Отиди на
Форум "Наука"

Драмата около постановката "Оръжията и човекът"


Recommended Posts

  • Мнения 65
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Администратор
Публикува

Преди около 2 седмици Манол Глишев на гости при Асен Генов обсъждаха точно тази постановка. Постановката дори е играна в България през 1995 година, тя не е срамна за нас и ако някой я е чел, ще види, че ние си имаме наши много по-усмиващи герои и произведения, които български писатели са писали, учим ги в училище.

 

От Асен Генов:

За всички, които не са гледали пиесата, но попречиха на другите да я гледат - руска критика на сюжета в "Оръжията и човекът":
 
“Действието се развива през 1885 г. в България по време на война. Райна, млада жена, не толкова уплашена, колкото гневна на вражеския войник, промъкнал се в спалнята ѝ през прозореца, бягайки от преследвачи и неминуема гибел. Първоначално, тя приема мръсния, изтощен и бягащ от смърт офицер за страхливец, но с времето забелязва в него повече благородни и симпатични качества от тези на своя съпруг Сергей, който по това време се сражава във войната.
 
Презрението и сарказмът на Райна се сменят със състрадание и милосърдие, а след това - с обич... “
---
 
Снимка от руската постановка през 2015 г.
 
Всичко това трябва да покаже ясно, че става въпрос за световно произведение с универсални послания, което се играе, както на Бродуей в Ню Йорк, така и в Москва. В София обаче не можа.

  • Потребител
Публикува
Преди 1 час, Р. Теодосиев said:

Първоначално, тя приема мръсния, изтощен и бягащ от смърт офицер за страхливец, но с времето забелязва в него повече благородни и симпатични качества от тези на своя съпруг Сергей, който по това време се сражава във войната.

Нямам думи!!!

 

Иначе аз съм категорично против всякаква цензура.

Има порно-филм "Хамлет" по пиесата на великия Шекспир,но на никой англичанин не му хрумва да протестира,защото знае (от Историята),че това може да отприщи бесовете на цензурата...

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Преди 1 час, Р. Теодосиев said:
1. Полицията не е поставила ясен ограничителен периметър с метални заграждения пред Народния театър, който да отдели протестиращите достатъчно далеч от входа на театъра. Това не е направено, въпреки че ръководството на Народния театър предварително е предупредило с писмо МВР за заплахите към тази постановка.
 
2. Полицията не е осигурила защитен коридор за хората, които искат да отидат на театър.
 
3. Полицията е допуснала сблъсъци и побоища, унижения на знакови фигури на българската култура.

4. Няма задържани, въпреки очевидното нарушаване на обществения ред.

5. Полицията е допуснала опити за силова цензура на репертоара на Народния театър, унижило театъра и българската култура като цяло.

6. Очевидно поведението на полицията е диктувано от предварителни инструкции от нейното ръководство, иначе тя много добре знае как да се справи с подобни лумпени и побойници.

7. По българската национална телевизия министърът на вътрешните работи продължава да твърди, че полицаите са действали адекватно и дори арогантно прехвърля топката на директора на театъра за „неуместна постъпка“ – че излязъл да говори с протестиращите. Продължава да нарича бруталните побойници просто „протестиращи“ и дори изразява задоволство, че никой от тях не е пострадал.
 
Всичко това ни кара да повторим вече с аргументи вчерашното си спонтанно, емоционално искане:
 
ОСТАВКА НА МИНИСТЪРА!
 
Според мен около това искане трябва да се обединят всички културни институции и организации в страната.

Има ли учудени, че полицията, която завличаше хора зад колоните пред Министерския съвет по време на протестите преди 3-4 години, в момента е също толкова милиционерска?

Редактирано от Warlord
  • Потребител
Публикува (edited)

За мен - опростачените лумпени малко им липсват изстъпленията по т.н. "протести", на които вършеха същото и приблизително със същите скандирания.

Също така е част от очакванията за нови избори и разни малки псевдо-политически мишки заиграващи се с една сбъркана и примитивна патриотарщина, изиграват така театрото със "преброяването". Всъщност именно в нея те намират начина да й станат изразители и от това да печелят.

Също така - виртуалните народни клюкарници отдавна са се превърнали в нещо като състезание - кой примитивизъм ще изпъкне пред други и така да подаде по-широк резонанс в масата от лумпени.

Също така - именно основната маса в популиса в БГ се доказа като пример на типичната балканска дивотия и това го виждахме няколко пъти и по футболни мачове. Като сходството с последните като изстъпления съвсем резонно се пренася и пред снощната простотия пред Народния театър.

Не че подобни дивотии ги има само в БГ, но относно снощната изцепка и организаторите й взимат рязко наградата в състезанието по идиотизми. И хора, които никога няма да бъдат, нито ще влезнат в театър, нито някога са били... просто си търсят повод за да излеят някъде примитивизма и натрупаната от него агресия.

