Отиди на
Форум "Наука"

Recommended Posts

  • Глобален Модератор
Публикува (edited)
Преди 24 минути, makebulgar said:

Не спирате с логическите заблуди и манипулации като се аргументирате. Изкарахте нещата така, че видиш ли някакви монголски пастири ходят и решават тестове на МЕНСА, а това са пълни глупости. Тестовете в Монголия ги решават не някакви пастири, а все образовани вишисти, професори, студенти и т.н.

да бе да.

А образованите папуаси се представят по-добре от образованите вишисти индийци. Че и в Зимбабве са умни колкото индийците. Вероятно  за това Путин подписа с тях споразумение за овладяване на околоземното пространство :)

Маке, с тази упоритост да докажеш недоказуемото ставаш вече за смях. Няма как да стане.

Спри се малко и поразсъждавай колко са вредни вкоренените предразсъдъци за света... И се помъчи някак да се отърсиш от тях.

Преди 12 минути, makebulgar said:

Там е работата, че колкото и да си мислиш, че можеш да мислиш, и че ще можеш да решиш тези тестове с черните и белите кръгчета, квадратчета и триъгълничета, ако започнеш да ги решаваш без да си се подготвил, коефициента ти ще е достта нисък. 

Няма как да се подготвиш. Тестовете всеки път са различни. Или имаш съответната съобразителност, за да се справиш, или я нямаш. Няма подготовка за това, не се заблуждавай.

Преди 12 минути, makebulgar said:

Учителите по принцип в развитите държави те учат на първо време да мислиш, а не толкова да знаеш факти. И това също е образование, а не заучаването на факти някакви. Няма как да се научиш на математика, физика или друга точна наука без да са те научили да мислиш и съответно да смяташ

Маке, има два типа интелигентност - флуидна и кристализирана.

Флуидната интелигентност е свързана със способността за решаване на нови проблеми, разпознаване на модели и адаптация към нови ситуации. Тази интелигентност се мери в тестовете за IQ.

Кристализираната интелигентност е свързана с натрупаните знания, умения и опит, които човек придобива през живота. Това е резултат от образованието, това може да подобриш с тренировки, но това не се мери с тестовете за IQ.

Научи материалната част, и не се излагай, тъжно е вече.

Редактирано от scaner
  • Мнения 79
  • Създадено
  • Последно мнение

ПОТРЕБИТЕЛИ С НАЙ-МНОГО ОТГОВОРИ

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 4 часа, Airflow said:

На картинката се вижда, че арабите и инидйците имат по-ниско IQ от европейците - а всички те са една раса.
Значи връката раса-интелигентност не се потвърждава.

В същото време картинката силно потвърждава връзката между ниво на грамотност на населението и резултати
на тестовете. Видно е, че тестовете за интелигентност са най-вече тестове за грамотност.

Редактирано от gmladenov
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 1 минута, gmladenov said:

Видно е, че тестовете за интелигентност са в същност тестове за грамотност.

От къде е видно?

И ти ли не правиш разлика между интелигентност и знания? Защо?

До къде се е свлякъл света... :)

  • Потребител
Публикува
Преди 16 минути, scaner said:

Флуидната интелигентност е свързана със способността за решаване на нови проблеми, разпознаване на модели и адаптация към нови ситуации. Тази интелигентност се мери в тестовете за IQ.

И все пак тази интелигентност /флуидна, природна, вродена/ също се развива или пък закърнява в зависимост от това как и доколко я прилагаш в живота си. Тоест дори и тя до голяма степен се определя от обстоятелствата, от начина на живот и т.н.

  • Потребител
Публикува (edited)

За да не бъдем голословни по тази тема с коефициента на интелигентност, която е отклонение от основната, ето едно проучване или мета-анализ на над 600 000 души на възраст до 63 години, според което когнитивните способности се подобряват с приблизително 1 до 5 IQ точки за всяка допълнителна година образование.

