Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Мнения 84
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува

Чукай и ще ти се отвори, казват измамниците и журналистите в преследването на жертвите си. Искам да кажа, че изцепките на нобелистите са породени и от журналистическата настойчивост да хванат нещо нестандартно. Един журналист с материал за откритие на нобелист в неговата си област е банален. Обаче пишещият за неортодоксални възгледи на нобелист в нещо си се печати без забележки.

А това, че сме суетни, стига да има трибуна, е широко известно. Стефан Цанев става историк, аз естет, Акунин... и той там нещо.

  • Потребител
Публикува (edited)

Джеймс Уотсън (роден 1928г) е американски молекулярен биолог, генетик и зоолог. През 1953г
той е съавтор на академична разработка за двойната спирала на ДНК молекулата, за която през

1962г е удостоен с Нобеловата награда за физиология и медицина.

През 2007г Уотсън заявява пред вестник "Таймс", че той е "мрачен относно перспективите за Африка",
тъй като "всички наши социални политики се основават на факта, че тяхната интелигентност е еднаква

с нашата - докато всички тестове показват, че това не е така".  Въпреки че той би искал всички хора
да са равни, "хората, които са имали вземане-даване с черни служители, откриват, че това не е вярно“.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-46856779

--

Аз бих казал че е стряскащо, че някой от ранга на Джеймс Уотсън може да разсъждава по този начин.

Расите възникват преди около 50хил години и за това време няма как едни раси да развият по-високи
умствени способности от други. Хората като цяло са еднакви. Виж обществата са различни и със
сигурност може да се твърди, че едни общества са по-умни и по-напреднали от други. Това, обаче,
е социално-културно явление, а не въпрос на раса.

Джеймс Уотсън е пример, че е напълно възможно високо интелигентни и учени хора да страдат от
предрасъдъци. Също така нека да се забележи, че през 2007г той е бил на 79г. Така че може би става
дума за старческа деменция.

Редактирано от gmladenov
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 2 минути, gmladenov said:

Аз бих казал че е стряскащо, че някой от ранга на Джеймс Уотсън може да разсъждава по този начин.

Расите възникват преди около 50хил години и за това време няма как едни раси да развият по-високи
умствени способности от други. Хората като цяло са еднакви. Виж обществата са различни и със
сигурност може да се твърди, че едни общества са по-умни и по-напреднали от други. Това, обаче,
е социално-културно явление, а не въпрос на раса.

Джеймс Уотсън е пример, че е напълно възможно високо интелигентни и учени хора да страдат от
предрасъдъци. Също така нека да се забележи, че през 2007г той е бил на 79г. Така че може би става
дума за старческа деменция.

Фактите са следните.

IQ теста в Щатите се въвежда някъде 1914 г. като начало в армията, за да се разпределят войниците според способностите си. Той бързо набира сила, и започва да се прилага в училищата във всички класове. И се прилага до 1978 г., когато е забранен.

Защо IQ теста е забранен в училищата в Щатите? До 1978 г. е събрана огромно количество информация, която сочи следното. Ако обозначим максимумът на IQ разпределението на белите ученици със 100, то азиатците ще имат IQ 110, латиносите 85, а негрите имат малко разлято разпределение (поради по-малкият си брой) с максимум в интервалът 65-75. Това са данни, които не предизвикват съмнение. Проблемът им е, че те потвърждават нацистската расова теория. Затова и този тест е забранен. По-късно е заменен от SAT теста, който само на половина е IQ тест, другата половина тества не интелигентността а придобитите знания, с което тушира расовият проблем на чистият IQ тест.

Педагозите създават програма, с която да създадат условия на латиносите и черните да се откъснат от средата си, с цел да им се вдигне IQ-то чрез подходящо обучение. За тази програма са похарчени много милиони долари, манифестирани са потресаващи резултати, докато в средата на 90-те години се прави ревизия (защото програмата става много скъпа) и се установява, че резултатът от тази програма е НУЛА - IQ не може да се промени чрез промяна на средата и обучение, той е заложен в човека на по-ранен етап - или се основава на гените, или се формира от условията в утробата.

И Джеймс Уотсън просто изговаря резултатът с думи.

  • Потребител
Публикува
Преди 14 минути, scaner said:

Педагозите създават програма, с която да създадат условия на латиносите и черните да се откъснат от средата си, с цел да им се вдигне IQ-то чрез подходящо обучение. За тази програма са похарчени много милиони долари, манифестирани са потресаващи резултати, докато в средата на 90-те години се прави ревизия (защото програмата става много скъпа) и се установява, че резултатът от тази програма е НУЛА - IQ не може да се промени чрез промяна на средата и обучение, той е заложен в човека на по-ранен етап - или се основава на гените, или се формира от условията в утробата.

