Отиди на
Форум "Наука"

Изучаването на религии в училище  

56 потребители са гласували

  1. 1. Според вас, под каква форма трябва да се изучават религиите?

    • В часовете по история, география, философия, литература и свят и личност.
      18
    • Като нов задължителен учебен предмет (религиознание/вероучение).
      16
    • Като свободно избираем предмет.
      16
    • Hе трябва да се изучава.
      6
  2. 2. Какво трябва да се изучава?

    • историята на религиите, възпитаване в общочовешките добродетели и ценности и религиозна толерантност
      36
    • вероучение и религиозните догми
      5
    • и двете
      15
  3. 3. Какви са, според вас, очакваните социални ефекти от изучаването на религиите?

    • Съдействие за установяване на общочовешки добродетели и ценности
      30
    • Формиране на обща култура
      40
    • Подобряване на възпитанието на учениците
      18
    • Изграждане на толерантност към другите религии
      27
    • Научаване “кое е правилно и кое - не”
      12
    • Cредство за ограничаване на проблемите сред младите хора (наркотици, агресия, секти)
      13
    • Ще създаде натовареност на учебната програма
      15
    • Учителите ще налагат “свои” идеи за религията
      23
    • Няма да промени реалността и няма да окаже влияние върху решаването на проблемите
      10
    • Може да възникнат случаи на религиозна дискриминация
      14
    • Може да възникнат случаи на религиозна пропаганда
      26
  4. 4. Ако бъде въведен нов предмет (религиознание/вероучение/религиозна догматика), то тогава... какви да са преподавателите?

    • Учителите по история и философия
      34
    • Религиозни лица (теолози/богослови, попове, монаси...)
      16


Recommended Posts

  • Потребители
Публикува

Да, ама в хиперлинка ти не става въпрос за часове по религия в училищата, а за нещо друго:

"the government ratified measures that will bar anti-evolution groups from teaching creationism in science classes. Т.е британското правителство налага възбрана върху преподаването на религиозни концепции в часовете по наука. В което няма нищо странно, обаче няма нищо общо с с преподаването на религия в часовете по религия, което, естествено, в западна европа никой никога няма да забрани.

Проблемът е, че България е още в зоната на здрача - някъде по средата м/у северна корея и западна европа.

Малко по малко, успоредно с проветряването на севернокорейската попара в главите ни, религията ще се завърне. Което се надявам да направи отношението ни към нея ако не положително, то поне по-умерено от сега, което е достатъчно. Повече не очаквам. Мисля, чее по-младите поколения вече показват малко по-голяма религиозна толерантност, т.е. толерантни са към религиите, докато генерациите, поразени от комунизма са си естествено по-тесногръди и по атеистически нетърпими към религиите, до ниво фанатично отхвърляне. Времето ще покаже кой крив и кой прав, но аз си мисля, че религиите ще се върнат в българските училища, по един умерен начин; и че имат място там. Разбира се, не в часовете по наука, каквото е и решението на британското правителство от хиперлинка на Лила. България има нужда от поне минимална ре-християнизация, според мене; иначе сме като изгубени.

Оф, уморих се да повтарям, че изучаване на религиознание и вероучение са коренно различни неща. Първото наистина се учи, другото - не. Ако не можете да схванете разликата, явно дискусията е безсмислена. Дискутира се с аргументи, не с цупене и инат.

Да, в линка, който съм дала, не става въпрос за вероучение. Става въпрос за строги мерки срещу преподаването на креационизма като наука. Не можеш да преподаваш неистини в училищата. По същия начин не можеш да учиш децата на това, че съществуват богове, че светът е създаден от бог (това ти е креационизма), че доброто у хората произтича от вярата и куп други неща (всъщност всичко, което се сетиш от библията), които вървят пакет с вероучението, в каквито и да е часове, докато не ги докажеш чрез научен метод. Дотогава единствено можеш да ги преподаваш като митология и художествена измислица, ако щеш. Какво толкова сложно за разбиране има не проумявам :post-20645-1121105496:

Иначе много патетично звучи написаното, Южняк, но абсолютно неаргументирано...

  • Мнения 1k
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребители
Публикува

Дали това са неистини е най-малкото спорно. И, напротив, тези неща доказано могат да се преподават и да се изучават.