[How Much Does Education Improve Intelligence? A Meta-Analysis. Stuart J Ritchie, Elliot M Tucker-Drob. Psychol Sci. 2018 Jun 18; 29(8):1358–1369. doi: 10.1177/0956797618774253]

 

Резюме

Резултатите от тестовете за интелигентност и продължителността на обучението са в положителна корелация. Тази корелация може да се тълкува по два начина: учениците с по-голяма склонност към интелигентност продължават да завършват повече образование или по-дългото образование повишава интелигентността. Ние мета-анализирахме три категории квазиекспериментални проучвания на образователните ефекти върху интелигентността: тези, които оценяват асоциациите образование-интелигентност след контролиране на по-ранна интелигентност, тези, които използват промени в политиката на задължителното образование като инструментални променливи, и тези, които използват дизайни на регресия-прекъснатост на границите на възрастта за влизане в училище. В 142 размера на ефекта от 42 набора от данни, включващи над 600 000 участници, открихме последователни доказателства за благоприятни ефекти от образованието върху когнитивните способности от приблизително 1 до 5 IQ точки за допълнителна година образование. Модераторските анализи показват, че ефектите продължават през целия живот и присъстват във всички широки категории изследвани когнитивни способности. Образованието изглежда е най-последователният, стабилен и траен метод, който все още не е идентифициран за повишаване на интелигентността.

Редактирано от makebulgar
  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 8 минути, Шпага said:

И все пак тази интелигентност /флуидна, природна, вродена/ също се развива или пък закърнява в зависимост от това как и доколко я прилагаш в живота си. Тоест дори и тя до голяма степен се определя от обстоятелствата, от начина на живот и т.н.

Двата вида интелигентност имат различно поведение през живота на индивида.

В детството и ранната възраст и двата вида IQ са променливи, и измерването им се препоръчва след поне 10-годишна възраст.

Флуидната интелигентност: тя нараства по време на тинейджърството, и достига своят пик някъде в интервалът 20-40 години.  След това, до към 60 години започва леко да намалява. И след 60 години намалява значително. Основна причина е забавянето скоростта на когнитивните процеси. Социалната активност може да забави този процес. Силна роля тук играе и наследствеността.

Кристализираната интелигентност до 40-годишна възраст расте благодарение на трупаните знания и опит. До към 60 години тя се стабилизира, но при някои хора може да продължи да нараства, в зависимост от начинът им на живот.  Над тази възраст, ако няма когнитивни заболявания, този тип интелигентност остава стабилен. Спада при наличие на невродегенеративни заболявания. Интелектуалната стимулация поддържа и дори може да повиши този компонент.

 

  • Потребител
Публикува (edited)

Ето класиране на Международната IQ организация по държави:
https://public.tableau.com/app/profile/admazes/viz/InternatonalIQOrganization/Sheet3

Класирането отново опровергава връзката раса-интелигентност и отново потвърждава връзката
между грамотност и високи резултати на тестовете по интелгентност.

Класирането се оглавява от азиатци, което наивно би могло да се тълкува като предимиство на
азиатската раса. Но ако се вгледаме по-внимателно се вижда, че азиатски страни като Индонезия
и Филипините са доста по-назад от страните в Европа. Ако расата беше определяща, то подобно
изключение не може да има.

Редактирано от gmladenov
  • Потребител
Публикува
Преди 5 часа, Airflow said:

Изобщо нямат никаква връзка 🤣

https://worldinmaps.com/world/population-and-settlement/iq/

image.thumb.png.6b3139af44712a3cf8d49d2f1d40f249.png

 

Как да ти кажа... Ако мислиш, че южнокорейското общество функционира много добре, има да откриваш за себе си доста нови неща в областта на хуманитарните науки :D 

 

 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 5 минути, gmladenov said:

Класирането се оглавява от азиатци, което наивно би могло да се тълкува като предимиство на
азиатската раса. Но ако се вгледаме по-внимателно се вижда, че азиатски страни като Индонезия
и Филипините са доста по-назад от страните в Европа. Ако расата беше определяща, то подобно
изключение не може да има.

Няма "азиатска раса" :)

"Раса" тук е твърде общо понятие. По-коректното е "етническа група", това е единица която е генетично близка и се е развивала по сходен начин - което би повлияло и на гените.

