Отиди на
Форум "Наука"

Изучаването на религии в училище  

56 потребители са гласували

  1. 1. Според вас, под каква форма трябва да се изучават религиите?

    • В часовете по история, география, философия, литература и свят и личност.
      18
    • Като нов задължителен учебен предмет (религиознание/вероучение).
      16
    • Като свободно избираем предмет.
      16
    • Hе трябва да се изучава.
      6
  2. 2. Какво трябва да се изучава?

    • историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност
      36
    • вероучение и религиозните догми
      5
    • и двете
      15
  3. 3. Какви са, според вас, очакваните социални ефекти от изучаването на религиите?

    • Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности
      30
    • Формиране на обща култура
      40
    • Подобряване на възпитанието на учениците
      18
    • Изграждане на толерантност към другите религии
      27
    • Научаване “кое е правилно и кое - не”
      12
    • Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)
      13
    • Ще създаде натовареност на учебната програма
      15
    • Учителите ще налагат “свои” идеи за религията
      23
    • Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите
      10
    • Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация
      14
    • Може да възникнат случаи на религиозна пропаганда
      26
  4. 4. Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

    • Учителите по история и философия
      34
    • Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)
      16


Recommended Posts

  • Потребител
Публикува

Невски, така е, но така е било винаги не само в БГ и Англия, а и във Франция, Русия, хеле пък Щатите. Аз не застъпвам тезата, че сега са цъфнали и вързали, а че ако желаят има възможностти, а пък те си ги знаят (тези дето ги интересува). Тези дето не ги, ако ще да се исипе цялата мощ на БГНаука в лицето на Историк, Глишев, Богданов, Романа, Алвата, че и ти няма да стане ;).

  • Мнения 1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува

Митак, има си деца и деца. Аз например бях пълна дупка по химия и математика, намирах ги за глупави предмети (не бях прав). Други пък са царе в химията и математиката, но издишат пред литература и история. Тези, дето са добри по всичко, са голяма рядкост.

Така или иначе, децата учат всичко. И химия, и литература. Това е нормално, трябва да имат някаква основа по всичко преди да се специализират.

Религията е част и от историята, и от националната ни култура, а поне донякъде е и фактор, формиращ морала. Няма как, така си е. Трябва да й се обърне повече внимание, защото е нелепо едно умно дете да не знае какво е например Великден. Каква точно ще е формата на това обучение - добре, това тепърва се обсъжда. Но трябва да го има.

Поне от десети клас нататък в моето училище се наблягаше страшно много на историята на културата, на езиците, на философията, на литературата и на историята. Не се оплаквам от това, защото с това обучение станах, какъвто съм. Задълбочиха ми се интересите, разви се способността ми да уча и после си избрах образование според уменията и вкуса. През цялото това време имах прекрасни преподаватели, един от които директно се самонаричаше "православен фундаменталист" и правеше открита религиозна пропаганда. От него имах най-голяма полза - и като занимания в час, и като препоръки за занимания извън час. Какво да говоря повече?

  • Глобален Модератор
Публикува
През цялото това време имах прекрасни преподаватели, един от които директно се самонаричаше "православен фундаменталист" и правеше открита религиозна пропаганда. От него имах най-голяма полза - и като занимания в час, и като препоръки за занимания извън час. Какво да говоря повече?

Абе в даскалото ви е много весело. Даже имате и преподавател, който си е 'езичник' по душа. :bigwink:

  • Потребители
Публикува
Абе в даскалото ви е много весело. Даже имате и преподавател, който си е 'езичник' по душа. :bigwink:

Дааа, същият казваше:

- На контролно ше идвате всички. Болните с носилката. Мъртвите - барабар с попа и ковчега.

И откриваше учебната година с думите:

- Моля се на Бога... и на боговете... - след което фарисейски се прекръстваше.

А даскалицата ни по история в осми клас казваше:

- Не ме интересува кой вярва и кой - не. Културният човек трябва да знае кое какво е.

