Отиди на
Форум "Наука"

Какви зрелостници са нужни?


Recommended Posts

  • Потребител

Цялата машинария на образованието се движи за да подготви хората, които да навлязат зрели в живота. Във времето на индустриалното общество, това са дисциплинирана маса, която има масовите знания за масовата работа. Трябва да имат трудови навици, занаят, познание за езика и сметките, физическо здраве. Времената днес са други. Какво означава "знания, възпитание и социализация", които са целта на образованието? Какви знания, класически, съвременни? Какво възпитание- покорство, непокорство? Каква социализация- към народностната си група, нация, свръх държава?

Мъгла!

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Какво е влиянието на обучението на деца с допълнителни педагогически потребности в общите класове? Всички наблягат на това, че към тях трябва да се отнасяме като към равностойни. Добре, но негативите за другите не биват измервани. Другите ученици се смущават от различията, започва недоволство и борба за учителското внимание, което е в по- голяма степен обърнато към изоставащия. Редно ли е това? Да не се обръща внимание на бъдещия Паганини, а на брат му, който никога няма да изпее дори гамата? А ако не се обръща внимание на изостаналия, то се възпроизвежда модела на отлъчване и учениците го приемат. Не е наред тая работа.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

На първо време трябва да се прекрати зубренето. Да, някой с по-голям капацитет ще запомни всичката или голяма част от информацията, която научава, но на повечето ще им отлети. И за какво ще използва всички знания натрупани в училище? Стани богат. Както казва един приятел: "Гати общата култура, която имам. Попълних цялата кръстословица". Предмети като Изобразително изкуство и музика трябва да са избираеми. По музика изпитваха всички ни на пеене 😟 Като пеехме в хор за отмъщение пеех с цяло гърло и ме чуваха из целия етаж 🤣 Николй от "А" клас има музика. По изобразително изкуство оценяваха рисунките ни 😟Мога да нарисувам къща с дървета и птички. Край. Оная ме караше да рисувам натюрморт. 

В училище трябва да влезе час по Трудово право в последен курс. Трябва да има час по икономика и финанси. Реторика задължително. На днешното поколение му е трудно да говори.Час по ръчен труд, в който да добиеш поне минимални знания за ремонтни дейности вкъщи и поправка на уреди.

Класически знания (математика, литература, история) трябва да останат, защото изграждат основата на критичното мислене, способността за анализ и свързване на информацията. Например, познанията за миналото помагат да разбираме настоящето, а математиката развива абстрактното мислене.

Образованието трябва да насърчава способността да се задават въпроси, да се търсят нови подходи, да се проявява инициативност и творческо мислене. Възпитанието трябва да подготвя учениците да бъдат не само подчинени служители, а активни граждани, способни да предизвикват статуквото и да мислят самостоятелно. А не да се развива woke културата.

Развиване на дигитални умения, технологии, устойчиво развитие и междукултурна комуникация. В този смисъл образованието трябва да подготвя учениците не само за работа с конкретни задачи, а за гъвкавост в различни професии, които дори може да не съществуват днес.

Без телефони в училище. Оставяш го в шкафа и го вземаш след края на часовете. Разтревожените родители винаги могат да звъннат на класната да питат дали дечкото им е ходило до тоалетна.

 

 

 

  • Харесва ми! 3
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 30 минути, nick_klaus said:

В училище трябва да влезе час по Трудово право в последен курс. Трябва да има час по икономика и финанси.

Браво!

Предметът "Етика и право" да е с практическа насоченост. "Наказателно се преследват разпространението на наркотици, телесните повреди, оставяне на деца и родители без грижа и т.н.". Разбира се и трудови и семейни отношения.

Обаче не е ли по- добре тези неща отгоре- отгоре, а най- важното- "Роля, за какви случаи и как да намерим правна помощ- адвокатура, медиация, квартален, тел. 112". Защото каквото и да знае ученикът, той няма да се защитава сам през съдебните процедури. А права и задължения си е цял университетски курс. 