  • Потребител
Публикува (edited)

И още нещо: неуместно е противопоставането религия-комунизъм защото и двете се изповядват. Може би това бе модерно през 90те у нас в израз на неизживяно религиозно „детство” и като замахване в обратната посока на наложения атеизъм (да не се бърка атеистски и светски) на махалото. Да не говорим, че някои от дирегентите му (относно махалото) са завършили не магнаурската, а съвсем други школи. Дали ние ще си носим библията а други червената книжка на Мао е въпрос на конюктурен формат в крайна сметка. По-добре е да си носим главата.

Редактирано от bravo
  • Потребители
Публикува

България има нужда от поне минимална ре-християнизация, според мене; иначе сме като изгубени.

Горе-долу такова е обяснението на психоанализата за причината на появата на вярата в бог. А отговорът е, че чувстващият се изгубен българин трябва да възмъжее.

Значи, религията не може да се изучава при науките, казват англичаните. Тогава като какво трябва да се изучава? :bigwink:

  • Глобален Модератор
Публикува

Първо като приказка, после, в осъзната възраст, като социален феномен.

Ето една телеграма от едни заблудени хора, толкова заблудени, че повече няма накъде. Има и религиозно съдържание малце в нея.

До окръжните управители, дружинните командири и околийските началници:

Румелийското правителство е съборено, на негово място е прогласено съединението в името на Негово Височество българския княз Александър Батенберг. Съберете населението и му обявете този нароедн акт. Заповядва ви се най-строго да запазите вътрешние ред и тишина. Трябва да се покорявате и изпълнявате заповедите на временното правителство. Войската трябва да се подготвки за поход и да чака от тук заповед. Сторете молебен.

Тъй то, г-да околийски началници, дружинни командири и окръжни управители. Сторете молебен. Защо ли?

Дори Сталин върна религията, когато народът му се изправи пред Истината...

  • Потребители
Публикува

От Бах и Достоевски до околийските началници и идиотите (Сталин) стигнахме. Но какво общо имат те с изучаването на религията в училището?

Ставаше въпрос за това, че щом религията не може да се изучава като наука, според англичаните, следователно религията не е наука. Е, защо децата специално трябва да изучават ненаука, неистина?

Да се изучава като социален феномен, казвате? Тук вече заехте откровено атеистическа позиция по въпроса за произхода на религията. :bigwink:

  • Потребители
Публикува

Дали това са неистини е най-малкото спорно. И, напротив, тези неща доказано могат да се преподават и да се изучават.

И отново, както винаги - брилянтно аргументирано изказване :head_hurts_kr:

Отказвам да коментирам тема, в която изчезват мнения. Цензурата е признак за безсилие и не подобава на форум, носещ името БГ Наука. В науката цензура няма. Със здраве!

  • Глобален Модератор
Публикува

От Бах и Достоевски до околийските началници и идиотите (Сталин) стигнахме. Но какво общо имат те с изучаването на религията в училището?

Ставаше въпрос за това, че щом религията не може да се изучава като наука, според англичаните, следователно религията не е наука. Е, защо децата специално трябва да изучават ненаука, неистина?

Да се изучава като социален феномен, казвате? Тук вече заехте откровено атеистическа позиция по въпроса за произхода на религията. :bigwink:

Атеизмът и вярата са си лична работа на свободния човек. Но традицията и институционалността са от жизнено значение за оцеляване точно на свободните общности.

Децата учат приказки, нали?

  • Глобален Модератор
Публикува

Не се коси lila_va, кервана на разума си върви...

Без да бъде монополизиран от някоя от страните, надявам се? :)

И отново, както винаги - брилянтно аргументирано изказване :head_hurts_kr:

Отказвам да коментирам тема, в която изчезват мнения. Цензурата е признак за безсилие и не подобава на форум, носещ името БГ Наука. В науката цензура няма. Със здраве!

Лилавке, мнения изчезват, но това не е цензура. Модераторовото - модератору. Твое мнение не е изчезнало, нито е изчезнало мнение, съдържащо аргуенти.

Ако съм изпуснал нещо, посочи неправилно скритото мнение, винаги може да се преразгледа.

Не е нужно да напрягаме дискусията, недейте. Всяко мнение има право на съществуване.

  • Глобален Модератор
Публикува

Горе-долу такова е обяснението на психоанализата за причината на появата на вярата в бог. А отговорът е, че чувстващият се изгубен българин трябва да възмъжее.

Психоанализата и тя търпя корекции.... И тя беше впусната да обяснява целия свят. И най-големият психоанализатор отказа, на онази прочута корабна палуба, на колегата си да го психоанализира, защото това били лични неща.

Предпочитам да разглеждам религията като социалнопсихологически, исторически и политически феномен, а не като психологически само (и то психоаналитически). Много частно е някак, а тя е доста обща категория.