На каква възраст са децата с които работи тази програма?

  • Потребител
Публикува
Преди 15 минути, scaner said:

Защо IQ теста е забранен в училищата в Щатите? До 1978 г. е събрана огромно количество информация, която сочи следното. Ако обозначим максимумът на IQ разпределението на белите ученици със 100, то азиатците ще имат IQ 110, латиносите 85, а негрите имат малко разлято разпределение (поради по-малкият си брой) с максимум в интервалът 65-75. Това са данни, които не предизвикват съмнение.

Това са данни, които наистина не могат да се подлагат на съмнение. Под съмнение се подлага изводът,
че резултатите са следствие на расови различия - а не на социално-културни различия.

По подобие на ромите у нас, всяка етническа група в САЩ си има своята собствна културна идентичност
и ценности. Ромите у нас не са с по-малки умствени възможности от българите, но заради собствената си
субкултура и ценности, ромите са по-мързеливи и по-необразовани от българите. Само че причината тук
не е расова, а социално-културна. Ромите са индо-европейци като нас.

Същото е и в САЩ. Азиатците имат най-добри резултати в тестовете, защото азиатците се славят със своята
упоритост и амбициопзнот (терминът майка-тигрица не случайно е измислен за азиатци, а не за други).
А черните са малко като нашите роми.

Не са добре нещата в обществото ако учени хора не ги разбират тези неща.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 22 минути, Atom said:

На каква възраст са децата с които работи тази програма?

Не знам подробности, затова попитах ChatGPT:

Възраст за започване на допълнителното обучение:

Програмите за компенсаторно обучение и когнитивно развитие обикновено започват в ранна детска възраст, тъй като научните изследвания показват, че ранната интервенция е най-ефективна. Програмите като:

  • Head Start:

    • Национална програма в САЩ, стартирала през 1965 г., която предлага образование, здравни услуги и подкрепа за социално-емоционално развитие за деца от нискодоходни семейства. Тя започва от предучилищна възраст (3-5 години).
  • Early Head Start:

    • Фокусира се върху бебета и малки деца (0-3 години) и техните семейства, с цел да се създадат солидни основи за когнитивно и социално развитие.

Целта на програмите:

Тези програми не се фокусират изрично върху повишаване на IQ, а върху създаването на по-добри възможности за образование и развитие, като се намалят социално-икономическите и културните бариери, които могат да повлияят на когнитивните резултати.

Преди 12 минути, gmladenov said:

Това са данни, които наистина не могат да се подлагат на съмнение. Под съмнение се подлага изводът,
че резултатите са следствие на расови различия - а не на социално-културни различия.

Последвалите програми за социално-емоционално развитие на малки деца е имала за цел именно да промени тези културни различия. И тя ясно е показала, че IQ не се основава на културни различия. Няма съмнения тук, интелигентността на расата не се оформя от нейната култура. Културата може да има само някаква помощна роля.

Преди 16 минути, gmladenov said:

Същото е и в САЩ. Азиатците имат най-добри резултати в тестовете, защото азиатците се славят със своята
упоритост и амбициопзнот (терминът майка-тигрица не случайно е измислен за азиатци, а не за други).
А черните са малко като нашите роми.

И това е грешно разсъждение. IQ теста не мери знания, мери уменията да работиш със знанията. Майките-тигрици колкото и да ти пиндзят да учиш, няма да станеш по-умен, независимо от амбициите ти, ще станеш само по-знаещ. Това няма да ти помогне на IQ теста, но ще помогне в сегашния SAT тест. Не тази упоритост води до високото IQ сред азиатците. Разликата е тънка, но е важна.

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 15 минути, scaner said:

Не знам подробности, затова попитах ChatGPT:

За програмите в най-ранна възраст, аз пък съм чел обратното. Т.е. че имат огромно значение. Според някои учени ключови са първите три години от развитието на детето, а според други дори първите пет. Изтърве ли се този период от там нататък няма оправия. Например т.н. диви деца или "деца Маугли", които са пропуснали първите години на социализация, обикновено никога след това не се научават да говорят, а какво остава да правят тестове. Виж и този проект: https://en.wikipedia.org/wiki/HighScope

 

Редактирано от Atom
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 1 минута, Atom said:

За ранните програма, аз пък съм чел обратното. Т.е. че имат огромно значение. Според някои учени ключови са първите три години от развитието на детето, а според други дори първите пет. Изтърве ли се този период от там нататък няма оправия. Например т.н. диви деца или "деца Маугли", които са пропуснали първите години на социализация, обикновено никога след това не се научават да говорят, а какво остава да правят тестове. Виж и този проект: https://en.wikipedia.org/wiki/HighScope

В това няма съмнение. Но частният резултат който обсъждаме, свързан с IQ, показва липса на промяна в този показател.