  • Потребител
Публикува (edited)

Изучаването на вроучение е нецелесъобразно и ненужно по ред причини, които бече посочихме. Има и други. То е индоктринация което е нещо недопустимо. Училището има за цел да възпита у децата една обща култура, да им даде знания за света, които са реални и на тяхна база децата сами да се научат да мислят вярват или не. За разлика от това догмите са изкуствени конструкти, несъществуващи в реалността. Дори и да са доказани логически, ние никога няма да сме сигурни че е точно така както твърди догматът. Докато природните закони и историческите факти съществуват обективно.

Друг важен въпрос е това, че учейки вероучение, децата ще продобият много по-ограничена представа за религията от това ако учеха история на религиите, световни религии, ролята на религията в историята ни и тн. Казвам го, защото един теолог по християнска догматика макар и много добър, изобщо не подозира и не знае нещата, които аз знам за християнството след като съм чел с години трудовете на Тойнби. Та той обяснява колко релативно е всичко във формалната му страна, и колко е важно то в съсвем други аспекти.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува
... индоктринация което е нещо недопустимо.

Училището има за цел да възпита у децата една обща култура, да им даде знания за света, които са реални и на тяхна база децата сами да се научат да мислят вярват или не.

Индоктринацията не е нещо недопустимо. Часовете по българска история и българска литература определено имат индоктринираща цел. Както май самият ти беше казал - задължителното и безплатно училище има за цел да набие в главите на всички не само знания, но и национална пропаганда. С това мога да се съглася. Училището не само обучава, то и възпитава.

Такова нещо като напълно неиндоктриниращо училище не съществува. Въпросът е не дали, а в какви точно ценности ще възпитава.

Днес в западна Европа (и в по-малка степен в Щатите) има училища, които целенасочено отхвърлят националната пропаганда. Но не е вярно, че не я заместват с нова. Напротив, съществува силна антинационална индоктринация в съвременен образователен контекст.

Самият аз съм вярващ, но смятам, че нуждата от вероучение не е толкова религиозна, колкото националистическа. Традиционните за една страна вероизповедания са част от нейната национална култура. Тази национална култура е по необходимост консервативна, естествена и необходима. Заместването й с каквото и да било е вредно.

Българската нация, българското политическо тяло има нужда от по-добро училище, с по-мотивирани учители, с донякъде модернизирана, но все така индоктринираща, националистическа програма по история, литература и вероучение (в няколкото традиционни за страната изповедания).

Образованието ни трябва да създава надъхани граждани на страната и традиционалисти.

Всяко друго мнение е безотговорно.

  • Потребител
Публикува (edited)

Възпитаването в националната доктрина е също толкова погрешно, лошо и опасно, както и в догми. Води най-малкото до изкривяване на историята, а най-много разпална национализъм.

Образованието не бива да създава традиционалисти, що за лудост.

Не бива да се натрапва нито една религия. Децата трябва да познават всички религии и сами да изберат в коя да вярват и да вярват ли въобще.

Така или иначе, националната индоктринация е доста по-обоснована от религиозната в един свят, базиран на модерни светски национални държави. Ако бяхме теократична държава, да учат догми. Ма не сме.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува (edited)
А България за щастие е светска държава...

... в едно светско училище не може да има разделение по религиозен признак...

Светска държава с религиозни символи в герба, с официални празници по религиозен признак, с "традиционно" по Конституция вероизповедание и с участие на религиозни лица в официални церемонии. България очевидно е от тези светски страни с "гражданска религия".

В светското училище изобщо не е забранено разделение по етнокултурен признак. Българската държава разрешава съществуването на еврейско и арменско училище, а евреите и арменците са традиционни етнокултурни малцинства, различаващи се от мнозинството не само по език и обичаи, а и по вероизповедание.

Освен това в училищата ни е разрешено създаването на групи за изучаване на майчин език за традиционните малцинства. Вероизповеданието също е важен етнокултурен маркер и би било ограничаване на гражданските свободи и на самоопределението, ако се пречи на семействата да включват децата си в подобни групи и по традиционни вероучения.

---------

Алва, религията е част от национализма. Вреден бил... е, това си е твое мнение. Според мен национализмът е полезен. В него се включва и религиозната индоктринация.

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува (edited)

Религията е част от националната ни история, църквата също. Но не и догмите. Обясни как догматът за въплъщението или за троицата са част от българския национализъм че ки стана интересно.....