  • Глобален Модератор
Публикува

С оглед на новините относно случващото се в БПЦ, хубаво е да погледнете и темата, посветена на топлите й връзки с ДС:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=12794

  • Потребители
Публикува

Предпочитам да разглеждам религията като социалнопсихологически, исторически и политически феномен, а не като психологически само (и то психоаналитически). Много частно е някак, а тя е доста обща категория.

Именно. Религията има човешки, а не божествен произход. В този случай смятате ли, че религия в училище може да се преподава от хора, които вярват в божествения произход на религията?

  • Потребители
Публикува

Лилавке, мнения изчезват, но това не е цензура. Модераторовото - модератору. Твое мнение не е изчезнало, нито е изчезнало мнение, съдържащо аргуенти.

Ако съм изпуснал нещо, посочи неправилно скритото мнение, винаги може да се преразгледа.

Не е нужно да напрягаме дискусията, недейте. Всяко мнение има право на съществуване.

Хубаво. И все пак мнения, несъдържащи аргументи, останаха... Но както и да е.

Ще ме прощавате, но бъркате модериране с авторитаризъм и чистката на мнения и участници само го потвърждава. Ето това нагнетява обстановката, не личните мнения, що за хрумване?! Сега, ако се отървете и от мен, може да спечелите и "спора"... Разочароващо :(

Ето ги, тези хора искат да моделират детски мозъчета. От написаното става пределно ясно защо това няма как да стане в 21-ви век, дори и в България, която иначе не е някакъв пример за цивилзованост. А темата, след като не може да предложи нормална атмосфера за дискусия, наистина е излишна.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Ще ме прощавате, но бъркате модериране с авторитаризъм и чистката на мнения и участници само го потвърждава. Ето това нагнетява обстановката, не личните мнения, що за хрумване?! Сега, ако се отървете и от мен, може да спечелите и "спора"... Разочароващо :(

Ето ги, тези хора искат да моделират детски мозъчета. От написаното става пределно ясно защо това няма как да стане в 21-ви век, дори и в България, която иначе не е някакъв пример за цивилзованост. А темата, след като не може да предложи нормална атмосфера за дискусия, наистина е излишна.

Сакън, моля ти се, никой от никого няма да се отървава, хайде сега.

Не мисля, че тук или където и да е има "спечелване" или "неспечелване" на спора - това поначало не е възможно. Но баналната истина е, че спорът провокира задълбаването а нови детайли и аспекти.

Това е, според мене:) Споровете биват и по-бурни, това е нормално. Няма друго, освен понякога повече емоция.

А що се отнася до линка.... :whistling: Воинстващата ненаучност може да приеме какви ли не форми, а религията е много благодатна, защото там се основаваш на аргументи от вярата, а не от обективния свят.

Но това може да стане във всяка доктрина, особено политическата такава. Или например екологична, социална, за авторски права, за права на малцинствата и т.н.

Невежеството е като взривна вълна - търси пропуски в конструкцията непрекъснато.

Но това не е аргумент срещу това да разрушаваме предварително която и да било сграда, нали тъй?

Редактирано от КГ125
  • Потребител
Публикува (edited)

Една бърза равносмтка : досега се изсипа мощен арсенал от аргументи подкрепен със статистики и задълбочени Научни анализи, брилянтни разсъждения и мнения, както и снайперистки попадения от страна на НВУ (Не на Вероучение в Училище).

Какво имаме насреща от ДВУ? Стеляща се мъгла от общи приказки, словесен конторниционизъм и тропане с краче чат пат. Имам чуството, че вече само си правим вятър на клавишите.

Редактирано от bravo
  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

А, не не, без квалификация, pls. Иначе ще се явят контраобвинения в ненаучен атеизъм и др. подобни, които също ще са абсолютно излишни.

Нека не обръщаме темата в спорове за модериране и за това кое е нАучно и кое не е. Има си въпрос, има си аргументация, никакви квалификации нямат място.

Да си се върнем на материята.

ПП

"Вятър в клавишите" е израз, който ми харесва:) Нека да дори "повей в клавишите".

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

А що се отнася до линка.... :whistling: Воинстващата ненаучност може да приеме какви ли не форми, а религията е много благодатна, защото там се основаваш на аргументи от вярата, а не от обективния свят.

Но това може да стане във всяка доктрина, особено политическата такава. Или например екологична, социална, за авторски права, за права на малцинствата и т.н.