  • Потребител
Публикува
Преди 2 минути, scaner said:

В това няма съмнение. Но частният резултат който обсъждаме, свързан с IQ, показва липса на промяна в този показател.

Тъй като най-важни са първите три години, то дали има или няма разлика в IQ може да разбереш само ако разделиш например два близнака и ги поставиш в две различни социални среди. Не вярвам обаче някой някога да е правил такъв експеримент. Иначе колкото по-късно откъснеш децата от средата им, толкова ефекта от програмата ще е по-нищожен.

  • Потребител
Публикува
Преди 12 минути, Atom said:

Тъй като най-важни са първите три години, то дали има или няма разлика в IQ може да разбереш само ако разделиш например два близнака и ги поставиш в две различни социални среди. Не вярвам обаче някой някога да е правил такъв експеримент. Иначе колкото по-късно откъснеш децата от средата им, толкова ефекта от програмата ще е по-нищожен.

Подобен експеримент не знам дали е правен, но има много случаи на разделени деца (еднояйчни или двуяйчни близнаци). В някои случаи законни, а има и случаи в които след раждане едното е записано като починало за да бъде осиновено и едва години по-късно се разбира за тези случаи. Няма начин никога и никъде да не са сравнени такива деца разделени като бебета и израснали в различни условия. Със сигурност има правени някакви изследвания относно влиянието на средата, техните способности и възможности години по-късно. Попадал съм на подобна и формация включително за експерименти правени в нацистка Германия с близнаци, но в момента не мога да открия повече по темата. Знам само, че това е правено и изследвано и съм чел за резултатите от това. 

  • Потребител
Публикува

Вариации на коефициента на интелигентност (IQ) според времето, расата и националността:
следствие от разликите в грамотността

Множество данни за коефициента на интелигентност, събирани в продължение на 50 години, разкрива, че
средният коефициент на интелигентност на населението варира според времето, расата и националността.
Обяснение за тези разлики може да е, че изпълнението на теста за интелигентност изисква умения за
грамотност, които не присъстват при всички хора в еднаква степен.
В осем анализа средният коефициент
на интелигентност и грамотност в пълна скала на популацията дават корелации, вариращи от .79 до .99.
В кохортни проучвания, значителни подобрения в коефициента на интелигентност са настъпили в долната
половина на разпределението на коефициента на интелигентност, засягайки дисперсията и неравностите
на разпределението по предвидения начин.
В допълнение, три вербални подскали на WAIS показват най-
големите размери на ефекта на Флин и всичките четири вербални подскали са сред тези, показващи най-
високите расови разлики в IQ.
Този модел на констатации подкрепя хипотезата, че както светските, така и
расовите различия в резултатите от тестовете за интелигентност се обясняват от средата: различията в
коефициента на интелигентност са артефакт на вариация в грамотността.
Тези констатации предполагат,
че расовите разпределения на IQ ще се сближат, ако се изравнят възможностите за различните групи от
населението да постигнат същото високо ниво на умения за грамотност.
Социалната справедливост
изисква по-ефективно прилагане на политики и програми, предназначени да премахнат неравенството в
IQ и грамотността.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20712152/

  • Глобален Модератор
Публикува

Ето едно интересно видео по темата, което преразказва до голяма степен фактите по темата. Авторът набляга, че социализмът в съвременна Америка е основният фактор, който забранява изследвания по темата (защото те демонстрират неравенство у хората). Това води и до изкривяване на науката, както и демонизиране на учените, които предоставят факти по въпроса.

 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 3 часа, gmladenov said:

Ромите у нас не са с по-малки умствени възможности от българите, но заради собствената си
субкултура и ценности, ромите са по-мързеливи и по-необразовани от българите. Само че причината тук
не е расова, а социално-културна. Ромите са индо-европейци като нас.

Преди 2 часа, scaner said:

В това няма съмнение. Но частният резултат който обсъждаме, свързан с IQ, показва липса на промяна в този показател.

Циганите тук не могат за завършат средно образование, а събратята им в Индия имат атомни централи, ядрено оръжие, пращат ракети в космоса, световни шампиони по шах са при мъжете и жените, диаспората им в САЩ е начело на някои от най-големите корпорации, а във Великобритания един стана премиер. 

Расата им каква е? Европейци, азиятци или чернокожи?

Редактирано от makebulgar
  • Потребител
Публикува

Расата далеч не е само гени... И талибаните,и маврите са араби,но последните са имали висша култура,докато талибаните са варвари живеещи в пущинаците на Афганистан...

  • Потребител
Публикува
Преди 42 минути, scaner said:

Макар да си умно момче, което бързо съобразява.