Само в Китай се наброяват 58 етнически групи. А какво разнообразие е в останалата част на Азия, къде са Индонезия и Филипините в тая етническа карта...

По това индийците се различават и от европейците.

  • Потребител
Публикува
Преди 35 минути, Кухулин said:

Как да ти кажа... Ако мислиш, че южнокорейското общество функционира много добре, има да откриваш за себе си доста нови неща в областта на хуманитарните науки :D

Естествено, че функционира много добре. Но това руснята, правила клипчето, няма как да го схване. :)

  • Потребител
Публикува (edited)
Преди 1 час, sir said:

Естествено, че функционира много добре. Но това руснята, правила клипчето, няма как да го схване. :)

Ти не го схващаш. Руснята много добре си го анализира. Въобще, руснята експериментират всякакви модели, не чакат биг бръдър да ги съветва "безкористно" "за тяхно добро"  :)  Много от нещата, дето се случват сега, са заради страховете, че руснята е на път да излети нагоре, подобно на корейците.

....

По темата:  Сканер да обясни, как така севернокорейците (според картата) се оказват по-глупави от южнокорейците?

Явно са друга раса?  :)

 

Редактирано от Exhemus
  • Потребител
Публикува
Преди 23 минути, Exhemus said:

Ти не го схващаш. Руснята много добре си го анализира. Въобще, руснята експериментират всякакви модели, не чакат биг бръдър да ги съветва "безкористно" "за тяхно добро"  :)  Много от нещата, дето се случват сега, са заради страховете, че руснята е на път да излети нагоре, подобно на корейците.

....

По темата:  Сканер да обясни, как така севернокорейците (според картата) се оказват по-глупави от южнокорейците?

Явно са друга раса?  :)

 

Руснята най-малко от Чингис хан насам нищо не експериментира, ами си я кара по един и същ модел - бащицата отгоре, мужиците отдолу. Тя и затова така е излетяла, че мани беги. :)

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 31 минути, Exhemus said:

По темата:  Сканер да обясни, как така севернокорейците (според картата) се оказват по-глупави от южнокорейците?

Явно са друга раса?

Ами в зависимост от вида на теста, резултатите имат леки вариации. Например за Южна Кореа ТУК дават 106, ТУК дават 103,  ТУК дават 102.35. За Северна Корея ТУК дават 100. Разликата между 100 и 103 не е голяма, и е съвсем обяснима предвид комунизма, при който са принудени да живеят в Северна Корея. Там колкото и да си умен, ще изпростееш в няколко поколения. Естественият отбор при комунизма фаворизира по-глупавите и изпълнителни.

  • Потребител
Публикува
Преди 47 минути, Exhemus said:

 

....

По темата:  Сканер да обясни, как така севернокорейците (според картата) се оказват по-глупави от южнокорейците?

Явно са друга раса?  :)

 

Тук е обясненено пределно ясно:

https://www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_IDIO

  • Потребител
Публикува
Преди 38 минути, sir said:

Руснята най-малко от Чингис хан насам нищо не експериментира, ами си я кара по един и същ модел - бащицата отгоре, мужиците отдолу. Тя и затова така е излетяла, че мани беги. :)

   Руснята ни владя 45 г. и баща ти им цунка  г, пък сега ти плюеш по стария господар и цункаш г на новия.  Характерно постижение на IQто на шопите  :)

  • Потребител
Публикува
Преди 11 минути, Exhemus said:

   Руснята ни владя 45 г. и баща ти им цунка  г, пък сега ти плюеш по стария господар и цункаш г на новия.  Характерно постижение на IQто на шопите  :)

Ти май не си представяш живота без такова... специфично "цункане"😟

  • Потребител
Публикува
Преди 5 минути, Шпага said:

Ти май не си представяш живота без такова... специфично "цункане"😟

Точно обратното! Ама кой да ме чете.. Едно си баба знае...