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Споменът за "хармонично развита личност"?... Не схващам добре какво е това. Някакъв идеал може би. Хармонично развит ли е някой, когото ценят за хубавите му картини, но мляска като се храни или някой който разбира от физика, но ходи без чорапи и без гладен панталон? А колко цЕнен е някой, който на приказки участва във всичко, но думите му не се различават от написаното от под- посредствен журналист?

Може пък хармоничността да се състои в общо приемливо поведение и знания, изработени в училище и тясна специализация за бакалавър и нагоре? Пак е хармоничен, но не е всестранно развит, а до толкова, че да има ниша в обществото и да няма вътрешни проблеми. Да не се чуди какво да каже, като го питат "Правите ли метранпаж в къщи?"

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Не. ТП трябва да е задължително. Няма как да ти мине през ума, че трябва да отидеш на адвокат, ако не си знаеш правата. Не гледай през своята камбанария. Хората масово са правно неграмотни и са на принципа: "Шефът каза". Миналата седмица едно момче ми сподели, че си е намерило по-високоплатена работа, но му казали, че може да напусне чак след месец, а на интервюто му казали, че им е нужен човек за след 10 дни. Обясних му, че може да напусне без предизвестие и каква ще е вредата за него. Напусна.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 2 часа, nick_klaus said:

Миналата седмица едно момче ми сподели,

Подразбира се, че правните консултации не са ти задължание. Така ли е?  Ако греша, сигурно има уреден път за посещения, който всъщност е важен.

Моята идея е, че съвременният зрял човек не е нужно да знае всичко, а да знае къде да намери всичко. В този смисъл, може би е необходимо не да знаят кодексите, а сайта Lex.bg или да ползват ИИ, или да намират адвокати от интернет. Дори как Гугъл помага за правни въпроси.

Редактирано от Втори след княза
Link to comment
Share on other sites

  • Потребител

Избрах да позиционирам тази тема в раздел "Консуматорско общество" и ето как това се отнася към училището. 

Необходиимите консуматори трябва да бъдат научени да консумират. Как да се махне пеенето?- ами кой ще консумира продукта на певците и музикантите? Да се махне рисуването? - ами нали произведенията на живописта и фотографията трябва да се купуват! Литературата?- книжарниците продават канцеларски материали. 

Училището трябва да обучи намирането на свои стил на консумиране. Учениците да откриват кое е по- добро за тях лично или групата им. Да се чувстват по- особени и ухажвани, защото могат да избират музика, платна, книги.

Признавам, че масовата култура е част от консуматорското общество. Повече се печели от билети на чалга концерт. Обаче другите да умират ли? Потребителят трябва да има избор, т.е. да познава повечето стилове, а не само рап и всичко друго да е цигу- мигу. Не могат да се избегнат поп-проектите като Спайс гърлс, които бяха без естетически качества, но и "кралят на попа" не мога да кажа, че блести. Все пак поп музиката е важна като Бийтълс. 

Тази ми идея се връзва и с предходната- да знаят къде да намират. Все пак, за да потърси някой в ю-тюб Ария на клеветата, трябва да знае, че Севилският бръснар не е нито Сибирският, нито Севлиевският.

Link to comment
Share on other sites

  • Потребител
Преди 5 часа, Втори след княза said:

Какво е влиянието на обучението на деца с допълнителни педагогически потребности в общите класове? Всички наблягат на това, че към тях трябва да се отнасяме като към равностойни. Добре, но негативите за другите не биват измервани. Другите ученици се смущават от различията, започва недоволство и борба за учителското внимание, което е в по- голяма степен обърнато към изоставащия. Редно ли е това? Да не се обръща внимание на бъдещия Паганини, а на брат му, който никога няма да изпее дори гамата? А ако не се обръща внимание на изостаналия, то се възпроизвежда модела на отлъчване и учениците го приемат. Не е наред тая работа.

Отглеждам дете със СОП и уверявам Те - тази материя Ти е много много чужда  ... и дано завинаги останеш далеч от нея де (пожеланията ми не са цинични , а най–добронамерени) !

И второ ... ние сме точно Хора , защото сме търпеливи и толерантни (в някакви граници - разбира се) към Различните !!

 

Това ни прави и "шарени" и много приспособими като вид !!!

Link to comment
Share on other sites

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...