И кучето бързо съобразява, за да оцелее, за да се нахрани, за да се пребори за водач на глутницата, за да свали някоя кучка, но това не е интелигентност, а животински инстинкти. 

Интелигентността са онези неща, които учиш като база данни и които можеш да използваш, за да не си животно. 

  • Потребител
Публикува

Е то има по-умни кучета и други не толкова. Разликите са големи. И някои породи като цяло са по-интелигентни от други, въпреки вътрешната диференциация..

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 2 минути, makebulgar said:

Интелигентността са онези неща, които учиш като база данни и които можеш да използваш, за да не си животно. 

Това е голямата грешка. Интелигентността не представлява знания, а способността да се работи със знания. Може да назубриш цялата Британската енциклопедия, и пак да си тъп като тухла. Бъркането на тези понятия (и в тая тема) не дава възможност дори да се осмисли проблемът...

 

 

  • Потребител
Публикува

Колкото и да си съобразителен няма как без образование да изстреляш сателит в космоса, да напишеш програма за компютъра или да станеш съдия. 

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 8 часа, scaner said:

Ето едно интересно видео по темата, което преразказва до голяма степен фактите по темата.

В общи линии човекът е прав. Има много данни, че генетиката или наследствеността влияе изключително много върху IQ резултатите. Обърни внимание обаче в минута 26. Там  освен генетиката, човекът подчертава ролята на възпитанието в утробата на майката и първите 2-3 години от живота на детето. Т.е. точно това на което обърнах внимание по-горе.  Първите 3 години (според други първите 5) са ключови и това ясно се вижда от случаите на "деца Маугли" при които социализацията в  този период е пропусната или нарушена. Доколкото схванах от видеото, програмите за стимулиране на по-високо IQ са се занимавали с деца на 5-6 години и по-големи. Т.е. ако има някакви нарушения в социализацията и придобиването на ключови навици и умения в ранна възраст (първите 3 или 5 години), такива програми не могат да ги компенсират. 

Редактирано от Atom
  • Потребител
Публикува
Преди 28 минути, makebulgar said:

Интелигентността са онези неща, които учиш като база данни и които можеш да използваш, за да не си животно. 

"Инстинктът е по-разумен от разума,(интелигентността)" – Ницше.

Ха сега де?!

  • Глобален Модератор
Публикува
Just now, makebulgar said:

Колкото и да си съобразителен няма как без образование да изстреляш сателит в космоса, да напишеш програма за компютъра или да станеш съдия. 

Ама изобщо не става дума за това, не разбра ли? Колко още трябва да повтарям разликите?

Интелигентността не е свързана с това да изстрелваш сателити, или да копаеш образцови дупки в градината. И за писане на компютърни програми не е нужна интелигентност. Коренно различни качества са това. Да знаеш много, да си прилежен в изпълнението нямат общо с интелигентността, всеки може да бъде обучен на такива дейности. Това е обучение, мущровка, не е интелигентност.

Ако имаш висок IQ, ще си много по-успешен в образованието от останалите, колкото и упорити да са те. Ще ти се отдават с лекота дейности, които останалите ще постигат с упорит труд. Ще имаш много повече възможности, за сметка на по-ефективното ползване на времето си. Но това е при положение, че не си мързелив, и че имаш възможност и желание за образование. Но и без образование интелигентността не се изпарява, просто се проявява по други начини.

Преди 3 минути, Atom said:

В общи линии човекът е прав. Има много данни, че генетиката или наследствеността влияе изключително много върху IQ резултатите. Обърни внимание обаче в минута 26. Там  освен генетиката, човекът подчертава ролята на възпитанието в утробата на майката и първите 2-3 години от живота на детето. Т.е. точно това на което обърнах внимание по-горе.  Първите 3 години (според други първите 5) са ключови и това ясно се вижда от случаите на "деца Маугли" при които социализацията в  този период е пропусната или нарушена. Доколкото схванах от видеото, програмите за стимулиране на по-високо IQ са се занимавали с деца на 5-6 години и по-големи. Т.е. ако има някакви нарушения в социализацията и придобиването на ключови навици в ранна възраст (първите 3 или 5 години), такива програми не могат да ги компенсират. 

Фундаменталният труд в това отношение на Артур Дженсън, за който всички го оплюват поради политкоректност (както оплюват и Джеймс Уотсън) е "How Much Can We Boost IQ and Scholastic Achievement?". В него той стига до заключението, че програмата „Head Start“, която е имала за цел да повиши нивото на IQ на афроамериканските деца, е била неуспешна до голяма степен поради факта, че 80 % от вариациите в IQ се дължат на генетични фактори и само 20 % - на фактори на околната среда.

Да, въпросът е сложен. Но и твърде много политика е намесена в него...

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!