  • Потребител
Публикува
On 9.01.2025 г. at 18:17, makebulgar said:

Нобеловата болест или нобелит е неформален термин за прегръщане на странни или научно необосновани идеи от някои носители на Нобелова награда, обикновено по-късно в живота. Твърди се, че ефектът произтича отчасти от тенденцията Нобеловите лауреати да се чувстват овластени от наградата да говорят по теми извън тяхната специфична област на експертиза въпреки че не е известно дали носителите на Нобелова награда са по-склонни към тази тенденция от други хора. Пол Нърс, съносител на Нобелова награда за физиология или медицина за 2001 г., предупреждава по-късните лауреати да "не вярват, че са експерти в почти всичко и могат да изразяват мнение по повечето въпроси с голяма увереност, прикривайки авторитета, който Нобеловата награда може да даде". 

Въпреки че остава неясно дали Нобеловите лауреати са статистически по-податливи на грешки в критичното мислене от други учени, феноменът представлява интерес, защото предоставя конструктивното доказателство, че да бъдеш авторитет в една област не те прави непременно човек авторитет в друга област и доколкото спечелването на Нобелова награда служи като прокси индикатор за научен блясък и висока обща интелигентност, такива характеристики не са несъвместими с ирационалността. 

Нобеловата болест също така показва, че за някои носители на награди всеобщото приветстване като правилно изглежда засилва пристрастието на отделния лауреат към потвърждение повече, отколкото скептицизма. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nobel_disease

 

Съществува изненадващо дълъг списък с Нобелови лауреати, които са изразили псевдонаучни убеждения след спечелването на наградата, обикновено отдалечавайки се от своята област на компетентност. Сред тях са учени, изявени в своята област, които са развили интереси в областта на психичните изследвания, екстрасензорното възприятие и един победител, който е вярвал, че е бил посетен от говорещ, каращ мотоциклет, светещ зелен енот. 

В една от главите на книгата „Критичното мислене в психологията“ изследователите изброяват редица такива случаи. Докато някои от тях са развили прозаични и мрачни псевдонаучни убеждения, като например широко развенчаните убеждения на Джеймс Уотсън относно расата и интелигентността, мнозина са развили много по-„забавни“ версии на „Нобеловата болест“. 

Пиер Кюри например получава Нобелова награда за физика за откриването на радий и полоний, след което започва да участва в сеанси и да вярва, че изследването на паранормалното може да ни помогне да отговорим на въпросите за магнетизма. Сякаш Каспър не си е имал достатъчно работа, а сега трябва да управлява всички магнити. Джоузеф Томсън, който получава същата награда за откриването на електрона, развива подобен интерес към психичните явления и 34 години е член на Дружеството за психични изследвания.

Междувременно Шарл Рише, който получава наградата за физиология или медицина през 1913 г., е човекът, отговорен за думата „ектоплазма“, която според него може да се отделя от медиуми по време на сеанси. В действителност всяка есенция, която се отделя, е просто трик от страна на медиумите. Един от медиумите, Хелън Дънкан, поглъщал линия от тензух и след това я изхвърлял при поискване, като понякога прикрепял към нея гумени ръкавици или портрети от списания, за да изглежда по-страшно. Надяваме се, че това е трик, който не би могъл да се размине с Нобелова награда за медицина.

Понякога „болестта“ може да бъде вредна. Ричард Смоли, който през 1996 г. получи наградата по химия за откриването на трета форма на въглерода, продължи да се обявява против еволюцията, а други се застъпваха в полза на евгениката, лоботомията и вредните практики и идеи около аутизма. 

След това е д-р Кари Мълис, който през 1993 г. печели част от Нобеловата награда за химия. След спечелването на наградата той изрази скептицизъм по отношение на климатичните промени и ролята на ХИВ за СПИН, както и вяра в силно опроверганата идея за астрологията. Освен това той твърди, че е видял светещ енот, който му е говорил.

„Една нощ през 1985 г., около полунощ, в хижата ми в гората на Северна Калифорния срещнах светещ зелен енот, който караше неоновооранжев мотоциклет. Енотът продължи да се превръща в пеещ делфин в полунощ“, казва Мълис. 