Затова да се учи история на религиите, дори история на БПЦ, това е националният аспект, но не и догми.

В светското училище изобщо не е забранено разделение по етнокултурен признак.

етнокултурен, не религиозен. Акцентът е на етноса и езика.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува (edited)

Вероучението не е курс по догматическо богословие, а само въвеждащ предмет.

Националистическият елемент се вкарва много лесно: в това са вярвали Климент Охридски, Йоан Рилски, патриарх Евтимий, Паисий, Софроний и Левски; в това вярваме и ние. Спокойно може да се наблегне на годишния цикъл религиозни празници, на големите манастири, на иконите и на житията на националните светци. Поднесено по един прост начин. За повечето хора това е напълно достатъчно.

А вече задълбоченият догматичен курс е нужен само за семинаристи и богослови.

Религията е един от важните етнокултурни маркери. Не можеш да кажеш: "език - да, вероучение - не". Би било половинчато и обидно.

Редактирано от glishev
  • Потребител
Публикува

Манастири, празници и тн. се учат и сега. В часовете по история, цивилизация, етнография, география и тн. Няма нужда от специален предмет.

Вероучението е догматика, не манастири и празници.

Език може, но религия не. Защото езикът се дава по рождение, без него не може. Религията обаче е личен избор, и не е задължителна въобще.

  • Потребители
Публикува

Учат се, дръжки. Те самите учители често са недотам грамотни.

Мне, вероучението е увод в християнството, а не догматически курс. В грешка си. Аз поне тия работи съм ги учил, та знам какво говоря. Прегледай някое пособие по вероучение и после догматиката на Майендорф, та да не говориш неверни неща.

Е, браво, Алвата ще реши кое може и кое не може. Алва, Алвааа... biggrin.gif

  • Потребител
Публикува (edited)

И защо трябва да се учи увод в християнството....Глишев глишев.

Ами националистическата роля на религията се учи и сега и още как. Има уроци по покръстването, борбата за национална църква, и тн и тн. Вероучението дори и само като увод в християнството и без догми, е напълно излишно. Религията е въпрос на личен избор. ролята й за общността е развита в редица учебни предмети в средното образование.

Ти си религиозен, аз не съм. Е защо трябва аз да уча нещо, в което не вярвам.

Сравненията ти са некоректни. Един увод в хистиянството не можа да пропусне основите на религията. Основите пък са пряко следствие от догмите. Разбира се догмите не са представени като за семинария, а в много по-олекотен вариант, но разликата не е в съдържанието, а в начина на поднасяне.

Защо вярвам в бога (пособие по вероучение за гимназиалните курсове)

ами аз не вярвам. И защо трябва децата ми да го учат?

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

Защо трябва да се учи - вече обяснихме няколко пъти.

Че няма да е само християнство - също.

Че дори няма да е задължително за всички - също.

А отношението догматика-вероучение-национализъм-ценности е самоочевидно.

Sapienti sat.

  • Потребител
Публикува (edited)

Според теб е така, но други от форума не са на това мнение - искат само православие, задължително и тн.

Не си обяснил каква е връзката между догматиката и национализма. Избери си една догма и заповядай да ни обясниш.

http://www.hamburg-hram.de/zhizn-obschinyi/vvedenie-v-verouchenie-pravoslavnoj-cerkvi/3027.html

учебник по вероучение за Русия. Бъка от догматика.

А национализъм има достатъчно в учебниците ни по история. Даже предостатъчно.

Аз например не съм учил вероучение, но имам достатъчно добре развита ценностна система. Значи няма очевидна връзка между двете.

Редактирано от alvassareiro
  • Потребители
Публикува

Алва, loop, не отговарям за чужди частни мнения. Говорил съм с небезизвестната църковна активистка Десислава Пулиева, която придвижва тези неща и съм чел становището на Светия Синод и на Главното мюфтийство до Министерския съвет.