Лично аз съм отвратен от това, което се е случило снощи пред театъра, с бутането и блъскането... И не е да каже човек че са "хиляди"...

А това че професионалния протестър Йоло Денев е сред участниците, говори и за една друга "подготовка", вкл и парична - той никога не участва в каквото и да е, без да му се плати и си има тарифи...

==========================

Не съм въобще съгласен че все някой трябва да е виновен, че нещо не било направено... и това най-често да е полицията.

Редактирано от ramus
  • Администратор
Публикува

Коментар | Защо полицията не застана между Оръжията и Човекът?

МВР не успя да опази обществения ред пред най-емблематичната културна сграда в столицата, а вътрешният министър дори не видя нарушението му

Директорът на Народния театър "Иван Вазов" Васил Василев в опит да разговаря с протестиращите
 
Директорът на Народния театър "Иван Вазов" Васил Василев в опит да разговаря с протестиращите
© Велко Ангелов

Хора се редят на опашка, за да гледат театралното представление "Оръжията и човекът", поставено от световноизвестния актьор и режисьор Джон Малкович в Народния театър "Иван Вазов". Към тях летят камъни и обиди "боклуци", "еничари". Момчета с черни качулки ги блъскат и бутат, плюят и обиждат, за да им попречат да влязат в емблематичната сграда. Възрастни жени дюдюкат отстрани. Директорът на театъра излиза пред тълпата и кани протестиращите да гледат постановката безплатно, преди да я съдят. Удрят го с прътове, на края на които се вее българският флаг. Късат му ризата. След това нападат словесно известен актьор, чупят му очилата... Не, това не са сцени от фашистка Германия през 1933 г., а България през 2024 г.

Цялата статия: https://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/redakcionni_komentari/

  • Потребител
Публикува

Хайде сега разбирачите от изкуство да обяснят първо защо от хилядите, да не кажем милиони пиеси Малкович е избрал точно такава, която унизява българите. Също защо я поставя точно сега преди годишнината от Българо-сръбската война и Ньойския договор.
Защо ли и Б.Шоу, след като е имал набелязана пиеса без да се споменават народностите на героите е решил да сложи точно българи като отрицателните. Защо не ги обърна сърбите да са лошите, а ние добрите, доколкото знам, тяхната хигиена е била точно като нашата. Не е ли защото сме били креатура на руснаците, а Съединението, разбира се, е извършено също с тяхното тайно одобрение и сме им го турили на англосаксите.

Пак ще последва същото и не бързайте да се пенявите, преди Тръмп и Путин да са се  разбрали.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 52 минути, genefan said:

защо банват всички, които имат по-различно  мнение

защото са преценили че вие нямате мнение. ДУмичката МНЕНИЕ е понятие, зад което се крие пълнеж и значение, който при вас не е наличен.

Това, което сипете не само по този форум не е мнение, това са личните ви фантазии и дори и да са групови не са достатъчно сериозни и релевантни на действителността.

Редактирано от ramus
  • Администратор
Публикува
Преди 3 часа, genefan said:

А тези, които са за свободата на словото в този форум защо банват всички, които имат по-различно  мнение за евроатлантическите ценности и конфликта в Украйна.

Това не е вярно, ние банваме за неспазване на правилата. Нещо много сте се объркали тук.

Това е форум с научна насоченост и не се толерират лъжи и дезинформация. Ако нямате доказателства за твърденията си, то значи лъжите и разпространявате дезинформация.

Преди 6 часа, genefan said:

Хайде сега разбирачите от изкуство да обяснят първо защо от хилядите, да не кажем милиони пиеси Малкович е избрал точно такава, която унизява българите.

Това мнение на базата на какво е? Аз не виждам такова нещо? А и всеки си избира какво да прави и къде да си даде парите щом е в рамките на закона.

Смятам, че това което направиха онези дебили пред народния театър вечерта на премиерата беше унизително за България, а не някаква си там постановка. Тази постановка вече е играна няколко пъти в България, защо до сега никой не се е сетил за унизяването на българина. Защото няма такова нещо! 

Но виж каква хубава постановка изиграха "патриотичните" партии отново да разделят българите и да накарат едните да се съмняват в другите.

Четенето е проблема на българина. Трябва да се чете! Ако народа четеше, нямаше да имаме такива проблеми.

Заслужава си да се чуе Манов по темата:

  • Потребител
Публикува

Здравейте,

Радвам се че попаднах в този форум.