Само в религията е така, никъде другаде. Даваш "аргументи", но нямаш обектите, за които аргументираш. Всички други споменати (политика, екология, социум, авторски права, малцинства) и неспоменати имат своите обекти. :bigwink:

  • Потребители
Публикува

Може би трябва да се отвори нова тема - за Обекта на религията и обектите на религиите.

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)

Може би... Или пък тука вкупом.

Само в религията е така, никъде другаде. Даваш "аргументи", но нямаш обектите, за които аргументираш. Всички други споменати (политика, екология, социум, авторски права, малцинства) и неспоменати имат своите обекти. :bigwink:

Че защо? Религията не е нито първата, нито последната "безгрешна" доктрина.

Ако я погледнем обаче от социологически и исторически аспект и от гл.т. на институционалност и функционалност, нещата се променят. Никой не следва днес да мисли дори за религиозна догматика, но традицията на европейската цивилизация трябва да си се пази. Идентичност, такива работи... ;)

Отделно пък дълбокия заряд на сивмоликата, който е "движил" доста, да не кажа повечето творци в европейската история.

Не виждам каквато и да било рационална, че дори и научна причина всичко това да се пренебрегва заради политическа доктриналност от началото на 20-ти век, самата тя донесла доста чисто емпирично доказано социални беди.

Редактирано от КГ125
  • Потребители
Публикува

Пак не разбрах каква работа имат църковниците в училището? Даскалите по история, литература и философия занимават децата с традицията, с нищо друго. Политическата, социалната, духовната общочовешка и национална традиция.

  • Потребител
Публикува (edited)

Така е, защо традициите да са патент на църквата, преди нея кой ги е предавал? Самата религия съхранява и езически традиции облечени в нови дрехи, та можем да си носим сега новите. Носителят не може да не се променя с времето, да не говорим, че не е само един, осбено в по-новите времена.

Редактирано от bravo
  • Потребител
Публикува

Може би... Или пък тука вкупом.

Че защо? Религията не е нито първата, нито последната "безгрешна" доктрина.

Ако я погледнем обаче от социологически и исторически аспект и от гл.т. на институционалност и функционалност, нещата се променят. Никой не следва днес да мисли дори за религиозна догматика, но традицията на европейската цивилизация трябва да си се пази. Идентичност, такива работи... ;)

Отделно пък дълбокия заряд на сивмоликата, който е "движил" доста, да не кажа повечето творци в европейската история.

Не виждам каквато и да било рационална, че дори и научна причина всичко това да се пренебрегва заради политическа доктриналност от началото на 20-ти век, самата тя донесла доста чисто емпирично доказано социални беди.

Но претендира за такава за разлика от науките например. Именно затова мястото на науките е в у-щето, а на религията (освен като история и о-ни принципи, ама на всички по-популярни) не.

Добре какво ще се преподава така и не разбрах, след като няма да има догматика. А и никак не вярвам БПЦ да се откаже от проповядване на о-ните догми. Традициите на европейската цивилизация имат малко общо с Православието, напротив Православието е по-скоро азиатско, като се почне с цезаропапизма, но това няма никакво, ама никакво отношение към темата. Кои точно творци визираш? Микеланджело и Мойсей с рогата? А какво ще кажеш за стотиците алхимици (между които много монаси) преследвани и уличавани в ереси, ами астрономите. Но това пак няма никаква връзка с тази тема (има си друга).

По горе споменаваш, че децата четат приказки и няма нищо лошо обучението в религия да се поднася в този вид. Нищо против, ако се въведе предмет "Приказки", ама надали владиците и на това ще се съгласят (БТВ, щерката на един наш общ познат ;), когато в детската градина се опитвали да я плашат с баба Яка отговорила: "А пък тати каза, че баба Яга е измислен персонаж" - туше!). Сега за сега в у-ще не се разглеждат приказки (само части от тях разбира се), като отделни предмети и няма и да се разглеждат.

Пак се опитвам да върна темата в руслото и. Сега религиите се изучават по история и други дисциплини. Миналата година в учебника по история пишеше, че исляма е най-мирната религия. Какво ще отговори отчето в часа по вероучение на въпроса 'така ли е?'. Няма ли да се получи конфликт не само между точните науки и догмите на вероучението, а и между Историята, етиката, философията и т.н.? И моля придържайте се по темата, тук въобще не коментираме нито предимствата, нито недостатъците, нито обектите, нито субектите на Православието. Защото се сипят обвинения в спамене и тролене и се наказват и цензурират противниците на религиозното обучение, а всъщност отклоненията (да не пиша нещо по тежко (но всъщност по-точно)) не се правят (само) от тях.