Става дума точно за това:

- 1. задължителноизбираем предмет (ЗИП);

- 2. вероучения на всички традиционни вероизповедания в страната (православни, католици, арменци, евангелисти, юдаисти, мюсюлмани-сунити);

- 3. предвиждане на алтернатива за учениците от семейства на атеисти (за тях неутрална история на религиите);

- 4. преподавателски състав и програма, одобрени от МОМН;

- 5. уводен курс по съответното вероучение, традиционни практики, основни текстове и малко религиозна етика;

- 6. съгласуваност с евентуални часове по гражданско образование, подчертаване на личната свобода и на общочовешките ценности, застъпени в големите религии, представени в България.

И всичко това Синодът го прави заедно с Мюфтийството, а не на своя глава.

Не знам дали ще успеят, но идеята им е образованието в училище да бъде въвлечено във формиране на ценностната система на учениците. Нещо напълно естествено.

Вече съм виждал и разпечатаните учебници по православно вероучение. В тях догматиката е засегната бегло, само са изложени основните неща, без да се задълбава.

Кой каквото иска, това да си мисли. Синодът и Мюфтийството си вършат работата.

  • Глобален Модератор
Публикува

- 1. задължителноизбираем предмет (ЗИП);

Бат Глиш, ако избера за вероучение Древноегипетската религия /или па Шумерската/, ще се намери ли някой компетентен и готов кадър от МОН да ме въведе в нея?

  • Потребител
Публикува

Алва, loop, не отговарям за чужди частни мнения. Говорил съм с небезизвестната църковна активистка Десислава Пулиева, която придвижва тези неща и съм чел становището на Светия Синод и на Главното мюфтийство до Министерския съвет.

Става дума точно за това:

- 1. задължителноизбираем предмет (ЗИП);

- 2. вероучения на всички традиционни вероизповедания в страната (православни, католици, арменци, евангелисти, юдаисти, мюсюлмани-сунити);

- 3. предвиждане на алтернатива за учениците от семейства на атеисти (за тях неутрална история на религиите);

- 4. преподавателски състав и програма, одобрени от МОМН;

- 5. уводен курс по съответното вероучение, традиционни практики, основни текстове и малко религиозна етика;

- 6. съгласуваност с евентуални часове по гражданско образование, подчертаване на личната свобода и на общочовешките ценности, застъпени в големите религии, представени в България.

И всичко това Синодът го прави заедно с Мюфтийството, а не на своя глава.

Не знам дали ще успеят, но идеята им е образованието в училище да бъде въвлечено във формиране на ценностната система на учениците. Нещо напълно естествено.

Вече съм виждал и разпечатаните учебници по православно вероучение. В тях догматиката е засегната бегло, само са изложени основните неща, без да се задълбава.

Кой каквото иска, това да си мисли. Синодът и Мюфтийството си вършат работата.

Твоето мнение също е частно.

  • Потребител
Публикува (edited)

Глишев и кога долу горе ще стане това и по два пъти седмично ли ще се учи.И какво пречи да се въведе,защо до сега не се е въвело, а и мина 22 години. :laugh:

А, и какво ще се учи по неутрална история на религиите,ако си виждал учебник кажи.

Редактирано от loop
  • Потребители
Публикува

Не знам дали ще успеят, но идеята им е образованието в училище да бъде въвлечено във формиране на ценностната система на учениците. Нещо напълно естествено.

Вече съм виждал и разпечатаните учебници по православно вероучение. В тях догматиката е засегната бегло, само са изложени основните неща, без да се задълбава.

Кой каквото иска, това да си мисли. Синодът и Мюфтийството си вършат работата.

Поднасянето на неистини като неопровержими факти в процес на преподаване на знания в институция със съответните цел и функции не ми е ясно що за ценностна система ще оформи у беззащитните и доверчиви дечица :post-20645-1121105496:

Иначе си прав, да, Синодът и Мюфтийството си вършат работата - да се бъркат, където не им е работата;)

  • Потребители
Публикува (edited)

Изобщо аргументи, че верочението ще доведе до престъпност, свръх раждаемост и пренаселване на страната или до горене на клади на твърдящите, че земята е кръгла, изобщо нямат връзка с реалността.