И така, защо толкова много нобелови лауреати се оказват с такива псевдонаучни убеждения? Според един от лауреатите, Пол Нърс, това може да се дължи отчасти на външния натиск от страна на медиите и други групи, които подтикват лауреатите да излязат извън сферата на своята компетентност.

„В очите на много хора изведнъж бях станал водещ световен експерт по почти всичко. Това беше доста шокиращо. Не че съм прекалено скромен човек и знам нещо за биологията и науката като цяло, но експерт по всичко със сигурност не съм“, обяснява Нърс в статия за Independent, в която съветва други лауреати да не поемат по този път. 

„Ще бъдете затрупани с молби да коментирате широк кръг от въпроси, да подписвате писма и петиции и изобщо да давате името си за каузи, някои благородни, други не толкова. Но не се изкушавайте да се отклонявате твърде много от специализираните си познания или от науката като цяло“, допълва той. 

https://www.vesti.bg/lyubopitno/kakvo-e-nobelova-bolest-i-zashto-poraziava-tolkova-mnogo-nositeli-na-nagradi-6217754

 

Ок. Какво е въпросът?

 

  • Потребител
Публикува
Преди 14 часа, sir said:

Естествено, че функционира много добре.

Е, ако всички функционират толкова добре, няма дълго да изкараме като биологичен вид.

Yoon declares 'demographic national emergency,' vows all-out efforts to tackle low birthrate

Подобна е ситуацията в Япония. Тези азиатски общества имат много порочна културна основа и трябва да я променят, ако искат да оцелеят в условията на висока урбанизация.

  • Потребител
Публикува
Преди 12 часа, Exhemus said:

Руснята ни владя 45 г.

Това е една от най-коварните лъжи на комунистите днес. НЕ Русия,а СССР ни окупира и зароби. СССР унищожи Русия "Тюрма народов",както я наричаха съветските комунисти...

По темата. Жан-Пол Сартър отказа да приеме Нобеловата награда с мотива,че това ще го направи зависим от Нобеловият комитет и от самата награда.

  • Потребители
Публикува
On 11.01.2025 г. at 13:52, scaner said:

Базовата връзка е да си достатъчно образован, за да разбереш текста на въпросите в теста. Повече образование не влияе на резултатите.

Така че без да си направил теста, а само по документи, не можеш да подбереш "удобните" за представителство.

Макето е прав.  Интелигентността, най - малкото това което се мери, числовата стойност  е свързана е образованието.

Най-показателни са изследванията на Лурия с необразованите узбеки в началото на 20 век. Те изобщо не разбират ажеба за какво става дума. Измереното им IQ (днес) би било е 20 или 30.  Лурия  изследва узбеките, защото в Русия се е смятало че са идиоти.

Колко им IQ  днес? Близко до българското..

Михаил Минков дава пример с едни племе, което разбирало смисъла на събирането на 1+1, но не и на 1+1+1.

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 5 минути, nik1 said:

Недей така де. Интелигентността, най - малкото това което се мери, числовата стойност  е свързана е образованието, самият ги пишеш "Базовата връзка е да си достатъчно образован, за да разбереш текста на въпросите в теста".

Това което пиша, касае нужната долната граница на образованост, не образованието. Демек технически трябва да можеш да четеш, просто казано. Това всички трябва да го могат, но числовата стойност на теста не е свързана с образованието и способността за четене.

 

Преди 8 минути, nik1 said:

Най-показателни са изследванията на Лурия с необразованите узбеки в началото на 29 век. Те изобщо не разбират ажеба за какво става дума. Измереното им IQ (днес) би било е 20 или 30.  Лурия  изследва узбеките, защото в Русия се е смятало че са идиоти.

И тук няма намеса на образованиетоо. Тестът тества асоциативното и пространствено мислене, като ги нямаш, не го минаваш. Не се стига до образованието. За такива случаи има и тестове без текст, с вербално обяснение, така че може и да не знаеш да четеш.

