно на толкова много нива, колкото и субективен да е спорът

откъде това убеждение, че хората не се интересуват от чуждите религии и че това пораждало дискриминация...невежеството относоно религии,различни от тази, която изповядваш е най-страшния ни враг. предразсъдъците и страхът пораждат дискриминация.

после, как така целта на преподаването на религия в училищата да е убеждаване на учениците да вярват в тази определена религия...бррр....мисълта за ученици, индоктринирани в училище ме кара да потреперя. ако религии се преподават в училище, то е защото те са важна част от културното ни наследство и социалната ни структура.

аз мисля че религиите имат място в учебната програма...и не просто държавната религия, ами всички по-големи световни религии. всички те предлагат интересни интерпретации на класически филосовски теми. естествено, в училище те трябва да бъдат разглеждани безпристрастно, като филосовски течения и митологии. в такъв контекст, вярвам, религиите могат да ни научат на много неща.

  • Администратор
Публикува

Без да звуча нахално или че обиждам някого ще започна с това, че не нападам никого, а изразявам мнение.

Няколко човека (още ученици) изразиха мнение, че това не е необходимо по странен начин…единия се оправда за това, че няма да има време, а другия, че това едва ли не е най-голямата „простотия”.

Не виждам какъв е смисълът и на двете с религията…

Трябва се съобразят някой неща, че това е „религия” и въпреки, че в момента масово вирее неверието то това е може би поради тази причина, че това е нещо отдалечено и сложно за тях (децата). С въвеждането като предмет може да се приеме самата същност и философия. Така не само ще бъде научена същността, но и разбрана от много хора.

Дачо…разбирам мнението ти, но повярвай аз съм учил и уча с много по „странни” хора, ако мога така да се изразя и съм на мнение, че колкото и да отричат всякаква връзка с Бог те биха го разбрали, ако имаха тази възможност.

  • Потребители
Публикува

Само да предложа /ама вече сигурно е късно/, но във въпроса - Кой да преподава.... би трябвало теолозите да са посочени отделно от монаси, свещеници... Едното не е свързано задължително с другото. Това е все едно да кажеш, че физика трябва да се преподава от инженер. Едно е теолог-учител, пък друго е....нали?!

Bathory - споделям изказването ти.

Аз като религиозен човек съм "за" изучаването на този предмет, но "ако" също са много и едва ли всички биха могли да се предвидят преди старта на това начинание. Също съм с много резерви най-вече от това, че училището отдавна не е институция, която се ползва с голяма репутация /и учителите/сред учениците /за съжаление/ и предполагам, че на този предмет ще се възложат не свойствени и скоростни резултати, а учебния предмет преди всичко дава знание. В случая, по отношение на Религията, това е двояко - от една страна ще дава само знание, а не начин на живот, не приобщаване към църковния живот, а знанието, колкото и да е важно, сериозно нещо докато не се изживее като такова... А дори и да е религиозен човек /декларативно/ не живее ли според нормите на своята религиозна вяра /доктрина/ то той ще бъде пак един самодостатъчен, себелюбив набожен човек /абе има там нещо.../.

Защото най-важното е семейното религиозно възпитание - НАЙ-ВАЖНО, но тук попадаме в порочния кръг - семейно религиозно възпитание почти липсва, защото не може не знаещия да научи децата си...и така в кръг. Как да се започне?

Научиш ли детето си, и най-вече с пример, да почита Бог като авторитет в живота си, като вечна основа на живота /неговия закон, воля/ какво може да разклати тази основа? А всяка друга? Кой гради на пясък и кой на камък? Не е ли градеж върху пясък родителя да възпитава разчитайки само на собствения си авторитет? До кога ще бъде такъв авторитет?

Научиш ли детето си с пример, че човек дава отговор за живота си не пред общественото мнение, не пред друг човек /щото кой ще посочиш като достоен авторитет - като градеж на дом върху каменна основа?!/, а пред вечния, всезнаещ, любящ, прощаващ, но справедлив Бог, не го ли научих от малко да се изповядва т.е. да се научи от малко да наблюдава себе си, да внимава предварително върху постъпките си и решенията си - КОГА ще стане това? Само знание за това кое е "добро" и "зло" ли е достатъчно или също и АВТОРИТЕТА,който стой зад тези категории и КРИТЕРИЯ да е с непоклатим авторитет - изискващ спазването им?

Дори комунистите-атеисти осъзнаха силата на религиозния авторитет във възпитанието и се опитаха да го подменят с авторитета на една партия., на известни техни лидери....

От мой познати, които са преподаватели сега по религия в у-щата знам, че дори и най- невнимателните в час, най-разсеяни и имагинерни към преподаваната материя - след известно време са едни от най-редовно посещаващите богослужение..../е, не всички разбира се/. Страшно ли е да живее човек вярата си? Страшното е, че детето, юношата, младежа - рано или късно ще потърси Бог, ама как ще се ориентира на религиозния "пазар" /колкото и грубо да звучи/ - ЩЕ БЪДЕ ЛИ ГРАМОТЕН ДА ВНИМАВА, ДА СРАВНЯВА /с какво?/, ДА СЕ ПРЕДПАЗВА ОТ ХОРА ОБУЧЕНИ ДА ОБСЕБВАТ ДУШИ? Защото в храма /православен, католически, протестантски /не сектите криещи се под това наименование/ трябва да влезеш сам, по собствено желание, ама ТОВА НИКОЙ ОТ МИСИОНЕРИТЕ НА ПОВЕЧЕТО ДЕНОМИНАЦИИ не го спазва, нали? Те това и искат - религиозно неграмотни, но търсещи.... и ще ги намерят - пред у-щата, пред университета, колеги...Те затова са против въвеждането на този предмет с вой - НЕ ТОЛЕРАНТНОСТ, НЕ ОСТАВЯТ ДЕЦАТА САМИ ДА СИ ИЗБЕРАТ... А как избира религиозно неграмотния, но търсещ?