Малко не знаех дали ще стане, но успях да кача PDF на самата пиеса. Може да я изтеглите от тук:

За мен всичко това е просто нереално и не-българско. Не можем постоянно да излизаме и бием малкото останали качествени хора в тази държава и да наричаме това "защита на българското", "запазване на семейните ценности", при положение, че в България никой не забранява никакви ценности и всеки може да има деца, може да има семейство, да се жени, да се развежда, да си изневерява и очевидно може и да си бие жената. Но не може да правим култура и не можем да говорим за култура. Особено с чужденци.

  • Потребител
Публикува (edited)
Джордж Бърнард Шоу: Никога не съм бил в България, но познавам човешката природа, която е навсякъде същата
 
Джордж Бърнард Шоу: Никога не съм бил в България, но познавам човешката природа, която е навсякъде същата
 
Една съвсем обикновена пиеса предизвика бунтове в София. Бе наречена, без особени основания, антибългарска, цинични и унизителна.

Хиляди граждани се бяха събрали на протест пред Народния театър "Иван Вазов“, за да поискат свалянето на постановката "Оръжията и човекът“ на Джордж Бърнард Шоу от афиша на театъра. Режисьор е Джон Малкович, а премиерата трябваше да бъде на 7 ноември от 19:00 ч.

Пиесата, която е в три действия, е написана през 1894 г. Това произведение е едно от първите на ирландеца и го превръща в "продаваем драматург“. Това е една от най-популярните и най-често поставяните на известния писател.

В основата на сюжета е една от най-съкровените битки в българската история, тази при Сливница по време на Сръбско-българската война, която е увековечена и в творчеството на Иван Вазов. Действието се развива в малък град в България. Швейцарският капитан Блънчли е доброволец в сръбската армия. Отрядът му е атакуван от български войници. Той бяга и се спасява в един дом, където, живее годеницата на офицер от българската армия и герой от битката при Сливница. 

Любопитна подробност е, че Шоу никога не е посещавал България.

Родената в Пловдив писателка Анна Каменова е озадачена защо е поставил сюжета на пиесата си у нас, а не например на английска земя, и му пише писмо.

Отговорът на ирландския писател към Каменова е написан на ръка и е от 1925 година. В момента се съхранява в Националния литературен музей в София.

"Любезна госпожо,

"Оръжията и човекът“ бе написан с празни места за имената на лицата и мястото на действието. Когато пиесата бе свършена, аз попитах господин Сидни Уеб, дали може да ми спомни някоя по-нова война, в която воюващите са си служили с картечница; по този начин го ограничих доста във времето. След няколко напразни опита за налучкване, той ми каза, че най-добре ще бъде да се спра на Сръбско-българската война. Така и сторих и открих тъкмо това, което ми трябваше. Тогава се посъветвах със Степняк, руски писател и емигрант, отгде да взема имена и местни подробности. Той ме запозна с адмирал Серебряков, който командуваше българската Дунавска флота през войната. Аз прочетох пиесата си на адмирала, тъй като беше написана. Той ми каза, че съм описал една английска провинциална къща, построена на улицата на някой английски град и населена от англичани. Животът в провинциалните градове в България, ми обясни той, е много по-първобитен.

"Аз бях произвел моите български офицери в чин генерал. Това също ми каза той, е невъзможно, тъй като войната всъщност бе австро-руска война със сръбски и австрийски войници. С тези сведения и грижливото прочитане на книги и исторически данни, каквито можах да намеря, аз приспособих пиесата за България, като вмъкнах тези подробности, които са ви изненадали с привидното ми познаване на страната.

"Никога не съм бил в България, но съм живял по света и познавам човешката природа, която е навсякъде същата. Освен това съм ирландец, роден и отрасъл в една сравнително нецивилизована и неразвита страна, чието население цени много националния героизъм. Тъй като адмирал Серебряков не ми е дал право да спомена името му, моля Ви да не го споменавате публично. Достатъчно е да се спомене официалното му положение; когато го видях последния път, той се занимаваше със земеделие в Девъншир.

Ваш верен Дж. Бърнард Шоу“.


Малкович за първи път поставя произведение на сцена в България.

"Това е една чаровна и забавна пиеса. Все още смятам, че тя е такава. Никога не съм си мислел, че някой може да се обиди от пиесата. Нямам право да цензурирам и протестиращите. Моята работа е да режисирам. Странни времена“, каза Джон Малкович на 7 ноември на пресконференция веднага след края представлението.
Редактирано от sobicas
  • Потребител
Публикува
Преди 10 часа, gmladenov said:

режисьорът на сегашната постановка е американец

Малко уточнение. Малкович е американски гражданин,но от хърватски произход. А хърватите по презумпция изпитват симпатии към българите. И не се имат много-много със сърбите.

Преди 11 часа, sobicas said:

Животът в провинциалните градове в България, ми обясни той, е много по-първобитен.