  • Глобален Модератор
Публикува

Така е, защо традициите да са патент на църквата, преди нея кой ги е предавал? Самата религия съхранява и езически традиции облечени в нови дрехи, та можем да си носим сега новите. Носителят не може да не се променя с времето, да не говорим, че не е само един, осбено в по-новите времена.

Патент не са. но тя е съществена част от историческата институционалност. Това е емпирика, от това няма как да се избяга. Разбира се, промяната е задължителна. Но унищожение??

  • Глобален Модератор
Публикува

Но претендира за такава за разлика от науките например. Именно затова мястото на науките е в у-щето, а на религията (освен като история и о-ни принципи, ама на всички по-популярни) не.

Добре какво ще се преподава така и не разбрах, след като няма да има догматика. А и никак не вярвам БПЦ да се откаже от проповядване на о-ните догми. Традициите на европейската цивилизация имат малко общо с Православието, напротив Православието е по-скоро азиатско, като се почне с цезаропапизма, но това няма никакво, ама никакво отношение към темата. Кои точно творци визираш? Микеланджело и Мойсей с рогата? А какво ще кажеш за стотиците алхимици (между които много монаси) преследвани и уличавани в ереси, ами астрономите. Но това пак няма никаква връзка с тази тема (има си друга).

По горе споменаваш, че децата четат приказки и няма нищо лошо обучението в религия да се поднася в този вид. Нищо против, ако се въведе предмет "Приказки", ама надали владиците и на това ще се съгласят (БТВ, щерката на един наш общ познат ;), когато в детската градина се опитвали да я плашат с баба Яка отговорила: "А пък тати каза, че баба Яга е измислен персонаж" - туше!). Сега за сега в у-ще не се разглеждат приказки (само части от тях разбира се), като отделни предмети и няма и да се разглеждат.

Пак се опитвам да върна темата в руслото и. Сега религиите се изучават по история и други дисциплини. Миналата година в учебника по история пишеше, че исляма е най-мирната религия. Какво ще отговори отчето в часа по вероучение на въпроса 'така ли е?'. Няма ли да се получи конфликт не само между точните науки и догмите на вероучението, а и между Историята, етиката, философията и т.н.? И моля придържайте се по темата, тук въобще не коментираме нито предимствата, нито недостатъците, нито обектите, нито субектите на Православието. Защото се сипят обвинения в спамене и тролене и се наказват и цензурират противниците на религиозното обучение, а всъщност отклоненията (да не пиша нещо по тежко (но всъщност по-точно)) не се правят (само) от тях.

Добре излагаш проблематиката, която е доста сложна и натрупана наистина. Не на последно място защото всичко е разрушено от новото образование след 1948 г.

Намирам пък :) аналогия в възхода на българската култура и възхода на българската църква, в т.ч. в преподаването на основите на религията в училищата. Нима БГ не се развиваше в ония времена? Развива се, и още как и какви учени има!

Няма да се получи конфликт, или по-точно, чрез противоречието децата ще схванат истинския смисъл на науката! Не съм специалист сега, но го виждам така:

В първите класове се учи "вероучение" или "религия" и просто се разказва библейската история и основите на християнската символика. Ако някой родител не иска - заявява го и детето е свободно. Различните от масовото традиционни изповедания - в България това са арменската и католическата църква, еврейското изповедания и исляма, си имат свои часове. Дето се казва, за обща култура. Тук неминуемо ще се преплетат нещата с историята и с църковната роля в нея.

Разбира се, не се допуска никакъв религиозен фанатизъм или негативизъм.

В горните класове се учи вече религията като научна дисциплина - в развитие, в исторически, социологически и в сравнително - религиозен аспект. Във философски аспект се проследява противопоставянето й с науката в миналото и състоянието на това нещо днес. Не се спестява нищо, като преподавателите са граждански лица, разбира се. В сравнителен аспект се съпоставят световните традиционни религии и се обяснява социалната същност и психологическия механизъм на квазирелигиите, секти и пр. пасмина.

Най-важното в случая е изясняването на институционалността и функцията на религията в историческото развитие и в съвременната социална структура на съответната страна и цивилизационна общност и сравнението с другите такива. В т.ч. ролята на гражданските свободи на съвестта, включващи, естествено, атеизма.

Не отчето, а учителят в горния курс ще отговори, че всяка религия и социална доктрина е застрашена от агресивна злоупотреба, на поставения въпрос коя е по-миролюбива религия? А този, дето е написал, че исляма е най-... трябва да се уволни. ;)

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!