Виждането че има и активна (и права) връзка между общата висока религиозност в САЩ, и високата престъпност в САЩ е напълно допустимо (и "реално" в този смисъл): Смята се от Грегори Пол и от редица други изследователи, че в държавата (нацията), като доминиранана от религията и религиозната докринация (той дава такива примери дори и от бизнеса), не са създадени достатъчно светски институционални механизми и буфери, които биха спомогнали за намаляването на престъпността..

/Корелацията между високата религиозност, и виисоките нива на престъпността е налице, дори и да се изключи САЩ/

Вероучението дори и да бъде прието като задължително, (според мен процентът за възможността това да се случи клони към нула, въпреки че и Бойко Борисов няма нищо против въведжането на вероучението) няма да доведе до нищо, освен до неразбории , "битовизми" и "българизми" (партизанщина)..

Защо няма да доведе до нищо?

Българите "не могат" (да правилната дума е "не "могат") да бъдат индокринирани - нито като "традиоционалисти", нито като "надъхани граждани"..

(обяснено е достъчно ясно и задълбочено във форума какво значи българската култура, и най-важното коя е тази особеност (всъщност 2 такива!), която ги прави крайно скептични и неподатливи към всякакви индокринации от този тип, как и защо)

Раждаемостта на българите: за съжаление тя няма да достигне тази на гърците (и ако приемем че при гърците ще се запази в бъдеще, такава каквато е сега), дори и да имаме тяхната религиозност, защото има специфични фактори или по-скоро причини които "дърпат" надолу раждаемостта при българите..

--

Сега, аз съм крайно десен в икономическите си нагласи (либертарианец съм) , и ще ви кажа нещо (Алвасарейро и Невски го знаят това по-добре от мен)

Българите преживяха огромен шок: Ценностен, и икономичeски, и съответно демографски*, при бързия преход от държавно планирана и управлявана икономика, към свободна пазарна такава:

*Отрицателния прираст ще се интерполира в близките 30-40 години; в 2050-та се очаква в България да има около 3,5 до 4,5 милиона етнически българи

На един народ с външно-причинна култура, несвикнал да се състезава (и/за да печели и да губи, и да поема отговоност за загубите или печалбите), на нация с хора несвикнали да "изпъкват над другите", и на народ непознаващ класовото и икономическо разделение - беше наложен един западен икономчиески (стопански) и политически модел..

Редактирано от nik1
  • Потребител
Публикува (edited)

Българите преживяха огромен шок (ценностен, и икономичeски, и съответно демографски), при бързия преход от държавно планирана и управлявана икономика, към свободна пазарна такава

То това не може ли да се вземе и като: Българите преживяха огромен шок - ценностен, и икономичeски, и съответно демографски, при бързия преход от свободна пазарна икономика към държавно планирана и управлявана икономика.

Редактирано от kramer
  • Потребител
Публикува (edited)

То това не може ли да се вземе и като: Българите преживяха огромен шок - ценностен, и икономичeски, и съответно демографски, при бързия преход от свободна пазарна икономика към държавно планирана и управлявана икономика.

това е далечно минало ... няма да навлизам в подробности колко непазарна е БГ икономиката преди комунизма ... айде да приемем че е имало шок ...

баба ми и дядо ми, които са го преживяли тоя шок вече ги няма ...

повечето хора, които дивжат нещата в момента не са го видяли тоя шок а само са чували за него ...

както сегашните дечица не знаят нищо за комунизма ... те и 25 годишните не знаят нищо за него ...

сега да се върнем на темата ... Св. Синод и Мюфтийството нямат никаква работа да се месят в каквото и да било в БГ училищата ... дори и да се опитват ... трябва да бъдат изритани мощно и за винаги от там ...

Редактирано от Alexander_Nevski
  • Потребители
Публикува

Защо все се набляга на незнам си кои противоречия с разбиранията на науките. Защото тоя байряк го веят червенушките деситилетия. Вероучението няма тая цел, изобщо няма за цел да се противопоставя с науката. Това само показва колко слабо наистина сте запознати с това какво означава да си християнин. Това е много повече начин на мислене и на отношение към света и хората, отколкото определени обяснения за света.

Не четеш внимателно.

Целта на вероучението не ме вълнува, а какво означава да си християнин ми е напълно безразлично:) Просто мястото на всичко това не е в училището и горното ми мнение пояснява защо!

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!