Жалко,че Бърнард Шоу не е можел да прочете Удхаус и неговите думи към слугата:

"Бъди българин,Джийвс!" 😆

 

  • Потребител
Публикува (edited)
On 8.11.2024 г. at 17:34, Р. Теодосиев said:

Нека да сложим нещо и на другото блюдо на везната? Така правят на пазара, а вие си правите пазар" май само за себе си?

https://informiran.net/balgariya/koi-sa-goveda-baharov-profesorite-i-oficerite-ot-protesta-li

Цитирай

Този индивид с кръвясали очи обяснява, че не можел да обсъжда репертоара на театъра с "говеда". Само дето не каза "подчовеци" (в духа на Бърнард Шоу, който както подчертах няколко пъти тези дни, е бил привърженик на евгениката, а впрочем се изказва ласкаво и за Хитлер и Мусолини, което обяснява омразата му към балканските и славянски народи). Пред Народния театър на протеста видях не само разпалени младежи, но и достолепни професори, историци, физици, икономисти, а също така и български офицери, служили на България в армията, полицията и тайните служби, които познавам като изключително интелигентни и ерудирани хора. 

Уважавам всяка професия, особено тези, които са свързани с изкуството, но ми се ще да припомня думите на адмирал Колчак: "Не закачайте актьорите, пр*ститутките и кочияшите, защото те служат на всеки". Това, че играеш в театъра или са те допуснали до голяма американска фентъзи продукция, съвсем не означава, че си най-големия културтрегер, който може да нарича хора с научни степени, офицери и доста по-образовани личности с реални успехи в реални сфери, "говеда". А личното ти хоби, което се плаща от държавата и данъкоплатците, не е самоцел на нацията. Захари не можел да обсъжда с нас, говедата".... 

Ами г-н Захари, само тази година по груби сметки държавата е похарчила 500-600 лв от моя джоб за сектор "Култура". Когато си направите частен театър, на който ще си ходите само вие, тогава можете да си пускате, ако искате и постановки, писани от доктор Гьобелс. Дотогава, ще се съобразявате, че не може с парите на данъкоплатците, да се гаврите с тях, с техните дядовци, с тяхната държава и история. И това не е липса на чувство за хумор или култура, а просто елементарно самоуважение и достойнство. 

 
 
 

 

Наистина искам всички псевдо-интелектуалци да спретнат една постановка, която се гаври с най-мрачните и драматични страници от еврейската история и да я изнесат в Израел. Или да си направят комедия и сатира с Ататюрк и да я покажат в Анкара. Но няма, нали? Защото нито израелците, нито турците са като толерантния, търпящ и всъщност доста културен "Ганьо". Но ние търпеливите българи трябва десетилетия наред да плащаме хобитата и псевдо-интелектуалските полюции на актьори, "артаджии" и други лица с ниска степен на социална отговорност, които впрочем не са родили нищо голямо в изкуството, а само смилат отдавна написани и измислени от други хора неща. 

Като охулвате и се гаврите с българската история и хилядите войници и офицери, заради които днес Пловдив и Бургас не са турски, а Трън и Видин не са сръбски, не ставате по-умни и по-големи европейци. Вие сте просто поредните развалени грамофони, които изпълняват политически поръчки на една отиваща си политико-икономическа олигархия, чието време и в Европа, и в Америка, свърши. И преди всичко комплексирани хора, които придобиват чувство за важност и значимост, само тогава, когато се съпоставят с "Ганьо", изпитвайки снобарско презрение към собствената си нация. 

Туто финито. Досега вие "кенселирахте". Това време свърши. Българските, пази Боже, либерали и псевдо-интелектуалските им хунвейбини отиват на бунището на историята, защото не само че нямат добавена стойност за народа, който ги изхранва, но и го мразят, презират и му вредят.

Нека всички пишещи тук да се определят: -презират ли българския народ?  Сигурен съм, че много малко са със бъгарско самосъзнание.  Вашето или е чуждо или никакво, характерно за 3те категории, споменати от Колчак.

Редактирано от Exhemus
  • Администратор
Публикува
Преди 10 минути, Exhemus said:

Нека да сложим нещо и на другото блюдо на везната? Така правят на пазара, а вие си правите пазар" май само за себе си?

Не разбирам какво да сложим? Онези "говеда" не разбират от "другото блюдо на везната", защо ние трябва все да разбираме.

И нека да уточним, говеда са всички, които проявяват агресия и тръгват да се бият без видима причина. В този случай срещу изяведни български артисти, възрастни хора и видимо без да бъдат провокирани.

Това, че сме демократични, не означава, че трябва да се съобразяваме с тези, които не разбират и не могат.

Имаме една много стара тема във форума, която обяснява сегашнат ситуация много добре:

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!