  • Потребители
Публикува
Преди 1 минута, scaner said:

И тук няма намеса на образованиетоо. Тестът тества асоциативното и пространствено мислене, като ги нямаш, не го минаваш. Не се стига до образованието. За такива случаи има и тестове без текст, с вербално обяснение, така че може и да не знаеш да четеш.

ОК.  Но не разбирам  откъде следва, че няма връзка между асоциативното и пространствено мислене (от една  страна)  и образованието на даден човек? 

Тезата ми е проста: необразованите узбеки (някогашните) имат по-неразвито асоциативното и пространствено мислене от образованите (днешните)

Още нещо: Михаил Минков дава пример с едни племе (цяло племе), което разбирало смисъла на събирането на 1+1, но не и на 1+1+1. Не можели да съберат повече от  1 и 1.
Ако приемем, че Минков е коректен и това което пише е истина, според теб какво значи всичко това ? Каква може е причината хората племето да не могат да разберат как се събира повече от 1 и 1?


а) Цялото племе имат неразвито асоциативното и пространствено мислене, iQ или там каквото поради генетика, хранене?
б)  Цялото племе имат неразвито асоциативното и пространствено мислене, iQ или там каквото защото им липсва нещо в образованието? 
в) Друго какво?

Ако даден човек не може да събере 1+1+1 ,  мисля той няма  да премине добре теста за iQ
 





 

  • Глобален Модератор
Публикува
Преди 15 минути, nik1 said:

Още нещо: Михаил Минков дава пример с едни племе (цяло племе), което разбирало смисъла на събирането на 1+1, но не и на 1+1+1. Не можели да съберат повече от  1 и 1.
Ако приемем, че Минков е коректен и това което пише е истина, според теб какво значи всичко това ? Каква може е причината хората племето да не могат да разберат как се събира повече от 1 и 1?

Мисля, че събирането е свързано с образованието - трябва да научиш правилата. И за това не е удачно за оценка на IQ. Идеята на интелигентността е примерно съобразителността, не знанието. Това, което не се върши по изучавани правила, а за което сам изграждаш правилата.

Математиката е език, трябва да го учиш за да го ползваш. А да съобразиш кое е по-голямо, по-остро, разликата между кръг и квадрат, закономерности в последователности, не трябва да учиш предвеарително нищо. Раждаш се с тея възможности, или без тях.

  • Потребители
Публикува
Преди 1 час, scaner said:

Математиката е език, трябва да го учиш за да го ползваш. А да съобразиш кое е по-голямо, по-остро, разликата между кръг и квадрат, закономерности в последователности, не трябва да учиш предвеарително нищо. Раждаш се с тея възможности, или без тях.

Да, и въпросът  е дали тези възможности са "бетон" или са "пластелин" спрямо образованието, обучението, игрите, и разните социални взаимодействия, защо не и спрямо културата и средата, в която се намира човека. 

Ако гледаме "средна интелигентност на черни от Африка Vs  средна интелигентност на черни от САЩ или Холандия" (една раса и  една биология)
ще има разлики.  Те могат да се дължат на различното хранене,  но и на различното образование, и на различната култура и среда. Какво пречи?

Напиши мнение

Може да публикувате сега и да се регистрирате по-късно. Ако вече имате акаунт, влезте от ТУК , за да публикувате.

Guest
Напиши ново мнение...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Вашето предишно съдържание е възстановено.   Изчистване на редактора

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Зареждане...

За нас

"Форум Наука" е онлайн и поддържа научни, исторически и любопитни дискусии с учени, експерти, любители, учители и ученици.

За своята близо двайсет годишна история "Форум Наука" се утвърди като мост между тези, които знаят и тези, които искат да знаят. Всеки ден тук влизат хиляди, които търсят своя отговор.  Форумът е богат да информация и безкрайни дискусии по различни въпроси.

Подкрепи съществуването на форумa - направи дарение:

Дари

 

 

За контакти:

×
×
  • Create New...
×

Подкрепи форума!

Твоето дарение ще ни помогне да запазим и поддържаме това място за обмяна на знания и идеи. Благодарим ти!