А атеисти винаги е имало и ще има - една религиозна грамотност няма да ги промени, както и изучаването на Музика няма да направи всички меломани или грамотни в музикално отношение.Нека да са религиозно-грамотни атеисти - това страшно ли е?

Поне ще се научат да задават добре осмислени, а не смешно-претенциозни и високопарно-несигурни въпроси към религиозните хора!

Темата е сериозно и едва ли ще я изчерпим тук, но се радвам, че се включват много хора - така поне ще видим различните гледни точки, плюсове и минуси на тази инициатива / аз съм скептична, че ще се въведе, защото лобито на противниците е голямо - не само атеисти, но и секти.... - комунистите знаеха защо - трудно ще направиш някой роб на другиго.../.

Между другото - в учебниците по Религия до сега - в 7-8 клас имаше теми свързани с други големи религии: Будизъм, Ислям, Юдаизъм... както и различните по-големи христ.деноминации. А в учебниците по предмет "Ислям"????/вижте не "Религия"!!!/.

Та ако въведат този предмет "Религия" като задължителен ще трябва да кажем на г-н Доган - ашколсун! Да не мислите, че ще е заслуга на нас, християните - не, на повечето наричащи се така /незнаещи защо/ не им пука - всеки да се спасява поединично - като няма национални приоритети ще гледаме определящите ни ги със завист и някой друг ще ни е виновен, че сме нихилисти.

  • Потребител
Публикува
това мнение е грешно на толкова много нива, колкото и субективен да е спорът

откъде това убеждение, че хората не се интересуват от чуждите религии и че това пораждало дискриминация...невежеството относоно религии,различни от тази, която изповядваш е най-страшния ни враг. предразсъдъците и страхът пораждат дискриминация.

после, как така целта на преподаването на религия в училищата да е убеждаване на учениците да вярват в тази определена религия...бррр....мисълта за ученици, индоктринирани в училище ме кара да потреперя. ако религии се преподават в училище, то е защото те са важна част от културното ни наследство и социалната ни структура.

аз мисля че религиите имат място в учебната програма...и не просто държавната религия, ами всички по-големи световни религии. всички те предлагат интересни интерпретации на класически филосовски теми. естествено, в училище те трябва да бъдат разглеждани безпристрастно, като филосовски течения и митологии. в такъв контекст, вярвам, религиите могат да ни научат на много неща.

Искаш изучаване на различни религии ? Гражданската война е в кърпа вързана ! Засъжеление света така е изграден. че има шовинисти , фанатици и крайни националисти . А милата ни родина има две ключови фигури Сидеров и Доган . Ще нахокат хората с различни религиозни вярвания и ще стана Ад в България !

А иначе религии се изучават по история , като им е отделено по един час ! Ако някой повече се интересува нищо не му пречи да се разрови в интернет ! Религията е нещо твърде лично ,за да бъде изучавано като предмет .

@Bathory този предмет може само и единствено да накара на учениците да им стане досадно ! Или ще е от учителя , или самата учебна програма ще е скучна .

Вярата е нещо което не се научава , както Науката не е нещо ,което се вярва ! Училището е храм на науката , ако там се появи религия това само би очуждило хората от нея !

П.П. Сега нямам много време да обеснявам , но искам да сте наясно че аз съм Християнин и не подтиквам към атеизъм ! Просто смятам , че това само би очуждило хората от религията !

  • Потребители
Публикува

Ами че религия и сега си се изучава - тя влиза в материала по най-различни предмети.

Ако става въпрос за вероучение - най-напред трябва да се променят конституцията и още куп закони и подзаконови нормативни актове. Както и да се даде време на нормалните хора да напуснат страната.

И една важна според мен забележка - в Република България няма държавна религия. Точният израз в конституцията е:

Чл.13...(3) Традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание...
  • Глобален Модератор
Публикува

Според Тома Аквински, злото произлиза от дисбаланса между религия и наука.

Когато религията получи превес, се стига до фанатизъм.

А когато се даде превес на науката, се достига до някакъв катаклизъм.

(примерно - до изобретяването на водородната или на атомната бомба)...

  • Потребител
Публикува
Точно това е вредното според мен Сириец - една религия да се натрапва на малолетни като учение!

религията трябва да се познава от младежите!

  • 2 месеца по късно...
  • Потребител
Публикува

Според мене трябва да се изучава като отделен предмет,преподаван от религиозни лица.

  • 2 седмици по-късно...
Публикува

Необходимо е, защото религията е част от човешката култура. Но не само християнството или православното християнство, а в един предмет да се получи по-обща представа за религиите по света - как се зараждат, развиват, какво е общото между тях.

  • 4 years later...
  • Потребители
Публикува

Последният въпрос е със зле предложени отговори. Аз, да речем, нямам против както светски преподаватели, така и преподаватели-духовници.

  • Потребител
Публикува

Анкетата по принцип е зле построена. Аз отговорих - не трябва да се изучава и оттам нямам отговор на останалите въпроси, но не приема отговор само на един.

  • Глобален Модератор
Публикува

Последният въпрос е със зле предложени отговори. Аз, да речем, нямам против както светски преподаватели, така и преподаватели-духовници.

Ами, ако сметнеш за необходимо, редактирай я!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!